Grup Scolar "Constantin Brancoveanu" Horezu
Horezu, Valcea

Activităţi extracurriculare



...Sub semn bun







Profesor Constantin Sorici

- director al ``Gr.Sc. C-tin Brancoveanu`` -







Fiecare dintre noi avem conştiinţa apartenenţei la o generatie. Eu
însumi mă mândresc cu generatia mea `74-`75, o generatie
remixată într-un celebru şlagar din anul 2000, o generaţie
relaxata, relativ libera în timpul unei epoci încă
neexacerbate. Am trait intr-un mod anume epoca Beatles, Bob Dylan sau James
Dean, rebelul anilor `70. Am avut o şansa în plus. Acest plus
este o sansa si pentru voi, generatia plus, o generatie cu un sens pozitiv,
fără frica de a fi nula sau retrogradă. La polul plus stau initiativele,
creatiile, spiritul, moda, stiinta si credintele voastre. Încerc sa va
descriu: stare civila - visători, stare de agregare - lucizi, stare de
mândrie - enorma. Sunteti altceva într-o lume pe care o
locuim împreuna si in care avem un destin: sa comunicam. La
multi ani, Generatiei Plus !









EXPERIENTE EUROPENE

PROIECTELE COMENIUS



Grupul Scolar
"Constantin Brancoveanu" deruleaza in acest an scolar (2005-2006) trei
tipuri de proiecte Comenius:


- - proiectul scolar «Omul si mediul» - pentru sanatatea
pamantului
- - proiectul de dezvoltare scolara «Educatia pentru mediu»
- - proiectul Comenius 3- EWHUM-



Acestea sunt proiecte transnationale iar partenerii implicati in proiect
sunt :


- 1) Proiectul scolar- Colegiul francez din Bilbao, Spania- scoala
coordonatoare franceza
- 2) Colegiul "La Fontaine" - Valencia, Spania
- 3) Szkola Podstawowa - W. Gieraltowen Polonia
- 4) Grupul Scolar " Constantin Brancoveanu" -Horezu, Romania



Proiectul de dezvoltare scolara are urmatoarele scoli partenere:


- Ecole Central Useldange- Luxembourg - scoala coordonatoare
- Saint Bridgit's National School- Annacurrans Anghrim -Irlanda
- Kapyla primary school - Helsinki, Finlanda
- Instituto Compresivo- "Sandro Pertini" Busto Arsizio-
Lombaria-Italia
- Grupul Scolar "Constantin Brancoveanu" Horezu, Romania



Proiectul Comenius 3- EWHUM- presupune o retea de
foarte multe scoli din mai multe tari europene.

Coordonatorii acestui proiect sunt :


- - Universitatea Bucuresti- pentru Romania
- - Universitatea Bari-Italia- coordonatorul retelei pentru tot proiectul.
- - Liceul Cagnazzi d'Altamira - Italia
- - Unioversitatea Bruno- Cehia



Activitatile prevazute se deruleaza cu elevii de
la mai multe clase de gimnaziu sau liceu. Implicarea elevilor a fost demna de
lauda, au raspuns la toate actiunile, au intocmit diverse materiale si s-au
pregatit pentru fiecare activitate.

De asemenea au raspuns solicitarilor noastre si
ne-au ajutat conducerea scolii, colegii, profesori de alte specialitati,primaria
orasului Horezu.

Toti contribuim la formarea
elevilor care ne vor reprezenta in timp tara in Europa si in lume. Selectia
valorilor se realizeaza peste tot iar integrarea in Uniunea Europeana trebuie
sa-i gasesca pregatiti pentru a face fata standardelor impuse. De aceea misiunea
scolii este de a educa si forma tinerii in spiritul valorilor europene.

Prin proiectele care se
deruleaza in scoala suntem mai aproape de aceste valori, le promovam, le
cultivam, formam noi mentalitati si dam o dimensiune europeana scolii.Ele
reprezinta o provocare, ne pun la incercare, ne fac sa ne pregatim continuu, sa
descoperim asemanarile si deosebirile intre sistemul social si educational al
lor si al nostru, reprezinta o experienta noua iar impactul pe termen lung este
formarea unei noi viziuni asupra lumii, formarea de noi abilitati si noi
competente.

Comenius, un filozof ceh din
secolul al aXVII- lea, care imprumuta numele sau acestei actiuni a Uniunii
Europene, spunea : « Scolile trebuie sa isi deschida portile spre
lumea larga ».



Prof. Miloiu Maria








SCHIMB DE EXPERIENTA IN SLOVACIA





Unul din proiectele derulate in cadrul Grupului Scolar"C. Brancoveanu
" din Horezu ,Jud Valcea a fost cel din perioada 20-27 august , 2005
in localitatea Komarno din Republica Slovacia .Titlul acestuia GTT - Good Time
Together (Timp bun Impreuna ) a reunit tineri de la scoala noastra , din Italia
(Associazione Sud ) si din Slovacia , Gimnazium Selye Janos, Komarno.

Calatoria a fost lunga si obositoare dar nu peste puterile noastre.Colaborarea
intre conducatoarea de proiect, dna prof. Miloiu Maria si dl prof. Lapadatoni
Tiberiu a fost foarte buna .S-au studiat hartile. s-au urmarit cu atentie
traseele care nu au fost chiar simple, s-au contactat persoane
pentru ca totul sa decurga normal.

Peisajele au fost deosebite , incepand cu Valea Oltului , podisul transilvan ,
pasul Ciucea , Bihorul , pusta ungara apoi podisul spre Tatabanya ,
Dunarea la frontiera cu Slovacia .

Orasul Kormanu, unde s-a derulat proiectul, ne-a oferit o primire
calduroasa cu conditii de cazare la standard european, De altfel, Slovacia
este membra a U.E..Si pe drept cuvant merita statutul de membru. Peste tot era
curatenie, civilizatie , sosele moderne bine trasate si cu indicatoare la
tot pasul. Zona sudica a tarii era predominata de campie si cu predilectie
agrara.Peste tot lanuri de porumb furaj puteau fi admirate din mersul
autocarului.Partea dinspre sud , in schimb, avea forme de relief de la
podis pana la munti care nu atingea in schimb cota 2000.Acolo in zona
muntoasa puteai vedea paduri de brazi , rauri cristaline , asezari cu specific
traditional slovac, partii pentru sporturi de iarna.



Deosebit de interesant a fost castelul din localitatea Bojnice.Ultimul
descendent murise in 1904 ,.Locuitorii acestuia aveau rangul
de grofi(nobili) , unguri , de altfel zona facuse parte din vastul
imperiu austroungar.La inceput, castelul (vezi foto) a fost o fortareata din
lemn dar cu timpul acesta a fost refacut din piatra
masiva , cu santuri pentru apa in exterior , tunel subteran , fantana in
interior sapata adanc in piatra iar intr-o incapere la subsol era sarcofagul
unde fusese asezat Palfy Janos , ultimul grof,mort in 1904.Salile de la etajele
superioare expuneau minunate picturi ale regilor si reginelor din imperiu,
printi, duci , nobili vestiti precum si piese de mobilier de o mare valoare.
Ghida, o tanara din partea locului , imbracata in costum de epoca , prezinta
totul in limba engleza , sugerandu-ti faptul ca esti in vizita la Maria Tereza
ori la Iosif al II-Lea in plin Evul Mediu.

S-au facut apoi vizite la Bratislava , unde medievalul se imbina cu
modernul , intr-o localitatea situata la cativa kilometri , unde elevii au
fost transpusi in plina istorie si civilizatie maghiara asistand la o
serie de demonstratii facute de un expert in domeniul cavaleriei ,
manuirii arcului , aruncarii cu toporul la tinta si altele.A fost interesanta si
vizita la baza nautica din apropiere , sala cu aparate pentru antrenamente
la canotaj foarte bine dotata.

Timpul petrecut impreuna
a fost intr-adevar bun si placut .A fost reazitata cu aceasta ocazie o
educatie multiculturala in cadrul careia am promovat civilizatia
romaneasca (traditii, artizanat, arta culinara, costume). Speram ca aceasta sa
constituie o parte a civilizatiei europene si sa putem promova dialogul, libera
exprimare si schimbul de idei, apropierea, intelegerea.





Prof. Tiberiu Lapadatoni-colaborator proiect si translator





Junior Achivement Romania



Junior Achievement Romania s-a constituit in 1993 ca asociatie non-profit,
membra a Junior Achiment Worldwide USA si Junior Achievement-Young
Enterprise,Europe.

Inceputa in 1919 in SUA, ca o initiativa personala a unui om de afaceri
interesat sa-si invete copilul, la scoala, cum se administreaza si cum
functioneaza o companie, Junior Achivement (JA) este astazi cea mai mare,
puternica si dinamica organizatie internationala de educatie economica.

Junior Achivement este activata in peste 112 tari din intreaga lume; mai mult de
5.5 milioane de elevi si studenti cu varste cuprinse intre 6 si 22 de ani
studiaza anual programele JA. Companiile locale, nationale sau multinationale
recunosc necesitatea educarii tinerilor in spiritul liberei initiative si
al economiei de piata si sprijina programele Junior Achivement participand in
Consiliul de administratie, finantand proiecte si fiind voluntari in scoli. JA
Worldwide doreste ca in 2005 programele sale sa ajunga anual la peste la peste
10 milioane de tineri din intreaga lume.

Programele JA au fost oferite in Romania din 1993. Toate programele au fost
traduse si adaptate si sunt disponibile in limba romana. Programa JA
pentru elevi suplimenteaza programa scolara a Ministerului Educatiei si
Cercetarii, cu studiul de concepte economice si cu desprinderea de abilitati
legate de mediul economic din afara scolii. Moludulele JA se desfasoara
numai in cadrul scolilor si universitatilor si sunt predate de catre cadrele
didactice, dupa participarea acestora la cursurile de orientare si pregatire
organizate de Junior Achivement Romania. Programele se pot implementa ca
disciplina optionala sau ca anexa la cursuri curente. JARomania asigura
profesorilor si scolilor participante manuale, materialele de lucru la clasa,
seminarii de pregatire, consultanta de specialitate corespunzator programului
ales.

Peste 250.000 elevi si studenti romani au beneficiat de programele JA pana in
2005. Elevii si studentii romani, castigatori ai competitiilor nationale
si internationale JA, participand anual la: Conferinte Internationale (
Young Enterprise, CANJAC-Canadian JA Conference), Concursuri Internationale
(European Student Company, European Graduate Program, HPGBC - Hewlett Packard
Global Business Challenge, HPEBC-HP European Business Challenge), Targuri
Internationale (Marea Britanie, Elvetia, Norvegia, Danemarca, Austria).

Prin Junior Achivement, tinerii invata cum functioneaza afacerile si cum pot
avea acces la succes. Succesul vine de la cei implicati in educatia generatiei
viitoare : sustinatorul financiar, voluntarul din comunitatea de afaceri,
profesorul, parintele, elevul.

Misiunea JA Romania este sa serveasca toate scolile care dezvolta si
implementeaza programe de educatie economica pentru tineri, realizand
parteneriate intre comunitatea de afaceri si cea educationala.

Programele JA ii ajuta pe studenti si elevi sa inteleaga:


- Importanta mecanismelor economiei de piata
- Rolul afacerilor in economia globala
- Atitudinea comunitatii de afaceri fata de problemele sociale si de mediu
- Necesitatea respectarii principilor eticii in afaceri
- Importanta educatiei in realizarea unei cariere profesionale
- Impactul situatiei economice asupra viitorului lor.







Obiectivele noastre sunt:


- Sa ajutam elevii sa inteleaga cum functioneaza economia de piata
- Sa educam viitorii consumatori, angajati si intreprinzatori
- Sa invatam tinerii cum functioneaza afacerile si care e drumul spre o cariera
de succes
- Sa promovam lucrul in echipa si spiritul de echipa
- Sa invatam elevii cum sa porneasca o afacere si cum sa fie lideri
- Sa consolidam parteneriatul dintre comunitatea de afaceri si procesul
educational
- Sa contribuim la dezvoltarea mediului de afaceri local
- Sa aratam noii generatii o cale mai buna catre o viata mai buna.



Acest proiect este unul foarte interesant pentru tinerii de varsta noastra care
acum decid ce drum vor alege in
viata.



Obada Marinescu Irena cls XI A






De vorba cu olimpicii



Denisa Fica,eleva in clasa a XII-a A, a
participat anul trecut la faza nationala a Olimpiadei de limba si literatura
romana. Mai jos va prezentam opiniile sale in legatura cu acest eveniment.



1.Ce inseamna pentru un elev, olimpiada?

Parerea mea este ca in general intrecerea,
concursul, te motiveaza sa incerci sa fii din ce in ce mai bun, sa-ti
depasesti limitele si sa accepti provocarea indiferent in ce consta ea. Atunci
cand reusesti, devii constient de valoarea ta si de schimbarile in bine pe care
ti le poti atribui.

Olimpiada este deci o experienta instructiva
pentru fiecare in parte, dar in mod diferit.



2.De cata incredere in tine ai avut nevoie ca sa participi la o astfel de
provocare?

Increderea e o virtute cultivata, care variaza de
la om la om. In cazul meu, increderea a insemnat putin noroc si ceva munca. Insa
cel mai important a fost sa cred in mine, indiferent de situatie.



3.Ai suferit vreodata de sindromul "superioritatii"?

Exista multe situatii in care esti tentat
sa te simti superior, situatii pe care viata ti le ofera ca probe, examene
instructive. Recunosc ca au fost momente in care marinimia mi-a dat tarcoale dar
am reusit intotdeauna sa le depasesc repede. Consider mandria o mare slabiciune
si foarte rar ma las cuprinsa in mrejele acestui sentiment inferior.



4.Care este ultima carte citita sau cartea care te-a impresionat si te-a
influentat cele mai mult?

Sufer de un sindrom ciudat al imaginatiei,
fanteziei, motiv pentru care cititul a fost pentru mine intotdeauna o delectare.
Fiecare carte este un posibil nou univers in care ma pot aventura, singura dar
in siguranta, pentru cateva ore. Putine au fost cartile care nu m-au impresionat
sau poate ca nu a fost nici una.

Exista insa o carte, care m-a impresionat in mod
deosebit si pe care o recomand tuturor, in special tinerilor. Se numeste
"Scrisori catre o tanara gimnasta" de Nadia Comaneci, carte pe care o
pot numi fara exagerare "abecedarul reusitei", o marturisire sincera,
simpla, dar impresionanta a unui om care a stiut sa fie invingator. Iar ultima
carte citita a fost "12 zile".



5.Am auzit ca te pregatesti tu insati pentru o cariera de scriitoare. Ai si
inceput, daca nu ma insel, nu-i asa?

Este impropriu spus "am inceput" pentru
ca toata creatia mea in versuri zace in magazie, printre niste caiete prafuite.

Marile mele sperante se indreapta insa spre
proza, in directia careia am facut cateva miscari. Acum 2 ani, am inceput sa
scriu o carte despre viata femeii din Evul Mediu, un timp transpus intr-o lume
nu tocmai asemanatoare Terrei, dar care se bazeaza pe acelasi sistem de valori.



6.Mai povesteste-ne despre mica ta opera. La ce sa ne asteptam?

Cartea este in mare parte scrisa de Merimy, protagonista cartii, care la
sfarsitul unei vieti destul de zdruncinate, decide sa-i lase fiului ei, pe care
nu-l mai vazuse de douazeci de ani, un mic cadou: povestea vietii ei, atunci
cand aceasta, nemaputandu-i oferi nimic, se apropia iminent de sfarsit. Modul
cum cele doua destine se contopesc in doua timpuri diametral opuse si existenta
unei prezente permanente dincolo de convingeri sale, sunt ideile principale pe
care se axeaza cartea.

7.Cariera, orientare
profesionala.



Traversam o perioada ciudata, un timp al profitului, al intereselor, in care din
pacate, tinerii sunt indreptati in alegerea lor, de cei care se confrunta direct
cu lipsuri. Mentalitatile s-au schimbat, s-au admis si valori umane si implicit
noi tineri.


Luptam pentru o viata mai stabila, nu pentru a ne dezvolta talentele, pasiunile.
Putini mai sunt cei care aleg cu inima, ci cu gandul la buzunarul plin. Ma
confrunt si eu cu problema asta, motiv pentru care prima mea optiune este
ASE-ul. Apoi ........mai vedem.....





Articol realizat de Viezuină Roxana cls X A









Liniste...



"Prea mult zgomot,prea multa violenta,nepasare si suferinta!Nu mai
suport!Cu inima franta vreau sa ma retrag si sa imi gasesc pacea.Vreau sa ma
eliberez din lanturile astea inrosite si sa las sa curga din nou sangele prin
mine !Ma usuc,ma afund in mocirla asta care promite sa ma inghita.Sunt un
suflet putred intr-o lume putreda,dar stralucitoare.Vreau sa vad si partea
intunecata a Lunii !Altfel o sa cad si nimic nu ma va mai ridica
vreodata.Voi ingheta si ma voi sparge in bucati.Tanjesc dupa eliberare,dupa
liniste !Liniste... ''.Lasa biletul pe masa si iesi