Liceul Tehnologic "Dr. Florian Ulmeanu"
Ulmeni, Maramures

Regulament

 

     Învăţătura înseamnă reuşită, lumină înspre si dinspre învăţăcei. Şcoala este principalul factor social, care împreună cu familia concură la formarea personalităţii elevului, la reuşita lui in viaţă.

Ordinea, disciplina, încrederea şi respectul reciproc între actorii educaţionali–elevi, învăţători, profesori - în spaţiul restrâns al şcolii, necesită respectarea strictă a unor principii, norme şi reguli.

     Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) are la bază:

-          Legea nr.1/2011, Legea Educaţiei Naţionale,

-          Regulamentul de Organizare si Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar, documente, ce pot fi consultate pe pagina www.edu.ro/Învăţământ preuniversitar şi pe Grupul Yahoo al şcolii.

     Prezentul regulament a fost întocmit de către Echipa Managerială a şcolii, cu consultarea Consiliului Elevilor, discutat în Consiliul profesoral şi în Consiliul de Administraţie şi aprobat de către acesta. Regulamentul şcolii noastre, va fi prezentat la clasă la începutul fiecărui an şcolar de către diriginţi/învăţători, împreună cu articolele 54-71, 91-134 din prevederile MECTS, iar elevii vor semna pentru luare la cunoştinţă .

     Conducerea şcolii va depune eforturi, pentru ca toată baza materială din şcoală să poată fi folosită de elevi şi în folosul acestora. Toate acţiunile extracurriculare şi extraşcolare se vor desfăşura conform Planului Managerial al şcolii şi la solicitarea elevilor, a Consiliului Elevilor.

 

        Cap. I. Exercitarea calităţii de elev

 

 A. Comportamentul în şcoală

 

Art.1.Opţiunea pentru şcoala noastră înseamnă implicit adoptarea unui comportament civilizat atât în 

          şcoală, cât şi în afara acesteia. Prin sintagma „ comportament civilizat” înţelegem :

           a.    Respectul manifestat constant faţă de colegi, faţă de profesori şi personalul didactic auxiliar şi nedidactic al şcolii .

           b.    Evitarea oricăror forme de violenţă şi agresivitate. Este interzis elevilor să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ.

           c.    Rezolvarea conflictelor sau situaţiilor problematice prin dialog şi în conformitate       cu regulamentele şcolare în vigoare ( arbitrajul dirigintelui şi a Consiliului clasei sau       directorului, când se impune ) .

d.    Păstrarea  bunurilor şcolii şi a celor personale ale colegilor .

e.    Responsabilitate în îndeplinirea sarcinilor şcolare asumate şi implicarea în rezolvarea unor probleme/dorinţe sau nevoi, exprimate personal sau în numele clasei .

f.    Adoptarea unei atitudini sincere şi oneste în orice situaţie, dar mai ales atunci când se produc incidente; falsa solidaritate se reduce de fapt la complicitate şi tăinuirea adevărului .

g.   O formă concretă de manifestare a respectului şi de înţelegere a valorilor promovate de către şcoala noastră o reprezintă situaţia în care orele de studiu, indiferent de conţinuturile predate sau de profesorul de la catedră, se desfăşoară într-o atmosferă calmă şi liniştită .

 

Art.2. a. Uniforma şcolară este obligatorie. Aceasta se compune din pantaloni bleumarin/fustă carouri, vestă bleumarin cu emblema şcolii, cămaşă albă/albastră, cravată albastră/roşie.

           b. Accesul în incinta şcolii a elevilor este permis numai cu uniformă şi carnetul de elev.

    

 Art.3. Elevii sunt obligaţi să păstreze curăţenia şcolii, începând cu locul din clasă, pe holuri,  la grupurile sanitare, în curtea scolii şi în jurul şcolii.

 

Art.4. Se interzice consumul de alcool, produse energizante şi consumul produselor alimentare din care rezultă resturi greu de îndepărtat ( gumă de mestecat, seminţe, pufuleţi, floricele de porumb, etc.)  în clădirea şi în curtea şcolii.

 

Art.5. Consumul de droguri este interzis prin lege .

 

Art.6. Fumatul în incinta şcolii este interzis. Orice abatere sau încălcare a normelor privind fumatul se sancţionează cu o amenda de 20 RON în fondul şcolii, deschis la CEC BANK. Dirigintele clasei va depune documentul la  Secretariatul şcolii.

 

Art.7. La începutul anului şcolar, elevii si dirigintele/învăţătorul clasei primesc, cu proces verbal, de la Conducerea şcolii, sala de clasa cu toate obiectele de inventar, de care răspund pe toată perioada desfăşurării activităţilor instructiv-educative în timpul anului şcolar.

           a. Elevii sunt obligaţi să păstreze intacte toate bunurile şcolii, să folosească întregul patrimoniu cu grijă deosebită . Toate incidentele vor fi semnalate diriginţilor, profesorului  de serviciu si responsabilului de sala, personal nedidactic si auxiliar.

           b. Fixarea unor materiale cu bandă adezivă pe pereţi este strict interzisă . În cazul încălcării acestei prevederi, coordonatorul de proiect, respectiv dirigintele, răspunde de refacerea zugrăvelii.

c. În cazul stricăciunilor provocate din neatenţie sau reavoinţă, elevii vor suporta integral costurile reparaţiilor sau vor înlocui bunurile distruse, în termen de 3 zile de la data comiterii deteriorării. Dacă nu se cunosc vinovaţii, cheltuielile vor fi suportate de întreaga clasă.

d. În cazul constatării deteriorării involuntare şi accidentale a scaunelor, elevii vor nota în caietul de evidenţa reparaţiilor aflat la parter (la personalul de întreţinere) şi vor preda scaunul respectiv la femeile de serviciu, primind  alt scaun.

e. Scaunele deteriorate din vina elevilor vor fi înlocuite (cumpărate) de către  elevii în cauză.

 

Art.8. Pe toată perioada desfăşurării cursurilor sau a activităţilor extraşcolare/ extracurriculare elevii obligatoriu vor avea telefoanele mobile închise. În cazul utilizării  telefoanelor mobile, profesorii au obligaţia de a le depune închise, în faţa elevului, în seiful   din secretariat. Acestea putând fi ridicate numai la sfârşitul Semestrului I / a anului şcolar, în prezenta părintelui/tutorelui legal al elevului.

  

 B. Organizarea activităţii didactice

 

Art.1. Cursurile se desfăşoară după următorul program:

a.    ciclul gimnazial si liceal 8:00 -14:00 / 15:00

b.    ciclul primar 13:00 -17:00 / 18:00

c.    laboratoarele de informatică îşi desfăşoară activitatea conform orarului şcolii, programul fiecărui laborator (lecţii in AEL) va fi afişat în laborator şi la intrarea în laborator;

d.    elevii din ciclul gimnazial şi liceal vor fi prezenţi la şcoală la ora 7:45, iar cei din ciclul primar la 12.45 şi vor părăsi curtea şcolii numai după ultima ora de curs.

e.    este interzis ca elevii să mai rămână în curtea şcolii după terminarea cursurilor (joc cu mingea pe terenul/în curtea şcolii) sau în afara activităţilor organizate de către şcoală.

f.     elevii nu vor fi prezenţi în curtea şcolii în afara orelor stabilite prin prezentul regulament.

 

Art.2. Elevii au obligaţia să frecventeze cursurile şi să participe la activităţile şcolare/extraşcolare culturale şi administrative după programul stabilit de şcoală.

 

Art.3. Pe toata perioada desfăşurării cursurilor cât şi în pauze, elevii nu au voie sa părăsească incinta şcolii, de cât în cazuri speciale, cu aprobarea scrisă a directorului şi a dirigintelui/învăţătorului clasei. În timpul cursurilor, elevii nu vor părăsi sub nici un motiv sala de curs . Orice abatere va fi sancţionată conform regulamentului.

 

Art.4. Dacă după 5 minute de la începerea orei, profesorul nu a intrat în clasă, şeful clasei va anunţa la direcţiunea scolii pentru a rezolva situaţia. Elevii vor sta liniştiţi în clasă pe tot parcursul orei,  pentru a nu deranja cursurile altor clase.

 

Art.5. La terminarea fiecărei ore, elevii vor fi conduşi în pauză, în curtea şcolii de către profesorul de la clasa. În caz de vreme nefavorabilă este permisă rămânerea elevilor în sala de clasă în timpul pauzei, cu condiţia respectării ordinii si disciplinei.

 

Art.6. a. La finalul programului, profesorul, care are ultima ora la clasa consemnează, în caietul clasei, starea si aspectul clasei, conduce elevii până la ieşirea din clasa.

           b. Elevul de serviciu preda clasa la personalul nedidactic şi didactic auxiliar responsabil de sală.

 

Art.7. Dirigintele are obligaţia să verifice zilnic starea sălii de clasă, prezenţa elevilor la cursuri, să  constate şi să ia măsuri pentru eventualele abateri de la ROI.

 

Art.8. Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte profesorilor/învăţătorilor  pentru consemnarea notelor, precum şi părinţilor, pentru informare în legătură cu situaţia şcolară.

 

Art.9. Elevii din învăţământul preuniversitar de stat trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare  primite gratuit şi să le restituie în stare buna, la sfârşitul anului şcolar.

 

Art.10. Elevii, care au absentat din motive de boală, au obligaţia să prezinte certificatul medical in prima oră de dirigenţie, altfel absenţele vor rămâne nemotivate.

 

Art.11. a. Pentru orele de educaţie fizică elevii îşi aduc echipamentul sportiv adecvat şi se pregătesc pentru ora de educaţie fizică sub coordonarea profesorului, conform normelor stabilite de  acesta.

           b. După orele de educaţie fizică, elevii sunt obligaţi să poarte uniforma şcolară.

 

Art.12. Transportul elevilor se realizează conform orarului şcolii şi după graficul stabilit pentru fiecare rută. De respectarea programului şi de securitatea elevilor răspunde conducătorul auto.

 

C. Abateri disciplinare

 

Art.1. Nota la purtare se stabileşte de dirigintele/învăţătorul clasei după consultarea celorlalţi profesori, ai clasei, a Consiliului clasei, în funcţie de comportarea generală  a elevului în şcoală şi în afara ei, precum şi de atitudinea faţă de învăţătură. Notele sub 7 se aprobă în Consiliul profesoral. Elevii cu media anuală la purtare sub 5 sunt declaraţi repetenţi. Stabilirea notei la purtare în funcţie de absenţele nemotivate se va face în felul următor ( Art. 131 din „ Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar”): La fiecare 10 absenţe nejustificate pe semestru sau la 10 % absenţe nejustificate din numărul total de ore pe semestru la o disciplină/modul va fi scăzută  nota la purtare cu câte un punct.

 

Art.2. Când există suspiciuni bazate pe motive serioase, că un certificat medical a fost obţinut prin fraudă, acesta nu va fi luat în considerare şi se va analiza situaţia în Consiliul clasei şi Consiliu profesoral.

 

Art.3. Absenţele elevilor, care pleacă de la şcoală în timpul programului, sunt considerate în mod automat nemotivate, dacă elevul înainte de plecare n-a obţinut acordul scris al dirigintelui /directorului.

 

Cap.  II.  Serviciul pe şcoală

 

 Art.1. a. Echipele de serviciu pe şcoală organizează, în fiecare dimineaţă, la ora 7:50 careu, unde se intonează Imnul Naţional. Aceeaşi procedură se desfăşoară şi la ora 13:00.

         b. Înainte de începerea cursurilor, profesorul de religie, împreună cu profesorul de informatică va asigura difuzarea în clase, prin staţie, a rugăciunii Tatăl Nostru.

         c. La ora 8:00 portarul închide accesul în şcoală.

         d. În fiecare zi de miercuri, în pauza mare, se organizează careul săptămânal, de care răspunde  profesorul de educaţie fizică şi diriginţii.

 

Art.2. a. Serviciul pe şcoală este organizat, conform planificării făcute semestrial de către conducerea şcolii împreună cu coordonatorul serviciului pe şcoală (profesorul de educaţie fizică).

          b. Echipa este formată din 5 profesori şi 6 elevi distribuiţi în fiecare hol şi în curtea şcolii. Aceştia asigură şi răspund de respectarea programului, în perioada 7:30 - 14:15, respectiv 12:30-18:15.

          c. Coordonatorul, numit al fiecărei echipe, va consemna prin proces - verbal, la sfârşitul programului, modul în care s-a desfăşurat serviciul în ziua respectiva şi eventualele probleme apărute.

 

Art.3. a. În fiecare zi, la începutul cursurilor, elevii de serviciu au obligaţia de a verifica starea mobilierului şcolar. În  cazul în care se constată existenţa unor scaune rupte sau bănci murdare, elevii de serviciu trebuie să informeze prompt (în maxim 30 min) dirigintele şi personalul nedidactic şi didactic auxiliar despre această situaţie. În cazul nerespectării acestui termen, responsabilitatea pentru repararea mobilierului şcolar revine clasei respective .

          b. La sfârşitul orelor, elevii de serviciu şi profesorii de serviciu predau serviciul pe şcoală   elevilor si profesorilor de după-masă.

 

Art.4. Serviciul pe clasă este organizat şi răspund diriginţii/învăţătorii de planificarea şi desfăşurarea acestuia.

 

         CAP. III.  Secretariatul

 

Art.1. a. Compartimentul secretariat funcţionează pentru elevi, părinţi, personalul unităţii de învăţământ şi pentru persoane interesate, având program de lucru între 7:30-15:30.

          b. Prin personalul didactic auxiliar se asigura permanenta la secretariat pe toate perioada de desfăşurare a orelor de curs, pana la ora 18:30.

          c. Programul secretariatului cu publicul este admis numai între ora 12-14 zilnic. Nicio persoană nu are permisiunea să staţioneze în secretariat, după terminarea problemei pentru care s-a adresat, compartimentul secretariat având în atribuţii documente confidenţiale.

          d. Secretarul şef al instituţiei răspunde de respectarea programului şi a prevederilor ROI.

 

Art.2. Toţi elevii şi angajaţii şcolii vor respecta programul stabilit.

 

Art.3. a. Adeverinţele se eliberează a doua zi după depunerea cererii între orele 12:00 şi 14:00.b. Eliberarea foilor matricole se va face numai la cererea scrisă, cu respectarea normelor prevăzute de regimul actelor de studiu şi se va achita, cu chitanţa taxa stabilită în CA.

 

Cap.  IV.  Biblioteca şcolii

 

 Art.1. a. Programul bibliotecii va asigura desfăşurarea tuturor activităţilor prevăzute în Planul Managerial al şcolii, al fiecărei comisii metodice, punând la dispoziţie fondul de carte si materialul didactic auxiliar existent.

           b. Bibliotecarul scolii va avea următorul program 7:30-15:30 in zilele de luni, miercuri, vineri şi de la 12:00-20:00 în zilele de marţi şi joi.

 

          Cap.  V.  Sancţiuni

 

Art.1. a. Nu poate fi considerată minoră nici o abatere de la acest regulament, întrucât ar reflecta lipsa de  voinţă sau incapacitatea de a respecta norme elementare de muncă în comun .

           b. Elevii, personalul didactic, didactic auxiliar si nedidactic, care încalcă prevederile prezentului Regulament vor fi sancţionaţi conform „Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar”.

           c. Personalul angajat va fi evaluat, prin fişa postului, asupra modului în care a respectat prevederile ROI.

 

Art.2. In Unităţile de Învăţământ Preuniversitar, fumatul este interzis, conform legii  (ROFUIP- ART.164.)

 

          Cap. VI.  Dispoziţii finale

 

Art.1. Fiecare cadru didactic, didactic  auxiliar şi nedidactic are obligaţia de a cunoaşte prevederile ROI şi de ale respecta.

 

Art.2. Toţi diriginţii/învăţătorii vor prezenta cu proces-verbal, cu semnătura, pentru a fi luat la cunoştinţă prevederile ROI elevilor şi părinţilor, la începutul anului şcolar.