Scoala Gimnaziala Alios
Alios, Timis
Prezentare
Şcoala şi societate românească din Comitatul Timiş, între anii 1867 – 1900
Prof. dr. Florin Zamfir
Citind această lucrare, am rămas impresionată de câte ori aminteşte Domnia Sa despre existenţa şcolii din Alioş, în această perioadă.
Am cerut permisiunea ca în „paginile” site-ului nostru să postez date importante despre istoria şcolii din satul Alioş, extrase din lucrarea „Şcoala şi societate românească din Comitatul Timiş, între anii 1867 – 1900”.
Prof. dr. Florin Zamfir, originar din satul Igriş, este profesor de istorie la Şcoala gimnazială Variaş.
Lucrarea Domniei Sale reliefează existenţa şi importanţa şcolii româneşti pe aceste meleaguri.
„Îngemănând valorile creştine cu cele naţionale, Şcoala şi Biserica au reprezentat în a doua jumătate a sec. al XIX-lea, pilonii de subzistenţă şi perenitate, ai Societăţii româneşti bănăţene. „Învăţătorii şi preoţii, adevăraţi apostoli ai credinţei şi cunoaşterii, au fost purtători ai aspiraţiilor şi năzuinţelor comunităţii, şi totodată creatori de cunoştinţe, de atitudini şi caractere, toate acestea fiind puse în serviciul unui ideal superior, transcendent, idealul naţional”
De o mare importanţă istoriografică pentru cercetarea evoluţiei instituţiei şcolare sunt şi documentele edite, între care menţionăm: colecţia de documente privitoare la istoria Mitropoliei Banatului, aparţinând lui I. D. Suciu şi R. Constantinescu; documentele referitoare la Episcopia Ortodoxă a Aradului, publicate sub îngrijirea lui V. Popeangă; colecţia de circulare şcolare din secolul al XIX-lea, editată de Nicolae Bocşan şi Valeriu Leu.
Contribuţiile originale aparţin următorilor autori: Nicolae Bocşan, Ioan Munteanu, Carmen Albert, Ionel Bota, Gheorghe Şora, Virgil Grădinaru, Radu Păiuşan, Tamara Petrov, Camil Petrescu, Angela Rotaru-Dumitrescu, Florin Zamfir.
Înţelegând învăţământul ca pe un fenomen viu, aflat într-o continuă mişcare şi relaţionare cu mediul economico-social şi politic, lucrarea „Şcoala şi societatea românească din comitatul Timiş, între anii 1867-1900”, prezintă evoluţia instituţiei şcolare în strânsă relaţie cu evoluţia Societăţii româneşti, a cărei componentă organică era.
Devenirea Şcolii şi a Societăţii româneşti, nu este înţeleasă şi tratată izolat de contextul în care s-a produs, ci e integrată în procesul evolutiv-istoric al comitatului Timiş şi al statului ungar, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea.
Prof. Letiţia Mişca