Colegiul Tehnic "Anghel Saligny" Baia Mare
Baia Mare, Maramures
Prezentare
Colegiul Tehnic "Anghel Saligny" a luat fiinţă ca o organizaţie având scopul de a realiza o serie de obiective în domeniul pregătirii cadrelor necesare în construcţii şi arhitectură.
Încă de la infiinţare, Colegiul Tehnic "Anghel Saligny" s-a constituit ca un grup de persoane cu obiective comune şi specifice, constituindu-se ca structură formală, în strânsă legătură cu necesităţile pe care le-au stabilit vremurile de acum 50 de ani:
- construirea unui oraş care să cocheteze cu modernitatea;
- valorificarea frumuseţilor naturale ale unei regiunii Maramureş;
- construirea de şcoli, universităţi, teatre, case de cultură, aşezăminte de sănătate, centre comerciale, locuinţe, întreprinderi, baraje, drumuri şi poduri etc.
De la începutul existenţei sale, Colegiul Tehnic "Anghel Saligny" a funcţionat ca o structură în care membrii acestei organizaţii (elevi, profesori, conducere), prin acţiunile şi activităţile lor, au construit un mediu specific, bazat pe responsabilitate, disciplină, exigenţă, corectitudine şi performanţă ridicată (maximizarea rezultatelor) reprezentând principiile fundamentale, valorile şi normele de bază ale şcolii.
Alte elemente care fac referire la cultura organizaţională completează cartea de vizită a liceului:
- vârsta de 50 de ani, acumulându-se o îndelungată experienţă în domeniul formării profesionale;
- structura informală armonizată, atât în trecut cât şi în prezent, şcoala funcţionează cu un număr mare de personal (didactic, nedidactic, auxiliar etc.);
- crearea, de-a lungul anilor de existenţă a unor ritualuri, mituri, povestiri, legende, limbaj specific, sloganuri care, bine valorificate în prezent, vor constitui viitoarea cultură organizaţională;
- profilul activităţii şi natura muncii (educarea şi instruirea tinerei generaţii) care a creat multe satisfacţii atât personalului cât şi elevilor (absolvenţilor), mulţi dintre ei putând fi trecuţi în rândul "eroilor", contribuind substanţial la îmbogăţirea culturii organizaţionale a şcolii;
- reputaţia bună, atât pe plan local cât şi pe plan naţional.
În contextul dinamic al evoluţiei învăţământului se pune tot mai mult accentul pe optimizarea bazei tehnico-materiale, pentru formarea unui climat de învăţare favorabil, capabil să dezvolte un individ apt pentru opţiunea, inserţia şi flexibilitatea socio-profesională. Dat fiind ritmul rapid de dezvoltare a societăţii, de expansiune, diversificare şi schimbare permanentă a mentalităţilor, a ştiinţei şi tehnicii, şcoala trebuie să răspundă imperios acestuia, printr-o continuă modernizare a tuturor factorilor care contribuie la procesul de învăţământ.
În lumina acestor cerinţe, înzestrarea liceului şi modificările survenite în ceea ce priveşte baza tehnico-materială a şcolii s-au efectuat în stransă corelaţie cu necesităţile impuse de reforma învăţământului, în conformitate cu prefacerile cantitative şi calitative care au avut loc în dezvoltarea învăţământului românesc.