Grup Scolar "Miron Nicolescu" Giurgiu
Giurgiu, Giurgiu

Alte date

INFORMATII DESPRE PROIECTUL LEONARDO DA VINCI

 

RAPORT FINAL

PROIECT NUMAR LLP-LDV/IVT/2011/RO/088


,,MAINE INCEPE ASTAZI PRIN MIJLOACE DE MOBILITATE TRANSNATIONALA

IN DOMENIUL INDUSTRIEI ALIMENTARE”

 

12/03/2012-01/04/2012

MONTIJO-PORTUGALIA

 

DESFASURAT DE :

LICEUL TEHNOLOGIC MIRON NICOLESCU

IMPREUNA CU:

ASOCIATIA DE FORMARE SI DEZVOLTARE PROFESIONALA DIN MONTIJO, PORTUGALIA

 

Echipa pentru gestiunea proiectului a fost:

  • ·       coordonator: Badarau Claudia
  • responsabil cu formarea profesionala: Stoian Petronela
  • responsabilul financiar:Economist CARACALEANU IOANA

 

Profesorii insotitori au fost:

  • ·  Badarau Claudia       
  • ·  Olea Ioana

PARTENERII ACESTUI PROIECT AU FOST:

PADARIA DA ATALAIA, care a fost infiintata in 2002 ca o afacere de familie  si a devenit unul dintre cei mai importanti producatori de paine traditionala din regiunea Alentejo. Brutaria este certificata si acreditata pentru productia si vanzarea painii. Compania respecta standardele de igiena si cerintele legale, sistem de siguranta alimentara bazat pe metoda HACCP. In prezent proprietarul este dl. Jairo Pereira dos Reis, o persoana cu peste 30 de ani de experienta in domeniu.

Brutaria produce intre 5 si 7 tipuri de paine, dar cel mai cunoscut sortiment este painea de Alentejo, paine traditionala portugheza.

 

Associação para a Formação Profissional e Desenvolvimento de Montijo este o organizatie  non-profit localizata in Setubal care furnizeaza activitati suport pentru educatie si  ofera sprijin , informare si asistenta  tinerilor  din aceasta regiune si tutoror celor aflati in cautarea unui loc de munca  în legătură cu oportunitățile de angajare in parteneriat cu institutiii de formare protugheze si companii ca parte a politicii de responsabilizare sociala a acestora. Activeaza in cadrul Programului Leonardo da Vinci din 2004 , la inceput in calitate de partener de trimitere pentru elevii de la Escola Profissional de Montijo, iar mai apoi ca partener de primire/intermediar pentru tinerii din Europa care doresc sa-si completeze parcursul de formare cu o mobilitate transnationala in scop educational.AFPDM , cu experienta pe care a dobandit-o de-a lungul celor 23 de ani de activitate , ofera bune oportunitati pentru organizarea unui plasament de lucru sau schimb avand o retea creata cu companii, scoli si organizatii din regiune si asigura dezvoltarea unei baze solide de competente , abilitati si cunostinte pentru tinerii ce doresc sa castige experienta de munca internationala , sa-si  îmbunătățeasca competențele sau sa găseasca un loc de muncă. Experienta dobandita in implementarea de proiecte de mobilitate LdV de membrii echipei AFPDM  reprezinta o garantie pentru succesul parteneriatului stabilit.

 

INTRODUCERE

Proiectul s-a adresat elevilor de clasa a X-a, persoane aflate in formare profesionala initiala, la GRUPUL SCOLAR ,,MIRON NICOLESCU”, FILIERA TEHNOLOGICA, DOMENIUL PREGATIRII DE BAZA – INDUSTRIE ALIMENTARA.

Acest proiect le-a permis elevilor accesul la stagii de pregatire practica de calitate in sectoare ale industriei alimentare Europene dar si un mediu de lucru real pentru a-si putea consolida capacitatea de insertie profesionala.

Proiectul s-a derulat in colaborare cu un partener din  PORTUGALIA pe o perioada de 10 luni. A incepul in  OCTOMBRIE 2011 si s-a finalizat in IUNIE 2012.

Stagiul de pregătire a fost unul specific sectorului panificatie şi a acoperit competenţele cheie: dezvoltare personala in scopul imbunatatirii performantei si lucrul in echipa, din SPP, prin aplicarea in procesul de producere a painii, a cunostintelor teoretice dobandite de elevi la scoala. Pregătirea elevilor a fost susţinută de către Associação para a Formação Profissional e Desenvolvimento din  Montijo prin colaborare cu firma portugheza Padaria da Atalaia.

Obiectivele proiectului au fost:

1.Dobandirea de abilitati practice specifice domeniului Industrie alimentara, competente si experienta de munca prin stagii de practica in sectorul panificatie intr-o alta tara a UE, in perspectiva folosirii achizitiilor in continuarea pregatirii intr-o calificare specifica domeniului, realizarii unei bune tranzitii de la scoala la viata activa si asigurarii succesului in cariera;

2. Imbunatatirea competentelor lingvistice si capacitatii de relationare cu alte culturi, perfecţionarea abilităţilor şi competenţelor cheie necesare adaptării la exigenţele spaţiului european, obtinerii unui loc de munca  pe piaţa unica europeana si a unei cariere de succes în domeniul industriei alimentare;

3.Dezvoltarea unui parteneriat transnational care sa sprijine mobilitatea tinerilor si sa contribuie la sporirea atractivitatii si calitatii educatiei si formarii.

Mobilitatea a facut parte din parcursul de formare al elevilor, a avut loc in Montijo, Portugalia in perioada 12.03 - 01.04.2012, si a durat 3 saptamani.

Proiectul a fost în concordanţă cu priorităţile naţionale ale programului Leonardo da Vinci în România: facilitarea tranzitiei de la scoala la viata activa.

Grupul de participanţi în proiect a fost alcatuit din 14 persoane (elevi  din clasa a X-a) aflate in formare initiala(IVT), ciclul inferior, filiera tehnologică, domeniul pregătirii de baza si generale: Industria Alimentară, calificarea Tehnician in Industria Alimentara. Acest domeniu ofera elevilor  numeroase posibilitati de carieră in tara sau in Europa, de la brutar, una din cele mai cautate meserii din lume, pana la specialisti in panificatie, prelucrare carne, peste, lapte, fabricarea vinului, etc, tehnicieni cu calificare de nivel 3. Insa cele mai multe cariere de succes sunt bazate pe bune cunostinte, abilitati si competente profesionale inalte, recunoscute si certificate de angajatori europeni, competente lingvistice si experiente de munca in diverse sectoare ale industriei alimentare. Elevii pot obtine cunostintele la scoala in clasa sau laborator, insa trebuie sa-si dezvolte competentele si sa  achizitioneze experientele inca de timpuriu intr-un  mediul real de lucru, in productie, pentru a alege  in cunostinta de cauza parcursul educational pe care il vor urma, a avea sanse reale de tranzitie de la scoala la viata activa, mai multe oportunitati pe piata europeana a muncii, un avantaj la angajare asupra altor absolventi si, nu in ultimul rand, pentru a fi mai bine platiti. Acestea sunt cateva din nevoile lor si motivele care au facut ca mobilitatea transnationala sustinuta prin programul LdV sa fie o necesitate pentru ei .

Cei 14 beneficiari ai mobilitatii au fost:

NR. CRT.

NUMELE ŞI PRENUMELE

 

1.

BABA M. STELUŢA-FLORENTINA

 

2.

BARBU S. VALENTIN-MARI

 

3.

VASILE D. DENISA

 

4.

BOULEAN C. PETRONELA

 

5.

BREBENEL M. MITUŢA-patriţa

 

6.

CĂLIN G. ANTONELA MIRELA

 

7.

CONSTANTIN N. COSTEL

 

8.

URUCU Ş. GEORGE SORIN

 

9.

DAIA M. ANDREI

 

10

DUMITRU  V. ALEXANDRU FLORENTIN

 

11

IORGA I. JENICA

 

12

BIZDADEA PAULA IULIANA

 

13

NUŢĂ M. DIANA IULIANA

 

14

PÂRVAN  NICOLETA MIRELA

 

 

In Portugalia, elevii au efectuat Pregatirea practica comasata  prevazuta in Planul de invatamant pt.clasa a X-a, cele  90 de ore de CDL  cu tema ,,Pregatire de baza in industria alimentara- Fabricarea painii " la agenti economici din sectorul panificatie. Intr-un mediu de lucru real, ei au invatat sa fabrice paine si sa faca fata provocarilor de zi cu zi pe care aceasta activitate le presupune, de la folosirea unor metode noi in prepararea si prelucrarea aluatului, a unor noi tehnici de impletire care sa asigure diversificarea productiei, pana la coacerea painii, ambalare, etc.Sub indrumarea brutarilor portughezi au experimentat retete traditionale, au identificat in procesul de productie, practic, principalele transformari suferite de materia prima la prelucrare, au cercetat si inteles procesele ce au loc la prepararea, coacerea si depozitarea painii.

Programul de lucru a fost urmatorul:

 

 

SAPTAMANA 1

Ziua 1:

Tutorele:

  • ·         prezintă locul de muncă, atelierul de productie, sortimente de paine si produse de panificatie realizate, utilajele şi aparatele folosite la locul de muncă si regimul de functionare al acestora ;
  • ·

Evaluare iniţială:

Tutorele pune la dispozitia participantului doua probe de faina  si o paine cu defecte dintr-un anumit sortiment

Participantul:

  • ·         determina caracteristicilor senzoriale ale materiei prime,făină   pe baza analizei senzoriale
  • ·         executa analiza senzoriala a unui painii si descrie defectele 

Tutorele şi profesorul insoţitor evaluează activitatea participantului

Ziua 2,3

 

Tutorele

  • ·         prezintă participantului:
    • materiile prime si auxiliare folosite la fabricarea  painii
    • reteta de fabricatie pentru diferite sortimente
    • insuşirile fizico-chimice ale materiilor prime: făină, drojdie, sare, apă tehnologică
    • utilajele utilizate la operatia de pregatire a materiilor prime si auxiliare
  • ·         demonstrează modul de calcul a necesarului de materii prime in functie de reteta de fabricatie si de comanda

Participantul, sub îndrumarea tutorelui:

  • dezambaleaza,curata si verifica proprietatile organoleptice ale materiilor prime
  • pregateste faina :amesteca diferite loturi de faina,cerne şi incalzeste  faina
  • pregateste apa: încălzeste apa  si identifica insusirile tehnologice
  • pregateste sarea:cantareste, dizolva sarea in apa,filtreaza
  • pregateste drojdia:prepara suspensia de drojdie si o activeaza prin adaos de faina
  • pregateste afanatorii si amelioratorii
  • asigura parametrii tehnologici conform retetei
  • curata utilajele folosite si asigura respectarea normelor de igiena la locul de munca

Tutorele urmăreşte, evaluează activitatea participantului şi oferă feedback.

Participantul completează fişa zilnică de lucru

 

Ziua 4:

Tutorele

  • ·         prezintă participantului:
    • utilajele specifice  fiecarei operatii
  • ·         demonstreaza modul in care se realizeaza dozarea

Participantul, sub îndrumarea tutorelui:

  • ·         citeste reteta,identifica tipurile de doze si dozatoarele pentru lichide si solide
  • ·         dozeaza faina in functie de volumul cuvei malaxorului
  • ·         dozeaza lichidele
  • ·         introduce dozele in malaxor
  • ·         respecta normele de securitate si igiena la locul de  munca

Tutorele urmăreşte, evaluează activitatea participantului şi oferă feedback.

Participantul completează fişa zilnică de lucru.

Sustine proba de evaluare nr.1 Participantul:

  • ·         pregăteşte manual cantitatea de 1 litru de suspensie de drojdie, utilizând 1 kg de drojdie comprimată şi 5 litri de apă
  • ·         activează drojdia prin adaosul a 0,100 kg de zahăr
  • ·         precizează însuşirile senzoriale ale drojdiei de panificaţie, ale apei tehnologice şi  indică normele de igienă ce trebuie respectate la prepararea suspensiei de drojdie

Tutorele şi profesorul insoţitor evaluează activitatea participantului.

 

Ziua 5,6

Tutorele

  • prezintă participantului:
    • operatiile de framantare si fermentare a aluatului cu drojdie si tehnologia de preparare;
    • regimul tehnologic al procesului de framantare
    • regmul tehnologic al procesului de fermentare
    • utilajele folosite la framantare, fermentare
  • demonstrează modul de preparare a aluatului conform retetei.

Participantul, sub îndrumarea tutorelui:

  • supravegheaza framantarea
  • efectueza controlul framantarii:aspect, durata, temperatura aluat
  • supravegheaza procesul de fermentare
  • efectueza controlul fermentarii:aspect, temperatura, aciditate
  • ·

 

Tutorele urmăreşte, evaluează activitatea participantului şi oferă feedback.

Participantul completează fişa zilnică de lucru.

 

 

 

 

 

SAPTAMANA 2

Ziua 7,8:

Tutorele

  • prezintă participantului:
    • operatiile de prelucare a aluatului si caracteristicile acestora
    • utilajele folosite la divizarea aluatului si modelarea aluatului,predospire,dospire
  • demonstrează modul de divizare si modelare

Participantul, sub îndrumarea tutorelui:

  • efectueaza scoaterea aluatului din cuva
  • impartirea in bucati de masa egale,prestabilite folosind echipamente specifice
  • uniformizarea structurii aluatului in functie de sortimentul fabricat cu echipamente specifice
  • supravegheaza predospirea si efectueaza controlul parametrilor:temperatura,durata, umiditate
  • deserveste dospitorul  si verifica parametrii tehnologici specifici
  • ·

 

Tutorele urmăreşte, evaluează activitatea participantului şi oferă feedback.

Participantul completează fişa zilnică de lucru.

Sustine proba de evaluare nr .2. Participantul :

  • ·
  • ·

Tutorele şi profesorul insoţitor evaluează activitatea participantului si ofera feedback

Ziua 9,10

Tutorele

  • ·         prezintă participantului:
    • procesele care au loc la coacere
    • regimul tehnologic al coacerii
    • utilajele si caracteristicile acestora
  • ·         demonstrează modul de realizare a operatiilor premergatoare

Participantul, sub îndrumarea tutorelui:

  • ·         efectueaza umezirea painii, crestarea , presararea, stantarea
  • ·         supravegeheza coacerea ,modifica temperatura in functie de fazele coacerii
  • ·         verifica durata coacerii
  • ·         efectueaza controlul senzorial
  • ·         intreţinerea utilajele

Tutorele urmăreşte, evaluează activitatea participantului şi oferă feedback.

Participantul completează fişa zilnică de lucru

Sustine proba de evaluarenr.3Participantul:

  • ·         deserveste cuptorul pentru coacerea unui sortiment de paine lung
  • ·         prezinta normele de protectia muncii

Tutorele şi profesorul insoţitor evaluează activitatea participantului si ofera feedback

SAPTAMANA 3

Ziua 11,12

Tutorele

  • prezintă participantului
    • depozitarea painii
    • conditiile de pastrare, procesele ce au loc la depozitare
    • utilajele si caracteristicile acestora,ambalajele

Participantul, sub îndrumarea tutorelui:

  • efectueaza receptia painii
  • controlul calităţii pâinii – defectele pâinii
  • igienizeaza spatiile de depozitare

Tutorele urmăreşte, evaluează activitatea participantului şi oferă feedback.

Participantul completează fişa zilnică de lucru

 

Ziua 13,14:

 

Tutorele

  • prezintă participantului
    • modalitatile de ambalare a produselor finite
    • tipuri de ambalaje
    • utilajele si caracteristicile acestora

Participantul, sub îndrumarea tutorelui:

  • deserveste masina de ambalat
  • manipuleaza si depoziteaza produsele finite

Tutorele urmăreşte, evaluează activitatea participantului şi oferă feedback.

Participantul completează fişa zilnică de lucru

 

Ziua 15:

Evaluarea finală

Participantul :

  • ·         execută frământarea unei şarje de aluat pentru un sortiment de paine de Alentejo, folosind un mixer după  o reţetă dată
  • ·         explica modul de stabilire a parametrilor regimului de frământare (durată,temperatură).
  • ·

Tutorele şi profesorul insoţitor evaluează activitatea participantului.

Participantul, tutorele din organizaţia de primire şi reprezentantul legal al organizaţiei de primire semnează certificatul Mobilitate Europass. Acest certificat este ştampilat cu ştampila organizaţiei de primire

 

 

Elevii participanti au primit la finalul stagiului, certificatul de mobilitate Europass unde au fost inscrise competentele, abilitatile si cunsotintele dobandite de elevi pe parcursul mobilitatii, evaluate cu succes in ultima zi de plasament de catre tutorii portughezi. In acest proces s-a respectat Ordinului MEdC nr. 4931/29.07.2008. Conform ordinului, Gr. Sc. ,,Miron Nicolescu" a facut demersurile necesare in vederea emiterii certificatului: a completat numele elevilor si datele despre plasament in baza Europass si a obtinut numarul certificatului, a completat documentul pe baza Acordului de formare al participantului si SPP inainte de plecarea in stagiu. Organizatiile gazda au evaluat achizitiile pe baza acestui document, respectand procedurile din Acordul de formare si le-a validat semnand si stampiland Europassul, la finalizarea procesului de evaluare.

La intoarcerea in tara, Gr. Sc. ,,Miron Nicolescu" a transferat, validat si recunoscut competentele dobandite de elevi si inscrise in certificatele Europass  pe baza Programul de formare si Angajamentul pentru calitate in Programul LdV, incheiat intre organizatia de trimitere si organizatia de primire si  Certificatul de mobilitate Europass .

 

De asemenea, in cadrul acestui proiect elevii au mai beneficiat si de pregatire pedagogica, lingvistica si culturala, atat in Romania cat si in Portugalia. In Romania, inainte de inceprea mobilitatii, au beneficiat de pregatire pedagogica, necesara pentru o mai buna intelegere a participarii acestora in proiect.Astfel, au aflat informatii legate de ANPCDEFP, programul Leonardo da Vinci, obiectivele proiectului, scopul, contractul de plasament, partenerul intermediar-AFPDM, precum si partenerul direct-Padaria da Atalaia. Prezentarea acestor informatii s-a facut de catre dna Badarau Claudia, pe parcursul a 15 ore, in perioada 14-25.11.2011, in cabinetul de informatica. Li s-au prezentat  materiale PPT si s-au purtat discutii legate de aceste concepte. Pregatirea lingvistica a constat in participarea la doua cursuri: cursul de limba engleza, desfasurat pe parcursul a 30 de ore, de catre dna prof.Badarau Claudia, in Gr.Sc.,,Miron Nicolescu'', in perioada 09-13.01.2012. In data de 13.01.2012 au sustinut testul de evaluare in urma caruia au obtinut nivelul A2, inregistrand astfel un progres, fata de testul initial, la care au obtinut nivelul A1. In urma absolvirii cursului si sustinerii testului au obtinut Certificat de pregatire lingvistica, limba engleza, emis de către Gr.Șc.,,Miron Nicolescu'', în data de 16.01.2012. Cel de-al doilea curs a fost cursul de limba portugheza, desfasurat in Portugalia, de catre dl.Josimar Gomes, pe parcursul primei saptamani de stagiu, cate doua ore, in fiecare zi. Metodele folosite au fost moderne si motivante, asa incat au putut sa-si insuseasca termeni de specialitate, dar si de interes general, intrucat au absolvit cursul cu note bune. In urma desfasurarii acestui curs, au sustinut un test, pe care l-au trecut .Au primit Certificat lingvistic, emis de AFPDM, în data de 06.04.2012, prin care se atesta cunostintele  de limba portugheza si nivelul lingvistic. Obiectivul principal al dl.Gomes a fost insusirea mai multor termeni de specialitate in domeniul industriei alimentare-brutarie, asa incat sa  le usureze comunicarea in timpul efectuarii sarcinilor de lucru din fabrica unde au lucrat timp de trei saptamani.  Pregatirea culturala s-a desfasurat  sub indrumarea dnei Gutu Marinela, in Romania, in scoala unde au invat, timp in care au aflat lucruri noi despre tara gazda, informatii legate de obiceiuri, traditii, muzica, economie, nivelul de trai, asezare geografica etc. Ajunsi in Portugalia, au vizitat foarte multe obiective turistice, aceasta fiind una dintre activitatile culturale din cadrul proiectului. Organizatorii, AFPDM, le-au prezentat, la sfarsitul fiecarei saptamani cateva dintre atractiile din Montijo, Lisabona, Sintra si Fatima. Le-au prezentat diferite obiective turistice cu o mare semnificatie simbolica pentru poporul portughez. Astfel, au vizitat Monumentul Descoperirilor care se afla in Lisabona, capitala Portugaliei, tot aici au vizitat Oceanariul si Manastirea Jeronimo. Inainte insa au facut un tur al orasului Montijo unde au vizitat biserica locala, moara de apa si centrul orasului. In alte weekenduri au fost la Fatima, un loc de pelerinaj al credinciosilor de religie catolica incarcat cu o mare energie si spiritualitate. De asemenea, au vizitat doua castele, Quinta de Regaleira si Pena, la Sintra, o regiune aflata in patrimoniul cultural UNESCO, intr-adevar unica prin frumusetile sale.