Școala Gimnazială Bălcaciu
Balcaciu, Alba

Alte date

Tehnici pozitive de disciplinare a copilului
Profesor-psiholog Ripan Alexandra-Roxana
Ganditi inainte de a vorbi cu copilul.
Fiti fermi si consecventinu faceti amenintari, ci doar promisiunea ca un anumit comportament va atrage anumite consecinte. Regulile incalcate atrag consecinte.
Revedeti regulile familiei in mod frecvent pentru a le modifica, pentru a renunta la unele sau a adauga altele noi, dupa cum este cazul. Cel mai bun moment pentru a face aceasta este in cadrul unor reuniuni de familie.
Ignorati detaliile—faceti difetrenta dintre reguli si preferinte. Ceea ce ii supara pe parinti, de multe ori, nu este comportamentul ca atare, ci locul sau timpul cand se produce.
Stabilirea limitelor—explicati motivele pentru care ati impus limite, discutand de ce sunt necesare regulile si asigurati-va ca fiecare le-a inteles si ca este tratat in mod cinstit si egal.
Fiti consecventi in a reaminti aceste reguli si limite precum si consecintele pe care le antreneaza pentru a evita confuzia, neintelegerile si stabilirea unor limite inutile.
Recompensarea pozitiva—acordati valoare sentimentelor copilului atunci cand primeste o recompensa pozitiva.
Fiti sinceri—copiii nu stiu sa faca diferenta dintre o minciuna nevinovata / utila si o minciuna reprobabila
Construiti o imagine de sine pozitiva a copilului—convingeti-l pe copil ca noul comportament a fost idea lui. Nu puteti forta pe nimeni sa faca ceva impotriva vointei lui in termenii unei adevarate schimbari de comportament.
Realizati impreuna cu copilul un program fix, al lui, chiar pe intervale de ore (program de masa, somn, pregatirea lectiilor, joaca) si recompensati copilul daca respecta acest program. (Recompensa consta in faptul ca parintele ii respecta programul de joaca, dar intotdeauna acesta trebuie sa apara dupa pregatirea lectiilor). Puteti negocia cu copilul acest program, tineti cont si de parerea lui, pentru ca atunci se va simti mai atasat de acel program si este mult mai probabil sa il respecte.
Puteti realizea impreuna acest program pe o coala de hartie sau carton, desenat, colorat, ca sa para cat mai atractiv si il puteti lipi in camera copilului.
Supravegheati indeaproape copilul in pregatirea lectiilor,
Incercati sa aflati cat mai multe detalii despre lectiile ce le are de pregatit  pentru a doua zi .
Ajutati-l sa-si organizeze activitatea de invatare si timpul pe care trebuie sa-l acorde invatarii, deoarece la aceasta varsta copii nu au inca bine dezvoltata aceasta capacitate de a-si organiza si programa munca.
Verificati cu interes daca s-a pregatit suficient pentru fiecare materie in parte.
Aratati-va disponibilitatea de a-l ajuta, vorbiti deschis cu el, fara a-l certa, jigni si evitati expresiile “nu inveti nimic!”, “esti prost!”, “nu vrei sa inveti!”.
Cum trebuie sa fie recompensele?
Pentru a va putea atinge scopul, acela de a schimba in bine comportamentul copiilor dumneavoastra, puteti folosi recompensele. Alegeti recompensele astfel incat sa fie:
Atractive pentru copil. Copilul este cel care stabileste daca recompensa oferita de parinti pentru a incuraja un comportament dorit are pentru el vreo valoare sau nu.
Accesibile pentru parinti. Si parintii trebuie sa se gandeasca bine atunci cand au in vedere sa ofere anumite recompense. Ei trebuie sa calculeze cat i-ar costa acestea in timp, bani sau efort fizic.
Adecvate activitatii pe care doriti sa o obtineti. Anumite recompense pot fi eficace, dar exagerat de mari fata de cerintele pe care copilul trebuie sa le satisfaca. Nu trebuie sa existe o disproportie intre o activitate si recompensarea ei.
Adecvate varstei copilului. Sistemul de recompensare poate functiona la orice varsta, cu acelasi succes in masura in care recompensa prezinta interes pentru copil sau adolescent.
Flexibile. Fiti pregatiti sa negoiciati cu copilul dumneavoastra schimbarea recompenselor, daca ele nu mai sunt interesante pentru copil.