Scoala Gimnaziala Chiliile
Chiliile, Buzau
Alte date
ŞCOALA GIMNAZIALǍ CHILIILE
CHILIILE, JUDEŢUL BUZAU
PLANUL DE DEZVOLTARE INSTITUTIONALA
2014-2018
DIRECTOR,
PROF. BORICEANU GEANINA
CONTEXT LEGISLATIV
- PREZENTAREA UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT
SCURT ISTORIC
DATE DE IDENTIFICARE
TRĂSĂTURI CARACTERISTICE
II. ANALIZA SWOT
(DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI EXTERN
MISIUNEA ORGANIZAŢIEI ŞCOLARE
VIZIUNE
IDEALUL EDUCAŢIONAL
VALORI ŞI ATITUDINI
ŢINTELE STRATEGICE
OPŢIUNILE STRATEGICE
PLANURILE OPERAŢIONALE
CONTEXT LEGISLATIV
Prezentul model de proiect de dezvoltare instituţională a fost conceput având la bază:
- Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată cu completările şi modificările ulterioare
- Legea nr. 128/1997 privind Statul personalului didactic, cu completările şi modificările ulterioare
- Legea educaţiei naţionale – Legea nr. 1 / 2011 ;
- Noul Cod al Muncii - Legea 40/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003;
- Ordinul Ministrului Sănătăţii nr. 1955/18.10.1995 pentru aprobarea Normelor de igienă privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor, cu completările şi modificările ulterioare ;
- Legea nr., 334/2002- Legea bibliotecilor, republicată cu completările şi modificările ulterioare ;
- O.MedC nr. 4925/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;
- O.MedC nr. 3502/2005 referitor la aprobarea Regulamentului privind actele de studii, documentele şcolare în învăţământul preuniversitar;
- Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea 87/2006;
- H.G. nr. 21/2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare provizorie a a unităţilor de învăţământ preuniversitar, precum şi a Standardelor de acreditare şi evaluare periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar ;
- H.G. nr. 22/2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie.
I.PREZENTAREA UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT
SCURT ISTORIC
Localizarea geografica si caracterizarea socio-economica a zonei
Scoala Gimnaziala Chiliile este situata in comuna Chiliile, situata la randul ei in zona de nord-vest a judetului Buzau ,pe cursul inferior al paraului Saratel, in zona Subcarpatilor de curbura,mai precis in subunitatea acestora, Subcarpatii Buzaului.Este alcatuita din 7 sate oficiale,din care numai in satul Chiliile ,resedinta de comuna mai functioneaza scoala.Fata de orasul de resedinta a judetului Buzau, comuna Chiliile, este situata la circa 50 de km, caile de acces cu acesta fiind reprezentate prin DN 10, de la Buzau la Berca si DJ 102F, de la Berca la Chiliile,de cca 25 de Km din care jumatate neasfaltat.
Deoarece forma predominanta de relief este dealul, principalele activitati ale locuitorilor sunt cresterea animalelor si cultivarea pomilor ,unde predomina prunul autohton.
Dezvoltarea economica a comunei este foarte slaba,deoarece pe teritoriul ei nu exista niciun fel de activitatea mestesugareasca sau industriala.Lipsa locurilor de munca ,saracia pamantului,majoritatea locuitorilor traind din ajutorul social ,au determinat plecarea din localitate a numeroase familii tinere si imbatranirea populatiei si deci scaderea populatiei scolare .
POPULATIA SCOLARA
Desi pe raza comunei sunt 6 scoli,astazi nu functioneaza decat scoala de centru, Scoala Gimnaziala Chiliile,care are personalitate juridica si care in anul scolar 2014-2015 numarul copiilor este astfel:
Cls. 0 - 1elev
Cls. I - 2 elevi
Cls. a II-a- 3 elevi
Cls. a III-a- 2 elevi
Cls. a IV-a- 2 elevi
Cls. a V-a- 1 elev
Cls. a VI-a- 4 elevi
Cls. a VI-a- 3 elevi
Prescolari - 7
TOTAL 25 elevi si prescolari
Cadre didactice
Şcoala are în încadrare 6 de cadre didactice, dintre care 3 sunt titulare, 1 cadru didactic calificat şi 2 sunt suplinitoare necalificate.
Din cele 3 cadre didactice titulare, 1 cadru didactic are gradul didactic I, 1 are gradul didactic al II-lea si un cadru didactic are gradul didactic definitiv Personal didactic auxiliar
Este format dintr-un secretar , un contabil si un bibliotecar incadrati cu un sfert de norma.
- · Personal nedidactic
Activitatea de administraţie este asigurată de 1îngrijitor
DATE DE IDENTIFICARE
Denumirea unităţii de învăţământ : ŞCOALA GIMNAZIALA CHILIILE
Nivelurile de învăţământ existente în unitate: prescolar,primar şi gimnazial
Forma de finanţare: de stat
Adresa unităţii de învăţământ: Com.Chiliile
Localitate/ judeţ: Chiliile,Buzau
Cod poştal:
Telefon/Fax : 0238896696
E - mail: scoalachiliile@yahoo.com
Site Web: http://scoli.didactic.ro/scoala_chiliile
Denumiri purtate anterior, în ordine cronologică: Şcoala cu clasele I-VIII Chiliile
TRĂSĂTURI CARACTERISTICE (în anul şcolar 2013-2014)
- Populaţia şcolară
Nivelul de învăţământ |
Total număr de clase |
Total număr de elevi |
Anul de studiu |
Număr clase |
Număr de elevi |
Învăţământ primar |
1 |
9 |
Cls. preg |
0,20 |
2 |
Clasa I |
0,20 |
1 |
|||
Clasa a II-a |
0,20 |
3 |
|||
Clasa a III-a |
0,20 |
2 |
|||
Clasa a IV-a |
0,20 |
1 |
|||
Învăţământ gimnazial |
1 |
11 |
Clasa a V-a |
0,33 |
4 |
Clasa a VI-a |
0,33 |
4 |
|||
Clasa a VII-a |
0 |
0 |
|||
Clasa a VIII-a |
0,34 |
3 |
- Personalul şcolii
- Personal de conducere
Funcţia |
Numele şi prenumele |
Sex |
Specialitatea |
Grad didactic |
Vechime în învăţământ (ani) |
Director |
Boriceanu Geanina |
F |
Profesor inv. primar |
Definitiv |
11 |
- Cadre didactice
Cadre didactice |
Total |
Prescolar |
Primar |
Gimnazial |
|
Titulare |
3 |
- |
1 |
2 |
|
suplinitoare |
Total |
4 |
1 |
- |
3 |
calificate |
3 |
|
|
3 |
Distribuţia personalului didactic, în funcţie de disciplinele din trunchiul comun:
Disciplina predată |
Numărul cadrelor didactice în funcţie de calificare: |
Număr personal didactic necalificat |
||
În specialitate |
În aceeaşi arie curriculară |
Altă specialitate |
||
Învăţători
|
1 |
- |
- |
- |
Educatoare |
- |
- |
- |
1 |
Limba română |
1 |
- |
- |
- |
Matematică |
1 |
- |
- |
|
Fizică |
|
- |
- |
- |
Chimie |
1 |
- |
- |
- |
Biologie |
|
- |
- |
- |
Geografie |
1 |
- |
- |
- |
Istorie |
|
- |
- |
- |
Limbi străine |
|
- |
- |
- |
Distribuţia pe grade didactice a personalului didactic angajat:
Număr personal didactic calificat: 6 |
Personal didactic |
||||
Gradul I 2 |
Gradul II |
Cu definitivat |
Fără definitivat |
Necalificat |
|
Total |
Din care, cu doctorat |
|
|
||
|
- |
2 |
1 |
|
1 |
- Personal didactic auxiliar
Nr. crt. |
Funcţia |
Posturi cf. normativelor |
Posturi ocupate cu personal |
|
Calificat |
Necalificat |
|||
1. |
Administrator financiar, |
0,25 |
X |
- |
2. |
Secretar |
0,25 |
|
X |
3. |
Bibliotecar I |
0,25 |
X |
- |
- Personal nedidactic (administrativ)
Nr. crt. |
Funcţia |
Posturi Cf. normativelor |
Posturi ocupate cu personal |
|
Calificat |
Necalificat |
|||
2 |
Îngrijitor |
1,00 |
|
X |
- Calitatea personalului didactic
În anul şcolar trecut, 2013-2014, toate cadrele didactice au primit calificativul anual Foarte Bine.
- Indicatori de evaluare a performantei şcolare- cantitativ şi calitativ
Situaţia efectivelor de elevi în anul şcolar anterior 2013-2014:
Nivel |
Înscrişi în anul şcolar |
Transferaţi |
Promovaţi |
Pierderi şcolare- elevi care: |
|||
La început |
La sfârşit |
La alte unităţi |
De la alte unităţi |
|
Repetă clasa |
Au abandonat şcoala |
|
Primar |
9 |
9 |
0 |
0 |
8 |
1 |
- |
Gimnazial |
11 |
11 |
0 |
0 |
11 |
- |
- |
Distribuţia elevilor în funcţie de calificative pentru învăţământul primar
la sfârşitul anului şcolar anterior 2013-2014:
insuficient |
suficient |
bine |
f. bine |
|
3 |
2 |
2 |
Distribuţia elevilor în funcţie de medii pentru învăţământul gimnazial
la sfârşitul anului şcolar anterior 2013-2014:
5-5,99 |
6-6,99 |
7-7,99 |
8-8,99 |
9-9,99 |
10 |
- |
2 |
4 |
3 |
2 |
- |
Rezultatele EVALUAREA NAŢIONALĂ (medii) clasa a VIII-a
în anul şcolar anterior 2013-2014:
Clasa |
Sub 5 |
5-5,99 |
6-6,99 |
7-7,99 |
8-8,99 |
9-9,99 |
10 |
Clasa a VIII-a |
|
|
|
|
|
|
|
Distribuţia absolvenţilor şcolii la liceu:
Anul şcolar |
Liceul teoretic ,,Alexandru Marghiloman’’ |
Liceul Vernesti |
Scoala Profesionala Vernesti |
Altele |
2013-2014 |
1 |
1 |
1 |
- |
- Resursele materiale ale unităţii şcolare
- · 6 Săli de clasă
- · Laborator de informatică: 4 calculatoare
- · Mobilier modern
II.ANALIZA SWOT
(DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI EXTERN)
PUNCTE TARI (S)
- Existenţa planului managerial la nivelul şcolii şi la nivelul fiecărei comisii metodice;
- Existenţa planificărilor anuale, semestriale şi a unitătilor de învătare conform metodologiilor;
- Stabilirea graficului de inspecţii la clasă şi a obiectivelor urmărite;
- Realizarea inspecţiilor la clasă de către directori şi şefii comisiilor metodice şi propunerea unor măsuri pentru remedierea neajunsurilor întâlnite;
- Buna colaborare a şcolii cu factorii de decizie din sectorul educativ (ISJ Buzau, Primăria com.Chiliile, Consiliul Local) şi cu familiile elevilor ;
- Implicarea activă a autorităţilor locale (Primaria com.Chiliile, Consiliul Local,) pentru dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a şcolii;
- Încrederea manifestată de către părinţi şi comunitatea locală în personalul didactic al şcolii;
- Cca. 40% din cadrele didactice sunt titulare ale posturilor didactice din unitatea noastră de învăţământ;
- Interesul cadrelor didactice din şcoală pentru perfecţionare profesională prin participarea la cursuri de formare continuă;
- Existenţa unei Oferte Educaţionale în concordanţă cu nevoile de formare ale elevilor;
- CDS care permite valorificarea abilităţilor individuale ale elevilor, creşte motivaţia pentru învăţare, reduce abandonul şcolar ;
- Pregătirea suplimentară a elevilor pentru admiterea în ciclul liceal, performanţă şi pentru recuperarea decalajelor în instruirea elevilor;
- Desfăşurarea în şcoală a numeroase activităţi extraşcolare conform unui calendar anual stabilit la nivelul Comisiei de Consiliere şi orientare;
- Disponibilitatea elevilor şi părinţilor de a se implica în activităţile şcolii;
- Toţi elevii absolvenţi ai şcolii continuă studiile în licee si scoli profesionale;
- Multi dintre eleviii şcolii sunt admişi în licee de prestigiu din judeţ;
- Dotarea şcolii cu computere atât pentru elevi cât şi pentru cadrele didactice în procesul educativ, dar şi în scop administrativ;
PUNCTE SLABE (W)
- Neimplicarea unor cadre didactice în actul decizional şi educaţional;
- Reţinerea faţă de schimbările impuse de spiritul reformei, cantonarea în atitudini de respingere a noului în activitatea şcolii;
- Necunoaşterea sau cunoaşterea parţială a legislaţiei şcolare;
- Implicarea insuficientă a unor cadre didactice în viaţa şcolii/ activităţi extracurriculare;
- Părinţi care nu se implică în rezolvarea problemelor legate de frecvenţa şi disciplina copiilor;
- Insuficienta aplicare a metodelor moderne participativ-active în procesul de predare-învăţare-evaluare;
- Deficienţe minore în comunicarea internă şi externă;
- Lipsa unei rampe pentru accesul la toate spaţiile şcolare a persoanelor cu handicap;
- Lipsa unui cabinet metodic prevăzut cu spaţii adecvate pentru depozitarea materialelor didactice;
- Lipsa unei săli amenajate pentru desfăşurarea serbărilor şcolare;
- Absenţa unui cabinet multimedia pentru învăţarea limbilor străine.
OPORTUNITĂŢI (O)
- Dorinţa autorităţilor educative pentru reformarea şi modernizarea învăţământului românesc;
- Declararea învăţământului drept o prioritate naţională;
- Creşterea gradului de autonomie instituţională a şcolii;
- Lărgirea ofertei de formare continuă a personalului didactic prin forme multiple; deschiderea tinerei generaţii către nou, posibilitatea accederii acesteia la informaţiile ce pot fi dobândite prin intermediul computerului sau Internetului ;
AMENINŢĂRI (T)
- Programa şcolară foarte încărcată şi uneori neadecvată cerinţelor actuale;
- Orarul foarte încărcat al elevilor;
- Slaba motivare financiară a tuturor cadrelor didactice;
- Insuficienta stimulare materială a cadrelor didactice performante;
- Lipsa fondurilor financiare pentru achiziţionarea de materiale şi mijloace informative şi de comunicare;
- Lipsa alocărilor bugetare pentru iniţierea şi derularea unor proiecte de dezvoltare şcolară;
- Inexistenţa reţelei de informatizare la nivelul claselor;
- Scăderea populaţiei şcolare şi reducerea numărului de ore la nivelul ariilor curriculare;
- Lipsa abilităţilor de a lucra în echipă ;
- Subfinanţarea învăţământului prin nealocarea procentului de 6% din PIB.
III. MISIUNEA ORGANIZAŢIEI ŞCOLARE
Educaţia nu este un privilegiu, ci un drept al tuturor.
Şcoala noastră are misiunea de a asigura tuturor elevilor o educaţie de calitate centrată pe nevoile lui de formare astfel încât tânărul de mâine să se poată adapta cerinţelor profesionale ale societăţii române sau europene.
Şcoala noastră este preocupată de formarea elevilor, descoperirea talentelor, cultivarea şi dezvoltarea acestora pentru obţinerea de performanţe.
Ne dorim şi vom acţiona pentru implicarea activă a beneficiarilor direcţi şi indirecţi în probleme şcolii.
Şcoala noastră trebuie să fie o instituţie care să promoveze valorile, care să dea posibilitatea tuturor factorilor implicaţi în procesul instructiv-educativ să se afirme şi să-şi pună în valoare calităţile profesionale.
Ne propunem să inovăm, să reinventăm educaţia, astfel încât să pregătim elevii noştri pentru societatea de mâine.
IV.VIZIUNEA ŞCOLII:
Dorim pentru elevii noştri:
-o educaţie conform standardelor europene ;
-adaptare la situaţiile de schimbare specifice unei societăţi în dezvoltare ;
-un procent de promovabilitate la examenele de sfârşit de ciclu gimnazial
de peste 90% ;
-capacitatea de a comunica în situaţii diverse, în limba maternă şi într-o limbă de circulaţie internaţională ( cel puţin ) ;
-performanţe înalte la toate disciplinele de învăţământ ;
-cunoaşterea şi aplicarea tehnicilor de operare pe calculator ;
Viziunea şcolii derivă din idealul educaţional de formare a personalităţii omului de mâine şi constă în asigurarea pregătirii optime a elevilor pentru învăţământul liceal, precum şi însuşirea de către elevi a sistemului valorilor culturale, morale şi etice, necesare unei raportări eficiente la cerinţele unei societăţi în permanentă schimbare.
GRUPURI ŢINTĂ VIZATE:
1.elevii;
2.părinţii;
3.cadrele didactice;
4. comunitatea locală.
„Şcoala se confundă cu viaţa… una o întregeşte pe cealaltă! Şcoala îţi dă posibilitatea să-ţi trăieşti viaţa complet. Viaţa nu-i decât continuitatea şcolii, dar fără profesori.” (Ion Minulescu)
Copiii de azi vor clădi statul de mâine, viitorul nostru va fi ceea ce ei vor şti să facă!
V.IDEALUL EDUCAŢIONAL al școlii românești constă în dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, în formarea personalității autonome și în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetățenească activă în societate, pentru incluziune socială și pentru angajare pe piața muncii (Cf. Art .1 (3) din Legea nr1 /2011).
VI.VALORI ŞI ATITUDINI promovate de şcoală:
- · respect şi încredere în sine şi în ceilalţi;
- · recunoaşterea unicităţii fiecărei persoane;
- · valorizarea relaţiilor interpersonale;
- · valorificarea critică şi selectivă a informaţiilor;
- · adaptare şi deschidere la noi tipuri de învăţare;
- · motivaţie şi flexibilitate în elaborarea propriului traseu educaţional şi profesional;
- · responsabilitate şi disponibilitate pentru decizii şi acţiuni privind propria carieră;
- · interes pentru învăţare permanentă într-o lume în schimbare şi în societatea cunoaşterii;
- ·
VII.ŢINTELE STRATEGICE
- Promovarea şi creşterea imaginii şcolii în comunitate
- Promovarea unui învăţământ modern, inovativ, competitiv, care să răspundă nevoilor de formare ale elevilor
- Motivarea cadrelor didactice în vederea dezvoltării profesionale şi modernizării procesului de predare-învăţare-evaluare
- Amenajarea unei baze materiale care să răspundă exigenţelor cadrelor didactice şi elevilor pentru îndeplinirea unui act educativ la nivelul standardelor europene
- Afirmarea şcolii prin realizarea de parteneriate şcolare cu instituţii de învăţământ din spaţiul comunitar european
VIII. OPŢIUNILE STRATEGICE
ŢINTA STRATEGICĂ |
OPŢIUNEA STRATEGICĂ
|
|||||
OPŢIUNEA CURRICULARĂ |
OPŢIUNEA FINANCIARĂ A DOTĂRILOR MATERIALE |
OPŢIUNEA INVESTIŢIEI ÎN RESURSA UMANĂ |
OPŢIUNEA RELAŢII COMUNITARE |
RESPONSABIL |
TERMENE DE REALIZARE |
|
1. Promovarea şi creşterea imaginii şcolii în comunitate
|
|
|
|
Permanent
|
||
2. Promovarea unui învăţământ modern, inovativ, competitiv, care să răspundă nevoilor de formare ale elevilor
|
participative
|
|
Evidenţierea, motivarea şi stimularea materială a cadrelor didactice şi a elevilor care obţin rezultate la competiţiile naţionale: rapoarte semestriale şi anuale, adeverinţe, salarii de merit, gradaţii de merit, premii, diplome etc. |
Activităţi de parteneriat cu liceele în vederea popularizării ofertei educaţionale a acestora şi a unei mai bune orientări a absolvenţilor şcolii |
CA CEAC Comisii metodice Cadre didactice Consiliul reprezentativ al părinţilor Serviciile Contabilitate şi Secretariat |
Permanent |
3. Motivarea cadrelor didactice în vederea dezvoltării profesionale şi modernizării procesului de predare-învăţare-evaluare
|
|
|
|
Colaborarea cu instituţii furnizoare şi responsabile cu formarea pentru cadrele didactice: CCD, ISJ, centre universitare, centre de formare europene etc. |
CA CEAC Comisia de perfecţionare metodică Comisia de programe comunitare Cadre didactice Comisii metodice Serviciile Contabilitate şi Secretariat
|
Permanent |
Amenajarea unei baze materiale care să răspundă exigenţelor cadrelor didactice şi elevilor pentru îndeplinirea unui act educativ la nivelul standardelor europene
|
|
|
Evidenţierea, motivarea şi stimularea materială a factorilor implicaţi: rapoarte semestriale şi anuale, adeverinţe, salarii de merit, gradaţii de merit, premii, diplome etc. |
|
CA CEAC Comisii metodice Comisia de analizare a ofertelor Serviciul Contabilitate Bibliotecar |
Permanent |
Afirmarea şcolii pe plan european prin realizarea de parteneriate şcolare cu instituţii de învăţământ din spaţiul comunitar european
|
|
Evidenţierea, motivarea şi stimularea materială a factorilor implicaţi: rapoarte semestriale şi anuale, adeverinţe, salarii de merit, gradaţii de merit, premii, diplome etc. |
|
C.A. CEAC Comisia de programe comunitare Serviciul Contabilitate |
Permanent |
ECHIPA DE ELABORARE PDI 2014-2018:
Director, prof. Boriceanu Geanina
Responsabil CEAC, Prof. Dobre Neacsa
Membru CEAC, Prof. Munteanu Liliana