Scoala Gimnaziala "Inv. Radu Ion" Vadu-Parului
Vadu Parului , Prahova
Informaţii utile
Metodologia de organizare a concursului pentru sustinerea definitivatului 2018/ Formare continua
Metodologia de organizare a concursului pentru obtinerea gradatiei de merit 2017
Metodologia de mobilitate a personalului didactic in anul scolar 2016-2017
2. Regulamentul organizare si functionare a unitatilor din invatamantul preuniversitar/2016
3. Regulament de Ordine Interioara ( vezi ' Regulament")
4. Strategia anticoruptie in educatie 2013 - 2015
5. Codul etic al cadrelor didactice si codul etic al elevilor
ŞCOALA GIMNAZIALĂ VADU-PĂRULUI
COM . ALBEŞTI-PALEOLOGU
JUD. PRAHOVA
CODUL ETIC
„Cultivaţisentimentulnaţional şi religios, în noile generaţii. Faceţi copiii să preţuiască evenimentele mari ale istoriei noastre, convingeţi-i că strămoşii lor au fost eroi, redeşteptaţi în inima lor aceeaşi aprinsă iubire de ţară, siliţi-vă a-i convinge că ţara lor este cea mai bună ţară, că neamul lor este cel mai nobil, cel mai energic. Nu vă temeţi că veţi cădea în exces, oricât de departe veţi merge, cu atât mai bine va fi.”
(SPIRU HARET)
I. VALORI, PRINCIPII ŞI NORME DE CONDUITĂ
Personalul din Şcoala Gimnaziala Vadu-Parului, responsabil cu instruirea şi educaţia, trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:
a) Imparţialitate, independenţă şi obiectivitate;
b)Responsabilitate morală, socială şi profesională;
c) Integritate morală şi profesională;
d) Confidenţialitate;
e) Activitate în interesul public;
f) Respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;
g) Respectarea autonomiei personale;
h) Onestitate şi corectitudine intelectuală;
i) Respect şi toleranţă;
j) Autoexigenţă în exercitarea profesiei;
k) Interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională;
l) Implicarea în democratizarea societăţii, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a specialităţii/domeniului în care lucrează;
m) Respingerea conduitelor didactice inadecvate.
II. NORME DE CONDUITĂ
CODUL ETIC AL PERSONALULUI DIDACTIC
În vederea asigurării unui învăţământ de calitate, în relaţiile cu elevii, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită. Acestea au în vedere:
(1) Ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor prin:
a) Supravegherea permanentă a acestora pe tot parcursul activităţilor în şcoală cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni;
b) Interzicerea agresiunilor fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă, asupra elevilor;
c) Asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor,
în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare;
d) Excluderea oricăror forme de abuz sexual, emoţional sau spiritual;
(2) Respectarea principiilor docimologice.
(3) Interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:
a) Fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii etc;
b) Solicitarea de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri în vederea obţinerii de către elevi a unor rezultate şcolare incorecte;
c) Traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare;
d) Colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de evaluare (examene şi evaluări naţionale, olimpiade, alte concursuri şcolare etc.);
e) Interzicerea meditaţiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale.
(4) Interzicerea implicării elevilor în activităţi de partizanat politic şi de prozelitism religios, organizate special în acest sens de către persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia elevilor, în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar sau în afara acestora.
(5) Excluderea din relaţiile cu elevii a oricărei forme de discriminare, asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei incluzive.
(6) Respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui elev.
În relaţia cu părinţii/tutorii legali, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
a) Acordarea de consultanţă părinţilor/tutorilor legali în educarea propriilor copii şi susţinerea rolului parental;
b) Stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei comunicări deschise şi accesibile;
c) Disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor educative enunţate de către părinţi/ tutori legali;
d) Informarea părinţilor/tutorilor legali despre toate aspectele activităţii elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare înţelegerii şi aprecierii conţinutului serviciilor educative;
e) Informarea părinţilor/tutorilor legali despre evoluţia activităţii şcolare, evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă;
f) Respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a dreptului la intimitate individuală şi familiala;
e) Nu vor impune în relaţia cu părinţii dobândirea/ primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite sau pentru acordarea unui calificativ/ unei note incorect(e).
Norme de conduită pentru cadrele didactice
- Dovediţi interes pentru susţinerea prestigiului colectivului de cadre didactice şi al Şcolii Gimnaziale Vadu-Parului, printr-o bună pregătire profesională, ştiinţifică şi pedagogică, simţ de răspundere şi dăruire de sine în întreaga activitate!
- Fiţi profesionist, corect şi echilibrat, capabil de eforturi susţinute, curajos şi demn, un om militând pentru bine, adevăr şi frumos atât în viaţa lui cât şi a celor din jur!
- Fiţi capabil de contacte umane, dovediţi politeţe şi răbdare în relaţiile cu ceilalţi!
Respectaţi personalitatea şi demnitatea fiecărui elev sau coleg, investiţi afectivitate şi dovediţi moralitate, în limitele eticii profesionale!
- Tonul vocii, expresia feţei şi gesturile să nu aibă caracter punitiv!
- Dovediţi tact pedagogic, prin folosirea unui vocabular îngrijit, fără insinuări, ironii, intimidări sau jigniri!
- Permanentizaţi un comportament disciplinat al elevului, atât în cadrul programului curricular cât şi în cadrul programului extracurricular!
- Menţineţi o strânsă colaborare cu familiile elevilor şi cu comunitatea locală!
- Formaţi minţi active şi chibzuite, stimulaţi imaginaţia şi entuziasmul elevilor!
- Contribuiţi la formarea unor conştiinţe libere, caractere şi o comportare impecabilă în orice împrejurare, buni cetăţeni!
- Luaţi copiii în serios, respectaţi ceea ce le promiteţi şi apreciaţi favorabil orice realizare sau progres, asigurând şanse de succes fiecăruia!
- Manifestaţi-vă deschis, comunicativ, sincer, receptiv la nou, cooperant, înţelegător, stimulativ, pregătit să răspundeţi întrebărilor, un veritabil prieten!
- Adoptaţi o ţinută vestimentară decentă, plăcută, neexagerată
CODUL ETIC PENTRU ELEVI
Codul de etică pentru elevi cuprinde normele de conduită pe care elevul trebuie să le respecte în cadrul instituţiei de învăţământ.
Elevii au obligaţia ca în cadrul instituţiei şcolare :
- să cunoască şi să respecte regulamentele şcolare în vigoare;
- să aibă o ţinută decentă;
- să folosească un limbaj adecvat locului în care se află, in relatia cu colegii, cu personalul didactic, auxiliar si nedidactic
- să aibă o atitudine respectuoasă faţă de personalul şcolii;
- să aibă prezenţă obligatorie la orele de curs;
- să nu aducă persoane străine în şcoală;
- să păstreze bunurile aflate în patrimoniul şcolii;
- să-şi asume responsabilitatea faptelor săvârşite;
- să nu fumeze, să nu consume băuturi alcoolice sau droguri în incinta şcolii;
- să posede manuale, caiete şi alte instrumente necesare desfăşurării orelor de curs;
- să posede carnetul sau legitimaţia de elev şi să le prezinte ori de câte ori îi sunt solicitate;
- să-şi informeze părinţii asupra situaţiei şcolare şi datelor la care se desfăşoară şedinţele cu părinţii;
- să nu furnizeze materiale cu caracter obscen sau care subminează imaginea şcolii;
- în timpul pauzelor elevii pot avea acces în spaţiile destinate petrecerii timpului liber din cadrul şcolii, mai puţin alte săli de clasă decât cea în care studiază;
- în afara orelor de curs elevii pot avea acces în incinta şcolii pentru a desfăşura activităţi extra-curriculare numai cu acordul unui cadru didactic sau al directorului.
CODUL ETIC PENTRU PARINŢI
Părinţii elevilor sunt obligaţi să cunoască şi să respecte acordul încheiat cu şcoala la începutul anului scolar. În completarea acestuia, părinţii elevilor se vor supune codului etic specific precum urmează:
- vor respecta instituţia şcolară şi toţi reprezentanţii acesteia, avand o atitudine civilizata in relatia cu personalul didactic, auxiliar, nedidactic ;
- se vor implica în limita posibilităţii în activităţile şcolare şi extra-curriculare;
- vor participa obligatoriu, în persoană sau prin intermediul unui reprezentant al familiei, adult, la şedinţele cu părinţii la nivel de clasă sau de şcoală (după caz);
- se vor interesa de frecventa elevului cel puţin o data la 2 săptămâni
părinţii elevilor minori care primesc mustrare scrisă sau eliminare 3 zile vor ţine legătura cu dirigintele, săptămânal, în mod obligatoriu, pentru a fi la curent cu situaţia şcolară curentă a copilului şi cu eventuale sancţiuni ce se impun.
vor fi deschişi la propunerile din partea şcolii privind soluţiile adecvate rezolvării unor probleme de natură conflictuală (absenteism, infracţiuni etc.);
- vor evita conflictele cu alti parinti, precum si aplicarea unor masuri corrective altui elev, in incinta scolii;
- vor comunica şcolii (dirginte, secretariat, profesorii clasei, director) în termenul cel mai scurt posibil informaţii privind schimbarea domiciliului, adresa de e-mail, număr de telefon, starea de sănătate.