Scoala gimnaziala Turulung
Turulung, Satu Mare

Informaţii utile

  M.Of.Nr.247
din 22 martie 2024
Sursa Act:Monitorul Oficial
MINISTERUL EDUCATIEI
ORDIN Nr. 4.019
p
rivind aprobarea Metodologiei de inscriere a copiilor in
invatamantul primar si a Calendarului inscrierii in invatamantul
primar pentru anul scolar 2024-2025
Avand in vedere:
– prevederile
art. 13 si 31 din Legea invatamantului preuniversitar
nr. 198/2023
, cumodificarile si completarile ulterioare;
– prevederile art. 90 alin. (1) din Regulamentul-cadru de organizare si functionare aunitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei
nr.4.183/2022
, cu modificarile si completarile ulterioare;
– prevederile Ordinului ministrului educatiei
nr. 6.072/2023
privind aprobarea unor masuritranzitorii aplicabile la nivelul sistemului national de invatamant preuniversitar sisuperior, cu modificarile ulterioare;
– Referatul de aprobare nr. 235DGIP din 7.02.2024 al proiectului de ordin privind aprobareaMetodologiei de inscriere a copiilor in invatamantul primar si a Calendarului inscrierii ininvatamantul primar pentru anul scolar 2024-2025,
in temeiul prevederilor
art. 13 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 369/2021
privindorganizarea si functionarea Ministerului Educatiei, cu modificarile si completarileulterioare,
ministrul educatiei
emite prezentul ordin.
Art. 1.
-
Se aproba Metodologia de inscriere a copiilor in invatamantul primar, prevazutain anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2.
-
Se aproba Calendarul inscrierii in invatamantul primar pentru anul scolar 2024-2025, prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3.
- Directia generala invatamant preuniversitar, Directia generala managementulresurselor umane si retea scolara, Directia generala minoritati si relatia cu Parlamentul,Directia generala informatizare, inspectoratele scolare judetene/ al municipiului Bucuresti,centrele judetene de resurse si asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucuresti deResurse si Asistenta Educationala si unitatile de invatamant duc la indeplinire prevederileprezentului ordin.
Art. 4.
- Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei,
Ligia Deca
Bucuresti, 15 martie 2024.
Nr. 4.019.
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIE
de inscriere a copiilor in invatamantul primar
Capitolul I
Dispozitii generale
Art. 1.
- (1) Inscrierea copiilor in invatamantul primar se face in conformitate cuprevederile prezentei metodologii.
(2) Inspectoratele scolare solutioneaza orice situatie legata de inscrierea in invatamantulprimar in interesul superior al elevului si in limitele legii.
Art. 2.
- In sensul prezentei metodologii, urmatorii termeni se definesc astfel:
a)prin domiciliu se intelege inclusiv resedinta;
b)prin parinti se intelege inclusiv tutorele legal instituit sau reprezentantul legal;
c)scoala de circumscriptie reprezinta unitatea scolara aflata in proximitatea domiciliuluielevului;
d)circumscriptia scolara reprezinta totalitatea strazilor arondate unitatii de invatamant
respective de catre inspectoratul scolar.
Art. 3.
- (1) Inspectoratele scolare, in baza analizei procesului de inscriere din aniianteriori, pot decide reconfigurarea circumscriptiilor scolare pana la data inceperiiinscrierilor, astfel incat sa asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor in clasapregatitoare, in situatia in care capacitatea unei unitati de invatamant nu permitecuprinderea in clasa pregatitoare a tuturor copiilor din circumscriptia scolara stabilita inanul scolar anterior, precum si in alte situatii justificate, cum ar fi eliminarea segregariiscolare, rezultata din segregarea pe criteriul mediului de rezidenta.
(2) Inspectoratele scolare pot decide extinderea activitatii didactice, in situatiaunitatilor de invatamant care au un numar mare de solicitari de inscriere in clasapregatitoare, in alte unitati de invatamant care au spatii disponibile, cu informareaparintilor.
(3) Pentru informarea parintilor si a publicului interesat, circumscriptiile scolare,planul de scolarizare, respectiv numarul de clase pregatitoare alocate sunt afisate la fiecareunitate de invatamant, inclusiv pe site-ul acesteia, daca exista, si pe siteul inspectoratuluiscolar, conform Calendarului inscrierii in invatamantul primar.
(4) In localitatile in care functioneaza unitati de invatamant cu profilteologic/confesional, de arte si sportiv, precum si unitati de invatamant cu profil pedagogiccare scolarizeaza nivelul de invatamant primar, inspectoratele scolare decid daca acestorunitati li se aloca sau nu li se aloca circumscriptie scolara.
(5) In cazul in care unitatilor de invatamant mentionate la alin. (4) li se alocacircumscriptie scolara, procedura de inscriere in clasa pregatitoare este cea prevazuta lacap. V, VI si VII.
(6) In cazul in care unitatilor de invatamant mentionate la alin. (4) nu li se alocacircumscriptie scolara, procedura de inscriere in clasa pregatitoare este cea prevazuta lacap. XI.
(7) Inspectoratele scolare si unitatile de invatamant au obligatia de a asigura permanentinformarea si consilierea parintilor referitor la prevederile legii si ale prezenteimetodologii in ceea ce priveste inscrierea copiilor in invatamantul primar. Directorulunitatii de invatamant desemneaza o persoana care raspunde la solicitarile parintilor.
(8) Inspectoratele scolare si unitatile de invatamant, cu sprijinul organizatiilornonguvernamentale si al administratiei locale, desfasoara campanii de mediatizare a procesuluide inscriere in invatamantul primar a copiilor care provin din medii defavorizate, ai carorparinti au un acces redus la informatii.
Art. 4.
- (1) Numarul de locuri care se acorda, prin cifra de scolarizare, pentru clasapregatitoare, in invatamantul de stat, este cel putin egal cu numarul copiilor care auimplinit varsta pentru a incepe invatamantul primar, asigurand fiecarui copil un loc.
(2) Numarul de clase pregatitoare cuprins in planul de scolarizare alocat de inspectoratulscolar fiecarei unitati de invatamant se stabileste la propunerea conducerii unitatilor deinvatamant, in functie de capacitatea de cuprindere a acesteia, determinata de numarul salilorde clasa in care poate fi organizat, in mod corespunzator, procesul de invatamant la clasapregatitoare, dar si la celelalte clase ale unitatii, de obligativitatea cuprinderii inunitatea de invatamant a tuturor copiilor din circumscriptia scolara, precum si de respectareaduratei orelor de curs, conform prevederilor art. 11 alin. (8) din Regulamentul-cadru deorganizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinulministrului educatiei
nr. 4.183/2022
, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) La alocarea numarului de clase pregatitoare se tine cont de numarul copiilor care auimplinit varsta pentru a incepe invatamantul primar, de arondarea strazilor la unitatile deinvatamant, precum si de efectivul maxim de elevi la clasa prevazut la
art. 23 alin. (1) lit.c) din Legea invatamantului preuniversitar
nr. 198/2023
, cu modificarile si completarileulterioare.
Capitolul II
Conditii de inscriere in invatamantul primar
Art. 5.
- (1) Parintii ai caror copii au urmat invatamantul prescolar si care implinesc inanul curent varsta de 6 ani pana la data de 31 august inclusiv au obligatia de a inscriecopiii in invatamantul primar in clasa pregatitoare, in conformitate cu prevederile legii siale prezentei metodologii.
(2) Pentru motive intemeiate, cum ar fi: boala, lipsa infrastructurii la nivel local,domiciliul temporar in strainatate etc., se pot inscrie in clasa pregatitoare si copiiimentionati la alin. (1) care nu au urmat invatamantul prescolar.
Art. 6.
- (1) Parintii ai caror copii implinesc in anul curent varsta de 6 ani in perioada1 septembrie-31 decembrie inclusiv pot sa isi inscrie copiii in invatamantul primar, in clasapregatitoare, daca nivelul lor de dezvoltare este corespunzator.
(2) In situatia copiilor mentionati la alin. (1) care au frecventat gradinita, inscriereain clasa pregatitoare se face la solicitarea scrisa a parintilor, in baza recomandariieliberate de unitatea de invatamant cu nivel prescolar. In cazul copiilor mentionati la alin.(1), dar care se afla in situatia mentionata la
art. 5 alin. (2)
recomandarea se elibereaza decatre centrul judetean de resurse si asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucuresti deResurse si Asistenta Educationala, denumite in continuare CJRAE/CMBRAE, sau de catre ostructura de la nivelul unei/unor unitati de invatamant desemnate in acest sens de catre
inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti (ISJ/ISMB).Solicitarea de eliberare a recomandarii, prevazuta in anexa nr. 1 care face parte integrantadin prezenta metodologie, poate fi depusa direct la unitatea de invatamant sau transmisa prinposta/mijloace electronice. La solicitarea parintelui, unitatea de invatamant cu nivelprescolar poate transmite recomandarea si prin posta cu confirmare de primire sau prinmijloace electronice.
(3) Parintii ai caror copii implinesc in anul curent varsta de 6 ani in perioada 1septembrie-31 decembrie inclusiv care nu opteaza pentru inscrierea copiilor in clasapregatitoare pentru urmatorul an scolar sau ai celor al caror nivel de dezvoltare nu estecorespunzator pentru parcurgerea cu succes a clasei pregatitoare vor fi consiliati in vedereainscrierii copiilor la gradinita, in grupa mare.
(4) La cererea scrisa a parintilor/reprezentantului legal, in cazuri justificate,inscrierea in clasa pregatitoare a copiilor care implinesc varsta de 6 ani pana la data de 31august a anului in care se face inscrierea poate fi amanata cu maximum un an.
Art. 7.
- (1) Evaluarea dezvoltarii copiilor, mentionata la
art. 6 alin. (1)
, se efectueazade catre centrele judetene de resurse si asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucurestide Resurse si Asistenta Educationala doar in situatia copiilor care nu au frecventat gradinitasau care s-au intors din strainatate.
(2) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de inscriere a copiilor in invatamantulprimar, denumita in continuare comisia judeteana/a municipiului Bucuresti, poate decideorganizarea activitatii de evaluare a dezvoltarii copiilor in locatii accesibile, pentru aevita deplasarea pe distante lungi a copiilor si a parintilor acestora.
(3) Parintii copiilor mentionati la alin. (1) depun/transmit prin e-mail sau prin posta laCJRAE/CMBRAE cererea-tip in care se solicita evaluarea copilului in vederea stabiliriinivelului de dezvoltare a acestuia, prevazuta in anexa nr. 2 care face parte integranta dinprezenta metodologie.
(4) Perioada de desfasurare a activitatii de evaluare a dezvoltarii copiilor, efectuata deCJRAE/CMBRAE, precum si adresele institutiilor la care se desfasoara evaluarea sunt afisate laavizierul si pe site-ul unitatilor de invatamant, CJRAE/CMBRAE si al inspectoratului scolar.Activitatea va fi realizata in intervalul orar 10.00-18.00, in baza unei programaritelefonice, astfel incat programul de desfasurare sa poata fi adaptat in functie desolicitari.
(5) Rezultatul evaluarii dezvoltarii copilului este comunicat in scris, prin e-mail sauprin posta, cu confirmare de primire, dupa caz, sau este inmanat direct parintelui/tutoreluilegal instituit/reprezentantului legal care a solicitat evaluarea. Rezultatul evaluarii nupoate fi contestat si are caracter confidential.
(6) Unitatile de invatamant care scolarizeaza la nivel prescolar si CJRAE/CMBRAE transmitcomisiei judetene/a municipiului Bucuresti listele nominale ale copiilor carora li s-aueliberat recomandari, respectiv procesele-verbale cu numele copiilor si rezultatele evaluarii,dupa caz.
Art. 8.
- (1) La solicitarea scrisa a parintilor/reprezentantilor legali pot fi inscrisi ininvatamantul de masa in clasa pregatitoare si copiii cu cerinte educationale speciale (CES),cu varste cuprinse intre 6 si 8 ani pana la data de 31 august a anului in care se faceinscrierea.
(2) In clasa pregatitoare din invatamantul special sunt inscrisi copiii cu CES conform art.5. La solicitarea scrisa a parintilor/reprezentantilor legali pot fi inscrisi in invatamantulspecial in clasa pregatitoare si copiii care au varste cuprinse intre 6 si 8 ani pana la datade 31 august a anului in care se face inscrierea.
(3) Inscriere copiilor mentionati la alin. (1) si (2) se face pe baza certificatului deorientare scolara si profesionala emis de catre CJRAE/CMBRAE.
Capitolul III
Alegerea unitatii de invatamant la care va fi inscris copilul
Art. 9.
- (1) Toti copiii ai caror parinti solicita inscrierea in clasa pregatitoare lascoala de circumscriptie sunt inmatriculati la unitatea de invatamant solicitata.
(2) Pe locurile libere se inscriu si, ulterior, se inmatriculeaza copiii care provin dinalte circumscriptii scolare, inclusiv din alte localitati, in conformitate cu solicitarileparintilor si cu prevederile prezentei metodologii.
(3) In sensul prezentei metodologii, numarul locurilor libere la clasa pregatitoare estestabilit ca diferenta intre numarul de locuri alocate pentru clasa pregatitoare si numarul decopii din circumscriptie care trebuie inscrisi la acel nivel de clasa.
Art. 10.
- (1) In situatia in care intr-o unitate de invatamant numarul cererilor deinscriere primite de la parinti al caror domiciliu se afla in afara circumscriptiei scolareeste mai mare decat numarul de locuri libere definit conform
art. 9 alin. (3)
, se aplicacriterii de departajare generale si specifice, stabilite in conformitate cu prevederileprezentei metodologii.
(2) Criteriile generale de departajare care se aplica in situatia prevazuta la alin. (1)sunt urmatoarele:
a)existenta unui certificat medical de incadrare in grad de handicap a copilului;
b)existenta unui document care dovedeste ca este orfan de ambii parinti. Situatia copiluluiin raport cu care s-a instituit o masura de protectie speciala, potrivit
Legii
nr.272/2004
privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarilesi completarile ulterioare, se asimileaza situatiei copilului orfan de ambii parinti;
c)existenta unui document care dovedeste ca este orfan de un singur parinte;
d)existenta unui frate/unei surori inmatriculat/inmatriculate in unitatea de invatamantrespectiva.
(3) In cazul in care numarul cererilor de inscriere din afara circumscriptiei scolare estemai mare decat numarul de locuri libere, repartizarea copiilor se face in ordineadescrescatoare a numarului de criterii generale de departajare cumulate de catre fiecarecopil: se repartizeaza la inceput copiii care indeplinesc trei dintre criteriile mentionate laalin. (2), apoi copiii care indeplinesc doua dintre criterii si, in final, copiii careindeplinesc doar unul dintre criteriile mentionate la alin. (2).
(4) In caz de egalitate pe ultimele locuri, pentru copiii care indeplinesc acelasi numar decriterii generale de departajare, ordinea de prioritate a criteriilor este cea mentionata laalin. (2).
(5) Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de invatamant sise aplica in situatia prevazuta la alin. (1), dupa aplicarea criteriilor generale mentionatela alin. (2). Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de invatamant indica documenteledoveditoare pe care parintele trebuie sa le depuna in momentul completarii/validarii cererii-tip de inscriere.
(6) Criteriile specifice de departajare stabilite de unitatea de invatamant trebuie satina cont de faptul ca toti copiii au drepturi egale de acces la educatie, indiferent deconditia sociala si materiala, de sex, rasa, nationalitate, confesiune, si nu pot includeexistenta unor liste de preinscrieri, organizate in afara calendarului inscrierii, sau oricealte proceduri care nu respecta spiritul si litera prezentei metodologii. In categoriacriteriilor specifice poate fi cuprins, de exemplu, si criteriul ca unul dintre parinti saaiba locul de munca in circumscriptia scolara.
(7) In cazul in care la o unitate de invatamant, pe ultimul loc liber, este inmatriculat uncopil din alta circumscriptie scolara, fratele sau geaman/sora sa geamana este admis/admisa laaceeasi unitate de invatamant, peste numarul de locuri alocat.
Art. 11.
- (1) Criteriile specifice de departajare mentionate la
art. 10 alin. (5)
suntelaborate in urma consultarii cadrelor didactice si a partenerilor sociali - sindicate,consiliul reprezentativ al parintilor/asociatia de parinti - si sunt aprobate de consiliul deadministratie al unitatii de invatamant, dupa verificarea existentei unor circumstantediscriminatorii de catre consilierul juridic al inspectoratului scolar.
(2) Criteriile specifice de departajare se fac publice, la data mentionata in Calendarulinscrierii in invatamantul primar, prin afisare la sediul unitatii de invatamant. Dupa aceastadata, modificarea ori adaugarea altor criterii specifice de departajare este interzisa.
Capitolul IV
Informarea publicului privind procedura de inscriere
Art. 12.
- (1) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti asigura:
a)instituirea si functionarea unei linii telverde, care va functiona pana la sfarsitulperioadei de inscriere, prevazuta in Calendarul inscrierii in invatamantul primar, la careparintii/tutorii legal instituiti/reprezentantii legali si alte persoane interesate potobtine, gratuit, informatii referitoare la inscrierea copiilor in invatamantul primar;
b)afisarea tuturor informatiilor referitoare la inscrierea in invatamantul primar, inclusivcircumscriptiile scolare si planul de scolarizare, la fiecare unitate de invatamant din judet,precum si pe site-ul inspectoratului scolar.
(2) Inspectoratele scolare posteaza pe site-ul institutiei, pe prima pagina, la rubrica„Inscrierea in invatamantul primar pentru anul ...“, urmatoarele date:
a)informatii cu privire la circumscriptiile scolare pentru fiecare unitate de invatamant:denumirea si adresa unitatii de invatamant, strazile/adresele arondate unitatii de invatamant,numarul de clase pregatitoare alocate, adresa site-ului unitatii de invatamant (pentruunitatile care au site), in format standard;
b)informatii cu privire la linia telverde, instituita la nivelul inspectoratului scolar:numarul de telefon telverde, data de la care acesta este functional, programul de functionare,alte informatii utile;
c)Metodologia de inscriere a copiilor in invatamantul primar si calendarul inscrierii;
d)modalitatea de stabilire a numarului de locuri libere;
e)criteriile de departajare generale si specifice care sunt utilizate in cazul in carenumarul de optiuni pentru respectiva unitate de invatamant este mai mare decat numarul delocuri libere.
(3) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti coordoneaza organizarea sedintelor deinformare si consiliere a parintilor copiilor inscrisi la gradinita si care incep invatamantulprimar in urmatorul an scolar si iau toate masurile pentru comunicarea catre mijloacele decomunicare in masa a informatiilor legate de inscrierea in invatamantul primar, inclusivposibilitatea de informare la linia telverde si numarul acesteia.
(4) Toate unitatile de invatamant in care se va desfasura activitatea clasei pregatitoarein urmatorul an scolar au obligatia de a oferi informatii referitoare la procedura deinscriere a copiilor in invatamantul primar si de a organiza actiuni de promovare a oferteiscolii pe site sau prin afisare la avizierul scolii.
(5) Fiecare unitate de invatamant incarca pe site-ul propriu, daca exista, pe langadenumirea si adresa unitatii de invatamant, strazile/adresele arondate unitatii de invatamant,numarul de clase pregatitoare alocate, modalitatea de stabilire a numarului de locuri libere,criteriile de departajare generale si specifice care sunt utilizate in cazul in care numarulde optiuni pentru respectiva unitate de invatamant este mai mare decat numarul de locurilibere, precum si alte informatii care sa permita parintilor sa cunoasca activitatea specificaclasei pregatitoare din cadrul unitatii, cum ar fi: posibilitatea organizarii procesului deinvatamant in cadrul unei gradinite aflate in structura scolii sau in consortiu cu scoala,posibilitatea organizarii programului „Scoala dupa scoala“, fotografii ale spatiului in carese desfasoara activitatea la clasa pregatitoare. Pentru asigurarea protectiei datelorpersonale, in fotografiile care sunt postate pe site nu trebuie sa apara persoane.
(6) In situatia in care unitatile de invatamant nu au site propriu, informatiile mentionatela alin. (5) vor fi incarcate pe site-ul inspectoratului scolar.
Capitolul V
Procedura de inscriere in invatamantul primar
Art. 13.
- (1) Inscrierea in invatamantul primar se face prin depunerea unei cereri-tip deinscriere insotite de documente justificative.
(2) Cererea-tip de inscriere se poate completa online, transmite prin e-mail, prin postasau se poate depune la secretariatul unitatii de invatamant la care parintele doresteinscrierea copilului, in perioada prevazuta de Calendarul inscrierii in invatamantul primar.
(3) In situatia completarii online a cererii de inscriere sau a trimiterii prin e-mail sauprin posta, parintele va transmite unitatii de invatamant declaratia-tip pe propriaraspundere, prevazuta in anexa nr. 3 care face parte integranta din prezenta metodologie, cuprivire la veridicitatea informatiilor completate in cerere, respectiv recomandarea deinscriere in clasa pregatitoare, in situatia mentionata la art. 6 alin. (1).
(4) Validarea cererii-tip de inscriere este obligatorie si se face la unitatea deinvatamant la care parintele solicita inscrierea sau prin intermediul mijloacelor electronicesi consta in compararea datelor introduse in aplicatia informatica cu documentele transmise decatre parinte. Prezentarea de inscrisuri false se pedepseste conform legii si atrage pierderealocului obtinut prin frauda.
(5) In situatia depunerii cererii-tip de inscriere si a documentelor justificative directla unitatea de invatamant, verificarea si validarea datelor introduse se fac in prezentaparintelui si a cel putin unui membru din comisia de inscriere, conform programarii realizatede catre unitatea de invatamant.
(6) In perioada prevazuta de Calendarul inscrierii in invatamantul primar, conducereaunitatii de invatamant asigura prezenta unui numar suficient de persoane din comisia deinscriere si stabileste programul de lucru al comisiei in schimburi, atat in program dedimineata, cat si de dupa-amiaza, in intervalul orar 8.00-18.00 (luni-joi), respectiv 8.00-17.00 (vineri), pentru a sprijini participarea parintilor la procedurile decompletare/validare a cererilor-tip de inscriere.
(7) Conducerea unitatii de invatamant si inspectoratul scolar se asigura ca programul decompletare/validare a cererilor-tip de inscriere in invatamantul primar este adaptatsolicitarilor parintilor, permite procesarea tuturor solicitarilor si asigura fluentaprocedurilor, evitand aglomeratia.
(8) In vederea asigurarii fluentei procedurilor si a evitarii aglomeratiei, unitatile deinvatamant asigura inclusiv posibilitatea de programare telefonica a parintilor pentrucompletarea si/sau validarea cererilor-tip de inscriere. Numarul de telefon la care parintiipot apela este afisat la avizierul unitatii de invatamant, pe site-ul acesteia, daca exista,si pe site-ul inspectoratului scolar.
(9) Unitatile de invatamant informeaza parintii ca ordinea in care se programeaza telefonicpentru completarea si/sau validarea cererilor-tip de inscriere sau in care se prezinta pentrucompletarea si/sau validarea cererilor-tip de inscriere nu presupune crearea unei liste depreinscriere si/sau acordarea unei prioritati la inscriere. Informatia este afisata lasecretariatul unitatii de invatamant, la avizierul acesteia si pe site-ul scolii, daca acestaexista, si este comunicata direct parintilor la momentul programarii telefonice sau alprezentarii pentru completarea/validarea cererii-tip de inscriere.
Art. 14.
- (1) In situatia in care cererea-tip de inscriere se completeaza la sediulunitatii de invatamant la care se doreste inmatricularea copilului, completarea datelor inaplicatia informatica se face in prezenta parintelui, de catre un membru al comisiei deinscriere din scoala. In acest caz, imediat dupa completarea cererii-tip de inscriere serealizeaza validarea acesteia. Comisia de inscriere din fiecare unitate de invatamant asiguraimprimarea unui numar de cereri-tip de inscriere care sa fie completate de mana de catreparinti, in situatia in care completarea cererilor-tip de inscriere nu se poate face direct inaplicatia informatica, din motive obiective, cum ar fi intreruperea alimentarii cu energieelectrica, imposibilitatea temporara a conectarii la internet si altele asemenea. In aceste
cazuri, comisia informeaza persoanele care se prezinta pentru inscriere despre situatiaaparuta si le solicita acestora sa completeze manual cererea-tip de inscriere si sa o semneze.Parintii sunt informati ca, dupa remedierea situatiei speciale, vor fi invitati din nou launitatea de invatamant pentru a verifica datele introduse in aplicatia informatica, pe bazacererii scrise depuse anterior, prin semnarea exemplarului de cerere-tip tiparit dincalculator.
(2) Parintele depune, in momentul completarii cererii-tip de inscriere la unitatea deinvatamant sau, dupa caz, in momentul validarii acesteia, o copie a actului de identitatepropriu si o copie a certificatului de nastere al copilului, certificate conform cu originalulde catre secretariatul unitatii de invatamant, pe baza documentelor originale.
(3) In situatia copiilor care nu detin un certificat de nastere se aplica prevederile
art.105 alin. (11) din Legea invatamantului preuniversitar
nr. 198/2023
, cu modificarile sicompletarile ulterioare. In acest caz, inscrierea se face in baza datelor de identificaredeclarate de parinte sau de reprezentantul legal al persoanei minore, respectiv: numele defamilie si prenumele, data si locul nasterii declarate ale persoanei minore pentru care sesolicita inscrierea, numele de familie si prenumele parintilor sau, dupa caz, numele defamilie si prenumele reprezentantului legal, precum si domiciliul minorului stabilit conformdispozitiilor
art. 27 alin. (2) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 97/2005
privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani,republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) In cazul in care cererea-tip de inscriere este completata pentru un copil careimplineste varsta de 6 ani in perioada 1 septembrie-31 decembrie inclusiv, alaturi dedocumentele mentionate la alin. (2), respectiv la alin. (3), parintele transmite si o copie arecomandarii de inscriere in clasa pregatitoare.
(5) Parintii divortati depun la inscriere dovada modului in care se exercita autoritateaparinteasca si la care dintre ei a fost stabilita locuinta minorului.
(6) In cazul in care solicita inscrierea la alta unitate de invatamant decat scoala decircumscriptie, pe langa documentele mentionate la alin. (2), respectiv la alin. (3) si, dupacaz, la alin. (4), parintii depun/transmit pe e-mail sau prin posta si documente in copiesimpla care dovedesc indeplinirea criteriilor de departajare, stabilite in conformitate cuart. 10.
(7) In cazul in care solicita inscrierea la alta unitate de invatamant decat scoala decircumscriptie, parintele mentioneaza, prin bifarea acestei optiuni in cererea-tip deinscriere, daca este de acord cu inscrierea copilului la scoala de circumscriptie in situatiain care acesta nu este admis la scoala solicitata din lipsa de locuri libere.
Art. 15.
- (1) Inspectoratele scolare si unitatile de invatamant informeaza parintii prinafisare la avizier si postare pe site-urile institutiilor, dupa caz, cu privire la faptul caaplicatia informatica nu permite inscrierea la mai multe unitati de invatamant.
(2) In cazul in care aplicatia informatica semnaleaza ca pentru copilul respectiv a maifost depusa o cerere de inscriere la alta unitate de invatamant, inscrisa in baza de date,intrucat a fost validata, dosarul de inscriere nu este acceptat si ramane valabila optiuneadeja asumata pentru alta unitate de invatamant.
(3) Pentru validarea cererii-tip de inscriere, in situatia in care parintele depune directdocumentele la unitatea de invatamant, un membru al comisiei de inscriere din unitatea deinvatamant tipareste fisa completata in aplicatia informatica, in prezenta parintelui.
(4) Validarea fisei tiparite din aplicatia informatica poate fi realizata prin semnatura lasediul unitatii de invatamant sau prin mijloace electronice, dupa caz.
(5) In situatia in care comisia de inscriere din unitatea de invatamant identifica erorisau neclaritati in completarea cereriitip sau in documentele depuse/transmise,parintii/tutorii legal instituiti/reprezentantii legali vor fi contactati de catre comisia deinscriere in invatamantul primar din unitatea de invatamant in vederea remedierii acestora,iar procesul de validare se reia in conformitate cu prevederile alin. (3) si (4), cuincadrarea in termenele prevazute de Calendarul inscrierii in invatamantul primar.
Art. 16.
- (1) Dupa incheierea perioadei de completare si validare a cererilor-tip deinscriere, cuprinderea copiilor in clasa pregatitoare se face in doua etape succesive, dupacum urmeaza:
a)prima etapa, in care repartizarea copiilor se face pe baza informatiilor din cererile-tipde inscriere si din documentele depuse/transmise de parinti, folosind aplicatia informatica,si pe baza deciziilor consiliilor de administratie ale unitatilor de invatamant, luate in urmaaplicarii criteriilor de departajare pentru copiii din alte circumscriptii scolare;
b)a doua etapa, in care este asigurata inscrierea pe locurile libere a copiilor care nu auparticipat la prima etapa sau nu au fost distribuiti din diferite motive.
(2) In situatii exceptionale, consiliile de administratie ale inspectoratelor scolare potajusta planul de scolarizare pentru a asigura accesul la educatie al tuturor copiilor caretrebuie sa fie cuprinsi in clasa pregatitoare in anul scolar pentru care se organizeazaprocesul de inscriere.
(3) Inspectoratele scolare informeaza directiile de specialitate din Ministerul Educatiei(ME) despre aceste situatii si despre deciziile luate pentru solutionarea lor.
Capitolul VI
Prima etapa de inscriere in invatamantul primar
Art. 17.
- (1) In prima etapa, procesarea cererilor-tip de inscriere se desfasoara laComisia nationala de inscriere a copiilor in invatamantul primar, denumita in continuareComisia nationala, cu ajutorul aplicatiei informatice, si la nivelul unitatilor de invatamant,pe baza informatiilor din cererile-tip de inscriere si din documentele depuse/transmise deparinti/tutori legal instituiti/reprezentanti legali.
(2) Procesarea cererilor-tip de inscriere se face in ordine, respectand urmatoareleprioritati:
a)in prima faza sunt admisi la scoala de circumscriptie copiii ai caror parinti ausolicitat acest lucru in cererea-tip de inscriere. Repartizarea acestora conform solicitariidin cererea-tip de inscriere se realizeaza cu ajutorul aplicatiei informatice;
b)in a doua faza se proceseaza cererile parintilor care solicita inscrierea la o altaunitate de invatamant decat scoala de circumscriptie, pe locurile ramase libere. Admiterea saurespingerea cererilor acestora se realizeaza la nivelul comisiei de inscriere din unitatile deinvatamant, prin aplicarea criteriilor generale si specifice de departajare, iar listelefinale sunt validate de catre consiliul de administratie al unitatii de invatamant;
c)in a treia faza sunt admisi la scoala de circumscriptie copiii ai caror parinti ausolicitat inscrierea la o alta unitate de invatamant decat scoala de circumscriptie, dar nu aufost inmatriculati, din lipsa de locuri. Repartizarea acestora se realizeaza cu ajutorulaplicatiei informatice, daca in cererea-tip de inscriere a fost bifata optiunea de inscrierela scoala de circumscriptie, in cazul neadmiterii la scoala solicitata.
Art. 18.
- (1) In prima faza, cu ajutorul aplicatiei informatice, toti copiii ai carorparinti au solicitat inscrierea la scoala de circumscriptie sunt inmatriculati conformoptiunii.
(2) Dupa incheierea primei faze, Comisia nationala comunica comisiilor de inscriere dinunitatile de invatamant locurile ramase libere, stabilite in conformitate cu prevederile art.9 alin. (3).
Art. 19.
- (1) In a doua faza de inscriere, in conformitate cu Calendarul inscrierii ininvatamantul primar si cu programul afisat, la fiecare unitate de invatamant la care au ramaslocuri libere, comisia de inscriere din unitatea de invatamant analizeaza cererile-tip deinscriere si documentele depuse/transmise de parintii copiilor care au domiciliul in afaracircumscriptiei scolare.
(2) In cazul in care numarul solicitarilor este mai mic sau egal cu numarul locurilorlibere, comisia de inscriere valideaza inscrierea copiilor respectivi in unitatea deinvatamant, fara nicio restrictie.
(3) In cazul in care numarul solicitarilor este mai mare decat numarul locurilor libere,comisia de inscriere din unitatea de invatamant aplica criteriile de departajare generale siapoi, daca este necesar, pe cele specifice, in vederea stabilirii candidatilor care vor fiadmisi.
Art. 20.
- (1) Pana la data precizata in calendarul inscrierii, comisia de inscriere ininvatamantul primar din fiecare unitate de invatamant la care au ramas locuri libere dupaprima faza proceseaza cererile parintilor copiilor proveniti din alte circumscriptii scolaresi stabileste lista copiilor care sunt inmatriculati la unitatea de invatamant in clasapregatitoare. Decizia se ia in functie de numarul de locuri libere, de numarul de cereri si pebaza criteriilor de departajare.
(2) La solicitarea unitatilor de invatamant, consiliile de administratie aleinspectoratelor scolare pot aproba, in situatii exceptionale, depasirea efectivelor maximestabilite de lege pentru clasele pregatitoare la care numarul solicitarilor de inscriere aleparintilor proveniti din alte circumscriptii scolare este mare, in conformitate cu prevederile
art. 23 alin. (6) din Legea
nr. 198/2023
, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Aplicarea criteriilor si stabilirea listei copiilor declarati admisi in unitatea deinvatamant respectiva, a listei cererilor respinse, din lipsa de locuri, se fac in plenulcomisiei si se consemneaza intr-un proces-verbal, care ramane la dosarul comisiei.
(4) Rezultatele analizei si decizia comisiei de inscriere din unitatea de invatamant sunttransmise comisiei judetene/a municipiului Bucuresti si Comisiei nationale pana la dataprevazuta de calendar.
Art. 21.
- (1) In a treia faza a primei etape de inscriere, cu ajutorul aplicatieiinformatice, se proceseaza cererile parintilor care initial au solicitat inscrierea copiilorla alta unitate de invatamant decat la scoala de circumscriptie, dar acestia nu au fostadmisi, din lipsa de locuri, si au optat, in cererea-tip de inscriere, pentru intoarcerea lascoala de circumscriptie.
(2) Avand in vedere ca locurile copiilor mentionati la alin. (1) au fost rezervate lascoala de circumscriptie pana la aceasta faza, toti copiii din circumscriptia scolara ai carorparinti au optat in cererea-tip de inscriere pentru intoarcerea la scoala de circumscriptie,in cazul in care nu au fost admisi la scoala solicitata initial, sunt inmatriculati la scoalade circumscriptie.
Art. 22.
- (1) La incheierea primei etape de inscriere, aplicatia informatica stabilestenumarul de locuri disponibile la fiecare unitate de invatamant.
(2) La incheierea primei etape de inscriere se considera locuri disponibile, pe langalocurile ramase neocupate dupa a doua faza de repartizare, si locurile copiilor dincircumscriptia scolara respectiva care au fost inmatriculati la o alta scoala, in faza a douade inscriere, sau care nu s-au inscris in nicio unitate de invatamant in aceasta etapa.
Art. 23. - (1) Lista candidatilor inmatriculati dupa prima etapa se afiseaza la fiecareunitate de invatamant si pe site-ul inspectoratului scolar, conform Calendarului inscrierii ininvatamantul primar. Lista contine numele si prenumele candidatilor inmatriculati.
(2) Locurile disponibile de la toate unitatile de invatamant din judet/municipiulBucuresti, stabilite in conformitate cu prevederile
art. 22 alin. (2)
, sunt afisate la fiecareunitate de invatamant care scolarizeaza clasa pregatitoare si pe site-ul inspectoratuluiscolar, pentru informarea parintilor.
(3) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti afiseaza situatia completarii locurilor lafiecare unitate de invatamant, numarul de locuri disponibile in sensul
art. 22
si numarulcopiilor neinscrisi dupa prima etapa.
(4) Informatiile mentionate la alin. (3) se afiseaza pe site-ul inspectoratului scolar,precum si la fiecare unitate de invatamant.
Capitolul VII
A doua etapa de inscriere in invatamantul primar
Art. 24.
- (1) Parintii copiilor care nu au fost cuprinsi intr-o unitate de invatamant inprima etapa de inscriere sau care nu au participat la aceasta etapa completeaza o noua cerere-tip de inscriere in cea de-a doua etapa, pentru locurile disponibile.
(2) Cererile-tip de inscriere pot fi completate doar pentru unitatile de invatamant la careexista locuri disponibile, afisate conform prevederilor art. 23. Unitatile de invatamant carenu mai au locuri disponibile nu pot primi cereri-tip de inscriere in invatamantul primar inetapa a doua, iar optiunile online pentru aceste unitati de invatamant sunt respinse deaplicatia informatica.
(3) In cererea-tip de inscriere pentru etapa a doua, parintii completeaza, in ordineadescrescatoare a preferintelor, maximum trei optiuni pentru unitati de invatamant la care maiexista locuri disponibile.
Art. 25.
- (1) Parintii copiilor mentionati la
art. 24
depun/transmit cererea-tip deinscriere in invatamantul primar online sau la secretariatul scolii aflate pe prima pozitiedin cele 3 optiuni exprimate pentru etapa a doua.
(2) Completarea cererii-tip de inscriere se face in perioada prevazuta de calendarulinscrierii pentru etapa a doua, prin introducerea in aplicatia informatica a datelor furnizatede parinte.
(3) Validarea cererii-tip de inscriere se face la unitatea de invatamant aflata pe primapozitie din cele 3 optiuni exprimate pentru etapa a doua, in conformitate cu prevederileprezentei metodologii. Modalitatea de validare este cea prevazuta la
art. 15 alin. (3)
-(5).
Art. 26.
- (1) Dupa incheierea perioadei de completare si validare a cererilor-tip deinscriere depuse pentru a doua etapa de inscriere, unitatile de invatamant analizeaza sisolutioneaza cererile parintilor, aplicand o procedura specifica elaborata de inspectoratulscolar si aprobata de consiliul de administratie al inspectoratului scolar, pe bazacriteriilor generale si a celor specifice de departajare, in limita locurilor disponibile.
(2) Procedura specifica mentionata la alin. (1) este comunicata prin afisare la unitatilede invatamant si pe site-ul inspectoratului scolar, conform Calendarului inscrierii ininvatamantul primar.
(3) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti are obligatia de a informa ME cu privire laprocedura specifica mentionata la alin. (1).
Art. 27.
- La incheierea operatiilor mentionate la
art. 26
, conform Calendarului inscrieriiin invatamantul primar, se afiseaza lista cuprinzand numele si prenumele candidatilorinmatriculati la fiecare unitate de invatamant.
Art. 28.
- (1) In situatia in care mai exista copii care nu au fost inca inscrisi la niciounitate de invatamant, inspectoratul scolar centralizeaza si solutioneaza cererile parintiloracestor copii.
(2) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti asigura cuprinderea in clasa pregatitoare acopiilor care nu au fost inca inscrisi la nicio unitate de invatamant, in conformitate cuprevederile prezentei metodologii, in functie de optiunile parintilor, de numarul de locuridisponibile, stabilite conform prevederilor
Ordinului ministrului educatiei
nr. 6.756/2023
pentru aprobarea Metodologiei privind depasirea efectivelor formatiunilor de anteprescolari,prescolari sau elevi din unitatile de invatamant preuniversitar de stat, si de criteriile dedepartajare anuntate conform prezentei metodologii.
(3) Pentru rezolvarea situatiilor mentionate la alin. (1), comisia judeteana/a municipiuluiBucuresti utilizeaza locurile disponibile, stabilite conform art. 22.
(4) Ocuparea locurilor disponibile se face in ordinea stabilita, prin aplicarea criteriilorde departajare generale si specifice prevazute in prezenta metodologie.
(5) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti asigura informarea publicului interesatreferitor la procedurile ce trebuie aplicate si la calendarul depunerii/transmiterii sisolutionarii cererilor de inscriere ale parintilor mentionati la alin. (1).
Art. 29.
- Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti rezolva, in a doua etapa deinscriere, precum si ulterior prevederilor Calendarului inscrierii in invatamantul primar,orice alta situatie referitoare la inscrierea in invatamantul primar, avand in vedere, cuprioritate, interesul superior al copilului.
Capitolul VIII
Procedura de inscriere in invatamantul primar in unitatile
cu predare in limbile minoritatilor nationale
Art. 30.
- Inscrierea copiilor in clasa pregatitoare, in unitatile cu predare in limba uneiminoritati nationale, se face in conformitate cu prevederile prezentei metodologii si cucalendarul aprobat.
Art. 31.
- (1) La stabilirea planurilor de scolarizare, inspectoratele scolare iau toatemasurile pentru a asigura dreptul la educatie in limba materna al tuturor copiilor, alocandunitatilor de invatamant/sectiilor cu predare in limba respectiva un numar de clase suficientpentru a permite cuprinderea tuturor copiilor care doresc sa studieze in limba maternarespectiva.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica pentru asigurarea dreptului copiilor apartinandminoritatilor nationale de a studia in limba materna, respectiv a dreptului de a studia limbamaterna, conform legii.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica, in egala masura, pentru asigurarea dreptului copiilorde a studia in limba romana, in zonele in care majoritatea unitatilor de invatamant sunt cupredare in alta limba.
(4) Prin exceptie de la prevederile
art. 10 alin. (5)
, referitoare la ordinea de aplicare acriteriilor generale, respectiv a criteriilor specifice de departajare, in cazul in careunitatile de invatamant cu predare in limba unei minoritati nationale au stabilit printrecriteriile specifice de departajare criteriul de cunoastere a limbii de predare, acesta poatefi aplicat inaintea criteriilor generale de departajare.
Capitolul IX
Asigurarea dreptului la educatie al tuturor copiilor care
indeplinesc conditiile prevazute de legislatia in vigoare
Art. 32.
- (1) Dupa incheierea celei de-a doua etape, unitatile de invatamant analizeazarezultatele cuprinderii copiilor in clasa pregatitoare, le compara cu rezultatelerecensamantului si informeaza comisia judeteana/a municipiului Bucuresti cu privire lasituatia copiilor recenzati care nu sunt inca inmatriculati la o unitate de invatamant.
(2) Daca analiza mentionata la alin. (1) demonstreaza ca exista copii recenzati neinscrisiin nicio unitate de invatamant, inspectoratele scolare si unitatile de invatamant, impreuna cuautoritatile administratiei publice locale si cu sprijinul organizatiilor nonguvernamentale,fac demersurile legale pentru asigurarea dreptului la educatie al copiilor care trebuie sa fiescolarizati in anul scolar urmator.
Art. 33.
- (1) Copiii care trebuie sa fie scolarizati in anul scolar pentru care seorganizeaza inscrierea, dar care nu au fost inmatriculati sau nu au participat la etapeleanterioare de inscriere, sunt distribuiti de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti, curespectarea interesului superior al copilului, a prevederilor prezentei metodologii si tinandcont de solicitarile parintilor/tutorilor legal instituiti/imputernicitilor legali.
(2) Distribuirea acestora se face la scoala de circumscriptie sau la alta unitate deinvatamant pentru care opteaza parintele, pe locurile disponibile.
(3) In cazul in care pentru o unitate de invatamant exista mai multe cereri decat locurilibere, departajarea se face in functie de criteriile mentionate la
art. 10
, conformprevederilor prezentei metodologii.
(4) CJRAE/CMBRAE asigura, la solicitarea parintilor/tutorilor legalinstituiti/reprezentantilor legali, serviciile de evaluare a dezvoltarii copiilor, inclusivdupa incheierea perioadei de evaluare prevazute in Calendarul inscrierii in invatamantulprimar. Avand in vedere faptul ca, din punctul de vedere al nivelului de dezvoltare acopilului, schimbarile care intervin la varsta de 5-6 ani sunt continue si, in unele situatii,alerte, la solicitarea scrisa a parintilor/tutorilor legal instituiti/reprezentantilor legali,copiii care nu au primit recomandare pentru inscrierea in clasa pregatitoare pot sa seadreseze unitatii de invatamant cu nivel prescolar sau CJRAE/CMBRAE, dupa caz, pentrueliberarea recomandarii pentru inscrierea in invatamantul primar.
Art. 34.
- (1) In localitatile in care majoritatea unitatilor de invatamant sunt cu predarein limba romana si exista unitati de invatamant/sectii cu predare in limba unei minoritatinationale, comisia judeteana/a municipiului Bucuresti ia toate masurile pentru a asiguraaccesul oricarui copil din localitate la studiul in limba materna, prin stabilirea decircumscriptii scolare specifice pentru copiii care au ca limba materna limba respectiva.
(2) Daca in localitatile mentionate la alin. (1) exista un numar mic de unitati deinvatamant cu predare in limba unei minoritati, atunci inspectoratele scolare respective potdecide sa nu aloce circumscriptii scolare pentru aceste unitati de invatamant. In acest caz,parintii copiilor care au ca limba materna limba minoritatii respective pot solicitainscrierea la oricare dintre unitatile de invatamant cu predare in limba respectiva.
(3) Pentru unitatile de invatamant cu predare in limba unei minoritati nationale din
localitatile mentionate la alin. (2), inscrierea copiilor apartinand minoritatii nationalerespective se face in prima etapa de inscriere, aplicand criteriile generale si criteriilespecifice de departajare elaborate de fiecare unitate de invatamant, conform prevederilor art.31.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplica in mod similar pentru unitatile de invatamant cupredare in limba romana din localitatile in care majoritatea unitatilor de invatamant sunt cupredare intr-o limba a minoritatilor nationale.
Capitolul X
Inscrierea in invatamantul special
Art. 35.
- (1) Copiii cu cerinte educationale speciale pot fi inscrisi in scolile de masa,in conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2) In situatiile in care orientarea scolara impune inscrierea in invatamantul special,parintii se adreseaza scolii de circumscriptie sau CJRAE/CMBRAE, de la care primescinformatiile necesare pentru inscrierea in invatamantul special.
Art. 36.
- (1) Inscrierea copiilor cu cerinte educationale speciale in invatamantul specialse face direct la unitatea de invatamant speciala, cu documentele prevazute de prezentametodologie, la care se adauga documentul care atesta orientarea catre invatamantul special.
(2) Comisiile de inscriere din unitatile de invatamant special completeaza cererile-tip deinscriere direct in aplicatia informatica.
(3) Validarea cererilor-tip de inscriere se realizeaza conform modalitatii prevazute la
art. 15 alin. (4)
si (5).
(4) Toti copiii care au orientarea scolara pentru invatamantul special vor fi inmatriculaticonform solicitarii.
Capitolul XI
Inscrierea in invatamantul particular
Art. 37.
- (1) Inspectoratele scolare solicita unitatilor de invatamant particularautorizate sau acreditate date referitoare la oferta de locuri pentru clasa pregatitoare.
(2) Pentru a asigura cuprinderea tuturor copiilor care necesita inscrierea in invatamantulprimar in anul scolar pentru care se organizeaza procesul de inscriere intr-o unitate deinvatamant, la solicitarea unitatilor de invatamant particular autorizate sau acreditate,inspectoratele scolare includ oferta unitatilor de invatamant particular in aplicatiainformatica utilizata pentru inscrierea copiilor in clasa pregatitoare si o comunica scolilordin invatamantul de stat.
(3) Fiecare unitate de invatamant are obligatia de a oferi, la solicitarea parintilor,inclusiv informatii referitoare la unitatile de invatamant particular autorizate sauacreditate care au in oferta educationala clase pregatitoare.
(4) Unitatile de invatamant de stat ofera parintilor informatii doar despre acele unitatide invatamant particular care au transmis informatiile necesare catre inspectoratele scolare.
Art. 38.
- (1) Inscrierea copiilor in unitatile de invatamant particular care au solicitatincluderea ofertei lor de scolarizare in aplicatia informatica utilizata pentru inscriereacopiilor in clasa pregatitoare se face prin completarea si validarea cererii-tip de inscrieresi respectarea procedurilor prevazute in prezenta metodologie.
(2) Inscrierea copiilor in unitatile de invatamant particular prevazute la alin. (1) seface in prima etapa de inscriere.
(3) In cazul in care, din diferite motive, copilul nu este inmatriculat la unitatea deinvatamant particular solicitata, acesta poate fi inscris la scoala de circumscriptie, dacaparintele a bifat optiunea de intoarcere la scoala de circumscriptie prevazuta la
art. 14alin. (7)
, sau, in caz contrar, participa la a doua etapa de inscriere.
Art. 39.
- (1) In cazul in care parintele doreste inscrierea la o unitate de invatamantparticular care nu a optat pentru includerea ofertei sale de scolarizare in aplicatiainformatica, inscrierea se face de catre parinte in conformitate cu procedurile stabilite deunitatea de invatamant.
(2) La incheierea tuturor etapelor de inscriere, unitatile de invatamant particularmentionate la alin. (1) au obligatia de a introduce in Sistemul informatic integrat alinvatamantului din Romania (SIIIR) toti elevii inmatriculati.
Capitolul XII
Inscrierea in unitatile de invatamant care au in oferta clase organizate
conform reglementarilor specifice alternativelor educationale
Art. 40.
- (1) Inscrierea copiilor in clasa pregatitoare la unitatile de invatamant care auin oferta clase organizate conform reglementarilor specifice alternativelor educationale,denumite in continuare unitati de invatamant alternativ, se face de catre parinte/tutorele
legal instituit/imputernicitul legal in conformitate cu propriile optiuni, cu numarul delocuri acordat claselor organizate conform principiilor specifice alternativei educationale sicu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(2) Unitatile de invatamant alternativ de stat sunt incluse in aplicatia informatica pentruinscrierea in clasa pregatitoare.
(3) Unitatile de invatamant alternativ particular autorizate sau acreditate care doresc safie incluse in aplicatia informatica pentru inscrierea in clasa pregatitoare vor transmiteinspectoratelor scolare toate informatiile necesare pentru a participa la procedurileprevazute de prezenta metodologie.
(4) Unitatile de invatamant alternativ de stat, precum si cele particulare autorizate sauacreditate care doresc sa fie incluse in aplicatia informatica pentru inscrierea in clasapregatitoare stabilesc criteriile specifice de departajare, in conformitate cu prevederileprezentei metodologii.
(5) Fiecare unitate de invatamant are obligatia de a oferi, la solicitarea parintilor,informatii referitoare la unitatile de invatamant alternativ autorizate sau acreditate dinjudet/municipiul Bucuresti care au in oferta clase pregatitoare si care indeplinesc conditiileprecizate la alin. (2) si (3).
Art. 41.
- (1) In cazul unitatilor de invatamant alternativ de stat care au constituitacircumscriptie scolara, se parcurg etapele de inscriere prevazute de prezenta metodologie.
(2) In cazul unitatilor de invatamant alternativ de stat care nu au constituitacircumscriptie scolara, parintii se adreseaza pentru inscriere unitatii de invatamant dorite.Inscrierea copiilor in clasa pregatitoare la aceste unitati de invatamant se face in primaetapa de inscriere.
(3) In cazul in care, din diferite motive, copilul nu este inmatriculat la unitatea deinvatamant alternativ solicitata, acesta este inscris la scoala de circumscriptie, dacaparintele a bifat optiunea de intoarcere la scoala de circumscriptie prevazuta la
art. 14alin. (7)
, sau, in caz contrar, participa la a doua etapa de inscriere.
Art. 42.
- Inscrierea la unitatile de invatamant alternativ particular se face inconformitate cu prevederile prezentei metodologii, referitoare la inscrierea in invatamantulparticular.
Art. 43.
- La incheierea tuturor etapelor de inscriere, unitatile de invatamant alternativa caror oferta nu a fost inclusa in aplicatia informatica au obligatia de a introduce in SIIIRtoti elevii inmatriculati, pentru fiecare alternativa educationala.
Capitolul XIII
Coordonarea procesului de inscriere a
copiilor in invatamantul primar
Art. 44.
- (1) Coordonarea, la nivel national, a procesului de inscriere a copiilor ininvatamantul primar este asigurata de Comisia nationala.
(2) Comisia nationala se compune din:
a)presedinte - secretar de stat;
b)vicepresedinti - personal cu functii de conducere din ME;
c)1-3 secretari - inspectori de specialitate, inclusiv personal cu atributii IT din ME;
d)4-5 membri - directori si inspectori de specialitate, inclusiv personal cu atributii ITdin ME.
(3) Componenta nominala a Comisiei nationale se stabileste anual, prin ordin al ministruluieducatiei.
Art. 45.
- Atributiile Comisiei nationale sunt urmatoarele:
a)coordoneaza procesul de inscriere a copiilor in invatamantul primar, urmarind respectareaprevederilor prezentei metodologii;
b)stabileste modelul cererii-tip de inscriere, il transmite comisiei judetene/amunicipiului Bucuresti si asigura aplicatia informatica pentru inscrierea copiilor ininvatamantul primar;
c)instruieste presedintele comisiei judetene/a municipiului Bucuresti;
d)elaboreaza si transmite inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar alMunicipiului Bucuresti (ISJ/ISMB) instructiuni referitoare la inscrierea copiilor ininvatamantul primar;
e)asigura transmiterea informatiilor referitoare la inscrierea copiilor in invatamantulprimar, pentru anul scolar pentru care se organizeaza procesul de inscriere, catre mijloacelede comunicare in masa, pentru a asigura transparenta si informarea parintilor si a publiculuiinteresat;
f)controleaza si indruma actiunile legate de inscrierea copiilor in invatamantul primar injudetele tarii, urmarind respectarea prevederilor prezentei metodologii;
g)proceseaza cererile-tip de inscriere cu ajutorul aplicatiei informatice si realizeazarepartizarea la scoala de circumscriptie a copiilor ai caror parinti/tutori legalinstituiti/imputerniciti legali au solicitat acest lucru in cererea-tip. Transmiteinspectoratelor scolare si unitatilor de invatamant lista candidatilor admisi si a numaruluide locuri disponibile, dupa repartizarea acestor candidati;
h)poate numi delegati ai Comisiei nationale, care sa controleze si sa indrume activitateacomisiei judetene/a municipiului Bucuresti si a comisiilor de inscriere din unitatile de
invatamant;
i)analizeaza desfasurarea procesului de inscriere a copiilor in invatamantul primar lanivel national, pe baza rapoartelor elaborate de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti siprezinta concluziile acestei analize conducerii ME;
j)propune ministrului educatiei spre aprobare Calendarul inscrierii in invatamantul primar,precum si eventuale modificari ale metodologiei de inscriere a copiilor in invatamantulprimar.
Art. 46.
- (1) Coordonarea la nivel judetean/al municipiului Bucuresti a procesului deinscriere a copiilor in invatamantul primar este asigurata de comisia judeteana/a municipiuluiBucuresti.
(2) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti organizeaza comisii de inscriere sidistribuire a elevilor in unitatile de invatamant.
Art. 47.
- (1) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti este numita anual, prin decizie ainspectorului scolar general, si este compusa din:
a)presedinte - inspectorul scolar general sau un inspector scolar general adjunct;
b)secretari - 1 - 3 inspectori scolari;
c)membri - 1 - 5 inspectori scolari, cadre didactice, informaticieni, operatori PC,secretari.
(2) In situatii bine justificate, numarul de secretari si de membri ai comisiei judetene/amunicipiului Bucuresti poate fi suplimentat, prin decizie a inspectorului scolar general.Decizia se comunica Comisiei nationale.
(3) Inspectorii scolari pentru invatamantul primar si pentru invatamantul prescolar,informaticianul inspectoratului si, dupa caz, inspectorul de limba si literaturamaterna/inspectorul pentru minoritati fac parte din comisia mentionata la alin. (1).
(4) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a)organizeaza, monitorizeaza si raspunde de modul de desfasurare a actiunilor de inscrierea copiilor in invatamantul primar, in judetul respectiv/municipiul Bucuresti, in conformitatecu prevederile legale si ale prezentei metodologii;
b)raspunde de transmiterea prezentei metodologii si a tuturor reglementarilor privitoare lainscrierea copiilor in clasa pregatitoare in unitatile de invatamant care scolarizeaza nivelulde invatamant prescolar si primar;
c)raspunde de asigurarea cadrului pentru informarea cadrelor didactice, a parintilor si apublicului larg cu privire la actiunile de inscriere a copiilor in invatamantul primar;
d)elaboreaza, impreuna cu directorii unitatilor de invatamant, un plan de masuri pentrupregatirea si organizarea inscrierii copiilor in invatamantul primar; acest plan cuprinde, inmod obligatoriu, planificarea perioadei actiunilor de consiliere si de orientare a parintilorcopiilor inscrisi la gradinita in grupa mare;
e)contribuie la stabilirea planului de scolarizare, in functie de numarul de copii dincircumscriptie care au implinit varsta pentru a fi scolarizati, de capacitatea de cuprindere aunitatilor de invatamant, de respectarea duratei orei de curs, conform prevederilorRegulamentului-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar,aprobat prin Ordinul ministrului educatiei
nr. 4.183/2022
, cu modificarile si completarileulterioare, precum si in functie de numarul cererilor de inscriere depuse conform prevederilorprezentei metodologii, si anunta unitatilor de invatamant numarul de locuri acordate pentruclasa pregatitoare;
f)introduce in aplicatia informatica numarul de locuri disponibile pentru fiecare unitatede invatamant, conform planului de scolarizare aprobat, respectiv conform datelor furnizate deunitatile de invatamant particular;
g)asigura crearea unei baze de date la nivelul fiecarei unitati de invatamant si la niveljudetean, care contine datele personale ale copiilor ce urmeaza sa fie cuprinsi in clasapregatitoare, asa cum sunt acestea trecute in cererea-tip de inscriere, coordoneazacompletarea bazei de date si se asigura ca au fost luate masuri privind securitatea siconfidentialitatea datelor;
h)avizeaza deciziile emise de directorii fiecarei unitati de invatamant care are clasepregatitoare, cu privire la comisia de inscriere si distribuire a elevilor, care sa asigurebuna desfasurare a operatiunilor legate de crearea bazei de date pentru repartizarea copiilorin clasa pregatitoare;
i)instruieste persoanele care fac parte din comisiile de inscriere si distribuire aelevilor din unitatile de invatamant;
j)analizeaza criteriile specifice de departajare propuse de consiliile de administratie dinunitatile de invatamant;
k)transmite catre fiecare unitate de invatamant modelul electronic al cererii-tip deinscriere si indruma operatiile de completare a acesteia, de verificare a cererilor-tiplistate din calculator si de corectare a eventualelor erori;
l)elaboreaza proiectul procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locuriledisponibile, in a doua etapa de inscriere in clasa pregatitoare, si il supune aprobariiconsiliului de administratie al ISJ/ISMB; comunica procedura unitatilor de invatamant si oafiseaza pe site-ul inspectoratului; informeaza Comisia nationala din cadrul ME cu privire laaceasta procedura;
m)verifica aplicarea legislatiei privind repartizarea elevilor inscrisi in unitatea deinvatamant in clasele pregatitoare in vederea constituirii formatiunilor de studiu;
n)centralizeaza si solutioneaza cererile parintilor ai caror copii nu au fost inscrisi lavreo unitate de invatamant, dupa finalizarea celei de-a doua etape de inscriere;
o)asigura, conform prevederilor prezentei metodologii, instituirea si functionarea uneilinii telverde, la care parintii si alte persoane interesate pot obtine, gratuit, informatiireferitoare la cuprinderea copiilor in invatamantul primar;
p)isi numeste reprezentanti care sa tina permanent legatura cu presa, pentru a oferiinformatii corecte si actualizate despre inscrierea copiilor in invatamantul primar, inclusivdespre posibilitatea de informare la telverde si numarul acestuia;
q)la sfarsitul fiecarei etape de inscriere, coordoneaza afisarea, in fiecare unitate deinvatamant si pe site-ul ISJ/ISMB, a listei copiilor inmatriculati, cuprinzand numele siprenumele acestora, si a locurilor ramase disponibile;
r)poate numi delegati care sa controleze si sa indrume activitatea comisiilor de inscrierecomisii si distribuire a elevilor din unitatile de invatamant;
s)controleaza respectarea prevederilor prezentei metodologii in toate unitatile deinvatamant din judet/municipiul Bucuresti si sanctioneaza, in conformitate cu prevederilelegale, incalcarea legislatiei in vigoare de catre membrii comisiilor de inscriere sidistribuire a elevilor;
t)se asigura ca toti copiii care trebuie sa fie cuprinsi in clasa pregatitoare suntinscrisi intr-o unitate de invatamant in invatamantul primar si face demersurile legale pentrua asigura participarea la educatie a acestora.
(5) La sedintele comisiei judetene/a municipiului Bucuresti participa persoana responsabilacu linia telverde, informand comisia referitor la toate aspectele semnalate pe aceasta cale.