Gradinita cu program prelungit "Vis de Copil" Nr.5 Targu Jiu
Targu Jiu, Gorj

Oferta educaţională

 

OFERTA EDUCAŢIONALĂ

A GRĂDINIŢEI CU PROGRAM PRELUNGIT “VIS DE COPIL”

AN ȘCOLAR: 2021-2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              

 

 

 

 

DIRECTOR,

PROF. CHIVULESCU ANA-LETIȚIA

 

  1. PREZENTAREA GRĂDINIȚEI – SCURT ISTORIC

               În municipiul Tg-Jiu, acolo unde se află complexul sculptural dedicat de marele sculptor gorjean, Constantin Brâncuși – naturii și vieții, omului și societății, locului natal și țării – prima grădiniță de copii a luat ființă în anul școlar 1908-1909. Ca răspuns al cerințelor și exigențelor etapei traversate de anii 1970, corespunzător dezvoltării numerice a populației în Municipiul Tg-Jiu, se înscrie înființarea în anul 1971 a Grădiniței cu Program Prelungit Nr.5, care cuprinde 150 de copii împărțiți în 5 grupe îndrumați de 10 educatoare.

Grădinița este amplasată în zona de centru a Municipiului Târgu-Jiu, în strada Siretului nr.14-16, în apropierea statuii lui Tudor Vladimirescu.

Datorită creșterii numărului de copii au fost înființate încă trei grupe, completându-se în mod corespunzător și colectivul de educatoare: 240 copii (8 grupe) și 16 educatoare.

Ca urmare a înființării mai multor unități preșcolare în orașul nostru și în zonă, au fost desființate 3 grupe și din anul 1981, Grădinița cu Program Prelungit nr.5 funcționează cu 150 de copii împărțiți în 5 grupe, îndrumați de 10 educatoare. Anul 1989 găseşte grădiniţa în această formulă, apoi nr. de grupe alternează de la un an la altul: 6 grupe, 5grupe și, începând din 1998, 4 grupe de preşcolari şi 8 cadre didactice, care se menţin până în anul 2013 când primeşte un sediu nou, în apropiere, în strada Siretului nr. 10 și renunţă la un corp vechi. Numărul grupelor este de 5. În anul şcolar 2012/2013, primeşte drept structură Grădiniţa cu Program Normal Nr.13, în anul şcolar 2013/2014, Grădiniţa cu Program Prelungit Nr.7 şi în anul şcolar 2015/2016, Grădiniţa cu Program Prelungit Preajba şi Grădiniţa cu Program Prelungit Narcise.

   Numele de Grădiniţa cu Program Prelungit «Vis de Copil» l-a dobândit cu începere din 01.09.2005, iar în 2013,a primit titlul de „Şcoală Europeană”, fiind singura grădiniţă din sud-vest Oltenia care a primit acest titlu şi printre puţinele grădiniţe din ţară.

       Prezentul Grădiniţei cu Program Prelungit „Vis de Copil”, începând cu anul 2008, se regăseşte pe un entuziast meridian European, acolo, într-un mănunchi de proiecte internaţionale, în visurile împlinite de abnegaţia şi dăruirea cadrelor didactice ale acestei „şcoli europene”, în presa locală, unde se fac cunoscute rezultatele muncii de echipă, în premiile preşcolarilor, pe pagini de internet specifice, unele deschise de Agentia Nationala de Proiecte și Programe, în presa natională şi europeană, în scrisorile de mulţumire trimise de şcoli de prestigiu din oraş pentru felul în care sunt educați şi pregătiți preșcolarii pentru școală, pentru viață, copiii abia desprinşi din brațele părinților.

 

  1. VALORILE ȘI CULTURA ORGANIZAȚIONALĂ

Cultura organizațională, este una dintre dimensiunile organizației care reunește aspectele organizaționale într-un sistem colectiv de semnificații simbolice.Unitate de învățământ, cu peste de ani de activitate, Grădinița cu Program Prelungit”Vis de Copil” Tg-Jiu, reprezintă pentru municipiul și comunitate, o instituție de referință.

Cultura organizatională este considerată a fi "forța" invizibilă din spatele lucrurilor ușor observabile și tangibile dintr-o instituție, este energia socială ce determină oamenii să acționeze. Putem compara cultura organizatională a grădiniței noastre cu personalitatea unui individ, ce intrunește o serie de aspecte vizibile și mai puțin vizibile, dar în care furnizează viziunea, sensul, direcția și energia necesare pentru evoluţie:

ü  Dezideratul organizației este respectarea dreptului la opinie al fiecăruia; echipă unită, dornică de a pune bazele unei grădiniţe performante.

ü  Climat stimulativ, de toleranţă şi cooperare, dinamic şi inovator, incluziv.

ü  Valorile dominante: responsabilitatea, cooperarea, generozitatea, munca în echipă, încrederea şi respectul faţă de copil şi familia acestuia, devotamentul, libertatea de exprimare, receptivitatea şi creativitatea, performanţa.

ü  Directorul cu atitudine asertivă, democratică, de încredere în echipa de lucru, receptiv, cooperant, comunicativ, dinamic, obiectiv, cu respect faţă de realizările organizaţiei şi nevoile ei.

ü  Regulamentul de ordine interioară este pus la dispoziţia tuturor celor interesaţi

ü  Respect față de valorile spirituale, culturale și tradițiile românești.

 

3.VIZIUNEA

 

ü  Grădinița ”VIS”-resursă de educație și valori oferite comunității printr-o atitudine constant proactivă și prosocială, își propune să ofere preșcolarilor accesul la o educație de calitate, promovând valorile educaţiei europene, asigurând un climat socio – educațional adecvat, un mediu democratic și creativ de dezvoltare pentru fiecare copil.

 

 

 

 

                                                4. MISIUNEA

           Misiunea noastră este să modelăm cu blândețe sufletele copiilor și să creionăm   zâmbete pe chipurile lor.

Vizează o educație de calitate, educație incluzivă și asigură șanse egale;

Implementează strategii de învățare conform stilurilor individuale de învățare, nevoilor,

abilităților și gradului de motivare a fiecărui copil;

Susține un sistem de valori și o etică managerială bazată pe transparență, comunicare și

înțelegere, în care atribuțiile și responsabilitățile să fie cunoscute și respectate la fiecare nivel;

 

Dezvoltă spiritul competitiv, stimulează performanţă şi excelenţă;

Eficientizează procesul de predare-invăţare, evaluare şi serviciile educaţionale în vederea

atingerii standardelor profesionale;

Contribuie la creșterea dimensiunii europene în educație;

Optează pentru un învăţământ adaptat la valorile europene;

Promovează standardele înalte de educare complexă şi echilibrată spre care tinde, pentru a oferi

   copiilor accesul la informaţie şi cunoaştere;

Incurajează concurența loială, respectul față de profesie, înaltă calitate, exprimată prin

atașamentul pentru copil, receptivitatea la nou și performanță;

Lărgește cadrul culturii organizaționale transmițând valorile acesteia preșcolarilor, părinților,

membrilor comunității cât și partenerilor.

 

5.OFERTA EDUCAȚIONALĂ

           În anul școlar 2021-2022, Grădinița cu Program Prelungit ”Vis de Copil” promoveaza o oferta educatională completă, adaptată particularitaților copiilor pe grupe de varstă (mica, mijlocie, mare), ținând cont de aptitudinile și calitațile fiecaruia, astfel că activitatile instructiv-educative se desfașoară într-un cadru favorabil și corespunzator normelor și valorilor necesare dezvoltării armonioase a fiecărui copil.

Programele curriculare adaptate la specificul grădiniţei au la bază Curriculum Naţional şi se desfăşoară conform schemei orare pentru 15 grupe de copii în învăţământ tradiţional. Intreaga ofertă educaţională asigură formarea copiilor preşcolari din perspectiva cerinţelor învăţământului european, bazat pe direcţii clare de dezvoltare socială şi vocaţională.

Activitățile instuctiv-educative desfășurate în grădiniță sunt variate și interesante și se desfășoară în forme diverse, accesibile pentru copii, asemenea unor povești captivante, concepute și proiectate original și creativ.

Categoriile de activități de învățare cuprinse în Planul de învățământ preșcolar sunt:              

ü Jocurișiactivități didactice alese - ALA,

ü  Activități pe domenii experiențiale -ADE

ü  Activități de dezvoltare personal - ADP.

Copiii au posibilitatea să lucreze pe centre de interes unde descoperă materiale diverse, plăcute și interesante de explorat, și desfășoară activități care îi ajută să socializeze în mod progresiv și să se inițieze în cunoașterea lumii înconjurătoare și a mediului social.

Intâlnireadedimineață, este etapa care deschide programul unei zile în grădiniță și are reale valențe socio-comportamentale, exersând abilitățile de comunicare ale copiilor.

Jocurileșiactivitățilealese se desfășoară pe grupuri mici, în perechi sau individual, copiii bucurându-se de mobilitate și de libertatea de opțiune, beneficiind în jocurile lor de materiale diverse, aflate la centrele de interes deschise în sala de grupă.

Alte activități inserate în Curriculum sunt Rutinele, activităti reper și Tranzițiile, care constituie liantul dintre activități, copilul trecând ușor de la o activitate la alta, contribuind la integrarea conținuturilor din ziua respectivă.

Un rol important în oferta educațională a grădiniței îl ocupă Activitățile pe domeniiexperiențiale-ADE, care se desfășoară fie în sistem integrat, fie                                                      pe discipline, copiii fiind cooptați în activități de cercetare și descoperire de noi cunoștințe, prin intermediul unor proiecte tematice sau a unor teme săptămânale, proiectate în funcție de temele anuale propuse de Curriculum preșcolar, precum și de nivelul de vârsta, de nevoile și interesele copiilor din grupă.

Conținuturile acestor activități de învățare sunt legate de realitatea înconjurătoare, de experiența copilului, și pot fi parcurse cu ușurință, achizițiile copiilor fiind consistente iar competențele formate putând fi valorificate în contexte variate, oferite de mediul cu care acesta intra permanent în contact. Aceste domenii experiențiale sunt:

ü  Domeniul limbă și comunicare

ü  Domeniul științe

ü  Domeniul om si societate

ü  Domeniul estetic si creativ

ü  Domeniul psihomotric.

Obiectivele noastre referitoare la oferta educationala vizeaza: dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a personalitatii copilului avand in vedere ritmul propriu al acestuia, sprijinind formarea autonoma si creativa; dezvoltarea capacitații de a interacționa cu alti copii, cu adultii, cu mediul, pentru a dobandi cunostinte, deprinderi, atitudini si conduite noi atat de necesare în urmatoarele etape ale dezvoltarii; descoperirea de catre fiecare copil, a propriei identitati, a autonomiei si dezvoltarea unei imagini de sine positive; îndrumarea și sprijinirea copilului în achiziționarea continuă de cunostințe, capacitati, deprinderi și atitudini necesare pentru ușoara integrare la școală.

Serviciile educaţionale oferite de Grădinița cu Program Prelungit ”Vis de Copil” se adresează următorilor beneficiari:

Beneficiari primari: preşcolarii cu vârste cuprinse între 3-6 ani;            

Beneficiari secundari: familiile preşcolarilor;

Beneficiari terţiari: comunitatea locală, societatea în general.

Achizițiile înregistrate pe parcursul derulării activităților din grădiniță, pot fi vizibile în comportamentul copiilor în modul de relaționare și comunicare cu cei din jur, în transpunerea lor în variate forme ale activității lor ulterioare și în operarea logică cu acestea în acțiuni mai complexe de analiză și sinteză.

Programele curriculare şi extracurriculare ce se derulează în grădinița se sprijină în desfăşurarea lor pe colaborarea cu:

-Inspectoratul Școlar Județean;

-Casa Corpului Didactic;

-Factorii educaţionali-parteneri în derularea programelor educative.

Programele activităţilor educative cuprind o gamă largă de acţiuni cu conţinuturi bogate şi tematici interesante ce sunt realizate prin strategii care dau valoarea educativă scontată asigurând atingerea indicatorilor de performanţă.

An de   an, unitatea noastră obţine premii la diverse concursuri zonale, judeţene, interjudețene, naţionale şi internaţionale, cum ar fi:

ü  Festivalul Național „Voinicelul”,

ü  ”Europreșcolarul”,

ü  Concursul Naţional de artă plastic „Penelul fermecat”, etc

   Programele de parteneriat educaţional completează sfera largă de acţiuni prin care se urmăreşte implementarea influenţelor pozitive în dezvoltarea învăţământului românesc prin redimensionarea valorilor europene.

Proiectele aflate în derulare sunt:

- Proiectele naţionale de parteneriat educaţional: „Să citim pentru mileniul III”, ”Eco-grădiniţa”; ”Citește-mi 100 de povești”,

- Proiectele de parteneriat internaționale Erasmus+:,,Stronger Together For The Heritage, Arts, Culture And Respect In Europe ”, ,,Rhythm and Music Education in Kindergarten ”, ,,Little Researchers Coding with STEAM”,,,Effective and innovative applications in early childhood education”.

 

 

 

 

     Programele de formare şi dezvoltare profesională parcurse de cadrele didactice îşi pun permanent amprenta pe calitatea actului didactic şi mai ales pe nivelul ridicat de dezvoltare al copiilor care pleacă la şcoală. Aplicarea metodologiei specifice noilor abordări în educaţia de tip european dă rezultate şi asigură caracterul interdisciplinar, integrat al învăţământului centrat pe copil .

     Grădinița cu Program Prelungit ”Vis de Copil”, unitate cu personalitate juridică are în componență următoarele structuri:

ü  Grădinița cu Program Normal Nr.13

ü  Grădinița cu Program Prelungit nr.7

ü  Grădinița cu Program Prelungit Narcise

ü  Grădinița cu Program Prelungit Preajba

         În anul şcolar 2021-2022,

Grădinița cu Program Prelungit ”Vis de Copil”

pornește la drum cu:

ü  2 grupe mici (3-4 ani)

ü  1 grupă mijlocie (4-5 ani)

ü  2 grupe mari (5-6 ani).

Activitatea în grădiniță este asigurată de 10 cadre didactice care funcționează în două ture (8.00 – 13.00 – tura I și 13.00 – 18.00 – tura II).

Curriculum la decizia școlii cuprinde următoarele activități opționale:

ü  ”Ne jucăm și învățăm, banii să-i apreciem”

ü  ”Oglinda emoțiilor”

Unitatea noastră de învătamantă îsi desfasoara activitatea în două cladiri ce dispun de urmatoarele facilitati: săli de grupa spatioase si luminoase, echipate cu materiale educationale pentru toate ariile curriculare; dotări audio-video, table inteligente si laptopuri în sălile de grupă; materiale didactice adecvate, jucării variate şi atractive, fond de carte bogat; grupuri sanitare pe fiecare nivel dotate integral cu articole sanitare pentru copii; cabinet medical si izolator; curte proprie, monitorizare video exterioară.

Personalul didactic auxiliar, nedidactic și personalul sanitar: contabil, secretar, administrator, muncitor de întreținere, bucătar, ajutor de bucătar, îngrijitoar, două asistente, este 100% calificat și își desfășoară activitatea cu dăruire și simț de răspundere în folosul copiilor.

Grădinița cu Program Normal Nr.13 are în acest an școlar cinci grupe de preșcolari după cum urmează:

ü  2 grupe mici (3-4 ani)

ü  1 grupă mijlocie (4-5 ani)

ü  2 grupe mari (5-6 ani).

Activitatea în grădiniță este asigurată de 5 cadre didactice care funcționează în intervalul 8.00 – 13.00.

Unitatea este dotată cu două laptopuri și un calculator, având acces la internet și televiziune prin cablu, existând astfel posibilitatea unei comunicări rapide și eficiente și a unei circulații informaționale mai bună; cinci săli de grupă, două grupuri sanitare, 2 aparate de xeroxat și 2 televizoare; un cabinet de cosiliere psihologică, materiale didactice diverse si atractive, toate cadrele didactice fiind titulare, cu grade didactice I si II.

Activitatea în grădiniță se desfășoară într-un schimb între orele 8-13.

Activitățile opționale propuse sunt următoarele:

ü  ”În lumea minunată a poveștilor”

ü  ”Trăistuța cu povești”

          Grădinița cu Program Prelungit Nr.7 are în acest an școlar:

ü  1 grupă mixtă mică-mijlocie (3-5 ani)

ü  1 grupă mare (5-6 ani).

Unitatea are următoarele dotări: două săli de grupă, două dormitoare, un cabinet medical, o bucatarie, o sală mese, tv, acces la internet, un laptop la fiecare grupă, spațiu cu iarbă și ornamente florale în curte. Tot pesonalul unității este calificat, sunt 3 cadre didactice titulare si o suplinitoare iar oferta de activități opționale este următoarea în anul școlar 2021-2022:

ü  ”Povești terapeutice în culori de curcubeu”.

Activitatea în grădiniță este asigurată de 4 cadre didactice care funcționează în două

ture (8.00 – 13.00 – tura I și 13.00 – 18.00 – tura II). Personalul didactic auxiliar, nedidactic și personalul sanitar: administrator, bucătar, îngrijitoare, asistentă, este 100% calificat.

Grădinița cu Program Prelungit Narcise are în acest an școlar:

ü  1 grupă mixtă mică-mijlocie (3-4-5 ani)

ü  1 grupă mare (5-6 ani)

Grădinița are următoarele dotări: două săli de clasă, un dormitor, un cabinet medical , trei grupuri sanitare,o sală de mese, un oficiu, o spălătorie, tv, acces la internet,laptop, un copiator, monitorizare video exterioară, împrejmuire cu gard; spațiu cu pavele pentru intrare și pentru activități în aer liber cu preșcolarii; personalul nedidactic și sanitar este 100% calificat: îngrijitoare, spălătoreasă, asistentă.

Activitatea opțională propusă de unitate în acest an școlar este ”Căsuța cu povești”.

Activitatea în grădiniță este asigurată de 4 cadre didactice calificate care funcționează în două ture (8.00 – 13.00 – tura I și 13.00 – 18.00 – tura II).

            Grădinița cu Program Prelungit Preajba are în acest an școlar:

ü  1 grupă mixtă mică-mijlocie-mare (3-4-5-6 ani).

Grădinița are următoarele dotări: o sală de clasă, un dormitor, un cabinet medical ,o sală de spectacole, un mini-muzeu, trei grupuri sanitare,o sală de mese, un oficiu, o spălătorie, tv, acces la internet, un laptop, un copiator, monitorizare video exterioară, împrejmuire cu gard; spațiu cu pavele pentru intrare și pentru activități în aer liber cu preșcolarii; spațiu cu iarbă și ornamente florale; spațiu cu iarbă și copaci; personalul nedidactic și sanitar este 100% calificat: îngrijitoare, spălătoreasă, asistentă.

Activitatea opțională propusă de unitate în acest an școlar este ”Sanitarii pricepuți”.

Activitatea în grădiniță este asigurată de 2 cadre didactice calificate care funcționează în două ture (8.00 – 13.00 – tura I și 13.00 – 18.00 – tura II).

  1. MODALITĂŢI DE PROMOVARE A OFERTEI EDUCAŢIONALE

Pentru cunoaşterea în comunitate a ofertei educaţionale Grădiniței cu Program Prelungit ”Vis de Copil”, propunem următoarea strategie:

ü  Informarea publicului / comunităţii cu privire la activitatea grădiniţei;

ü  Informarea părinţilor cu privire la specificul Grădiniței cu Program Prelungit ”Vis de Copil” şi la opţiunile de studiu (oferta educaţională) din cadrul acestei grădiniţei și a structurilor acesteia.

ü  Responsabilul cu activitatea de relaţii publice din cadrul grădiniţei se va ocupa de realizarea acestor obiective si de promovarea ofertei educationale a unitatii pentru anul scolar 2021-2022, folosind urmatoarele strategii:

ü  Promovarea indirectă, prin intermediul internetului ( pagina de Facebook), flyere si pliante;

ü  Promovarea directă, în locurile publice de joacă pentru copii (parcuri), participarea la diverse manifestatii locale, judetene sau nationale, din sfera educatiei pentru prescolari.

  1. ACTIVITĂŢI EXTRACURRICULARE:

În completarea demersului educational, grădinița noastră încurajează și promovează atât activitați tematice cât și proiecte educationale pentru intregirea ofertei curriculare.

ü  celebrarea unor sărbători naţionale prin activităţi cu invitaţi (online),

ü  plimbări, concursuri

ü  expoziţii pe diverse teme

ü  vizionări spectacole (online)

ü  excursii tematice, vizite la muzeu și alte obiective, drumeţii

ü  organizarea serbărilor în funcție de evenimentele importante ale anului în incinta grădiniței sau în alte locații

ü  celebrarea zilelor de naștere ale copiilor în cadrul grupei

ü  participarea și implicarea activă la târguri, festivaluri sau expoziții adresate copiilor

ü  organizarea de spectacole de teatru în grădiniță

ü  implicarea în campanii sociale sau umanitare

ü  participarea la concursuri locale, judetene și naționale: Super Piticot, Bucuriile copilăriei, Amintiri din copilărie, Desene pe asfalt, Concurs de biciclete/triciclete,

ü  proiecte educaționale: "Eco-Grădinița"-educație ecologică la nivel preșcolar, Kalokagathia-Proiect de stimulare a interesului pentru educație fizică și sport în rândul preșcolarilor, Primăvara copiilor, “Om Natura”,etc.

ü  desfășurarea de activități specifice în vederea pregătirii pentru școală a copiilor de la grupa mare cu educatoarele grupei și consilierul școlar

ü  parteneriate și colaborări: Primăria Municipiului Tg-Jiu, Consiliul Local, Școala Gimnazială ”Constantin Săvoiu”, Școala gimnazială ”Al. Ștefulescu”, Poliția Municipiului Tg-Jiu, Biserica ”Sf. Împărași C-tin și Elena”, centre de copii prin activități caritabile, Biblioteca “General Tell” , cabinete stomatologice, ISU Tg-Jiu, etc.

Atât activitățile educative, cât și activitățile extracurriculare, vor fi variate și pliate pe particularitățile vârstei și pe ritmul de învățare propriu fiecărui copil.

8. CALITATEA PERSONALULUI DIDACTIC

ü         calificat – 100%

ü         cu studii superioare (licență) – 92%

ü         master – 30%

ü         cu performanțe în activitatea didactică – 90%

ü      metodiști – 3

ü      formatori județeni – 3

ü      responsabili cerc -2

ü      expert în management – 9

ü      mentor – 7

ü  Relații interpersonale bazate pe colaborare, deschidere, comunicare;

ü  Calitatea managementului școlar reprezintă un atribut intrinsec, reflectat prin gradul de adecvare la cerințele specifice schimbării și este dat atât de calitatea proceselor (folosirea resurselor, informații, organizarea proceselor), cât și de calitatea serviciilor educaționale oferite (îndeplinirea cerințelor beneficiarilor);

ü  Calitatea activității de parteneriat: cadrele didactice, constituite în echipe, au inițiat proiecte și programe educaționale, școlare dezvoltând pe baza acestora parteneriate cu unități de învățământ din țară, străinătate și instituții ale comunității locale.

 

                                                                   DIRECTOR,

                                           PROF. CHIVULESCU ANA-LETIȚIA