Liceul Tehnologic Special pentru Copii cu Deficiente Auditive Buzau
Buzau, Buzau

Prezentare

Unitatea noastră şcolarizează copii cu deficienţe auditive şi deficiențe senzoriale multiple din județul Buzău precum şi din alte județe din ţară: Prahova, Dâmboviţa, Braşov, Covasna, Constanţa, Ialomiţa, Brăila, Bacău.

Misiunea şcolii este de a depista, de a recupera şi integra socioprofesional copiii cu cerinţe educaţionale speciale.

Viziunea școlii: Liceul Tehnologic Special pentru Copii cu Deficiențe Auditive dorește să devină un model al formării și calificării profesionale a elevilor cu deficiențe de auz, ca viitori cetățeni, integrați în societatea auzitorilor, cu drepturi, libertăți și îndatoriri depline.

De asemenea, ne dorim să schimbăm, prin programele de parteneriat susținute, percepția societății față de persoanele cu deficiențe senzoriale.

 

GRĂDINIŢA noastră şcolarizează elevi cu vârste cuprinse între 3 şi 8 ani, oferind şanse egale copiilor cu deficiențe auditive şi dizabilităţi cognitive, retard în dezvoltarea limbajului, deficienţe de comunicare, dificultăţi de învăţare.

Grupa de grădiniţă este formată din 8-12 copii, aici asigurându-li-se un cadru stimulativ, activ instructiv-educativ şi corectiv-compensator, cu activităţi centrate pe copil.

În această etapă de şcolarizare se urmăreşte:

- formarea şi dezvoltarea limbajului, stimularea copiilor în vederea utilizării comunicării verbale în relaţionarea cu ceilalţi (logopedie, demutizare, stimularea comunicării şi limbajului);
- formarea competenţelor de bază pentru fiecare copil în funcţie de capacităţile acestuia (activităţi de dezvoltare personală, rutine, tranziţii, întâlnirea de dimineaţă, jocuri şi activităţi pe domenii experienţiale, jocuri şi activităţile din perioada de după-amiază – recuperatorii, recreative, de cultivare şi dezvoltarea înclinaţiilor, terapii socio-comportamentale, ludoterapie, demutizare (ortofonie, labiolectură), logopedie, kinetoterapie, program de intervenţii individualizat, antrenament auditiv, activităţi extracurriculare – plimbări, vizite, serbări şcolare);
- atragerea şi implicarea părinţilor în procesul de recuperare şi reabilitare auditiv-verbală a copiilor, consilierea părinţilor;
- dezvoltarea armonioasă a copiilor prin oferirea de oportunităţi multiple de socializare în cadrul terapiilor specifice de compensare (kinetoterapie, ludoterapie, stimulare polisenzorială, terapie ocupaţională) şi în cadrul activităţilor de socializare (vizite la alte grădiniţe şi la diferite instituţii, plimbări, excursii, serbări şcolare etc.).

Pe lângă toate aceste activități, fiecare copil va fi ajutat să-şi dezvolte capacitatea de relaţionare şi să se integreze mai uşor în mediul său de viaţă.

Echipa de specialişti de la grupă este formată din:

- 2 educatoare la grupă;
- profesor psihopedagog;
- kinetoterapeut;
- audiolog;
- personal medical (asistente medicale);
- personal didactic auxiliar.

Sala de clasă este poziţionată la etajul al II-lea al clădirii şi este un atractiv spaţiu educaţional cu mobilier modular adaptat cerinţelor noului curriculum, materiale şi mijloace moderne de învăţământ.

Înscrierea la grădiniţă se face pe baza Certificatului de Orientare Şcolară şi Profesională de la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională din localitatea de domiciliu a copilului.

 

ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR cuprinde:

- clasa pregătitoare
- clasa I
- clasa a II-a
- clasa a III-a
- clasa a IV-a
- clase speciale.

Clasa pregătitoare şi clasele I-IV sunt formate din 8-12 elevi cu deficienţe senzoriale. Aceştia îşi desfăşoară activitatea într-un cadru stimulativ, activ instructiv-educativ şi corectiv-compensator, cu activităţi centrate pe copil.

Clasele speciale se clasifică astfel:

- clase speciale DSM (deficienţe senzoriale multiple) formate din 2-4 elevi şi cuprind copii cu surdocecitate (deficienţă de auz + deficienţă de vedere) şi/sau DSM – deficienţe senzoriale multiple (deficienţă de auz + alte deficienţe sau deficienţă de vedere + alte deficienţe), aici asigurându-li-se, de asemenea, un cadru stimulativ, activ instructiv-educativ şi corectiv-compensator, cu activităţi centrate pe copil.
- clase cu dificultăţi de învăţare formate din 4-6 elevi cu deficienţă de auz + deficit intelectual.

În această etapă de şcolarizare se urmăreşte:

- formarea şi dezvoltarea limbajului, stimularea copiilor în vederea utilizării comunicării verbale în relaţionarea cu ceilalţi (logopedie, demutizare, stimularea comunicării şi limbajului);
- formarea competenţelor de bază pentru fiecare copil în funcţie de capacităţile acestuia (activităţi de dezvoltare personală, rutine, tranziţii, întâlnirea de dimineaţă, jocuri şi activităţi pe domenii experienţiale, jocuri şi activităţile din perioada de după-amiază – recuperatorii, recreative, de cultivare şi dezvoltare a înclinaţiilor, terapii socio-comportamentale, demutizare, logopedie, kinetoterapie, programe de intervenţie individualizate, activităţi extracurriculare – plimbări, vizite, serbări şcolare);
- atragerea şi implicarea părinţilor în procesul de recuperare şi reabilitare auditiv-verbală a copiilor, consilierea părinţilor;
- dezvoltarea armonioasă a copiilor prin oferirea de oportunităţi multiple de socializare prin terapii (kinetoterapie, ludoterapie, stimulare polisenzorială, terapie ocupaţională) şi activităţi de socializare (vizite la alte şcoli şi la diferite instituţii, plimbări, excursii, serbări şcolare).

Pe lângă aceasta, fiecare copil în parte va fi ajutat să-şi dezvolte capacitatea de relaţionare şi să se integreze mai uşor în mediul său de viaţă.

Sălile de clasă sunt poziţionate la etajul al II-lea al clădirii şi sunt spaţii educaţionale atractive.

Echipa de specialişti este formată din:

- 1 profesor psihopedagog/profesori de cultură generală şi 1 profesor-educator;
- kinetoterapeut;
- audiolog;
- profesor psihopedagog pentru psihodiagnostic;
- personal medical (asistente medicale);
- personal didactic auxiliar.

Limbile străine care se studiază în şcoală: Limba engleză – din clasa a III-a.

Oferta extracurriculară:

- extinderea activităţilor instructiv-educative în spaţiul extraşcolar;
- organizarea de programe şi pregătiri suplimentare pentru prevenirea eşecului şcolar, concursuri, pentru examenele de evaluare naţională;
- organizarea de excursii tematice;
- participarea elevilor la spectacole de teatru, muzică, dans;
- organizarea de serbări, concursuri, serate pe diferite teme şi cu diferite ocazii;
- discuţii, dezbateri cu invitaţi din diferite domenii de activitate.

 

ÎNVĂȚĂMÂNTUL GIMNAZIAL cuprinde:

- clasa a VI-a
- clasa a VII-a
- clasa a VIII-a
- clasa a VI-a B - specială.

În această etapă de școlarizare se urmărește:

- dezvoltarea achizițiilor lingvistice, a competențelor de utilizare a limbii române, a limbii moderne pentru exprimarea corectă și eficientă în diverse situații de comunicare;
- dezvoltarea capacității de a comunica folosind diferite limbaje specializate;
- dezvoltarea gândirii autonome și a responsabilității față de mediul social;
- descoperirea personală a propriilor afinități, aspirații și valori, în scopul construirii unei imagini de sine pozitive.

 

ÎNVĂȚĂMÂNTUL LICEAL cuprinde:

- clasa a IX-a
- clasa a X-a
- clasa a XI-a
- stagii de pregătire practică.

În această etapă de școlarizare se urmărește formarea capacității de analiză a setului de competențe dobândite prin învățare, în scopul orientării spre o carieră profesională. La sfârşitul stagiilor de pregătire practică, parcurse după terminarea ciclului inferior al liceului, filiera tehnologică, profilul Tehnic, domeniul Industrie textilă şi pielărie, elevii obţin certificat de calificare nivel 3, calificarea profesională fiind cea de Confecţioner produse textile.