Liceul Tehnologic "Petru Rares" Vetrisoaia
Vetrisoaia, Vaslui

Regulament

Inspectoratul Școlar Județean Vaslui

Liceul Tehnologic ,,Petru Rareş”,sat Vetrișoaia

Anul școlar 2012-2013

 

 

 

Regulament intern

Respectarea prevederilor legale, ordinii și disciplinei, hotărârilor Consiliului de administrație și ale Consiliului profesoral privind buna desfășurare a întregii activități în școală asigură dezvoltarea liberă a personalității umane în general și a personalității elevului în special, a întăririi respectului față de drepturile și îndatoririle cadrelor didactice și ale elevilor, în condițiile specifice societății democratice, ale perioadei de tranziție de la actualul sistem de învățământ la sistemul proiectat de noua Lege a învățământului.

 

CAPITOLUL I.   Dispoziții generale

Art. 1. Regulamentul intern se referă la personalul didactic, didactic, auxiliar, administrativ și de serviciu din școală, indiferent de durata contractului de muncă și raportul angajatului cu școala (titulari, suplinitori, completare de catedră, detașare, cumul, plata cu ora), precum și la toți elevii școlii și vizează toți partenerii educaționali:părinții, comunitatea locală, partenerii externi.

Art. 2 .Întreaga activitate din școală va fi orientată în direcția asigurării instrucției și educației elevilor, dezvoltării lor intelectuale și fizice, potrivit aptitudinilor lor, pentru continuarea studiilor în forme superioare de învățământ și pentru desfășurarea unor activități în diferite domenii ale vieții sociale, economice și culturale.

Art. 3 În incinta unității școlare sunt interzise crearea și funcționarea oricăror formațiuni politice, desfășurarea activităților de organizare și propagandă politică sau a celor de prozelitism religios, orice formă de activitate care încalcă normele generale de moralitate, primejduind sănătatea fizică sau psihică a elevilor, a personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic.

Art. 4 Regulamentul intern se dezbate și se avizează în Consiliul profesoral, și este aprobat de Consiliul de Administrație; Respectarea Regulamentului Intern este obligatoriu pentru tot personalul salariat al unității de învățământ, pentru elevii și părinții/reprezentanții legali ai acestor.

Art. 5 Organizarea şi funcţionarea unităţilor de învăţământ – învățământ de zi (preșcolar, primar, gimnazial și liceal)

– Pentru clasele din învăţământul preșcolar și primar ora de curs este de 45 minute, cu o pauză de 15 minute, după fiecare oră;

- Pentru clasele din învăţământul gimnazial ora de curs este de 50 minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră;

- Pentru clasele de liceu ora de curs este de 50 de minute şi pauza de 5 minute;

- Activitatea şcolară se desfăşoară în două schimburi :

- clasa pregătitoare între orele 08.00-13.00;

- clasele I, II A, IIB,  IIIA,IVA între orele 08.00-13.00

- clasele IIIB, IVB între orele 13,00-17,00

- clasele V-VIII între orele 13.00-19.00;

- clasele IX-XII   între orele 07.30-13.00;

- Învățământul preșcolar își desfășoară programul între orele 08.00 -13.00 – un singur schimb

- Activitatea cu părinţii se va desfăşura  în intervalul orar stabilit de comun acord cu părinții (1 oră/săptămână) pentru fiecare clasă de elevi /grupă și este consemnată în condica de prezență ;

Art. 6. Condițiile de acces în școală al profesorilor , elevilor și al vizitatorilor.

- Accesul elevilor, profesorilor și vizitatorilor atât în curțile cât și în clădirile școlii este comună, se face  pe o singură poartă, respectiv o singură ușă.

- Se interzice prezenţa în curtea sau în clădirea şcolii a persoanelor străine şi neautorizate în acest sens.

- Accesul părinților sau a altor persoane cu care școala colaborează este permis în baza verificării acestora, iar în registrul aflat la intrarea în școală vor fi trecute datele lor de identificare.

Art. 7 Siguranța și protecția unităților școlare ( școală +  grădiniță).

- Securitatea elevilor și siguranța desfășurării în bune condiții a activității educative constituie priorități ale programului managerial;

- Toate clădirile școlii și grădiniței au asigurate împrejmuirile necesare;

-  Trei clădiri din cinci, au în dotare sistem de pază și protecție video, sistem de alarmă și detectoare de fum.

- Pentru toate  clădirile se  asigură iluminatul pe timp de noapte;

- În timpul programului școlar protecția unităților școlare, siguranța elevilor și a cadrelor didactice este asigurată de către  personalul didactic si elevii de serviciu pe scoala, personalul didactic auxiliar  și nedidactic;

- Serviciul pe şcoală se face de către cadre didactice şi elevi, conform graficelor anexate la prezentul regulament. Fișele privind atribuțiile elevilor și cadrelor didactice de serviciu stabilite în Anexa 1 şi Anexa 2  la prezentul regulament. De coordonarea acestei activități răspunde coordonatorul de proiecte și programe educative școlare și extrașcolare.

- Semnul distinctiv al elevilor școlii este  uniforma şcolară adoptat de Liceul Tehnonlogic ,,Petru Rareş”  Vetrişoaia conform Legii 35/2007 privind siguranţa în şcoli şi care a intrat în vigoare la data de 17.09.2007. Uniforma adoptată se compune din:

- cămaşă albă;

- pantaloni/fustă neagră;

- vestă vişinie;

-  Asigurarea protecției școlii și siguranței elevilor și salariaților școlii prin activitatea desfășurată de Comisia de sănătate și securitate în muncă, Comisia de prevenire și stingere a incendiilor, Comisia pentru combaterea și prevenirea violenței în mediul școlar

- Asigurarea protecției școlii prin elaborarea și derularea planului de măsuri pentru asigurarea protecției unităților școlare și a siguranței elevilor și a planului operațional privind reducerea fenomenului de violență în mediul școlar, planuri care sunt anexe ale prezentului regulament( Anexa 4. şi Anexa 5)

Alte măsuri de securitate și prevenirea accidentelor în școală:

-    Elevii să fie atenţi  pe  drum  la  venirea  sau  la plecarea de la şcoală. Să nu  alerge  pe   stradă, să

nu să se  joace în locuri aglomerate şi  să se gândească la eventualele pericole din locul în care  se

află.

-         În curtea  şcolii să nu se  îmbrâncească  şi, să nu creeze  aglomerări.

-         La intrare  în  şcoală  să păstreze  ordinea, să nu  alerge, să nu împingă colegii, să nu pună  piedici.

-         În incinta  şcolii  să circule pe partea  dreaptă pentru a evita  persoanele care vin din contrasens.

-         Să nu folosească recipiente  de sticlă sau corpuri ascuţite care ar putea provoca răni.

-         Să nu se  aplece pe geamuri sau să se  sprijine de uşi, să  nu lovească cu picioarele uşile, pereţii şi  mobilierul.

-         Pe  holuri şi în sălile de studiu să nu alerge, să nu arunce cu obiecte în alte persoane, să fie calmi.

-         Să nu bruscheze, să nu se urce pe mobilier, să nu umble la instalaţia electrică.

-         Să nu se  sprijine de ferestre, de dulapurile cu vitrine și să nu trântească geamurile şi uşile.

-         Uşile, geamurile şi toate corpurile aflate în mişcare pot fi adevărate capcane.

-         Să poarte îmbrăcăminte decentă, curată şi adecvată temperaturii şi specificului activităţii desfăşurate.

-         Să folosească cu grijă instalaţiile sanitare, să nu arunce corpuri care ar putea înfunda aceste instalaţii.

-         Să folosească coşurile de gunoi și recipientele de colectare selectivă a deșeurilor.

-         Elevii să-și șteargă încălţămintea de noroi.

-         Să nu folosească materiale inflamabile şi să nu umble cu foc deschis.

-         Să folosească corect instalaţiile electrice, termice şi sanitare şi să nu facă improvizaţii.

-         Să-și însuşească temeinic lecţiile P.S.I., de circulaţie, protecţia muncii, protecţia mediului.

-         Să se gândească la alte pericole care ar putea să apară şi la modul cum le pot evita, să le anunţe colegilor şi domnilor diriginţi şi profesori,  pentru ca să înceapă o nouă zi sănătoşi şi mulţumiţi.

Fiecare cadru didactic realizează la toate clasele, la disciplina pe care o predă, instruirea elevilor privind normele de protecția muncii specifice disciplinei respective și încheie  procese-verbale în care se regăsesc tabele cu semnăturile elevilor.

Art. 8 Structurile organizatorice din școală sunt următoarele:

-         Consiliul Profesoral – structură de conducere

-         Consiliul de Administrație – structură de conducere

-         Comisiile metodice(6)

-         Consiliul pentru curriculum

-         Comisia pentru întocmirea schemei orare

-         Comisia pentru combaterea și prevenirea violenței în mediul școlar

-         Comisia de evaluare și asigurarea a calității (CEAC)

-         Comisia pentru acordarea burselor și a altor forme de ajutoare

-         Comisia pentru acordarea sprijinului financiar ,,Bani de liceu”

-         Comisia tehnică de prevenire și stingere a incendiilor

-         Comisia paritară

-         Comisia pentru examenele organizate de unitatea de învățământ

-         Comisia pentru organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale

-         Comisia privind organizarea și desfășurarea admiterii în licee

-         Responsabili:cu sănătatea și securitatea în muncă, cu programul Lapte Corn, coordonatorul de proiecte și programe, pentru implementarea colectării selective a deșeurilor, responsabilul CDI, cu formarea și dezvoltarea profesională a c.d., cu imaginea și comunicarea, responsabilul privind Programul de intervenție a copiilor cu părinții plecați în străinătate, cu centrul de date centralizat, coordonatorul tehnic al centrului de date centralizat, responsabilul cu arhiva, sigilul școlii, cu completarea și eliberarea actelor de studii, cu proiectele europene;

-         Atribuțiile comisiilor și responsabililor sunt prezentate în anexe care sunt parte integrantă a Regulamentului intern.

Art. 9 Hotărârile  Consiliului Profesoral și Consiliului de administraţie sunt obligatorii pentru toţi elevii şi salariaţii şcolii.

CAPITOLUL II  Curriculum

Art .1 În tocmirea orarului se realizează în baza următoarelor acte legislative: OMEC 4925/2005 privind ROUIFP, OMS 1955/1995 pentru aprobarea Normelor de igienă privind unitățile pentru ocrotirea , educarea și instruirea copiilor și tinerilor. Schema orară a şcolii va avea în vedere planurile cadru elaborate de minister, în conformitate cu proiectul managerial şi curricular pe care îl realizează și este realizată de o comisie numită prin decizie de directorul școlii;

Art. 2 Numărul de ore pentru disciplinele obligatorii şi cele opţionale se vor stabili în funcţie de :

- utilizarea resurselor umane şi materiale

- interesele elevilor de la Liceul Tehnonlogic ,,Petru Rareş” Vetrișoaia

- competenţele personalului didactic

- cerinţele părinţilor

- interesele şi legăturile cu comunitatea locală

Art. 3 Numărul total de ore din schema orară stabilită de şcoală nu trebuie să depăşească numărul maxim de ore pe săptămână indicat de planul cadru.

Art 4 În conformitate cu ROFUIP, în unitatea noastră şcolară începand cu 1 septembrie 2012 îşi desfăşoară activitatea Comisia pentru curriculum aprobată de CA şi CP.

Art. 5 Comisia pentru curriculum colaborează cu conducerea şcolii şi catedrele de specialitate în vederea elaborării unui proiect curricular prin care se stabileşte oferta curriculară a şcolii noastre în care să se propună pe lângă numărul de ore din trunchiul comun şi un număr de ore la curriculum la decizia şcolii sau curriculum diferenţiat.

Art. 6 Oferta şcolii pentru anul şcolar următor va fi făcută publică şi va fi prezentată elevilor și părinților acestora  pană la sfârşitul semestrului I al anului şcolar în curs.

Art. 7 Elevii din fiecare clasă vor consulta lista disciplinelor opţionale şi vor prezenta în scris  cu acordul părinţilor opţiunile lor pentru anul şcolar următor, la secretariatul şcolii pană în luna aprilie a anului şcolar în curs. Diriginţii vor consemna în procesele verbale cu părinţii opţiunile elevilor.

 

CAPITOLUL III.   Elevii

SECŢIUNEA I.  EVALUAREA REZULTATELOR ELEVILOR

Art. 1 Principiul ritmicităţii notării va fi respectat pe tot parcursul semestrelor conform prevederilor MECTS

Art. 2 În fiecare semestru va avea loc  evaluare finală care are următoarele obiective:

a) realizarea recapitulării şi sistematizării materiei parcurse

b) ameliorarea rezultatelor la învăţătură

c) consolidarea pregătirii elevilor

d) sprijinirea elevilor cu rezultate nesatisfăcătoare

e) stimularea pregătirii elevilor capabili de performanţă

Art. 3 Instrumentele de evaluare vor respecta criteriile de vârstă, disponibilităţile afective şi cognitive ale fiecărui elev, precum şi specificul fiecărei discipline. Aceste modalităţi de evaluare  pot fi.

- lucrări scrise

- activităţi practice

- realizarea de referate şi proiecte, interviuri, portofolii, tezele, etc

Art. 4 Sistemul de evaluare este diferenţiat pe cicluri de învăţămant:

- în învăţământul primar se acordă  calificative , iar în cel gimnazial şi liceal evaluarea se va face prin note  de la 10 la 1;

- pentru admiterea în învățământul liceal se au în vedere ordonanțele și metodologiile elaborate de M.E.C.T.S.

Art .5 Calificativele şi notele se comunică elevilor şi se trec în documentele şcolare( catalog, caiet, carnet de note, caiete de înregistrare a calificativelor, foaie de observaţie şi apreciere. Cadrele didactice din învăţământul primar vor prezenta rezultatele şcolare ale elevilor în format descriptiv.

Art. 6 Disciplinele la care se susțin tezele se stabilesc de M.E.C.T.S. și se susțin până la termenele recomandate de minister;

Art. 7 Tezele se păstrează în școală până la sfârșitul anului școlar și pot fi consultate de părinții elevilor, în prezența profesorilor care predă disciplina de studiu respectivă și care a acordat nota.

 

SECŢIUNEA A II-A   ÎNCHEIEREA SITUAȚIEI ȘCOLARE

Se realizează respectând articolele 58 -71 din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat prin Ordinul MECT Nr 4925/08.09.2005

 

SECŢIUNEA A III-A  ORGANIZAREA EXAMENELOR ÎN UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT

 

Examenele de corigenţă, de încheiere a situaţiei şcolare, pentru elevii declaraţi amanţi semestrial sau anual şi examenele de diferenţe se organizează şi se desfăşoară conf. art. 72 -82 din ROFUIP.

 

SECŢIUNEA A IV-A Dobândirea calităţii de elev, exercitarea şi încetarea exercitării calităţii de elev precum şi transferul elevilor se realizează conform art. 91 , 96 din ROFUIP.

-         Elevii Liceului Tehnonlogic ,,Petru Rareş” Vetrișoaia, care sunt înscriși la diverse concursuri școlare, festivaluri artistice, proiecte și programe educative extrașcolare pot fi învoiți de directorul școlii la cererea cadrelor didactice coordonatoare, în vederea participării la aceste activități cu condiția recuperării materiei;

-         Elevii aflați în situații speciale(căsătorie, nașterea unui copil, persoane existente în îngrijirea elevului, etc., vor fi sprijiniți să finalizeze ciclul de învățământ obligatoriu precum și clasele XI-XII de liceu.

 

 

 

SECŢIUNEA A V-A   DREPTURILE ELEVILOR

 

Elevii au următoarele drepturi:

- să opteze pentru disciplinele din oferta cuprinsă în curriculum-ul realizat la decizia şcolii

- să utilizeze gratuit în scopul însuşirii cunoştinţelor şi al dezvoltării înclinaţiilor şi aptitudinilor , baza  didactico-materială şi sportivă a şcolii

- să beneficieze ,potrivit reglementărilor în vigoare,de burse ,de diferite forme de sprijin material ,de asistenţă medicală gratuită.

- să beneficieze de bilete cu preţ redus pe mijloacele de transport în comun, la spectacole, manifestări sportive, eliberate în baza legitimaţiei de elev, care certifică anul în care sunt şcolarizaţi aceştia;

- să participe la cercuri ştiinţifice ,culturale ,artistice,sportive,organizate de şcoală sau în afara şcolii ,în funcţie de conduita şi de atitudinea lor faţă de învăţătură.

- să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi recompense pentru rezultatele deosebite la învăţătură,la diferite concursuri şi activităţi şcolare ,precum şi pentru comportare exemplară;

- să beneficieze de libertatea de informare şi exprimare cu condiţia ca exercitarea acestei libertăţi să nu aducă atingerea procesului de învăţământ

- elevii care întârzie la ora 15 minute sunt primiţi şi li se motivează absenţa de către profesor elevii indisciplinaţi nu vor fi daţi afară de la oră.

- la nivelul Liceului Tehnonlogic ,,Petru Rareş” Vetrișoaia se constituie Consiliul elevilor format din reprezentanţi ai elevilor de la fiecare clasă aleşi democratic. Consiliul elevilor funcţionează în baza unui regulament propriu şi îşi desemnează cate un reprezentant din clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a în CA şi CEAC;

- la Liceul Tehnonlogic ,,Petru Rareş” Vetrișoaia este garantată libertatea elevilor de a redacta și difuza reviste/publicații școlare proprii.

 

 

SECŢIUNEA A VI   ÎNDATORIRILE ELEVILOR

Elevii trebuie să cunoască şi să respecte:

a)      legile statului

b)      regulamentul intern şi R.O.F.U.I.P.

c)      regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii

d)      normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor

e)      normele de protecţie civilă

f)        normele de protecţie a mediului

-         Să participe la activităţile şcolare cuprinse în orarul şcolii sau la cele organizate şi anunţate cu diferite ocazii În cazul neefectuării unor ore (din diverse motive) elevii nu vor părăsi sala de clasă şi nu vor perturba liniştea necesară activităţilor din celelalte clase;

-         În cazul ultimei ore de curs elevii vor părăsi în linişte clasa ,dacă profesorul întârzie 15 min

-         Să aibă o comportare civilizată;

-   Sunt obligaţi să poarte uniforma şcolară şi însemnele adoptate de Liceul Tehnologic ,,Petru Rareş”   Vetrişoaia conform Legii 35/2007 privind siguranţa în şcoli şi care a intrat în vigoare la data de 17.09.2007. Uniforma adoptată se compune din:

- cămaşă albă;

- pantaloni/fustă neagră;

- vestă vişinie,

- ecuson(  şcoala şi clasa).

-    Elevii sunt obligați să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte profesorilor pentru consemnarea notițelor și părinților pentru informarea în legătură cu situația școlară

-     Să fie politicoşi în toate împrejurările ,să respecte personalul didactic ,personalul

administrativ,de îngrijire şi colegiu

-         Să salute respectuos pe toţi angajaţii şcolii

-         Să nu facă din naţionalitatea ,religia starea socială sau familială ,aspectul fizic al unui coleg sau angajat al şcolii obiect de jignire sau insultă;

-         Să nu fie gălăgioşi în pauză şi nici în orele neefectuate din diferite motive ,să nu  folosească expresii vulgare sau injurioase;

-         Să nu atragă în şcoală persoane străine;

-         Să respecte anunţurile de interdicţie şi destinaţie corespunzătoare a spaţiilor şcolare;

-         Să îndeplinească sarcinile ce le revin ca elevi de serviciu;

-         Elevii din unitatea școlară trebuie să utilizeze cu grijă manualele școlare primite gratuit și să le restituie în stare bună, la sfârșitul anului școlar;

-         Să păstreze cu grijă bunurile şcolii şi să le folosească corect .Obiectele de inventar deteriorate vor fi recuperate de la vinovat sau de la colectivitatea ce le are în folosinţă. Baza materială a clasei devine gestiune pentru fiecare diriginte pe baza de subinventariere, dirigintele răspunde împreună cu elevii de integritatea bazei materiale.

-         Să menţină curăţenia în şcoală;

-         Să cunoască şi să respecte normele de securitatea muncii ,să cunoască normele P.S.I.,normele de circulaţie şi igienă sanitară;

-         Să nu utilizeze surse de foc deschis în clase sau în alte spaţii şcolare;

-         Elevii pot părăsi unitatea de învățământ, în timpul desfășurării programului școlar numai cu aprobare (profesor de serviciu, diriginte, director).

 

 

Elevilor le este interzis:

 

1. Să deterioreze bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ,să distrugă documentele şcolare(cataloage, carnete de elev, foi matricole etc.);

2. Să utilizeze telefoane celulare în timpul orelor de curs şi al concursurilor;

3. Să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţilor de învăţământ.

4. Blocarea căilor de acces în spaţiile de învăţământ;

5. Staţionarea pe holul şcolii .Contactarea unei persoane din cancelarie se face prin chemare (prin elevul sau profesorul de serviciu);

6. Să introducă în şcoală orice tipuri de arme sau alte instrumente precum muniţie, petarde, pocnitori care prin acţiunea lor pot afecta integritatea fizică şi psihică a elevilor şi cadrelor didactice.

7. Se interzice cu desăvârşire introducerea în şcoală a băuturilor alcoolice, a ţigărilor ,a drogurilor,a seminţelor de floarea soarelui sau dovleac,a materialelor pornografice,a cărţilor de joc,etc. Obiectele interzise ,introduse în şcoală ,se confiscă iar elevul este sancţionat;

8. Fotografierea şi vânzarea de către fotografii de către fotografi ambulanţi se face numai cu aprobarea şcolii ;

9. Comercializarea de afişe în incinta şcolii ,sau aducerea de materiale explozibile în perimetrul unităţii  de învăţământ este interzisă. Orice activitate desfăşurată în numele şcolii va trebui să aibă aprobarea conducerii şcolii.

10. Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte părinţilor şi profesorilor, să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună la sfârşitul anului şcolar.

11. Se interzice părăsirea de către elevi a incintei şcolii în timpul programului.

12. Elevii sunt obligaţi să execute periodic serviciul pe şcoală. Prezentul regulament stabileşte următoarele atribuţii ale elevului de serviciu pe şcoală care sunt prezentate în Anexa 1, parte integrantă a prezentului regulament.

 

SECŢIUNEA A VII A   RECOMPENSAREA ELEVILOR

 

Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportare exemplară pot primi următoarele recompense:

a) evidenţierea în faţa colegilor clasei

b) evidenţiere, de către director în faţa colegilor de şcoală sau în faţa Consiliului profesoral

c)comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor

d)burse de merit, de studiu sau alte recompense materiale

e) premii, diplome, medalii

f)recomandare pentru trimiterea cu prioritate în excursii sau tabere

g) premiul de onoare al unităţii de învăţămant.

Acordarea premiilor elevilor unităţii se face la sfarşitul anului de învăţămant la propunerea dirigintelui, a Consiliului clasei, a directorului şcolii conform R.O.F.U.I.P.

 

 

SECŢIUNEA A VIII-A SANCȚIUNI APLICATE ELEVILOR

 

Elevii care încalcă prevederile prezentului regulament vor fi sancţionaţi, în funcţie de gravitatea faptelor ,după cum urmează:

- observaţie individuală ;

- mustrarea în faţa clasei sau/şi în faţa Consiliului clasei ,sau/şi în faţa Consiliului

profesoral;

- mustrare scrisă;

- retragerea temporară sau definitivă a bursei ;

- eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile care se aplică conf. art. 123 din ROFUIP;

- desfăşurarea unor activităţi suplimentare de muncă în folosul şcolii;

- mustrarea disciplinară la o altă clasă paralelă.

 

Procedura privind sancţionarea elevilor care încalcă prevederile prezentului regulament, este prezentată în Anexa 3. la regulament.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SECŢIUNEA A IX-A   PERSONALUL DIDACTIC

Personalul didactic de predare:

Art 1. Personalul didactic respectă sarcinile din fișa postului  răspunde în faţa şcolii şi a forurilor superioare de calitate şi de rezultatele obţinute în activitatea pe care o desfăşoară.

Art 2. Durata timpului de muncă al personalului didactic este în medie 170 ore pe lună (O.G.103/27.08.1998), cu norma didactică de 40 ore pe săptămână.

În norma didactică sunt incluse :

- activitatea didactică de predare–învăţare

- activităţi de instruire practică şi de evaluare conform planului cadru de învăţământ

- activităţi de pregătire metodică şi ştiinţifică

- activităţi de educaţie , completarea procesului de învăţământ ,săptămânal:

-9 ore pregătire

-3-4 ore de activităţi metodice –ştiinţifice

-1 oră de comunicare cu familia elevilor

-4-5 ore de evaluare a elevilor ,participarea la consiliile profesorale ale şcolii

-4-5 ore de serviciu pe şcoală

Art 3. Personalul didactic are obligaţii şi răspunderi publice de natură profesională şi moral-civice ,ce garantează realizarea procesului instructiv –educativ, este apt din punct de vedere medical, capabil să relaţioneze corespunzător cu elevii, părinţii şi colegii.

Fiecare profesor va avea o comportare demnă, nu are voie să se  prezinte la ore sub influenţa băuturilor alcoolice, va avea o ţinută morală şi vestimentară corectă,cultivând în permanenţă la elevi respectul pentru valorile estetice şi morale.

Art 4. Personalului din învăţământ îi este interzis să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa intimă, privată şi familială a acestuia.

Art 5 Personalului din învăţământ îi este interzisă aplicarea de pedepse corporale, precum şi agresarea verbală sau fizică a elevilor şi a colegilor.

Art 6. Se interzice personalului didactic să condiţioneze evaluarea  elevilor sau calitatea prestaţiei didactice de obţinerea oricărui tip de avantaje de la elevi sau părinţi. Astfel de practici, dovedite, se sancţionează cu excluderea din învăţământ.

Art 7. Personalul didactic este obligat să prezinte conform legii, dosarul medical completat de medicul de familie și vizat de medicul în medicina muncii şi rezultatul examenului psihologic la doi ani.

Art 8. Personalul didactic îşi desfăşoară orele de predare-învăţare–evaluare conform orarului şcolii .Prezenţa în şcoală se face cu 10 min înainte de începerea orelor şi semnează condica de prezenţă. Recreaţia elevilor este supravegheată de PROFESORII DE SERVICIU (conform graficului) care au atribuții ce se regăsesc ca anexa la prezentul regulament.

 

Art 9. Personalul didactic mai  are următoarele obligaţii:

a) să realizeze orele de predare la clasă;

b) să pregătească materialul didactic ,aparatele şi instrumentele de lucru necesare desfăşurării orelor;

c) să pregătească lucrările practice;

d) să evalueze lucrările de pregătire a elevilor ,în raport cu numărul de ore prevăzut în planul de învăţământ: notele acordate să fie comunicate elevilor, consemnate în carnet şi să fie trecute în cataloage conform metodologiei elaborate de serviciul naţional de evaluare şi examinare;

e) la sfârşitul fiecărui semestru profesorii au obligaţia să încheie situaţia şcolară a elevilor;

f) orice cadru didactic are obligaţia să cunoască prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ şi să acţioneze în litera legii.

 

g) învoirea cadrelor didactice de la cursuri se face numai în cazuri bine justificate , cu aprobarea conducerii şcolii pe bază de cerere scrisă şi presupune în mod obligatoriu asigurarea unui înlocuitor pe bază de semnătură de acceptare din partea celui care suplineşte.

Consiliul clasei stabileşte notele la purtare ale elevilor ,în funcţie de comportarea generală şi în afară ei. Notele la purtare mai mici de 7 se discută şi se aprobă de către acest consiliu. Decizia ,însoţită de motivarea fiecărei note mai mici de 7 este adusă la cunoştinţa Consiliului profesoral de către diriginte,prin raport scris. Mediile semestriale şi anuale se calculează conform metodologiei elaborate şi se trec în catalog de către profesorul care a predat obiectul respectiv, iar mediile la purtare de către diriginte.

-         profesorii diriginţi sunt obligaţi să completeze catalogul clasei, răspund de corectitudinea notărilor, să

comunice părinţilor în scris, în cel mult 10 zile de la încheierea cursurilor fiecărui semestru, situaţia

şcolară a elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi; pentru elevii corigenţi sau amânaţi în comunicare se

precizează şi programul de desfăşurare a examenelor;

-         cadrele didactice sunt obligate să participe la activităţile comisiilor metodice, ale consiliilor clasei şi ale consiliului profesoral al şcolii;

-    să organizeze şi să desfăşoare concursuri cu elevii şi să participe la examenele elevilor;

-    să participe la şedinţele şi activităţile Consiliului de administraţie atunci când este convocat;

-    să îndeplinească sarcinile ce le revin ca profesori de serviciu;

-    să studieze planurile ,programele analitice ,manualele şcolare şi literatura de specialitate

-  să întocmească planificările calendaristice(anuale şi semestriale),conform programelor și planificărilor recomandate și aprobate de M.E.C.T. S.(un exemplar se depune la conducerea şcolii), să respecte precizările din Ordinul şi Anexa la ordinul MECTS Nr. 5635/31.08.2012 privind structura anului şcolar 2012-2013;

-    să confecţioneze material didactic(unde este cazul),să elaboreze și să aplice teste,chestionare,etc.

-    să verifice şi să evalueze temele ,tezele şi alte lucrări realizate de elevi ;

-    să organizeze şi să desfăşoare orele de dirigenţie şi alte activităţi specifice,în funcţie de  problemele educative pe care le ridică viaţa ,de cele cu care se confruntă colectivul de elevi şi de sarcinile educative ale şcolii

-         să organizeze şi să îndrume activităţile desfăşurate cu elevii în afara clasei şi a şcolii(cercuri ,concursuri ,olimpiade,acţiuni culturale,sportive şi recreativ-turistice,serbări şcolare etc.)

- Personalul didactic are  obligaţia de a participa la programe de formare continuă pentru a-şi îmbogăţi în permanenţă pregătirea în domeniul specialităţii,  a psihologiei şi metodica predării disciplinei. Pentru aceasta el are obligaţia de a participa la activităţile de perfecţionare organizate în şcoală prin Consiliul profesoral ,Comisia metodică de specialitate şi Comisia diriginţilor  şi în afara şcolii prin cercuri pedagogice ,schimburi de experienţă ,simpozioane,etc.

- Participarea la şedinţele consiliului profesoral sau la alte şedinţe organizate de director este obligatorie pentru cadrele didactice; absenţa nemotivată de la aceste şedinţe se consideră abatere disciplinară.

- Profesorii care nu au definitivarea în învăţământ ,cei care nu predau în specialitate ,sau cei necalificaţi sunt obligaţi să întocmească zilnic proiecte didactice care vor fi verificate şi avizate de conducerea şcolii sau de responsabilul ariei curriculare respective.

- Personalul didactic este obligat să realizeze proiecte didactice (sau schiţa ) pentru lecţiile de recapitulare ,indiferent de vechimea în învăţământ .

- Activitatea metodică şi de perfecţionare se desfăşoară în cadrul comisiilor metodice  de la nivelul fiecărei arii curriculare  din planul de învăţământ  iar şefii comisiilor metodice răspund în faţa directorului şi a inspectorului de specialitate de activitatea profesională a membrilor acestora.

 

 

 

 

 

SECŢIUNEA A X Personalul didactic auxiliar şi nedidactic

 

Art 1.Compartimentul secretariat:

- respectă sarcinile din fișa postului

- este subordonat directorului unităţii de învăţământ

- efectuează înscrierea elevilor ,verifică actele şi completează registrul de evidenţă a acestora ,registrele materiale ,cataloagele ,verifică modul în care se completează .Eventualele nereguli sunt aduse la cunoştinţa conducerii şcolii;

- întocmeşte lucrările de secretariat privind începerea anului şcolar ,încheierea semestrelor ,încheierea anului şcolar;

- păstrează dosarele cu actele elevilor ;

- întocmeşte statele de plată a salariilor sau a altor drepturi băneşti ale întregului personal ,pe baza dispoziţiilor de angajare şi salarizare ,a condicilor de prezenţă;

- se îngrijeşte de procurarea şi păstrarea documentelor privind legislaţia şcolară;

- întocmeşte şi trimite în termenele stabilite situaţiile statistice şcolare;

- completează cu datele necesare registrul pentru prezenţa personalului didactic;

- se îngrijeşte de completarea şi păstrarea dosarelor cu acte şi a cărţilor de muncă ale personalului din şcoală ;

- răspunde de arhiva şcolii;

- întocmeşte situaţiile privind acordarea alocaţiilor de stat ale elevilor ;

- secretariatul funcţionează pentru elevi ,părinţi ,personalul unităţii de învăţământ şi pentru alte persoane interesate ,potrivit următorului program de lucru :7.30-16.00( 30 min pauză, 12,00-12,30), aprobat de director.

- secretarul aduce condica în cancelarie şi o ridică la sfârşitul orelor .Verifică împreună cu profesorul/învăţătorul de serviciu la începutul/terminarea orelor existenţa tuturor cataloagelor şi le păstrează în fişet sub cheie.

Art. 2.  Compartimentul contabilitate

-         respectă sarcinile din fișa postului

-         este subordonat directorului unităţii de învăţământ

-         angajează unitatea alături de director în orice acțiune patrimonială;

-         reprezintă unitatea alături de director în relații cu agenţii economici, instituții publice et., în cazul încheierii contractelor economice de colaborare. De sponsorizare etc., în conformitate cu legislația în vigoare;

-         întocmește acte justificative și documente contabile, cu respectarea formularelor și regulilor de alcătuire și completare în vigoare;

-         răspunde de îndeplinirea oricăror alte sarcini prevăzute în Legea contabilității 82/1991, de regulamentul de aplicare a acesteia, precum și de celelalte reglementări legale în vigoare, pe linie economică;

-          serviciul contabilitate(1/2 NORME) funcţionează pentru elevi și personalul unităţii de învăţământ şi pentru alte persoane interesate, potrivit următorului program de lucru :16.00- 20,00, aprobat de director.

-

Art 3. Personalul de întreţinere şi curăţenie  îşi desfăşoară activitatea după un program potrivit nevoilor unităţilor de învăţămant şi aprobate de director.

- asigură curăţenia localului şcolii şi a spaţiilor verzi ;

- respectă sarcinile din  fişa postului;

- îngrijeşte şi răspunde de obiectele de inventar pe care le are în păstrare, să nu înstrăineze cheile şi să nu permită accesul altor persoane în şcoală fără acordul directorului; ;

- îndeplineşte funcţia de curier sau paznic, precum şi alte însărcinări primite din partea directorului şcolii ;

- are un comportament decent faţă de elevii şcolii, director, cadre didactice, secretar, părinţi, autorităţi şi restul personalului de îngrijire;

- să nu se prezinte în stare de ebrietate la serviciu şi să nu consume băuturi alcoolice în timpul programului;

- în perioada vacanţelor realizează lucrări de igienizare şi reparaţii în vederea deschiderii în bune condiţii a anului şcolar sau a semestrelor şcolare.

- respectă măsurile de pază și protecție a unității școlare și regulile PSI.

 

SECŢIUNEA A XI-A Părinţii

 

Art 1 Comitetul de părinţi şi Consiliul reprezentativ al părinţilor reprezintă structuri importante în activitatea instructiv-educativă a şcolii noastre, putând dobândi personalitate juridică.

Art 2 Comitetele de părinţi pe clase se aleg anual în primele 30 de zile de la începerea anului şcolar în urma unei convocări făcute de dirigintele clasei, avizată de conducerea şcolii

Art. 3 Comitele de părinţi şi Consiliul reprezentativ al părinţilor au următoarele atribuţii :

- sprijină conducerea şcolii în întreţinerea ,dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale ;

- sprijină diriginţii şi conducerea şcolii în organizarea consultaţiilor şi a dezbaterilor pedagogice cu părinţii pe probleme privind educarea elevilor

- au iniţiative şi se implică în acţiuni ce urmăresc îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi studiu în şcoală.

- atrag persoane fizice sau juridice care prin contribuţii financiare sau materiale susţin programe de modernizare a procesului instructiv-educativ şi a bazei materiale a şcolii.

Art.4 Consiliul reprezentativ al părinţilor desemnează reprezentantul părinţilor în Consiliul de

administraţie al şcolii , conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ.

 

DISPOZIŢII FINALE

Tot personalul din învăţământ este obligat să respecte cu stricteţe prevederile R.O.F.U.I.P. și a prezentului Regulament  intern .

Orice modificare de orar, registru de prezenţă în programul stabilit pentru salariaţi, învoire sau înlocuiri între salariaţi în timpul programului se vor efectua numai cu avizul directorului, la propunerea sau solicitarea personală a celui interesat.

Neîndeplinirea obligaţiilor de muncă și nerespectarea ROUIFP, Regulamentului Intern, hotărârilor CP și CA constatate de director se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.

Directorul, diriginţii , cadrele didactice vor aduce la cunoştinţă elevilor şi părinţilor  acest regulament şi vor asigura aplicarea  lui.

În unităţile de învăţământ preuniversitar, fumatul pentru elevi este interzis conform legii.

Se permite fumatul numai pentru personalul didactic şi numai în locuri special amenajate.

Se interzice constituirea de fonduri de protocol sau a oricărui alt fond destinat derulării evaluărilor naţionale și examenului de absolvire.

În baza R.O.F.U.I.P. şi Regulamentului intern se încheie acordul de parteneriat școală-familie și alte parteneriate.

 

DIRECTOR,

PROF. DOBREA FIRICEL