Scoala Gimnaziala Ceamurlia de Jos
Ceamurlia de Jos, Tulcea
Regulament
MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE
ŞCOALA GIMNAZIALĂ CEAMURLIA DE JOS
JUDEŢUL TULCEA
Regulament dezbătut în Consiliul Profesoral din 21.10.2014
şi aprobat în Consiliul de Administraţie
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ
ANUL ŞCOLAR
2014-2015
Munca şi convieţuirea a câtorva sute de persoane în spaţiul restrâns al şcolii nu este posibilă decât într-o atmosferă de respect reciproc. Aceasta include şi necesitatea respectării stricte a unor reguli.
CAPITOLUL I - DISPOZIŢII GENERALE
Art.1. Prevederile prezentului „Regulament de ordine interioară„ se aplică tuturor persoanelor care au locul de muncă în Şcoala Gimnazială Ceamurlia de Jos, indiferent de durata contractului de muncă, precum şi celor care lucrează în această unitate pe perioade determinate.
Art.2. Şcoala gimnazială Ceamurlia de Jos este organizată şi funcţionează ca unitate şcolară ce cuprinde cursuri de zi la ׃
- ciclul primar + grădiniţa
- ciclul gimnazial
Organizarea cursurilor se face pe clase mixte.
Cursurile se desfăşoară în săli de clasă şi laborator.
Art.3. Perfecţionarea raportului de muncă se face pe baza unui contract scris care cuprinde:
- numele părţilor care încheie contractul;
- durata pentru care se încheie contractul;
- condiţiile de încadrare( normă întreagă, fracţiuni de normă, etc)
- funcţia (meseria) pe care urmează să activeze persoana care încheie contractul;
- salariul de încadrare;
- obligaţiile generale ale persoanei încadrate în muncă;
- obligaţiile generale pe care şi le asumă unitatea şcolară;
Art.4. Unitatea şcolară este obligată să înmâneze un exemplar al contractului persoanei încadrată în muncă.
Personalul transferat în unitatea şcolară are obligaţia să prezinte la sosirea sa, documentele personale.
Art.5. În elaborarea prezentului regulament sunt utilizate următoarele surse legislative: Legea educaţiei naţionale 1∕2011 şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
Art.6. Prezentul regulament nu se poate substitui, prin conţinutul său prevederile legale.
CAPITOLUL II - OBLIGAŢIILE CONDUCERII UNITĂŢII ŞCOLARE
Art.7. Întreaga activitate de conducere a Şcolii gimnaziale, Ceamurlia de Jos, are la bază principiul conducerii colective.
Art.8. Consiliul de Administraţie al Şcolii Gimnaziale Ceamurlia de Jos asigură conducerea generală, pe baza principiilor democraţiei, ale cărei competenţe, conform Ordinului nr. 4619din 22 sept. 2014 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare și funcționare a Consiliului de Administrație din unitățile de învățământ preuniversitar din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, sunt:
a) asigură aplicarea tuturor reglementărilor legale referitoare la organizarea şi funcţionarea învăţământului de stat;
b) elaborează oferta educaţională a şcolii,
c) elaborează Regulamentul de ordine interioară;
d) elaborează criteriile de acordare a salariului şi a gradaţiei de merit precum şi de acordare a recompenselor, ajutoarelor materiale pentru elevi;
e) elaborează criteriile de acordare a calificativelor anuale,
f) elaborează planul managerial al şcolii; fişele pentru angajaţii şcolii; schema de salarizare conform normelor în vigoare;
g) reglementeză planul financiar al unităţii şcolare;
h) stabileşte perioadele concediului de odihnă pe baza cererilor individuale scrise ale personalului de învăţământ, a propunerilor directorilor şi în urma consultării sindicatelor;
i) stabileşte componenţa şi atribuţiile comisiilor de lucru din unitatea de învăţământ;
j) controlează periodic parcurgerea materiei şi evaluare ritmică a elevilor;
k) își asumă răspunderea publică pentru performanțele unității de învățământ.
l) aprobă acordarea burselor şcolare conform legislaţiei în vigoare.
m) aprobă proceduri elaborate la nivelul unității de învățământ.
n) Consiliul de administrație al unității de învățământ îndeplinește toate atributele stabilite prin lege, metodologii, acte administrative cu caracter normativși contracte colective de muncă aplicabile.
Art.9. Consiliul de administraţie este la nivelul comunei şi este format din:
Popov Mirela - preşedinte
Andrei Dorina - membru
Protopopescu Jenica - membru
Chiru Iulia - membru
Șamata Elena - secretar
Teodorescu Maria - reprezentant Consiliul Local
Matei Laurențiu - reprezentant Consiliul Local
Ene Antonel - reprezentantul Primarului
Mitan Mihai - reprezentant parinţi Lunca
Popa Sorin - reprezentant parinţi Ceamurlia de Jos
Art.10. Activitatea Consiliului de administraţie este reglementată de Regulamentul propriu de funcţionare(parte componentă a Regulamentului de ordine interioară).
Art.11. În scopul întăririi ordinii si disciplinei în muncă, obligaţiile conducerii sunt:
- Îndeplinirea exemplară a îndatoririlor de serviciu ce reies din fişa postului, precum şi cele transmise de organele superioare;
- Organizarea în cele mai bune condiţii a desfăşurării procesului instructiv-educativ.
- Transmiterea la timp fiecărui subaltern a sarcinilor ce îi revin şi urmărirea modului de îndeplinire a acestora, în măsura în care au fost asigurate condiţiile necesare îndeplinirii lor;
- Asigurarea unităţii cu: programe de specialitate, legislaţia în vigoare, instrucţiuni tehnice şi de specialitate ce fac obiectivul activităţii şcolii;
- Asigurarea serviciului pe unitate al cadrelor didactice şi al elevilor;
- Interzicerea participării la programul de activitate a persoanelor care nu sunt apte şi luarea de măsuri pentru înlocuirea lor precum şi a celor ce lipsesc temporar;
- Luarea de măsuri necesare pentru întărirea ordinii şi a unei discipline ferme în rândul elevilor şi a personalului din subordine;
- Sancţionarea cu promptitudine şi severitate a oricărei încălcări a hotărârilor şi atribuţiilor sale sau ale celorlalţi de către personalul încadrat în unitate;
- Luarea de măsuri necesare menţinerii bunurilor materiale din unitate.
CAPITOLUL III - OBLIGAŢIILE PERSOANELOR
ÎNCADRATE ÎN MUNCĂ
Art.12. Personalul încadrat al Şcolii Gimnaziale Ceamurlia de Jos. În respectarea contractului de muncă are următoarele obligaţii:
- să execute întocmai şi la timp sarcinilor primite din partea organelor ierarhice superioare;
- să aducă la cunoştinţa conducerii şcolii orice situaţie de natură să frâneze procesul instructiv-educativ
- să cunoască şi să utilizeze în activitatea didactică baza materială a şcolii, de funcţionarea şi păstrarea căreia să poarte răspundere personală;
- să fie interesat de formarea sa continuă-organizează şi participă la activităţi metodice şi de cercetare pedagogică specifice, lecţii demonstrative, schimburi de experienţă;
- să urmărească menţinerea bunurilor materiale existente în inventarul propriu pe care îl semnează în prezenţa comisiei de inventariere;
- să nu părăsească şcoala sau colectivul de elevi încredinţat fără aprobarea conducerii şcolii, în timpul serviciului să se preocupe permanent de buna desfăşurare a procesului instructiv-educativ;
- să prevină cauze ce ar pune în pericol securitatea elevilor, cea personală sau a altor persoane, să înlăture operativ orice sursă de pericol;
- să nu se prezinte la program sub influenţa băuturilor alcoolice, să nu introducă, să nu consume şi să nu faciliteze introducerea acestora în şcoală;
- să pregătească înaintea începerii orei de curs mijloacele şi materialele didactice necesare;
- să comunice conducerii şcolii sau persoanei numite, orarul pregătirii suplimentare;
- să rezolve orice disensiune între persoanele încadrate la nivelul conducerii şcolii, căreia i se poate adresa verbal sau scris.
- Să aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile educaţionale pe care le transmite elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil;
- Să sesizeze, la nevoie, instituţiile publice de asistenţă sociala/educaţională specializată, Direcţia de protecţie a copilului, în legătură cu aspecte care afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică a elevului/copilului;
Art.13
- comisiile metodice se constitue din minimum 4 membri, pe ani de studiu, pe discipline înrudite sau pe arii curriculare;
- elaborează programe de activităţi semestriale şi anuale;
- elaborează modele de proiectare didactică, planificare semestrială, instrumente de evaluare;
- evaluează activitatea fiecărui membru al comisiei metodice şi propune calificative anuale, în baza unui raport motivat;
- profesorii de biologie, fizică, chimie şi educaţie fizică vor elabora norme de protecţia a muncii specifice locului de desfăşurare a activităţii şi programei şcolare; Normele respective se afişează la loc vizibil;
- învăţătorii şi diriginţii vor dezbate amănunţit noul „ Regulament de organizare şi funcţionare a unităţilor de învătământ preuniversitar de stat 2005 " şi vor aplica în practica prevederile sale;
- prezentul regulament are ca anexe fişele posturilor, nominalizate şi operaţionalizate;
- serviciul bibliotecă îşi va adapta organizarea şi activitatea la cerinţele specifice ale activităţii elevilor;
CAPITOLUL IV - ORGANIZAREA TIMPULUI DE LUCRU
-Conform orarului şcolar- pentru cadrele didactice
-Conform timpului planificat şi afişat pentru cadrele auxiliare şi nedidactice
CAPITOLUI V - ACTIVITATEA ELEVILOR
Art.14.
a. elevii din ciclurile primar şi gimnazial sunt obligaţi să participe la toate activităţile şcolare, conform programului stabilit.
b. se constitue consiliul elevilor, format din liderii elevilor de la fiecare clasă, care funcţionează pe baza unui regulament propriu.
c. elevii trebuie să cunoască şi să respecte:
-legile statului;
-Regulamentul şcolar şi cel de ordine interioară;
-regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii;
-normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor;
-normele de protecţie civilă;
-normele de protecţie a mediului;
d. starea de sănătate a elevilor de serviciu precum şi ţinuta trebuie să fie ireproşabile;
e. elevii vor efectua serviciu pe şcoală, în baza unui grafic stabilit şi vor aduce la îndeplinire sarcinile trasate;
Art.15. Măsurile de înlocuire le ia cadrul didactic de serviciu.
a. se interzice scoaterea elevilor de la orele de curs;
b. învoirea elevilor de la una sau mai multe ore de curs se face numai dacă există motivaţii serioase, de către învăţator, diriginte sau cadru didactic de serviciu.
c. motivarea absenţelor se face de către învăţător sau diriginte pe baza adeverinţelor eliberate de unitatea sanitară sau a cererilor scrise din partea părinţilor adresate directorului şi aprobată de acesta, în urma consultării cu dirigintele/învăţătorul clasei.
Art.16. Elevii se pot transfera de la o clasă la alta cu aprobarea Consiliului de Administraţie, în limita efectivelor de elevi la clasă și a metodologiei specifice;
Elevii se pot transfera de la o şcoală la alta în acelaşi judeţ cu aprobarea celor doi directori şi cu motivarea scrisă a părinţilor sau a şcolii de unde pleacă, în limita efectivelor de elevi pe clasa și a condițiilor legale.
CAPITOLUL VI - PĂRINŢII
Art. 17. – Părinţii au dubla calitate de beneficiari secundari ai educaţiei şi de parteneri educaţionali ai şcolii.
Art. 18. – În această dublă calitate, părinţii au următoarele drepturi:
a) au dreptul să fie informaţi periodic referitor la situaţia şcolară şi comportamentul propriilor copii;
b) au dreptul să se intereseze numai referitor la situaţia propriilor copii;
c) au dreptul de acces în incinta şcolii în următoarele cazuri:
- au fost solicitaţi sau programaţi pentru o discuţie cu un cadru didactic sau cu directorul şcolii;
- desfăşoară activităţi în comun cu cadrele didactice;
- depun o cerere/alt document la secretariatul şcolii;
- participă la întâlnirea lunară cu dirigintele clasei/profesorul pentru învăţământ primar.
d) au dreptul să se constituie în asociaţii cu personalitate juridică, conform legislaţiei în vigoare, care se organizează şi funcţionează după statute proprii.
e) au dreptul să solicite rezolvarea unor stări conflictuale în care sunt implicaţi propriii copii, prin discuţii amiabile cu părţile implicate;
Art. 19. – Părinţii au următoarele îndatoriri:
a) au obligaţia de a asigura frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu şi de a lua măsuri pentru şcolarizarea elevului, până la finalizarea studiilor;
b) au obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, să ia legătura cu profesorul pentru învăţământul primar/dirigintele pentru a cunoaşte evoluţia elevului.
c) părinţii/tutorii legali răspund pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul şcolii, cauzate de elev;
d) este interzis părinţilor să agreseze fizic, psihic sau verbal elevii şi personalul şcolii;
Art. 20. – (1) La nivelul fiecărei clase funcţionează un comitet al părinţilor, compus din preşedinte şi doi membri, aleşi de adunarea generală a părinţilor elevilor clasei.
(2) Preşedinţii comitetelor de părinţi ai fiecărei clase alcătuiesc Consiliul reprezentativ al părinţilor.
(3). Activitatea Comitetelor de părinţi se va desfăşura în conformitate cu prevederile legale în viguare.
(4). Comitetul de părinţi poate propune în adunarea generală o sumă minimă cu care părinţii elevilor să contribuie la intreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a şcolii.
Art. 21. În cadrul şcolii se constituie Comitetul de pãrinţi al clasei şi Consiliul reprezentativ al pãrinţilor/Asociaţia de pãrinţi.
Art. 22. Comitetul de pãrinţi al clasei se alege în fiecare an în adunarea generalã a pãrinţilor elevilor clasei.
Art. 23. Consiliul reprezentativ al pãrinţilor este compus din preşedinţi comitetelor de pãrinţi ai fiecãrei clase.
Art. 24. Pãrinţii nu au dreptul sã intre pe teritoriul şcolii în scopul agresãrii elevilor.
CAPITOLUL VII - ATRIBUŢIILE CADRULUI DIDACTIC DE SERVICU PE SCOALĂ.
Art. 25.
a. cadrul didactic de serviciu pe scoală are următorul program:
-să se prezinte cu 1/4 h mai devreme.
-asigură ordinea şi disciplina în şcoală pe intervalul de timp programat.
b. organizează şi urmăreşte intrarea elevilor în şcoală astfel încât să fie respectat orarul şcolii;
c. organizează şi supraveghează serviciul pe scoală al elevilor;
d. ia măsuri de adăpostire a elevilor în caz de intemperii sau temperaturi scăzute;
e. ia măsuri necesare în caz de incendiu, cutremur etc;
f. urmăreşte activitatea elevilor în timpul pauzelor şi intervine în scopul unei conduite civilizate a acestora;
g. ia măsurile necesare pentru efectuarea programului zilei de către întregul personal angajat al şcolii;
h. asigură securitatea documentelor şcolare.
i. ia măsuri necesare soluţionării situaţiilor particulare ce apar pe durata serviciului său.
j. răspunde de activitatea şcolară pâna la finele programului.
CAPITOLUL VIII.- RECOMPENSE ŞI SANCŢIUNI DISCIPLINARE.
Art.26. Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară sunt evidenţiaţi prin comunicări verbale şi scrise, premii, recompense materiale.
Art.27. Actele de indisciplină, faptele care încalcă dispoziţiile legale în viguare, inclusiv regulamentele şcolare precum şi ţinuta inadecvată( manichiura, păr vopsit, machiaj, îmbrăcăminte extravagantă) vor fi sancţionate în funcţie de gravitatea acestora.
Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt următoarele:
a. observaţia individuală;
b. mustrare în faţa clasei şi/sau în faţa consiliului clasei/consiliului profesoral- este însoţită de scăderea notei la purtare;
c. eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile, elevul desfăşoară un alt tip de activitate-îngrijirea spaţiilor verzi, curăţirea şi vopsirea de geamuri, uşi, garduri, reparare mobilier.Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare;
d. retragerea temporară sau definitivă a bursei;
e. la fiecare 20 absenţe nejustificate, pe semestru, din totalul orelor de studiu sau 10% absenţe nejustificate, pe semestru la o disciplina, va fi scăzută nota la purtare cu câte un punct.
Art.28. Anual, întregul personal este evaluat, pe lângă analizele periodice individuale şi în cadrul Consiliului de Administraţie.
Art.29. Încălcarea cu vinovăţie a obligaţiilor de serviciu, a normelor de comportare în cadrul instituţiei, reprezintă abateri care se sancţionează, indiferent de funcţie şi post, după caz cu:
a. mustrare verbală sau scrisă în cadrul Consiliului de administraţie;
b. avertisment în cadrul Consiliului de administraţie;
c. aplicarea celorlalte sancţiuni prevăzute în „Statutul Personalului Didactic„ în viguare, inclusiv desfacerea contractului de muncă;
Art.30. Având în vedere că respectarea programului de lucru şi folosirea integrala a timpului de muncă este obligaţie de bază a fiecărui salariat, se hotărăsc următoarele:
a. se asimilează cu absenţa nemotivată la serviciu:
-neparticiparea la program pe durata unei ore de curs;
-intârzieri sau plecări nejustificate, repetate, care cumuleaza în decursul unei luni 50 de minute;
b. pentru o absenţă nemotivată salariul se reduce cu 1/72 din valoarea sa;
c. pentru întârzieri sau plecări nemotivate cu durata de peste 50 de minute se consideră absenţă nemotivată pentru o zi;
d. pentru absenţe nemotivate în aceeasi luna se întocmeşte dosar pentru desfacerea contractului de muncă;
e. sancţiunile de mai sus, punctele a,c, şi d se aplică personalului nedidactic pentru unitatea de timp de 60 de minute;
CAPITOLUL IX - DISPOZIŢII FINALE
Art.31. Activitatea personalului administrativ şi de întreţinere se desfăşoară pe baza hotărârii directorului unităţii, care comunică scris orarul sau modificările acestuia.
Art.32. Evidenţa prezenţei la serviciu se va ţine astfel:
a. personalul didactic completează condica de prezenţă. Necompletarea condicii la timp sau completarea eronată reprezintă abateri disciplinare şi se sancţionează:
b. personalul nedidactic semnează condica de prezenţă la intrarea în schimb.
c. secretariatul funcţionează pentru elevi , părinţi, personalul unităţii de învăţământ, potrivit unui program de lucru aprobat de director.
Art.33. Orice angajare de personal sau transferare se discută şi se efectuează conform legislaţiei în viguare de către Consiliul de Administraţie.
Art.34. Prezentul regulament se poate modifica numai cu aprobarea Consiliului Profesoral.
Art.35. Prezentul regulament conţine la data aprobării nouă capitole şi 35 de articole.