SCOALA GIMNAZIALA NR. 144
Sectorul 5

Regulament

REGULAMENT

DE ORDINE INTERIOARĂ

Cap. 1. Dispoziţii comune – baza legală privind organizarea şi funcţionarea

unităţii   şcolare:

Art. 1. Unitatea de învăţământ – Şcoala gimnazială  nr. 144 este organizată şi funcţionează în baza legislaţiei generale, a actelor normative în vigoare elaborate de M.E.C.S, a deciziilor I.S.M.B., regulamentului de ordine interioară,  Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.

 

Cap. 2. Organizarea activităţii şcolare

Art. 1. Activitatea şcolară este organizată în conformitate cu regulamentul elaborat de M.E.C.S. la specificul unităţii.

-          şcolarizează elevi care au domiciliu pe străzile arondate unităţii, precum şi elevi care doresc să urmeze cursurile în unitatea noastră de învăţământ.

 

Cap. 3. Atribuţii ale personalului (fişa postului)

Art. 1. Consiliul de administraţie stabileşte la începutul fiecărui an şcolar atribuţii clare ale întregului personal:

-          cadrele didactice – fac parte din consiliul profesoral

  • să manifeste respect faţă de colegi, elevi  şi părinţi;
  • să fie apți din punct de vedere medical, capabili să relaţioneze corespunzător cu elevii, părinţii şi colegii;
  • să aibă o ţinută demnă în concordanţă cu valorile educaţionale pe care trebuie să le transmită elevilor;
  • să respecte programul de funcţionare al şcolii;
  • să facă de serviciul pe școală în zilele în care au mai puține ore;
  • să îndeplineacă toate sarcinile din fişa postului

-          Compartimentul  administrativ- (personalul nedidactic) este subordonat directorului

  • să aibă o ţinută  vestimentară şi comportamentală corespunzătoare
  • să îndeplinească sarcinile din fişa postului;

 

Cap. 4. Beneficiarii direcții ai educației  -elevii

Art. 1. Calitatea de elev se dobândeşte în urma solicitării scrise de către părinţi sau tutore legal.

Art. 2. Obligațiile beneficiarilor primari ai educației

  • ·
  • ·
  • ·
  • ·         să poarte uniformă şi ecuson stabilite de conducerea şcolii;
  • ·
  • ·         băieţii: pantalon negru, albastru, sau maron (culoare închisă

•    Elevii au obligația să poarte asupra lor carnetul de elev.

•    Elevii au obligația de a utiliza cu grijă manualele școlare primite gratuit și de a le restitui în stare bună la sfârșitul anului școlar.

Obligații: Înlocuirea manualeleor uzate de către părinți.

Art. 3. Este interzis elevilor și tinerilor din sistemul de învățământ preuniversitar:

a)      să distrugă documentele școlare,

b)      să deterioreze bunurile din patrimoniul unității de învățământ

Obligații: Repararea, înlocuirea bunurilor distruse.

c)      să aducă și să difuzeze în unitatea de învățământ materiale care, cultivă violența și intoleranța;

d)     să blocheze căile de acces în spațiile de învățământ;

e)      să dețină, să consume sau să comercializeze, în perimetrul unității de învățământ și în afara acestuia, țigări și să participe la jocuri de noroc;

f)       să introducă și/sau să facă uz în perimetrul unității de învățământ de orice tipuri de arme sau de alte produse pirotehnice;

g)      să posede și/sau să difuzeze materiale care au un caracter obscen sau pornografic;

h)      să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor;

i)        să înregistreze activitatea didactică;

j)        să lanseze anunțuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile în perimetrul unității de învățământ;

k)      să aibă comportamente jignitoare, de intimidare, discriminare și atitudini ostentative și provocatoare;

l)        să aducă jigniri și să manifeste agresivitate în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul unității de învățământ sau să lezeze în orice mod imaginea publică a acestora;

m)    să provoace, să instige și să participe la acte de violență în unitate și în afara ei;

n)      să părăsească incinta unității de învățământ în timpul pauzelor sau după începerea cursurilor, fără avizul profesorului de serviciu sau a directorului.

Sancțiuni: scăderea notei la purtare sau după gravitate faptei  mutarea la o altă școală

Art 4. Recompense   ale beneficiarilor primari ai educației

Elevii care obțin rezultate remarcabile în activitatea școlară și extrașcolară și se disting prin comportament exemplar pot primi următoarele recompense:

a)         evidențieri

b)         comunicare verbală sau scrisă adresată părinților

c)         burse de merit, de studiu, și de performanță

d)         premii, diplome, medalii;

e) premiul de onoare al unității de învățământ.

La sfârșitul anului școlar, beneficiarii primari ai educației pot fi premiați prin acordarea de diplome pentru activitatea desfășurată și/sau rezultatele obținute.

Unitatea de învățământ poate stimula activitățile de performanță înaltă ale copiilor/elevilor la nivel local, național și internațional, prin alocarea unor premii, burse, din partea consiliului reprezentativ al părinților, a agenților economici, a fundațiilor științifice și culturale, a comunității locale etc.

Art. 5. Sancțiuni ale beneficiarilor primari ai educației:

a)         observația

b)         avertismentul

c)         mustrare scrisă;

d)         retragerea temporară sau definitivă a bursei de merit;

e)         eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile;

f)         mutarea disciplinară la o clasă paralelă, din aceeași unitate de învățământ sau la o altă unitate de învățământ;

-          Sancțiunea este însoțită de scăderea notei la purtare.

-          Sancțiunea nu se aplică în învățământul primar.

Cap. 5. Beneficiarii indirecți ai educației. –Părinții

Atribuţii ale  Comitetelor de părinţi şi ale Consiliului Reprezentativ al Părinţilor (Regulamentul).

Art. 1. Cele două organizaţii au obligaţia să colaboreze cu şcoala, cu cadrele didactice, să reprezinte interesele elevilor, ale şcolii – dotare, reparaţii, sponsorizări etc., realizarea proiectului bugetului pe şcoală.

Art. 2.Drepturile părinților, tutorilor sau susținătorilor legali

  • ·         Părintele/ tutorele al preșcolarului/elevului are dreptul să decidă, în limitele legii, cu privire la unitatea de învățământ unde va studia copilul/elevul.
  • ·
  • ·
  • ·         Părintele/tutorele al copilului/elevului are acces în incinta unității de învățământ dacă:

a)      a fost solicitat/a fost programat pentru o discuție cu un cadru didactic sau cu directorul unității de învățământ;

b)      depune o cerere/alt document la secretariatul unității de învățământ;

c)      participă la întâlnirile programate.

  • ·

Art. 3. Îndatoririle părinților, tutorilor sau susținătorilor legali

-          Părintele/ tutorele are obligația de a asigura frecvența școlară a elevului în învățământul obligatoriu și de a lua măsuri pentru școlarizarea elevului, până la finalizarea studiilor.

-          Părintele/ tutorele care nu asigură școlarizarea elevului, pe perioada învățământului obligatoriu, poate fi sancționat cu amendă cuprinsă între 100 lei și 1000 lei ori este obligat să presteze muncă în folosul comunității.

-          La înscrierea copilului/elevului în unitatea de învățământ, părintele/tutorele are obligația de a prezenta documentele medicale solicitateț

-          Părintele/tutorele al elevului are obligația ca, cel puțin o dată pe lună, să ia legătura profesorul diriginte pentru a cunoaște evoluția copilului/elevului.

-          Părintele/tutorele al elevului răspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul școlii, cauzate de elev.

-          Părintele/ tutorele al elevului din învățământul primar are obligația să-l însoțească până la intrarea în unitatea de învățământ, iar la terminarea orelor de curs să-l preia.

-          Se interzice oricăror persoane agresarea fizică, psihică, verbala etc., a copiilor/elevilor și a personalului unității de învățământ.

Cap. 6. Evaluarea unității de învățământ :

-          fişa şcolii;

-          mediul social al elevilor, domiciliul şi confortul,  mediul cultural etc.;

-          fişa de evaluare şi autoevaluare pentru personalul didactic;

-          fişe de examen;

-          evaluare externă.

-          Evaluarea elevilor

-Evaluarea se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare

-Antepreșcolarii, preșcolarii și elevii au dreptul la o evaluare obiectivă și corectă.

 

-          Cap. 7. Dispoziţii finale

-          Art. 1. Prezentul regulament de ordine interioară este elaborat de Consiliul de

Administraţie în conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar aprobat de M.EN  în data de ...........................

-          Art. 2. Regulamentul intră în vigoare şi este valabil numai pentru unitatea de

-          învăţământ – Şcoala gimnazială nr. 144.

 

 

 

 

SECŢIUNEA SIGURANŢĂ DIN REGULAMENTUL DE ORDINE INTERIOARĂ

 

Art. 1. Reguli scolare

1.1. Reguli şcolare generale

- Atât personalul şcolii, cât şi elevii şi părinţii acestora vor contribui la asigurarea unui climat şcolar de ordine, de confort şi siguranţă;

- Clădirea şcolii va fi menţinută în condiţii de curăţenie pentru menţinerea sănătăţii elevilor;

- Comportamentul elevilor va fi întotdeauna corect, atât în relaţiile cu ceilalţi elevi, personalul şcolii şi restul cetăţenilor.

- Deţinerea, păstrarea si/sau utilizarea  unor obiecte/produse prin care o alta persoana poate fi vătămata, alcool, droguri si/sau brichete este interzisă  în  şcoală.

- Insultarea şi/sau hărţuirea persoanelor este interzisă  în  şcoală.

- Fumatul este interzis în incinta şcolii.

- Elevii trebuie să  respecte ţinuta vestimentară propusă/acceptată de  şcoală.

- Elevii trebuie să cunoască şi să respecte regulile şi consecinţele acestora în privinţa absenţelor, întârzierilor.

- Elevii poarta răspunderea pentru pastrarea  bunurile lor pe parcursul întregii zile şcolare.

- Limbajul utilizat în incinta şcolii va fi politicos, nu jignitor.

 

1.2 Autoritatea conducerii şcolii

-Conducerea şcolii este autorizata în orice moment să  controleze respectarea prevederilor regulamentelor scolare.(este interzis elevilor sa intre in scoala cu alcool, droguri, brichete, arme albe, petarde etc.)

- Să  decidă asupra masurilor disciplinare care trebuie luate împotriva elevului în cauza

- Să ia măsurile corespunzătoare şi decizia finală în cazul calamitaţilor/incidentelor pentru care nu există prevederi în regulamentul şcolar.

 

CONDUCEREA SCOLII POATE:

- Solicita elevilor sa-si golească gentile şi hainele iar atunci când exista suspiciuni întemeiate poate recurge la percheziţie corporală.

- Să controleze obiectele aduse de elevi pentru a constata dacă există obiecte interzise, pe baze non-selective, iar acolo unde există să controleze dulăpioarele puse la dispoziţia elevilor pentru a constata  prezenta obiectelor interzise.

 

1.3 Măsuri

- Dacă siguranţa personalului ori a elevilor devine o problema, conducerea scoli va transmite aceasta informaţie poliţiei, părinţilor /tutorilor şi inspectoratului.

- Şcoala va întocmi periodic rapoarte către poliţie referitoare la faptele sancţionabile şi va oferi şi datele personale ale persoanelor implicate.

- În cazul posesiunii de arme, droguri, alcool, artificii interzise, şcoală va acţiona conform legilor în vigoare,

-Şcoala informează părinţii/tutorii elevilor în cazul în care aceştia au încălcat regulamentul şcolar.

 

Articolul 2: Masuri disciplinare

 

- Elevului care nu respecta  regulamentul şcolar şi regulamentul de ordine interioară a şcolii  i se pot aplica masuri disciplinare. Autoritatea de a aplica o sancţiune elevului revine exclusiv conducerii şcolii, profesorilor, consiliului profesoral al şcolii şi consiliului de administaţie al şcolii.

 

- Personalul administrativ ori tehnic nu este autorizat să  aplice o sancţiune, dar are dreptul să  pună în discuţie comportamentul unui elev

- Dacă un elev considera  ca a fost sancţionat în mod nedrept, el poate face contestatie.

- La  stabilirea unei masuri disciplinare, trebuie  să  existe o relaţie de proporţionalitate între cauza care a dus la stabilirea măsurii şi severitatea măsurii.

Masuri disciplinare:

-avertisment/mustrare

-eliminare de la ore

-recuperarea lectiilor pierdute

 

Exmatricularea şi eliminarea

Un elev este luat în discuţie pentru eliminare:

- dacă reprezintă o ameninţare pentru siguranţa celorlalţi elevi si/sau a personalului şcolii.

- are un comportament de intimidare, discriminare ori jignitor

- sustrage bunurile altor persoane

- aduce daune ori distruge bunurile altor persoane

- recurge la utilizarea, ori deţine alcool, droguri ş.a.m.d.

- aprinde artificii, ori are la el artificii (se aplica şi dacă se afla în împrejurimile şcolii)

- are la el arme si/sau face uz de arme.

.

 

Articolul 3 : Utilizarea computerului/internetului

-Computerele puse la dispoziţia elevilor în şcoală trebuie să  fie utilizate în mod corespunzător.

- Acţiunile elevilor cu intenţia de a prejudicia ori de a distruge bunurile puse la dispoziţie de şcoală, ori de a şterge datele din programe, ori de a modifica setările standard sunt strict interzise.

- Se vor lua masuri împotriva elevilor care nu respecta aceasta prevedere. Costurile pentru recuperarea programului/costurile salariale vor fi suportate de către respectivul elev ori, după caz de către părinţii/tutorii acestuia.

- Nu este permisă  utilizarea numelui şcolii, ori a unei prescurtări a numelui şcolii, ori a unei indicaţii cu referire la acesta ca nume de domeniu al unui website care să  implice o referinţa clara în privinţa şcolii.

- Şcoala va lua masuri împotriva celor care vor folosi cuvinte ori imagini pe computerele şcolii, ori pe internet pentru a jigni angajaţii şcolii ori pentru a aduce daune imaginii acestora.,

- Elevii pot utiliza gratuit computerele şcolii menţionate în cele de mai sus pentru culegerea de informatii de pe internet necesare studiului.

- Şcoala poate stabili masuri interne împotriva elevilor care nu respecta aceasta prevedere.

 

Articolul 4: Înregistrarea incidentelor

- Vor fi înregistrate toate incidentele care se produc în şcoală ori în vecinătatea acesteia.

- Pentru fiecare incident se vor menţiona masurile corespunzătoare, precum şi sancţiunile aplicate (incidentele sunt înregistrate în protocolul incidentelor din şcoală)..

- În cazul unor incidente, grave se va realiza un raport, catre poliţie, jandarmerie

 

Articolul 5: Prevederi legate de ţinuta vestimentară

- Fiecare elev va avea tinuta impusa de regulamentul de ordine interioară a  şcolii

- Şcoala poate interzice purtarea anumitor accesorii vestimentare, accesorii pentru acoperirea capului, ori bijuterii în timpul orelor de educaţie fizică, de discipline tehnice şi de abilitaţi manuale, (decizie  profesor)

- Elevii vor respecta în timpul orelor de sport cerinţele de siguranţă impuse de profesor

-Toţi elevii vor participa în mod obligatoriu la orele de educaţie fizică.

 

Articolul 6: Intimităţi indezirabile

 

-Atunci când un elev se simte ameninţat ori hărţuit datorită unei limitări a intimităţii sale (din partea colegilor ori a personalului, ori a altor persoane din şcoală), pe care elevul o consideră indezirabilă, acesta se poate adresa dirigintelui, psihologului şcolar ori unei alte persoane de încredere din şcoală. Numele acestor persoane vor fi publicate în regulamentul de ordine interioară  al şcolii din fiecare an şcolar.

- Rezolvarea plângerilor este în responsabilitatea conducerii şcolii şi a inspectoratului şcolar.

Articolul 7: Daune

- Elevii trebuie să  se comporte civilizat încât să  nu producă daune bunurilor colegilor lor, clădirii, ori inventarului şcolii.

- Orice daune facute de elevi trebuiesc  comunicate conducerii şcolii, diriginţilor, ori administratorului.

- Pentru producerea  de daune ori furtul unor obiecte  în vecinătatea şcolii, şcoala nu poate fi trasă la răspundere, cu excepţia cazului în care daunele sunt rezultatul unei cauze care trebuie remediată de şcoală

- Şcoala nu este responsabilă de daunele create de elevi, incluzându-se aici aducere de daune ori pierderea bunurilor aduse de elevi la şcoală (biciclete, îmbrăcăminte, genţi, materiale), cu excepţia cazului în care din rapoartele poliţiei  rezultă că şcoala este responsabilă.

 

Articolul 8 : Activităţi şcolare

- Părinţii/tutorii vor fi întotdeauna informaţi de către şcoala in privinţa activităţilor care sunt organizate de şcoală, ori care sunt în responsabilitatea scolii

- Invitarea persoanelor din afara şcolii la aceste activităţi va fi permisă  pentru fiecare dintre activităţile şcolare de către conducerea şcolii.

- În timpul activităţilor şcolare sunt valabile regulile de comportament impuse de regulament.

. Consumul şi deţinerea de alcool este interzisă  elevilor.

 

Articolul 9: Accesul vizitatorilor

- Şcoală permite accesul in interiorul scolii numai personalului şi elevilor .

- Toate persoanele care nu sunt din scoala  ca si parintii elevilor vor fi inregistrati  intr-un registru de intrare in scoala

- Conducerea şcolii poate interzice accesul în şcoală celor care nu vor sa se inregistreze .

.

 

Articolul 10: Absenţele şi întârziatul la ore

- Personalul, elevii şi părinţii/tutorii vor fi informaţi despre reglementarile stabilite  în privinţa  absenţelor şi  a întârzierilor.

- Elevii sunt obligaţi să  urmeze cursurile conform orarului care a fost stabilit pentru ei, cu excepţia cazului în care au fost prevăzute alte reglementari de către şcoală.

- Elevii care trebuie să părăsească şcoala din motive urgente trebuie să  anunţe acest lucru dirigintelui/conducerii şcolii.

- În cazul unor dezastre în interiorul şcolii (incendii, evacuări), conducerea şcolii trebuie să  ştie cine a fost şi cine nu a fost prezent în clădire.

-Profesorii vor  înregistra zilnic toate absenţele in catalogul clasei. Dirigintele va lua legătura direct cu părinţii/tutorii elevilor cu un numar mare de absente. In cazul in care elevul are trei zile de absenţe nemotivate si scoala nu a fost anunţata, se va raporta acest lucru la poliţistul de proximitate care răspunde de şcoală.

-Motivarea absentelor in catalog se face de catre invatator/diriginte pe baza actelor justificative prezentate de catre parinte/tutore

-Actele pe baza cărora se face motivarea absențelor vor fi prezentate în termen de maximum 7 zile de la reluarea activității elevului și vor fi păstrate de către învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar/ profesorul diriginte, pe tot parcursul anului școlar.

Articolul 11: Libertatea de exprimare a opiniei

- Libertatea de exprimare a opiniei prevăzută de Constituţie este respectată de toţi cetăţenii. Dar, aceasta nu înseamnă ca îşi poate exprima opinia în orice circumstanţe şi folosind un limbaj vulgar şi ofensator.

- Persoana care se simte ofensată de o altă persoană prin cuvinte, comportament, poate înainta o plângere în conformitate cu regulamentul de formulare a reclamaţiilor în şcoală.