Scoala Gimnaziala "Dimitrie Gusti" Nr.1 Fundu Moldovei
Fundu Moldovei, Suceava

Regulament

DREPTURILE SI OBLIGATIILE ELEVILOR

IN CONFORMITATE CU ROI PENTRU ANUL SCOLAR  2019-2020

VALABIL DIN DATA DE 09.09.2019

 

 

III.B. BENEFICIARII PRIMARI AI ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR (PREȘCOLARII ȘI ELEVII)

III.B.1. Exercitarea calităţii de elev

Art.89. (a) Dobândirea calității de beneficiar primar al educației se face prin înscrierea într-o unitate de învățământ (con fart 108 alin 1 din ROFUIP ), prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile existente în programul fiecărei unităţi de învăţământ (art 112 alin 1 din ROFUIP)

(b) Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către cadrul didactic care consemnează în catalog, în mod obligatoriu, fiecare absenţă. (art 113 alin 1 din ROFUIP).

Art. 90. Elevii promovaţi vor fi înscrişi de drept în anul următor de studiu (conf. Art. 111  R.O.F.U.I.P.).

Art.91. (1) Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor molipsitoare în familie sau altor cazuri de forţă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motivate.

(2) Motivarea absenţelor se efectuează pe baza următoarelor acte: (art 113 alin 4 din ROFUIP)

a) adeverinţa eliberată  de medicul de familie sau de medicul de specialitate;

b) adeverinţă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în cazul în care elevul a fost internat în spital;

c) cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al elevului, adresată directorului şcolii şi aprobată de acesta, în urma consultării cu dirigintele clasei, pentru maximum 3 (trei) zile lucrătoare.

(3) Motivarea absenţelor se face de către diriginte în ziua prezentării actelor justificative.

(4) În cazul elevilor minori, părintele/tutorele legal are obligaţia de a prezenta personal dirigintelui actele justificative pentru absenţele copilului lor.

(5) Actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor vor fi prezentate în termen de maxim 7 zile de la reluarea activităţii elevului  şi vor fi păstrate de către învățător/diriginte pe tot parcursul anului şcolar.

(6) Toate adeverinţele medicale trebuie să aibă viza medicului de familie care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale elevilor.

(7) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. 5 din prezentul articol atrage, de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate.

(8) La cererea scrisă a unităţilor sportive de performanţă şi a federaţiilor de specialitate, directorul poate aproba motivarea absenţelor elevilor care participă la cantonamente şi competiţii de nivel local, naţional şi internaţional, cu condiţia recuperării materiei în vederea încheierii situaţiei şcolare. (conf. Art. 114 alin 1 R.O.F.U.I.P.)

III.B.2. Obligațiile/îndatoririle beneficiarilor primari ai educației (preșcolari,elevi) –secțiunea 2 ROFUIP art 137-142

Art.92. Elevii unității școlare au următoarele obligații:

(1) să cunoască şi să respecte:

a. legile statului;

b. prezentul regulament de ordine interioară;

c. regulile de circulaţie şi cele de apărare a sănătăţii;

d. normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi de stingere a incendiilor ;

e. normele de protecţie civilă ;

f. normele de protecţie a mediului.

(2) să frecventeze cursurile cu regularitate, respectând orarul şcolii ;

(3) să fie punctuali la orele de curs şi să se pregătească la fiecare disciplină de studiu ;

(4) să poarte uniforma şcolară.

(5) să utilizeze cu grijă şi să restituie în stare bună, la sfârşitul anului şcolar, manualele primite gratuit ;

(6) să respecte proprietatea şcolii ca şi pe cea personală ; orice stricăciune sau distrugere a acestora va fi sancţionată prin răspundere materială individuală sau colectivă, după caz ;

(7) să poarte asupra lor carnetul de elev, pentru a se legitima în caz de nevoie, să-l prezinte profesorilor pentru consemnarea notelor, precum şi părinţilor pentru informare în legătură cu situaţia şcolară (conf. Art.140 alin 1 dinR.O.F.U.I.P.) ; să aibă la orele de curs caietele şi rechizitele necesare ;

(8) să respecte graficul privind repartiţia sălilor de clasă, iar elevul de serviciu să anunţe profesorul de serviciu pe şcoală sau dirigintele de orice modificare ;

(9) să păstreze curăţenia în toate spaţiile şcolare ;

(10) să-şi îndeplinească îndatoririle specifice privind menţinerea ordinii, disciplinei şi păstrarea integrităţii bunurilor şcolii atunci când asigură serviciul pe şcoală, de permanenţă sau pe clasă ;

(11) să folosească numai spaţiile şcolare destinate elevilor ; elevilor le este permis accesul la direcţiune, secretariat, contabilitate, bibliotecă, cabinet medical, numai în orele de program afişate ;

(12) să nu posede, să nu consume sau să nu distribuie în incinta şcolii materiale cu caracter de propagandă politică sau obscene, ţigări, băuturi alcoolice, droguri, substanţe explozibile ;

(13) să nu aducă în şcoală arme, substanţe periculoase, spray-uri colorante, lacrimogene, paralizante, muniţie, petarde, pocnitori etc, care prin acţiunea lor pot afecta integritatea fizică şi psihică a colectivului de elevi şi a personalului unităţii de învăţământ ;

(14) să nu lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile în perimetrul şcolii sau în împrejurimi ;

(15) să nu aducă jigniri sau să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de profesori, colegi şi faţă de personalul şcolii ;

(16) să nu folosească în timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor telefoane mobile (art 139 lit i din ROFUIP), CD playere, walkman-uri, pagere, aparate de radio etc.

(17) să nu invite în şcoală, fără acordul conducerii sau a diriginţilor, persoane străine ;

(18) să nu părăsească incinta şcolii pe durata orelor de curs ;

(19) să nu se expună posibilelor pericole prin escaladarea ferestrelor, copacilor, gardului şcolii, balustradelor din incinta şcolii etc. ;

(20) să nu comită fapte antisociale şi reprobabile ;

(21) să nu distrugă documente şcolare precum cataloage, carnete de elev, foi matricole etc. (conf. Art. 139 lit a din R.O.F.U.I.P.) ;

(22) să nu deranjeze orele de curs, să nu aibă ţinută, comportament sau atitudini ostentative şi provocatoare în incinta şcolii ;

(23) să nu fure sau să-şi însuşească obiecte sau bani care nu le aparţin ;

(24) este interzisă utilizarea toaletelor sexului opus,

(25)să nu părăsească curtea școlii în timpul programului școlar.

III.B.3.Drepturile beneficiarilor primari ai educației ( preșcolari,elevi)- cap 2, secțiunea 1(art 118-132) din ROFUIP

Art.93. Elevii din unitatea școlară au dreptul:

(1) să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi recompense pentru rezultatele deosebite la activităţile şcolare şi extraşcolare, precum şi pentru atitudine civică exemplară ;

(2) să opteze, conform legii, pentru tipul şi forma de învăţământ pe care o vor urma şi să aleagă parcursul şcolar corespunzător după finalizarea ciclului gimnazial ;

(3) să participe la activităţile extraşcolare organizate de școală , precum şi la cele care se desfăşoară în palatele şi cluburile elevilor, bazele sportive, de agrement, taberele şi unităţile conexe inspectoratelor şcolare, în cluburile şi asociaţiile sportive, cu respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare ale acestora ;

(4) să beneficieze de un climat de muncă bazat pe respect reciproc (profesor-elev) ;

(5) să redacteze şi să difuzeze reviste/publicaţii şcolare proprii ; în cazul în care aceste reviste/publicaţii conţin elemente care afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea şi moralitatea sau drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, prevederile prezentului regulament, directorul va suspenda editarea şi difuzarea acestora (conf. Art. 136 alin 1 din R.O.F.U.I.P.) ;

(6) să-şi aleagă liderul de clasă ;

(7) să-şi desemneze reprezentantul în Consiliul elevilor ;

(8) să fie învoiţi de profesori în timpul orelor de curs, pentru motive întemeiate, cu bilet de voie semnat de diriginte sau învățător ;

(9) să absenteze de la ore maximum 3 zile/semestru prin cerere scrisă adresată de către părinţi dirigintelui şi contrasemnată de director ;

(10) să fie învoiţi de la cursuri pentru pregătirea la Olimpiade (faza judeţeană – o săptămână, faza naţională – 2 săptămâni, concursuri interjudeţene omologate de Ministerul Educaţiei - un număr de zile solicitate de profesor şi aprobate de director) ;

(11) să participe la reuniuni în afara orarului şcolii, organizate de profesorii diriginţi, cu acordul direcţiunii ;

(12) să participe la excursii de studii şi agrement organizate de profesorii şcolii, cu acordul direcţiunii ;

(13) să participe la concursuri şcolare, sportive şi alte competiţii care promovează imaginea şcolii ;

(14) să primească bursă sau alte ajutoare sociale conform legislaţiei în vigoare ;

(15) să înainteze sugestii privind îmbunătăţirea activităţii în şcoală ;

(16) să aibă iniţiative care să stimuleze competiţia, atitudinea civică exemplară, spiritul de echipă ;

(17) să utilizeze gratuit baza materială pe care o detine şcoala ;

(18) să contracareze prin atitudini constructive abaterile disciplinare ale colegilor ;

(19) să se transfere în condiţiile prevăzute la capitolul "Transferări" din prevederile prezentului regulament.

III.B.4. Evaluarea rezultatelor învățării (cap 5, secțiunea 1 din ROFUIP)

Art.94. Evaluarea rezultatelor la învăţătura se realizează în mod ritmic, conform prevederilor Ministerului Educaţiei,(art 185 alin 1 din RIFUIP), se centrează pe competențe, oferă feed-back real elevilor și stă la baza planurilor individuale de învățare (art 184 alin 2 din ROFUIP)

Art.95. Fiecare semestru cuprinde şi perioade de consolidare şi de evaluare a competenţelor dobândite de elevi.  În aceste perioade se urmăreşte:

a) ameliorarea rezultatelor procesului de predare-învăţare;

b) fixarea şi sistematizarea cunoştinţelor;

c) stimularea elevilor cu ritm lent de învăţare sau cu alte dificultăţi în dobândirea cunoştinţelor;

d) stimularea pregătirii elevilor capabili de performanţă (cf. art 185 alin 2 din “R.O.F.U.I.P.).

Art.96. Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi particularităţile psiho-intelectuale ale elevilor şi de specificul fiecărei discipline. Acestea pot fi:

a) chestionări orale;

b) lucrări scrise;

c) experimente și activităţi practice;

d) referate şi proiecte;

e) interviuri;

f) portofolii;

g) probe practice;

h) alte instrumente stabilite de catedrele/comisiile metodice şi aprobate de director sau elaborate de Ministerul Educaţiei şi de Inspectoratul școlar Suceava (cf. art186 alin 1 din “R.O.F.U.I.P.).

Art.97. Evaluările se concretizează prin aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului la nivelurile preșcolar și clasa pregătitoare; calificative la învăţământul primar, note de la 10 la 1 la învățământul gimnazial.(art 188 alin 1 din ROFUIP)

(1) Notele acordate se comunică elevilor, se trec în catalog şi în carnetul de elev de către profesorul care le acordă, cu excepția rezultatelor elevilor de la clasa pregătitoare care se trec în raportul anual de evaluare. (art 188 alin 2 din ROFUIP)

(2) Numărul de calificative/note acordate fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, exclusiv nota de la teză, trebuie să fie cel puţin egal cu numărul de ore săptămânal prevăzut în planul de învăţământ, cu excepţia disciplinelor cu o oră pe săptămână la care numărul minim de note este de două. (Art 189 alin 4 din ROFUIP)

(3) Elevii în situaţie de corigenţă vor avea cel puţin o notă în plus faţă de numărul de note prevăzut la alin.(b) al prezentului articol, ultima notă fiind acordată, de regulă, în ultimele două săptămâni ale semestrului.

(4) Disciplinele la care se susţin teze se stabilesc de Ministerul Educaţiei .

(5) Tezele se susţin începând cu a doua jumătate a semestrului conform planificării, care se respectă întocmai.

(6) Notele la teze, cu o pondere de 25% din media semestrială, se analizează cu elevii într-o oră special destinată şi se trec în catalog cu cel puţin două săptămâni înaintea închiderii semestrului.

(7) Tezele se păstreaza în şcoală până la sfârşitul anului şcolar şi pot fi consultate de părinţii elevilor în prezenţa profesorului care predă disciplina de studiu respectivă.

(8) În zilele cu lucrări scrise semestriale (teze) nu se dau elevilor  alte probe de evaluare scrise.

(9) Nota 1 se acordă numai în caz de fraudă (copiat, sustragerea lucrării, şoptit etc.)

(10) Comportamentul elevilor nu va afecta notarea la discipline, ci numai nota la Purtare.

 

III.B.5. Examenele organizate de unitatea școlară. (art 210 ROFUIP)

Art.98. Examenele organizate de școalăsunt:

(1) examen de corigenţă, pentru elevii declaraţi corigenți la încheierea cursurilor anuale şi pentru elevii declaraţi corigenti după susţinerea examenelor din sesiunea pentru elevii amânaţi;

(2) examen de încheiere a situaţiei şcolare, pentru elevii declaraţi amânaţi pe semestrul al doilea sau anual.

Art.99. (1) Ministerul Educaţiei stabileşte perioadele de desfăşurare a examenelor de corigenţă.

(2) Directorul unităţii de învăţământ stabileşte perioada de desfăşurare a examenelor pentru elevii declaraţi amânaţi pe semestrul al doilea sau anual. Aceste examene se desfăşoară înaintea examenelor de corigenţă.

Art.100. (1) Pentru desfăşurarea examenelor pot fi probe scrise și  orale.

(2) Directorul unităţii de învăţământ stabileşte, prin decizie , în baza hotărârii consiliului de administrație componenţa comisiilor şi datele de desfăşurare a examenelor. Fiecare comisie are un preşedinte şi doi profesori examinatori (conf. Art. 213, alin 3, R.O.F.U.I.P ).

Art.101. (1) La toate examenele, evaluarea elevilor se face de către doi profesori de aceeaşi specialitate sau de specialitate înrudită/ din aceeași arie curriculară.

(2) Pentru examinarea elevilor corigenţi unul dintre profesori este cel care a predat elevului disciplina de învăţământ în timpul anului şcolar. În absenţa temeinic motivată a acestuia, examinarea se face de către un alt profesor de specialitate din şcoală, numit de directorul unităţii de învăţământ, sau de către un profesor de la o altă unitate de învăţământ, numit de inspectorul şcolar general, la solicitarea directorului unităţii de învăţământ. Dacă directorul unităţii de învăţământ apreciază că între elev şi profesor există un conflict care ar putea vicia rezultatul evaluării, examinarea poate fi făcută de o comisie stabilită de Inspectoratul şcolar.

(3) Media elevului la examenul de corigenţă este media aritmetică, nerotunjită, a celor două note finale acordate de cei doi examinatori. Între notele finale acordate de cei doi examinatori nu se acceptă o diferenţă mai mare de un punct. În caz contrar, medierea o face preşedintele comisiei (Cf. Art.214, alin 4,R.O.F.U.I.P ).

Art.102. (1) Elevul corigent este declarat promovat la disciplina de examen dacă obţine cel puţin media 5,00.

(2) Sunt declaraţi promovaţi anual, elevii care obţin la fiecare disciplina la care susţin examenul de corigenţă cel putin media 5,00.

(3) La examenul de corigenţă, la cel de încheiere a situaţiei şcolare pentru elevii amânaţi anual , media obţinută constituie media anuală a disciplinei respective şi intră în calculul mediei generale anuale.

(4) La examenul de încheiere a situaţiei şcolare pentru elevii amânaţi pe semestrul al doilea sau la examenul de diferenţă care echivalează o disciplină numai pe intervalul unui semestru, media obţinută constituie media semestrială a elevului la disciplina respectivă (conf. Art.215, alin 3,  R.O.F.U.I.P ).

Art.103. Elevii corigenţi sau amânaţi care nu se pot prezenta la examene din motive temeinice, dovedite cu acte, în cel mult șapte zile lucrătoare de la data examenului, sunt examinaţi la o dată ulterioară, stabilită de consiliul de administrație, dar nu mai târziu de începutul noului an şcolar. În situaţii excepţionale, respectiv internări în spital, imobilizări la pat etc., dovedite cu acte, Inspectoratul Şcolar Judeţean poate aproba susţinerea examenului şi după începerea anului şcolar (conf. Art.216 R.O.F.U.I.P ).

Art.104. (1) Rezultatele obţinute la examenele de încheiere a situaţiei, la examenele pentru elevii amânaţi şi la examenele de corigenţă, inclusiv la cele de reexaminare, se consemnează în catalogul de examen de către profesorii examinatori şi se trec în catalogul clasei în termen de maximum cinci zile de la afişarea rezultatelor, dar nu mai târziu de data începerii cursurilor noului an şcolar. ( art. 217 din ROFUIP)

(2) În catalogul de examen se consemnează notele acordate la fiecare probă, nota finală a fiecărui profesor examinator, precum şi media obţinută de elev la examen. Catalogul de examen se semnează de examinatori şi de preşedintele comisiei, imediat după terminarea examenului.

(3) Preşedintele comisiei predă secretarului unităţii de învăţământ toate documentele specifice acestor examene, cum ar fi: cataloage de examen, lucrările scrise şi însemnările elevilor la proba orala etc. Aceste documente se predau imediat după finalizarea examenelor, dar nu mai târziu de data începerii cursurilor anului şcolar.

(5) Rezultatul la examenele de corigenţă şi la examenele de încheiere a situaţiei pentru elevii amânaţi, precum şi situaţia şcolară anuală a elevilor se afişează a doua zi după încheierea sesiunii de examen şi se consemnează în procesul-verbal al consiliului profesoral de la începutul anului şcolar (conf. Art. 217, alin 6, R.O.F.U.I.P ).

Art.105. (1) După terminarea sesiunii de examen, de încheiere a situaţiei, de corigenţă sau de reexaminare, dirigintele consemnează în catalog situaţia şcolară a elevilor care au participat la aceste examene.

(2) Lucrările scrise şi foile cu însemnările elevului la proba orală a examenului se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ timp de un an (conf. Art. 218 din  R.O.F.U.I.P ) .

III.B.6. Încheierea situaţiei şcolare

Art.106. (a) La sfârşitul fiecărui semestru şi la încheierea anului şcolar,învățătorii/ profesorii au obligaţia să încheie situaţia şcolară a elevilor care nu intră sub incidenţa art. 102  din prezentul regulament de ordine interioară.

(b) La sfârşitul fiecărui semestru, învățătorul/dirigintele consultă consiliul clasei pentru elaborarea raportului asupra situaţiei şcolare (conf. Art. 190  alin (3) R.O.F.U.I.P).

Art.107. (a) La fiecare disciplină de studiu media semestrială se consideră legal constituită dacă se calculează din numărul de note prevăzut de prezentul regulament.

(b) Media la evaluarea periodică este media aritmetică a notelor înscrise în catalog, fără teză, calculată cu două zecimale exacte, fără rotunjire.

(c) La disciplinele fără teză, media semestrială se calculează prin rotunjirea mediei de la evaluarea periodică la numărul întreg cel mai apropiat. La 50 de sutimi rotunjirea se face în favoarea elevului.

(d) La disciplinele de studiu la care se susţine teză, media semestrială se calculeaza astfel: ,,media semestrială = (3M+T)/4”, unde ,,M” reprezintă media la evaluarea periodică, iar ,,T” reprezinta nota obţinută la teză; nota astfel obţinută se rotunjeşte la cel mai apropiat întreg; la o diferenăţ de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.

(e) Media anuală la fiecare disciplină este dată de media aritmetică a celor două medii semestriale calculată cu două zecimale exacte. Aceasta nu se rotunjeşte.

(f) Media anuală la disciplinele studiate ca module este dată de media aritmetică a tuturor notelor la modul respectiv, indiferent de semestru, calculată cu două zecimale exacte. Aceasta nu se rotunjeşte.

(g) Media anuală generală se calculează ca medie aritmetică fără rotunjire a mediilor anuale de la toate disciplinele (conf. Art. 191, alin 8, R.O.F.U.I.P).

Art.108. La clasele I-IV se stabilesc calificative semestriale și anuale la fiecare disciplină de studiu. Pentru aceste clase, calificativul semestrial se stabilește astfel: se aleg două calificative cu frecvența cea mai mare , acordate în timpul semestrului , după care , în perioada de recapitulare și de consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic poate opta pentru unul din cele două calificative. (Art 192 din ROFUIP).

Art.109. Elevii scutiţi de efort fizic au obligaţia de a fi prezenţi la orele de educaţie fizică. Acestor elevi nu li se dau note şi nu li se încheie medie la această disciplină. În rubrica “Educaţie fizică” din catalog se înscrie de către dirigintele clasei “Scutit de efort fizic, în baza …”, specificându-se documentul medical, numărul şi data eliberării acestuia. (art 194 alin 1 ROFUIP)

(a) Elevii scutiți medical, nu sunt obligați să vină în echipament sportiv la orele de educație fizică, dar trebuie să aibă încălțăminte adecvată pentru sățile de sport. Absențele la aceste ore se consemnează în catalog.

Art.110. Sunt declaraţi promovaţi elevii care, la sfârşitul anului şcolar, obţin la fiecare disciplină de studiu cel puţin media anuală 5,00, iar la purtare media anuală 6,00. (ART 197 ROFUIP)

Art.111. Şcolarizarea, în perioada cantonamentelor, a elevilor componenţi ai loturilor sportive naţionale şi olimpice se poate realiza în unităţi şcolare de profil, nominalizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean. Situaţia şcolară înregistrată în aceste perioade se transmite şcolii. În cazul în care şcolarizarea se realizează la unităţi de învăţământ care nu pot asigura pregătirea elevilor la unele discipline de învăţământ, situaţia şcolară a acestor elevi se poate încheia la disciplinele respective, după întoarcerea la şcoala de care aparţin, conform metodologiei de examen (conf. Art. 195 R.O.I.F.U.I.P).

Art.112. Sunt declaraţi amânaţi, semestrial sau anual, elevii cărora nu li se poate definitiva situaţia şcolară la una sau mai multe discipline de studiu din următoarele motive:

a) au absentat motivat sau nemotivat la cel puţin 50% din numărul de ore prevăzut într-un semestru la disciplinele respective, motiv pentru care nu au putut fi evaluaţi şi nu li s-a încheiat situaţia şcolară ;

b) au fost scutiţi de frecvenţă de către directorul şcolii pe perioada participării la festivaluri şi concursuri profesionale, cultural-artistice şi sportive, interne şi internaţionale;

Art.113. (1) Elevii declaraţi amânaţi pe semestrul I îşi vor încheia situaţia şcolară în primele patru săptămâni de la începerea semestrului al II-lea.

(2) Încheierea situaţiei şcolare a elevilor amânaţi pe semestrul al doilea sau amânaţi anual se face într-o perioadă stabilită de conducerea şcolii, înaintea sesiunii de corigenţe; elevii amânaţi care nu promovează se pot prezenta la sesiunea de corigenţe(conf. Art. 200 R.O.F.U.I.P.).

Art.114. (1) Sunt declaraţi corigenţi elevii care obţin insuficient/ medii anuale sub 5,00 la cel mult două discipline de studiu, precum şi elevii amânaţi care nu promovează examenul de încheiere a situaţiei şcolare.

(2) Pentru elevii corigenţi se organizează o sesiune de examene într-o perioadă stabilită de Ministerul Educaţie

Art.115. Sunt declaraţi repetenţi:

(1) elevii care au obţinut medii anuale sub 5,00 la mai mult de două discipline de învăţământ;

(2) elevii care au obţinut la purtare media anuală mai mică de 6,00 indiferent de mediile obţinute la disciplinele de studiu;

(3) elevii corigenţi care nu se prezintă la examen sau nu promovează examenul la cel puţin o disciplină;

(4) elevii amânaţi care nu se prezintă la sesiunea de încheiere a situaţiei şcolare, la cel puţin o disciplină;

(5) elevii exmatriculaţi, cu drept de reînscriere; acestora li se înscrie în documentele şcolare „Repetent prin exmatriculare cu drept de reînscriere în aceeaşi unitate de învăţământ sau în alta" (conf. Art.202din  R.O.F.U.I.P.).

Art.116. Elevii declaraţi repetenţi se pot înscrie în anul şcolar următor în clasa pe care o repetă, la aceeaşi unitate de învăţământ sau la alta.

Art.117. Elevii care au urmat cursurile într-o unitate de învăţământ din altă ţară pot dobândi calitatea de elev  numai după echivalarea de către Ministerul Educaţiei a studiilor urmate în străinătate şi după susţinerea examenelor de diferenţe, în perioada stabilită de directorul şcolii.

Art.118. (1) Consiliul profesoral, în şedinţă de încheiere a cursurilor semestriale şi anuale, validează, iar secretarul consiliului consemneaza în procesul-verbal, situaţia şcolară a elevilor pe clase, menţionându-se numele elevilor promovaţi, corigenţi, repetenţi, amânaţi, exmatriculaţi, precum şi numele elevilor cu note la purtare mai mici de 7,00.

(2) Situaţia şcolară a elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi se comunică, în scris, cu confirmare de primire, de către diriginte părinţilor/tutorilor legali, în cel mult 10 zile de la încheierea fiecărui semestru/an şcolar. Confirmările de primire se păstrează de către diriginte la documentele Consiliului clasei.

(3) Pentru elevii amânaţi sau corigenţi, se comunică părinţilor/tutorilor legali programul de desfăşurare a examenelor de corigenţă sau perioada de încheiere a situaţiei şcolare.

(4) Situaţia şcolară anuală a tuturor elevilor, cu specificarea mediei generale, se afişează la avizierul şcolii în termen de 3 zile de la încheierea cursurilor.

Art 119 Obligația de a frecventa învățământul obligatoriu la forma cu frecvență încetează la 18 ani..

III.B.7. Transferul beneficiarilor primari ai educației

Art.120. Elevii au dreptul să se transfere de la o unitate la alta,  cu aprobarea consiliului de administrațieal unității de învățământ la care se solicită transferul și cu avizul consiliului de administrație al unității de la care se transferă.  (conf. Art.220  R.O.F.U.I.P.).

Art.121. După aprobarea transferului, şcoala primitoare este obligată să solicite situaţia şcolară a elevului în termen de cinci zile. Şcoala de la care se transferă elevul este obligată să trimită situaţia şcolar în termen de 10 zile. Elevul nu se înscrie în catalog până la primirea situaţiei şcolare de către şcoala la care s-a transferat (conf. Art. 210 din  R.O.F.U.I.P.) .

III.B.8. Sancţiuni ale beneficiarilor primari ai educației

Nerespectarea prevederilor R.O.I. se sancţionează după cum urmează:

Art.122. (a) Elevii vinovaţi de deteriorarea bunurilor unităţii de învăţământ plătesc toate lucrările necesare reparaţiilor sau suportă toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate, în cazul în care repararea acestora nu poate conduce la calitatea iniţială .

(b) În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă (a clasei sau a colectivelor care au utilizat bunurilor respective de la ultimul inventar sau proces-verbal de predare-primire).

(c) Pentru distrugerea sau deteriorarea manualelor şcolare primite gratuit, elevii înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu şi tipului de manual deteriorat, sau achită contravaloarea acestuia (conf. Art. 162  R.O.F.U.I.P.).

Art.123. Introducerea băuturilor alcoolice în şcoală se sancţionează cu scăderea notei la purtare cu 3 puncte.

Art.124. Elevii nu au voie să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor.(Art 137 lit i ROFUIP)

Art.125. Fumatul în spaţiul şcolii se sancţionează cu scăderea notei la purtare la 6 şi eliminarea pe o săptămână.

Art.126. Scăderea notei la purtare, pe semestru, pentru absenţe nemotivate se va face după cum urmează:

La fiecare 10 absențe nemotivate se scade un punct la purtare.

III.B.9. Recompense

Art.127. Elevii care obțin rezultate remarcabile în activitatea școlară și extrașcolară și se disting prin comportament exemplar pot primi următoarele recompense:

a)      evidențiere în fața colegilor clasei;

b)      evidențiere, de către director, în fața colegilor de școală sau în fața consiliului profesoral;

c)      comunicare verbală sau scrisă adresată părinților, în care se menționează faptele deosebite pentru care elevul este evidențiat;

d)     burse de merit, de studiu, și de performanță pentru elevii de la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar de stat;

e)      alte stimulente materiale acordate din veniturile proprii ale unității de învățământ, ori de agenți economici sau de sponsori;

f)       premii, diplome, medalii;

g)      recomandare pentru trimiterea, cu prioritate, în excursii sau în tabere de profil din țară și din străinătate;

h)      premiul de onoare al unității de învățământ.