Scoala Gimnaziala Nr.13 Sibiu
Sibiu, Sibiu

Regulament

Extrase din Regulamentul Intern al Şcolii Gimnaziale Nr. 13 Sibiu (Regulament aprobat în şedinţa Consiliului Profesoral din 14. 10. 2015)

 

ELEVII

 

XVI.1 CALITATEA DE ELEV

Art. 288 În învăţământul primar, respectiv în Școala Gimnazială Nr. 13 Sibiu  calitatea de elev se dobândeşte în urma evaluării şi orientării de către Comisia de Evaluare Complexă din cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Sibiu.

Art. 289 Orice persoană, indiferent de sex, rasă, naţionalitate, apartenenţă politică sau religioasă, care este înscrisă în unitatea de învăţământ şi participă la activităţile organizate de aceasta, are calitatea de elev.

Art. 290 Elevii promovaţi vor fi înscrişi automat în anul şcolar următor, cu excepţia celor cu abandon şcolar. Carnetul de elev, vizat pentru anul şcolar în curs, reprezintă dovada statutului de elev al şcolii.

Art. 291 Calitatea de elev se exercită prin frecventarea la cursuri şi prin participarea la toate activităţile existente în programul şcolii.

Art. 293 Motivarea absenţelor se efectuează pe baza următoarelor acte:

a)      adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar sau de medicul de familie;

b)      adeverinţă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în cazul în care elevul a fost internat în spital;

c)      cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al elevului (aprobată de directorul unităţii de învăţământ), pentru maximum 4 zile pe an şcolar (2 zile pe semestru).

Art. 294 (1) Motivarea absenţelor se face de către diriginte în ziua prezentării actelor justificative.

(2) În cazul elevilor minori părintele/tutorele legal are obligaţia de a prezenta personal dirigintelui actele justificative pentru absenţele copilului lor.

(3) Actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor vor fi prezentate în termen de maxim 7 zile de la reluarea activităţii elevului şi vor fi păstrate de către diriginte pe tot parcursul anului şcolar.

(4) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. 3 din prezentul articol, atrage, de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate.

Art. 295 Pierderea exercitării calităţii de elev

Încetarea exercitării calităţii de elev se realizează în următoarele cazuri:

- elevul înscris / admis nu se prezintă la cursuri până la data de 1 octombrie fără să justifice absenţele.

- la absolvirea unui ciclu de instruire

- la cererea scrisă a elevului major sau a părintelui (susţinătorului legal), caz în care elevul este considerat retras

- în condiţiile unui abandon şcolar.

Art. 296 Transferul elevilor la o altă Școală se face prin cerere de transfer aprobată de Consiliul de Administrație. Transferul are loc doar la finele semestrului, în vacanţa semestrială(cl. CP-IV) în cazuri excepţionale în timpul semestrului şi doar cu aprobarea Consiliului de Administraţie având la Dosarul de transfer şi o Declaraţie pe proprie răspundere legalizată a tutorelui/reprezentantului legal al elevului

 

XVI.2 DREPTURILE ELEVILOR

Art. 297 Elevii se bucură de toate drepturile  ce le sunt conferite de lege.

Art.298 Elevii au dreptul să aleagă parcursul şcolar corespunzător intereselor, pregătirii şi competenţelor lor făcând din timp opţiunea, din oferta cuprinsă în curriculum-ul la decizia şcolii, fiind consiliaţi pentru aceasta de către părinţi, educatori, personal din instituţii abilitate.

Art. 299 Elevii beneficiază de învăţământ special de stat gratuit.

Art. 300 Elevii pot beneficia de burse sau de alte forme de sprijin material şi financiar.

Art. 301 Elevii şcolii au dreptul să folosească în timpul programului baza didactico-materială a şcolii: săli de clasă, laboratoare, săli de studiu, bibliotecă, terenuri de sport, pentru a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute pe toată perioada de studii. În activităţile extracurriculare, organizate de şcoală, au dreptul să folosească materialele aflate în dotarea Școlii.

Art. 302 Elevii beneficiază de manuale şcolare conform legislaţiei în vigoare.

Art. 303 Reuniunile permise în incinta şcolii sunt ocazionate de următoarele evenimente: colindul de Crăciun, reuniuni organizate de diriginţi, competiţii sportive. La aceste reuniuni, prezenţa persoanelor străine nu este permisă decât pe bază de Invitaţie, cu asumarea responsabilităţii în ceea ce priveşte comportamentul persoanelor invitate, de către cel care a făcut-o.

Art. 304 Elevii au dreptul să-şi desfăşoare activitatea într-un mediu confortabil din punct de vedere fizic şi psihic.

Art. 305 Elevii şi părinţii acestora au dreptul de a se adresa conducerii şcolii în situaţiile în care se consideră nedreptăţiţi într-o formă oarecare şi nu pot clarifica situaţia cu dirigintele/profesorii clasei.

 

XVI.3 OBLIGAŢIILE ELEVILOR

Art. 306 (1) Elevii au obligaţia să frecventeze cu regularitate cursurile cuprinse în Planul de învăţământ, precum şi celelalte activităţi stabilite de şcoală conform orarului.

(2) Elevii care nu se află în clasă la intrarea cadrului didactic vor fi consideraţi absenţi la ora respectivă.

Art. 307 Elevii trebuie să aibă o comportare civilizată atât în şcoală cât şi în afara ei, să cunoască şi să respecte regulamentul şcolar şi cel intern,  regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii, normele de siguranţă şi securitate în muncă, de prevenire şi stingere a incendiilor, cele de protecţie civilă şi de protecţia mediului.

Art. 308 Elevii au obligaţia de a purta asupra lor carnetele de elev şi  de a le prezenta profesorilor pentru consemnarea notelor precum şi părinţilor, pentru informare în legătură cu situaţia şcolară.

Art. 309 Elevii din trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună, la sfârşitul anului şcolar.

Art. 310 La începutul fiecărui an şcolar, fiecare elev are obligaţia de a prezenta avizul medical cu specificaţia "clinic sănătos – apt pentru educaţie fizică în anul şcolar. .........". sau respectiv "inapt", după caz.

Art. 311 (1) Elevii sunt obligaţi să poarte la şcoală o ţinută decentă şi curată.

(2) Conducerea şcolii îşi rezervă dreptul de a analiza, la solicitarea profesorului/dirigintelui drept necorespunzătoare anumite aspecte ale ţinutei elevilor şi de a hotărî în consecinţă.

Art. 312 Elevii cu o ţinută necorespunzătoare / indecentă vor fi sancţionaţi conform normelor legale în vigoare şi a procedurii în acest sens, atenţionându-se în prealabil părinţii.

Art. 313 Elevii vor fi prezenţi în curtea şcolii cu cel puţin 10 minute înainte de începerea programului.

Art. 314 După terminarea programului elevii sunt obligaţi să părăsească incinta şcolii. Ei vor fi conduşi la ieşirea din şcoală de către profesorul care a avut ultima oră la clasă.

Art. 315 Elevii intră în clase, în laboratorul de AEL, de informatică sau alte cabinete numai sub supravegherea profesorului.

Art. 316 La intrarea în sălile de curs, elevii au obligaţia să închidă telefoanele mobile. În cazul utilizării telefoanelor mobile, profesorii au obligaţia de a reţine telefonul, pe baza de proces verbal, întocmit în prezenţa a doi martori şi va putea fi recuperat numai de părintele elevului; în cazul în care abaterea se repetă, telefonul va fi reţinut în seiful şcolii până la finele anului şcolar.

Art. 317 O formă concretă de manifestare a respectului şi de înţelegere a valorilor promovate de către şcoala noastră o reprezintă situaţia în care orele de studiu se desfăşoară într-o atmosferă calmă şi liniştită, iar comportamentul elevilor este unul civilizat.

Art.318 Prin sintagma „comportament civilizat” se înţelege:

a)      Respectul manifestat constant faţă de colegi, profesori şi personalul auxiliar al şcolii;

b)      Evitarea oricăror forme de violenţă şi agresivitate;

c)      Rezolvarea conflictelor şi a situaţiilor problematice prin dialog şi în conformitate cu regulamentele şcolare (arbitrajul dirigintelui sau al directorului);

d)     Evitarea distrugeri bunurilor şcolii sau a celor personale, ale colegilor;

e)      Responsabilitate în îndeplinirea sarcinilor şcolare asumate şi implicare în rezolvarea unor probleme (dorinţe sau nevoi), exprimate personal sau în numele clasei;

f)       Adoptarea unei atitudini sincere şi oneste în orice situaţie, dar mai ales atunci când se produc incidente, falsa solidaritate se reduce de fapt la complicitate şi la tăinuirea adevărului.

Art. 319 Este interzis elevilor:

- să distrugă documentele şcolare (cataloage, foi matricole, carnete de note etc.

- pe timp de iarnă, să arunce cu bulgări de zăpadă în orice persoană sau în clădirea şcolii

- să vină în ţinută vestimentară indecentă  (cu părul vopsit, cu podoabe: cercei în ureche sau nas)

- să aducă persoane străine în şcoală, fără aprobarea Conducerii

- să stea în timpul orelor pe holuri, în grupuri sanitare sau în curtea Școlii

- să părăsească incinta şcolii pe tot parcursul orelor de program

- să aducă şi să difuzeze în şcoală materiale care prin conţinutul lor atentează la independenta, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării;

- să fumeze, să consume băuturi alcoolice, droguri, seminţe, gumă de mestecat;

- să practice jocuri de noroc în incinta şcolii precum şi orice agresiune fizică psihică sau verbală asupra colegilor sau personalului şcolii;

- să arunce hârtii şi resturi alimentare prin clasă, pe coridoare, curtea scolii;

- să posede sau să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;

- să se caţere pe ferestre, balustrade, garduri, porţi, copaci sau maşini aflate în curtea scolii;

- să deterioreze, să distrugă sau să sustragă lucrările de artă aflate în sălile, expoziţiile sau pe holurile scolii;

- să aducă jignire şi să manifeste agresivitate în limbaj şi comportament faţă de colegi şi faţă de personalul didactic şi nedidactic al unităţii de învăţământ;

- să aducă în incinta şcolii aparate de radio, aparatură electronică, video sau audio în afara activităţilor organizate de şcoală sau clasă;

- jocul cu mingea în perimetrul şcolii  (este permis doar în cadrul orelor de sport sau în cazul unor competiţii organizate, şi numai sub supravegherea unui cadru didactic. În caz contrar mingea este reţinută până la finele anului şcolar)..

- accesul în sala profesorală şi în holul principal;

Art. 320 Elevii au obligaţia de a folosi civilizat grupurile sanitare.

Art. 321 Elevii trebuie să folosească cu grijă manualele şcolare şi să le restituie în stare bună la sfârşitul anului şcolar.

Art. 322 Este interzisă introducerea, cu atât mai mult folosirea, în incinta şcolii, a oricăror arme albe, arme de foc, substanţe inflamabile sau explozive, petarde, sprayuri paralizante.

Art. 323 Se interzice fetelor să vină la şcoală machiate, cu unghiile lungi şi lăcuite, cu părul vopsit, să poarte îmbrăcăminte indecentă (rochii şi fuste mini, bluze scurte, decoltate sau decupate, tricouri sau maieuri indecente).

Art. 324 Se interzice purtarea la şcoală a podoabelor scumpe sau excesiv de mari, precum: lanţuri, mărgele, brăţări metalice, inele.

Art. 325 Se interzice purtarea de către elevi a tatuajelor de orice fel.

Art. 326 Se interzice băieţilor purtatul cerceilor în ureche, părul lung, vopsit sau dat cu gel.

Art. 327 La activităţile practice, artistice şi sportive ţinuta specifică este obligatorie.

Art. 328 În cazul îmbolnăvirii elevului, familia acestuia va anunţa dirigintele iar motivarea absenţelor se va face conform art. 293

Art. 329 În cazuri speciale, învoirea elevilor de la o anumită oră se face de către diriginte/învăţător sau direcţiune.

Art. 330 Dacă după 15 minute de la începerea orei profesorul nu a intrat la clasă, va fi anunţată direcţiunea pentru a rezolva situaţia.

 

XVI.4 EVALUAREA ELEVILOR

Art. 331 Evaluarea elevilor se concretizează prin note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial şi prin calificative sau alte forme de apreciere la învăţământul primar.

Art. 332 Notele se comunică în mod obligatoriu elevilor, se trec în catalog şi în carnetul elevului de către dirigintele / profesorul care le acordă şi se comentează cu părinţii (la solicitarea acestora).

Art. 333 Numărul de note acordate fiecărui elev la fiecare disciplină de studiu, exclusiv nota la teză, trebuie să fie cel puţin egal cu numărul de ore săptămânal. Fac excepţie disciplinele cu o oră de curs pe săptămână, la care numărul minim de note / calificative este de două.

Art. 334 Elevii în situaţie de corigentă vor avea cel puţin o notă în plus faţă de numărul de ore prevăzut, ultima notă fiind acordată, de regulă, în ultimele două săptămâni de activitate.

Art. 335 Tezele se susţin începând cu a doua jumătatea a semestrului.

Art. 336 Notele la teze au o pondere de 25% din media semestrială, se trec în catalog cu cel puţin două săptămâni înaintea încheierii semestrului.

Art. 337 Tezele se păstrează în şcoală sau pe suport electronic până la sfârşitul anului şcolar şi pot fi consultate de părinţii elevilor în prezenţa profesorului care predă disciplina de studiu respectivă şi care a acordat nota.

Art. 338 Elevii scutiţi de efort fizic au obligaţia de a fi prezenţi la orele de educaţie fizică. Acestor elevi nu li se vor da note şi nu li se va încheie media la această disciplină. În rubrica “Educaţie fizică” din catalog se scrie de către dirigintele clasei ”Scutit de efort fizic, în baza. …”, specificându-se documentul medical, numărul şi data eliberării acestuia.

Art. 339 Elevii scutiţi medical semestrial sau anual nu sunt obligaţi să vină în echipament sportiv la orele de educaţie fizică, având însă încălţăminte adecvată pentru sălile de sport. Absenţele lor se consemnează în catalog şi generează efectele prevăzute de legislaţia în vigoare.

Art. 340 Documentele medicale care atestă scutirea de efort fizic sunt avizate de către director.

Art. 341 La disciplinele de studiu la care nu se susţin teze, media semestrială se obţine prin rotunjirea mediei de evaluare periodică la cel mai apropiat număr întreg.

Art. 342 La disciplinele la care se susţin teze, media semestrială se calculează astfel: media semestrială = (3M+T)/4, unde “M” reprezintă media de evaluare periodică iar “T” reprezintă nota la teza. Nota astfel obţinută se rotunjeşte la cel mai apropiat întreg, la o diferenţă de 50 de sutimi rotunjirea se face în favoarea elevului.

Art. 343 Media anuală la fiecare disciplină este dată de media aritmetică a celor două medii semestriale calculată cu două zecimale exacte; aceasta nu se rotunjeşte.

Art. 344 Media anuală generală se calculează ca medie aritmetică, fără rotunjire, a mediilor anuale de la toate disciplinele.

Art. 345 Pentru clasele I-IV se stabilesc calificative semestriale şi anuale la fiecare disciplina de studiu. Calificativul semestrial la fiecare disciplină se stabileşte astfel: se aleg două calificative cu frecvenţa cea mai mare acordate în timpul semestrului, după care în perioadele de recapitulare şi consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic optează pentru unul din cele două calificative semestriale stabilite în baza următoarelor criterii:

- progresul sau regresul performanţei elevului;

- raportul efort-performanţă realizată;

- creşterea sau descreşterea motivaţiei elevului;

- realizarea unor sarcini din programul suplimentar de pregătire sau recuperare, stabilite de către cadrul didactic şi care au fost aduse la cunoştinţă părintelui.

Art. 346 Sunt declaraţi promovaţi elevii care la sfârşitul anului şcolar obţin la fiecare disciplină de studiu cel puţin media anuală 5,00/ calificativul ‘suficient’.

Art. 347 Sunt declaraţi amânaţi semestrial sau anual elevii cărora nu li se poate definitiva situaţia şcolară la una sau mai multe discipline de studiu din următoarele motive:

a) au absentat motivat sau nemotivat cel puţin 50% din numărul de ore prevăzut într-un semestru la disciplinele respective, motiv pentru care nu au putut fi evaluaţi şi nu li s-a încheiat situaţia şcolară;

d) au urmat studiile pentru o perioadă determinată de timp în alte ţări.

Art. 348 Elevii declaraţi amânaţi pe semestrul I îşi vor încheia situaţia şcolară în primele patru săptămâni de la începerea semestrului II.

Art. 349 Încheierea situaţiei elevilor amânaţi în semestrul al II-lea se va face înaintea sesiunii de corigenţă: elevii amânaţi care nu promovează se pot prezenta la sesiunea de corigenţe.

Art. 350 Sunt declaraţi repetenţi:

a) elevii care au obţinut medii anuale sub 5,00 / calificativ “insuficient” la mai mult de două discipline;

b) elevii care au obţinut la purtare media anuală mai mică de 6,00 / calificativul “insuficient”, indiferent de mediile obţinute la obiectele de studiu;

c) elevii corigenţi care nu se prezintă la examen sau care nu promovează examenul la cel puţin o disciplină;

d) elevii amânaţi care nu se prezintă la sesiunea de încheiere a situaţiei şcolare, la cel puţin o disciplină;

Art. 351 Situaţia şcolară a elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi se comunică în scris părinţilor / tutorilor legali de către diriginte / învăţător în cel mult 10 zile de la încheierea fiecărui semestru / an şcolar.

Art. 352 Pentru elevii amânaţi sau corigenţi, se comunică părinţilor programul de desfăşurare a examenelor de corigenţă sau perioada de încheiere a situaţiei şcolare.

Art. 353 Elevii corigenţi sau amânaţi care nu se pot prezenta la examene din motive temeinice, dovedite cu acte, în cel mult 5 zile lucrătoare de la data examenului, sunt examinaţi la o data ulterioară, stabilită de directorul şcolii, dar nu mai târziu de începutul anului şcolar.

Art. 354 Situaţia şcolară anuală a tuturor elevilor, cu specificarea mediei generale, se va afişa la avizierul şcolii în termen de 3 zile de la încheierea cursurilor.

Art. 355 Conform Legii 1/2011 evaluarea se desfăşoară astfel:

a) La finalul clasei a II-a, fiecare şcoală, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei, organizează evaluarea competenţelor fundamentale. Scris-citit şi matematică.

b) La finalul clasei a IV–a, Ministerul Educaţiei, realizează, prin eşantionare, o evaluare la nivel naţional a competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul testărilor internaţionale.

c) La finalul clasei a VI-a, toate şcolile,în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei, organizează şi realizează evaluarea elevilor: limbă şi comunicare, matematică şi știinţe. Proba de limbă şi comunicare va cuprinde limba română şi limba modernă I

Art.356. Pentru elevii sportivi de performanţă, care participă la acţiuni la nivel judeţean naţional, internaţional, organizate în timpul semestrelor şcolare, directorul şcolii poate aproba motivarea absenţelor, până la 30 de zile anual, cu condiţia îndeplinirii de aceştia a obligaţiilor şcolare.

Art.357. Elevii calificaţi la faza judeţeană şi naţională ale olimpiadelor şcolare, în vederea pregătirii intensive, pot fi scutiţi de frecvenţă cu aprobarea direcţiunii, conform precizărilor de mai sus. Aceştia au însă obligaţia de a recupera individual materia pierdută.

Art.358. Elevii aflaţi în situaţia prevăzută la precedentele două articole nu vor fi examinaţi scris sau oral în prima săptămână de la revenirea la cursuri, iar profesorii clasei le vor acorda sprijinul la recuperarea lecţiilor.

 

XVI.5 ACCESUL ÎN ŞCOALĂ ŞI SECURITATEA ELEVILOR

Art. 359 Accesul elevilor în şcoală se face pe baza semnului distinctiv (eşarfă) care se poartă pe mână / la gât. Cei care supraveghează pătrunderea elevilor în unitate sunt profesorii de serviciu care răspund de poartă în ziua respectivă.

Art. 360 După terminarea orelor de curs, clădirea şcolii va fi încuiată de către îngrijitor, după ce în prealabil s-a verificat dacă au fost respectate măsurile împotriva incendiilor şi siguranţei imobilului.

 

XVI.6 RECOMPENSELE ELEVILOR

Art. 361. - 1. Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportament exemplar pot primi următoarele recompense:

a) Evidenţiere în faţa colegilor clasei;

b) Evidenţiere, de către director, în faţa colegilor de şcoală sau în faţa Consiliului profesoral;

c) Comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu menţiunea faptelor deosebite pentru care elevul este evidenţiat;

d) Burse de merit, de studiu sau alte recompense materiale acordate de stat, sau de sponsori;

e) Premii, diplome, medalii;

f) Recomandare pentru trimiterea, cu prioritate, în excursii sau în tabere de profil din ţară și din străinătate;

g) Premiul de onoare al unității de învățământ.

h) Cheia succesului se înmânează de către elevul clasei a VIII-a celui mai bun elev de la clasa a VII-a.

2. Premiul de onoare ”Diploma de excelenţă" al scolii se acordă, de către Consiliul reprezentativ al părinţilor, absolventului clasei a VIII-a care a obţinut cea mai mare medie în toţi anii de școală sau a obţinut un premiu la o olimpiadă judeţeană, naţională, internaţională;

3. Acordarea premiilor elevilor la sfârşitul anului şcolar se face la nivelul scolii, la propunerea dirigintelui, a Consiliului clasei sau a directorului Şcolii.

4. Se acordă premii şcolare elevilor după cum urmează:

- Premiul I -10-9,75

- Premiul II- 9,75- 9,50

- Premiul III- 9,50- 9,25

- Menţiune specială-9,25- 9,00

- Mențiune - 9,00 - 8,75

Nu se acordă premii elevilor care au avut nota scăzuta la purtare (9) pe un semestru.

5. Se pot acorda premii speciale elevilor care:

a. s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu;

b. au obţinut performanţe la concursuri, festivaluri, expoziţii şi la alte activităţi extraşcolare desfăşurate la nivel local, judeţean, naţional sau internaţional;

c.  s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică;

d. au avut, la nivelul clasei, cea mai bună frecventa pe parcursul anului şcolar.

6. Școala Gimnazială Nr.13 Sibiu şi alţi factori pot stimula activitățile de performanta ale elevilor la nivel local, naţional sau internaţional, prin alocarea unor premii, burse, din partea Consiliului reprezentativ al părinţilor, a agenţilor economici, a fundaţiilor ştiințifice şi culturale, a comunităţii locale, etc.

7. Elevii care au obţinut performanţe la olimpiade şi concursuri şcolare sunt recompensaţi cu diplome și,eventual, și financiar.

8. (a) La sfârșitul anului şcolar, elevii sunt premiaţi pentru activitatea desfăşurată, la propunerea profesorului pentru învățământ primar, a profesorului diriginte, a Consiliului profesoral al clasei sau a Directorului;

(b) Elevii din învățământul primar primesc diplome pentru rezultate deosebite la învățătură, pe arii curriculare sau discipline de studiu (cei care au primit calificativul „Foarte bine” la disciplină/aria curriculară respectivă), pentru purtare, pentru relaţional corespunzătoare cu colegii, pentru alte tipuri de activităţi sau preocupări care merită să fie apreciate.

 

XVI.7 SANCŢIUNI

Art. 362 Ca elev al acestei şcoli, fiecare este direct răspunzător de propriile acte, de modul de comportare în cadrul şcolii şi în afara acesteia. Când o anumită persoană dovedeşte o conduită sub standardele fixate de acest regulament, va trebui să răspundă pentru faptele sale, după caz, în faţa dirigintelui clasei, a direcţiunii, a Comisiei de disciplină, a Consiliului profesoral sau a Consiliului de Administraţie.

Art. 363 După gravitatea faptelor elevii vor fi sancţionaţi cu:

a) observaţia individuală

b) mustrarea în faţa clasei şi/sau mustrarea în faţa Comisiei de disciplină, a Consiliului profesoral şi în faţa Colectivului şcolii (careu);

c) mustrarea scrisă;

d) retragerea definitivă sau temporară a bursei;

e) eliminarea din şcoală pe o perioadă de 3-5 zile;

f) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din şcoală;

g) mutarea disciplinară sau definitivă la altă unitate de învăţământ, cu acceptul conducerii unităţii primitoare.

a) Observaţia individuală constă în dojenirea elevului.

Sancţiunea se aplică de diriginte/învăţător sau director.

Sancţiunea nu atrage şi alte măsuri disciplinare.

b) Mustrarea în faţa clasei şi/ sau în faţa consiliului clasei /consiliului profesoral constă în dojenirea elevului şi sfătuirea acestuia să se poarte în aşa fel încât să dea dovadă de îndreptare, atrăgându-i-se totodată atenţia că, dacă nu îşi schimbă comportamentul, i se va aplica o sancţiune mai severă. Sancţiunea se aplică de către diriginte / învăţător sau director. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.

c) Mustrarea scrisă constă în dojenirea elevului, în scris, la propunerea Consiliului clasei sau a directorului, de către diriginte / învăţător şi director şi înmânarea documentului părinţilor / tutorilor legali, personal, sub semnătură. Sancţiunea se înregistrează în catalogul clasei, precizându-se numărul documentului. Sancţiunea se consemnează în raportul consiliului clasei prezentat consiliului profesoral la sfârşitul semestrului sau al anului şcolar. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.

d) Retragerea temporară sau definitivă a bursei se aplică de director, la propunerea consiliului clasei sau a directorului. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.

e) Eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile constă în înlocuirea activităţii obişnuite a elevului, pentru perioada aplicării sancţiunii, cu un alt tip de activitate, desfăşurată, de regulă, în cadrul unităţii de învăţământ, în conformitate cu prevederile regulamentului intern şi stabilită, de către director, la propunerea consiliului clasei. Dacă elevul refuză să participe la aceste activităţi, absenţele sunt considerate nemotivate şi se consemnează în catalogul clasei. Sancţiunea se consemnează în catalogul clasei, precizându-se numărul şi data documentului, în raportul consiliului clasei la sfârşitul semestrului sau al anului şcolar. Această sancţiune nu se aplică elevilor din clasele I- a IV-a. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.

f) Mutarea disciplinară la o clasă paralelă se aplică prin înmânarea, în scris, a sancţiunii, de către diriginte/învăţător şi director părintelui/tutorelui legal sau elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani, sub semnătură. Sancţiunea se consemnează în registrul de evidenţă a elevilor, în catalogul clasei şi în registrul matricol. Sancţiunea se consemnează în raportul consiliului clasei, la sfârşitul semestrului sau al anului şcolar. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.

Art. 364 (1) Aplicarea sancţiunilor mai sus menţionate se face de către diriginte  cu aprobarea directorului unităţii, la sesizarea oricărui cadru didactic sau angajat al şcolii.

(2) Dacă elevul căreia i s-a aplicat o sancţiune menţionată la Art. 292 dă dovadă de un comportament ireproşabil pe o perioadă de cel puţin 8 săptămâni de şcoală, de la săvârşirea abaterii până la încheierea semestrului/anului şcolar, prevederea privind scăderea notei la purtare, asociată sancţiunii, se poate anula.

(3) Anularea este decisă de cel care a aplicat sancţiunea.

Art. 365 (1) Contestaţiile împotriva sancţiunilor prezentate la Art. 290 se adresează în scris Consiliului de Administraţie al unităţii de învăţământ, în termen de 5 zile de la aplicarea sancţiunii.

(2) Contestaţia se soluţionează în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia la secretariatul unităţii de învăţământ.

Art. 366 Elevii vinovaţi de deteriorarea bunurilor şcolii vor plăti toate lucrările necesare reparaţiilor. În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă (a clasei).

Art. 367 În cazul deteriorării manualelor sau a cărţilor de la bibliotecă, elevii vor aduce în loc aceleaşi titluri de carte, iar în cazul în care nu se găsesc, plătesc o amendă echivalentă de 2-5 ori valoarea actualizată a cărţii.

Art. 368 Fumatul în spaţiile aparţinătoare şcolii (clădire, curte, laboratoare, săli de studiu) se sancţionează conform Legii pentru prevenirea şi combaterea fumatului, sau cu 20 de ore de activităţi extraşcolare în folosul unităţii de învăţământ.

Art. 369 Practicarea jocurilor de noroc se sancţionează cu confiscarea obiectului jocului până la sfârşitul anului şcolar şi prestarea de activităţi în şcoală.

Art. 370 Pentru introducerea şi/sau consumul de băuturi alcoolice în perimetrul şcolii (curte, clădire) precum şi aflarea sub influenţa alcoolului se scade nota la purtare; pentru scuipat pe jos, aruncat la întâmplare hârtii, pungi de plastic, seminţe, gumă de mestecat, se aplică aceeaşi pedeapsă.

Art. 371 Situaţia elevilor cu îmbolnăviri frecvente va fi discutată cu părinţii acestora şi cu conducerea şcolii. Diriginţii pot cere anunţarea telefonică a cazurilor de îmbolnăvire la secretariat sau la telefonul personal.

Art. 372 Elevii care absentează nemotivat de la diferite obiecte de studiu sau 15% din totalul orelor la un singur obiect, cumulate pe un întreg an şcolar, vor fi avertizaţi în scris, ei şi familiile lor.

Art. 373 Este obligatorie înştiinţarea părinţiilor elevilor (la 20 absenţe nemotivate – avertisment, la 30 absenţe nemotivate – al doilea avertisment)

Acordarea sancţiunilor va fi efectuată astfel:

a)      de dirigintele clasei;

b)      de Consiliul profesorilor clasei sau de director;

c)      de Consiliul profesoral.

Art. 374 Scăderea notei la purtare este consecinţa directă şi imediată a nerespectării regulamentului intern şi a celui de funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat

Art. 375 Notele la purtare se stabilesc în Consiliul de profesori ai clasei.

Art. 376 Pentru notele la purtare mai mici de 7.00 este necesară discutarea și hotărîrea mediei finale acordate în Consiliului profesoral.

Art. 377 Dacă există suspiciuni bazate pe motive serioase privind un certificat medical (cum că ar fi obţinut prin fraudă) se va contacta medicul care l-a eliberat și se va verifica temeinicia acestuia.

Art. 378 Absenţele elevilor care pleacă de la şcoală în timpul programului, sunt considerate în mod automat nemotivate, dacă elevul înainte de plecare nu a obţinut acordul dirigintelui (în absenţa acestuia a unui director) sau a profesorilor.

Art. 379 Dacă toţi elevii dintr-o clasă pleacă de la şcoală în timpul programului absenţele acestora sunt considerate în mod automat nemotivate, iar dacă această abatere se repetă elevilor din clasa respectivă li se va scădea nota la purtare.

Art. 380 Elevii care în timpul cursurilor sunt depistaţi în baruri, săli de jocuri mecanice vor avea nota scăzută la purtare cu un punct (chiar dacă au scutire pentru ziua respectivă), întrucât aduc prejudicii imaginii şcolii.

 

PĂRINŢII

Art. 381 (1) Colaborarea părinţilor cu unitatea de învăţământ este obiectiv major în realizarea scopului final comun-educaţia elevilor.

(2) Părinţii/ reprezentanţii legali au obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, prin vizite la Școală și pe mail să ia legătura cu şcoala prin diriginte, pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.

(3) Părinţii îşi asumă responsabilitatea dacă copiii lor vin neînsoţiţi la şcoală sau se întorc acasă.

(4) Părinţii care-şi însoţesc copiii la/ de la şcoală vor fi prezenţi în curtea şcolii cu 10 minute înainte de începerea/ sfârşitul orelor.

Art. 382 (1) Părintele/ reprezentantul legal este obligat să ia măsuri pentru şcolarizarea elevului pe perioada învăţământului obligatoriu.

(2) Nerespectarea dispoziţiilor aliniatului precedent din culpa părintelui/ reprezentantului legal constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 100 şi 1000 lei sau cu muncă în folosul comunităţii prestată de părinte/ tutorele legal.

(3) Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzilor prevăzute la alin.(2) se face de către persoanele împuternicite de preşedintele Consiliului Judeţean, la sesizarea C.A.. Părintele/ reprezentantul legal răspunde pentru distrugerile materiale din patrimoniul şcolii, cauzate de elev.

 

XVII.1 COMITETUL DE PĂRINŢI AL CLASEI

Art. 383(1). Comitetul de părinţi al clasei şi Consiliul reprezentativ al părinţilor/Asociaţia părinţilor se organizează şi funcţionează potrivit prevederilor din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, 2005, art. 46 – 54.

(2). Conform prevederilor Constituţiei României, ale Legii Educaţiei Naţionale, ale Legii nr.128/1997 – Statutul Personalului Didactic, ale noului Regulament de Organizare şi Funcţionare a unităţilor şcolare – nr. 4925/08.09.2005 şi ale Legii nr.272/2004, privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, între Şcoala Gimnaziala nr. 13 Sibiu– reprezentată de director – şi părinţii fiecăruia dintre elevii acestei unităţi şcolare se va încheia un acord de parteneriat si un angajament prin care părţile semnatare îşi asumă răspunderea respectării obligaţiilor ce le revin. În cadrul acestui acord de parteneriat se prevăd şi următoarele obligaţii ale părinţilor elevilor:

Este ales la începutul anului şcolar în adunarea generală prezidată de învăţător/diriginte, convocată în maxim 30 zile de la începerea anului şcolar. Este format din 3 membri: preşedinte, casier, membru.

Art. 384 Dirigintele poate convoca adunarea generală ori de câte ori consideră necesar.

Art. 385 Comitetul pe clasă reprezintă părinţii în adunarea generală cu părinţii din şcoală.

Art. 386 Atribuţii:

- Contribuie la îmbunătăţirea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei şi a şcolii;

- Sprijină orientarea socio-profesională a şcolii;

- Sprijină învăţătorul/dirigintele în organizarea activităţilor extraşcolare;

- Atrage sponsorizări pentru îmbunătăţirea condiţiilor de studiu;

- Poate propune o sumă, drept contribuţie voluntară, pentru întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea clasei sau şcolii. Învăţătorul/dirigintele nu operează cu aceste fonduri.

- Fondurile băneşti se cheltuiesc de comitet, la iniţiativa sa sau la propunerea învăţătorului/dirigintelui. Sponsorizarea clasei/şcolii nu atrage drepturi în plus pentru anumiţi elevi.

 

XVII.2 CONSILIUL REPREZENTATIV AL PĂRINŢILOR

Art. 387 Este format din preşedinţii comitetelor pe clase cu o componenţă nominală aprobată în adunarea generală a părinţilor din şcoală.

Art. 388 Consiliul reprezentativ al părinţilor îşi desemnează reprezentanţii în organismele de conducere ale şcolii.

Art. 389 Consiliul şi comisia reprezintă anual, în adunarea generală, un raport de activitate şi execuţia bugetară; un plan de muncă şi un proiect de buget pentru anul viitor.

Art. 390 Atribuţii:

- Sprijină conducerea şcolii în întreţinerea şi modernizarea bazei materiale a şcolii;

- Susţine Școala în orientarea socio-profesională a elevilor;

- Susţine Școala în organizarea şi desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii pe teme educaţionale;

- Motivează anumiţi părinţi pentru participarea la „ Şcoala părinţilor” etc.;

- Susţine şcoala în organizarea şi desfăşurarea festivităţilor de la sfârşitul anului şcolar;

- Susţine unităţile de învăţământ în derularea programelor de prevenire şi de combatere a abandonului şcolar;

- Atrage sponsorizări pentru îmbunătăţirea condiţiilor de studiu;

- Aprobă folosirea fondurilor băneşti, din proprie iniţiativă sau la iniţiativa Directorului.

Art. 391 Adunarea generală a părinţilor stabileşte prin vot cuantumul contribuţiei voluntare care să fie la dispoziţia Consiliului reprezentativ şi aprobă ca directorul să stabilească priorităţile. Fondurile nu vor fi rulate de cadre didactice sau elevi.

Art. 392 Consiliul reprezentativ al părinţilor poate dobândi personalitate juridică în condiţiile legii.

Art. 393 Comitetul de părinţi al clasei şi Consiliul reprezentativ al părinţilor / Asociaţia părinţilor se organizează şi funcţionează potrivit prevederilor din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.

Art. 394 Consiliul reprezentativ al părinţilor şi comitetele de părinţi ale claselor pot atrage resurse financiare extrabugetare, constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări etc., venite din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate, care vor fi utilizate pentru:

a)      modernizarea şi întreţinerea patrimoniului şcolii;

b)     acordarea de premii şi burse elevilor;

c)      sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;

d)     acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situaţie materială precară;

e)      alte activităţi care privesc bunul mers al unităţii de învăţământ sau care sunt aprobate de adunarea generală a părinţilor.

Art. 395 Părinţii sunt răspunzători pentru activitatea copiilor lor în unitatea de învăţământ şi în afara ei, respectiv:  pregătirea pentru ore, frecvenţa participării la cursuri, ţinuta, starea disciplinară, etc.