Gradinita cu program normal Nr.11 Iasi
Iasi, Iasi

Prezentare


GRADINITA CU PROGRAM NORMAL NR. 11, IASI

DEVIZA UNITATII : START PENTRU VIATA

MOTTO:

“Nu e destul sa stii, trebuie sa si aplici;

Nu e destul sa vrei, trebuie sa si faci.”

ARGUMENT

Am convingerea ca cele mai multe probleme ale copiilor sunt datorate in mare masura crizei educatiei. Schimbarea in educatie este o tendinta comuna pe plan european si chiar mondial. Ea se manifesta la nivelul politicilor educationale, forma cea mai frecventa de manifestare fiind reforma invatamantului.

Invatamantul prescolar raspunde unei nevoi de necontestat si anume nevoia de educatie a copiilor intr-o societate in care familia este extrem de ocupata, iar gradinita trebuie sa gasesca acele resurse care sa raspunda cerintelor actuale. Ancorandu-ne in actualitate si modern trebuie ca noi, educatoarele, sa ne asumam datoria profesionala de a ne adapta timpurilor, nevoilor, nivelului copiilor si familiei si de a concepe cu mult curaj un studiu de caz privind managementul unitatii pe termen scurt, mediu si lung, studiu care se vrea un raspuns concret la nevoile copilului, ale parintelui, ale educatorului , ale societatii.

Obiectivul general al acestui studiu este de a depista, semnaliza, propune, evalua nevoile copilului si de a implementa strategii pertinente in intreaga activitate manageriala la nivelul Gradinitei cu Program Normal nr. 11, Iasi. Traiectoria educationala se va desfasura pe un continuum evolutiv- progresiv care sa asigure copiilor toate conditiile pentru o dezvoltare sanatoasa si armonioasa. In acest sens , ne-am propus ca expectantele noastre sa rezoneze cu cele ale parintilor si totodata sa dezvoltam o implicare crescanda a familiei si comunitatii locale in sustinerea si gestionarea actului educational. Optimismul degajat de membrii colaboratori ai acestui studiu de caz privind managementul unitatii scolare este un argument forte in realizarea cu succes a tuturor obiectivelor propuse:

  • Descentralizarea sistemului scolar, cresterea autoritatii decizionale a conducerii unitatii scolare, in domeniul financiar, al resurselor umane, curricular si al dezvoltarii generale a scolii;
  • Formarea continua a personalului didactic in unitatea noastra;
  • Transformarea cadrului didactic in manager al situatiilor de invatare ce au drept principal actor copilul si perfectionarea continua a procesului instructiv- educativ;
  • Transformarea comunitatii locale intr-un partener activ, implicat efectiv in viata unitatii scolare.

REALIZAREA ANALIZEI DIAGNOSTICE

  1. ELEMENTE DE IDENTIFICARE A UNITATII:

Denumirea unitatii: Gradinita cu Program Normal nr. 11 Iasi

Adresa: Str. Decebal, nr. 25 bis

Tipul unitatii: program normal

Programul gradinitei: 7,00- 15,00

Limba de predare: limba romana

E-mail: gpn11iasi@yahoo.com

2. REPERE GEOGRAFICE:

Gradinita este situata intr-o zona relativ semicentrala , dar predomina populatie cu nivel de trai redus, avand in vedere ca locuiesc in camine sau impreuna cu parintii parintilor. Structurile gradinitei (GPN 10 ; GPN 12) sunt situate in imediata apropiere a unitatii cu personalitate juridica si functioneaza la parter de bloc.

3.REPERE ISTORICE:

Gradinita cu Program Normal nr. 11, Iasi si-a deschis pentru prima data portile la 15 septembrie 1974, fiind situata pe strada Decebal, nr. 25 bis, avand inscrisi la acea data un numar de 151 copii, in regim de program prelungit.

Datorita numarului mare de gradinite cu program prelungit din zona si a scaderii vertiginoase a populatiei de varsta prescolara, in anul 1984 gradinita isi schimba statutul si se transforma in gradinita cu program normal care functioneaza si astazi.

Structurile GPN 10 si GPN 12 au functionat ca unitati cu personalitate juridica pana la 1 septembrie 2010. Capacitatea acestor structuri este de 120 de copii, numarul de copii inscrisi -134, unitatile avand spatiu insuficient pentru cate solicitari au.

GPN 10  are inscrisi 62 de copii pentru 3 grupe, iar GPN 12 are inscrisi un numar de 73 copii repartizati la 3 grupe.

4.CULTURA ORGANIZATIONALA:

Cultura organizationala este caracterizata printr-un ethos profesional inalt. Valorile dominante sunt: cooperare, munca in echipa, respect reciproc, atasament fata de copii, respectul pentru profesie, libertatea de exprimare, receptivitate la nou, creativitate, entuziasm , dorinta de afirmare. Se intalnesc si cazuri de elitism profesional, individualism, rutina, conservatorism, automultumire.  Consiliul de Administratie al unitatii a elaborat Regulamentul De Ordine Interioara care cuprinde norme cu privire la personalul din unitate , la prescolari si la parintii acestora.

In ceea ce priveste climatul organizatiei scolare , am putea spune ca este deschis, caracterizat prin dinamism si grad inalt de angajare a membrilor institutiei scolare; este un climat stimulativ care ofera satisfactii, relatiile dinter cadrele didactice fiind deschise, colegiale, de respect si de sprijin reciproc.

Managerul unitatii este deschis si asculta sugestiile colegelor, face aprecieri frecvente si sincere la adresa acestora, le respecta competenta, le ofera o larga autonomie, sprijina si evita un control strict birocratic.

Cultura organizationala in unitatea noastra are valente multiple. Avand in vedere numarul de cadre didactice (11) la cele 3 locatii si numarul de prescolari (269), posibilitatile de dezvoltare ale creativitatii individuale prin acceptarea unor noi concepte, roluri sau modele exemplare au o larga paleta de manifestare, atat in cadrul colectivului de cadre didactice cat si in cel al grupului de prescolari.

5.DIAGNOZA MEDIULUI INTERN SI EXTERN

a) INFORMATII DE TIP CANTITATIV:

Resurse umane :

Numar prescolari inscrisi – 269copii

Numar locuri in unitate- 200

Numar cadre didactice- 11

Numar personal nedidactic: 3

Numar personal auxiliar: 1/2

Rezultate obtinute:

-3 gradatii de merit,

-1 distinctie Gheorghe Lazar

Resurse materiale:

11 Sali de clasa

1 cancelarie + biblioteca

1 birou contabilitate

2 grupuri sanitare utilate corespunzator

Mobilier modern

Televizoare, casetofoane, 2 xerox, 2HP(imprimanta)

DVD-uri

Curte de joaca amenajata corespunzator

b)INFORMATII DE TIP CALITATIV:

Relatiile intre categoriile de personal:

-manager- personal incadrat: relatii democratice, accentul fiind pus pe cooperare, lucru in echipa, comunicare deschisa.

-educatoare- educatoare: relatii armonioase, amiabile care contribuie la crearea unui ambient relaxant si duce la un act educativ de calitate.

-educatoare- copil: se urmareste egalizarea sanselor in educatie, un invatamant accesibilizat, individualizat, centrat pe copil.

- gradinita- familie: elaborarea si aplicarea sistematica a proiectelor de parteneriat cu familia si implicarea acesteia in viata gradinitei.

-gradinita – scoala: desfasurarea unui parteneriat real cu scoala in vederea integrarii cu succes a prescolarilor in clasa I.

Mediul  social de provenienta al prescolarilor:

  • Statutul social al parintilor este modest;
  • Existenta unor familii cu buget limitat;
  • Copii care provin din familii dezorganizate sau monoparentale;
  • Copii care se afla in plasament

Calitatea personalului incadrat:

Cadrele didactice sunt bine pregatite din punct de vedere profesional, fapt constatat in urma inspectiilor frontale si de specialitate, a rezultatelor obtinute, a interesului in ceea ce priveste participarea la cursuri de perfectionare.

Managementul unitatii scolare:

  • Se desfasoara pe baza planului managerial in colaborare cu membrii Consiliului de Administratie si ai Consiliului Profesoral;
  • Cadrele didactice sunt organizate in comisii pe probleme.

SARCINILE FIECARUI RESPONSABIL DE COMPARTIMENT

ORGANIGRAMA INSTITUTIEI

CONSILIUL DE ADMINISTRATIE

DIRECTOR

RESPONSABIL COMISIE METODICA

EDUCATOARE

PERSONAL DE INGRIJIRE

COPII SI PARINTI

6. RELATII CU COMUNITATEA- parteneri sociali

a) In plan educativ:

  • ·         ISJ –sprijin logistic, consiliere, stimulare
  • ·         CCD – sprijin profesional
  • ·         Centrul de Asistenta Psihopedagogica –prevenirea si corectarea tulburarilor de vorbire, testarea prescolarilor
  • ·         Familia – sprijin educational, material si financiar
  • ·         Scoala – parteneriat educational si extracurricular
  • ·         Organizatii non – guvernamentale, fundatii, institutii de arta, cultura, religie
  • ·         Proiect multilateral Comenius – “My european hero” – in parteneriat cu Italia, Turcia, Polonia si Bulgaria

b) In plan social;

  • ·         DSP si Societatea “Crucea Rosie: - asistenta de specialitate, asigurarea finantarii concursului “Micul sanitar”
  • ·         Politia – concursuri tematice, intalniri cu invitati din politia rutiera
  • ·         ISU – servicii in combaterea si prevenirea incendiilor
  • ·         Mass- media – popularizarea experientei pozitive

c) In plan financiar:

  • ·         ISJ – consiliere si sprijin in obtinerea fondurilor
  • ·         Primaria Municipiului Iasi – alocarea fondurilor pentru investitii, reparatii capitale si de intretinere, dotari cu mijloace fixe
  • ·         Agentii Economici – sponsorizari, dotari, efectuari de lucrari

ANALIZA SWOT

1. Diagnoza mediului intern:

a. Puncte forte:

1.      personal didactic calificat;
2.      cadre didactice dornice sa asimileze noutati
3.      interesul cadrelor didactice pentru dezvoltarea profeasională;
4.      relaţii interpersonale care favorizează crearea unui climat  educaţional deschis, stimulativ;
5.      un număr constant de copii la grupă;
6.      copii dornici de performanţă şi afirmare;
7.      disciplina şi frecvenţa gradiniţei;
8.      rezultate bune obţinute la activităţile şcolare şi extraşcolare;
9.      colaborare instituţională corespunzătoare cu reprezentanţii comunităţii locale;

10.     asigurarea unui climat de colaborare destins între toate cadrele didactice;

b. Puncte slabe:

1.      cadre didactice cu mentalitati tributare trecutului

2.      material didactic insuficient şi depăşit la unele grupe;
4.      inexistenţa fondurilor financiare pentru stimularea cadrelor didactice şi a copiilor                capabili de performanţă, pentru achiziţionare de echipamente şi materiale didactice;
5.      insuficienta utilizare a bibliotecii şcolare;
6.      accesul unui număr redus de copii în activităţile extraşcolare;

2. Diagnoza mediului extern

a. Oportunităţi:

1 . disponibilitatea şi responsabilitatea instituţiilor comunităţii locale de a veni în sprijinul grădiniţei;

2. colaborare instituţională bună cu ISJ,CCD,CJRAE;

3. implicarea grădiniţei în programe locale, judeţene şi naţionale şi europene şi posibilitatea realizării de parteneriate cu alte grădiniţe pentru cunoaşterea unor experienţe pozitive.

b.  Ameninţări:

1.      accesul limitat al comunităţii la surse de informare;
2.      ritmul accelerat al schimbărilor tehnologice care duce la uzura morală a echipamentelor existente;
3.      nivelul de educaţie şi timpul limitat al părinţilor care determină o slabă implicare a acestora în viaţa grădiniţei

3. Analiza cantitativă şi calitativă

În anul şcolar 2011/2012, Grădiniţa cu Program normal nr.11 Iaşi cuprinde un număr de 11 grupe, in cele 3 locatii:  3 grupă mică, 3 grupe mijlocii, 2 grupe mari şi 3 grupe pregătitoare.

Grădiniţa reprezintă un organism viu, existenţa sa fiind marcată de transformări radicale, ca răspuns la presiunile exercitate atât din interior cât şi din comunitate.

Raţiunea fundamentală a grădiniţei  este derminată de capacitatea sa de a prognoza, proiecta, implementa strategii inovative, schimbări profunde în modul de realizare a activităţii educaţionale. Aceste schimbări  presupun un ansamblu de activităţi specifice ( comunicare, antrenare, consiliere şi pregătire) pentru a orienta persoanele astfel încât să se obţină rezultatele optime pentru îndeplinirea mişiunii şi finalităţilor grădiniţei. Declanşarea unui proces de schimbare porneşte de la conştientizarea neceşităţii schimbării şi continuă cu manifestarea dorinţei de schimbare ( acumularea cunoştinţelor necesare, formarea abilităţilor şi consolidarea schimbării). Astfel, colectivul de cadre didactice din grădiniţă  vor fi caracterizate prin competenţe multiple, care permit angajarea şistematică îndeplinirea următoarelor ţinte:

Indicatori calitativi

Indicatori cantitativi

-participarea tuturor  cadrelor la diferite  forme  de  perfecţionare

-organizarea  comisiei metodice

-participarea  la activităţi educative  în  parteneriat  cu părinţii

-numărul  instrumentelor  de  evaluare  a  cadrelor  didactice(fise  de  evaluare, chestionare, etc)

-organizarea  unor activităţi educative(serbări, excursii,  vizite)

-numărul  de  părinţi implicaţi în educaţia  parentală

-derularea unor parteneriate locale  şi naţionale

- numarul de copii participanti

-colaborarea  cu autorităţile locale

-numărul  de parteneriate  cu  autorităţile  locale,  cu alte  gradiniţe,  cu alţi parteneri educaţionali

-asigurarea  fluxului informaţional  de  interes  comun

-numărul  de  diplome  şi distincţii obţinute de  copii şi  de  cadrele  didactice  la  diverse activităţi artistico-culturale

ANALIZA P.E.S.T.E

POLITIC:

  • Politica M.Ed.C si I.S.J. privind continuarea reformei educationale;
  • Asigurarea calitatii educatiei si compatibilizarea sistemului national de invatamant cu Sistemul european de educatie si formare profesionala;
  • Educatia timpurie;
  • Politici favorabile la nivel local pentru sustinerea gradinitei.

ECONOMIC:

  • Resurse bugetare limitate;
  • Resurse extrabugetare care sa completeze nevoile gradinitei;
  • Dezvoltarea activitatii economice a orasului ar fi benefica atat pentru oras cat si pentru gradinita.

SOCIAL:

  • Copii proveniti din medii sociale diferite, familii sarace, afectate de somaj;
  • Cresterea numarului copiilor ai caror parinti lucreaza in strainatate.

TEHNOLOGIC:

  • Dotarea cu tehnologie informatizata;
  • Numar mare de familii care au calculatoare si internet;
  • Televiziune prin cablu si satelit.

ECOLOGIC:

  • Preocupare pentru asigurarea conditiilor igienico-sanitare si estetizarea gradinitei si a curtii de joc;
  • Crearea unui ambient care favorizeaza educatia ecologica a copiilor.

MISIUNEA GRADINITEI:

Unitatea noastra isi propune sa dezvolte o cultura de tip retea care sa promoveze valori si credinte impartasite de educatori, elevi si parinti, punand accentul pe dezvoltarea individuala a personalitatii prescolarilor.

Invatarea trebuie centrata pe copil, ingloband metode participativ-active, garantand astfel parintilor ca educatia copiilor lor se face intr-un mediu sigur, intr-o formare personala permanenta . Prezentarea unei oferte educationale viabile, atragatoare si credibila, unde vor gasi ceva util si placut de facut, sa asigure un climat pozitiv necesar propriei dezvoltari. Sa  fim startul in viata , cultivandu-le creativitatea si curajul de a-si identifica talentul .

VIZIUNEA GRADINITEI:

Gradinita cu Program Normal nr. 11, Iasi , este o institutie publica care isi  propune sa asigure cadrul propice desfăşurării unui invatamant de calitate, pentru a oferi noi şi importante avantaje educaţionale prescolarilor,  de a consolida rolul gradinitei ca prima treapta  de educaţie şi învăţământ, ca centru de resurse educaţionale pentru comunitate, de a asigura educaţiei o calitate europeană prin procesul de învăţământ, de a forma viitori scolari  activi şi creativi, capabili să se integreze cu succes in activitatea scolara.

Gradinita isi propune sa  realiizeze o educatie care sa urmareasca  devoltarea de competente   cognitive, socio-emotionale si o dezvolltare individuala si armonioasa, sa furnizeze parintilor siguranta  climatului ambiental necesar formarii unei personalitati  creative  in pregatirea pentru viata.

OPŢIUNI STRATEGICE:

  • centarea activităţilor pe nevoile învăţămîntului preşcolar;
  • crearea unui climat de muncă eficient, armonios, colegial;
  • crearea unui stil managerial eficient;
  • perfecţionarea relaţiilor intersistemice;
  • accesul egal şi sporit la educaţie;
  • asigurarea calităţii în educaţie şi a formării profesionale;
  • descentralizarea şi depolitizarea sistemului educaţional;
  • transformarea educaţiei în resursă de bază a modernizării României;
  • reconsiderarea resursei umane ca principal factor formator;
  • construcţia unui mediu intercultural;
  • cunoaşterea şi aplicarea politicii europene.

PLAN OPERAŢIONAL- DIRECŢII  STRATEGICE DE ACŢIUNE/   OBIECTIVE

1.Reducerea fenomenului de absenteism, abandon şcolar şi părăsire timpurie a şcolii

Verificarea frecvenţei elevilor la ore

Conştietizarea şi implicarea părinţilor în realizarea frecvenţei elevilor la şcoală

Propunerea/derularea de proiecte educaţionale focalizate pe diminuarea abandonului şcolar

2.Îmbunătăţirea competenţelor de literaţie ale elevilor

Încurajarea cadrelor didactice să propună opţionale care au în vedere dezvoltarea competenţelor de literaţie

Încurajarea şi susţinerea proiectelor educaţionale şi a activităţilor extracurriculare care au în vedere competenţele de literaţie ale elevilor .

3. Monitorizarea evaluării elevilor

Monitorizarea şi analizarea evaluării elevilor

4.Implementarea descentralizării instituţionale

Facilitarea dialogului între partenerii educaţionali: cadre didactice, părinţi, reprezentanţi ai comunităţii locale

5.Formarea resursei umane în contextul educaţiei pentru societate cunoaşterii

Conştientizarea şi formarea cadrelor didactice cu privire la educaţia pentru societatea cunoaşterii

6.Incurajarea şi susţinerea inovaţiei şi a alternativelor în educaţie

Promovarea pluralismului educaţional şi a alternativelor educaţionale

7.Compatibilizarea sistemului educaţional românesc cu sistemele europene

Implicarea ISJ şi a unităţilor şcolare în proiecte de parteneriat cu unităţi similare din spaţiul european.

PROMOVAREA DIMENSIUNILOR STRATEGICE:

Educaţia tinerei generaţii trebuie să respecte reperele spirituale şi morale majore ale societăţii,  ţinând seama de ceea ce este esenţial în tradiţia românească.

Libertatea este un dar divin şi un drept al omului, iar accesul la educaţi trebuie asigurat, în mod liber, cu sprijinul comunităţilor locale, respectându-se dorinţa şi dreptul copiilor şi al părinţilor acestora.

PLANUL MANAGERIAL 2011-2012 este elaborat pornind de la gasirea unor raspunsuri la întrebarea “Ce învăţământ este necesar şi tangibil în tara noastra ?”

-Avem nevoie de învăţământ bine sustinut în societate;

-Avem nevoie de un învăţământ retehnologizat ( accesul la telecomunicatii electronice, intrarea în functiune a reţelei informaţionale a învăţământului, secondarea sau înlocuirea didacticii bazată pe retorică, de tehnologiile audio – vizuale moderne;)

-Avem nevoie de învăţământ deschis pentru mai mulţi copii; mai multi preşcolari trebuie sa aiba posibilitatea obiectivă de a învăţa potrivit înclinaţiilor, este raţional să devenim, la rândul nostru, oameni care învăţăm continuu cunoştinţe utile pentru fiecare persoana, pentru mediile vieţii noastre;

-Avem nevoie de un învăţământ diversificat care permite şi stimulează rute individuale de pregatire ;

-Avem nevoie de un învăţământ descentralizat în concordanţă cu cerinţele Uniunii Europene;

-Punctualitatea, veracitatea, disciplina presupusă de obţinerea unor performanţe, respectul faţă de aproapele nostru ca fiinţă similară nouă, ajutorarea celui aflat în dificultate, receptivitatea la argumente sunt valori pe care trebuie să le cultivam.

Galerie foto

din activitatile noastre din activitatile noastre