ȘCOALA GIMNAZIALĂ ,,COSTACHI S. CIOCAN"-COMĂNEȘTI
Comanesti, Bacau

Prezentare

 

 

,, Școala are rostul să te ridice undeva de unde

să-ți fie rușine să mai cobori.

Paul Luis Lampert

 

REPERE ISTORICE


Școala a fost înființată în anul 1898 și funcționează și în prezent. La început a purtat numele de Școala primară mixtă din cătunul Lăloaia comuna Comănești, atribuindu-i-se calificativul de tip urban.
După înființarea comunei separate Lăloaia, în 1930, i s-a adăugat numărul de ordine 1 pe care l-a păstrat până în 1968.
În 1948, a devenit școală elementară adăugându-se clasa a V-a și ulterior ciclul al II-lea. Începând cu anul de învățământ 1964-1965, a devenit Școala de 8 ani Nr. 1 Comănești. De altfel localul din strada Cuza-Vodă a fost construit în a doua parte a anilor 60 cu contribuția majoră (muncă voluntară) a cetățenilor cartierului Lăloaia.
Între anii 1968-1970 a funcționat cu numele de Școala Generală Nr. 3 Comănești și în luna septembrie 1970 i s-a schimbat numărul de ordine 3 cu 5.
Nu există nici un document din primele decenii de activitate.
Arhivele Statului au preluat dosarele și registrele permanente dintre 1918-1950. În acestea se află situații statistice, rapoarte de activitate, circulare de la ministerul de specialitate, recensămintele copiilor, procese verbale de inspecție, cataloage, registre matricole.
Cercetarea acestora ne-a permis să stabilim că în 1918-1919 s-au înscris la școală 83 de băieți și 34 fete din care au frecventat 57 elevi și 23 eleve, au promovat clasele 50 respectiv 17 dintre ei, iar 5 au fost absolvenți.
În 1921-1922 școala avea deja caracteristica de tip urban, funcționând cu 4 posturi.
În acel moment erau recenzați, ca fiind de vârstă școlară 264 de băieți și 262 de fete. Documentele din arhiva creată de instituție ne păstrează informații interesante cu privire la biblioteca populară ,,Așezământul Eroilor care avea în dotare 200 volume de literatură populară, istoria neamului, povești.
Scopurile activității erau ,,de a face educația națională în masa poporului și în dezvoltarea gustului de citit”.
Alte documente ne oferă informații importante cu privire la modul în care școala a influiențat pregătirea științifică, cultural-patriotică a oamenilor din localitate, modul lor de comportare la locul de muncă și în societate.
În data de 10 iunie 2011 primește numele de Școala cu clasele I-VIII ,,COSTACHI S. CIOCAN, Comănești, iar la data de 1 septembrie 2012 Școala Gimnazială ,,COSTACHI S. CIOCAN”, Comănești.

REPERE GEOGRAFICE

Școala este așezată în sud-vestul orașului Comănești.
Școala este structurată astfel:
Școala cu PERSONALITATE JURIDICĂ funcționează în două corpuri de clădire:
Ciclul primar în localul din strada Cuza-Vodă nr. 5 B, structurat pe două nivele, construit în 1965.
Ciclul gimnazial în localul din strda Petru Rareș nr. 45, structurat pe 3 nivele, construit în anul 2008.
Grădinița cu program normal Nr. 5, în localul din strada Minerului nr. 15, structurat pe un singur nivel, construit în anul 1929.
Școala Primară Nr. 5 bis, în localul din strada Libertății nr. 102, structurat pe un singur nivel, construit în anul 1923, extindere în anul 2004, reabilitare în anul 2006.
Grădinița cu program normal Nr. 5 bis, în localul din strada Libertății nr. 102, structurat pe un singur nivel, construit în anul 1923, reabilitare în anul 2006.
Școala Gimnazială ,,COSTACHI S. CIOCAN”, Comănești face parte din rețeaua școlilor de stat din județul Bacău.
Școala și structurile sunt autorizate din punct de vedere sanitar.
Unitatea funcționează într-un singur schimb.

DINAMICA STRUCTURII ȘCOLII

2008-2009
preprimar: 5 grupe – 119 copii
primar: 8 clase – 153 elevi
gimnazial: 8 clase – 155 elevi
2009-2010
preprimar: 5 grupe – 115 copii
primar: 8 clase – 162 elevi
gimnazial: 8 clase – 141 elevi
2010-2011
preprimar: 4 grupe – 92 copii
primar: 8 clase – 167 elevi
gimnazial: 6 clase – 126 elevi
2011-2012
preprimar: 4 grupe – 91 copii
primar: 8 clase – 153 elevi
gimnazial: 6 clase – 128 elevi
2012-2013
preprimar: 3 grupe – 72 copii
primar: 10 clase – 188 elevi
gimnazial: 6 clase – 123 elevi


ELEVII

La învățământul preprimar și ciclul primar sunt recrutați din zonele Lăloaia, Sublăloaia și Pârâul Sec.
Provin din medii sociale diverse, cu o stare materială diferită, mai bună sau mai slabă și capacități intelectuale diverse.
Majoritatea elevilor sunt de națonalitate română – 88,25%, iar 11,75% de etnie rromă.
Beneficiază de pregătire de specialitate suplimentară în vederea unei comportări cât mai bune la Evaluarea Națională, la concursurile și olimpiadele școlare.

CORPUL PROFESORAL

Format în majoritate din cadre didactice cu gradul didactic 1, dornice de afirmare și performanță.
Cadre didactice calificate în proporție de 96,77%.
Cadrele didactice manifestă dorința de formare continuă și perfecționare și sunt deschise spre noutățile reformei din domeniul învățământului.
Cadrele didactice aplică noul curriculum.
Cadrele didactice urmăresc modernizarea actului de predare-învățare prin orientarea lui spre capacități și atitudini, utilizând strategii participative.

BAZA MATERIALĂ

Este compusă din:
16 săli de clasă
3 săli de grupă
1 cabinet AeL
1 cabinet de informatică
1 laborator fizică-chimie
4 terenuri de sport din care 3 acoperite cu gazon și unul cu bitum
1 cabinet medical
1 bibliotecă cu 6500 volume
mijloace de învățământ modern
mobilier modern în proporție de 40%, iar 60% recondiționat.

COMUNITATEA LOCALĂ

Școala colaborează foarte bine cu autoritățile locale în ceea ce privește repartizarea fondurilor necesare pentru întreținerea și repararea școlii.
Relațiile cu părinții copiilor sunt destul de bune și sunt întreținute prin lectorate cu părinții, în care aceștia sunt informați permanent despre problemele școlii.
Părinții sunt organizați în comitete pe clase și pe școală și sunt preocupați de problemele școlii.
Școala stabilește legături cu organele de poliție în vederea asigurării pazei și siguranței elevilor, pentru combaterea delicvenței juvenile, precum și pentru participarea cadrelor de poliție la  educație rutieră.
Școala colaborează cu medicul școlar în vederea prevenirii îmbolnăvirilor la copii și asigurarea asistenței medicale.
Școala stablește legături cu organele de protecție a consumatorului în vederea asigurării sănătății elevilor.

CULTURA ORGANIZAȚIONALĂ

Se caracterizează printr-un ansamblu de trăsături având ca valori munca în echipă, respectul reciproc, atașamentul față de copii, atașament față de profesie, entuziasm și dorință de afirmare.
În cadrul organizației școlare se desfășoară două activități de bază aflate într-o permanentă interdependență, distingându-se în același timp prin caracteristicile fiecăreia: activitatea managerial-administrativă și activitatea pedagogică-educațională susținute de reglementări normative de ordin extern, emise de instituții în drept, precum Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Educației Naționale, Inspectoratul Școlar Județean Bacău.
Setul de reglementări interne reprezintă detalieri și personalizări la nivel local a documentelor externe și sunt produse ale managerilor sau a angajațiolor însărcinați cu emiterea acestora: Consiliul de Administrație și Consiliului Profesoral, reprezentanți care susțin în cadrul unității școlare normele stipulate. Normele și regulile sunt importante în organizarea eficientă a unei instituții, ele coordonează, atenționează și reglementează comportamentul oamenilor în cadrul instituției și chiar în afara acesteia.
În ceea ce privește climatul organizațional putem afirma că că este un climat deschis, caracterizat prin dinamism și angajare, relațiile dintre cadre fiind colegiale, de respect și de sprijin reciproc.
Directorul școlii colaborează bine cu membrii colectivului, ține seama de sugestiile acestora și ia decizii cu privire la reducerea disfuncțiilor semnalate în activitatea școlii.
Toate acestea se reflectă pozitiv în activitatea instructiv-educativă și în conduita cadrelor didactice.

MISIUNEA UNITĂȚII ȘCOLARE

Pornind de la deviza ,,MEREU APROAPE DE VIITOR !,
școala noastră își propune să educe elevii pentru a deveni buni cetățeni și, în viitorul apropiat, cetățeni de ,,tip european,  pentru a avea un comportament ecologic.
Școala noastră este deschisă pentru toți cei care au nevoie de educație; în opinia noastră educația nu este un privilegiu pentru câțiva, ci este un drept al tutror.
Școala satisface nevoia elevului de a se simți competent, integrat în colectiv și independent.
Avem ca prioritate pregătirea elevilor pentru o lume în schimbare, formându-le capacități, deprinderi și competențe care să le permită să-și găsească locul și menirea socială.
Respectăm fiecare elev, oricât de modeste ar fi rezultatele școlare, identificând atuul și aptitudinile fiecăruia pentru a le putea valorifica.
Utilizăm metode activ-participative (învățare inter-activă, stimularea gândirii critice și stimularea muncii în echipă) care vor motiva și stimula elevii pe durata procesului educațional.
Școala noastră acceptă rolul de inițiator/susținător și catalizator al comunității, de continuator al tradițiilor locale.
Ne dorim ca fiecare elev al Școlii Gimnaziale ,,COSTACHI S. CIOCAN”, Comănești să-și formeze și să-și îmbunătățească în permanență ,,competențele cheie necesare pentru continuarea studiilor în ciclurile superioare și pentru viața de zi cu zi.
Ne dorim de asemenea, ca fiecare elev să dobândească un stil de învățare autocondusă și motivată intrinsec, deprinderi de învățare pe parcursul întregii vieți, bazate pe un nivel bun de folosire a computerului și a TIC.
Școala își propune să devină ,,microcomunitate ordonată în care elevii să-și formeze și să exerseze convingeri și comportamente autentice de ,,bun cetățean, o ,,școală incluzivă care să ofere oportunități egale și sprijin pentru dezvoltarea personală a fiecărui elev, inclusiv celor care provin din medii defavorizate și celor care au cerințe educative speciale.
Dorim de asemenea, să formăm elevi cu convingeri și comportament voluntar, care să se imlpice în rezolvarea problemelor comunității.

VIZIUNEA

Școala Gimnazială ,,COSTACHI S. CIOCAN, Comănești se dorește a fi o școală de tip european, puternic angajată în dezvoltarea comunității, capabilă să ofere servicii educaționale de înaltă calitate și performanță, promovând un dialog deschis și permanent cu partenerii sociali și educaționali.

Galerie foto

Poză școală 2 Poză grădiniță Școala structură Poză grădiniță Corp B Clasa pregătitoare Clasa pregătitoare Clase pregătitoare