SCOALA GIMNAZIALA NR.1, CURCANI
Curcani , Calarasi
Prezentare
COORDONATE GEOGRAFICE:
Comuna Curcani este o localitate situată în zona de câmpie, judeţul Călăraşi , pe râul Argeş , la 15 Km de vărsarea acestuia în Dunăre , pe DN 4,la 47 km de Bucureşti.
Scoala este situată in centrul comunei.
Tipul localitatii
Asezare rurala, cu o populaţie de 5276 locuitori.
COORDONATE ISTORICE:
În comuna Curcani, învăţământul a reprezentat un principal factor de educare şi luminare a minţii tinerei generaţii.
Prima şcoală a fost înfiinţată în anul 1883, dar nu dispunea de un local propriu. Ea se va întemeia cu sprijinul nemijlocit al locuitorilor din comună şi în special a doi săteni cu dragoste de carte : Gheorghe Bidoaie şi Andrei Vodă (Mitilică). În casa acestora va funcţiona,pe rând,prima şcoală sătească.
Primul an şcolar frecventat de elevi a fost anul 1883/1884 şi dispunea în acest sens de cataloage ,foi matricole şi diverse documente din acea perioadă.
Nu se ştie exact cine a fost primul învăţător al comunei Curcani, încă de la înfiinţarea primei şcoli. Se ştie, însă,că primul local, propice educării şi intruirii elevilor s-a construit în anul 1900/1901 şi cuprindea două săli de clasa. Printre anexele celor două săli de clasa se aflau: un antreu, cancelaria învăţătorilor şi locuinţa directorului. Acest teren avea o suprafaţa de 10.000 m pătraţi.
Prima scoală în adevăratul sens al cuvântului a fost ridicată prin osândia inimosului învăţător Vasile Mănăstireanu, în anul şcolar 1925/1926. Şcoala avea două săli de clasă,l ocuinţa pentru director fiind construită prin contribuţia cetăţenilor şi printr-un împrumut rambursabil dat de Casa şcoalelor. Şcoala a fost dată în folosinţă ca ” Şcoala de fete” care a funcţionat ca atare până în anul 1946.
Între anii 1954-1955 s-a construit, prin contributia cetăţenilor, localul de şcoala din cartierul gării CFR, astăzi Şcoala Nr 2, care funcţionează numai cu clasele I-IV. Apoi în anul 1971 s-a construit localul nou cu etaj, iar în anul 1975 s-au adăugat trei săli de clasa localului B.
Prin Programul Phare TVET 2004 s-a reabilitat şi extins cu două ateliere localul B.
Şcoala din această localitate mănoasă a Câmpiei Române a cunoscut febra transformarilor petrecute în decursul timpului şi reprezintă şi astăzi o veritabilă citadela a culturii locale.
ASPECTE ECONOMICE ,SOCIALE ,CULTURALE
Locuitorii comunei Curcani au ca principală activitate econonică agricultura, în special cultura cerealelor , legumicultura şi creşterea animalelor, produsele fiind necesare nevoilor familiei şi valorificării pe pieţele din Bucureşti şi Olteniţa şi unele meşteşuguri (fac carămida arsă , împletitul coşurilor ,fierăria ,etc.)
Ca prim tip de economie rurală se practică agricultura în parloagă .Agricultura în ogor se baza pe cel mai simplu sistem de rotatie a culturilor de 1 an sau 2 ani. Acest tip de agricultură se menţine până la începutul sec.al XIX –lea. Agricultura extensivă se dezvoltă cu repeziciune în sec.al XIX –lea ,fiind specifică capitalismului .Agricultura intensivă apare doar răzleţ înaintea celui de-al doilea război mondial.
Colectivizarea forţată a ţărănimii a întrerupt cursul ascendent al dezvoltării agriculturii, iar efectele benefice ale redării pământului au început să se concretizeze şi să devină realitate după 1989. Redarea pământului foştilor proprietari a făcut principala ocupaţie a locuitorilor comunei să rămână tot agricultura. Cu toate că are o infrastructură relativ bună ( DN 4, DJ 402, cale ferată, telefonie digitală, apă curentă ) , activitatea industrială nu are reprezentare şi nici perspective. În localitate îşi desfăşoară activitatea şi un număr de 25 de societăţi comerciale şi asociaţii familiale în domeniul comerţului, prestărilor de servicii, agricultură şi transport.
Populaţia comunei, având în componenţă şi un procent aproximativ de 52 % de locuitori de etnie rromă, are o stare de sărăcie avansată existând la nivel local 750 de dosare de ajutor social. Probleme deosebite ridică familiile de rromi ,unele dintre ele datorită lipsurilor materiale nu-şi trimit copiii la şcoală. Săracia ,lipsa locurilor de muncă (somajul)i-a determinat pe unii să meargă în Italia, Spania etc.,să lucreze, iar copiii au fost lăsăţi în grija bunicilor. O parte a populaţiei este navetistă ,având locuri de muncă în Bucureşti sau pe diverse şantiere de construcţtii .
Oamenii harnici şi cumpătaţi,curcănenii au desfăşurat încă de la început o varietate de obiceiuri şi tradiţii populare legate de muncă ,de preocuparile lor ,de evenimente importante din viaţa familiei. Casele construite din pământ au fost înlocuite cu case din cărămidă arsa , iar tigla şi tabla au înlocuit stuful cu care erau acoperite casele.
Costumele erau specifice subzonei folclorice Vlăsea, prin croiala ţărăneasca simplă, prin culorile de bază alb, roşu, negru ,armonizate cromatic ,reflecta gustul şi fantezia artistului popular şi corespundeau ritmului săltăreţ şi jocurile de pe aceste meleaguri (geampara ,sârba ,brâu ,tigăneasca ). Femeile îşi confecţionau cămăşile din fire de cânepă, aşa zisul tort. La mâneci şi deschizatura de la piept ,cămăşile erau ornamentate cu fire de arnici prin crosetare. Fustele ţesute cu urzeală din tort erau foarte lungi şi largi .Pe cap nevestele purtau legături albe şi basma ,iar în picioare ciorapi din lână şi cipici din aba. În zilele de sărbătoare purtau papuci.Barbaţii purtau izmene din tort, iar în picioare din piele crudă de porc, opinci. Apropierea capitalei a făcut ca portul naţional să dispară complet .
Sărbatorile calendaristice sunt întâmpinate cu ritualuri capabile să creeze atmosfera sărbatorească ce ne luminează viaţa. La sărbătorile de Crăciun, copiii merg cu