SCOALA GIMNAZIALA SAUCA
Sauca, Satu Mare

Activităţi

Săuca este o comună în județul Satu Mare, Transilvania, România, formată din satele Becheni, Cean, Chisău, Săuca (reședința) și Silvaș ce se regăseşte în Atlasul Zonelor Rurale Marginalizate având un procent de peste 20% de populaţie rromă în zonele marginalizate.

        ŞCOALA GIMNAZIALĂ SĂUCA,  o unitate de învăţământ cu personalitate juridică, având arondate două structuri:Şcoala Gimnazială Becheni şi Şcoala Primară Cean,a fost înfiinţată în anul 1911, ca o necesitate a dezvoltării şi răspândirii  învăţământului în România.

        Prin amplasarea sa intr-o zonă rurală, aceasta a participat şi participă la acumulările culturale şi educaţionale a unei  pături  sociale cu un grad mai scăzut de cultură şi principii.

        Pentru a veni în sprijinul acestei comunitatii marginalizate în care există populaţie aparţinând minorităţii rrome, aferentă comunei Săuca, şi în vederea reducerii numărului de persoane aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială precum şi a depăşirii situaţiei de vulnerabilitate,la nivelul comunei  , începând cu data de 16 august 2017 se implementează proiectul cu titlul „Servicii Integrate pentru Revigorarea Comunităţii Marginalizate”. Acest proiect se va desfăşura până în 15 august 2020.Şcoala Gimnazială Săuca este partener implicat în derularea  acestui proiect.

          Obiectivului specific al proiectului este reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială din comunităţile marginalizate în care există populaţie aparţinând minorităţii rrome, prin implementarea de măsuri integrate.

        Indeplinirea obiectivului general al proiectului va fi realizată prin intervenţiile orientate din cadrul activităţilor de prevenire şi combatere a părăsirii timpurii a şcolii, sprijin pentru accesul şi menţinerea pe piaţa muncii, susţinerea antreprenoriatului. Pentru ruperea cercului vicios al saraciei si excluziunii in care se afla comunitatile marginalizate, activitatile de mai sus vor fi integrate cu un pachet de servicii sociale si de sanatate care vor oferi membrilor grupului tinta elementele de baza pentru depasirea inegalitatii de sanse.

        Din punct de vedere al educaţiei, la nivelul comunei au fost descoperite, prin studiu o serie de necesităţi, începând cu infrastructura şi terminând cu aspectele motivaţionale:

-necesitatea reabilitării spaţiilor şcolare;

- familiile elevilor nu sunt implicate suficient în activităţi de educare a copiilor;

- starea motivaţională a cadrelor didactice şi a elevilor este scăzuta;

- starea materială precară şi nivel scăzut de cultură şi instruire a familiilor;

-existenţa unor elevi cu probleme de adaptare;

-migratia elevilor din satele comunei spre oraş şi depopularea structurilor locale şcolare;

- fonduri inexistente pentru premierea performanţei şcolare a elevilor;

- lipsa unor grupe de gradiniţă cu program prelungit;

- lipsa unor programe de tipul „Şcoală după şcoală”.

 Pentru rezolvarea acestor probleme de educaţie ale comunităţii s-au propus următoarele activităţi:

1. Furnizarea de servicii de informare şi consiliere a părinţilor în vederea acoperirii nevoilor copiilor şi prevenirii abandonului şcolar;

2. Evenimente de promovare a regulilor elementare de igienă/stil de viaţă sănătos dezvoltate şi adaptate pentru copii;

3. Măsuri de acompaniere şi de asigurare de sprijin financiar pentru copii;

4. Consilierea şi monitorizarea copiilor cu probleme de adaptare;

5. Înscrierea, monitorizarea şi evaluarea copiilor înscrişi intr-o formă de învăţământ în vederea prevenirii abandonului şcolar;

6. Campanii de conştientizare destinate creşterii ratelor de menţinere în sistemul iniţial de învatamânt şi pentru a asigura întelegerea beneficiilor pe care le oferă educaţia în relaţie cu oportunităţile de angajare;

7. Program de tipul şcoală după şcoală pentru copiii aflaţi în risc de abandon şcolar.

Ca aceste necesităţi să fie acoperite sunt propuse o serie de obiective specifice cum ar fi:

- furnizarea unui pachet integrat de măsuri pentru educaţie şi prevenirea abandonului şcolar pentru 280 de copii (minim 140 fete) aflaţi în risc de sărăcie şi excluziune socială (din care 60% rromi). Se vor realiza măsuri de informare şi consiliere a părinţilor,consiliere şi monitorizare a copiilor cu probleme de adaptare, campanii privind beneficiile educaţiei, program de tip şcoală după şcoală, se va furniza hrană şi imbrăcăminte.

Rezultatele urmărite în cadrul activităților sunt:

  • Educaționale:

¨     socializare / integrare în cadrul clasei de elevi;

¨     ameliorarea performanțelor școlare (frecvență, absolvirea anului școlar);

¨     reducerea absenteismului;

¨     disciplină și responsabilitate

¨     reducerea riscului abandonului școlar

¨     combaterea discriminării în educație;

¨     îmbunătășirea relației profesor - elev

  • Familiale:

¨     ințelegerea și acceptarea situației copilului;

¨     petrecerea unui procent mai mare de timp liber cu copilul;

¨     învățarea unor modalități noi de interrelaționare cu copilul;

¨     renunțarea la anturajul nepotrivit;

  • Emoționale:

¨     dezvoltarea capacității de a face față conflictelor între generații

¨     asigurarea controlului agresivității;

¨     rezolvarea problemelor emoționale ale copilului;

¨     înțelegerea nevoilor copilului;

¨     libertatea propriei exprimări;

¨     siguranța în mediul școlar ;

  • Mixte:

¨     comportamente adecvate, bune maniere

¨     prevenirea și combaterea delincvenței, comportamentelor deviante

          Toate activitățile desfășurate de școală („partener 3”) în cadrul proiectului gravitează în jurul oferirii de sprijin pentru creșterea accesului și participării la educație a tuturor copiilor,indiferent din ce categorie socială fac parte.