Scoala Gimnaziala Vetis
Vetis, Satu Mare
Informaţii utile
Va prezentam Proiectul de Dezvoltare Institutionala al Scolii Gimnaziale Vetis
PROIECTUL DE DEZVOLTARE INSTITUTIONALA
SCOALA GIMNAZIALA VETIS
2013-2017
DEVIZA UNITĂȚII:
,,MERGI CU ÎNCREDERE ÎN DIRECȚIA VISURILOR TALE !
TRĂIEȘTE CU NOI VIAȚA PE CARE ȚI-AI IMAGINAT-O !,,
MOTTO:
„ Fericit este copilul care intalneste in fiecare etapa a
drumului sau pe educatorul capabil sa-i insufle treptat forta
si elanul necesar indeplinirii destinului sau ca om.”
Maurice Debesse
CUPRINS
1. NECESITATEA PROIECTULUI DE DEZVOLTARE INSTITUTIONALA
2. BAZA CONCEPTUALA
3. PREZENTAREA UNITATII DE INVATAMANT SI A COMUNITATII IN CARE FUNCTIONEAZA
4. PREMISELE PROIECTULUI
- PREMISELE PROIECTULUI
6. ANALIZA P.E.S.T.
7. ANALIZA SWOT
8. POLITICA EDUCATIONALA A SCOLII
9. VIZIUNEA UNITĂȚII .
- MISIUNEA UNITATII .
- TINTELE ( SCOPURILE) SPECIFICE
- OBIECTIVE STRATEGICE
- PLANURILE OPERATIONALE
- MONITORIZAREA SI EVALUAREA
1.NECESITATEA PROIECTULUI DE DEZVOLTARE INSTITUTIONALA
Politicile educationale ale M.E N. cuprind orientarile strategice ce vizeaza contributia educatiei la procesul de transformare a societatii noastre intr-o adevarata societate europeana, care sa asigure egalitatea de sanse tuturor cetatenilor ei, fara discriminare. Prin finalitatea cu succes a studiilor, care va continua toata viata prin cursuri de formare continua in fiecare domeniu de activitate, fiecare cetatean trebuie sa aiba sansa de a-si valorifica propriul potential, participand prin dezvoltarea personala si profesionala la dezvoltarea economiei nationale, facand-o competitiva in contextul fenomenului de globalizare, la a carui constructie asistam.
Considerand educatia, cercetarea si cultura ca factori strategici ai dezvoltarii, Programul de Guvernare privind invatamantul preuniversitar precizeaza faptul ca investiţia in educatie si in formarea oamenilor este cea mai rentabila pe termen lung. Calitatea educatiei influentează major atat viata persoanei cat si viata societatii in ansamblu.
Legea invatamantului asigura cadrul pentru realizarea obiectivelor reformei invatamantului preuniversitar romanesc, care vizeaza, in esenta:
● un invatamant diversificat, ce permite si stimuleaza parcursuri individuale de pregatire, innoirea si competitia;
● un invatamant orientat spre valori si spre atingerea unor standarde de performanta;
● un invatamant compatibil cu sistemele europene
Dimensiunea europeana a educatiei este o provocare care implica sarcini didactice ce vizeaza dezvoltarea spirituala, morala si culturala a elevilor şi pregatirea lor pentru oportunitaţile, responsabilitatile si experientele vietii ca cetatean european care a invatat sa coopereze, sa comunice, sa participe, sa acţioneze, sa respecte drepturile si libertatile omului, pluralismului si statul de drept , sa abordeze intercultural diversitatea intr-o uniune de civilizatii.
In contextul actual, in care se fac eforturi sustinute pentru compatibilizarea invatamantului romanesc cu cel european, documentele de politica educationala prevad actiuni specifice menite sa asigure:
● invatarea si utilizarea fluenta de catre tineri a doua limbi de circultie internationala;
● cunoasterea limbajului informatic;
● asimilarea limbajelor artistice;
Descentralizarea sistemului de invatamant, ca prioritate a reformei educationale, implica transferul autoritatii decizionale si a raspunderii publice de la nivel central la nivel local si /sau al unitatii scolare. In acelasi timp, descentralizarea implica si cresterea influentei comunitatii locale asupra unitatii scolare. Institutia scolara se afla in slujba elevilor si a comunitatii locale, astfel ca elaborarea ofertei curriculare va fi dependenta de nevoia si cererea educationala exprimata de comunitate. In acest mod se creeaza o stransa interdependenta intre scoala si comunitatea locala, atat in ceea ce priveste optiunile educationale strategice cat si resursele materiale si umane care pot fi atrase catre activitatea educationala.
Avand in vedere descentralizarea sistemului de invatamant, scoala isi dobandeste o larga autonomie, avand sarcina de a-si concepe o politica proprie in domeniile curricular, financiar si al resurselor umane.
Prin aceste premise, managementul unitatii de invatamant devine deosebit de important, inlesnind trecerea de la simpla gestionare si monitorizare a procesului educational la definirea propriei identitati a unitatii scolare, realizand si promovand oferta educationala si prezentand atractivitate si necesitate pentru comunitatea locala, prin intermediul proiectului institutional.
Avand o valoare strategica, proiectul institutional al unitatii de invatamant este conceput pentru o perioada de 4 ani. Prin el sunt definite conceptii si orizonturi clare pentru activitatea institutiei, inclusiv prioritatile in alocarea resurselor.
Proiectul institutional al unitatii scolare are doua componente:
● componenta strategica (misiunea, tintele si optiunile strategice ale unitatii scolare);
● componenta operationala (programele si activitatile concrete prin care se ating tintele si se realizeaza misiunea propusa).
Ambele componente vor atinge toate domeniile functionale: curriculum, resurse materiale, financiare, umane, relatii cu comunitatea.
Page |
|
2.BAZA CONCEPTUALA
Planul managerial este conceput în conformitate cu următoarele acte normative:
ü Legea 1/2011,Legea Educatiei Nationale
ü Ordinul Ministrului Educatiei nr. 3310/1998, privind Regulamentul de Organizare si Functionare a Inspectoratelor Scolare;
ü Ordinele, notele, notificarile si precizarile Ministerului Educatiei si Cercetarii;
ü Buletinele Informative ale Ministerului Educatiei si Cercetarii;
ü Programul de Guvernare pe perioada 2009-2012, capitolul 5 „Politica in domeniul educatiei”;
ü Obiectivele strategiei Europa 2020 capitolul IV Educatia
ü Metodologii si Regulamente privind descentralizarea financiara si administrativa, publicate în Monitorul Oficial;
ü Metodologia formării continue a personalului didactic din invatamantul preuniversitar;
ü Raportul Inspectoratului Scolar Judetean Satu Mare privind starea invatamantului in judetul Prahova in anul scolar 20112/2013
ü Raportul scolii pe anul scolar 2012/2013.
ü Ordinul 5608/31.08.2012 privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale si a admiterii in invatamantul licea de stat pentr anul scolar 2014/2015
ü Acordul 8156/30.01.2013 dintre MEN, FNS si asociatiile de parinti privind organizarea clasei pregatitoare in anul scolar 2012/2013
ü Alte ordine, notificari si precizari MEN aparute ulterior.
3.PREZENTAREA UNITATII DE INVATAMANT SI A COMUNITATII IN CARE FUNCTIONEAZA
A) INFORMAŢII DE TIP CANTITATIV
Denumirea şcolii: SCOALA GIMNAZIALA VETIS
Anul înființării: 1907
Situat în Vetiș ,strada Principală, nr.
Telefon : 0261-820703
E-mail: sc.vetis@yahoo.com
Structuri arondate
- SCOALA GIMNAZIALA DECEBAL
- GRADINITA CU PROGRAM PRELUNGIT VETIS
Dezvoltarea localitatii Vetis, amplasată în lunca răului Someș este direct influențată de producția agricolă, de vecinătatea cu municipiul Satu Mare și de existența pe teritoriul localității a mai multor firme care aduc venituri insemnate localității. Dintre aceste firme a-și aminti în primul rând: SC Unicarm SRL, SC.Bardy SRL,Parcul Industrial Vetis , SC.Schlemmer SRL,( fabrica de cabluri),câteva zeci de firme de confectii si croitorie aflate in vecinatatea localitatii, mici ateliere de reparații auto,tâmplărie,turism, zugravi, fabricarea de bolțari,etc.
În momentul de fata exista câteva zeci de asociații agricole care lucrează pământul dar mai exista foarte mulți care își muncesc pământul prin forță proprie.
Foța de muncă a evoluat diferit din perspectiva diversificării ocupaționale. Se observă o redirecționare a unei părți către alte zone decât agricultura datorită faptului că există cerere de forță de muncă la unitățile economice din jurul comunei. Și migrația forței de muncă la oraș s-a oprit tot din această cauză.
Cei 19 familii de rromi trăiesc din alocații suplimentare,ajutor social și sunt peste 20 de intreținători de familie care lucrează la ScBardy SRL
Dezvoltarea rurală și diversificarea economică rurală depind de nivelul de educație . Educația și formarea sunt esențiale pentru comunitate. Educația primară constituie un instrument important in conversia fortei de muncă din ceea agricola in non-agricolă.
Majoritatea părinților copiilor noștri sunt angajati ai firmelor din zonă cu venituri materiale ce nu depasesc salariul mediu pe economie ; puțini lucrează în agricultură dar avem un numar de 25 de familii care au venituri sub venitul minim garantat . Părinții copiilor de etnie rromă nu lucrează, au situație materială precară. La nivelul comunei cel mai scăzut nivel de educației se află în rândul acestor familii. Avem copii cu părinți plecați în străinătate,copii rămânând in grija bunicilor sau a unor cunostințe ( 22 de copii la Vetis +.4 copii Decebal)
În unitatea noastră avem copii cu Hotarare privind incadrarea in grad de handicap grav - 6 copii și cu Certificat de orientare scolară și profesională - 19 elevi. Suntem o scoală incluzivă reusind să integrăm toti copii cu CES și pe cei cu situatie materială precară (rromi).
Un fenomen specific localitații Vetiș este faptul că în multe familii de nationalitate română se vorbeste în limba maghiară
Resurse umane
- · Elevi
În şcoală sunt instruiţi şi educaţi 410 elevi provenind localitatea Vetis dar si din satele alaturate , repartizaţi în 5 grupe de prescolari, 12 clase la ciclul primar şi în 8 clase la ciclul gimnazial.
- 126 prescolari in 5 grupe ,4 sectia romana,1 sectia maghiara
- 33 elevi clasele pregatitoare in 2,5 clase 1,5 sectia romana,1 sectia maghiara
- 140 elevi clasele primare in 1 clase , 6,5 clase sectia romana, 3 clase sectia maghiara
- 111 elevi clasele gimnaziale in 8 clase, sectia romana
Numărul de elevi este în scǎdere .
Rata abandonului şcolar: 0,2%.
Ponderea elevilor cu rezultate bune şi foarte bune: 40%.
Promovabilitatea la Evaluare Nationala :84,3%
Rezultatele la olimpiade şi concursurile şcolare: , 1 Mentiune la Olimpiada de matematica ; Premiul II la Olimpiada de Limba Engleza pe judet; Mentiune I la concursul “proiectul ,, Marul,, diplome de excelenta la concursurile Nastasescu si 5 medalii de aur
REZULTATE OBŢINUTE DE ELEVI LA EXAMENELE NAŢIONALE ŞI TESTELE NAŢIONALE ÎN ULTIMII 3 ANI
Anul şcolar |
Media clasei la Lb.română |
Media clasei la Matematică |
Media clasei la Ev.Nat. |
Media generală a clasei |
2010-2011 VETIS DECEBAL |
5,50 7,37 |
6,13 7,40 |
5,81 7,38 |
8,25 9,07
|
2011-2012 VETIS DECEBAL |
4,44 6,83 |
4,78 5,04 |
6,53 5,93 |
8,34 8,55 |
2012-2013 VETIS DECEBAL |
6,23 6,12 |
7,03 6,25 |
6,63 5,78 |
8,42 8,36 |
- · Cadre didactice
Şcoala are în încadrare 34 de cadre didactice, dintre care 27 sunt titular, 7 sunt suplinitoare calificate.
- Grad didactic I-12 cadre didactice
- Grad didactic II -6 cadre didactice
- Definitivat -11 cadre didactice
- Debutant -5 cadre didactice
- · Personal didactic auxiliar
Este format dintr-un secretar si un contabil, ,
Personal nedidactic
Activitatea de administraţie este asigurată de 4 îngrijitoare, 1 muncitor de întreţinere
Resurse material
Scoala functioneaza in 6 cladiri :
- Scoala gimnaziala Vetis cu 6 săli de clase;
- Scoala primară Vetiș cu 6 săli de clase
- Gradinita cu program prelungit Vetis cu 4 săli de grupă
- Grădinița cu program normal Decebal+ Scoala primară Decebal cu 1 sală de grupă și 3 sali de clase
- Scoala gimnazială Decebal corp a cu 2 sali de clasă
- Scoala gimnaziala Decebal corp b cu 3 săli de clasă
Activitatea de instruire şi educare a elevilor se desfăşoară în 6 clǎdiri, ce cuprind 25 săli de clasă, 3 laboratoare, 2 cabinete de informatică, , 1 sală de sport , cancelarie şi birouri.
Şcoala este prevăzută cu apă curentă, canalizare, încălzire centrală, iluminat natural şi artificial, sistem de supraveghere , alarmǎ .
O parte din sălile de clasă sunt dotate cu mobilier nou, modern, iar procesul de predare-învăţare se desfăşoară prin folosirea de material didactic ( care este insuficient ), a 2 laboratoare AEL cu 30 de calculatoare, 2 copiatoare, videoproiector cu ecran, .
Şcoala este dotată cu telefoane, fax, internet .
Sursele de finanţare ale şcolii sunt: Consiliul Local Vetis , venituri extrabugetare realizate din închirierea sala de sport, arendarea a 9 ha de teren arabil, donaţii şi sponsorizări, precum şi sprijinul financiar primit de la Consiliul Reprezentativ al Părinţilor, prin Asociatia Parintilor,, INIMA CALDA ,,
b) INFORMAŢII DE TIP CALITATIV
- · Mediul de provenienţă a elevilor: elevii provin din familii cu pregătire medie sau fǎrǎ nici o pregǎtire .
- · Calitatea personalului didactic: calificat 100% şi cu performanţe înactivitatea didactică 70%.
- · Ambianţa din unitatea şcolară: în şcoală domină o atmosferă de lucru,
4. CULTURA ORGANIZAŢIONALĂ
Se caracterizează printr-un ansamblu de trăsături având ca valori dominante cooperarea, munca în echipă, respectul reciproc, ataşamentul faţă de copii, ataşament faţă de profesie, entuziasm şi dorinţa de afirmare.
Sunt însă şi cazuri de individualism, competiţie, rutină, conservatorism şi automulţumire.
Regulamentul de ordine interioară a fost elaborat prin consultarea tuturor factorilor interesaţi şi prin respectarea normelor din Regulamentul de Organizarea si Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar. În conţinutul Regulamentului de Ordine Interioară sunt cuprinse norme privind activitatea elevilor, a cadrelor didactice, a personalului auxiliar şi a personalului nedidactic.
În ceea ce priveşte climatul organizaţional putem afirma că este un climat deschis, caracterizat prin dinamism şi angajare, relaţiile dintre cadre fiind colegiale, de respect şi de sprijin reciproc.
Directorul şcolii colaborează bine cu membrii colectivului, ţine seama de sugestiile acestora şi ia decizii cu privire la reducerea disfuncţiilor semnalate în activitatea şcolii. Toate aceste aspecte se reflectă pozitiv în activitatea instructiv-educativă şi în conduita cadrelor didactice.
5. PREMISELE PROIECTULUI
- Diagnoza mediului intern şi extern
Având în vedere nevoile şi cererile exprimate de părinţi şi comunitatea locală (faţă de care şcolile şi grădiniţele noastre devin tot mai dependente), având şi delegare de decizie şi independenţă în acţiune faţă de ISJ ne proiectăm şi elaborăm opţiunile educaţionale strategice, atât din punct de vedere al resurselor, umane şi materiale, cât şi conţinutul acestora.
Ca urmare, individualizarea ofertei educaţionale a școlii noastre se prefigurează în funcţie de aceste nevoi reale a comunităţii:
- nevoia de educație și instrucție a copiilor rromi,fiind vorba de un cartier de locuințe situat la intrare în comuna Vetiș, cu multe focare de infecție, cu o populație de rromi fără ocupație(eventual ocazional )cu un nivel de cultură redus și posibilități reduse privind frecvența la grădiniță și la școală.
- nevoia de educaţie a părinţilor raportat la modul de abordare a relaţiei părinte- copil prin cunoaşterea şi respectarea nevoilor individuale ale copilului şi asigurarea unei oferte educaţionale în consens cu acestea;
- nevoia de programe educaţionale atractive si eficiente pentru atragerea la școală și la grădiniță a copiilor rromi,in vederea egalizării șanselor fiecărui copil , cu acces la integrarea școlară și socială;
- nevoia de integrare a copiilor cu nevoi speciale;
- nevoia dezvoltarii unor programe comunitare,proiecte educationale si de parteneriat la nivel local,judetean,national si international cu implicarea familiilor si a comunitatii;
- nevoia de instruire,de dezvoltare profesională,de formare continuă, de stăpânire a abilităților de comunicare cu copiii și părinții manifestată de corpul profesoral al unității;
- nevoia de a îmbunătății condițiile de școlarizare , crearea mediului ambiental și cultural care să constituie un mijloc de educație al elevilor;
- nevoia de a îmbunătății baza didactico-materială a grădinițelor și școlilor;
6.ANALIZA P.E.S.T.E
Politic
- Asigurarea calitatii educatiei si compatibilizarii sistemului national de invatamant cu sistemul european de educatie si formare profesionala
- Politici favorabile la nivel local pentru sustinerea școlilor și a grădinițelor
- nu permite eliberarea din funcţie a cadrelor didactice cu performanţe scăzute decat dupa fapte foarte grave
Economic
- Resurse aproape inexistente de educație al adulților implicați în educația
Social
- Atitudine pozitivă faţă de muncă a majorităţii elevilor si părinţilor
- Copii provin din medii sociale diferite: familii cu
- în comunitate coexistă armonios populaţii de etnii diferite
- Copii care locuiesc in case 4x4 ( 2 adulti si 4-7 copii,in unele cazuri si bunici)provin din familii in care doar un parinte lucreaza
- copii care sunt dati in grija bunicilor deorece părinții sunt plecați în străinătate mai ales în satul Decebal
Tehnologic
Starea fizica a spatiului scolar si incadrarea in normele de igiena scolara.
Stare fizica corespunzatoare.
Unitatea dispune de autorizatii: Sanitara, P.S.I. si Protectia muncii.
Iluminat corespunzator, mobilier adecvat, incalzire centrala proprie, dotare cu materiale si mijloace didactice moderne (televizoare, calculatoare, videouri, combina muzicala, amplificator, etc.)
Cabinet consilier.
Cabinet de informatică.
Biblioteca
acces la Internet şi televiziune prin cablu ;
dotarea cu sistem de supraveghere .
Factori ecologici
- Evacuarea deseurilor se face de o firma specializata desfintandu-se groapa
- Copii desfasoara actiuni multiple de ecologizare dar care nu pot influenta
7. ANALIZA SWOT:
CURRICULUM
A) PUNCTE TARI
- · Existenţa planului managerial la nivelul şcolii şi la nivelul fiecărei comisii metodice;
- · Existenţa planificărilor anuale, semestriale şi a unitătilor de învătare conform metodologiilor;
- · Stabilirea graficului de inspecţii la clasă şi a obiectivelor urmărite;
- · Realizarea inspecţiilor la clasă de către directori şi şefii comisiilor metodice şi propunerea unor măsuri pentru remedierea neajunsurilor întâlnite;
- · Stabilirea unor acţiuni pentru analiza periodică a rezultatelor obţinute pe parcursul anului şcolar în cadrul procesului instructiv-educativ şi în reducerea absenteismului în condiţiile susţinerii reformei educaţionale;
- · Acţiuni de prezentare şi dezbatere a noutăţilor în domeniul legislaţiei privitoare la învăţământ;
- · Existenţa planului de activităţi educative şcolare şi extraşcolare şi realizarea acestuia;
- · Predarea în şcoală a limbii franceze ca a doua limbă de studiu şi a limbii engleze ca prima limbă de studiu(pentru toate clasele);
- · Oferta de opţionale este foarte diversificată;
- · Pregătire suplimentară cu elevii claselor a VIII-a, în vederea susţinerii tezelor cu subiect unic şi cu ceilalţi elevi capabili de performanţă, în vederea participării lor la olimpiade şi alte concursuri;
- · Rezultate tot mai bune obţinute în fiecare an şcolar la Evaluare nationala , la olimpiadele şcolare şi la alte concursuri;
- · Pregătirea suplimentară a elevilor mai slabi la învăţătură;
- · Biblioteca şcolii are peste 6 000 de volume , venind în sprijinul elevilor în parcurgerea programei şcolare ;
- · Există revista şcolii, la ciclul gimnazial;
- ·
B) PUNCTE SLABE
- · Nu există material didactic suficient şi modern;
- · Conectarea la internet există doar în cabinetele informaticǎ , secretariat , direcţiune şi biroul informaticianului;
- · Puţine cadre didactice participă la sesiuni de comunicări;
- · Nu se aplică metodele de evaluare formative;
- · CDS nu poate acoperi toate cerinţele elevilor şi ale părinţilor, datorită lipsei de fonduri şi a personalului calificat pentru domeniile pe care ei le solicită;
- · Organizarea unui număr mic de excursii şi tabere şcolare pentru elevi;
- · Lipsa unor manuale;
C) OPORTUNITĂŢI
- · Cursuri de formare continuă a cadrelor didactice pentru stimularea creativităţii profesionale şi pentru operare pe calculator;
- · Conectarea la Internet în mai multe săli de clasă;
- · Atragerea de fonduri noi şi redistribuirea celor existente;
- · Interdisciplinaritatea .
D) AMENINŢĂRI
- · Programa şcolară foarte încărcată şi uneori neadecvată cerinţelor actuale;
- · Orarul foarte încărcat al elevilor;
RESURSE UMANE
A)PUNCTE TARI
- · Cadre didactice calificate;
Toate cadrele au obtinut calificativul : Foarte bine in anul scola 2012/2013
Sunt cu gradatii de merit – 4 cadre didactice
- · Recrutarea şi încadrarea cu personal didactic si nedidactic, prin concursuri organizate în şcoală;
- · Un număr mare de cadre didactice titulare;
- · Un număr mare de 4 cadre didactice au şi gradaţia de merit;
- · Participarea unui număr mare de cadre didactice la examenele pentru obţinerea gradelor didactice şi la cursurile de perfecţionare ;
- · Participarea directorului la cursuri de management educaţional;
- · Până în prezent am realizat numărul de clase propus;
- · Peste 50% dintre absolvenţii scolii noastre au reuşit la colegii si liceele de elita din municipiu sau judeţ;
- · Toţi absolvenţii şcolii sunt înscrişi la licee
- · Avem [rofesor de sprijin pentru elevii cu CES
B)PUNCTE SLABE
- · Cadrele didactice tinere nu sunt interesate să rămână în învăţământ datorită salariilor foarte mici;
- · Avem cadre didactice care nu aplică metode interactive, de grup, învăţarea centrată pe elev;
- · Există cadre didactice care nu ştiu să opereze pe calculator;
- · Nu toate cadrele didactice care au participat la cursuri de perfecţionare aplică la clasă metodele şi tehnicile însuşite;
- · Număr mic de personal auxiliar şi nedidactic comparativ cu numărul de elevi şi cu suprafaţa şcolii;
- · Există şi elevi cu rezultate mai slabe la învăţătură.
- · Avem şi elevi problemă(dar, din fericire, un număr mic);
C) OPORTUNITĂŢI
- · Participarea tuturor cadrelor didactice la cursuri de formare continuǎ şi aplicarea la clasă a tehnicilor învăţate;
- · Participarea personalului nedidactic la cursuri de formare continuǎ ;
- · Atragerea elevilor prin măsuri de popularizare a rezultatelor şcolii;
- · Pregătiri suplimentare pentru elevii mai slabi la învăţătură şi pentru elevii cu diverse probleme;
- · Atragerea de fonduri pentru premierea elevilor şi a cadrelor didactice;
- · Sprijin acordat(burse) elevilor care provin din familii defavorizate(rromi, cu un părinte sau cu ambii părinţi plecaţi în străinătate, cu venituri mici, sau cu familii monoparentale);
D) AMENINŢĂRI
- · Apropierea satului Decebal de orasul Satu Mare , face ca un număr de elevi din clasa a V-a să plece acolo;
- · Plecarea în străinătate a unor elevi;
- · Scăderea populaţiei şcolare;
- · Existenţa familiilor dezorganizate şi cu copii nesupravegheaţi;
- · Lipsa motivaţiei cadrelor didactice, care sunt atrase de alte posturi, mai bine plătite;
- ·
RESURSE MATERIALE ŞI FINANCIARE
A) PUNCTE TARI
- · Folosirea eficientă a fondurilor primite de la Consiliul Local si MEN;
- · Fonduri din chirii şi sponsorizări;
- · Existenţa asociaţiei de parinti ,, Inima Calda,,
- · Dotarea cu videoproiector;
- · Dotarea cu calculatoare pentru aplicarea platformei AEL;
- · Burse pentru elevi(burse sociale, pentru orfani, pentru elevi care provin din familii monoparentale, burse medicale).
B) PUNCTE SLABE
- · La structura din Decebal cladirea necesita reabilitare
- · Lipsă material didactic modern;
- · Neglijenţa elevilor în privinţa curăţeniei şi a grijii faţă de bunurile şcolii
- · Număr mic de calculatoare la dispoziţia elevilor şi a cadrelor didactice;
- ·
- · Lipsa unei Sali de sport
C) OPORTUNITĂŢI
- · Aplicarea noului sistem de finanţare/elev in mediul rural ;
- · Pregătirea unui număr mai mare de cadre didactice în domeniul elaborării de proiecte;
- · Cuprinderea necesităţilor de investiţii şi de reparaţii din şcoală în proiectul de buget al Consiliului Local şi al Consiliului Judeţean;
- · Colaborarea cu unele organizaţii umanitare internaţionale;
- · Atragerea unui număr mai mare de sponsori;
- · Continuarea colaborarii cu Biserica greco-catolica .
D) AMENINŢĂRI
- · Legislaţia,care nu încurajează destul pe agenţii economici să sponsorizeze;
- · Numărul mic al agenţilor economici prosperi care să fie interesaţi pentru sprijinirea şcolilor;
- · Imposibilitatea anticipării creşterii ratei inflaţiei;
DEZVOLTARE DE RELAŢII COMUNITARE ŞI DE PARTENERIAT
A) PUNCTE TARI
- · Colaborare cu autorităţile locale, biserica, părinţii, cabinetul medical, cabinetul de psihologie şcolară, pompierii, Casa de Culturǎ , muzeul municipal , unii agenţi economici, cu mass-media locală ;
- · Parteneriate cu poliţia de proximitate, poliţia rutieră, grădiniţe, biblioteca comunala si municipală .
B) PUNCTE SLABE
- · Colaborarea cu Consiliul Local este mai mult în domeniul financiar şi destul de puţin în domeniul cultural;
- ·
C) OPORTUNITĂŢI
- · Parteneriate cu autorităţile locale;
- · Prezentarea şcolii în mass-media locală şi la întâlnirile cu reprezentanţii comunităţii şi ai autorităţilor locale;
- · Întâlniri cu părinţii pentru prezentarea rezultatelor elevilor şi ale cadrelor didactice;
- · Implicarea părinţilor într-un număr mai mare în rezolvarea problemelor cu care se confruntă şcoala;
- · Diseminarea experienţelor pozitive şi a bunelor practici ;
- · Prezentarea la şedinţele cu părinţii a Regulamentului şcolar şi a Regulamentului de ordine interioară;
- · Colaborarea cu instituţii care sprijină elevii rromi
D) AMENINŢĂRI
- · Dezinteresul unui număr mare de părinţi faţă de şcoală;
- ·
Această analiză cuprinde date de tip cantitativ, cu referire la numărul copiilor, a numărului de grupe și clase, a numărului de cadre didactice , a personalului auxiliar și de îngrijire; precum şi date de tip calitativ, ce evidenţiază condiţiile bune de şcolarizare, ambianţa plăcută şi favorabilă procesului de educaţie şi instrucţie a copiilor, buna colaborare dintre manager şi colectivul de muncă al unităţii şi părinţi, precum şi relaţiile de colaborare şi sprijin cu comunitatea locală sau persoane fizice (patron). Referitor la activitatea profesională a cadrelor didactice se precizează relaţia bună dintre cadre didactice, responsabila comisiei metodice, a C.M.Z. şi I.S.J. în realizarea circulaţiei informaţiei în instituţie atât pe verticală cât şi pe orizontală, ceea ce contribuie la o bună informare a celor implicaţi în actul educaţional (director, cadre didactice, părinţi, copii).
Şcoala colaborează foarte bine cu autoritățile locale în ceea ce priveşte repartizarea fondurilor necesare pentru întreținerea şi repararea şcolii.
Relațiile cu părinții elevilor sunt întreținute prin lectorate cu părinții, în care aceştia sunt Informați permanent despre problemele actuale și viitoare ale şcolii. Părinții sunt organizați în comitete pe clase şi pe şcoală şi sunt preocupați de problemele şcolii.
În școală funcționează Asociația de părinți ,,Inima Calda,,prin care se
derulează și se finanțează activități extrașcolare, dotarea cu material didactice necesar
desfățurării procesului instructiv-educativ. Angajații școlii noastre împreună cu o parte din părinți donează contribuția de 2% din impozitul anualt acestei asociații (declarația 230). În acord cu cerințele comunității locale unitatea noastră de învățământ a încheiat diferite acorduri de parteneriat prin care se urmăreşte centrarea întregii activități asupra elevului:
•PROGRAM DE PARTENERIAT încheiat cu Politia locala(Poliția de
proximitate) in vederea prevenirii absenteismului şi abandonului şcolarsi cu alte institutii,fundatii,etc.
8.POLITICA EDUCATIONALA A SCOLII.
Școala este caracterizată printr-un ethos profesional bun. Trăsăturile dominante sunt cooperarea, munca în echipă, respectul reciproc, ataşamentul față de copii, respectul pentru profesie, libertatea de exprimare.
Climatul organizației şcolare este deschis, stimulativ, caracterizat prin dinamism.
Relațiile dintre cadrele didactice sunt deschise, colegiale, de respect şi de sprijin reciproc.
Întreaga echipă respectă Regulamentul de Ordine Interioară care cuprinde norme privind atât activitatea elevilor, cât şi a cadrelor didactice.
Pentru ca educatia de calitate sa devina un succes, scoala noastra , prin elementele manageriale si administrative implementeaza politici potrivite, cu implicarea responsabila si eficienta a tuturor membrilor organizatiei.
- Formarea actorilor educatiei in privinta metodelor si instrumentelor utilizate in procesul de dezvoltare institutionala si de imbunatatirea continua a activitatii si vietii scolare
- Existenta unor relatii reciproce avantajoase intre furnizor si beneficiar
Viziunea, Misiunea şi Valorile
9.VIZIUNEA UNITATII
,,SCOALA NOASTRA VA FI INTOTDEAUNA LOCUL UNDE TOTI COPIII ISI VOR DEFINI SI DEZVOLTA PERSONALITATEA, PARINTII VOR GASI UN PARTENER DE CALITATE IN EDUCATIE , IAR EDUCATORII VOR OFERI TUTUROR STIINTA DE A REUSI,,
10.MISIUNEA UNITĂŢII .
,,SCOALA GIMNAZIALA VETIS SUSTINE O EDUCATIE IN SCHIMBARE , ORIENTATA SPRE VALORI DEMOCRATICE SI UMANISTE, CARE OFERA SANSA FIECARUI COPIL, TANAR SI CADRU DIDACTIC DE A ATINGE PROPRIA EXCELENTA, INTR-UN MEDIU STIMULATIV, PENTRU A DEVENI UN CETATEAN EUROPEAN ACTIV, INTR-O SOCIETATE A CUNOASTERII, COMPETITIVA SI DINAMICA,,
Valorile care dau coerență şi perspectivă activității noastre sunt:
- Dezvoltare:
- Calitate şi eficiență: Vom furniza servicii de calitate, care să contribuie la ameliorarea activitătii instructiv - educative din şcoală.
- Lucrul în echipă
- Colaborare
Aceste argumente şi multe altele conduc inevitabil spre identificarea nevoilor de educaţie și invățare, identificate la nivelul societăţii şi al comunităţii, ce derivă din viziunea comună a diferitelor grupuri de interese la nivelul unității(copii, părinţi, cadre didactice, manageri, alte grupuri reprezentative pentru comunitatea locală), în legătură cu modul în care școala îşi structurează oferta educaţională, ceea ce reprezintă esenţa culturii organizaţionale a unității noastre.
Transformările multiple ale societăţii contemporane, cerinţele reformei învăţământului şi asumarea rolului de formator al premiselor dezvoltării personalităţii copilului, motivează misiunea unității care se prefigurează a se direcţiona spre:
- restructurarea curriculară a raporturilor dintre educaţie şi instruire, astfel ca procesul de învățământ să devină ,, o instruire realizată prin educaţie şi nu o educaţie dobândită prin instruire”;
- reconsiderarea rolului cadrului didactic în relaţia profesor-elev, care cere noi calităţi şi o atitudine diferită în abordarea programelor educaţionale şi a beneficiarilor acestora;
- prefigurarea unei viziuni didactice de tip curricular, ceea ce implică o nouă proiectare a activităţilor instructiv- educative pornind de la obiectivele de natură formativă (şi nu de la conţinuturi tematice), o proiectare interdisciplinară, modulară a conţinuturilor alese de cadrele didactice şi copii;
-recunoașterea valențelor formetive ale mediuli educațional și multicultural ceea ce permite dezvoltarea abilităților de comunicare a elevilor
-creșterea procentului de promovabilitate la examenul de capacitate;
-asigurarea unei ambianțe plăcute și a unui climat fizic și psihic în școală;
-creșterea capacității instituționale pentru elaborarea și gestionarea unor proiecte;
- atragerea de resurse financiare și dezoltarea bazei materiale a unității care să sprijine derularea programelor educaționale;
- sensibilizarea factorilor locali și a celorlalți ,adulți și copii din localitatefață deproblemele copiilor rromi , înțelegând nevoile specificeale acestora și implicarea adulților în atragerea și integrarea lor în instituțiile de învățământ (grădiniță,școală) prin trezirea unor sentimente pozitive față de ei,prin înțelegerea datoriei pe care o au ca cetățeni ai aceleași comunități , în a-i proteja și a se implica în găsirea unor rezolvări cu impact social și educațional.
Valorificarea diversitatii de nationalitati existente in unitate;
Am convingerea ca intreaga activitate cu copiii trebuie orientata tot mai mult spre valori,prin abordarea educatiei cu referire la problematica umana,la domeniul moral-civic si mediu inconjurator,cultural si tehnologic,acestea stau la baza formarii personalitatii umane.
În consens cu viziunea si misiunea unitatii descrisa mai sus, Școala Gimnaziala Vetiș îşi structurează și lansează oferta educațională în cadrul programelor de dezvoltare.
GRUPURI ŢINTĂ VIZATE:
1.elevii;
2.părinţii;
3.cadrele didactice;
4. comunitatea locală.
11.ŢINTELE (SCOPURILE) SPECIFICE
Obiectivul 1: Formarea corpului profesoral cu inalt profesionalism care să devină apt pentru aplicarea metodelor active, de grup, pentru realizarea cerintelor curriculare in mod eficient.
Obiectivul 2: Creșterea procentului de promovabilitate la Evaluare nationala
Obiectivul 3: Dezvoltarea unor parteneriate educationale eficiente cu parintii si institutii scolare si comunitare
Obiectivul 4: Atragerea de resurse financiare şi dezvoltarea bazei materiale a unităților care să sprijine asigurarea calitatii educatiei oferite in ele si a unor nevoi ce vor aparea pe parcursul celor 5 ani.
Obiectivul 5: Asigurarea conditiilor optime pentru copii, amenajarea si
modernizarea spatiilor, completarea dotarilor existente
Obiectivul 6 : Promovarea prestigiului unitatii
12.OBIECTIVE STRATEGICE
Pornind de la misiunea scolii, de la punctele tari şi oportunităţile stabilite prin diagnoză (ca resurse strategice), dar şi de la ameninţările inerente situaţiei actuale, îmi propun eficientizarea următoarelor domenii de activitate:
- Organizarea si desfasurarea flexibila a activitatii didactice din școli și grădinițe;
- Intocmirea planificarilor instructiv- educative anuale tinand cont de particularitatile de varsta ale copiilor si in functie de evaluarea predictiva;
- Folosirea unor strategii didactice noi , specifice pentru invatamantul prescolar și școlar
- Constituirea unui sistem unitar pentru evaluarea cunostintelor copiilor;
- Oferta bogata si atractiva pentru activitatile optionale;
- Realizarea unor studii, experimente pe probleme specifice procesului didactic;
- Continuarea studiilor de inalta calificare a cadrelor didactic;
- Perfectionarea continua a personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic;
- Participarea cadrelor didactice la activitati de cercetare;
- Continuarea dotarii salilor de clasă cu mobilier specific ,
- Continuarea consrtucției și modernizarii grupurilor sanitare;
- Realizarea reabilitarii la școala din Decebal
- Dotarea cu aparatura electronica de uz didactic, cu jocuri si jucarii;
- Atragerea de donatii materiale si financiare de la parinti si societati comerciale;
- Accesarea unor granturi accesibile noua;
- Amenajarea unor sali de sport;
- Extinderea relatiilor de parteneriat cu Primaria, Consiliul local, Biserica, cu alte gradinite din judet, din alte judete, din alte tari
- Promovarea imaginii unitatii.
13.PLANURILE OPERAŢIONALE
Obiectivul 1:
- Identificarea nevoilor de instruire individuală a cadrelor didactic. Perfecţionarea continuă a celor de cadre didactice din unitate în abordarea metodelor active de învăţare ce se aplică în relaţiile cu copiii prin: comisia metodică, cerc pedagogic, muncă de cercetare la nivelul unităţii.Obtinerea gradelor didactice, participare la cursuri de perfectionare precum si completarea studiilor de nivel mediu.
ivul 6educaţie fizică coordonate de profesori specialişti de la Palatul Copiilor.
tru a se realiza în condiţii optime acti - grup ţintă: cadre didactice
- etape: anual
- responsabilităţi –responsabilele de comisii metodice și șefii de
catedre
- Organizarea unor activităţi demonstrative la nivelul claselor pentru popularizarea experientelor pozitive de munca cu elevii;
- grup ţintă – clase de elevi,profesori,învățători;
- etape -lunar
- responsabilităţi – resp.com.met.și de catedre.
- Organizarea activităţilor opţionale planificate , aprobat de ISJ beneficiind de noile condiţii preconizate prin îmbunătăţirea bazei materiale a grădiniţei:
- grup ţintă: cadre didactice, copii, părinţii acestora
- etape: săptămânal
- responsabilităţi: cadre didactice
- Desfasurarea unor schimburi de experienta pe teme de specialitate intre cadrele didactice unitatii noatre si a altor unități prescolare și școlare partenere locale,nationale si eventual internationale.
Grup tinta:cadre didactice
Etape : semestrial
Responsabilitati; director, consilier educativ.
Obiectivul 2:
- Obținerea unor performanțe cu elevii și asigurarea succesului elevilor în evoluția școlară
Grup țintă:elevii școlii
Etape: permanent
Responsabilități: cadrele didactice
- Promovarea sistematică a unor metode interactive și tehnici moderne de studiu la toate obiectele (,,a învăța cum să înveți,a învăța pentru a știi să faci,a învăța permanent.)
Grup țintă: elevii
Etape: permanent
Responsabiliăți: cadrele didactice.
-Întâlniri cu părinții periodice pentru a prezenta aprecierile cadrelor didactice privind nivelul de pregătire, motivația pentru învățare a elevilor .
Grup țintă: părinți, elevi.
Etape: lunar.
Resposabilități: diriginții.
Obiectivul 3
-Realizarea si derularea de proiecte educationale in parteneriat cu alte gradinite și școli,local,national sau international.
Grup tinta: cadre didactice,copiii,parintii
Etape : anual
Responsabilitati: comisia responsabila si directorul
-Realizarea de parteneriate cu institutii,ONG-uri care sa sprijine desfasurarea unor activitati educative sau extracurriculare
Grup tinta; cadre didactice
Etape: semestrial
Responsabilitati: comisiile responsabile si directorul
-intensificarea activitatii asociatiei parintilor,si realizarea de actiuni comune in parteneriat.
Grup tinta: parinti, profesori,învățători,educatoare.
Etape:semestrul I.
Responsabilitati: Responsabila activitatilor cu familia si directorul
Obiectivul 4.
- Organizarea de spectacole filantropice, bal anual şi expoziţii cu vânzări( tematice) cu participarea părinţilor, a membrilor comunităţii locale, a posibililor sponsori şi susţinători ai școlii
Grup ţintă: sponsori,parinti, cadre didactice,copii
Etape:-semestrial
Responsabilităţi: educatoarele şi preşedintele comitetului
de părinţi
- Identificarea tuturor factorilor posibili ce se vor implica financiar, material ori ca partener în realizarea dezvoltarii materiale a unității:
Grup ţintă: ISJ, specialişti în educaţie Primîri Vetiș , ONG-uri
Organizaţia Caritas, patroni, societăţi comerciale, comitet
de părinţi, persoane fizice.
Etape: permanent
Responsabilităţi: -manager, cadre didactice, președintele comitetului
de părinţi .
- strangerea impozitului de 2% prin,, Asociaţiei părinţilor”, pentru imbogatirea fondurilor necesare realizării bazei materiale a programelor educaţionale,si nu numai
Grup ţintă: părinţii şi educatoarele
Etape:Semestrul I
Responsabilităţi: preşedintele comitetului de părinţi, manager, 3
educatoare desemnate de C.A. al grădiniței.
-Atragerea unor surse de finanțare prin realizarea de proiecte,inițierea cadrelor înelaborarea de proiecte.
Grup tinta: cadre didactice
Etape:de câte ori este nevoie
Responsabilitati: directorul si echipa de proiect
Obiectivul 5
-Reabilitarea Scolii Gimnaziale Decebal
Grup ţintă: administrator financiar, cadre didactice, manager ,
Primăria Vetiș, consiliu de administraţie,sponsori.
Etape: anul școlar 2013-2014
Responsabilităţi: director
- Imprejmuirea clădirii școlii Primare din Vetis ,
Grup ţintă : cadre didactice, părinţi, copii
Etape:anul școlar 2013-2014
Responsabilităţi: C.A. al școlii, manager .
Primăria Vetiș, sponsori, comitetele de părinţi
- Intocmirea unui proiect pentru o săla de sport
Grup ţintă : elevi,prof de sport
Etape: anul 2014-2015.
Responsabilităţi: cadre didactice implicate în proiect, C.A. al
școlii, manager
- Finalizarea amenajării curţii grădiniţelor și școlilor prin completarea aparatelor de joc, a amenajării spaţiilor ce vor deservi activităţile sportive şi cele de recreere .Elaborarea unor proiecte împreună cu Protecția Mediului
Grup ţintă: C.A. al școlii,echipa de proiect
Etape: la primăvară
Responsabilităţi: C.A.,cadre didactice
părinţi,
Obiectivul 6
- Organizarea acţiunii,, Școala vă invită şi vă oferă” pentru părinţi, copii, bunici etc, care doresc să beneficieze de oferta educaţională a școlii noastre.
Grup ţintă: părinţi, copii
Etape: în fiecare an .
Responsabilităţi: manager.
- Popularizarea activităţilor educaţionale,extracurriculare din unitatea noastră prin mass- media locală
Grup ţintă:, membrii ai comunităţii locale
Etape: periodic
Responsabil: colectivul didactic şi preşedintele comitetului
reprezentativ al părinților, părinţi,directorul
- Crearea unui site al școlii pentru popularizarea imaginii unitatii,prezentarea unitatii pe site-uri didactice.Crearea unor brosuri si plianturi care sa fie distribuita celor interesati. Se vor face demersurile pentru schimbarea denumurii unitatii si atribuirea unei sigle care s-o reprezinte.
14.MONITORIZARE ȘI EVALUARE:
Pentru monitorizare se vor intocmi rapoarte semestriale, se vor fotografia si filma cele mai semnificative actiuni intocmindu-se un raport final al actiunilor si rezultatelor.
Evaluarea se va face semestrial si anual va fi cuprins in analiza muncii.
Realizarile vor face parte din punctele tari ale analizelor, iar cele din punctele slabe vor fi introduse in planul de ameliorari.
Responsabilitatea revine C.A.
Intocmit de
Director
HUDACSKO GYONGYI
BIBLIOGRAFIE
- Joiţa Elena – Management educaţional;profesorul-manager:roluri şi metodologie;Collegium,Polirom, 2000, Iaşi
- PROGNOSIS, 2000
- Economicǎ, 1997
- Pǎun Emil – Şcoala-abordare sociopedagogicǎ, Ştiinţele educaţiei, POLIROM, Iaşi, 1999
- Petrescu, Ion – Gândire şi aptitudini manageriale, Lux Libris, Braşov,1996
- Petrescu, Ion – Profesiunea de manager, Lux Libris, Braşov,1997
- Petrescu, Ion – Psihosociologia managerialǎ, Lux Libris, Braşov, 1998
- Prutianu Ştefan – Comunicare şi negociere în afaceri, POLIROM, Iaşi, 1998
- Stanton Nicki – Comunicarea, Societatea ştiinţǎ şi tehnicǎ, 1995
- Stephen R. Covey – Eficienţa în 7 trepte, Ed. ALL, 1996
- Vinţanu, Nicolae – Educaţia adulţilor, IPC, EDP, 1998
- ·
- · 1998