Liceul Teologic Penticostal Arad
Arad, Arad

Activităţi extracurriculare

PROGRAMELE JUNIOR ACHIEVEMENT

 În anul școlar 2021-2022, elevii Liceului Teologic Penticostal Arad, din clasele cu specializare matematică-informatică, au participat la activități extracurriculare oferite de organizația Junior Achievement România.

Junior Achievement este cea mai mare organizație internațională de educație economică și antreprenorială, programele fiind urmate în 40 de țări din Europa și peste 100 din lume.

În România, programele, proiectele și competițiile JA learning by doing și project based sunt urmate anual de peste 200.000 de elevi și studenți din peste 1.700 de instituții de învățământ și se desfășoară local în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, instituțiile de învățământ și susținătorii JA în România.

Misiunea JA România este să inspire și să pregătească tânăra generație pentru a reuși în viață prin încurajarea inițiativei, profesionalismului și dezvoltării unor competențe esențiale pentru viața personală și profesională.

Programele JA ajută tinerii să se pregătească pentru realitatea economică, oferindu-le posibilitatea să învețe cum să se raporteze la societate, cum să își aleagă profesia, cum să devină independenți financiar și cum să creeze locuri de muncă ce vor schimba în bine viețile oamenilor din jurul lor și economiile comunităților în care trăiesc.

Programele internaționale JA acoperă toate categoriile de vârstă și sunt adaptate pentru specificul realității din România, ajutând tinerii să-și dezvolte abilități și competențe esențiale pentru carieră și pentru viață.

Programele sunt implementate la clasă gratuit, prin parteneriatul cu Ministerul Educației Naționale și datorită susținerii din partea comunității de afaceri, ce contribuie financiar și cu participarea consultanților voluntari la clasă, oferind tinerilor oportunitatea de a intra în contact cu mediul de business.

Înscrierea în programele le permite elevilor din România accesul la resurse educaționale și metode moderne de învățare.

JA România oferă, în mod gratuit, instituțiilor școlare, cadrelor didactice, elevilor și studenților programe, proiecte și competiții naționale și internaționale de tipul learning by doing și project based, adaptate sistemului de învățare hibrid și mediului educațional românesc. Programele, proiectele și competițiile JA sunt implementate în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, conform protocolului nr. 10184/14.05.2003, iar kiturile JA (manuale, ghiduri pentru profesori și voluntari, fișe pentru activități), disponibile în format digital, electronic sau tipărit, au acordul MEC (3637/11.10.2017) în vederea utilizării la clasă.

Programele Junior Achievement pentru adolescenți, destinate claselor IX - XII, aduc școala mai aproape de economia reală, dezvoltând competențe și abilități prin activități practice care îmbină învățarea prin experiență cu rigoarea științifică: de la descoperire, analiză de studii de caz și joc de rol până la simulări pe computer sau în sala de clasă.

Prin programele de educație economică, antreprenorială, financiară și de orientare în carieră, elevii de liceu învață ce presupune o carieră bazată pe valori etice, succesul profesional și mecanismele economiei de piață.

 

 Proiectul european „Girls Go Circular”

Unul dintre proiectele în care au fost implicați elevii liceului este Proiectul european „Girls Go Circular”, ediția 2021, desfășurat în luna decembrie 2021, în sistem online, pe o platformă dedicată proiectului.

Este un proiect care abordează o problemă foarte actuală și stringentă: reciclarea materialelor în diverse sectoare ale economiei în vederea reducerii nivelului de poluare și a găsirii unor modalități fiabile de utilizare a resurselor planetare.

Proiectul „Girls Go Circular” își propune să echipeze cel puțin 50.000 de eleve cu vârste cuprinse între 14-18 ani cu abilități digitale și antreprenoriale până în 2027 printr-un program de învățare online despre economia circulară. Proiectul sprijină „Acțiunea 13 – Încurajarea participării femeilor la STEM” a „Planului de acțiune pentru educația digitală al Comisiei Europene”² și contribuie la reducerea decalajului de gen în ceea ce privește numărul de femei active în sectoarele digitale și antreprenoriale din Europa.

În centrul proiectului se află Circular Learning Space (CLS), o platformă de învățare online, incluzând mai multe module care conferă abilități digitale în timp ce explorează economia circulară din unghiuri diferite. În timp ce activitățile propuse îi provoacă pe elevi să utilizeze instrumente digitale pentru a finaliza sarcini, accentul pe economia circulară oferă cunoștințe despre marile provocări ale timpului nostru, oferindu-le elevilor posibilitatea să devină agenți ai schimbării în tranziția socio-ecologică.

Proiectul „Girls Go Circular” își propune următoarele:

•   Să contribuie în mod substanțial la obiectivele politicii UE privind diversitatea de gen prin dotarea fetelor cu competențe digitale și antreprenoriale. Proiectul se aliniază la domeniile de competență 1-3 ale Cadrului european pentru competența digitală 2.0.³

•   Să îmbunătățească abilitățile digitale ale elevilor în conformitate cu nivelurile de competență 1 – 5 ale Cadrului european pentru competența digitală a cetățenilor 2.1.⁴

•   Să predea competențele necesare pentru a aborda provocările de sustenabilitate și să sprijine fetele cu vârste cuprinse între 14-18 ani în înțelegerea rolului disciplinelor STEM în promovarea sustenabilității.

•   Să promoveze educația digitală în UE prin completarea programelor școlare și sprijinirea profesorilor cu instrumente care să faciliteze învățarea în sala de clasă.

Circular Learning Space este un sistem cu sursă deschisă (open-source) de management al învățării online. Acesta le oferă cursanților posibilitatea de a lucra individual și în grup în timpul sesiunilor online și în persoană. În plus, CLS cuprinde module interactive de învățare despre economia circulară, inclusiv roluri antreprenoriale și exerciții bazate pe provocări, pentru a dezvolta abilitățile digitale și antreprenoriale. Așadar, CLS oferă o combinație de videoclipuri, podcasturi, materiale de învățare și provocări de grup.

Elevii au avut de parcurs două module obligatorii, învățând ce înseamnă „economia circulară” și noțiuni de bază privind comportamentul și siguranța în mediul online.

De asemenea, există opt module tematice care abordează problema economiei circulare în diverse domenii de activitate, cu explicații și exemple de companii care au găsit și implementat diverse soluții pentru a ridica cât mai mult procentul materialelor reciclate în diverse sectoare economice: prelucrarea metalelor, modă, materiale plastice, dispozitive electronice, robotică, domeniul alimentar în mediul urban, precum și combaterea schimbărilor climatice.

Modulele cuprind materiale interesante și diverse, ușor de parcurs și de înțeles, combinând materiale video, texte informative, chestionare.

Elevii aveau obligația de a parcurge cel puțin unul dintre modulele tematice. Am parcurs împreună, în clasă, modulul „Moda și economia circulară”, dar unii dintre elevi au fost interesați și de alte domenii, parcurgând individual mai multe dintre modulele oferite.

Participarea în acest proiect oferă elevilor și profesorilor beneficii cum ar fi: participarea la un proiect european, conectarea la problematica societății contemporane prin accesarea unor materialelor educaționale de actualitate și dezvoltarea competențelor digitale indispensabile în societatea actuală prin parcurgerea cursurilor în format digital interactiv.

Feedbackul din partea elevilor cu privire la acest proiect a fost unul pozitiv, unii dintre ei accesând și alte materiale decât cele parcurse împreună și considerând că au aflat lucruri noi, interesante și utile.

 

Educație pentru orientare profesională („Succesul profesional”)

Una dintre programele oferite de JA Romania și implementate în cadrul Liceului Teologic Penticostal Arad este „Educație pentru orientare profesională” („Succesul profesoinal”), concepută pentru nivel liceal.

Parte a programului internațional JA de educație pentru orientare profesională, programul „Succesul profesional” are ca obiectiv creșterea capacității tinerilor de a lua decizii privind viitorul lor profesional.

Prin intermediul activităților practice și jocurilor de rol, elevii își dezvoltă abilitățile interpersonale necesare adaptării la piața forței de muncă. Ei învață să se autoevalueze, să-și fixeze obiective, să elaboreze un CV și să se pregătească pentru un interviu de angajare.

Împreună cu profesorii, liceenii analizează diverse profesii și stabilesc seturile de competențe pe care doresc să și le dezvolte.

Programele îi ajută pe tineri să înțeleagă importanța continuării studiilor, să-și descopere valorile și pasiunile și să se orienteze către alegerea unei cariere profesionale.
Prin activități de tip learning by doing și project based, dezbateri, sesiuni de job shadow și de consultanță cu profesioniști din mediul de afaceri, programul sprijină tinerii să-și însușească o serie de competențe și să găsească mai ușor răspuns unor întrebări precum: „Ce vreau să devin după ce termin școala?”, „Unde vreau să lucrez?”, „Care este cel mai potrivit loc de muncă pentru mine?”.

Competențele dezvoltate în cadrul programului sunt:

  1. Utilizarea conceptelor specifice științelor sociale pentru organizarea demersurilor de cunoaștere și explicare a unor fapte, evenimente, procese din viața reală;

  2. Aplicarea cunoștințelor specifice științelor sociale în rezolvarea unor situații-problemă, precum și în analizarea posibilităților personale de dezvoltare;

  3. Cooperarea cu ceilalți în rezolvarea unor probleme teoretice și practice, în cadrul diferitelor grupuri;

  4. Manifestarea unui comportament social activ și responsabil, adecvat unei lumi în schimbare;

  5. Participarea la luarea deciziilor și la rezolvarea problemelor comunității;

  6. Folosirea cunoștințelor dobândite la școală pentru o mai rapidă integrare pe piața muncii.

 

Prin intermediul activităților didactice (jocuri de rol, dezbateri, discuții, scenete, chestionare), elevii descoperă, prin simularea unor situații reale, importanța abilităților interpersonale și modalități de dezvoltare a acestora; discută despre modul în care diferite abilități interpersonale pot afecta rezultatele obținute; își dezvoltă abilitățile de vorbire în public și ascultare activă, învață să relaționeze eficient cu ceilalți; își testează abilitățile de care au nevoie pentru a ocupa un loc de muncă, acele abilități pe care orice angajator le așteaptă de la angajatul său: abilități fundamentale, abilități de management personal și abilități de lucru în echipă; dezvoltă soluții pentru potențiale situații care pot apărea la locul de muncă, pentru a media conflicte; își îmbunătățesc capacitățile de a lua decizii și rezolva problemele ce se pot ivi la locul de muncă; își testează aptitudinile necesare stabilirii și întreținerii relațiilor interpersonale, înțelegând importanța vitală a acestora pentru viitorul loc de muncă; învață că a-i influența pe ceilalți înseamnă a le cere părerea, a face sugestii, a-i încuraja și a-și exprima aprecierea; își testează capacitățile de a lucra în echipă, realizează împreună un produs și colaborează pentru atingerea unui scop comun; își exersează abilitățile interpersonale prin susținerea de interviuri în vederea ocupării unui loc de muncă; identifică elementele din patrimoniul personal și legătura dintre nevoi și consum; își trasează propria strategie de viață.

În acest proiect au fost implicați elevii clasei a XI-a B, specializare matematică-informatică.

Materialele suport sunt accesate online, fiecare elev participant având cont personal pe platforma JA Inspire.

Parcurgerea activităților nu se rezumă doar la aplicațiile digitale interactive, ci sunt propuse activități diverse, care aplică metode activ-participative aplicate în contexte situaționale inspirate din realitate.

De un mare succes în rândul elevilor s-au bucurat jocurile de rol, poate și datorită șansei de a „intra în pielea” unui personaj real.

Activitățile sunt realizate cu plăcere de către elevi, informațiile le stârnesc interesul, curiozitatea, provoacă discuții. Caracterul aplicat al activităților didactice constituie un mare avantaj, elevii dezvoltându-și competențe utile în viața de adult și în dezvoltarea profesională.

Din perspectiva cadrului didactic, constituie un avantaj faptul că se oferă materialele didactice necesare implementării programei.

Inițial am intențional realizarea activității în perioada „Școala altfel” dar, în urma modificării structurii anului școlar, a fost implementată ca activitate extracurriculară.

Neexistând presiunea evaluării activității elevilor, atmosfera în clasă a fost mult mai relaxată, elevii au fost mai dezinvolți, mai deschiși în exprimarea ideilor proprii sau a interpretării/ discutării diverselor situații propuse în cadrul diverselor activități de învățare.

Tematica modulelor cursului este una foarte actuală, iar caracterul aplicat al informațiilor, exemplelor, activităților didactice determină implicarea activă a elevilor în procesul instructiv-educativ, elevii ajungând la finalul activităților să fie bine dispuși, uneori să continue discuțiile între ei și după finalizarea activităților, ceea ce dovedește interesul stârnit de acestea.

 

Skills for Tech Jobs

Datorită implicării elevilor în proiectele oferite de organizația Junior Achievement, ni s-a oferit posibilitatea parcurgerii cursului „Skills For Tech Jobs”, oferit pe platforma JA Inspire.

Honeywell România și Junior Achievement România au dezvoltat „Skills for Tech Jobs” („Competențe pentru profesii în tehnologie”), un proiect educațional prin care elevii de gimnaziu și liceu au acces la activități practice și resurse digitale interactive, care le cultivă încrederea în propriile competențe și îi orientează în alegerea și pregătirea pentru o profesie în domeniul tehnologiei.

Prin activități educaționale derulate la clasă sau în format online cu sprijinul profesorilor și al consultanților voluntari, vizite la sediul partenerului sau sesiuni online pe teme de orientare profesională, elevii vor putea afla direct de la profesioniști cu experiență, de ce tehnologia este în prezent, atât în România, cât și la nivel global, una dintre cele mai bune opțiuni de carieră și cum se pot pregăti pentru job-uri specifice acestui domeniu

„Competențe pentru profesii în tehnologie” este un proiect de orientare profesională destinat elevilor de gimnaziu și liceu. Acesta a fost dezvoltat ca parte a programului internațional „Junior Achievement - Success Skills (Succesul profesional)” și include un modul educațional special creat pentru lecții în sistem hibrid – „Jobs in Tech” –, activități de consultanță și mentorat organizate cu sprijinul voluntarilor Honeywell și sesiuni online de tip jobshadowing, pentru diferite profesii din domeniul de activitate al companiei.

Prin intermediul activităților de învățare, consultanță și experiență practică, proiectul susține profesorii în demersul educațional, pentru a le oferi tinerilor informații detaliate despre competențele tehnice și profesionale de care au nevoie pentru succesul lor profesional în domeniul tehnologic.

Modulul educațional „Jobs in Tech”dezvoltat în completarea programului „Success Skills”: elevii, coordonați de profesori sau de voluntari, participă la lecții/activități destinate dezvoltării abilităților personale și de comunicare necesare dezvoltării carierei și succesului profesional.

Scopul acestui program este ca elevii să fie mai pregătiți pentru provocări, să poată face alegeri informate și să ia decizii inteligente privind viitoarea profesie.

Cursul oferă informații cu privire la diverse profesii din domeniul tehnologiei, având ca scop atât informarea elevilor cu privire la cerințele necesare urmării unei cariere în aceste domenii, cât și creșterea gradului de conștientizare în rândul elevilor a importanței finalizării studiilor.

Materialele sunt ușor de parcurs, sunt atractive, fiind segmentate în secvențe scurte și necesitând parcurgerea unor chestionare în vederea marcării modulului ca fiind finalizat.

De asemenea, unul dintre elementele care fac parcurgerea modulului mai atractivă îl reprezintă faptul că alternează diverse tipuri de activități (parcurgerea unor materiale informative, completarea unor texte lacunare, organizarea unor informații date etc.). faptul că torul se parcurge online, pe platformă, face ca feedbackul primit de elevi să fie instantaneu, oferind o satisfacție imediată.

Am ales să prezint pe scurt conținutul cursului elevilor implicați în activitate, să le explic condițiile cerute de către sistem în vederea finalizării modulelor cursului, apoi am dat voie elevilor să parcurgă materialele în ritm propriu, rezumându-mă la a supraveghea activitatea acestora, intervenind doar la nevoie, pentru a clarifica unele informații, dacă este cazul. Am constatat cu satisfacție că elevii nu s-au limitat la simpla parcurgere a materialelor și completarea chestionarelor, ci au început să împărtășească și să discute despre informațiile descoperite, au parcurs împreună unele materiale sau au colaborat la rezolvarea unor chestionare.

Elevii au prezentat interes față de informațiile oferite în curs întrucât le oferă posibilitatea de a face alegerea unei cariere în cunoștință de cauză sau dă posibilitatea proiectării unui posibil parcurs academic.

BIBLIOGRAFIE:

https://www.jaromania.org/despre-noi

https://www.jaromania.org/despre-noi/cine-suntem

https://www.jaromania.org/despre-noi/despre-programe

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/women-digital-scoreboard-2020

https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en

https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework

https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC106281

https://jainspire.na.crossknowledge.com/site/path/107954#tab/path/activity/5254968

https://www.jaromania.org/program/succesul--profesional

https://jainspire.na.crossknowledge.com/site/path/107954#tab/path/activity/5254968

https://www.jaromania.org/program/succesul--profesional