Scoala Gimnaziala Nr.18 "Sf.Dumitru" Craiova
Craiova, Dolj

Activităţi extracurriculare

Activitatile extracurriculare sunt numeroase, de accea vom opera o selectie.
Proiectul Comenius 1 „Omul în lumea de ieri, de azi şi de
mâine” Prof. coord. de proiect Comenius 1 Rodica-Magdalena Baciu
În cadrul Şcolii Nr. 18 „Sf. Dumitru” din Craiova se
derulează, de câţiva ani, proiecte de parteneriat internaţional. Anul
acesta a fost ultimul cu tema „Omul în lumea de ieri, de azi şi de
mâine”, modulul de lucru referindu-se la organizarea timpului liber
şi evoluţia comunicaţiilor. Ca ţări partenere, şcoala noastră a avut:
Collège Mont-Sauvy din Orgon, Franţa – coordonatorul proiectului,
Ortenbergschule din Frankenberg, Germania, Scuola Media Statale Porcu-Satta din
Quartu S. Elena, Sardinia – Italia şi Pobalscoil Inbhear Sceine din
Kenmare, Irlanda. Este greu de rezumat activitatea atât de complexă,
desfăşurată în cadrul proiectului, aşa că o prezentare sistematizată
pare mult mai eficientă: Mobilităţi internaţionale în anul şcolar
2005-2006: a) Orgon – Franţa, octombrie 2005 (2 profesori, 3 elevi); b)
Quartu S. Elena – Sardinia (Italia), aprilie 2006 (2 profesori, 8 elevi).
Activităţi de amploare: a) decembrie 2005 – „Săptămâna
Comenius”; b) martie 2006 – „Spring Day in Europe”; c)
mai 2006, Craiova – Reuniune finală de proiect (cu participarea a 14
profesori şi 19 elevi din Franţa, Irlanda, Germania, Sardinia); Alte
activităţi: a) colaborare cu „Centrul Şcolar pentru Elevi cu
Deficienţe Auditive – Craiova”, în cadrul unui proiect de
parteneriat având ca temă comunicarea; b) colaborare cu
„Cercetaşii României” pentru activităţile derulate cu
ocazia Spring Day in Europe 2006; c) îmbogăţirea CDS printr-un opţional
la nivelul mai multor arii curriculare, având tema „Noi şi Europa
– identităţi regionale”; d) participarea la „Festivalul
francofoniei” cu o dramatizare după un scenariu original, cu titlul
„Tous unis par le français”, spectacol care a fost distins cu
numeroase premii; e) derularea unei corespondenţe între elevii clasei a
V-a A şi o clasă similară de la Collège Mont-Sauvy, din Orgon –
Franţa; f) obţinerea a 4 medalii (1 de aur, 2 de argint şi 1 de bronz),
în urma participării la probele derulate în cadrul Olimpiadei
sportive şi culturale din Sardinia; Mediatizări: a) Săptămâna Comenius
– cotidianul „Prima oră”, ştirile 3 TV; b) Săptămâna
sportului şi culturii Comenius – TVS - „Matinal TV; Radio
„Oltenia” – „Radio Pitic”, „Sport
Magazin”; cotidianele „Gazeta de Sud”, „Cuvântul
libertăţii”, „Prima oră”; c) Cercul Coordonatorilor de
Programe şi Proiecte Educative Şcolare şi Extraşcolare – Ştirile TVS;
Diseminare: a) Consiliul profesoral cu tema Rolul proiectelor şcolare în
dezvoltarea conştiinţei europene a elevilor; b) Seminarul cu tema Parteneriate
şcolare şi Programe Unesco în Educaţie, organizat de C.N. Elena Cuza
– Craiova; c) Simpozionul Judeţean Managementul Proiectelor Comenius,
organizat de C.N. Carol I – Craiova; d) Expoziţia de produse finale şi
exemple de bună practică Proiectele Comenius – o arcă a prieteniei,
organizată de Biblioteca Judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman”;
e) mai 2006 – „Ziua Europei”, masă rotundă cu tema
„Valori culturale şi tradiţii europene”, la Muzeul Olteniei. f)
Cercul Coordonatorilor de Programe şi Proiecte Educative Şcolare şi
Extraşcolare, cu tema Învăţământ românesc,
învăţământ european. Iniţierea şi crearea de proiecte şi
programe europene; g) Prezentarea power-point în cadrul
„Journée de Réflexion Pédagogique” –
Communication et loisirs, une bonne pratique des langues; h) Mediatizarea
activităţilor în „Didactica Nova”, revistă de informare şi
cultură didactică, seria C – învăţământul gimnazial şi
liceal;Articole publicate în revista Şcolii Nr. 18 „Sf.
Dumitru” – Craiova, Orizonturi. ACTIVITĂŢILE EXTRAŞCOLARE –
ROLUL LOR ÎN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV Inst. Mihalcea Elena, Inst.
Totora Mihaela Înv. Pungă Carmen, Înv. Vlad Aurelia Serbările
şcolare, excursia, drumeţia şi vizitele sunt activităţile extraşcolare
cele mai îndrăgite de copii, indiferent de vârsta lor. Cu ajutorul
acestor activităţi, copiii se relaxează, se distrează, participând cu
plăcere la desfăşurarea lor. EXCURSIA are o însemnătate atât de
mare, încât ar putea fi considerată ca parte integrantă a
procesului de învăţământ. Ea contribuie la consolidarea
cunoştinţelor, la formarea priceperilor şi deprinderilor elevilor de a
observa fenomenele naturii şi ale vietii sociale. Ea îl odihneşte şi
reconfortează pe copil, îi dezvoltă înclinaţiile şi
aptitudinile. Excursiile şcolare dezvoltă spiritul de prietenie, de
colectivitate, de voinţă, iniţiativa, precum şi deprinderi, proceduri
gospodăreşti de la o vârstă mică, fiindu-le folositoare în
viaţă. Frumuseţea şi diversitatea peisajului geografic românesc,
obiectivele vizitate cu prilejul unei excursii alimentează şi tonifică
sentimentul de mândrie patriotică. Excursiile bine organizate
înviorează munca şcolară, sporesc interesul elevilor pentru geografie,
stimulează dorinţa de cunoaştere şi curiozitatea de a înţelege
temeinic obiectele şi fenomenele înconjurătoare. Contactul cu natura
produce asupra copiilor o impresie puternică, lasă urme adânci în
amintirea lor, le trezeşte sentimentul de dragoste pentru natura
înconjurătoare şi frumuseţile neasemuite ale patriei noastre, dar şi
faţă de realizările economice ale poporului roman, ale istoriei sale,
contribuind la educaţia patriotică, la crearea unui suport informativ-educativ
pe plan ecologic, pentru protecţia mediului înconjurator. DRUMEŢIA
constituie izvor de sănătate şi sursă de informare, reprezintă forma de
deplasare de scurtă durată pe distanţe mici, pe jos, care se desfăşoară
în orizontul local. Importanţa ei constă în aceea că
învăţătorul dirijează observaţiile copiilor, făcându-i să
urmărească poziţia, evoluţia şi diversitatea sau specificul acestora,
legăturile cauzale dintre ele. Drumeţia face din timpul liber un instrument
plăcut şi eficient în dezvoltarea fizică, psihică şi intelectuală a
copiilor. Materialul intuitiv pe care ni-l oferă natura în timpul
drumeţiilor nu poate fi folosit în clasă decât în parte, dar
el contribuie la restructurarea cunoştinţelor, la crearea unor noi conexiuni.
Excursia şi drumeţia nu îngrădesc comportamentul liber, caci
“numai libertatea îl duce pe om spre săvârşirea de fapte
bune, spre virtute” – Fr. Rabelais MUZEUL – izvor de cultură.
Deosebit de importante sunt, ca activităţi extracurriculare şi vizitele la
muzeu. Ele se pot efectua atât în timpul excursiilor sau
drumeţiilor, cât şi ca activităţi distincte. Indiferent că vizita are
loc la un muzeu de istorie, de artă sau al ştiintelor naturii, ea îi
invaţă pe copii să privească, să analizeze, să preţuiască valorile
morale şi spirituale ale poporului român. Cadrelor didactice le revine
sarcina de a educa elevii cu privire la necesitatea de a vizita cat mai multe
muzee. În felul acesta, elevul ia contact cu obiectul de patrimoniu,
prilejuindu-i o reală satisfacţie, stimulându-i curiozitatea, dorinţa
de a explora, de a descoperi. SERBARILE ŞCOLARE lărgesc orizontul spiritual al
elevilor, contribuind la acumularea de noi cunoştinte. Ele îmbogatesc
viaţa afectivă a copiilor, stimulându-le sau dezvoltându-le
interesele, contribuie la dezvoltarea simţului de răspundere prin dorinţa de
reuşită, favorizează concentrarea atenţiei. Prezenţa spectatorilor
trezeşte în fiecare “actor” dorinţa de a învinge
timiditatea. O serbare şcolară dezvoltă înclinaţiile artistice ale
elevilor, stimulează şi educă atenţia, exersează memoria, iar cu timpul
sporeşte capacitatea de rezistenţă la efort. Serbările trebuie sa trezească
emoţii în sufletul spectatorilor, reacţia promptă a acestora prin
aplauze îi stimulează pe copii să dea tot ce sunt în stare. Ca să
fim siguri de reusită, nouă ne revine sarcina de a organiza şi de a-i provoca
pe copii la astfel de acţiuni, de a-i îndruma, de a-i supraveghea şi a
ne integra în rândul lor.



An şcolar 2007-2008





I.

Participarea la activităţi cuprinse în calendarul I.S.J.:

-

Săptămâna Mobilităţii – Ziua fără maşini (22 septembrie
2007) – prof. Marilena Ştefănescu, prof. Gabriel Chiriac;

-

Ziua europeană a limbilor străine (26 septembrie 2007) – prof.
Anişoara Cioacă, prof. Carmen Udrea;

-

Ziua Mondială a Protecţiei Animalelor (4 octombrie 2007) – prof.
Marilena Ştefănescu;

-

Ziua Internaţională a Toleranţei (16 noiembrie 2007) – prof. Elena
Pătru, prof. Rodica-Magdalena Stovicek;

-

Ziua Universală a Copiilor (20 noiembrie 2007) – prof. Carmen Epuran,
prof. Elena Cristea.

-

Ziua Internaţională de Luptă Anti-SIDA (1 decembrie) – prof. E.
Pătru;

-

Ziua Internaţionala a Voluntarilor (5 decembrie) – prof. F.
Sârmă, prof. E. Pătru;

-

Ziua Drepturilor Omului (10 decembrie) – prof. R. M. Stovicek;

-

Ziua Internaţională Împotriva Rasismului (21 martie) – prof.
Ecaterina Ghigă, prof. Florentina Nică;

-

Ziua Pământului (22 aprilie) – prof. Gherghiţa Iorga, prof.
Marilena Ştefănescu;

-

Ziua Europei (9 mai) – prof. R.M. Stovicek, inst. Diana Asproiu, prof.
Elena Cristea, prof. Carmen Udrea, prof. Gabriel Chiriac, prof. Anişoara
Cioacă;

-

Ziua Mondială a Mediului (5 iunie) – prof. Elena Pătru, prof. Anişoara
Cioacă, inst. Jianu Lonetta, inst. Murărescu Diana.



II.

Realizarea de programe cu specific european sau comunitar:

-

Ziua Internaţională a Păcii (21 septembrie 2007) – prof.
Rodica-Magdalena Stovicek, prof. Elena Pătru;

-

Comemorarea Holocaustului (9 octombrie 2007) – prof. Ecaterina Ghigă,
prof. Florentina Nică, prof. Rodica-Magdalena Stovicek;

-

Festivalul “Lire en fete” – Salon Naţional de Bandă
Desenată (11 octombrie 2007) – prof. Anişoara Cioacă, prof. Elena
Pătru;

-

Cocursul de Orientare Turistică şi Ecologie Genesis (13 octombrie) –
prof. Gabriel Chiriac, prof. Marilena Ştefănescu;

-

Zilele Municipiului Craiova (26 octombrie 2007) – tot colectivul
profesoral;

-

Festivalul Şanselor Tale (5-10 noiembrie 2007) – prof. Elena Pătru,
prof. Eugenia Măroiu;

-

Săptămâna Egalităţii de Şanse (19-23 noiembrie 2007) – prof.
Rodica-Magdalena Stovicek.

-

Cercul Directorilor Nr. 4 (ianuarie 2008) – Prof. Elena Cristea, prof.
Marilena Ştefănescu, prof. Rodica-Magdalena Stovicek, prof. Ecaterina Ghigă,
prof. Florentina Nică;

-

Festivalul Francofoniei – participarea cu dramatizare realizată de
membrii catedrei de limbi moderne – prof. Anişoara Cioacă, prof. Carmen
Udrea, prof. Elena Pătru, prof. Florentina Nică;

-

Săptămâna Naţională a Voluntariatului (22-28 aprilie 2008), cu
participare la cea mai mare lecţie din lume , în parteneriat cu
“Salvaţi Copiii”, filiala Dolj;

-

Participarea la concursul naţional Mesajul meu antidrog , organizat de
Serviciul Regional Antidrog Dolj;

-

Participarea la concursul naţional Elev în comunism , organizat de
Institutul Naţional de Investigare a Crimelor Comunismului din România;

-

Participarea la concursul naţional Mărturii ale Holocaustului , organizat de
I.S.J. Dolj şi Comunitatea evreilor din România;

-

Participarea la concursul naţional Democraţie şi toleranţă , organizat de
I.S.J. Dolj, departamentul de educaţie civică;

-

Iniţierea şi derularea proiectului educativ extracurricular Independenţi
într-o Europă unită, cu participarea a peste 30 de şcoli din 19
judeţe ale ţării – prof. R.M. Stovicek, inst. Diana Asproiu;

-

Participarea la concursul interşcolar de creaţie română-engleză
iniţiat de C.N. Ştefan Velovan, My Universe (două premii II, o menţiune)
– prof. Elena Cristea, prof. Laviniu Lăpădat, prof. R.M. Stovicek, prof.
Carmen Udrea;

-

Participarea la concursul interşcolar de creaţie în limba engleză
iniţiat de C.N. Fraţii Buzeşti, Young Talents (un premiu I, două
menţiuni) – prof. Elena Cristea, prof. Carmen Epuran;

-

Participarea la concursul interşcolar de creaţie în limba franceză
Francophones-francofans , organizat de Şc. Nr. 31 “Theodor Aman”
(patru premii I, un premiu II) – prof. Anişoara Cioacă;

-

Participarea la Festivalul Francofoniei (trei premii I pentru interpretare
individuală, premiul I pentru dramatizare) – prof. Anişoara Cioacă.





III.
Premii obţinute de elevi la concursuri cu profil euro-comunitar:

a)

Concursul Naţional “Mesajul meu antidrog”, etapa judeţeană:

-

Premiul I (calificare la etapa naţională) – Bîldea Silvia, VII A,
secţiunea eseu literar, prof. coord. R.M. Stovicek;

-

Premiul II – Doicu Ionela, VIII B, secţiunea arte vizuale, prof. coord.
Dorina Smarandache;

-

Premiul III – Budulan Alina, VII A, secţiunea eseu literar, prof. coord.
R.M. Stovicek;

-

Premiul special – Murtaza Flavia, VIII B, secţiunea eseu literar, prof.
coord. Elena Pătru;

-

Premiul special – Popescu Aida, V A, secţiunea eseu literar, prof. coord.
Elena Pătru;

b)

Concursul Naţional “Mărturii ale Holocaustului”, etapa
judeţeană:

-

Premiul II – e