Scoala Gimnaziala "Ion Agarbiceanu" Cluj-Napoca
Cluj-Napoca, Cluj

Prezentare

Dacă este să ne situăm într-o ierarhie a valorilor instituţionale din învăţământul preuniversitar clujan, Şcoala „Ion Agârbiceanu" a ocupat cu siguranţă până nu demult unul din locurile fruntaşe, bucurându-se de prestigiu şi notorietate în spaţiul plin de nobleţe al oamenilor şcolii, de mândria şi recunoştinţa celor care au absolvit aici, de aprecierea şi respectul societăţii civile. Credem în valorile profesionale formate şi afirmate de-a lungul timpului în acestă şcoală, în capacitatea şi competenţele corpului profesoral de aici, de a obţine şi menţine la standarde ridicate performanţele elevilor. Primul dintre motivele care ne susţin această certitudine este dorinţa cât mai multora dintre elevii ciclului primar şi gimnazişti de a studia la această şcoală, iar al doilea fiind dat de numeroasele succese obţinute le olimpiadele şcolare, concursurile şi competiţiile locale, naţionale şi internaţionale, de la care elevii s-au întors cu premii, distincţii şi medalii. Suntem încredinţaţi că elevii şi corpul profesoral de aici se află pe traiectoria ascendentă a devenirii învăţământului românesc, catalizându-şi acţiunile pe direcţia redimensionării continue a calităţii, sporirii şi menţinerii notorietăţii de care se bucură această instituţie şcolară din Cluj-Napoca.

Am fost iniţial o şcoală de cartier mică cu un singur corp de clădire, apoi o şcoală mai mare, o şcoală impunătoare într-un cartier. Am crescut cu timpul în toate componentele, îndeosebi în cele valorice. Suntem o şcoală cu clasele I- VIII performantă, dorită de populaţia şcolară; suntem un colectiv didactic a cărui principală calitate este dorinţa perfecţionare materializată prin muncă asiduă dăruită idealurilor de performanţă; suntem elevi care ştiu ce vor de la viitor şi se pregătesc pentru a fi competitivi; suntem părinţi dornici să contribuim la dezvolterea şcolii în care învaţă copiii noştri; suntem noi, Şcoala „Ion Agârbiceanu".Vom fi mai mult decât suntem, o şcoală pentru viaţă, în care vom face training şi formare pentru inserţie socială; o şcoală prietenoasă care va crea forme atractive de petrecere a timpului liber; o şcoală a intersecţiei comunitare în care elevi, părinţi, reprezentanţi ai autorităţii locale, agenţi economici, instituţii de cultură vom forma echipe de lucru pe proiecte concrete, o şcoală a serviciilor esenţiale către comunitate: consiliere privind cariera, reconversie profesională, mediere ocupaţională.


                În Fondul 1091 nr. de inventar 726 de la Arhivele Statului Filiala Cluj este menţionat începutul activităţii didactice la Şcoala primară de stat nr. 14 cu sediul în str. Cărămidarilor nr.26 (Fabricii nr.26) - prima denumire a actualei instituţii de învăţământ preuniversitar din Municipiul Cluj - Napoca), în anul 1930. Este o şcoală primară cu limba de predare română, având înscrişi în anul şcolar 1930 - 1931, 213 elevi români, maghiari, evrei, ţigani  în clasele I, a-II-a  şi a-III-a,  din anul şcolar următor funcţionând şi clasa a IV-a.
                Din anul şcolar 1938 - 1939, la clasa I se înfiinţează şi secţia maghiară, instituţia  având structură de şcoală primară cu limba de predare română şi clase cu predare în limba maghiară.
                În timpul celui de-al doilea război mondial, când N-V Transilvaniei a intrat sub stăpânire străină, autorităţile maghiare au introdus limba de predare maghiară, elevii români fiind eliminaţi din şcoală, prin necunoaşterea limbii. Instituţia îşi schimbă denumirea în Şcoală primară nr.14 de stat a Regatului Maghiar, cu clasele I - VII.
                Din 1945, după sfârşitul războiului, şcoala a funcţionat din nou ca şcoală cu predare în limba română şi cu secţie maghiară, având ca director până în anul 1962 pe prof. de matematică Budea Simion.
            Din anul şcolar 1948-49 secţia maghiară s-a separat de cea română şi a funcţionat  ca o nouă şcoală cu denumirea: Şcoala de 7 clase, nr. 27 cu sediul în strada Cărămidarilor nr. 555. Şcoala primară nr.14 a continuat să funcţioneze la aceeaşi adresă, cu clase I - IV.
                În anul 1953 Şcoala nr. 14 îşi schimbă denumirea în Şcoala de 7 clase nr. 19 cu predare în limba română şi la care revine secţia maghiară.
                Din anul 1956 s-a dat în folosinţă a doua clădire a şcolii - parter şi etaj cu 8 săli de clasă  (actuala clădire C). În această şcoală s-a mutat secţia maghiară, director fiind prof. de muzică  Kovacs Aurelia.
                În anul 1960 cele două şcoli - Şcoala de 7 clase nr. 19, cu sediul în prima clădire a şcolii, actuala clădire A şi Şcoala de 7 clase nr.18 cu sediul în actuala clădire C-  s-au contopit şi au format Şcoala de 7 clase nr.5. La această dată, în instituţie funcţionau 14 clase la ciclul primar (4 clase româneşti cu 136 elevi şi 10 clase maghiare cu 276 elevi) şi 12 clase la ciclul gimnazial din care 6 clase româneşti cu 129 de elevi şi 6 clase maghiare cu 189 de elevi. Personalul didactic condus de dir. Budea Simion şi dir adj. Makasy Edita era format din 13 învăţători şi 21 de profesori.
                În această perioadă s-a amenajat atelierul şcolii cu o suprafaţă de 30 mp şi s-a împrejmuit şcoala cu ţeavă veche (aprox. 500 mp).
                Din anul şcolar 1963-64 Şcoala de 7 clase se transformă în Şcoală de 8 clase nr. 5, Cluj - Napoca director fiind prof. de matematică Ise Teodor iar dir adj. Nagy Edith.
            În anul 1968 ca urmare a creşterii spectaculoase a populaţiei şcolare şi a generalizării învăţământului obligatoriu de 10 clase a început construirea unui nou corp de clădire, legat de clădirea construită în anul 1956. Este vorba de actuala clădite B, unde se află 8 săli de clasă, laboratoarele de fizică şi chimie, sala profesorală, birouri şi cabinete medicale şi cabinetul de psihologie.
                Între anii 1962-73, când director a fost Ise Teodor, numărul de elevi a continuat să crească, apropiindu-se de cifra 1000.
                În anul 1978 în urma deciziei nr. 555/15 decembrie a început ridicarea unui nou corp de clădire (actuala clădire D cu parter şi două etaje) ce a devenit funcţional în anul 1980. În perioada 1973-84 şcoala a fost condusă de prof. Cioroianu Margareta, care a continuat amenajarea unor cabinete şi laboratoare, o sală festivă, o sală de gimnastică improvizată într-o sală de clasă, s-au amenajat spaţiile verzi, cei aprox. 1500 de elevi şi peste 50 cadre didactice desfăşurând o fructuoasă activitate de predare -învăţare  şi cultural - educativă.
            În perioada 1984-1989 şcoala a funcţionat cu un efectiv de aprox. 2600 elevi, director fiind prof. de limba şi literatura română Locusteanu Lucia. Au existat preocupări intense privind amenajarea, reamenajarea unor laboratoare şi cabinete, a bibliotecii, a cabinetelor medicale (pediatrie şi stomatologie) cel de psihologie, etc.
                După revoluţia din decembrie 1989 şcoala a fost condusă de prof. de biologie Drăgoi Victor, prof. de istorie Nemeş Irimie, prof. de desen Botez Georgeta , prof. de chimie Rus Alexandru si prof. de chimie Rodica Dosa. In prezent directorul scolii este prof.de ed.tehnologica Iacovita Flavia.