Gradinita cu program normal "Dumbrava Minunata" Alba Iulia
Alba Iulia, Alba

Proiecte educaţionale

Grădinița noastră a fost selectată ca unitate pilot în derularea unor proiecte și programe educaționale: Ecogrădiniţa, Să citim pentru Mileniul III, Micul creștin, Kalokagathia, Isteț și frumos-într-un corp sănătos.

Grădiniţa a fost înscrisă în patru Proiecte şcolare europene, la care au participat patru educatoare, cu un număr de 26 de contribuţii legate de tematica fiecărui proiect.

Centru de Resurse pentru Educație și Dezvoltare deschis la grădinița noastră,și-a propus să facă cunoscuta părinților, importanta calității timpului petrecut alături de copii, precum și dobândirea de către aceștia a unor abilități de relaționare cu copii punând la dispoziție cadre specializate ( consilieri școlari, asistenți sociali, medici, educatoare) . Pentru părinții, membrii ai comunității, care nu dau destula importanță calității timpului petrecut alături de proprii copii organizăm consiliere prin intermediul unor întruniri între aceștia și cadre specializate ( psihologi , nutriționiști, medici, prof. consilieri), și instrumentarea părinților cu noi strategii de relaționare cu copiii lor,etc.

În anul școlar 2009-2010, la CRED, am inițiat și derulat 3 proiecte ample, unul pentru copii, unul pentru părinți și unul pentru cadrele didactice.

În cadrul proiectului adresat copiilor preșcolari ,,VREAU SĂ CRESC MARE ȘI SĂNĂTOS”,am urmărit formarea unor deprinderi igienico-sanitare privind promovarea unui trai sănătos, protecția mediului ambiant și prevenția bolilor, identificarea rolului educației fizice în dezvoltarea armonioasă a organismului.

Prin activități de genul : Ce știm despre corpul nostru?, Dințișorii mei , o să am grijă de ei, Ziua curățeniei acasă și la grădiniță, Știu să mă hranesc corect, Dacă mă îmbolnăvesc, ce pățesc, Să cresc mare și voinic, fac gimnastică de mic, etc, am reușit să conștientizăm în mintea copiilor importanța respectării regulilor de igienă personală și de grup, să cunoască importanța consumului de alimente sănătoase-a fructelor și legumelor în alimentație, să implicăm copiii în acțiuni de protecție a sănătății mediul ambiant,etc.

Evaluarea proiectului a fost realizată printr-un concurs de cunoștințe și deprinderi practice organizat în colaborare cu celelalte unități din municipiu, cu Direcția den Sănătate Publică și Crucea roșie –filiala Alba, care s-a încheiat cu premii și diplome pentru toți participanții(60 de copii preșcolari).

În paralel am derulat acest proiect și cu părinții, sub genericul ,,Alimentație sănătoasă -copil sănătos”,am organizat focus-grupuri cu părinții,lectorate cu prezentarea unor materiale power- point despre grupele de alimente, piramida alimentelor,de ce trebuie să consumăm fructe și legume, am aplicat chestionare: Ce manancă copilul meu? ,importanța alimentației sănătoase și raționale-întâlniri cu specialiști, medici ,nutriționiști, etc,activități care au avut un puternic ecou asupra părinților și care au starnit interesul dezbaterii și altor problematici privind educația pentru sănătate.

Un alt proiect început și pe care dorim să/continuăm și anul acesta este integrarea copiilor cu CES în grădiniță. Sub genericul ,,Copil ca tine sunt și eu”, am încercat să oferim sprijin educațional după nevoile copiilor, în așa fel încât excluderea acestora să nu se mai întample iar noi să îmbrățișăm principiile educației incluzive.

Proiectul a vizat dezvoltarea spiritului de toleanță față de copiiii cu CES și integrarea acestora în învățămantul de masă.

Din acest motiv am inițiat o amplă campanie privind grădinița/școala incluzivă- organizand cursuri de formare prin ISJ ȘI Fundația Finnis Consulting Group, am inițiat parteneriate cu Direcția de Asistență și Protecția a copilului Alba, Centru Școlar de Educația incluzivă Alba, CJRAE- pentru implementarea unor strategii de lucru cu copiii cu CES( ACIVITĂȚI REMEDIALE, PLANURI DE INTERVENȚIE PERSONALIZATE,ETC), a consilierii părinților   acolo unde a fost cazul.

Abordarea educației incluzive în CRED, duce la dezvoltarea capacității instituționale care să promoveze valorile și practicile acestui tip de educație, prin ameliorarea ofertei școlare, îmbunătățirea mediului educațional, combaterea atitudinilor discriminatorii și oferirea de șanse egale în educație pentru toți copiii din cadrul comunității.