Gradinita cu program prelungit Nr.2 Husi
Husi, Vaslui

Proiecte educaţionale

Echipa de educatoare s-a implicat in proiecte educationale locale , nationale si internationale .
-Nationale : ECOGRADINITA in parteneriat cu gradinita 25 din Brasov si KALOKAGATHIA in parteneriat cu gradinita 32 din Bacau
-Internationale:
1. In perioada 2002-2005 in cadrul Programului Educativ European SOCRATES -Proiectul COMENIUS 1 ,, SA NE CUNOASTEM REGIUNEA'' in perteneriat cu gradinite din Grecia, Italia si Spania;
2.In perioada 2005-2008 in cadrul aceluiasi program Proiectul Comenius 1,, Zborurile pasarilor'' in pareteneriat cu gradinite din Estonia, Anglia, Spania, Finlanda, Letonia si Polonia

3 In perioada 2008-2010 am derulat proiectul ,,Sa facem ceva pentru planeta noasta''in parteneriat cu institutii prescolare si scolare din Italia, Spania, Franta, Austria, Letonia, Bulgaria, Romania si Suedia.

 DISEMINARE -2008-2010

Activitati de proiect în Gradinita cu Program Prelungit nr. 2 Husi

  

            Din septembrie 2008 am început derularea proiectului cu prezentarea acestuia  în cadrul Consiliului Profesoral, stabilirea echipei de proiect formatã din 13 educatoare şi 140 de copii, repartizarea sarcinilor și responsabilităților  membrilor echipei de proiect, aprobarea echipei în Consiliul de Administrație și  planificarea activităților  din primul an  de proiect. Prezentarea  proiectului și a partenerilor din cele 9 țǎri copiilor și pǎrinților din unitate s-a realizat  în cadrul ședințelor cu pǎrinții, 64 de  pǎrinți s-au oferit sǎ participe la activitǎțile sǎptamânale. Realizarea  Colțului Comenius pe grǎdinițǎ cu obiectivele  tematica și activitǎțile primului an de proiect a fost un prim pas în diseminare.

              In octombrie 2008 am   început studiul materialelor pentru elaborarea   prezentǎrii  sistemului de invățământ , a instituției, orașului și țării pentru reuniunea de proiect din Italia . S-a organizat un concurs pe grupe pentru alegerea mascotei proiectului - ,,Ecolino''  din materiale reciclabile, mascotǎ care sǎ poarte un mesaj pentru copiii de vârstǎ preșcolarǎ. S-au   realizat fotografii din grǎdinițǎ pentru prezentarea în PowerPoint,  s-au desfǎșurat  activități  practice care au avut ca rezultat lucrǎri ale copiilor din materiale reciclabile și din materiale naturale  cu tema tema  ,, Mama natură și dușmanii ei'' cu care s-a început amenajarea unei   expoziții .

 S-a fǎcut o selecţie a materialelor, fotografiilor și a lucrǎrilor copiilor pentru prezentarea din Italia , s-au fǎcut CD-urile  pentru reuniunea de proiect din Altamura cu Power Point cu  prezentarea sistemului românesc de învățământ,  cu  imagini din gradiniță, din oraș și din țară.

             In perioada 8-12 noiembrie   a avut loc prima reuniune de proiect la Școala ,, Aldo Moro '' -Altamura-Italia la care au participat 6 educatoare din grǎdinițǎ. S-a început efectuarea de investigații cu tema ,, PÃMẬNTUL'' : ,,Pǎmântul ca resursǎ'', ,, Pãmântul -izvorul vieții''.S-a prezentat o activitate de proiect în cadul Cercului pedagogic ,, Poluarea -duşmanul vieţii pe pãmânt'' la care au participat 50 de educatoare din zona Huşi. S-a fãcut şi diseminare de preoiect prin prezentarea proiectului, a obiectivelor , partenerilor şi a rezultatelor activitãţilor din unitate şi de la reuniunea din Italia.

            In decembrie am început realizarea de activitǎți pe grupe cu tema ,, Poluarea -dușmanul vieții'': vizionarea de filme documentare, citire de imagini, discuții libere , realizarea unei expoziții cu lucrǎri ( desene , aplicații fotografii) cu tema ,, Salvați Pǎmântul''.  De asemenea am realizat activitǎți pe grupe cu tema ,, Sǎnǎtatea pǎmântului -sǎnǎtatea omului ''- vizionarea de filme, citire de imagini, convorbiri, desene , aplicații , completarea expoziției : ,, Salvați Pǎmântul''. Am organizat activitǎți pe grupe cu tema ,, Animalele pe cale de dispariție" cu  vizionare de filme documentare, vizitarea cabinetului de biologie al Grupului.

Școlar Agricol, citirea de imagini cu animale pe cale de dispariție și  cunoașterea modalitǎților  de protejare a acestora, realizarea de lucrǎri ( desene , aplicații ). S-au procurat brǎduți naturali care au fost plantați în curtea grǎdiniței. La Sǎrbatoarea Crǎciunului au fost împodobiți și brazii naturali în curte , iar în clase s-au împodobit brazi artificiali.

              In ianuarie am realizat  activitǎți pe grupe cu tema ,, Economia de energie - o șansǎ pentru viitor", vizionare de filme documentare,  citire de imagini  și  cunoașterea modalitǎților  de realizare a economiei de energie , punerea în practicǎ a celor învǎțate prin realizarea de economie de energie şi apã la grãdiniţã şi acasã.. La fiecare grupǎ s-au realizat  lucrǎri ( desene , aplicații, fotografii  ) pentru  completarea expoziției ,, Salvați Pǎmântul''. S-a început colectarea de maculaturǎ , activitǎți pe grupe cu tema  ,,Recilcare -de ce  și cum ? O șansǎ pentru viitor", vizionare de filme documentare,  citire de imagini  și  cunoașterea modalitǎților  de reciclare a deșeurilor reciclabile , declanșarea campaniei ,, Reciclați, reciclați, reciclați" coptarea tuturor grǎdinițelor din oraș și a grǎdinițelor partenere din țarǎ în colectarea de maculaturǎ , de reciclare a deșeurilor refolosibile. Am început Dicționarul cu termeni ecologici  ,, Sǎ facem ceva pentru planeta noastrǎ'' și Culegerea de poezii cu temǎ ecologicǎ ,, Sǎ facem ceva pentru planeta noastrǎ'' în colaborare cu partenerii din România - Şcoala ,,Gheorghe Magheru'' din Caracal, apoi am trimis-o partenerilor pentru completarea cu noi termeni . 

            In februarie am început  pregătirea materialelor pentru reuniunea de proiect din Lyon Franța, realizarea în PowerPoint a prezentǎrii activitǎților cu tema ,, Pǎmântul" pentru evaluarea intermediarǎ, s-au dat chestionare copiilor -adaptate la nivelul preșcolar pentru a stabili amprenta ecologicǎ a unitǎții, s-au centralizat rezultatele , s-au realizat postere cu lucrǎri ale copiilor din cadrul activitǎților cu tema ,, Pǎmântul'', s-au pregǎtit mapele pentru fiecare partener cu CD cu prezentarea activitǎților , cu modele de chestionare  ecologice pentru copii preșcolari, cu Mǎrțișoare tradiționale şi felicitǎri pentru toți participanții la reuniune. La reuniunea de proiect din  Franța s-a fǎcut schimb de materiale la nivel internațional.

             In martie am început efectuarea de investigații cu tema ,, Apa - sursǎ de viațǎ'', selectarea informațiilor , realizarea de activitǎți cu aceastǎ temǎ, realizarea unei expoziții cu tema ,, Salvați apele -salvați viața pe Pǎmânt'', realizarea de activitǎți pe grupe cu tema ,,  Poluarea apelor", vizionare de filme documentare,  citirea de imagini  și  cunoașterea modalitǎților  de combatere a poluǎrii apelor, realizarea de lucrǎri ( desene , aplicații ) ,  fotografii, completarea expoziției ,, Salvați  apele -salvați viața pe Pǎmânt". Am organizat   excursii de ecologizare a apelor din jurul orașului Huși,  copiii au sesizat cǎ din neglijența unor persoane apele și malurile apelor sunt poluate. Folosind mǎnuși au adunat în saci menajeri deșeurile din ape și le-au dus la containere. S-a fǎcut regulamentul pentru Concursul local  ,, Sǎ facem ceva Pentru planeta noastrǎ'' pentru a fi aprobat de Inspectorat și  a fost popularizat la toate instituțiile de învǎțǎmânt din oraș, s-au  selectat și pregǎtit numerele pentru spectacolului ,,De ziua Europei - Sǎ facem ceva pentru planeta noastrǎ", toate grupele şi toate educatoarele din echipa de proiect  au participat la cele 3 secțiuni ale concursului

-Concurs de lucrǎri pe teme ecologice/-Concurs de costume din materiale reciclabile/-Concurs de pancarte cu sloganuri ecologice

             9 mai 2009 - Organizarea spectacolului  ,, De ziua Europei -Sǎ facem ceva pentru planeta noastrǎ" ,  la nivel de oraș Concursul local cu  participarea a 12 grãdinițe,  5 școli şi 2 licee-  cu 400 de concurenţi pentru cele 3 secţiuni, concurs   încheiat cu un miting  cu pancarte cu slogane ecologice. Pregătirea materialelor pentru reuniunea de proiect din Juneda , Spania:  a început cu realizarea  unui material în PowerPoint cu imagini din activitǎțile de proiect și din   timpul desfãşurãrii concursului local.    

            In iunie 2009 am amenajat o expoziție cu fotografii din cadrul reuniunii , expoziție care poartǎ  numele ,,Spania'', am finalizat expozițiile tematice ,, Pǎmântul „ și ,, Apa" , am realizat  evaluarea  finalã anualã a rezultatelor copiilor, evaluarea implicǎrii pǎrinților și reprezentanților comunitǎții locale, întocmirea raportului intermediar la sfârșitul primului an de proiect.

      In urma activitǎților derulate pe parcursul anului de proiect copiii au învǎțat ce înseamnǎ reciclarea şi economisirea resurselor naturale și-au însușit  comportamente  ecologice pentru că le-a vǎzut  la educatoare  şi pentru că le-au  înţeles. Respectul faţă de natură a venit  firesc dupǎ ce  copiii au vǎzut frumusețea naturii și au fost învǎțati sǎ o iubeascǎ. Am îndrumat pǎrinții ca și  în  familie să încurajeze apropierea copiilor  faţă de natură şi să îi înveţe despre importanţa reciclării şi despre alte activităţi benefice pentru mediu. Prin activitǎți sub forma jocului , copiii au  învăţat treptat despre necesitatea colectării diferenţiate a deşeurilor şi despre consecinţele diverselor forme de poluare şi a folosirii resurselor disponibile.

  

An de proiect 2009-2010

           

          Septembrie 2009 -Planificarea activităților  din primul an  de proiect, Prezentarea  proiectului și a partenerilor din cele 9 țǎri copiilor și pǎrinților din unitate în cadrul ședințelor cu pǎrinții, invitarea pǎrinților sǎ participe la acțiunile de proiect planificate.

            Octombrie 2009- Innoirea Colțului Comenius pe grǎdinițǎ cu obiectivele  tematica și activitǎțile  din al doilea  an de proiect , pregǎtirea reuniunii de proiect din Bulgaria. Inceperea investigatiilor  cu tema ,, Aerul", realizarea de activitǎți pe grupe cu tema ,, Poluarea -dușmanul vieții'': vizionarea de filme documentare, citire de imagini, discuții libere , realizarea unei expoziții cu lucrǎri ( desene , aplicații fotografii) cu tema ,, Aerul '':

-,, Pǎdurea - Plǎmânul planetei'' excursie la Pǎdurea Dobrina, activitate practicǎ în clasǎ ,, Copacul grupei'' , ,,Poluarea fonicǎ -dușmanul omului modern''-experiment .

- Reuniune de proiect la Grǎdinița Janni Rodari -Gotse Delcev - Bulgaria, Amenajarea unei expoziții cu fotografii lucrǎri sau obiecte primite  în cadrul reuniunii , expoziție care poartǎ  numele ,,Bulgaria''.

            Noiembrie 2009 Realizarea de investigații și activitǎți pe grupe cu tema ,, Poluarea -dușmanul vieții'': vizionarea de filme documentare, citire de imagini, discuții libere , realizarea unei expoziții cu lucrǎri ( desene , aplicații fotografii) cu tema ,, Aerul '':

-1.,, Despre poluarea aerului '' lecturǎ dupǎ imagini -PowerPoint; Picturǎ, aplicație ,, Pǎdurea -sursǎ a vieții'';

- 2.- ,,Ce este aerul''-convorbire ; ,, Cine are nevoie de aer'' -lecturǎ dupǎ imagini; ,, Cine polueazǎ aerul?'' - observǎri si experimente 

 -3. -,, Ce înseamnǎ poluarea'' -prezentare PoerPoint-convorbire-desen;

4. ,, Așa da-așa nu'' convorbire- desen ,, Salvați și protejați pǎdurea''

Realizarea de activitǎți pe grupe cu tema ,, Poluarea -dușmanul vieții'': vizionarea de filme documentare, citire de imagini, discuții libere , realizarea unei expoziții cu lucrǎri ( desene , aplicații fotografii) cu tema ,, Aerul '':

-,, Pǎdurea ,, Plǎmânul planetei''-

Reuniune de proiect în Suedia , schimb de materiale la nivel internațional  și compararea acestora, realizarea evaluǎrii intermediare.

Amenajarea unei expoziții cu fotografii lucrǎri sau obiecte primite  în cadrul reuniunii , expoziție care poartǎ  numele ,,Suedia''.

            Februarie  2010- Realizarea de activitǎți pe grupe cu tema ,, Focul", vizionare de filme documentare,  citirea de imagini . Realizarea de lucrǎri ( desene , aplicații, fotografii  ) , completarea expoziției ,, Salvați Pǎmântul''.

-,,Soarele -sursa de energie a viitorului "-prezentare PowerPoint -desen ;

-Focul -dușmanul pǎdurii''-convorbire-lecturǎ dupǎ imagini-desen ,, Pǎdureǎ în flǎcǎri'';

            Martie 2010 Efectuarea de investigații cu tema ,, Focul - prieten sau dușman'', selectarea informațiilor , realizarea de activitǎți cu aceastǎ temǎ    , realizarea unei expoziții cu tema ,, Focul '':

-1.,, Focul -prieten sau dușman''vizionare de film -aplicații, picturǎ;

-2. Poveste creatǎ dupǎ ilustrații- Focul -dușmanul pǎdurii'' .

            Aprilie 2010 -Selectarea și pregǎtirea numerelor pentru spectacolului ,,De ziua Europei - ,,Sǎ facem ceva pentru planeta noastrǎ".

            Mai 2010- Pregǎtirea spectacolului cu tema ,, Sǎ facem ceva pentru planeta noastrǎ'' -implicarea instituțiilor preuniversitare din municipiu în organizarea spectacolului ,,De ziua Europei" și a mitingului autorizat  ,  realizarea de pancarte cu mesaje ecologiste propuse de copii.         Pe 9 mai 2010 Spectacolul  ,, De ziua Europei -,,Sǎ facem ceva pentru planeta noastrǎ" spectacol  la nivel de oraș cu participarea gradinițelor și școlilor la un miting  cu pancarte.

            Pregătirea materialelor pentru reuniunea de proiect din Viena , Austria: realizarea  unui material în PowerPoint cu imagini din activitǎțile de proiect . Reuniune de proiect în Austria, prezentarea materialelor pregǎtite, evaluarea la nivel de parteneriat internațional a activitǎții fiecǎrui partener. Diseminarea rezultatelor reuniunii de proiect în grǎdinițǎ și  în comunitatea educativǎ și localǎ.

 Prezentarea materialelor realizate în cadrul reuniunii,  donarea tuturor participanților de CD-uri cu fotografii din cadrul reuniunii și materialele realizate în cadrul proiectului .

Prezentarea  metodologiilor  de predare, învǎțare și evaluare  observate în Austria.

 Amenajarea unei expoziții cu fotografii și obiecte realizate in cadrul reuniunii , expoziție care poartǎ  numele ,,Austria''.

Iunie 2010- Finalizarea expozițiilor tematice ,, Aerul„ și ,, Focul" ,  evaluarea rezultatelor copiilor, evaluarea implicǎrii pǎrinților și reprezentanților comunitǎții locale.

-Finalizarea produselor finale ale proiectului, Realizarea evaluarii finale, întocmirea raportului final la sfârșitul  proiectului.

Diseminare -Reuniuni de proiect  

 Italia -Altamura  8-12 Noiembrie 2008

     Tema reuniunii-  ,, Sã ne cunoaştem ‘'. Obiectictive:

-Cunoaştea echipelor de proiect partenere , a şcolilor , oraşelor şi ţãrilor de unde provin;

-Cunoaşterea sistemului educaţioal din ţãrile partenere;

-Explorarea dezvoltării economice, sociale şi politice a oraşului şi teritoriului din Franţa, din  punct de vedere al comportamentelor faţă de mediul înconjurător;

-Dezvoltarea pregătirii personale al profesorilor, cu privire la cunoştinţele şi înţelegerea diferenţelor conceptuale, culturale şi lingvistice europene;

-Număr de participanţi 50 profesori din cele 9 şcoli partenere.

     8 Noiembrie 2009

     Am fost primiţi de directorul Pasquale Castellano şi coordonatorul de proiect Cecillia Berloco, din primele momente atmosfera devenind destinsă. Am făcut cunoştinţă cu coordonatorii de proiect şi echipe de proiect din cele 9 şcoli partenere, în total 31 persoane din afara Italiei şi aproximativ 20 din Italia. Ni s-au înmânat programul reuniunii şi ghiduri ale oraşului Altamura.

    9 Noiembrie 2008

     Dimineaţa: Deplasarea pe jos prin oraş ne-a dat prilejul să observăm grija pentru protejarea mediului, pentru crearea unui ambient sǎnǎtos locuitorilor, respectul pentru specificul zonei, bogǎţia de plante, curăţenia şi colectarea selectivă a deşeurilor pentru reciclare. Am văzut partea veche a oraşului,  Altamura , locunţe specifice „claustri", care valorificã resursele zonei pentru incălzire, iluminat şi păstrarea apei. Sistemele de scurgere a apei şi canalele subterane asigură încă şi în zilele noastre condiţii corespunzătoare de locuit. Nefiind foarte mult industrializată, zona este nepoluată, dar  se vede grija pentru fiecare colţ al naturii.

După amiază: Vizita la Muzeul Naţional din Altamura unde am vãzut respectul pentru fiecare etapã a istoriei locurilor , dar mai ales preţuirea bogãţiilor naturale ale prezentului, de la un sanctuar al dinozaurilor- paleontologii au descoperit  peste 3000 de amprente de dinozauri şi au emis ipoteza că acest areal este mai vast, considerându-l cel mai bogat areal cu amprente dinozauriene din lume- la  tradiţiile  agricole locale, care constituie mândria locuitorilor: pâinea de Altamura.

Seara: Participare la „Sărbătoarea mâncării"- tradiţie locală prin care se prezintă localnicilor diferite produse tipice ecologice : ciuperci, paste, produse făinoase, dulciuri, băuturi.

 

     10 Noiembrie 2008

Dimineaţa: Vizitarea Şcolii "Circollo Didattico Garibaldi", care cuprinde 2 şcoli primare şi 3 grădiniţe, An avut parte de o primire foarte cãlduroasã fǎcutǎ de şcolari îmbrǎcaţi în costumele naţionale şi în mâini cu steguleţele  tuturor ţǎrilor partenere, au dansat, au cântat şi au făcut urări de bun venit în limba englezǎ  şi în limba partenerilor. Vizita în şcoală ne-a permis un prim contact cu specificul şcolii italiene. Copiii poartă uniforme simple, clasele poartă amprenta copiilor, fiind pavoazate cu lucrări realizate de aceştia. Am purtat discuţii cu cadrele didactice şi copii, se pune mult preţ pe comunicare, am întâlnit copii români care se integraseră foarte bine în sistemul educativ italian şi făceau o bună impresie. Am putut observa că proiectul este bine prezentat pe coridoarele şcolii, în clase şi s-a realizat un  cabinet special al proiectului.

Lucrul la proiect s-a desfãşurat  într-o  salã special amenajatǎ sã încapã 50 de persoane începând cu prezentarea mascotelor „Ecolino" de către fiecare coordonator şi distribuirea lor partenerilor. Coordnatorii au împărţit mape de lucru pentru fiecare participant. Reprezentanţii fiecărei şcoli au dăruit gazdelor obiecte specifice fiecărei ţări, obiecte care, alături de mascote au constituit  o expoziţie în sala proiectului.

După amiază- lucru la proiect a continuat cu  prezentarea  CD-urile cu activitǎţile realizate pânǎ în noiembrie: prezentarea ţării, a oraşului, a sistemului educaţional din care fiecare provenea. Deşi a durat foarte mult, activitatea a constituit o atracţie pentru toţi participanţii, prezentările fiind foarte bine realizate şi urmărite cu multă atenţie.  Fiecare şcoală a dăruit CD-uri, fiecare şcoală participantă a primit CD-uri de la toţi partenerii.

Seara: Vizită la Trulli de Alberobello, construcţii conice din piatră, vizibile în mai toate lanurile de grâu unde servesc drept hambare în miniatură. Interesant pentru proiect a fost tocmai modul cum se foloseau resursele naturale pentru înmagazinarea şi conservarea produselor, fără consum de energie. Trulli sunt folosite şi astăzi  .

     11 noiembrie  2008

     Dimineaţa: Vizitarea Şcolii,,Aldo Moro''- Coordonatorul de proiect a solicitat tuturor partenerilor sǎ prezinte propuneri  pentru activitǎţile cu tema ,, Pǎmântul'' -activitǎţi care se vor derula în perioada noiembrie 2008-februarie 2009 şi care vor fi prezentate la urmǎtoarea reuniune de proiect -la Lyon. Ţinând cont de numărul mare al participanţilor la reuniune,  s-a lucrat pe  nivele de învǎţǎmânt -preşcolar şi primar . S-a lucrat pe 3 echipe, iar responsabilii de echipǎ au întocmit  un program de activitǎţi. Lucrul în echipǎ a fost eficient , comunicarea s-a realizat fǎrǎ probleme, fiind folosite limbile englezǎ şi franceză.

După amiază: Vizitarea Vestigiilor culturale

  Matera's Sassi,  cele mai bune exemple de supravieţuire  şi cele mai complete exemple de aşezări scluptate în piatră din regiunea Mediteraneana. Ele au fost construite în stransă armonie cu natura. La inceput aici  au trăit sãracii  în peşteri goale care mai târziu s-au transformat în structuri asemănătoare caselor (căminelor). Populaţia Sassi a fost evacuată prin lege în 1952. 15000 de oameni trăind în condiţii precare de igienă, dar care foloseau pentru acesta numai resursele naturale, au trebuit a fi relocaţi în noi perimetre. Zona a fost ecologizată şi a redevenit locuită din anul 1993, devenind şi oraş turistic, pe lista patrimoniului cultural mondial  UNESCO.

     12. noiembrie 2008

Dimineaţa: S-au făcut propuneri pentru înfiinţarea unui site şi a unui blog comun al proiectului unde sǎ fie postate activitǎţile şi produsele finale ale fiecǎrui partener, partenerii din   Austria oferindu-se sǎ porneascǎ blogul şi site-ul. S-au propus modalitǎţi de evaluare, chestionare pentru copii, profesori, pǎrinţi. Unităţile şcolare din România , din Huşi şi Caracal,  au propus realizarea unui dicţionar de termeni ecologici şi a unei culegeri de poezii pe teme ecologice, luându-şi angajamentul sǎ înceapǎ şi să trimită partenerilor ideile.

După amiază: S-a vizitat Primǎria oraşului Altamura, Primarul şi Responsabilul cu  educaţia fiind gazde ospitaliere, având pregǎtit pentru fiecare ţarǎ partenerǎ un album cu oraşul Altamura.    

Seara: Şcoala, în colaborare cu Primǎria a organizat o reuniune festivǎ, la care au participat persoane oficiale, pǎrinţi, copii. Intr-o atmosferă oficială,  dar caldă, a  fost prezentat un program artistic deosebit, s-au ţinut scurte cuvântări de mulţumire şi de apreciere a oganizǎrii reuniunii de proiect.

  

  

Franța-Lyon

2-6 martie 2009

Tema reuniunii ,,Pământul ‘' . Obiective:

-Cunoaşterea şi compararea strategiilor de mediu ale ţărilor partenere şi compararea cu cele ale ţării noastre; schimb de bune practici;

-Explorarea dezvoltării economice, sociale şi politice a oraşului şi teritoriului din Franţa, din  punct de vedere al comportamentelor faţă de mediul înconjurător;

-Dezvoltarea pregătirii personale al profesorilor, cu privire la cunoştinţele şi înţelegerea diferenţelor conceptuale, culturale şi lingvistice europene;

-Crearea unor legături între copii  din grãdiniţa noasrã şi grãdiniţele partenere, prin schimb de lucrãri pe teme diverse. în vederea încurajării schimbului  de idei, cunoaşterea tradiţiilor etc.

Număr de participanţi 35 profesori din cele 9 şcoli partenere.

2        Martie  2009

     Dimineaţa:  Întâlnirea participanţilor, primirea festivă la şcoală unde  au participat membri ai Consilului Şcolar local, Consilierul pentru educaţie publică din Lyon, domnul Yves Fournel, părinţi ai elevilor și toți elevii școlii. S-au adresat calde cuvinte de bun venit, s-a creat o atmosferă prietenească, de cooperare, s-a prezentat un  program artistic foarte frumos  din care nu a lipsit Imnul Uniunii Europene în diferite variante, pe care elevii au dansat, au fluturat steaguri,  au cântat scurte cântece care prezentau ţările partenere,  au recitat poezii ,  au fãcut pantomimă.

     După amiază: S-au stabilirea de comun acord a detaliile  întâlnirii: programarea prezentărilor, repartizarea claselor la care se vor face activităţi. S-a  vizitat  parcul "Tête D'Or", situat pe malul Rhonului pentru observarea plantelor  specifice zonei, lacul, rosariul.

3        Martie 2009

     Participarea la activitãţile de dimineaţã la grupa copiilor de 4-5 ani . Fiecare grup de parteneri a intrat într-o clasă, în funcţie de repartizare , a asistat la programul zilei, a purtat  discuţii cu copiii francezi, cu cadrele didactice. Grupul  de români  a dăruit mărţişoare,  am vorbit despre această frumoasă tradiţie, aducând multă bucurie atât copiilor cât şi adulţilor. Vizionarea unei repetiţii a trupei de pantomimă « Les Asphodèles », o piesă de teatru în pregătire pentru copii- cu scurte replici în franceză şi germană , despre comportamentul oamenilor şi repercursiunile faptelor negative ale acestora  pentru mediul înconjurător.  După reprezentaţie s-a purtat o discuţie cu actorii, aceştia dorind sã ne cunoascã pãrerea privind impactul pe care l-ar avea piesa asupra copiilor, dar mai ales dorind sugestii pentru elementele educative din piesã..

    4 Martie 2009

     Lucru la proiect a început cu amenajarea expoziţiei  de postere - , fiecare partener  a expus cele 9 postere realizate  despre Pământ, poluarea cu deşeuri, s-au prezentat și strategii naţionale şi locale privind  protejarea mediului . Pe parcursul întregii zile  au fost prezentate mapele    partenerilor .

   5 Martie 2009

    Dimineaţa: Prezentarea activităţilor derulate în perioada octombrie 2008-februarie 2009, pe tema "Pământul". S-au derulat filme, prezentări PPS prin care fiecare instituţie  a arătat ce modalităţi de lucru a folosit, la ce rezultate a ajuns, gradul de implicare al copiilor, părinţilor şi comunităţii locale. Au avut loc apoi discuţii asupra rezultatelor la chestionarul "Care este amprenta ta ecologică?", observarea asemănărilor şi deosebirilor dintre rezultatelor diferitelor ţări.

     După amiază: Vizitã la  Primăria din Lyon şi participarea la recepţia  oferită de consilierul public pentru educaţie, domnul Yves Fournel. Am avut prilejul de a vedea una dintre cele mai frumoase clădiri şi de a observa respectul şi consideraţia pe care comunitatea localã  o  acordă profesoriilor şi educaţiei în Franţa. Am primit materiale educaţionale pentru mediu şi cooperare europeană. Am dăruit şi noi simboluri ale localităţii noastre, materiale puse la dispoziţie de Primăria Huşi. Apoi am vizitat centrul istoric al oraşului Lyon şi am putut observa valorificarea resurselor naturale- aşezarea îniţială între cele două râuri Rhon şi Loara  care a permis o dezvoltare ulterioară rapidă.

     Seara:Degustare de produse tradiţionale pregătite de părinţi şi comunitatea educativă locală.

     6 Martie 2009

  Întâlnirea finală - Discuţii asupra site-ului proiectului, logarea coordonatorilor, modalităţi de postare amaterialelor;

 - evaluarea  activităţii;

 - programarea activităţilor pentru perioada următoare: tema din aplicaţie - "Apa în natură".    - stabilirea sarcinilor comune.

 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Spania -Juneda  25-28 Mai 2009

Tema reuniunii- "Apa" . Obiective:

-Compararea activitãţilor derulate de  copiii şcolii noastre cu cele ale partenerilor;

-Explorarea dezvoltării economice, sociale şi politice a oraşului şi teritoriului din Spania, din  punct de vedere al comportamentelor faţă de mediul înconjurător;

-Dezvoltarea pregătirii personale al profesorilor, cu privire la cunoştinţele şi înţelegerea diferenţelor conceptuale, culturale şi lingvistice europene.

     25 Mai 2009

     Dimineaţa: Întâlnirea tuturor participanţilor, la Hotel "Real" din Lleida. I-am reîntâlnit pe coordonatorii de proiect şi pe unii dintre profesorii pe care i-am cunoscut în întâlnirile anterioare, am făcut cunoştinţă cu noii veniţi, totul într-o atmosferă caldă, prietenească.

La vizitarea şcolii "Ceip M.Ortiz " în Juneda am fost întâmpinaţi de elevi şi staful profesoral, am vizitat clasele, am observat modalităţile de diseminare a rezultatelor proiectului, expoziţii cu lucrările elevilor, am purtat discuţii despre realizările din proiect, despre dificultăţile întâmpinate.

   Vizitarea localităţii Juneda a prilejuit observarea unor  locuri străvechi,  vizitarea Muzeului  de istorie care prezintă evluţia vieţii în regiune, modalităţile  de folosire a resurselor naturale pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale oamenilor.  La Primăria localităţii Juneda Domnul Primar ne-a vorbit despre importanţa pe care autorităţile o acordă relaţiilor de colaborare între ţările europene, faptul că şi şcolile dezvoltă astfel de programe fiind sprijinit şi la acest nivel.

      După amiază:   Sesiune de lucru in Centrul de agricultură pentru elevi unde  ni s-a vorbit şi s-a prezentat un film despre modul cum se formează competenţele ecologice şi practice ale elevilor  "Learning by doing". S-au pus întrebări pentru clarificarea problemelor, apoi s-a vizitat ferma şcoală, unde elevii luau parte nemijlocit la activităţi de cultivare a pământului şi creştere a animalelor domestice. Ne-a impresinat dotarea fermei cu tot ceea ce este necesar într-o gospodărie, modul cum micuţii şcolari lucrau efectiv la îngrijirea diferitelor animale (păsări, vaci, porci, iepuri, albine), cum frământau şi coceau pâinea, cum îngrijeau plantele.

      26 Mai 2009

     Dimineaţa: Vizitarea ariei naturale protejate Laguna "Ivars  i Vila-sana pond". Am putut observa  lacul de 126 de hectare, proiect care are obiective de agrement si turistic, care permit observarea  naturii, are facilităţi cu privire la agricultură şi creşterea vitelor în zonă, se prevede instalarea de echipamente de observare a păsărilor de baltã. Vizitarea Muzeului Apei a fost o  evocare a momentelor construirii reţelei de canale D'Urgel folosite pentru irigaţii şi obţinerea de electricitate. Situarea geografică a oraşului are legătură strânsă cu apa.  In jurul oraşului Lleidadin râul care strãbate oraşul  s-a construit o reţea  uriaşã de canale de irigare, astfel  Catalunia  a devenit una dintre cele mai mari suprafeţe irigate în Spania-un paradis creat într-un deşert printr-o muncã extraordinarã, prin sacrificii umane , omagiate de urmaşi în acest muzeu  impresionant din toate punctele de vedere.

     După amiază: Sesiunea de lucru în Juneda a început cu prezentãrile  activităţilor  derulate de fiecare ţară parteneră în perioada martie - mai 2009. Au expus prezentări PPS Italia, Franta  şi cele 2 instituţii din România dun Huşi şi Caracal. S-a amenajat expoziţia de postere pe tema "Apa". Fiecare şcoală parteneră a adus cel puţin câte 8 postere cu lucrãri ale copiilor , prin care au arătat proprietăţile, utilizările apei, dar şi pericolele poluării apei, îndemnuri ecologice.

     27 Martie 2009

      Dimineaţa: Întâlnire de proiect în Juneda a continuat prezentarea   materialelor despre activităţile derulate de Letonia, Bulgaria, Suedia, Austria, Spania. S-au  distribuit posterele şi mapele pregătite de fiecare şcoală pentru parteneri. Fiecare coordonator a  primit  cel puţin câte un poster de la fiecare dintre şcolile partenere. Acestea au  fost  expuse în instituţiile partenere.

  După amiază: Vizită la Granadella- La Farineria : un muzeu - moară veche, care păstrează istoria morãritului   cu apă până în zilele noastre. Este un exemplu de colaborare europeană în industrie, încă din perioada interbelică.

- Vizitarea vechiului sat iberic Vilars (Arbeca). Fortăreaţa este situată într-o zonă de platou. Construită în urmă cu 2800 de ani, este interesant pentru proiect modul cum au gândit şi folosit resursele naturale.

     28 Mai 2009

     Dimineaţa: Sesiune de lucru în Aula Magna A Institutului de studii din Lleida : s-a realizat evaluarea activităţii din primul an. Fiecare coordonator de proiect  a prezintat  în 10 minute rezultatele chestionarelor aplicate elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice, ca şi alte observaţii cu privire la proiect : colaborarea cu autorităţile locale, rezulatate aşteptate şi obţinute etc. Coordonatorii proiectului  au fãcut  un bilanţ obiectiv şi autoexigent al activităţii şi solicită tuturor o evaluare scrisă care să fie trimisă prin mail până la sfârşitul anului şcolar. Programarea activităţii pentru anul următor a implicat  stabilirea de detalii cu privire la datele reuniunilor de proiect, la calendarul derulării acţiunilor tematice, la produsele finale, la  completarea site-ului proiectului.

      După amiază : Vizitarea Institutului de studii din Lleida : biblioteca, vizitarea Muzeului din Lleida  unde sunt expuse  animale dispărute din zonã şi  evoluţia societăţii umane.

Seara:  Reuniunea finală festivă , Lleida.

  

Diseminare  Bulgaria

13  octombrie   2009

La reuniunea de proiect din Bulgaria au participat 6 educatoare din unitatea noastrã , fiecare având atribuţii bine stabilite în echipã  bine .  Primirea la  Gotse Delchev  a constituit un moment de bucurie ,  atât pentru revederea  partenerilor dupã vacanţa de varã, cât şi pentru organizarea fãcutã   de cãtre colegele din Bulgaria.

14 octombrie 2009

            Ziua a început cu turul oraşului Gotse Delchev , prilej ce ne-a permis sã observãm preocuparea edililor pentru curãţenia oraşului, pentru protejarea  mediului  înconjurãtor, pentru folosirea energiilor alternative. O vizitã la muzeul de stiinţe naturale al oraşului a întãrit concluzia ca  existã o preocupare deosebitã  a localnicilor pentru conservarea mediului sãnãtos .

            Dupã-amiazã toţi partenerii s-au întâlnit în sala de conferinţe a hotelului unde s-au început activitãţile de proiect. Partenerii din Italia au prezentat   planificarea activitãţilor de proiect pe anul 2009-2010, propuneri pentru realizarea produselor finale, propuneri  privind evaluarea  .

15 octombrie 2009

Vizita la Grãdiniţa Janni Rodari  a  fost pentru noi, echipa din Huşi, un schimb de experienţe cu colegele,  deosebit de util. Am asistat la activitãţi pe arii de stimulare am purtat discuţii cu educatoarele privind auxiliarele folosite , metodele de predare -învãţare, activitãţile integrate , planificarea pe proiecte tematice.  Este   de remarcat ca în Bulgaria se foloseşte acelaşi  auxiliar în toate grãdiniţele şi  sunt gratuite,  ca şi manualele la şcoala primarã şi gimnaziu, un auxiliar pentru toate domeniile de cunoaştere pe semestre. De asemenea am avut ocazia sã asistãm la o activitate de proiect cu copiii din grãdiniţã pe teme ecologice, finalizatã cu un program artistic cu temã ecologicã.

Dupã -amiazã  partenerii  de la Şcoala ,,Gheorghe Magheru'' din Caracal au prezentat un material   care poate fi un produs final al proiectului deoarece cuprinde linkuri cu activitãţile,  pe teme,  realizate de fiecare partener de la începutul proiectului. Aprecierile tuturor au fost pe mãsura muncii doamnei Grigore Geta,  coordonatoarea  proiectului de la Caracal care , din proprie iniţiativã, şi-a asumat efortul suplimentar de a realiza un CD ca un model de site al proiectului .

16 octombrie 2009

Am vizitat  Şcoala  primarã ,, Kiril şi Methodius'' unde am fost primiţi cu multã cãldurã de directorul şcolii , de profesori şi copii. O scoalã de elitã, cu rezultate impresionante, cu proiecte la nivel naţional şi internaţional . Am purtat o discuţie efficientã pe probleme de management instituţional , de managementul clasei, de colaborare cu comunitatea localã , de implicare a şcolii, copiilor şi pãrinţilor în acţiuni de protejare a mediului , de implicare în reciclare etc.  La finalul vizitei doamna director a fost aplaudatã de toţi participanţii la întâlnire pentru prezentarea şcolii şi felicitatã pentru felul cum conduce şcoala .

Întâlnirea cu Primarul localitãţii Gotse Delchev a fost de asemenea un moment în care edilul şef al oraşului a avut ocazia sã facã cunoscutã activitatea de protejare a mediului , de folosirea energiei ecologice.

Dupa amiaza am fost ivitaţi sã participãm la Centrul de Pãstrare a Bogãţiei Culturale şi Naturale la un ritual al naturii organizat de artiste locale care au reuşit cu mult talent sã implice toatã echipa Comenius într-un spectacol de muzicã, dans şi tradiţii în care dragostea  pentru naturã şi pentru culorile ei a avut rolul principal.

 

Fiind Ziua Naţionalã a Bulgariei am participat la depunerea de coroane la momumentul eroilor şi la un spectacol dedicat evenimentului prezentat de artişti profesionişti .

 

17. octombrie 2009

Activitatea în cadrul proiectului a continuat cu prezentarea de cãtre ceilalţi parteneri a activitãţilor programate pentru anul al doilea de proiect, activitãţi care au ca temã ,, Aerul ‘' şi ,,Focul'' . Fiecare partener a fãcut propuneri privind forma produselor finale, a broşurii ,, Micul Ecologist ‘' , au mulţumit pentru ospitalitate gazdelor , apreciind buna organizare şi încadrarea în programul anunţat . S-a discutat şi organizarea reuniunii din Goeteborg, fiecare partener propunând activitãţi care sã faciliteze schimbul de experienţe cu profesorii suedezi. De asemenea s-a fixat ca la viitoarea reuniune de proiect fiecare partener sã prezinte in PowerPoint activitãţile privind componentele aerului, straturile atmosferei , poluarea aerului , şi efectele asupra sãnãtãţii oamenilor . Colegele din Bulgaria au organizat  o întâlnire de rãmas bun la care au participat împreunã cu partenerii toate  colegele de la Grãdiniţa Janni Rodari şi  colaboratorii care au contribuit la succesul reuniunii de proiect.

 

18 octombrie 2009 

Reuniunea s-a încheiat  cu drumul  spre Sofia, traversând practic Bulgaria de la Sud spre Nord ,  admirand peisajele minunate si pãdurile îngrijite , iar concluzia finalã a fost cã vecinii noştri au înţeles lecţia cã natura este o comoarã pe care trebuie sa o protejezi.

 

Reuniune de proiect - Suedia

13 decembrie -16 decembrie 2009

Diseminare

 

Planificarea şi oganizarea activitãţilor pentru reuniunea de la Gothenburg a fost declanşatã de colegele din Suedia într-un mod extrem de minuţios şi eficient încã de la reuniunea precedentã, din Bulgaria, când au cerut tuturor coordonatorilor sã completeze un chestionar pivind datele participanţilor, tipurile de activitãţi  la care doresc sã participe, ce i-ar interesa sã afle privind sistemul de invãţãmânt suedez şi multe altele.

 

Duminica-13 decembrie 2009

Sosirea la Gothenburg a fost un prilej de bucurie pentru toţi partenerii, emoţia aterizãrii pe aeroportul ţãrii cu cel mai înalt nivel de trai fiind la fel de mare ca şi curiozitatea. De ce oare o duc suedezii atât de bine?

Aeroportul Landvetter nu iese în evidenţã prin lux şi mãrime ca cel din Amsterdam unde am fãcut escalã, doar prin sobrietate, eficienţã şi bun gust. Colegele ne-au intâmpinat cu cãldurã fãrã nici o deosebire, ne-au transportat la hotel având grijã sã ne înmâmeze o mapã  plinã cu prezentãri ale programului, ale oraşului şi ale diverselor instituţii importante din oraş, programate spre vizitare, toate fãcute de elevii şcolii Samskolan în limba englezã.

  

            Luni 14 decembrie 2009

            Primirea la Şcoala Samskolan, vizitarea şcolii având ca ghizi elevi din şcoalã, prezentarea programului pe zile a fost fãcutã conform programului. O activitate comunã realizatã de toţi participanţii la reuniunea de proiect a fost  amenajarea expoziţiei de postere cu tema ,, Aerul'' pentru a fi vazutã de elevi, pe peretele de sticlã al şcolii. Expoziţia a fost vizitatã nu numai de copiii şcolii Samskolan , dar şi de pãrinţi şi personalitãţi culturale ale oraşului. Scoala Samskolan este formatã din 8 corpuri de clãdire în care învaţã copii de la 4 la 18 ani cu 3 departamente pentru preşcolari de 3-5 ani, altul separat pentru copiii de 6 ani şi departamentul After School Day Care, 5 clãdiri ale şcolii sunt din secolul XIX, iar 2 sunt din secolul XX, 4 clãdiri sunt unite printr-un coridor de sticlã şi în mijloc este o curte pavatã cu ceramicã. Obiectivul şcolii este sã ajute copiii sã aspire spre o gândire creativã sã-şi conecteze energiile spre cercetare şi explorare. Douã sectoare -lucru manual şi artele-se bucurã de cea mai mare atenţie a şcolii, copiii sunt încurajaţi sã devinã responsabili de munca lor şi în acelaşi timp sã fie conştienţi de nevoia lor de libertate în propriile alegeri, la fel ca şi nevoia de a-şi alege propriile strategii. Profesorii doresc în mod deosebit ca mediul şcolar creat sã inspire copiilor încredere şi respect, astfel încât copiii sã-şi satisfacã  nevoia de curiozitate, creativitate şi voie bunã.

            Am asistat şi la un spectacol de colinde dedicate Zilei Sfintei Lucia-care nu este o sãrbãtoare  oficialã  în Suedia , dar este o sãrbãtoare popularã foarte îndrãgitã de tineri deoarece sãrbãtoresc aceastã zi împreunã, înainte de plecarea acasã pentru sãrbãtoarea Crãciunului.

            In dupã-amiaza zilei au început primele prezentãri ale activitãţilor derulate în prima parte a anului de proiect cu tema ,, Aerul'' fãcute de 4 parteneri.

            Ziua de proiect s-a încheiat cu un  spectacol de colinde suedeze prezentat de corul de camerã Smorgasbord, dirijat de profesorul Gunnar Eriksson de la Academia Regalã de Muzicã din Stockholm, cor în care cantã şi profesori de la şcoala partenerã.

 

            Marti 15 decembrie2009

            Ziua a început cu prezentarea activitãţilor ,,Aerul'' -partea a II-a  , dupã care au urmat  discuţii privind forma produsului final ,, Micul ecologist'' şi a ,, Declarţtiei commune a copiilor privind drepturile  mediului înconjurator''care sã fie postate pe  www.eco-ecole.org . Astfel, pentru produsul final ,, Micul Ecologist'',  s-a hotãrât prin vot democratic ca fiecare şcoalã sã selecteze lucrãri ale copiilor care sã prezinte comportamente ecologice pozitive şi comportamente ecologice negative , fotografiile sã abã marimea A4, pe poziţie orizontalã în orice tehnicã, fãrã text. Fiecare şcoalã va alege  3 perechi de imagini care vor prezenta problemele de mediu importante din ţara lor. Materialul va fi trimis în formã digitalã partenerului din Spania care va face cartea finalã. Cartea va avea şi o introducere în toate limbile partenerilor de proiect şi va fi divizatã în 5 capitole,   4 pentru elementele esenţiale ale vieţii : pãmânt, apã, aer, foc şi un capitol pentru reciclare. Am discutat şi despre simbolul pentru fiecare capitol, cartea va fi pusã la dispoziţia partenerilor în format digital la urmãtoarea reuniune de proiect din Viena , iar fiecare partener o va multiplica conform cerinţelor naţionale.

            Un alt obiectiv al reuniunii din Gothenburg a fost luarea deciziilor privind ,, Declaraţia comunã a copiilor privind drepturile mediului înconjurãtor'' astfel -tot prin vot democratic s-a hotãrât ca fiecare şcoalã sã discute în clase şi sã noteze ideile lor privind ,,Declaraţia comunã a copiilor privind drepturile mediului înconjurãtor'', ideile vor fi traduse în englezã , documentul reprezentând ,, Propunerile şcolii...'' şi vor fi trimise partenerului din Suedia înainte de 31 martie. Partenerii din Suedia vor sintetiza datele într-o declaraţie comunã a copiilor privind drepturile mediului înconjurãtor care va fi trimisã tuturor partenerilor pentru o verificare finalã ca apoi sã fie postatã pe blogul proiectului.

            De asemenea au urmat discuţii privind planificarea activitãţilor cu urmãtoarea temã,, Focul'' în grupuri mici, fiecare partener - în funcţie de vârsta copiilor - a expus pe larg modalitãţile de realizare a temei - procedurã deosebit de eficientã pentru schimbul de experienţã şi valorificarea rezultatelor la clasã. Toate şcolile au predat materialele realizate coordonatoarei din Caracal, doamna Gheorghiţa Grigore care a postat pe un DVD al proiectului prezentãrile tuturor  şi imagini de la reuniunile de proiect , DVD considerat un excelent produs final .

 

            Miercuri 16 decembrie 2009

            Pentru a treia zi a reuniunii s-a fãcut o repartizare a tuturor participanţilor pentru vizitarea claselor şi  asistarea la lecţii şi la activitãţi. O acţiune deosebit de eficientã pentru cã s-a realizat un real schimb de experienţã privind tehnicile de predare, materialele didactice, auxiliarele folosite etc. Dupã asistarea la activitãţi s-a organizat o întâlnire cu profesorii la care am asistat, pentru a fixa şi explica pe larg procedurile folosite, pentru un dialog privind documentele şcolare, portofoliile copiilor şi cadrelor didactice, metodele folosite în activitãţile ecologice şi nu numai, evaluarea şi realizarea statisticilor şcolare etc.

            Vizitarea oraşului cu ghizi elevii şcolii a fost o adevãratã demonstraţie de civilizaţie curãţenie şi grijã pentru oameni, mediu, clãdiri, strãzi şi tot ce înseamnã un trai în armonie cu natura, la cel mai înalt nivel -nu de lux, ci de bun gust şi cumpãtare ceea ce dã nota specificã  poporului suedez .

            Seara s-au reluat lucrãrile pentru pregãtirea reuniunii  finale din Viena, s-au fixat clar obiectivele urmãrite la  evaluarea proiectului si difuzarea rezultatelor , s-a fixat ce materiale va aduce fiecare partener: postere cu tema ,, Focul'', prezentarea pe CD a activitãţilor la tema ,, Focul'', chestionare şi evaluari fãcute în şcoalã . Au urmat discuţii privind blogul proiectului şi  pregãtirea  fiecãrui coordinator pentru postarea de informaţii pe blog din activitãţile realizate în şcoalã.

            Joi 17 decembrie 2009

            Ultima zi a reuniunii a început cu vizitarea muzeului de stiinţe ,, Universeum'' cu obiectiv-turul ,,Drumul apei prin Suedia''. Acest muzeu are ca misiune trezirea unor  sentimente şi atitudini pozitive copiilor pentru ştiinţã, tehnologie şi matematicã prin experienţe care trezesc curiozitatea, dezvoltã înţelegerea şi încrederea în viitor şi îi motiveazã sã studieze mai mult şi sã-şi aleagã o carierã potrivitã. O clãdire cu 6 departamente incitante, unde poţi gãsi ateliere de lucru şi experimente, nave spaţiale, un acvariu gigant cu rechini şi alte vietãţi marine, un vivariu cu anaconda gigantic şi  alţi şerpi veninoşi, o halã imensã în care este amenajatã o pãdure tropicalã cu   maimuţe şi papagali şi alte vietãţi exotice, o  camerã cu crocodili de diferite mãrimi , 19 specii de broaşte indigene, şopârle şi şerpi -un adevãrat paradis al ştiinţei. Am avut ocazia sã facem o ,,cãlãtorie'' prin peisajul Suediei, pânã în zona polarã pe ,,Drumul apei prin Suedia''  amenajãri unde copiii pot învãţa pe viu cum au trait  plantele , animalele şi oamenii  şi cum  trãiesc şi astãzi în ţara lor urmãrind un fir de apã care curge de la ,,munte'' pânã la ,,mare'' .

             Vizitarea Primariei oraşului Gothenburg şi întâlnirea cu o personalitate marcantã a oraşului , Gustav Adolfs Torg,  a fost înca un moment de neuitat, atât pentru primirea deosebitã cu care am fost onoraţi , cât şi pentru discuţiile cu Domnul Torg care ne-a asigurat cã învãţãmântul este o PRIORITATE în Suedia -şi asta s-a vãzut la orice pas, iar proiectele realizate în parteneriat internaţional sunt pentru cadrele didactice suedeze surse reale de îmbogãţire a experienţei profesionale .

        Sãrbãtoarea Lussefest,  unul dintre cele mai mari evenimente ale iernii în Scoala Samskolan,  este un spectacol tradiţional de dans, musicã şi voie bunã,  aproape la fel de vechi ca şi şcoala care a supravieţuit mai mult sau mai puţin neschimbat de-a lungul anilor. Au trecut mai mult de 100 de ani de la primul spectacol şi unele dansuri de atunci se danseazã şi astãzi. Şi copiii şi întreg personalul şcolii- didactic, didactic auxiliar şi de îngrijire- se îmbracã în costume populare tradiţionale suedeze pe care le poartã cu o mândrie deosebitã, sau costume strãine -dacã provin dintr-o altã ţarã- şi  copiii şi profesorii paricipã împreunã la jocuri şi dansuri cu pãrinţi şi prieteni spectatori. Lussefesten este un simbol pentru ,, Spiritul Samskolan'' -care existã în toţi cei care intrã în aceastã şcoalã indiferent de vârstã sau funcţie. 

            Am participat şi noi la aceastã bucurie de iarnã , îmbrãcaţi în costumele noastre populare, am simţit admiraţia cu care ne priveau copiii costumele, ne-au primit în jocul lor simplu, vesel şi antrenant, ne-am bucurat din toatã inima de clipele trãite în veselia sincerã şi primitoare a întregului colectiv al Scolii Samskolan .

  

                        Vineri 18 decemrie 2009

                  

     Plecarea

Diseminare -reuniunea de proiect   Viena-  Austria

  

            În perioada 16 . 05. 2010 - 21 05. 2010 a avut loc ultima reuniune de proiect la Viena în Austria la care au luat parte 45 de profesori din cele 9 ţãri partenere : Italia -coordonatorul  proiectului, Franţa, Spania, Letonia, Bulgaria, Suedia şi douã echipe din România- 5 cadre didactice de la grãdiniţa noastrã şi 6 cadre didactice de la Şcoala ,,Gheorghe Magheru'' din Caracal.

Obiectivele reuniunii au fost:

-familiarizarea participanţilor la reuniune cu aspecte privind sistemul instructiv-educativ  austriac;

-schimbul de experienţe privind realizarea activitãţilor cu tema ,, Focul'';

-analizarea activitãţilor realizate panã în prezent în cadrul parteneriatului;

-stabilirea definitivãrii produselor finale ale proiectului;

-evaluarea finalã

 

17. 05. 2010

-Vizitarea Şcolii ,,Sir Karl Popper-Schule'' Vienna

 

            Primirea fãcutã de profesorii şi copiii şcolii ,, Sir Karl Popper -Schule'' a fost deosebit de cãlduroasã. Pe holurile şcolii şi în clase erau amenajate colţuri şi panouri cu lucrãri ale copiilor realizate în activitãţile de proiect la temele ,,Pãmântul'', ,,Apa'' , ,,Aerul'' şi ,, Focul,, , iar în diverse  spaţii  erau amenajate panouri lu postere , materiale şi fotografii de la parteneri. Pentru fiecare ţarã participantã la reuniune copiii au învãţat cântece şi dansuri specifice , remarcabilã a fost interpretarea cântecului popular românesc   ,, Ciobanaş la oi am fost'' , pentru noi, românii,  a fost o surprizã de proporţii , ţinând cont de corectitudinea pronunţiei cuvintelor în limba românã. Trebuie sã amintim ca în şcoalã lucreazã un profesor de muzicã de origine romanã care a pregãtit intensiv numerele artistice.  Pe lângã cântece şi dansuri copiii au prezentat scurte scenete cu temã ecologicã  care, pe lângã faptul ca erau distractive, transmiteau şi un puternic mesaj de protejare a animalelor sãlbatice.

 

-Vizitarea Primãriei din Viena

            Vizitarea  Primãriei -un adevãrat muzeu al Vienei - având ca ghid un membru al Parlamentului austriac a fost momentul în care am avut posibilitatea sã dialogãm cu oficialii austrieci privind protejarea mediului şi conservarea resurselor în Austria. Cu mândrie,  domnul parlamentar ne-a prezentat unele din realizãrile locale : fixarea de sisteme termale solare pe locuinţele noi construite, îmbunãtãţirea materialelor de construcţii pentru economisirea energiei pentru încãlzit şi ventilat, folosirea deşeurilor în încãlzirea locuinţelor în Incineratorul de la Spittelau etc.

Adevãrat model pentru oraşele europene, capitala austriacã se poate situa la un nivel fruntaş privind grija pentru mediu a locuitorilor şi edililor oraşului, pentru curãţenia oraşului,  pentru  reciclarea, refolosirea  şi economisirea resurselor.

 

18.05.2010

            -Prezentarea activitãţilor cu tema ,, Focul'' Partea I

             Fiecare partener  a pregãtit în PowerPoint o prezentare a activitãţilor realizate în unitate cu tema ,,Focul '' în care s-au regãsit  şi activitãţi asemãnãtoare şi activitãţi diferite -în funcţie de nivelul de vârstã al copiilor şi de subiectele alese, varietatea fiind un bogat bagaj de experienţe,  asimilat de fiecare participant în parte. Din cauza numãrului mare de parteneri prezentãrile s-au realizat în douã etape, în 2 zile .

            -Participarea la ore

            Pentru a observa cât mai bine procesul de predare-învãţare am participat la ore, fiind repartizaţi în grupuri mici în clase pentru a nu distrage atenţia copiilor. Am observat cã  ritmul de predare şi cerinţele sunt adaptate în funcţie de gradul de cunoaştere al limbii, majoritatea copiilor din aceastã şcoalã fiind copii de imigranţi, eforturile profesorilor fiind deosebite , de asemenea , un interes deosebit pentru activitãţile cu temã ecologicã se putea vedea în fiecare clasã , rezultatele acestora fiind lucrãri ale copiilor, machete, postere.  

-Prezentarea activitãţilor cu tema ,, Focul ‘' Partea a II-a

  

            Prezentãrile s-au încheiat cu schimbul de mape de proiect între parteneri, mapa  conţinea : CD de prezentare a activitãţilor cu tema  ,, Focul'',  cu lucrarea fiecãrui partener ,, Micul ecologist'',  cu materialul pregãtit de fiecare partener pentru produsul final ,, Declaraţia comunã a copiilor privind drepturile mediului''  lucrãri ale copiilor, pliante etc . Noi am pregãtit pentru fiecare  şi  un DVD cu spectacolul organizat de 9 Mai cu dramatizarea  tradusã în limba englezã ,, Povestea vieţii'', realizatã   cu copiii din grãdiniţa noastrã şi mitingul ecologic în care am implicat toate unitãţile preşcolare şi şcolare din oraş, un produs de proiect al echipei noastre. Am   amenajat împreunã cu toţi participanţii la reuniune o  expoziţie de postere cu lucrãri ale copiilor privind tema ,,Focul'' .

 

19.05.2010

            Discuţii privind produsul final ,, Micul ecologist''

            Un alt obiectiv al reuniunii de la Viena a fost definitivarea produselor finale realizate în parteneriat-albumul pentru copiii de la nivelul primar şi preprimar ,, Micul Ecologist'' şi ,, Declaraţia comunã a drepturilor mediului'' .  Dupã discuţii constructive şi votarea democraticã s-a hotãrât formatul albumului, cine sã adune toate materialele de la parteneri, data limitã. De asemenea şi pentru celãlalt material toţi partenerii s-au implicat cu propuneri de articol , forma finalã va fi elaboratã de partenerii din Suedia, iar website-ul proiectului va fi definitivat de partenerii din Austria , ceilalţi parteneri având obligaţia sã trimitã la termen materialele online.

 

-Vizitã de documentare la Hundertwasserhaus

            Hundertwasser House este un bloc de locuinţe în Viena creat de artistul austriac Friedensreich Hundertwasser. Casa a fost construitã între anii 1983 şi 1986 şi are podeaua ondulatã, consideratã ,,o melodie divinã pentru picioare'' , acoperişul acoperit cu pãmânt şi iarbã şi copaci groşi crescând în interiorul camerelor,  cu crengi ieşind în afara  ferestrelor -în total 250 de copaci şi tufişuri în toatã clãdirea. Este un paradis verde, un exemplu de armonie a locuinţei omului cu natura,  un exemplu de frumuseţe naturalã în locuinţa omeneascã , sãnãtoasã şi relaxantã, un exemplu care  dorim sã-l aplicãm şi noi în grãdiniţa noastrã . 

 

-Vizitã de documentare la Incineratorul Spittelau

            Incineratorul de deşeuri ( a avut ca designer al faţadei  tot pe  artistul Friedensreich Hunderwasser) poate primi 250 de camioane de deşeuri zilnic din care, prin ardere,  se produce apa caldã şi caldurã pentru 262.000 de locuinţe şi peste 5.300 de consumatori industriali din Viena.  În Austria existã din 1990 o lege  de management al deşeurilor care dã prioritate protecţiei mediului, conservãrii resurselor, folosirii judicioase a spaţiilor şi exclusivitatea depozitãrii deşeurilor. Acestã lege  a putut fi aplicatã deoarece din 1961 în Viena se recicleazã şi se colecteazã separat deşeurile de sticlã, hârtie, metal , plastic .

            20.05.2010

-Raportarea finalã, evaluarea, spectacolul de ramas bun

            Coordonatorul de proiect , în acord cu toţi partenerii, a apreciat activitatea tuturor în cadrul parteneriatului , a fãcut o evaluare a activitãţii fiecãrei şcoli în parte şi a întregii echipe de parteneri, a felicitat organizatorii reuniunii de proiect din Viena pentru eficienţa şi punctualitatea lor , pentru toate informaţiile şi experienţele acumulate în timpul vizitei.

            Spectacolul cu scenete, cântece şi dansuri cu temã ecologicã prezentate de copiii din toate clasele şcolii, în spaţiul generos al sãlii de sport,  a  încheiat emoţionant reuniunea de proiect, iar acordurile  ,, Heal The World'' au fost cântate de toţi participanţii .