Scoala Gimnaziala Nr.29 Constanta
Constanta, Constanta

Proiecte educaţionale

   

Toate programele şi proiectele derulate în şcoala noastră au:

 

a)     contribuit la misiunea şcolii

 

    Misiunea şcolii noastre este să asigure:

Ø      condiţii de învăţare la standarde europene;

Ø      dezvoltarea de competenţe, formarea de atitudini necesare integrării şi adaptării la schimbări într-o societate democratică şi europeană;

Ø      şanse egale de afirmare a elevilor;

Ø      implicarea activă a şcolii în viaţa comunităţii;

Ø      un viitor european elevilor;

     Atragerea unui număr cât mai mare de elevi atât din ciclul primar cât şi gimnazial la activităţile derulate în cadrul proiectelor dar şi implicarea activ- participativă a acestora au fost premisele unui succes garantat.

 

b)     a condus la dezvoltarea dimensiunii europene în instituţie

 

  Realizarea parteneriatelor active şcoală-elevi- părinţi-comunitate locală-alte şcoli din ţări europene au îmbunătăţit:

Ø      modalităţile de comunicare (elevii au fost stimulaţi să utilizeze mijloacele de comunicare IT, chat, e-mail, blog);

Ø       de promovarea a valorilor europene (prin participarea la concursuri şi expoziţii internaţionale ex. Future Energy- Locul I- secţiunea de postere ,,Eroul Energie''-eleva Capotă Ioana, clasa a VI-a A, tabere internaţionale de studiu, implicarea în acţiuni desfăşurate la nivel european: Ora Pământului, ENO Environment, Cea mai lungă lecţie);

Ø      continuu calitatea actului instructiv-educativ, raportat la standardele şi practicile din Uniunea Europeană (prin dotarea materială a şcolii, cursuri de perfecţionare pentru cadrele didactice, prin schimb de experinenţă şi informaţional în cadrul a numeroase activităţi extracurrriculare şi proiecte comunitare desfăşurate la nivel european).

 

 

Proiecte derulate în școală:

1. PHARE PENTRU ROMÂNIA- BULGARIA

Proiect iniţiat de Ministerul Integrării Europene- Directoratul pentru Cooperare Transfrontalieră

2007-2008

Obiectiv general:

Ø      creşterea nivelului de cooperare intreinstituţională între municipalităţile Dobrich şi Constanţa cu scopul de a promova dezvoltarea durabilă a regiunii de graniţă între România şi Bulgaria;

Obiective specifice:

Ø      organizarea unei ample campanii de informare şi educare în ceea ce priveşte colectarea selectivă a deşeurilor;

Ø      încheierea unor parteneriate cu asociaţiile de proprietari din comunitatea vecină şcolii cu scopul reciclării deşeurilor tip hârtie;

Ø      organizarea unor campanii de igienizare a spaţiilor verzi din parcul şcolii şi vecinătate, prin colaborarea elevilor cu asociaţiile de proprietari din zonă;

Ø      realizarea unor materiale de campanie ecologică (afişe, postere, pliante) şi promovarea acestora în comunitatea locală;

  

2. CLASE FĂRĂ FUMAT

Proiect iniţiat de Biroul Regional al Consiliului Internaţional pentru combaterea alcoolismului şi al altor tipuri de dependenţe al Europei de Est şi Asia Centrală şi Agenţia Naţională Antidrog

2004-2007

Obiective

-Să motiveze elevii să ramână nefumatori şi să descurajeze experimentarea consumului de tutun;

-Să îi ajute pe cei care au încercat să fumeze să nu devină fumători;

-Să îi ajute pe elevi să înțeleagă că fumatul nu este un obicei sănătos si nu îi ajută să devină maturi;

-Să încurajeze discuțiile despre avantajele oferite de decizia de a rămâne nefumator.

 

3. SPRING DAY FOR EUROPE

2006-2008

Obiective

- elevii reprezintă un vector important de comunicare către alte grupuri (pensionari-bunicii lor si publicul larg - părinţii lor) şi au nevoie de un limbaj special, de un format atractiv al instrumentelor de comunicare şi de un mesaj special, ,,Europa la şcoală" şi „Descoperă Europa";

 

4. ENO ENVIRONMENT ON-LINE

Campania ENO de Plantare a arborilor 2007 promovată de Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu

21 septembrie 2007

Obiective

- să conştientizeze importanţa ocrotirii mediului înconjurător;

- să planteze copaci în parcul şcolii în Ziua Internaţională a Păcii ca simbol al toleranţei şi păcii alături de alte 700 de şcoli din 82 de ţări;

 

5. YOUNG ENERGY (ENEL)

2007-2008

Obiective

- răspândirea respectului pentru energie şi conceptul de consum responsabil;

- implicae unui număr cât mai mare de elevi în concursul Young Energy, proiectul ludic dar în acelaşi timp ştiinţific dedicat şcolilor din Bulgaria, Chile, Costa Rica, Grecia, Guatemala, Italia, Panama, România, Rusia, Slovacia şi Statele Unite ale Americii;

- furnizarea în cadrul şcolilor şi liceelor de instrumente necesare pentru a parcurge o călătorie unică, specială în lumea energiei, cu minuţiozitatea şi precizia omului de ştiinţă dar în acelaşi timp şi cu spiritul jocului.

 

    6. XPLORA-FOUR SEASONS EUROPEAN  PROJECT  

2007-2008

Obiective

-să aducă la un loc ştiinţa şi cultura: pentru partea ştiinţifică, elevii sunt invitaţi să realizeze măsurători de precizie privind poziţia soarelui în anumite momente astronomice speciale (echinocţiu şi solstiţiu);

- să realizeze schimburi informaţionale cu elevii altor şcoli implicate în proiect pentru a trage împreună concluzii ştiinţifice;

- să exemplifice tradiţii culturale legate de evenimentele măsurate prin postarea de diverse materiale, creaţii artistice pe site-ul Xplora care găzduieşte proiectul „Four seasons";

- să compare rezultatele prin colaborarea cu elevi din şcoli partenere în proiect.

 

7. FUTUR ENERGIA - ENERGY IS OUR FUTURE

2007-2008

Obiective

Sprijinirea educaţiei pentru energie în şcoli prin sensibilizarea elevilor cu privire la modul în care consumul de energie poate influenţa schimbarea climatică, precum şi rolul pe care îl au materialele avansate în economisirea energiei şi conservarea resurselor.

Acest program educaţional abordează trei obiective principale:

  • Eficientizarea consumului de energie ca rezultat al alegerii atentea design-ului produselor şi a materialelor eco-eficiente;
  • Protejarea climei prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
  • Eficienţa resurselor prin economisirea rezervelor naturale şi dezvoltare durabilă

 

8. CONCURS EUROPEAN

2007  "Uniunea Europeană şi Nediscriminarea"

2008  "Am dreptul la protecţie"

Obiective

- educarea copiilor si dezvoltarea exprimării acestora asupra drepturilor lor aşa cum sunt enumerate în Carta Drepturilor Fundamentale a U.E. şi în Convenţia Internaţională a Drepturilor Copiilor

 

9. GLOBAL CAMPAIGN FOR EDUCATION- PROIECT MONDIAL- „CEA MAI MARE LECŢIE DIN LUME"

2007-2008

Obiective

- să explice importanţa obţinerii unei educaţii de bună calitate;

- să conştientizeze lumea asupra numărului de oameni care nu au acces la educaţie;

- să explice că lipsa cunoştinţelor de a citi, de a scrie sau a număra are un impact imens asupra vieţii omului;

- să-i înveţe pe politicieni o lecţie despre importanţa educaţiei şi de nevoia de a lua măsuri urgente;

- să se folosească un proiect didactic flexibil, care poate fi adaptat pentru copiii de toate vârstele, aparţinând oricărei culturi din lume;

 

10. PROTEGO-cu sprijinul Institutului Catalan de Asistenţă şi Servicii Sociale al Guvernului din Catalunia

2006-2007

Obiective

- îmbunătăţirea comunicării in familie;

- creşterea calităţii relaţiilor familiale;

 - diminuarea frecvenţei şi intensităţii conflictului familial;

- întărirea legăturilor dintre părinţi şi copii;

- îmbunătăţirea comportamentului copiilor;

- învăţarea metodelor de disciplinare pozitivă  a copiilor;

- însuşirea de către părinţi şi copii de norme de comportament clare şi coerente;

- îmbunătăţirea capacităţii părinţilor de a defini norme familiale cu privire la consumul de tutun, alcool şi alte droguri;

- creşterea percepţiei copiilor cu privire la dezaprobarea familială faţă de consumul de droguri;

- creşterea utilizării strategiilor de rezolvare a problemelor în educaţia copiilor;

  

     În anul şcolar 2009-2010, şcoala susţine  activităţi educaţionale la nivel local, naţional şi internaţional, ce  antrenează cadre didactice şi elevi într-un spirit de efervescenţă, dăruire şi competiţie.

 

1.     Spring Day  for Europe (chat) Tema: Education in the learning economy: What kind of skills are needed to survive in a creative and innovative world?;

2.     Xperimania (chat limba germană) Tema: Care este legătura dintre industria auto şi produsele petrochimice?;

3.     Campania CO2nnect, CO2 în drum spre şcoală;

4.       Agenda Europa;

5.     Proiect educaţional „Oraşul nostru" în parteneriat cu Liceul „Julio Dinis" din oraşul Ovar, Portugalia;

6.     Proiectul educațional ,,Prieteni la distanță" cu Școala rurală Nistorești, jud. Constanța;

7.     Proiectul educațional ,,Un vis, o dorință, o speranță" cu Școala rurală Sibioara, jud. Constanța ;

8.     Proiectul județean ,,Copilăria-leagăn de vis" cu ISJ Constanța;

9.     Proiect județean ,,Prevenirea actelor de violență în școli, a consumului de droguri și trafic de ființe umane" ;

10.                        Proiect interjudețean ,,Promovarea imaginii școlii, cunoașterea reciprocă și legare de prietenii" cu Școala George Daniel Teutsch, Agnita-jud. Sibiu ;

11.                        Proiect educațional ,,Valorificarea cunoștințelor și potențialului elevilor " cu Muzeul de istorie Națională și Arheologie Constanța ;

12.                          Proiect educațional ,,Prevenirea și combaterea delicvenței juvenile " cu Inspectoratul de Jandarmi Constanța;

13.                        Proiect ,,Cunoașterea factorilor de risc, măsuri de protecție și moduri de acțiune în cazul manifestărilor acestora" cu ISU Dobrogea;

14.                        Proiect județean ,,Mediul înconjurător-casa tuturor"

   

 

       Pentru educarea tinerilor în spiritul protejării şi conservării naturii, dar mai ales pentru implicarea efectivă a lor prin asumarea  responsabilităţii  pentru  un  mediu  sănătos,  curat  şi  paşnic,  susţinem programe specifice, ce au devenit tradiţie. Activităţile prilejuite de Ziua Plantării Arborilor,  Ziua Mondială a ApeiZiua Mării Negre, "Hârtie pentru Pădure",  ,,Salvaţi pământul de modificările climatice",  antrenează elevi, cadre didactice, părinţi, ONG-uri şi  contribuie la educarea unui comportament ecologic.

 

   Începând cu anul şcolar 2008- 2009, în şcoala noastră a început derularea Programului Comenius, în parteneriat cu alte 7 ţări europene, cu tema ,,HEALTHY BODY, HEALTHY MIND, HEALTHY FRIENDSHIP" (CORP SĂNĂTOS, MINTE SĂNĂTOASĂ, PRIETENIE SĂNĂTOASĂ).

      Sub coordonarea institutorului Mariana Negrilă, echipa de proiect formată din cadrele didactice:director profesor Ana Mihu, institutorii Renata Rădulescu şi Maria Butnaru, profesorii Carmen Badea, Doina Constantinescu, Mirela Roşioru  va participa la acţiuni şi diverse evenimente referitoare la un  stil de viaţă sănătos, formarea de relaţii sociale pozitive precum şi implicarea activă în dimensiunea socio-culturală a comunităţii europene.  Activităţile desfăşurate vor fi integrate în curriculum-ul zilnic şcolar, la discipline ca educaţie fizică, limba engleză, informatică, muzică, ştiinţe sociale, ştiinţe naturale, desen şi unele vor constitui  subiecte legate de evenimentele generale ale şcolii (zile speciale, festivaluri).  Elevii şi profesorii din ţările partenere vor comunica în engleză, folosind tehnologie modernă  informatizată şi scrisori tradiţionale. Pe perioada vizitelor în ţările partenere, elevii şi cadrele didactice vor veni în contact cu tradiţiile, obiceiurile, cultura diferitelor naţiuni implicate, iar participanţii vor apela la activităţi diverse de integrare.

      Acest proiect european se va derula pe parcursul a doi ani, 2008-2010, în cadrul programului sectorial Comenius al Programului de învăţare pe tot parcursul vieţii.

 

 ACTIVITĂŢI DESFĂŞURATE

                  

    Proiectul a debutat la începutul anului şcolar cu selectarea elevilor ce vor forma echipa de lucru - elevii provin  din  clasele  unde  predau cadrele din echipa de proiect (II B, II C, IV C, V C, VI C, VII A, VII D).  S-a stabilit o lista a criteriilor ce trebuie îndeplinite de elevi pentru a face parte din echipa de lucru. Activităţile desfăşurate sunt cele prevăzute în proiect pentru fiecare lună:

 

  1. 1. COLŢUL PROIECTULUI - cărţi, vederi, broşuri, articole, fotografii, suveniruri (mijloace diverse ce ilustrează viaţa, oamenii şi cultura ţărilor partenere);
  2. 2. Ziua Europeană a Limbilor (postere, schimb de mesaje pe mail cu elevi din ţările partenere);
  3. Crearea pe site-ul e-Twinning a spaţiului de publicare „My Country Box" şi vizualizarea informaţiilor postate de şcolile partenere;
  4. 3. Publicarea informaţiilor despre proiect pe pagina şcolii de pe site-ul Didactic.ro, pe pagina web a şcolii, pe site-ul e-Twinning şi în presa locală;
  5. 4. FACEM PARTE DIN EUROPA - Posterele ţărilor - elevii au organizat un panou cu postere ce conţin informaţii de bază despre ţările colegilor din proiect;
  6. 5. What's going on - Aplicarea unui chestionar adresat elevilor din proiect (întrebările s-au referit la relevanţa activităţilor propuse şi desfăşurate, propuneri, sugestii - rezultatele au fost centralizate şi discutate în cadrul primei mobilităţi, în Spania);
  7. 6. PRIMA MOBILITATE   - Villaviciosa de Odon        

      Prima reuniune de proiect s-a desfăşurat în Spania, la sfârşitul lunii noiembrie, unde Şcoala ,,Mihai Viteazul'' a fost reprezentată de coordonatoarea proiectului, institutor Mariana Negrilă şi directorul şcolii, profesor Ana Mihu. Întâlnirea de lucru din Spania a constituit un bun prilej de cunoaştere interrculturală şi de schimburi utile de experienţă pedagogică. Cadrele didactice au  venit în contact cu tradiţiile, obiceiurile, cultura diferitelor naţiuni implicate, iar participanţii au apelat la activităţi diverse de integrare - noiembrie 2008.

  1. Diseminare  a rezultatelor primei mobilităţi în cadrul primului consiliu profesoral, în presa locală şi în revista şcolii;

 

  1. 7. SĂ CORESPONDĂM CA SĂ NE CUNOAŞTEM MAI BINE! - schimb de adrese de mail şi id-uri între elevii implicaţi în proiect din ţările participante pentru corespondenţă - noiembrie, decembrie 2008;
  2.  8. ORGANIZAREA UNEI CONFERINŢE DE PRESĂ -  în şcoală cu reprezentanţi ai mass mediei, inspectoratului, alţi coordonatori locali de proiecte multilaterale (Clubul elevilor, Şcoala nr. 30 ,,Gh. Ţiţeica", Şcoala nr. 38 ,,Dimitrie Cantemir") şi interviu la CTV.
  3. 9. TRADIŢII ŞI OBICEIURI DE CRĂCIUN -   confecţionare de felicitări şi decoraţiuni de Crăciun; prezentări de obiceiuri specifice româneşti dar şi a altor naţionalităţi conlocuitoare; colinde de Crăciun;  reţete specifice de Crăciun; expunerea tuturor produselor pe e-Twinning COMENIUS, pentru vizionarea acestora şi de către celelalte ţări.
  4. 10. A DOUA MOBILITATE- Plymouth, Marea Britanie

     A doua mobilitate s-a desfăşurat în Marea Britanie la începutul lunii martie 2009. Şcoala a fost reprezentată de coordonatorul proiectului, institutor Mariana Negrilă, profesorii Carmen Badea şi Doina Constantinescu dar şi de doi elevi, Ioana Capotă de la clasa a VI-a A şi Marius Alexandru de la  clasa a V-a C. La această întâlnire  s-a lucrat la următoarele aspecte:

-         Povestiri tradiţionale despre prietenie, sănătate şi schimb între parteneri (elevii au  lucrat pe textele trimise de colegii din celelalte ţări);

-         Forum pentru elevii mai mari;

-         Crearea unui calendar al activităţilor specifice fiecărei luni a anului pentru fiecare ţară implicată;

-         Un program zilnic al fiecărui elev - portofoliu (obiceiuri culinare , comparaţii şi comentarii)

-         Idei pentru un logo al proiectului.

 

     La începutul lunii iunie, şcoala noastră a fost gazda celei de-a treia mobilităţi din proiectul Comenius. Ţările partenere acestui proiect sunt Spania, (ţara coordonatoare), Marea Britanie, Spania, Slovenia, Polonia, Grecia, Italia, Portugalia şi România.

     În prima zi, delegaţia formată din ţările care au sosit: Polonia, Slovenia, Marea Britanie, Spania au vizitat oraşul Constanţa şi staţiunea Mamaia după care au mers cu vaporaşul pe insula Ovidiu şi au servit o cină încântătoare la un restaurant cu mâncăruri tradiţionale româneşti. Ţările: Polonia şi Slovenia au venit împreună cu câte doi elevi care au fost cazaţi la elevi din şcoala noastră: Ioana Capotă, clasa a VI-a A şi Marius Alexandru, clasa a V-a C. Ei au avut un program separat pe care familiile elevilor români l-au pregătit special pentru aceşti copii. 

    Pe 1 iunie, începând cu ora 9, întreaga delegaţie  a vizitat şcoala noastră şi  a asistat la câteva momente pe care elevii claselor participante la Proiectul Comenius le-au pregătit oaspeţilor. De la ora 11, au vizionat în curtea şcolii  o serbare şcolară ce a combinat momentele de dans cu cântec. Au fost prezente la această serbare d-na Elena Frâncu, directorul  Direcţiei Judeţene de Sport Constanţa şi inspector pe proiecte şi programe comunitare de la Inspectoratul Şcolar Judeţean, d-na Daniela Buliga.

     Programul a continuat de la ora 12 cu o competiţie sportivă GYMKHANA la care au participat  14 elevi din clasa a IV-a C şi cei patru elevi oaspeţi. Toate cadrele didactice din ţările partenere au asistat în sala de sport. Competiţia a combinat probele sportive cu cele teoretice. Pe lângă traseul sportiv cu îndemânare, viteză, escaladare, elevii au mai avut de rezolvat câteva sarcini precum: să răspundă la întrebări în limba engleză, să  poziţioneze steagurile în dreptul unor ţări sau să asambleze mici puzzle. Echipele au fost formate din 6 copii şi au reprezentat culorile steagului românesc: roşu, galben şi albastru. Echipa Galben a câştigat locul I, Roşu locul II şi Albastru locul III. Copiii au fost recompensaţi cu diplome şi premii. Delegaţia prezentă a vizionat apoi, în curtea şcolii un meci demonstrativ de oină, sportul nostru tradiţional, susţinut de singura echipa de oină ce există în judeţul Constanţa.

       Începând cu ora 15, în sala multimedia din şcoala noastră, toate ţările prezente au prezentat  aspecte din activităţile pe care le-au desfăşurat de la mobilitatea trecută din martie, în Anglia, pe teme de sănătate a corpului, minţii şi a relaţiilor sociale.  Au participat cadre didactice şi un grup de elevi ai şcolii, precum şi elevii oaspeţi. Au mai fost prezente de la Inspectoratul Şcolar Judeţean:  d-na inspector de limba română Corina Cuşa şi d-na inspector învăţământ primar Doiniţa Apostol. De la  ora 16.30, fiecare ţară a expus pe coridoarele şcolii, într-un spaţiu special amenajat  colaje cu imagini din şcolile lor. Acestora li s-a alăturat şi Italia care a sosit în această zi, participând şi ea la amenajarea expoziţiei. În acest timp, elevii oaspeţi împreună cu elevii la care s-au cazat au redactat un newsletter în limba engleză pe teme de proiect.

Pe 2 iunie, cadrele didactice oaspete au participat, împreună cu coordonatoarea proiectului în România, Mariana Negrilă şi directorul şcolii, Ana Mihu la un tur al litoralului românesc şi apoi la un program cu dansuri şi cântece româneşti la restaurantul Nunta Zamfirei din Eforie Nord. În şcoală, elevii oaspeţi au învăţat alături de elevii de la clasa a IV-a C şi învăţătoarele Mariana Butnaru şi Renata Rădulescu un dans popular românesc Braşoveanca. Apoi, împreună cu elevii clasei a VI-a A, ei au vizionat un ppt. cu imagini despre istoria legendarului Dracula, cu explicaţii prezentate de profesoarele  de istorie Mirela Roşioru şi Doina Constantinescu. De la ora 10 la ora 12 au participat la o sesiune de chat coordonată de profesoara Carmen Badea şi informatician Corina Ghiţă, discutând cu colegii lor din celelalte ţări partenere.

 

De la ora 17 a avut  loc a doua întâlnire de proiect   desfăşurată în cabinetul multimedia al şcolii, în care s-a redactat raportul primului an din proiectul Comenius. Seara s-a încheiat cu o cină tradiţională românească în şcoală. Au venit părinţi, cadre didactice ale şcolii fiecare pregătind mâncăruri tradiţionale.

              Ziua de 3 iunie a debutat cu primirea delegaţiei la Primăria Constanţa, prezentarea părţii vechi a oraşului, în timp ce grupe formate din elevi Comenius au pregătit salate de vară după reţete specifice ţărilor prezente.

A urmat schimbul de experienţă profesională în care partenerii au predat elevilor români o lecţie de istorie, geografie, un joc sau un cântec tradiţional.

               A urmat o altă întâlnire de proiect în care s-au stabilit detaliile următoarei mobilităţi din Slovenia, modelul de paşaport Comenius ce va fi înmânat tuturor elevilor implicaţi în proiect, activităţile ce urmează a fi desfăşurate mai departe.

 

     În anul școlar 2009-2010  a început al doilea an din proiectul Comenius ce se desfăşoară în şcoala noastră începând cu anul 2008.

   În luna octombrie a avut loc a patra mobilitate, în Slovenia. Şcoala gazdă este situată în capitala ţării, Ljubljana.

   Echipa noastră a fost formată din inst. Negrilă Mariana şi Rădulescu Renata, iar elevi au fost Marius Alexandru de la clasa a VI-a C şi Vanessa Culeafă de la clasa a V-a C. Vanessa a fost cea care a reprezentat şcoala noastră la un spectacol Eurovision ce a avut loc pe scena Castelului situat în centrul capitalei şi la care au participat elevii tuturor şcolilor din proiect.    

      Vanessa a ridicat spectatorii în picioare prin prestaţia ei, cântecul ales fiind compus, muzica şi versuri de inst. Maria Butnaru.

      Cadrele didactice  şi elevii prezenţi în Lublijana au lucrat pe teme precum Ziua limbilor şi Încălzirea globală, importanţa mişcării şi a unui stil de viaţă sănătos. Pentru expoziţia ţărilor am adus în biblioteca școlii slovene şi un poster „Global Warming" realizat de elevele clasei a VII-a A.  Elevii au făcut schimb de carduri de identitate pe care erau specificate numele şi prenumele, câteva date utile precum: vârsta, preferinţe, hobby-uri dar mai ales adrese de e-mail.  Vor putea astfel să corespondeze pe viitor prin intermediul internetului cu colegii lor.

     În cadrul întâlnirii de proiect au fost discutate activităţile ce urmează a fi pregătite pentru mobilitatea din Italia ce a fost programată tot acum pentru perioada 2 - 6 martie 2010.

      Cadrele didactice au participat la schimburi de experienţă în cadrul şcolii - prin activităţi cu copiii- şi la o grădiniţă de stat cu program prelungit.

     În cadrul schimbului intercultural, gazdele au organizat o vizită la Peştera Postojnia, în munţi, şi în oraşul Piran, pe litoral.

 

ACTIVITĂŢI DESFĂŞURATE ÎN PERIOADA SEPTEMBRIE - NOIEMBRIE 2009:

 

1.        Realizarea paşaportului Comenius şi înmânarea acestuia elevilor din proiect;

2.        Activităţi dedicate Zilei limbilor: mese rotunde, expoziții de postere;

3.        Informări, mese rotunde, postere despre Încălzirea globală;

4.        Aplicarea unui chestionar legat de activităţile din anul precedent;

5.        Chat-uri cu elevii din țările proiectului;

6.        Realizarea cardurilor cu date despre elevii implicaţi în proiect în vederea corespondării pe e-mail sau messenger;

7.        Realizarea unui film de prezentare a claselor din proiect;

8.        Diseminare  a rezultatelor mobilităţii din Slovenia în cadrul  consiliului profesoral, în presa locală şi în revista şcolii.

 

     Proiectul Comenius a continuat cu multe activități și în  al doilea an.

   Elevii  care s-au implicat în activitățile din primul an au primit un paşaport Comenius ca semn de recunoaştere a muncii lor!

   Au avut loc întâlniri cu nutriţionişti, asistenta şcolii pe teme de sănătate şi protecţie, chat-uri şi videoconferinţe cu colegii din Anglia, Italia, Polonia şi Portugalia.

   Echipa de proiect a editat broşura pentru primul an de desfăşurare şi în cadrul activităţii  „Fotoreportaj" a luat naştere broşura elevilor care excelează în sport, mişcare şi stil de viaţă. 

    Împreună cu ceilalţi membri ai proiectului Comenius s-a lucrat pe ateliere, în workshop-uri, cadrele didactice demonstrând că elevii şcolii noastre cunosc şi respectă regulile de alimentaţie sănătoasă. 

    Pentru o mai uşoară comunicare au fost  create adrese de e-mail pentru clasele mici unde elevii au trimis desene în Paint și picturi prietenilor europeni, iar elevii mai mari au trimis e-mail-uri, felicitări și PPT-uri de sărbători.   Deoarece avem și prieteni fără calculator acasă, am trimis scrisori prin poştă, iar de Crăciun toţi partenerii noştri au primit prin poştă felicitări, decoraţiuni, scrisori, CD-uri cu colinde şi dansuri tradiţionale, alături de mici cadouri pregătite cu drag de copiii noștri.

    În lunile ianuarie şi februarie, am pregătit  o colecţie de jocuri specifice copilăriei şi am  învăţa din dansurile tradiţionale trimise de partenerii noştri. Acestea, alături de sceneta „Cel mai bătrân om din lume", pregătită de elevii clasei a VII-a D, sub îndrumarea doamnelor profesor Doina Constantinescu și Carmen Badea, au  fost prezentate în cadrul întâlnirii din Garlasco - Italia, din martie 2010.

      În perioada 2- 6 martie 2010 , a avut loc cea de-a 5-cea mobilitate din cadrul proiectului Comenius Multilateral COM-08-PM-CT-512-ES „Healthy body, healthy mind, healthy friendship". Echipa de proiect a fost formată din elevi de la clasele VI C - Daniela Cotabiţă, Lavinia Niculescu, Marius Alexandru şi VII D -Flavinia Ţipă, Beatrice Corbu şi Cristian Herberth, însoţiţi de  profesor Mariana Negrilă (coodonator), director profesor Ana Mihu, profesor Doina Constantinescu şi profesor Carmen Badea.

      Această întâlnire de proiect a avut ca locaţie şcoala „L. G. Poma" din Garlasco, un orăşel pitoresc din provincia Pavia, în apropierea centrului comercial al Italiei, oraşul Milano. Încă de la sosire, copiii au fost cazaţi la familiile elevilor din şcoala gazdă, având astfel ocazia să trăiască pentru câteva zile în stil tipic italian şi să cunoască sistemul de învățământ implementat aici.

      Copiii, cadrele didactice şi părinţii ne-au întâmpinat cu cântece tradiţionale, cântece despre prietenie şi dansul specific „La Tarantella". După ce ne-au prezentat şcoala (compusă din grădiniţă şi ciclul primar până la clasa a V-a), fiecare echipă a prezentat filmul „Cel mai bătrân om din lume", o scenetă    personalizată     prin   care s-a căutat sublinierea pericolului prezentat de fumatul activ dar şi de cel pasiv şi totodată un îndemn la o viaţă sănătoasă şi armonioasă. Echipa din România a prezentat piesa „live" şi elevii noştri au reuşit să transmită mesajul într-un mod deosebit, fiind aplaudaţi la scenă deschisă.

         Am organizat apoi „The big display" - expoziţia ţărilor membre în care am postat materiale legate de realizarea celorlalte activităţi desfăşurate în cadrul proiectului până la momentul întâlnirii: jocuri specifice copilăriei; dansuri tradiţionale româneşti dar şi dansuri preluate de la parteneri şi învăţate de elevii noştri; întâlniri cu „Doctor Health" pe teme de sănătate mentală şi corporală (activităţi cu psiholog, nutriţionist, asistenta şcolii şi alţi membri ai comunităţii); postere anti-fumat create de copiii implicaţi în proiect şi mărţişoare lucrate manual de elevi. Fiecare partener a primit apoi câte un set de materiale ce conţinea CD-uri cu jocuri şi instrucţiuni, semne de carte, felicitări şi mărţişoare, scrisori pentru prieteni, albume despre ţara noastră cu obiceiuri şi tradiţii, manualul micului ecologist, suveniruri pentru colţul proiectului din fiecare şcoală parteneră.

         Cea de-a doua zi a avut atât scop educativ cât şi cultural - echipele de proiect, însoţite de elevii gazde şi părinţii lor, s-au deplasat spre Milano unde am avut cu toţii ocazia să asistăm la sesiuni de lucru dirijate în incinta Muzeului de Științe Naturale, un loc unic ca şi concepţie şi mod de prezentare, unde elevii au avut oportunitatea să studieze diferite vieţuitoare în mediul lor specific şi să observe interacţiunile stabilite în lumea vie între plante şi animale, între mediu şi capacitatea de adaptare. Aici am întâlnit numeroase grupuri de elevi de diverse vârste, însoţiţi de minim două cadre didactice şi câţiva părinţi, lucrând în cerc asupra unor tematici legate de mediu sub formă de joc, concurs, prelucrare artistică  sau discuţie liberă. Secţia de Paleontologie a stârnit un viu interes prin mostre unice în lume şi prin explicaţiile detaliate oferite de ghidul muzeului.

A urmat prezentarea centrului vechi, înţesat de cultură şi artă: Domul din Milano care este o capodoperă a arhitecturii, Galeriile Victor- Emanuell, Scala unde Verdi şi-a prezentat vestitele opere, Cadrilaterul Modei, primăria şi Castelul Sforzesco.

         Cea de-a treia zi a debutat cu schimbul de experienţă la clase - organizate pe grupe de 20 elevi, clasele beneficiază de prezenţa a două cadre didactice, se lucrează pe grupe sau frontal, diferenţiat, şi există aici pe lângă grădinile interioare unde elevii învaţă să cultive diverse plante (de la legume, flori, la plante aromatice), cabinete specializate: muzică, limbi străine (engleză), arte, religie, matematică, limbă italiană etc. şi un centru  de lucru cu trei profesori de sprijin creat în cadrul bibliotecii pentru copiii cu nevoi speciale (locomotorii, logopedice, intelectuale). Sala imensă de la intrare găzduieşte un miniamfiteatru unde se ţin activităţile culturale şi locul de servit masa de prânz, totul compartimentat în stil decorativ.

A urmat întâlnirea de proiect în cadrul căreia s-au prezentat rezultatele chestionarului comun aplicat în şcoli pentru perioada septembrie - februarie cu concluzii pozitive; s-au discutat şi programat următoarele activităţi ce trebuie pregătite până la întâlnirea din Grecia, ultima din proiect. Echipa din Grecia ne-a înmânat seturi de materiale şi instrucţiuni de realizare a unui puzzle uriaş pe tema proiectului, puzzle ce va fi asamblat la întâlnirea din mai, din Nea Smirni.

După o sesiune scurtă de lucru pe calculatoare, în care am stabilit următoarele runde de chat şi videoconferinţe,   toată   echipa s-a deplasat spre Primăria oraşului Garlasco unde oficialităţile ne aşteptau. Am fost primiţi cu cordialitate de către domnul primar şi consilierul pe probleme educative cu care am discutat despre specificul  sistemelor de învăţământ din ţările prezente şi despre importanţa acestor proiecte care oferă posibilitatea schimbului de experienţă, de informaţie şi cultură. După discuţii, copiii au primit dulciuri, iar cadrele didactice materiale despre istoria oraşului şi invitaţia către una din atracţiile oraşului- teatrul Martinetti, o reproducere în miniatură parcă a  celebrei săli Scala, cu o acustică deosebită şi o istorie tumultoasă.

            A fost o întâlnire activă, plină de evenimente educative, culturale şi sociale, în cadrul căreia relaţiile de prietenie şi colaborare s-au întărit, iar alte noi relaţii de prietenie s-au născut între elevi, între copii şi familiile- gazdă.

        În perioada 11 - 16 mai 2010 a avut loc cea de-a şasea reuniune de proiect care a avut loc în Nea Smirny, Grecia.  Fiind ultima mobilitate din acest proiect, s-au deplasat doar cadrele didactice: Ingrid Rădulescu, Carmen Badea și Mariana Butnaru, însoțite de d-na director prof. Ana Mihu si coordonatorul proiectului , prof. Mariana Negrilă.

    Prima zi a debutat cu prezentarea școlii: clasele de elevi din ciclul primar, cadrele didactice, reprezentanți ai comunității locale implicați în viața școlii. Fiecare clasă a pregătit câte un moment artistic și cadouri pentru o țară din proiect.

       A urmat întâlnirea de proiect în care s-a prezentat programul de lucru. În prima zi     ne-au prezentat orașul, cu istoria sa -suburbie a Atenei, loc în care și-au ridicat o nouă așezare refugiații din Smirny, localitate din Asia Minor, după ce orașul lor a fost devastat de turci. Am fost întâmpinați la primărie de  primar și reprezentanți ai consiliului local, acest tip de proiect fiind foarte bine apreciat de autoritățile locale.

       A doua zi a avut loc întâlnirea de proiect cu partenerii prezenți și coordonatorii lor. Obiectivele acestei ultime întâlniri au fost realizarea raportului final, postarea ultimelor activități din proiect, realizarea expoziției pentru toate țările.

      După discutarea fiecărei părți din raportul final, am format două grupe de lucru pentru o evaluare eficientă a modului în care acest proiect s-a derulat la nivel școlar, local și european.      Grupele (de parteneri și de coordonatori) au constatat că obiectivele stabilite la început de proiect au fost îndeplinite, fiecare școală a lucrat în plus alte activități legate de temele proiectului, au fost atinse toate aspectele legate de diseminare și s-au realizat toate produsele finale preconizate.

     Coordonatoarea din Grecia ne-a prezentat produsul final pe proiect din cadrul aceste întâlniri - „Cartea cu cântece de prietenie" și CD-ul cu pozitivele și negativele aferente

Țara gazdă a pregătit încă din mobilitatea anterioară piese de puzzle pentru parteneri, piese ce au fost completate de copii cu desene si colaje- din reunirea pieselor au rezultat două imagini    puzzle -   „Hora   prieteniei" și  „Temele proiectului" (echipe de câte două țări au pregătit colaje pe temele proiectului: minte sănătoasă, corp sănătos, prietenie sănătoasă).

   În cea de-a treia zi am aplicat cu elevii jocuri. Elevii ne-au prezentat dansuri și jocuri specifice iar părinții au pregătit mâncăruri specifice pe care le-am degustat în cadrul „Cinei prieteniei" unde cu toții am învățat din dansurile specifice țării gazdă dar și din cele ale partenerilor.

   În cadrul schimbului intercultural am descoperit istoria și credințele străvechi, urmele vechii civilizații grecești pe Acropole și la Delphi.