Scoala Gimnaziala "Ion Pop Reteganul" Sancel
Sancel, Alba

Proiecte educaţionale

PROIECTUL ERASMUS+ “UNITED THROUGH CULTURAL AND NATURAL DIVERSITY – LEARNING THROUGH RESEARCH”

(UNIŢI PRIN DIVERSITATE CULTURALĂ ŞI NATURALĂ – ÎNVĂŢARE PRIN CERCETARE)

Şcoala Gimnazială „Ion Pop Reteganul” Sîncel este implicată în parteneriatul strategic şcolar “United through cultural and natural diversity – learning through research” (Uniţi prin diversitate culturală şi naturală – învăţare prin cercetare)prin Programul  Erasmus+ care se derulează în perioada  02.11.2015 - 01.11.2017 şi este finanţat cu suma de 25400 euro. Partenerii sunt şcoli din Croaţia (Zagreb) - coordonator proiect, Polonia (Boleslawiec), Republica Cehă (localităţile Ostrava şi Navsi), Slovacia (Humenne), România (Sîncel).

Scopul proiectului constă în descoperirea prin intermediul cercetării a zonei/regiunii din care face parte fiecare şcoală parteneră, având în vedere şapte teme de cercetare, respectiv: legende, arhitectură de lemn, olărit şi obiecte din lemn, particularităţi locale – lingvistice şi culturale, muzică şi dans, mâncare tradiţională, costume tradiţionale.

Au fost stabilite mobilităţi transnaţionale pentru coordonatorii de proiect şi mobilităţi ale elevilor în fiecare şcoală parteneră (125 mobilităţi ale elevilor şi 50 ale profesorilor).

Au fost planificate activităţi interesante și provocatoare care se adresează elevilor, cadrelor didactice, părinţilor şi comunităţii locale.

Acest proiect vine să continue activitatea depusă în cadrul proiectelor europene anterioare derulate în Şcoala Gimnazială „Ion Pop Reteganul”, cu accent pe îmbogăţirea  cunoștințele despre propria cultură, precum și despre alte culturi europene.

 

Prof. înv. primar Bloj Lenuța, coordonator de proiect

 

TITLUL:

DE LA NOI DE ACASA SPRE O AVENTURA MULTICULTURALA

 

PROIECT MULTILATERAL COMENIUS     (rezultat in urma unei alte actiuni COMENIUS, si anume Vizita Pregatitoare Comenius - Varsovia, februarie 2007)

 

2 ANI  (2007 -2008; 2008 - 2009)

 

ECHIPA DE PROIECT

COORDONATOR: INV. LENUTA BLOJ

DIR. CARMEN GABRIS

PROF. EMILIA COMSA

PROF. LUCIAN FESTEU

PROF. IOANA CATAUTA

PROF. ANAMARIA HORVAT

 

 

GRUP TINTA:  ELEVII CLASELOR II-VII

 

SCOLI PARTENERE:

 

  1. INSTITUTO COMPRENSIVO DI FIESSO UMBERTIANO,  ITALIA, SCOALA COORDONATOARE

Coordonator: Cuoghi Luigi

  1. 29 MAYIS ILGOGRETIM OKULU, ISTANBUL, TURCIA

coordonator: Tanyolac Feyza

  1. TUPRAS ILGOGRETIM OKULU, BATMAN, TURCIA

Coordonator: Kole Gokhan

 

 

 

CONTINUTUL PARTENERIATULUI SI ORGANIZAREA LUI

 

 

  1. Care sunt obiectivele exacte ale parteneriatului?
  • Sa prezinte elevilor, profesorilor si comunitatii locale diferite culturi si sa le aprofundeze cunostintele despre traditiile, istoria, obiceiurile si stilul de viata ( ale acestor culturi) pentru a crea o imagine pozitiva a tarilor partenere.
  • Sa promoveze dialogul intercultural intre tari, accentuandu-se comunicarea dintre diferite tipuri de religii; indemnarea elevilor sa le respecte si sa le tolereze.
  • Sa invete mai multe lucruri despre propriile traditii pentru a intelege identitatea Europei trecute, prezente si viitoare intr-un context mai larg.
  • Sa implice toti elevii, cu capacitati si stiluri de invatare diferite, in mod special elevii cu nevoi educationale speciale, sa lucreze impreuna la proiect si sa dezvolte indemanari personale si sociale ale elevilor si idea de cooperare si responsabilitate pentru proiectul comun. In functie de tema aleasa si de activitati precum: fabricarea de jucarii, decoratiuni, lucrul la jocuri, retete, cantece si dansuri traditionale, asiguram un mediu sigur pentru a facilita integrarea elevilor imigranti si a celor cu pregatire diferita.
  • Sa creasca utilizarea tehnologiei moderne de informare si comunicare pe parcursul procesului de invatare, a activitatilor si in prezentarea rezultatelor proiectului.
  • Sa pregateasca materiale TIC de predare si sa incurajeze profesorii sa le utilizeze ca pe un instrument necesar.
  • Sa sporeasca interesul pentru dezvoltarea abilitatilor lingvistice ale elevilor si profesorilor si sa incurajeze studierea limbii engleze ca limba moderna de comunicare.
  • Sa faciliteze procesul de predare prin folosirea metodelor experimentale: invatarea prin descoperire, lucrul pe echipe, proiecte.
  • Sa dezvolte ideea de responsabilitate a intregii comunitati pentru conditiile asigurate in educatia noii generatii - proiectul este adresat intregii scoli si va pretinde participarea familiilor si a comunitatii locale.
  • Sa imparta experienta cu scolile partenere, la diferite nivele, pentru a-si imbunatati munca.
  • Sa asigure ocazii elevilor, profesorilor si asociatilor sa ia parte la experiente de schimb international.

 

  1. Ce impact se astepta sa aiba Parteneriatul asupra participantilor si a celorlalte parti implicate ( elevi, profesori, comunitatea locala, comunitatea educative extinsa)?
  • Elevii vor fi capabili sa-si asume responsabilitatea pentru rolul lor in proiect, sa-si dezvolte capacitatea de planificare si apreciere a progreselor si rezultatelor, si sa-si prezinte propriile realizari.
  • Vor fi imbunatatite siguranta de sine, indemanari sociale, motivarea, in special la copiii cu nevoi speciale. Elevii vor fi mai increzatori in sine si se vor simti mai responsabili pentru dezvoltarea propriilor capacitati.
  • In functie de nivel, elevii vor putea recunoaste limbile partenerilor cu care coopereaza, vor castiga competenta in limba engleza considerata un instrument de comunicare si vor profita de resursele pe care le au la dispozitie- internet, materiale din scoala si nu numai; ne asteptam la cresterea motivarii pentru studierea limbilor moderne.
  • Cu ajutorul impactului pozitiv al experientei impartasite pe parcursul activitatilor, intentionam sa reducem neintelegerile si sa imbunatatim relatiile dintre elevi si sa le inducem ideea de responsabilitate pentru dezvoltarea propriei personalitati.
  • Cresterea tolerantei pentru imigranti si pentru persoanele care provin din alte medii.
  • Elevii din tarile partenere vor fi mai constienti de asemanarile si deosebirile dintre ei, de apatenenta la aceeasi comunitate largita si se vor simti cetateni europeni.
  • Proiectul dintre generatii va conduce la o mai buna intelegere a stilurilor de viata si a comunicarii dintre generatiile de copii, parinti si bunici.
  • Colaborarea  dintre parinti si profesori se va imbunatati, si implicarea mai mare a parintilor in procesul de invatare si in proiect va ajuta la formarea unei ehipe de profesori a propriilor copii.
  • Elevii si profesorii vor manui mai bine TIC-ul folosit in proiect si isi vor dezvolta capacitatea de adaptare la schimbarile rapide ale mediului TIC.
  • Procesul de invatare va fi mai eficient si profesorii vor avea la dispozitie  o varietate de mijoace didactice.
  • Copiii vor avea o gama de activitati pentru timpul liber mai buna  si mai creativa, gasind noi metode de exprimare in arta, muzica si dans.
  • Elevii si profesorii vor invata cum sa identifice persoanele foarte importante din comunitatea lor si cum sa primeasca ajutor pentru proiectele lor.
  • Sponsorii si partenerii vor fi mai interesati si vor intelege mai bine activitatile scolare, si vor oferi mai mult ajutor pentru desfasurarea lor. Mai multe institutii si organizatii vor colabora in viitor.
  • Interesul pentru alte culturi se va maturiza si aprofunda.Ne asteptam ca toti participantii, partenerii si comunitatea locala sa fie interesati de cooperare dupa finalizarea proiectului si sa adopte o atitudine sociabila in vederea colaborarii cu alte natiuni.

 

  1. Cum intentionati sa raspanditi si sa folositi rezultatele, experienta si produsele finale intre institutiile participante, celelalte institutii si comunitatea locala?

Rezultatele colaborarii vor fi prezentate la expozitii in scoli, biblioteci, primarii in timpul serbarilor scolare si prin participarea la alte evenimente din oras cu realizari potrivite. Experientele vor fi descrise in articole in revistele scolii sau in colturile Comenius, in articole in presa locala, paginile web ale scolilor, pagina web a proiectului, in retele bazate pe vizitele profesorilor si elevilor in tarile partenere.

Intentionam sa organizam seminarii pentru profesorii din scolile invecinate. In timpul Zilei Europei, Zilei Primaverii si a vizitelor pentru proiect in tarile partenere vom organiza activitati bazate pe tema proiectului nostru, promovand Parteneriatul si tarile noastre.

5. Va rugam descrieti rolul si sarcinile tuturor institutiilor implicate in Parteneriat.

Scolile sunt responsabile de organizarea intregii activitati legate de administrarea proiectului in tarile lor. Unele sarcini precum pagina web a Parteneriatului, realizarea jocului de masa, organizarea vizitelor, etc. Au fost deja preluate de anumiti parteneri.

Parintii vor gazdui elevii care viziteaza tara partenera si vor ajuta la diferite activitati din scoala si din oras.

Sprijinul institutiilor religioase este un punct crucial in colaborarea noastra din cauza diferentelor religioase dintre tarile partenere. Aceasta va permite participantilor la intalnirile pentru proiect sa participe la unele ceremonii religioase pt. a vedea deosebirile si asemanarile si pt. a ajuta elevii sa le inteleaga.; de asemenea, vor ajuta elevii sa cerceteze unele obiceiuri legate de sarbatori religioase.

Conducerea locala va sprijini activitatile scolare prin raspandirea informatiilor despre proiect si a rezultatelor in publicatiile lor, va asigura suport financiar pt. unele activitati si va ajuta in timpul vizitelor.

Centrele locale de cultura, bibliotecile locale, muzeele etnografice, asociatiile varstnicilor vor ajuta la cercetarea, realizarea si expunerea unor produse.

Sponsorii vor asigura suport material si financiar suplimentar.

 

6. Cum va fi asigurata comunicarea si colaborarea efectiva dintre institutiile implicate?

  • legatura regulata prin e-mail, messenger, conferinte video si telefon daca este necesar.
  • Realizarea unui orar exact si date limita pt. activitatile desfasurate in scoli, informatii la afisierul din scoala.
  • Intalniri pt. proiect de 2 ori pe an pt. a planifica datele si a discuta anumite activitati pt. acel an si pt. a decide modul lor de evaluare, monitorizare si evaluarea diferitelor stagii ale proiectului in vederea includerii modificarilor unde este necesar.
  • Coordonatorii din fiecare scoala vor tine la curent ceilalti membri ai personalului despre desfasurarea proiectului. Scoala coordonatoare va tine legatura cu partenerii si va coordona munca finala pt. a obtine cele mai bune rezulatate posibile.

7. Implicarea activa a elevilor si/sau a personalului

Elevii vor fi implicati in planificarea, alegerea, executarea si evaluarea majoritatii activitatilor in functie de varsta, interese si capacitati.

8. Integrarea Parteneriatului in curriculum si/sau in activitati in desfasurare.

La inceputul fiecarui an scolar, intalnirile profesoriloR vor fi tinute in fiecare scoala pt. a imparti munca proiectului in diferite materii si pt. a le include in curriculum-ul scolii. Parteneriatul si proiectul sunt o parte a Programului de Dezvoltare a Scolii

9. Daca Parteneriatul dvs. implica dialog intercultural, va rugam sa explicati cum veti aborda acest subiect.

Activitatile sunt tintite spre a spori dialogul cultural dintre toti elevii si profesorii care iau parte la proiect, precum si parintii, partenerii, si comunitatile locale, in cele din urma.

Partea de cercetare- elevii aduna materiale legate de propria lor tara si decid asupra lucrurilor care reprezinta cel mai bine tema si interesele lor. De asemenea, ei trimit o Cutie Tezaur fiecarei scoli partenere pt. a prezenta tara  si furniza obiecte pt. identificarea semnificatiei lor- material pt.  concursul joc.

Schimbul de informatii despre insisi elevii, stilul lor de viata, interesele lor si sarbatorile religioase sub forma corespondentei regulate, e-mail, prezentari Power Point si conferinte video.

Elevii si adultii care vor participa la mobilitati, vor avea sansa unei legaturi directe, sa observe viata familiilor si scolii, sa-si prezinte tara, sa ia parte la unele ceremonii religioase.

Prezentarea rezultatelor colaborarii noastre unui public mai larg si promovarea muncii copiilor ca un exemplu al unui dialog cultural- lectii in scoala consacrate analizei materialelor asigurate de scolile partenere si materialelor adunate de participantii la schimb, prezentari la diferitele evenimente ale comunitatii.

Vizite la institutiile culturale din tarile partenere.

Produsul   principal ca rezultat al muncii in echipa - un joc bazat pe informatia castigata, competitia in jocurile introduse de parteneri, distributia jocului in comunitatea locala.

 

10.  Daca ati planificat anumite activitati in jurul uneia sau mai multor prioritati Comenius de mai jos, va rugam sa explicati detaliat masurile concrete pe care intentionati sa le luati:

  • Promovarea studierii timpurie a limbilor, intelegerii mai multor limbi si/sau Studierea Integrata a Continutului si a Limbii.
  • Asigurarea activitatilor pt. elevii de fiecare nivel, prin includerea unor elemente care au legatura cu limba partenerilor ( rime, jocuri, cantece, dictionar poliglot de retete) cu lb. Engleza ca instrument de comunicare ( corespondenta, instructiuni, unele prezentari, teste, vizite ale elevilor).
  • Sprijinirea persoanelor cu dizabilitati sau cu alte probleme speciale pt. a lua parte la Parteneriat.Toti elevii cu dizabilitati sau cu probleme speciale vor putea participa la proiect in functie de interese si abilitati, iar daca au nevoie de ajutor, le va fi acordat. Alegerea temei proiectului si a tipurilor de activitati este potrivita pentru participarea lor.
  • Incurajarea participarii elevilor sau grupurilor dezavantajate din motive social-economice, geografice sau altele.

Daca exista probleme in legatura cu implicarea totala a unor astfel de elevi, vom gasi sponsori si vom acorda suma necesara de bani.

  • Asigurarea ca fetele/femeile si baietii/barbatii au acces egal la Parteneriat. Fetele si baietii vor participa la proiect in functie de interese si capacitati.
  • Preintampinarea nevoilor elevilor si muncitorilor navetisti. Vom adapta orarul scolar astfel incat sa permita elevilor navetisti participarea la proiect pe perioada orelor de curs.

 

 

PARTENERI:

  • 1. PRIMARIA SI CONSILIUL LOCAL SANCEL
  • 2. ASOCIATIA "SPRIJINITI COPIII"
  • 3. ASOCIATIA CULTURAL-SPORTIVA "SPERANTA", BLAJ
  • 4. ASOCIATIA VETERANILOR DE RAZBOI, FILIALA ALBA
  • 5. SCOALA CU CLASELE I-IV " TIMOTEI CIPARIU", PANADE, JUDETUL ALBA
  • 6. SCOALA CU CLASELE I-IV ICLOD, JUDETUL ALBA
  • 7. BISERICA GRECO-CATOLICA, SANCEL
  • 8. BISERICA ORTOXA SANCEL