Scoala Gimnaziala "I.Creanga" Nr.9 Suceava
Suceava, Suceava

Proiecte educaţionale

ECO-ŞCOALA
- program de educaţie pentru mediu - 
   
Primăvara primului an din acest mileniu creştin pare să fi adus cu sine, pe
lângă speranţele fireşti într-un an mai bun, şi mai mult
entuziasm şi, de ce nu, mai multă voinţă de a face ceva deosebit, de a ieşi
din monotonia cotidiană, de a contribui cu cât de puţin la prestigiul
unei unităţi şcolare care, nouă fiind, nu are nici ani de glorie în
spate şi nici personalităţi marcante printre absolvenţi (aceştia
având 17-18 ani). Această afirmaţie este argumentată de energia cu care
cea mai mare parte a potenţialului uman al şcolii "Ion Creangă"
(cadre didactice, personalul de întreţinere, părinţi, elevi) s-au
angajat în proiectul "Eco-Şcoli" 2001.
Toate activităţile organizate au avut ca bază de plecare realitatea
cotidiană:
 o şcoală nouă lipsită de atracţii, care încearcă să-şi facă
un nume în peisajul şcolar şi cultural al municipiului;
 situarea şcolii într-un cartier nou, foarte aglomerat, cu blocuri
înghesuite şi străzi sparte, cu foarte mulţi câini comunitari şi
spaţii verzi doar în vis;
 o populaţie pestriţă ca nivel de cultură şi potenţial financiar, dar
dominată, în general, de oameni de condiţie modestă;
 un colectiv de cadre didactice cu o medie de vârstă ce demonstrează
forţă, voinţă şi entuziasm, capabile de eforturi susţinute şi realizări
pe măsură.
În acest context, programul "Eco-şcoli", prin caracterul său
interdisciplinar, a devenit o formă de interes major atât pentru cadrele
didactice cât şi pentru elevi, în marea lor majoritate locuitori ai
cartierului. Activităţile noastre au vizat în special probleme de
educaţie civică, de relaţionare corectă Om - Natură deoarece de
corectitudinea acestei relaţii depinde viitorul nostru, al tuturor.

Steagul verde obţinut în 2002 ne-a recunoscut meritul de primă
eco-şcoală din România, premiul şi titlul fiind reînnoite
în 2004,2006 şi 2008. 
SĂ ÎNVĂŢĂM DESPRE PĂDURE
… şi să învăţăm de la pădure; avem ce să învăţăm
şi, mai ales, încă mai avem de la ce să învăţăm. Încă
mai trăieşte acestă fărâmă de Creaţie în care ar trebui să
intrăm ca într-un templu şi să învăţăm a trăi alături de
celelalte vieţuitoare. Căci nu suntem stăpânii lumii şi un suntem
stăpânii pădurii. N-am fost şi n-o să fim vreodată. Ţăranul
român a ştiut asta dintotdeauna şi şi-a acceptat statutul de
“frate” mai mic al codrului ce i-a fost şi leagăn, şi protector,
şi culcuş. Şi-a remarcat în cântecele sale că “se ceartă
cucul cu corbul/ cin'să stăpânească codrul”. Nu oamenii, nu
instituţiile, nu legile făcute de oameni guvernează marea de frunze ci legile
naturii. Asta trebuie să înveţe copiii noştri: să folosescă resursele
pădurii, să o ferească de pericole, să-i ocrotească minunile, să se bucure
de frumuseţile şi darurile ei. Şi mai trebuie să ştie că deşi nevăzute,
neafişate prin coduri şi culegeri, legile naturii au existat dinaintea
oamenilor şi vor trăi mai mult decât ei. Şi că pedepsele aplicate de
natură sunt mult mai drastice decât cele ale oamenilor şi
împotriva lor un poţi face recurs.
În spiritul acestor deziderate s-au implicat în acest proiect mai
multe cadre didactice şi numeroşi copii ce şi-ar dori să desfăşoare
cât mai multe activităţi departe de aglomeraţia, zgomotul, praful şi
griul tern al oraşului.

  COMENIUS 1.1- PARTENERIATE ŞCOLARE
• “Vechi tradiţii pentru o nouă Europa”

* 2003-2005
* parteneri: ISTITUTO COMPRENSIVO COSIO V.NO/ Italy
                  Ecole
Lavoisier Niveau 2,Tourcoing/ France
                  Bera
Kruz Ikastola,Bizkaia/ Spain
                  Zona
Escolar Rural Poblet,Vimbodì/Spain
MONDIALOGO
Este o competiţie internaţională organizată de UNESCO în parteneriat
cu Fundaţia DaimlerChrysler cu scopul de a promova respectul pentru diversitate
culturala şi care ofera elevilor oportunitatea de a se implica activ intr-un
dialog intercultural si de a fi parte integranta a unei comunitati
internationale.
Invatarea interculturala si schimbul de experienta contribuie la:
• dialogul intercultural durabil
• respectul pentru diversitate culturala
• imbunatatirea competentelor in utilizarea atat a tehnologiilor
informatice si de comunicare, cat si a limbilor straine
• imbogatirea ariei curriculare si imbunatatirea calitatii educatiei.
 Şcoala noastră a participat la ediţia din 2006 cu trei echipe iar
în prezent este înscrisă în acelaşi proiect cu şase echipe-
Abracadabra, Bucovina, Happy kids, The Hawks, Shining Stars, The lucky ones.

Norocoşii coordonaţi de profesoara de engleză Iuliana Mihalache au creat,
împreună cu partenerii lor, un superb cântecel ce transmite
valorile promovate de competiţie şi au reuşit să se califice în finala
desfăşurată la Beijing, alături de alte 24 de echipe-perechi.

 Denumită ,,The Lucky Ones”, echipa suceveană şi-a
întâlnit coechipierii la faţa locului. Este vorba de echipa
,,Areito Team”, din Republica Dominicană, de la Colegio Santa Rosa de
Lima, din Santo Domingo.
           Pentru a ajunge în finala de la
Beijing, echipa suceveană a avut de înfruntat alte 1470 de echipe,
însemnând mai mult de 24.000 de elevi din 126 de ţări. Lupta
elevilor cu vârste între 14 şi 18 ani a durat mai bine de şase
luni, şi a constat într-un dialog intercultural prin crearea unui proiect
comun cu partenerii lor de pe celalalt continent. Aflat deja la cea de a treia
ediţie, concursul îşi propune să promoveze înţelegerea,
toleranţa şi respectul pentru popoare cu civilizaţii religii şi limbi
diferite.
Spring Day in Europe
O zi de primăvară pare, la prima vedere, o zi ca oricare, una din
zilele care la noi, în Europa, formează anotimpul de tranziţie către
vară.
Şi totuşi , în ultimii ani, o zi de primăvară a devenit altceva
decât celelalte. Începând din 2003, la solicitarea Comisiei
Europene, s-a decis să se dezvolte un proiect intitulat ,,Spring day in
Europe” (,,Ziua primăverii europene”). Obiectivul acestuia este de
a impulsiona un număr cât mai mare de şcoli să organizeze în
aceeaşi zi (mai nou, în aceeaşi perioadă, de obicei de la echinocţiu
până la Ziua Europei) pretutindeni în Europa acţiuni de informare
asupra Uniunii Europene şi dezbateri între şcoli din ţări diferite pe
această temă.
         Această iniţiativă, dezvoltată în
colaborare cu Ministerele Educaţiei din numeroase ţări europene, este
sprijinită de Comisia Europeană care a facilitat organizarea unei reţele de
informare, contacte şi schimburi între participanţi, cu suport
electronic, în colaborare cu reţeaua European Schoolnet (EUN).
Participarea se realizează în formele şi cu mijloacele dorite de fiecare
şcoală în parte: dezbateri organizate cu elevii şcolii ori în
colaborare cu elevii de la alte şcoli, discuţii directe ori via internet cu
personalităţi implicate în procesul integrării europene, concursuri,
expoziţii, alte activităţi culturale. Este o acţiune complet
descentralizată, cu participare voluntară, fără proceduri complicate şi
fără implicare financiară.
           Şcoala ,,Ion Creangă” din
Suceava s-a înscris şi a participat la toate ediţiile ale acestui
program: în 2003 chiar în ziua echinocţiului-21martie, în
2004 activităţile s-au desfăşurat pe parcursul unei săptămâni-15-19
martie, în 2005,având în vedere că majoritatea şcolilor
europene intrau în vacanţă din 19 martie, s-a stabilit ca zi de
desfăşurare a activităţilor ,,Spring day” ziua de 17 martie iar
în 2006, 2007 şi 2008 proiectul s-a derulat într-o perioadă mai
lungă, de la jumătatea lunii martie până la 9 mai.
Activităţile organizate an de an au fost proiectate împreună cu elevii
şi cadrele didactice care au fost implicate şi în acţiunile din anii
trecuţi, astfel încât să fie atractive şi utile. Am organizat o
serie de expoziţii: de fotografie-,,Călătorii europene”; de
desene-,,Europa-vis de copil”, de mărci poştale-"O lume pe un petec
de hârtie" şi de carte-,,Europa de la A la Z”, pentru a
ilustra realităţi contemporane din statele cărora vrem să ne alăturăm
începând cu 2007.
      La nivelul claselor a VI a, care studiază geografia
Europei, am organizat un concurs de cultură generală sub genericul
,,Hoinărind prin Europa” iar catedra de engleză a organizat un workshop
multiplex în cadrul căruia s-au dezbătut, în limba engleză,
desigur, drepturile copilului în Uniunea Europeană precum şi modul
în care îşi imaginează viaţa lor ca cetăţeni europeni.
          Elevii claselor a VII a şi a VIII a au
realizat mici prezentări ale statelor Uniunii, insistând asupra unor
aspecte interesante pentru elevi: sporturi şi sportivi, modă, gastronomie,
fiecărui stat fiindu-i rezervată câte o seară, la final asistenţa
fiind servită cu produse specifice: pizza, brânzeturi, fructe,
dulciuri,etc.În 2007 am organizat acţiuni speciale consacrate aderării
României la Uniune, marea lor majoritate fiind desfăşurate sub genericul
"România se prezintă". Multe din activităţile noastre au
vizat prezentarea patrimoniului natural şi cultural cu care România a
îmbogăţit zestrea uniunii Europene. Partenerul nostru tradiţional,
Primăria Suceava, ne-a găzduit cu generozitate multe dintre activităţi, cea
mai reuşită dintre ele fiind cea desfăşurată în 26 martie când
în întreaga Europa şcolile reţelei myEurope au aniversat momentul
care a pus bazele Uniunii, semnarea tratatului de la Roma care a dat naşterii
CECO, baza actualei Uniuni Europene.
         Activităţile au fost deschise de
tânărul grup de dans popular alcătuit la sfârşitul lunii ianuarie
din fetiţe de clasa a Va, fetiţe care, deşi s-au născut şi crescut la
oraş, au dovedit un real interes pentru a învăţa paşi de dans popular
din zona noastră atât de bogată în obiceiuri şi tradiţii
populare. Îmbrăcate în frumoase costume din zona Rădăuţilor, cu
flori roşii în codiţele lor de copile, au executat fără greş dansul
femeilor de la Bilca, un dans fără acompaniament de orchestră. Doar ele au
cântat, au dansat, acompaniindu-şi paşii cu discrete bătăi din palme,
aşa cum, de secole, o fac femeile din satul de pe cursul Sucevei. Asistenţa a
urmărit cu interes şi aproape fără să respire unduirea şirului colorat al
unor copii ce, poate şi numai din dorinţa de a face şi altceva decât
strict litera programelor, au cules şi învăţat zeci de versuri
populare. Şi pentru că nu vrem să vulgarizăm minunatul folclor din Bucovina,
fetele au folosit versuri dintr-o culegere veche de versuri adunate din satele
fostei provincii austriece de un bucovinean sufletist, Ilie E. Torouţiu, la
începutul celuilalt veac. Versuri în care se vorbeşte de hărnicie
şi de dor, de natură şi dragoste, de indisolubila legătură dintre codrii
Bucovinei şi oamenii ei.
                Elevi mai mari, din
clasele a VII a, au prezentat, în sala de consiliu a Primăriei, comori de
cântec şi poezie populară, monumente de arhitectură şi artă din
Bucovina, mici medalioane despre bucovineni intraţi în istoria şi
patrimoniul universal. Ne-am întâlnit, astfel, cu fraţii
Hurmuzachi, cu preoţii Constantin Morariu şi Iraclie Porumbescu, cu Simeon
Florea Marian şi Claudiu Isopescu, cu George Tofan şi George Drumur, cu muzica
lui Ciprian Porumbescu şi cu chipurile obosite ale ţăranilor pictaţi de
George baron de Lovendal. S-au prezentat costume populare din toate cele cinci
zone etnografice ale Bucovinei, s-au spus snoave şi poveşti, s-au prezentat
imagini ale gospodăriilor tradiţionale din Bucovina, s-a vorbit despre
vopsitul cu coji de ceapă ori cu frunze de nuc, despre ţoalele de cordele care
la noi încep să fie abandonate dar în Europa apuseană găsesc tot
mai mulţi adepţi, etc. Gazdele ne-au omenit cu plăcinte poale-n brâu
şi cu apă curată de la Dorna şi ne-au mulţumit pentru că le-am adus aminte
cine sunt şi ce datorii au.
Dansatoarele şi-au intrat iar în rol, încălzind atmosfera cu
strigături şi paşi de bătrânească şi de horă şi poftind şi
gazdele mari la joc. A fost o după amiază superbă pe care n-o vor uita nici
copiii şi nici partenerii lor.
De mare succes s-au bucurat, "Ritmurile europene”, frumoasa paradă a
drapelelor statelor Uniunii, însoţită de mici momente coregrafice
specifice fiecăruia. Realizată în holul mare al frumoasei clădiri a
Primăriei Suceava, în prezenţa salariaţilor autorităţii locale şi a
unui număr considerabil de cetăţeni veniţi cu diverse probleme, activitatea
s-a desfăşurat ca un adevărat spectacol de culoare, ritm şi muzică, ce a
generat ropote de aplauze pentru micii viitori cetăţeni ai Europei. Primiţi
cu căldură de viceprimar, copiilor li s-a prezentat ceea ce aşteaptă Suceava
de la integrare şi avantajele pe care acest fapt le aduce celor care acum sunt
pe băncile şcolii.
 În data de 9 mai 2008 o altă serie de activităţi sub genericul
"Spring day" ne-au creat posibilitatea de a ieşi în mijlocul
comunităţii în care trăim, de a aduce aminte orăşenilor de azi de
comorile pe care încă le mai avem şi care trebuie nu tezaurizate prin
închiderea în muzeu ci transmise generaţiilor ce vin spre
cunoaştere şi preţuire. Împreună cu colegii de la Colegiul de
Informatică "Spiru Haret" am organizat o suită de manifestări
consacrate celebrării dobândirii independenţei de stat a României,
prezenţei României în concertul politic european dar şi bucuriei
reîntâlnirii cu primăvara. S-au depus coroane de flori la
monumentele eroilor bucovineni căzuţi în războiul de independenţă a
ţării lor de suflet(România), nu a celei căreia îi aparţineau de
drept (Austria), s-a realizat un marş al libertăţii pe străzile oraşului,
am susţinut un spectacol de cântece şi dansuri populare româneşti
şi din folclorul european la Primărie şi Prefectură, practic, în ziua
respectivă, noi am dat sunet şi culoare, noi am dat viaţă oraşului, spre
bucuria noastră şi încântarea sucevenilor.
           Au fost activităţi reuşite şi,
în condiţiile reluării sistematice, în alte activităţi, a
informaţiilor dobândite, cu multiple valenţe instructiv-educative.
    Înainte de orice altă apreciere, merită menţionată
importanţa cognitivă a acţiunii, elevii făcând cunoştinţă cu o
serie de informaţii pe care le-au preluat mai mult în joacă citind,
conversând, schimbând opinii. Reacţia lor la asemenea activităţi
a fost imediată şi, în parte, neaşteptată pentru noi, maturii: au
reţinut uşor drapelele statelor Uniunii( chiar s-au corectat vehement,
aducând ca argumente imagini din atlasele geografice şcolare), şi-au
însuşit câteva măsuri din imnurile de stat (microbiştii cunosc
chiar ceva mai mult) şi dintr-o serie de dansuri tradiţionale, şi-au amintit
capitalele acestor state, etc. Par, la prima vedere lucruri neînsemnate,
mărunte, dar asemenea lucruri mărunte, acumulate în timp, lărgesc
orizontul de cultură generală. Am sesizat un interes sporit la cei care au
asistat la micul nostru spectacol european: au învăţat şi ei
câteva dintre simbolurile naţionale ale statelor Uniunii, şi-au
verificat cunoştinţele de cultură generală, au redescoperit bucuria pe care
ţi-o dă, oricând, implicarea în iureşul dansului popular.
      Cât priveşte pe ,,hoinarii” Europei, aceştia
fireşte că s-au pregătit mai mult decât ceilalţi, competiţia dintre
echipe antrenând, ca spectatori, pe toţi colegii veniţi să-şi
încurajeze favoriţii. Este şi o modalitate de recapitulare şi
consolidare a cunoştinţelor acumulate de la începutul anului şcolar,
dar şi o oportunitate de a face cunoştinţă cu ce este şi ce vrea Uniunea
Europeană, când şi în ce condiţii s-a constituit, care sunt
perspectivele sale.
    Mai mari şi cu mai multe cunoştinţe, inclusiv de la Cultura
civică, participanţii la workshop au avut de câştigat din mai multe
puncte de vedere. Au avut posibilitatea să cunoască şi să-şi exprime opinia
faţă de prevederile Cartei Drepturilor Fundamentale. Aceasta prezintă
drepturile, libertăţile şi principiile recunoscute de Uniune, fiind necesare
în vederea consolidării drepturilor fundamentale în lumina
schimbărilor care se produc la nivelul societăţii, progresul social şi al
dezvoltării ştiinţei şi tehnicii. Au putut cunoaşte drepturile conferite de
cetăţenia europeană, în termeni concreţi, cetăţenia europeană
conferind patru drepturi specifice tuturor cetăţenilor statelor membre ale
Uniunii: -dreptul de a circula şi locui pe teritoriul statelor membre;

- dreptul de a vota şi de a candida la alegerile locale şi pentru Parlamentul
European în statul de reşedinţă;
 - dreptul la protecţia autorităţilor diplomatice sau consulare ale
oricărui stat membru, în cazul în care în ţara nemembră a
Uniunii statul de reşedinţă nu este reprezentat;
-dreptul la petiţie şi la serviciile Avocatului Poporului.
Au putut discuta, utilizând speţe concrete culese din presă, despre
drepturile copiilor în Uniune, înţelegând că c