Scoala Gimnaziala Nr.1 "Anghel Rugina" Tecuci
Tecuci, Galati

Regulament

REGULAMENT-CADRU DE ORDINE INTERIOARĂ AL UNITĂŢILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR DIN JUDEŢUL GALAŢI CAPITOLUL I. Dispoziţii generale Art.1 Prezentul regulament de ordine interioară este elaborat în conformitate cu prevederile Legii Învăţământului nr. 84/1995, modificată prin Legea 151/1999 de Statutul Personalului Didactic (Legea nr. 128/1997), ale „Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat” aprobat de M.E.C. cu nr. 4747/2001 şi Ordinul comun al Ministerului Administraţiei Publice nr. 4703/2002 al Ministrului de Interne nr. 349/2002 şi al Ministrului Educaţiei şi Cercetării nr. 5016/2002. Art.2 Prevederile prezentului regulament se aplică elevilor, cadrelor didactice, personalului nedidactic şi persoanelor străine aflate în incinta unităţii de învăţământ. Art.3 Prezentul regulament urmăreşte impunerea unui climat disciplinar adecvat în unităţile de învăţământ preuniversitar care să favorizeze activitatea elevilor motivaţi şi capabili şi, implicit, să ducă la autoeliminarea celor care nu fac faţă standardelor comportamentale. CAPITOLUL II. Elevii Art.4 Elevii au următoarele obligaţii: a) să aibă o ţinută vestimentară decentă; b) să poarte însemnele distinctive ale unităţii de învăţământ respective, uniformă, după caz, şi în mod obligatoriu ecuson. Ecusonul va fi purtat la vedere pe timpul prezenţei în unitatea şcolară şi va conţine numele, prenumele şi clasa. Ecusonul va fi vizat anual pe verso; c) să frecventeze în mod obligatoriu orele de curs şi să participe la activităţile organizate de unitatea de învăţământ; d) să aibă un comportament civilizat, bazat pe colegialitate şi respectul valorilor care să excludă violenţa ca mijloc de rezolvare a conflictelor; e) să nu favorizeze pătrunderea în unitatea de învăţământ a persoanelor străine; f) să nu fumeze în incinta unităţii de învăţământ; g) să nu introducă şi să nu consumebăuturi alcoolice şi droguri în incinta unităţii de învăţământ; h) să nu introducă în incinta unităţii de învăţământ materiale cu caracter obscen sau care lezează demnitatea unei persoane; i) să nu introducă în incinta unităţii de învăţământ substanţe periculoase, materiale explozive, muniţie sau arme albe şi de foc; j) să aibă telefoanele mobile închise în timpul orelor de curs; k) să nu folosească în timpul orelor de curs mijloace de înregistrare audio-video, fără acordul cadrelor didactice; l) să anunţe în cel mai scurt timp profesorii de serviciu sau conducerea şcolii în cazul în care apar conflicte între colegi sau sunt distruse bunuri sau materiale ale şcolii; m) să nu practice jocuri de noroc în incinta unităţilor de învăţământ; n) să efectueze serviciul pe şcoală sub îndrumarea profesorilor de serviciu în conformitate cu graficul stabilit de conducerea unităţii de învăţământ. Art.5 Atribuţiile elevului de serviciu pe şcoală: a) programul elevului de serviciu pe şcoală începe cu 10 minute înainte de începerea orelor de curs şi se termină după încheierea cursurilor (schimbului); b) elevul de serviciu va purta tot timpul banderola care-l identifică faţă de ceilalţi elevi; c) va monotoriza intrarea persoanelor străine în şcoală, legitimându-le şi trecându-le numele în registru. Va reţine persoanele străine în locul de aşteptare stabilit de conducerea şcolii la intrare până la primirea avizului de intrare; d) va anunţa începutul şi sfârşitul orelor de curs; e) va interzice accesul persoanelor străine în cancelarie; f) va asigura ordinea şi disciplina în timpul pauzelor împreună cu profesorul de serviciu; g) va interzice accesul elevilor în şcoală în timpul orelor de curs. Art.6 Sancţiuni: a) injuriile aduse unor colegi, personalului administrativ sau a persoanelor străine vor fi sancşionate, după caz, de la atenţionarea în faţa clasei, scăderea notei de purtare în funcţie de gravitatea faptei până la eliminare pe o perioadă de 3-5 zile, funcţie de gravitatea faptei; b) folosirea limbajului vulgar în pauze sau în orele de curs va fi sancţionat cu eliminare de 1-3 zile şi cu scăderea notei la purtare; c) nerespectarea disciplinei în timpul orelor de curs, atitudini necuviincioase faţă de profesori sau faţă de conducerea şcolii va fi sancţionată cu eliminarea din şcoală 1-3 zile şi scăderea notei la purtare; d) nefolosirea în mod civilizat a grupurilor sanitare, împiedicarea accesului celorlalţi elevi se pedepseşte cu eliminare de 1-3 zile; e) consumul de băuturi alcoolice, a drogurilor, hoţia, distrugerea intenţionat a mobilierului şcolar, atrage după sine anunţarea familiei şi a Poliţiei, după caz, eliminarea cu 3-5 zile sau mutarea disciplinară; f) mobilierul deteriorat de elevi sau orice alte bunuri ale şcolii care sunt distruse din greşeală sau intenţionat vor fi recuperate de la autorul pagubei, în condiţiile legii; g) în zilele când vor fi eliminaţi de la cursuri elevii astfel sancţionaţi au obligaţia să fie prezenţi la şcoală şi să presteze activităţi gospodăreşti; h) în cazul în care elevii comitacte de indisciplină (crează dezordine, folosesc vocabular inadecvat) în timpul unor activităţi organizate de şcoală cum ar fi: baluri, serbări, excursii, activităţi sportive, li se interzice participarea în viitor la asemenea activităţi şi vor fi sancţionaţi gradual în funcţie de gravitatea abaterii comise cu eliminarea şi scăderea notei la purtare; i) toate sancţiunile disciplinare aplicate elevilor vor fi comunicate părinţilor în termen de 24 ore de la luarea deciziei de către profesorul diriginte; j) folosirea şi manipularea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs se pedepseşte cu reţinerea telefoanelor, acestea vor fi predate conducerii şcolii, prin proces verbal, de către profesorul care a făcut constatarea abaterii. Telefonul va fi predat exclusiv părintelui elevului în cauză. În caz de recidivă se va scădea nota la purtare iar telefonul va fi predat părintelui la sfârşitul semestrului; k) pentru nerespectarea art. 4 literele (a) şi (b) se va aplica la prima abatere mustrare verbală, mustrare scrisă şi chiar eliminare pe 1-3 zile la repetarea abaterii; l) nerespectarea atribuţiilor elevului de serviciu pe şcoală va fi sancţionată cu eliminare pe o perioadă de 3-5 zile; m) nerespectarea prevederilor art.4 literele (h), (i) şi (m) atrage, după caz, eliminarea pe 5 zile însoţită de scăderea notei la purtare sau exmatriculare împreună cu răspunderea penală a elevului sau părintelui, în cazul elevului minor; n) fumatul în incinta şcolii va fi sancţionatcu mustrare scrisă la prima abatere şi eliminare pe 1-3 zile la repetarea abaterii. CAPITOLUL III. Cadrele didactice Art.7 Cadrele didactice au următoarele obligaţii: a) să aibă o ţinută vestimentară decentă; b) să poarte ecusonul pe care este înscris numele şi prenumele în incinta unităţii de învăţământ; c) să aibă un comportament civilizat bazat pe colegialitate şi respect faţă de elevi; d) să nu folosească expresii jignitoare la adresa elevilor, părinţilor şi colegilor; e) să nu vină la program sub influenţa băuturilor alcoolice; f) să aibă telefoanele mobile închise în timpul orelor de curs; g) să informeze conducerea şcolii şi organele abilitate în cazul producerii unui eveniment de natură să pună în pericol siguranţa persoanelor şi securitatea bunurilor aflate în şcoală. Art.8 Diriginţii şi învăţătorii au datoria: a) să informeze părinţii, cel puţin o dată pe lună, sau ori de câte ori este cazul, despre frecvenţa elevilor, situaţia la învăţătură şi, în cazul abaterilor disciplinare, să contacteze familia în termen de 24 de ore; b) să identifice elevii problemă din cadrul colectivului de elevi şi să informeze conducerea şcolii şi poliţistul de proximitate, când este cazul; c) prin temele abordate la temele de dirigenţie, să prevină apariţia unor stări conflictuale la nivelul clasei, să aducă la cunoştinţa elevilor legislaţia în vigoare în colaborare cu poliţia de proximitate. Art.9 Cadrele didactice au obligaţia să efectueze serviciul pe şcoală în conformitate cu graficul stabilit de conducerea unităţii de învăţământ. Profesorul de serviciu pe şcoală are următoarele atribuţii: a) să respecte programul de realizare a serviciului pe şcoală; b) să asigure securitatea cataloagelor, inventarierea lor la început şi la sfârşit de program; c) să asigure securitatea condicii de prezenţă a cadrelor didactice; d) să îndrume elevii în sălile de clasă conform repartizării stabilite de conducerea şcolii; e) să controleze ţinuta elevilor şi prezenţa ecusonului la accesul în şcoală; f) să supravegheze elevii în pauze; g) să urmărească respectarea pauzelor şi să asigure în mod corect sunatul pentru intrarea şi ieşirea de la orele de curs; h) să acorde primul ajutor în cazul accidentării elevilor şi să anunţe conducerea şcolii, după caz; i) să semnaleze orice alt eveniment neobişnuit petrecut în timpul serviciului său; j) să supravegheze activitatea elevilor eliminaţi de la cursuri. Art.10 Conducerea unităţii de învăţământ are următoarele atribuţii: a) să avizeze graficul profesorilor şi elevilor de serviciu pe şcoală; b) să întocmească un set de măsuri privind asigurarea siguranţei civice în zona unităţii de învăţământ împreună cu poliţistul de proximitate pornind de la planul de măsuri elaborat de Prefectură, I.S.J. Galaţi, Consiliul Judeţean, Consiliul Local, I.J.P.Galaţi şi Jandarmerie; c) să colaboreze cu poliţistul de proximitate, solicitându-l atunci când este cazul; d) să stabilească un loc de aşteptare pentru persoanele străine; e) să asigure paza unităţii de învăţământ, astfel încât persoanele străine de şcoală să nu pătrundă în clădire decât cu acordul acesteia sau al profesorului de serviciu; f) să asigure existenţa ecusoanelor pentru elevi şi vizitatori; g) să asigure împreună cu diriginţii (învăţătorii) şi comitetele de părinţi analize cu privire la starea disciplinară şi măsurile educative şi administrative necesare; h) să informeze I.S.J. Galaţi în cazul în care au avut loc evenimente care afectează siguranţa civică a elevilor şi personalului şcolii; i) sancţiunile cadrelor didactice sunt prevăzute în Statutul Personalului Didactic (Legea 128/1997) CAPITOLUL IV Părinţii Art 11. Părinţii elevilor au obligaţia: a) ca cel puţin o dată pe lună să ia legătura cu învăţătorul sau dirigintele pentru a cunoaşte evoluţia copilului şi pentru a fi semnalate eventualele cazuri de indisciplină; b) să răspundă solicitărilor şcolii de câte ori este chemat de învăţător /diriginte CAPITOLUL V Dispoziţii finale Art. 12. Prezentul regulament- cadru va face parte din ordinul prefectului judeţului Galaţi privind întărirea siguranţei civice în zona unităţilor de învăţământ. Art. 13. Regulamentul cadru va fi difuzat în unităţile de învăţământ preuniversitar şi va constitui parte integrantă a Regulamentului de ordine interioară al fiecărei unităţi de învăţământ ce va fi elaborat până la data de 31.I.2006. Ar.14. Regulamentul de ordine interioară va fi aprobat în consiliul profesoral, după consultarea părinţilor şi elevilor(în cazul liceelor şi şcolilor de arte şi meserii). Acest regulament va fi adus la cunoştinţă elevilor de către diriginţi/învăţători. Elevii şi părinţii vor semna de luare la cunăştinţă. Art.15. Consiliile profesorale, cu consultarea comitetelor de părinţi, vor stabili smnele distinctive pentru elevii unităţii de învăţământ respective, uniformă(după caz) şi ecuson.