Colegiul National "Elena Cuza" Craiova
Craiova, Dolj

Regulament

Nr. 4336/22.10.2020


Regulament de Organizare și Funcționare

An şcolar 2020/2021
Aprobat în Consiliul de Administratie
din 21 octombrie 2020


Regulament de Organizare și Funcționare
Capitolul I
Dispoziţii generale
Art. 1 (1) Prezentul Regulament de Organizare și Funcționare (ROF) este elaborat în conformitate cu prevederile Legii educației naționale nr. 1/2011.
(2) Totodată „Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar”, emis prin OMEN 5115/15.12.2014, precum și anexa la Ordinul 5447/2020 au constituit, alături de celelalte acte normative, cadrul general pentru elaborarea prezentului ROI.
(3) Colegiul Naţional „Elena Cuza” sărbătoreşte ziua şcolii la 21 mai prin activităţi educative specifice.
(4) Imnul colegiului este „Imnul Colegiului National Elena Cuza”, muzica Eugenia Manole şi versurile Mihai Duţescu.
Art. 2 Regulamentul cuprinde normele de funcţionare pentru toate compartimentele existente în Colegiul Naţional „Elena Cuza” şi vizează atribuţiile tuturor partenerilor educaţionali: elevi, părinţi, personal didactic, didactic auxiliar, personal nedidactic, comunitate locală, parteneri externi.
Art. 3 Colegiul Naţional „Elena Cuza” are organizată activitatea instructiv – educativă la forma „învăţământ de zi”, cu următoarele cicluri: primar, gimnazial, ciclul liceal inferior şi ciclul liceal superior.
Filierele şi specializările din cadrul învăţământului liceal sunt :
 Filiera teoretică cu specializările:
 Filologie;
 Filologie bilingv – franceză, engleză și spaniolă;
 Matematică-informatică;
 Ştiinţe ale naturii;
 Ştiinţe ale naturii, bilingv germană
Art. 4 În spaţiile de învăţământ ale şcolii sunt interzise amenajarea de sedii şi funcţionarea oricăror formaţiuni politice, precum şi desfăşurarea unor activităţi ce au drept obiectiv propaganda politică. Este interzisă organizarea în incinta şcolii de întâlniri ale candidaţilor pentru alegerile locale, parlamentare sau prezidenţiale, precum şi mobilizarea elevilor de către profesori sau conducerea şcolii, în vederea participării acestora la întâlniri şi adunări cu caracter politic, la activităţi de prozelitism religios, precum şi la cele care încalcă normele generale de moralitate.
Art. 5 Regulamentul de Organizare și Funcționare al Colegiului Naţional „Elena Cuza” Craiova stabileşte regulile în baza cărora se desfăşoară toate activităţile specifice unităţii de învăţământ în vederea realizării obiectivelor şi finalităţilor din învăţământul preuniversitar.
Capitolul II
Organizarea Colegiului Naţional „Elena Cuza”
Art. 6 Elevii cuprinşi în circumscripţia şcolară a unităţii, pentru ciclul primar, vor fi înscrişi obligatoriu în urma solicitării. În limita numărului de locuri vor fi înscrişi şi alţi elevi după ce au obţinut avizele legale necesare, conform criteriilor specifice aprobate anual pe către Consiliul de Administrație al colegiului și avizate de către ISJ Dolj.
Art. 7 Pentru clasele din liceu cu specializare „bilingv”, elevii vor trebui să susţină o probă pentru specializarea „bilingv – limbă modernă” se respectă metodologia de admitere în liceu. În acest caz testarea constă în verificarea aptitudinilor scrise şi orale ale elevului şi este organizată de ISJ Dolj.
Art. 8 (1) Constituirea colectivelor de elevi la început de ciclu primar şi gimnazial este făcută de directorul unităţii, ţinând cont de dispoziţiile legale.
(2) La începutul ciclului liceal inferior colectivele de elevi sunt cele constituite prin repartizarea computerizată.
Art. 9 (1) Programul de desfăşurare al activităţilor educative/ ore de curs are loc în două schimburi după cum urmează:
1) 730 – 1330 pentru clasele a VIII-a, a XI-a şi a XII-a
2) 1330 – 1930 pentru clasele V-VII şi IX-X
3) 830 – 1220/1320 pentru clasele învăţământului primar.
(2) Orele de curs au o durată de 50 minute şi pauzele de 10 minute. La învăţământul primar, după a doua oră de curs pauza este de 20 minute.
Art. 10 (1) Orele de curs care nu se desfăşoară în cabinete sau laboratoare specializate, se vor organiza în săli de clasă, a căror repartizare o face Consiliul de Administraţie.
Art. 11 (1) Orarul după care se vor desfăşura orele de curs va fi întocmit de o comisie numită prin decizie de către directorul şcolii, coordonată de directorul adjunct.
(2) Forma definitivă a orarului va fi aprobată în Consiliul Profesoral la începutul lunii septembrie, dar nu mai târziu de 20 septembrie.
3
Art. 12 (1) În instituţie se organizează permanent, pe durata desfăşurării cursurilor, serviciul pe şcoală.
(2) Coordonarea acestei activităţi o are directorul adjunct, ce va întocmi un grafic riguros pentru cadrele didactice.
(3) Atribuţiile profesorului de serviciu se găsesc în prezentul ROF ca anexe.
Art. 13 (1) Unitatea şcolară dispune de un punct de control supravegheat de paznici.
(2) Activitatea acestora este coordonată de administratorul de patrimoniu ţinând cont de Planul de Pază şi Securitate al şcolii, plan aprobat de circumscripţia de Poliţie nr. 1 Craiova.
(3) Securitatea elevilor şi siguranţa desfăşurării în bune condiţii a activităţilor educative constituie priorităţi ale programului managerial.
Art. 14 (1) Accesul elevilor în unitatea şcolară se efectuează pe la punctul control, în ţinută decentă și cu carnetul de elev valabil pe anul şcolar în curs ca element distinctiv.
(2) Accesul cadrelor didactice, personalului tehnico-administrativ şi al elevilor altor unităţi de învăţământ este permis numai în baza ecusonului cu fotografie, a cărții de identitate, a carnetului de elev emis de conducătorul unităţii.
(3) Aceste documente se prezintă obligatoriu la punctul de control, în momentul intrării în unitate, intrarea fiind consemnată într-un registru special.
(4) Este interzis accesul elevilor şcolii pe intrarea principală. Această cale de acces este doar pentru cadrele didactice şi a personalului şcolii – este securizată prin acces cu cartele magnetice, fără posibilitate de deschidere.
Art. 15 Accesul părinţilor este permis în baza verificării identităţii acestora şi a ecusonului înmânat de către paznic, la punctul de control. În registrul aflat la punctul de control vor fi trecute datele de identificare ale acestora.
Art. 16 (1) Accesul altor persoane din afara unităţii este permis numai după obţinerea aprobării conducerii şi pe baza ecusonului care atestă calitatea de invitat/ vizitator.
(2) Ecusoanele se păstrează şi se eliberează la punctul de control după ce au fost efectuate procedurile de identificare de către personalul care asigură paza.
Art. 17 Personalul de pază are obligaţia de a ţine o evidenţă riguroasă a persoanelor străine şi a autovehiculelor care intră sau ies din incinta şcolii.
Art. 18 Este interzis accesul în unitatea şcolară a persoanelor aflate sub influenţa băuturilor alcoolice sau au un comportament turbulent, precum şi acelora care au intenţia vădită de a deranja ordinea şi liniştea publică.
Art. 19 Personalul de pază şi cadrele didactice au obligaţia să supravegheze comportarea vizitatorilor şi să verifice sălile în care aceştia sunt invitaţi pentru a nu fi găsite/ lăsate obiecte care prin conţinutul lor pot produce evenimente deosebite.
Art. 20 În situaţia organizării şedinţelor/ lectoratelor cu părinţii sau a altor întâlniri cu caracter educativ, cultural, sportiv etc. în incinta şcolii, se vor întocmi tabele nominale cu persoanele participante, în baza cărora se permite accesul.
Capitolul III
Conducerea unităţii
Secţiunea I
Dispoziţii generale
Art. 21 (1) Conducerea Colegiului Naţional „Elena Cuza” este asigurată în conformitate cu Legea 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Structurile organizatorice ce asigură proiectarea activităţilor, organizarea lor, ordinea, disciplina şi calitatea actului educativ sunt:
 Consiliul de Administraţie
 Consiliul Profesoral
 Consiliul reprezentativ al părinţilor
 Consiliul Clasei
 Comisia pentru curriculum
 Comisia pentru evaluare şi asigurare a calităţii
 Comisia de securitate și sănătate în muncă și pentru situații de urgență
 Comisia pentru controlul managerial intern
 Comisia de prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupție și discriminării în mediul şcolar și promovarea interculturalităţii
Secţiunea II
Directorul
Art. 22 (1) Directorul exercită conducerea executivă a Colegiului Naţional „Elena Cuza”, în conformitate cu atribuţiile conferite de lege, cu hotărârile Consiliului de Administraţie, precum şi de alte reglementări legale.
(2) Directorul este subordonat ISJ Dolj, reprezentat prin inspectorul şcolar general.
(3) Directorul reprezintă unitatea de învăţământ în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice, în limitele competenţelor prevăzute de lege.
4
(4) Directorul reprezintă unitatea de învăţământ în relaţia cu mass-media. Nici o altă persoană nu poate da relaţii oficiale despre şcoală şi procesul de învăţământ decât cu aprobarea directorului.
(5) Directorul trebuie să manifeste loialitate faţă de unitatea de învăţământ, credibilitate şi responsabilitate în deciziile luate, încredere în capacităţile angajaţilor, să încurajeze şi să susţină colegii, în vederea motivării pentru formarea continuă şi pentru crearea în unitate a unui climat optim desfăşurării procesului de învăţământ.
Art. 23 (1) Directorul este preşedintele consiliului profesoral şi al consiliului de administraţie, în faţa cărora prezintă rapoarte semestriale şi anuale.
(2) În cazul în care hotărârile acestor organisme încalcă prevederile legale, directorul are dreptul să interzică aplicarea lor şi este obligat să informeze, în acest sens, în termen de 3 zile, inspectorul şcolar general.
(3) Directorul numeşte, prin decizie, componenţa comisiilor paritare, pentru examenele de corigenţă, amânări sau diferenţe.
Art. 24 În realizarea funcţiei de conducere, directorul are următoarele atribuţii :
1) coordonează elaborarea proiectului de dezvoltare al şcolii, prin care se stabileşte politica educaţională a acesteia;
2) este direct responsabil de calitatea educaţiei furnizate;
3) lansează proiecte de parteneriat cu unităţi de învăţământ similare din Uniunea Europeană sau din alte zone;
4) lansează proiecte cu diverse ONG sau instituţii în vederea creşterii calităţii actului educaţional;
5) emite decizii şi note de serviciu care vizează realizarea obiectivelor politicii educaţionale şi de dezvoltare instituţională;
6) propune inspectorului şcolar general proiectul planului de şcolarizare, aprobat de consiliul de administraţie şi avizat de consiliul profesoral;
7) numeşte învăţătorii/ diriginţii la clase;
8) stabileşte componenţa formaţiunilor de studiu (clasele de elevi şi grupele);
9) numeşte, prin decizie, comisia de realizare a orarului de funcţionare al şcolii, pe care îl verifică şi îl aprobă;
10) în baza propunerilor primite, numeşte comisia pentru curriculum, comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii, şefii compartimentelor funcţionale, ai comisiilor şi colectivelor pe domenii şi solicită avizul consiliului profesoral cu privire la programele de activitate ale acestora;
11) stabileşte atribuţiile directorilor adjuncţi, precum şi responsabilităţile membrilor consiliului de administraţie;
12) vizează fişele posturilor pentru personalul din subordine, conform legii şi contractului colectiv de muncă;
13) elaborează proiecte de încadrare pe discipline de învăţământ, urmărind respectarea principiului continuităţii;
14) asigură aplicarea planului de învăţământ, a programelor şcolare şi a metodologiei privind evaluarea rezultatelor şcolare;
15) elaborează instrumente interne de lucru utilizate în activitatea de îndrumare şi controlul tuturor activităţilor care se desfăşoară în unitatea de învăţământ;
16) elaborează instrumente de îndrumare, control şi evaluare a tuturor activităţilor, care se desfăşoară în unitatea de învăţământ, cu avizul consultativ al sindicatelor reprezentate la nivelul unităţii şcolare;
17) controlează calitatea procesului instructiv-educativ. În cursul unui an şcolar, directorul efectuează 3-4 asistenţe pe săptămână, la orele de curs, astfel încât fiecare cadru didactic să fie asistat cel puţin o dată pe semestru. La asistenţele efectuate sau la unele activităţi ale catedrelor, directorul este însoţit, de regulă, de şeful de catedră;
18) monitorizează activitatea de formare continuă a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic;
19) aprobă graficul serviciului pe şcoală al personalului didactic şi al elevilor;
20) aprobă graficul desfăşurării tezelor semestriale;
21) coordonează activităţile de pregătire organizate de cadrele didactice cu rezultate deosebite, pentru elevii care participă la olimpiade, concursuri, competiţii sportive şi festivaluri naţionale şi internaţionale.
Art. 25 Directorul în calitate de angajator are următoarele atribuţii:
1) încheie contracte individuale de muncă cu personalul angajat şi aprobă concediile de odihnă ale personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, pe baza solicitărilor scrise ale acestora;
2) aprobă concediul fără plată şi zilele plătite, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă, pentru întreg personalul, în condiţiile asigurării suplinirii activităţii acestora;
3) consemnează zilnic, în condica de prezenţă, absenţele şi întârzierile de la orele de curs şi de la programul de lucru pentru personalul angajat;
4) atribuie, prin decizie internă, orele de curs rămase neocupate, personalului didactic titular, personalului asociat sau cadrelor didactice pensionate, în regim de cumul sau plata cu ora;
5) numeşte şi eliberează din funcţie personalul didactic auxiliar şi nedidactic, conform legislaţiei;
6) coordonează comisia de salarizare şi aprobă trecerea personalului salariat al unităţii, de la o gradaţie salarială la alta, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
Art. 26 Directorul unităţii de învăţământ, în calitate de evaluator, are următoarele atribuţii:
a) informează inspectoratul şcolar cu privire la rezultatele de excepţie ale personalului didactic, pe care îl propune pentru conferirea distincţiilor şi premiilor.
b) apreciază personalul didactic de predare şi de instruire practică, la inspecţiile pentru obţinerea gradelor didactice, precum şi pentru acordarea salariului de merit şi a gradaţiilor de merit;
5
Art. 27 Directorul unităţii de învăţământ, în calitate de ordonator de credite, răspunde de:
a) elaborarea proiectului de buget propriu;
b) urmărirea modului de încasare a veniturilor;
c) necesitatea, oportunitatea şi legalitatea angajării şi utilizării creditelor bugetare, în limita şi cu destinaţia aprobate prin bugetul propriu;
d) integritatea şi buna funcţionare a bunurilor aflate în administrare;
e) organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii şi prezentarea la termen a bilanţurilor contabile şi a conturilor de execuţie bugetară.
Art. 28 Directorul unităţii de învăţământ îndeplineşte şi următoarele atribuţii:
a) numeşte şi controlează personalul care răspunde de sigiliul unităţii de învăţământ şi de completarea carnetelor de muncă;
b) răspunde de întocmirea, eliberarea, reconstituirea, anularea, completarea şi gestionarea actelor de studii;
c) răspunde de întocmirea, eliberarea, reconstituirea, anularea, completarea, modificarea, rectificarea şi gestionarea documentelor de evidenţă şcolară;
d) răspunde de realizarea, utilizarea, păstrarea, completarea şi modernizarea bazei materiale şi sportive a unităţii de învăţământ, coordonează activitatea din internat şi de la cantină;
e) se preocupă de atragerea de resurse extrabugetare, cu respectarea prevederilor legale;
f) răspunde de corectitudinea încadrării personalului şi de întocmirea, la termen, a statelor lunare de plată a drepturilor salariale;
g) solicită consiliului reprezentativ al părinţilor aprobarea acelor cheltuieli care vizează conservarea patrimoniului, completarea şi modernizarea bazei materiale şi sportive, reparaţii, îmbogăţirea fondului de carte al bibliotecii, stimularea elevilor capabili de performanţe şcolare, precum şi a celor cu situaţie materială precară, din fondurile gestionate de consiliul reprezentativ al părinţilor;
h) răspunde de asigurarea manualelor şcolare pentru elevii din învăţământul obligatoriu, conform prevederilor Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011; asigură condiţiile necesare personalului didactice pentru studierea şi alegerea manualelor pentru elevi;
i) asigură, prin diriginţi/învăţători și secretariat evidența documentelor necesare pentru plata alocaţiei de stat pentru copii şi răspunde de stabilirea necesarului de burse şcolare şi a altor facilităţi la nivelul unităţii de învăţământ, conform legislaţiei în vigoare;
j) răspunde de respectarea condiţiilor şi exigenţelor privind normele de igienă şcolară, de protecţie a muncii, de protecţie civilă şi de pază contra incendiilor, în unitatea de învăţământ;
k) aplică sancţiuni pentru abaterile disciplinare săvârşite de personalul unităţii de învăţământ, în limita prevederilor legale în vigoare;
l) aplică sancţiunile prevăzute de prezentul regulament şi de regulamentul intern, pentru abaterile disciplinare săvârşite de elevi.
Art. 29 Anual, directorul elaborează un raport general privind starea şi calitatea învăţământului din unitatea şcolară pe care o conduce. O formă rezumativă va fi făcută publică, inclusiv prin afişare clasică sau electronică.
Art. 30 (1) Directorii adjuncţi îndeplinesc atribuţiile delegate de către director pe perioade determinate, conform fişei postului şi preiau toate prerogativele în lipsa acestuia.
(2) Conform fişei postului, directorii adjuncţi răspund în faţa directorului, a consiliului profesoral, a consiliului de administraţie şi a organelor de control pentru activitatea proprie.
Art. 31 În realizarea funcţiei de conducere directorii adjuncţi au următoarele atribuţii:
 responsabil al activităţii comisiilor din unitatea școlară;
 responsabil al activităţii bibliotecii, internatului, cantinei;
 întocmirea documentelor școlare, stabilind termene concrete de realizare;
 participă la şedinţele de comisie informând consiliul de administraţie despre eventualele disfuncţii;
 realizarea schemelor orare pe ani de studiu la disciplinele de care răspunde;
 monitorizează oferta educaţională a şcolii în conformitate cu criteriile de evaluare sau indicatorii de performanţă;
 oferă consultanţă în probleme de curriculum pentru cadrele didactice;
 stimulează prim mijloace morale şi materiale dezvoltarea profesională a cadrelor didactice;
 aplică instrumente de monitorizare şi evaluare.
 monitorizează realizarea în totalitate a documentelor la nivelul fiecărei comisii;
 participă la toate şedinţele comisiilor şi prezintă consiliului de administraţie disfuncţiile;
 monitorizează oferta educaţională şi performanţa educaţională pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de proiectul de curriculum;
 consiliază şi sprijină cadrele didactice aflate la început de carieră;
 coordonează repartizarea echitabilă şi în conformitate cu criteriile naţionale şi locale a stimulentelor materiale şi morale stabilite prin lege pentru elevi;
 coordonează activitatea internatului şi a cantinei elevilor, sesizând consiliul de administraţie pentru orice disfuncţie;
 monitorizează şi evaluează activitatea bibliotecarilor şi a CDI-ului.
6
Art. 32 (1) Din echipa managerială face parte şi coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare (consilierul educativ).
(2) Acesta provine din rândul cadrelor didactice şi este numit de director.
(3) Este în subordinea directă a directorului/directorului adjunct şi îl sprijină la elaborarea politicii educaţionale promovată în şcoală. Proiectul managerial al consilierului educativ face parte din documentele strategice de dezvoltare a unităţii de învăţământ.
(4) Fişa postului este elaborată de directorul şcolii în faţa căruia răspunde de modul de armonizare a relaţiilor de parteneriat educaţional în interiorul şi exteriorul şcolii.
Secţiunea a III-a
Consiliul profesoral
Art. 33 (1) Consiliul profesoral este alcătuit din totalitatea personalului didactic de conducere și predare.
(2) Consiliul profesoral are rol de decizie în domeniul instructiv-educativ.
(3) Participarea la şedinţele consiliului profesoral este obligatorie pentru toate cadrele didactice. Fiecare cadru didactic are dreptul la cel mult două învoiri într-un an şcolar pentru a putea absenta de la consiliu. Absenţa nemotivată de la aceste şedinţe se consideră abatere disciplinară.
(4) În funcţie de tematica dezbătută, directorul invită reprezentanţii legitimi ai părinţilor, ai consiliului elevilor, ai autorităţilor locale sau ai partenerilor sociali.
(5) Consiliul profesoral poate fi convocat în şedinţă extraordinară în următoarele situaţii: când directorul consideră necesar, la solicitarea a 2/3 din membrii Consiliului elevilor, a jumătate plus unul din membrii Consiliului reprezentativ/Asociaţiei părinţilor, la solicitarea a 2/3 din membrii Consiliului de administraţie sau la cererea a minimum o treime din numărul membrilor săi.
(6) Directorul numeşte, prin decizie, secretarul consiliului profesoral care are atribuţia de a redacta lizibil şi inteligibil procesele-verbale ale şedinţelor consiliului profesoral.
(7) La sfârşitul fiecărei şedinţe a consiliului profesoral, toţi membrii au obligaţia să semneze procesul-verbal, încheiat cu această ocazie. Directorul unităţii răspunde de acest lucru. Lipsa cvorumului de semnături anulează valabilitatea punerii în aplicare a hotărârilor şedinţei respective.
(8) Procesele-verbale se scriu în „Registrul de procese-verbale ale consiliului profesoral” care se înregistrează în unitatea de învăţământ pentru a deveni document oficial, se leagă şi se numerotează. Pe ultima foaie, directorul unităţii de învăţământ ştampilează şi semnează pentru autentificarea numărului paginilor şi a registrului.
(9) Registrul de procese-verbale al consiliului profesoral, în mod obligatoriu, este însoţit de dosarul care conţine anexele proceselor verbale (rapoarte, programe, informări, tabele, liste). Cele două documente oficiale, registrul şi dosarul, se păstrează într-un fişet securizat ale cărui chei se găsesc la secretarul şi la directorul unităţii de învăţământ.
Art. 34 Consiliul profesoral are următoarele atribuţii :
a) analizează şi dezbate raportul de evaluare internă privind calitatea educaţiei şi raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din unitatea şcolară;
b) dezbate, avizează şi propune Consiliului de administraţie, spre aprobare, planul de dezvoltare a şcolii;
c) dezbate şi aprobă rapoartele de activitate, programele semestriale, planul anual de activitate precum şi eventuale completări sau modificări ale acestora ;
d) alege cadrele didactice care fac parte din Consiliul de administraţie şi actualizează, dacă este cazul, componenţa acestuia;
e) alege componenţa nominală a comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității, din unitatea de învăţământ;
f) validează raportul privind situaţia şcolară semestrială şi anuală prezentată de fiecare învăţător/diriginte, precum şi situaţia şcolară după încheierea sesiunii de amânări, diferenţe şi corigenţe;
g) numeşte comisiile de cercetare a faptelor care constituie abateri disciplinare, săvârşite de personalul salariat al unităţii de învăţământ, conform legislaţiei în vigoare;
h) stabileşte sancţiuni disciplinare, pe baza raportului comisiei de cercetare, conform prevederilor legale în vigoare, ale prezentului regulament şi ale regulamentului intern;
i) decide asupra tipului de sancţiune disciplinară aplicată elevilor care săvârşesc abateri;
j) decide asupra acordării recompenselor pentru elevi şi pentru personalul salariat al unităţii de învăţământ, conform reglementărilor în vigoare;
k) validează notele la purtare mai mici de 7, precum si calificativele la purtare mai mici de „bine”, pentru clasele I-IV;
l) validează oferta de discipline opţionale pentru anul şcolar în curs;
m) avizează proiectul planului de şcolarizare;
n) formulează aprecieri sintetice privind activitatea personalului de instruire practică şi de predare, care solicită acordarea gradaţiei de merit sau a altor distincţii şi premii, potrivit legii, pe baza raportului de autoevaluare a activităţii desfăşurate de acesta;
o) dezbate şi avizează regulamentul intern al unităţii de învăţământ, în şedinţă la care participă cel puţin 2/3 din personalul salariat al unităţii de învăţământ;
7
p) dezbate, la solicitarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, a inspectoratului şcolar sau din proprie iniţiativă, proiecte de legi sau de acte normative, care reglementează activitatea instructiv-educativă şi transmite inspectoratului şcolar propuneri de modificare sau de completare;
q) dezbate probleme legate de conţinutul sau organizarea activităţii instructiv-educative din unitatea de învăţământ.
Art. 35 (1) Şedinţele consiliului profesoral al unităţii de învăţământ se constituie legal în prezenţa a 2/3 din numărul total al membrilor.
(2) Hotărârile se iau prin vot deschis sau secret, în funcţie de opţiunea membrilor, cu cel puţin jumătate plus unu din numărul total al acestora şi sunt obligatorii pentru întregul personal salariat al unităţii de învăţământ.
Secţiunea a IV-a
Consiliul de administraţie
Art. 36 (1) Consiliul de administraţie funcţionează în baza Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, a OMEN 4619/2014 de aprobare a Metodologiei cadru de organizare şi funcţionare a Consiliului de Administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar şi a OMECS 5231/2015 privind alegerea reprezentantului elevilor în consiliul de administraţie al unităţilor de învăţământ preuniversitar din Romania.
(2) Consiliul de administraţie are rol de decizie în domeniul organizatoric şi administrativ.
Art. 37 Atribuţiile consiliului de administraţie sunt:
a) asigură respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare, ale actelor normative emise de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi ale deciziilor inspectorului şcolar general;
b) administrează, prin delegare din partea consiliului local, terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea unităţile de învăţământ preuniversitar şi prin preluare de la vechiul consiliu de administraţie, celelalte componente ale bazei materiale-mijloace fixe, obiecte de inventar, materiale care sunt de drept proprietatea unităţii de învăţământ.
c) aprobă planul de dezvoltare a şcolii, elaborat de un grup de lucru desemnat de director, după dezbaterea şi avizarea sa în consiliul profesoral;
d) aprobă regulamentul intern al unităţii de învăţământ, după ce a fost dezbătut în Consiliul profesoral şi în comisia paritară;
e) elaborează, prin consultare cu sindicatele, fişele şi criteriile de evaluare specifice unităţii de învăţământ, pentru personalul nedidactic, în vederea acordării calificativelor anuale;
f) acordă calificative anuale pentru întreg personalul salariat, pe baza propunerilor rezultate din raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din unitatea şcolară, a analizei şefilor catedrelor/comisiilor metodice, a celorlalte compartimente funcţionale;
g) stabileşte perioadele concediului de odihnă, pe baza cererilor individuale scrise ale tuturor salariaţilor unităţii de învăţământ, a propunerilor directorului şi în urma consultării sindicatelor;
h) stabileşte componenţa şi atribuţiile comisiilor de lucru din unitatea de învăţământ;
i) controlează periodic parcurgerea materiei şi evaluarea ritmică a elevilor, solicitând rapoarte sintetice din partea şefilor de catedre/comisii metodice;
j) aprobă acordarea burselor şcolare, conform legislaţiei în vigoare;
k) avizează şi propune consiliului local, spre aprobare, proiectul planului anual de venituri şi cheltuieli, întocmit de director şi contabilul şef, pe baza solicitărilor şefilor catedrelor/comisiilor metodice şi ale compartimentelor funcţionale;
l) hotărăşte strategia de realizare şi gestionare a resurselor financiare extrabugetare, conform legislaţiei în vigoare;
m) acordă avizul consultativ pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct;
n) avizează proiectele de plan anual de şcolarizare, de state de funcţii şi de buget ale unităţii de învăţământ;
o) stabileşte structura şi numărul posturilor pentru personalul didactic auxiliar, pe baza criteriilor de normare elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, pentru fiecare categorie de personal;
p) aprobă strategia de dezvoltare a resurselor umane la nivelul unităţii şcolare;
q) validează raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din unitatea şcolară şi promovează măsuri ameliorative, conform normelor legale în vigoare
Art. 38 (1) Consiliul de administraţie al Colegiului Naţional „Elena Cuza” are în componenţă 13 (treisprezece) membri conform legislaţiei menţionate la art.36 al (1).
(2) Personalul didactic de predare, din componenţa consiliului de administraţie este ales de consiliul profesoral, conform „Regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ”.
Art. 39 (1) Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ este format, potrivit legii, din 13 membri, între care:
a) directorul unităţii de învăţământ;
b) 5 reprezentanți ai cadrelor didactice, aleşi de consiliul profesoral;
c) 4 reprezentanţi ai autorităţii publice locale;
d) 2 reprezentanți ai asociaţiei de părinţi;
e) 1 elev major;
(2) Personalul didactic de predare, care face parte din consiliul de administraţie, este ales de consiliul profesoral, la propunerea directorului sau a celorlalţi membri ai acestuia, dintre cadrele didactice care au calităţi manageriale şi performanţe profesionale deosebite.
8
(3) Preşedintele consiliului de administraţie este directorul unităţii de învăţământ.
(4) La şedinţele consiliului de administraţie participă, fără drept de vot, cu statut de observator/ observatori, liderul sindical / liderii sindicali din unitatea de învăţământ. Punctul de vedere al liderului sindical se menţionează în procesul-verbal al şedinţei
(5) Preşedintele consiliului de administraţie invită în scris, cu 72 de ore înainte de data şedinţei, membrii consiliului de administraţie şi observatorii, care nu fac parte din personalul şcolii.
(6) Preşedintele consiliului de administraţie numeşte, prin decizie, secretarul consiliului de administraţie, care are atribuţia de a redacta lizibil şi inteligibil procesele-verbale ale şedinţelor consiliului de administraţie.
(7) La sfârşitul fiecărei şedinţe a consiliului de administraţie, toţi membrii şi invitaţii, dacă există, au obligaţia să semneze procesul-verbal, încheiat cu această ocazie. Preşedintele consiliului răspunde de acest lucru. Lipsa cvorumului de semnături anulează valabilitatea punerii în aplicare a hotărârilor şedinţei respective.
(8) Procesele-verbale se scriu în „Registrul de procese-verbale ale consiliului de administraţie”, care se înregistrează în unitatea de învăţământ pentru a deveni document oficial, se leagă şi se numerotează. Pe ultima foaie, preşedintele ştampilează şi semnează, pentru autentificarea numărului paginilor şi a registrului.
(9) Registrul de procese-verbale ale consiliului de administraţie este însoţit, în mod obligatoriu, de dosarul care conţine anexele proceselor-verbale (rapoarte, programe, informări, tabele, liste, solicitări, memorii, sesizări etc.). Cele două documente oficiale, registrul şi dosarul, se păstrează în biroul directorului, într-un fişet securizat, ale cărui chei se găsesc la preşedintele şi la secretarul consiliului.
Art. 40 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte lunar, precum şi ori de câte ori consideră necesar directorul sau o treime din membrii acestuia şi este legal constituit în prezenţa a cel puţin 2/3 din numărul membrilor săi. Consiliul de administraţie este convocat şi la solicitarea a 2/3 din membrii consiliului elevilor, sau a jumătate plus unu din membrii consiliului reprezentativ al părinţilor/asociaţiei de părinţi.
(2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau prin vot, cu jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi.
Secţiunea a V-a
Consiliul clasei
Art. 44 (1) Consiliul clasei este constituit din totalitatea personalului didactic de predare şi de instruire practică care predă la clasa respectivă, din cel puţin un părinte delegat al comitetului de părinţi al clasei şi, pentru toate clasele, cu excepţia celor din învăţământul primar, din liderul elevilor clasei respective, desemnat prin vot secret.
(2) Preşedintele consiliului clasei este învăţătorul/dirigintele.
Art. 45 Consiliul clasei îşi desfăşoară activitatea la nivelul fiecărei clase având ca principale obiective:
a) armonizarea cerinţelor educative ale personalului didactic de predare cu solicitările elevilor şi ale părinţilor;
b) evaluarea corectă a progresului şcolar şi comportamental al elevilor;
c) stabilirea şi punerea în aplicare a modalităţilor de sprijinire a elevilor cu un ritm lent de învăţare;
d) organizarea de activităţi suplimentare pentru elevii capabili de performanţe şcolare;
e) coordonarea intervenţiilor multiple ale echipei pedagogice, în vederea optimizării rezultatelor elevilor, în sensul atingerii obiectivelor educaţionale stabilite pentru colectivul clasei.
Art. 46 Consiliul clasei are următoarele atribuţii:
a) analizează, semestrial, progresul şcolar şi comportamentul fiecărui elev;
b) analizează volumul temelor pentru acasă şi ia măsuri de corelare a acestora între diferitele discipline;
c) stabileşte măsuri de asistenţă educaţională, atât pentru elevii cu probleme de învăţare sau de comportament, cât şi pentru elevii cu rezultate deosebite;
d) propune notele la purtare pentru fiecare elev al clasei, în funcţie de comportarea acestora în unitatea de învăţământ şi în afara acesteia, şi propune consiliului profesoral validarea mediilor mai mici de 7,00 sau a calificativelor suficient şi insuficient pentru învăţământul primar;
e) propune recompense pentru elevii cu rezultate deosebite;
f) participă la întâlniri cu părinţii şi elevii, cel puţin o dată pe semestru şi ori de câte ori este nevoie, la solicitarea dirigintelui/învăţătorului, sau a cel puţin 1 / 3 dintre părinţii elevilor clasei;
g) propune dirigintelui, directorului sau consiliului profesoral, după caz, sancţiunile disciplinare prevăzute pentru elevi de prezentul regulament şi de ROFUIP 5115/2014 cu modificările și completările ulterioare;
h) elaborează, semestrial, aprecieri sintetice despre progresul şcolar şi comportamentul fiecărui elev şi informează, în scris, părintele.
Art. 47 (1) Coordonarea activităţii claselor de elevi se realizează prin învăţători/diriginţi, numiţi de directorul unităţii de învăţământ, dintre cadrele didactice de predare de prestigiu şi cu experienţă, care predau la clasa respectivă.
(2) Funcţia de diriginte devine obligatorie pentru personalul didactic învestit de director cu această responsabilitate.
(3) Învăţătorul/dirigintele îşi proiectează şi îşi desfăşoară activitatea potrivit sarcinilor prevăzute de planul anual al unităţii de învăţământ şi în acord cu particularităţile educaţionale ale clasei respective.
9
(4) Învăţătorul/dirigintele întocmeşte, după consultarea profesorilor clasei, a părinţilor şi a elevilor, planificarea anuală, care va cuprinde componentele activităţii educative, în acord cu problemele specifice ale colectivului de elevi, precum şi cu programa elaborată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Art. 48 Învăţătorul/dirigintele are următoarele atribuţii :
1. Organizează şi coordonează:
a) activitatea colectivului de elevi;
b) activitatea consiliului clasei;
c) întâlniri cu părinţii, tutorii sau susţinătorii legali la începutul şi sfârşitul semestrului şi ori de câte ori este cazul;
d) acţiuni de orientare şcolară şi profesională pentru elevii clasei;
e) activităţi educative şi de consiliere;
f) activităţi extracurriculare şi extraşcolare în unitatea de învăţământ și în afara acesteia, inclusiv activități realizate prin intermediul tehnologiei și al internetului.
2. Monitorizează;
a) situaţia la învăţătură a elevilor;
b) frecvenţa la ore a elevilor;
c) participarea şi rezultatele elevilor la concursurile şi competiţiile şcolare;
d) comportamentul elevilor în timpul activităţilor şcolare, extraşcolare şi extracurriculare;
e) participarea elevilor la programe sau proiecte şi implicarea acestora în activităţi de voluntariat;
3. Colaborează cu:
a) profesorii clasei şi coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare pentru informarea privind activitatea elevilor, pentru soluţionarea unor situaţii specifice activităţilor şcolare şi pentru toate aspectele care vizează procesul instructiv-educativ, care-i implică pe elevi;
b) cabinetele de asistenţă psihopedagogică, în activităţi de consiliere şi orientare a elevilor clasei;
c) directorul unităţii de învăţământ, pentru organizarea unor activităţi ale colectivului de elevi, pentru iniţierea unor proiecte educaţionale cu elevii, pentru rezolvarea unor probleme administrative referitoare la întreţinerea şi dotarea sălii de clasă, inclusiv în scopul păstrării bazei materiale, pentru soluţionarea unor probleme sau situaţii deosebite, apărute în legătură cu colectivul de elevi;
d) comitetul de părinţi, părinţii, tutorii sau susţinătorii legali pentru toate aspectele care vizează activitatea elevilor şi evenimentele importante la care aceştia participă şi cu alţi parteneri implicaţi în activitatea educativă şcolară şi
extraşcolară;
e) alţi parteneri implicaţi în activitatea educativă şcolară şi extraşcolară;
f) compartimentul secretariat, pentru întocmirea documentelor şcolare şi a actelor de studii ale elevilor clasei;
g) persoana desemnată pentru gestionarea SIIIR, în vederea completării şi actualizării datelor referitoare la elevi;
4. Informează:
a) elevii şi părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, despre prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ;
b) elevii şi părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, cu privire la reglementările referitoare la examene/testări naţionale şi cu privire la alte documente care reglementează activitatea şi parcursul şcolar al elevilor;
c) părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, despre situaţia şcolară, despre comportamentul elevilor, despre frecvenţa acestora la ore; informarea se realizează în cadrul întâlnirilor cu părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, precum şi în scris, ori de câte ori este nevoie;
d) părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, în cazul în care elevul înregistrează absenţe nemotivate; informarea se face în scris; numărul acestora se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare a fiecărei unităţi de învăţământ.
e) părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, în scris, referitor la situaţiile de corigenţă, sancţionările disciplinare, neîncheierea situaţiei şcolare sau repetenţie;
5. Îndeplineşte alte atribuţii stabilite de către conducerea unităţii de învăţământ, în conformitate cu legislaţia în vigoare sau fişa postului.
6. Completează catalogul clasei cu datele personale ale elevilor.
7. Motivează absenţele elevilor, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ.
8. Încheie situaţia şcolară a fiecărui elev la sfârşit de semestru şi de an şcolar şi o consemnează în catalog şi în carnetul de elev.
9. Realizează ierarhizarea elevilor la sfârşit de an şcolar pe baza rezultatelor acestora;
10. Propune consiliului de administraţie acordarea de burse pentru elevi, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
11. Completează documentele specifice colectivului de elevi şi monitorizează completarea portofoliului educaţional al elevilor.
12. Întocmeşte calendarul activităţilor educative extraşcolare ale clasei.
Secţiunea VI
Comisia pentru evaluare şi asigurarea calităţii
10
Art. 49 (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării adoptă standarde, standarde de referinţă, indicatori de performanţă, precum şi metodologia de asigurare a calităţii în baza OUG nr. 75/2005
(2) În baza metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, unitatea şcolară elaborează si adoptă propria strategie şi propriul regulament de funcţionare a comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii.
Art. 50 (1) Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii este formată din 3-9 membri. Conducerea ei operativă este asigurată de conducătorul organizaţiei sau de un coordonator desemnat de acesta.
(2) Componenţa comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii cuprinde, în număr relativ egal:
a) reprezentanţi ai corpului profesoral;
b) reprezentanţi ai părinţilor şi reprezentanţi ai elevilor pentru învăţământ;
c) reprezentanţi ai consiliului local.
(3) Membrii comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii nu pot îndeplini funcţia de director sau director adjunct în instituţia respectivă, cu excepţia persoanei care asigură conducerea ei operativă. Activitatea membrilor comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii poate fi remunerată, în limita fondurilor necesare, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(4) Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii are următoarele atribuţii:
a) elaborează şi coordonează aplicarea procedurilor şi activităţilor de evaluare şi asigurare a calităţii, aprobate de conducerea unităţii şcolare, conform domeniilor şi criteriilor prevăzute de legislaţia în vigoare;
b) elaborează anual un raport de evaluare internă privind calitatea educaţiei în unitatea şcolară respectivă, pe baza căruia directorul elaborează raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din unitatea şcolară. Raportul este adus la cunoştinţa tuturor beneficiarilor, prin afişare sau publicare şi este pus la dispoziţia evaluatorului extern;
c) elaborează propuneri de îmbunătăţire a calităţii educaţiei;
d) cooperează cu agenţia română specializată pentru asigurarea calităţii, cu alte agenţii şi organisme abilitate sau instituţii similare din ţară ori din străinătate, potrivit legii.
(5) Orice control sau evaluare externă a calităţii, din partea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar sau a Ministerului Educaţiei şi Cercetării se va baza pe analiza raportului de evaluare internă a activităţii din unitatea şcolară.
Capitolul IV
Părinţii – beneficiarii indirecţi
Art. 51 (1) Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de a colabora cu unitatea de învăţământ, în vederea realizării obiectivelor educaţionale.
(2) Părinţii/tutorii legali au obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, să ia legătura cu învăţătorul/dirigintele pentru a cunoaşte evoluţia în educaţie a copilului lor.
(3) Părintele/tutorele legal instituit sau susţinătorul legal sunt obligaţi, conform legii, să asigure frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu cât şi în ciclul liceal superior.
Secţiunea a 2-a
Comitetul de părinţi al clasei
Art. 52 Comitetul de părinți
(1) În unităţile de învăţământ, la nivelul fiecărei grupe/clase, se înfiinţează şi funcţionează comitetul de părinţi.
(2) Comitetul de părinţi se alege, prin majoritate simplă a voturilor, în fiecare an, în adunarea generală a părinţilor, convocată de educatorul- puericultor/educatoarea/învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul preşcolar sau primar/profesorul diriginte care prezidează şedinţa.
(3) Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinţi are loc în primele 15 zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar.
(4) Consiliul de conducere al comitetul de părinţi pe grupă/clasă se compune din 3 persoane: un preşedinte şi 2 membri. În prima şedinţă după alegere, membrii comitetului decid responsabilităţile fiecăruia, pe care le comunică educatorului- puericultor/profesorului pentru învăţământul antepreşcolar/preşcolar/primar/profesorului diriginte.
(5) Consiliul de conducere al comitetului de părinţi pe grupă/clasă reprezintă interesele părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali ai copiilor/elevilor clasei în adunarea generală a părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali, în consiliul profesoral, în consiliul clasei şi în relaţiile cu echipa managerială.
Art. 53 Comitetul de părinţi al clasei are următoarele atribuţii:
Consiliul de conducere al Comitetului de părinţi pe grupă/clasă are următoarele atribuţii:
a) pune în practică deciziile luate de către adunarea generală a părinţilor elevilor clasei. Deciziile se iau cu majoritatea simplă a voturilor părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali prezenţi;
b) susţine organizarea şi desfăşurarea de proiecte, programe şi activităţi educative extraşcolare la nivelul grupei/clasei şi a unităţii de învăţământ;
c) susţine organizarea şi desfăşurarea de programe de prevenire şi combaterea violenţei, asigurarea siguranţei şi
11
securităţii, combaterea discriminării şi reducerea absenteismului în mediul şcolar;
d) susţine activităţile dedicate întreţinerii, dezvoltării şi modernizării bazei materiale a grupei/clasei şi unităţii de învăţământ, prin strângerea de cotizaţii voluntare de la membrii asociaţiei de părinţi şi atragerea de fonduri băneşti şi donaţii de la persoane fizice sau juridice, colectate prin asociaţia de părinţi cu personalitate juridică cu respectarea prevederilor legale în domeniul financiar;
e) sprijină conducerea unităţii de învăţământ şi educatorul- puericultor/ educatoarea/ învăţătorul/ institutorul/ profesorul pentru învăţământ antepreşcolar/ preşcolar/ primar/ profesorul diriginte şi se implică activ în întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a grupei/ clasei şi a unităţii de învăţământ;
f) susţine organizarea şi desfăşurarea de activităţi de consiliere şi orientare socioprofesionale;
g) se implică în asigurarea securităţii copiilor/elevilor în cadrul activităţilor educative, extraşcolare şi extracurriculare;
h) prezintă, semestrial, adunării generale a părinţilor, justificarea utilizării fondurilor alocate, dacă acestea există.
Art. 54)
Preşedintele comitetului de părinţi pe grupă/clasă reprezintă interesele părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali în relaţiile cu consiliul reprezentativ al părinţilor şi asociaţia de părinţi şi, prin acesta/aceasta, în relaţie cu conducerea unităţii de învăţământ şi alte foruri, organisme şi organizaţii.
(1) Comitetul de părinţi poate decide să susţină, inclusiv financiar prin asociaţia de părinţi cu personalitate juridică, cu respectarea prevederilor legale în domeniul financiar, întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei. Hotărârea comitetului de părinţi nu este obligatorie.
(2) Sponsorizarea unei grupe/clase de către un operator economic/persoane fizice se face cunoscută comitetului de părinţi. Sponsorizarea nu atrage după sine drepturi suplimentare pentru copii/elevi/părinţi, tutori sau susţinători legali.
(3) Este interzisă şi constituie abatere disciplinară implicarea copiilor/elevilor sau a personalului din unitatea de învăţământ în strângerea şi/sau gestionarea fondurilor.
Secţiunea a 3-a
Consiliul reprezentativ al părinţilor / Asociaţia de părinţi
Art. 55 La nivelul unităţii de învăţământ funcţionează Asociaţia de părinţi „Elena Doamna”, cu personalitate juridică.
Art. 56
(1) La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ funcţionează Consiliul reprezentativ al părinţilor.
(2) Consiliul reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ este compus din preşedinţii comitetelor de părinţi.
(3) Consiliul reprezentativ al părinţilor este o structură, fără personalitate juridică, a cărei activitate este reglementată printr-un regulament adoptat prin hotărârea adunării generale a preşedinţilor comitetelor de părinţi pe grupă/clasă din unitatea de învăţământ, care nu are patrimoniu, nu are buget de venituri şi cheltuieli, nu are dreptul de a colecta cotizaţii, donaţii şi a primi finanţări de orice fel de la persoane fizice sau juridice. Se poate implica în activităţile unităţii de învăţământ prin acţiuni cu caracter logistic - voluntariat.
(4) La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ se poate constitui Asociaţia de părinţi în conformitate cu legislaţia în vigoare privind asociaţiile şi fundaţiile, care reprezintă drepturile şi interesele părinţilor din unitatea de învăţământ, membri ai acesteia.
Consiliul reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ este compus din preşedinţii comitetelor de părinţi ai fiecărei clase.
Art. 57 Consiliul reprezentativ
(1) Consiliul reprezentativ al părinţilor îşi desemnează preşedintele şi 2 vicepreşedinţi ale căror atribuţii se stabilesc imediat după desemnare, de comun acord între cei 3, şi se consemnează în procesul-verbal al şedinţei.
(2) Consiliul reprezentativ al părinţilor se întruneşte în şedinţe ori de câte ori este necesar. Convocarea şedinţelor Consiliului reprezentativ al părinţilor se face de către preşedintele acestuia sau, după caz, de unul dintre vicepreşedinţi.
(3) Consiliul reprezentativ al părinţilor desemnează reprezentanţii părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali în organismele de conducere şi comisiile unităţii de învăţământ.
(4) Consiliul reprezentativ al părinţilor este întrunit statutar în prezenţa a două treimi din numărul total al membrilor, iar hotărârile se adoptă prin vot deschis, cu majoritatea simplă a voturilor celor prezenţi. În situaţia în care nu se întruneşte cvorumul, şedinţa se reconvoacă pentru o dată ulterioară, fiind statutară în prezenţa a jumătate plus 1 din totalul membrilor.
Art. 58 Preşedintele Consiliului
(1) Preşedintele reprezintă Consiliul reprezentativ al părinţilor în relaţia cu alte persoane fizice şi juridice.
(2) Preşedintele prezintă, anual, raportul de activitate al Consiliului reprezentativ al părinţilor.
Art. 59 Consiliul reprezentativ al părinţilor are următoarele atribuţii:
a) propune unităţilor de învăţământ discipline şi domenii care să se studieze prin curriculumul la decizia şcolii, inclusiv din oferta naţională;
b) sprijină parteneriatele educaţionale între unităţile de învăţământ şi instituţiile/organizaţiile cu rol educativ din
12
comunitatea locală;
c) susţine unităţile de învăţământ în derularea programelor de prevenire şi de combatere a absenteismului şi a violenţei în mediul şcolar;
d) promovează imaginea unităţii de învăţământ în comunitatea locală;
e) se ocupă de conservarea, promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale specifice minorităţilor în plan local, de dezvoltarea multiculturalităţii şi a dialogului cultural;
f) susţine unitatea de învăţământ în organizarea şi desfăşurarea tuturor activităţilor;
g) susţine conducerea unităţii de învăţământ în organizarea şi în desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii, tutorii sau susţinătorii legali, pe teme educaţionale;
h) colaborează cu instituţiile publice de asistenţă socială/educaţională specializată, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, cu organele de autoritate tutelară sau cu organizaţiile nonguvernamentale cu atribuţii în acest sens, în vederea soluţionării situaţiei elevilor care au nevoie de ocrotire;
i) susţine unitatea de învăţământ în activitatea de consiliere şi orientare socioprofesională sau de integrare socială a absolvenţilor;
j) propune măsuri pentru şcolarizarea elevilor din învăţământul obligatoriu şi încadrarea în muncă a absolvenţilor;
k) se implică direct în derularea activităţilor din cadrul parteneriatelor ce se derulează în unitatea de învăţământ, la solicitarea cadrelor didactice;
l) sprijină conducerea unităţii de învăţământ în asigurarea sănătăţii şi securităţii elevilor;
m) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea calităţii vieţii, în buna desfăşurare a activităţii în internate şi în cantine;
n) susţine conducerea unităţii de învăţământ în organizarea şi desfăşurarea programului "Şcoala după şcoală".
Art. 60 Consiliul reprezentativ al părinţilor
(1) Consiliul reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ poate face demersuri privind atragerea de resurse financiare, care vor fi gestionate de către şcoală constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări etc., din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi din străinătate, care vor fi utilizate pentru:
a) modernizarea şi întreţinerea patrimoniului unităţii de învăţământ, a bazei materiale şi sportive;
b) acordarea de premii şi de burse elevilor;
c) sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;
d) acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situaţie materială precară;
e) alte activităţi care privesc bunul mers al unităţii de învăţământ sau care sunt aprobate prin hotărâre de către adunarea generală a părinţilor pe care îi reprezintă.
(2) Organizaţia de părinţi colaborează cu structurile asociative ale părinţilor la nivel local, judeţean, regional şi naţional.
Capitolul V
Personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic al Colegiului Naţional „Elena Cuza”
Secţiunea I
Personalul didactic
Art. 61 (1) Personalul didactic de predare îl constituie totalitatea învăţătorilor, institutorilor şi profesorilor şcolii.
(2) Personalul didactic trebuie să dea dovadă de probitate morală şi profesională deosebită, în deplină concordanţă cu statutul de cadru didactic, dar şi cu tradiţia şcolii.
(3) Personalul didactic are obligaţia de a participa la programele de formare continuă iniţiate de ISJ, CCD, Universitate sau alt organism.
(4) Personalul didactic dovedeşte respect şi consideraţie faţă de elev şi părintele/tutorele acestuia, relaţia fiind de partener educaţional şi ofertant de educaţie.
(5) Personalul didactic este obligat să prezinte anual analizele medicale solicitate în conformitate cu OM 4840/23.08.2005. Termenul limită de depunere a acestora este 25 septembrie al noului an şcolar.
(6) Personalul didactic este obligat să prezinte la 10.09 și 10.03 ale anului școlar în curs adeverințe de integritate comportamentală conform Legii 118/2019
(7) Personalul didactic al şcolii are obligaţia de a efectua „serviciul pe şcoală” după un grafic stabilit periodic, 6 ore în perioada stabilită. Atribuţiile profesorului de serviciu sunt cele din anexe.
(8) Personalul didactic are obligaţia să participe la toate acţiunile cu caracter educativ, organizat de conducerea şcolii sau ISJ Dolj. Absentarea fără motive întemeiate se consideră abatere disciplinară.
(9) Pe perioada eventualelor concedii medicale personalul didactic poate găsi un cadru didactic calificat ce îl înlocuieşte la clasă. În caz contrar, conducerea unităţii şcolare are obligaţia să găsească această persoană pentru întreaga perioadă.
(10) Personalul didactic poate fi învoit pentru probleme personale, de către directorul unităţii. Cererea se face în scris şi se aprobă de director. Cadrul didactic are obligaţia să îşi asigure fie prin colegii de catedră, fie prin alt cadru
13
didactic de specialitate din altă unitate de învăţământ orele de curs. Concediile medicale şi cazurile de urgenţă nu vor fi incluse în acest număr de ore de învoire.
(11) Dacă programul unor activități din programe cu caracter educativ coincide cu orarul cadrului didactic, atunci acesta are obligaţia de a-şi asigura cu personal didactic calificat efectuarea orelor de curs. În cazul în care se constată că orele nu au fost efectuate vor fi reţinute din salariul lunii respective de la cadrul didactic învoit.
(12) Personalul didactic ce are calitatea de diriginte al unui colectiv de elevi, nu poate învoi un elev decât cu acordul conducerii şcolii. Fac excepţie cazurile ce necesită urgenţe medicale, dar şi acestea vor fi aduse la cunoştinţă, în timpul cel mai scurt, conducerii şcolii.
(13) Personalului didactic îi este interzis să trimită în timpul programului (oră de curs sau pauză) un elev sau un grup de elevi pentru rezolvarea de probleme personale. Se consideră abatere disciplinară gravă şi se sancţionează conform legii.
(14) Personalul didactic are obligaţia să consemneze absenţa de ora de curs a oricărui elev, la începutul orei. În cazul în care, clasa este divizată, iar consemnarea se face pe un caiet personal al profesorului, acesta are obligaţia de a descărca în documentele oficiale, o dată pe săptămână, pentru a nu altera calitatea controlului efectuat privind absenteismul.
(15) Personalul didactic este obligat să-și însușească și să respecte prevederile Codului Etic al unității școlare cu numărul 5615/12.11.2018