COLEGIUL TEHNIC AUREL VLAICU
Baia Mare, Maramures

Regulament

Regulament de Ordine Interioară

al Colegiului Tehnic „Aurel Vlaicu", Baia Mare

Capitolul I. Dispoziţii generale

Art. 1.        Regulamentul de ordine interioară a Colegiului Tehnic „Aurel Vlaicu", Baia Mare, denumit în continuare ROI, cuprinde norme referitoare la organizarea şi funcţionarea colegiului, în conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin OMEdC nr. 4925/ 08.09.2005.

Art. 2.        Respectarea ROI este obligatorie pentru tot personalul salariat al unităţii de învăţământ, pentru elevii şi părinţii/ reprezentanţii legali ai acestora.

Art. 3.        Orice suspendare de cursuri este urmată de parcurgerea integrală a programei şcolare până la sfârşitul semestrului, respectiv al anului şcolar. Aceste măsuri se stabilesc prin decizie a directorului Colegiului Tehnic „Aurel Vlaicu", Baia Mare la propunerea Consiliului Profesoral.

  • Art. 4. La înscrierea în învăţământul liceal şi profesional (şcoala de arte si meserii şi anul de completare), continuitatea studiului limbilor moderne se asigură numai cu limba engleză şi limba franceză.
  • Art. 5. Cursurile încep la ora 08:00. Durata orelor este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră de curs; după a treia oră de curs, pauza este de 20 de minute.

Capitolul II. Accesul în unitatea de învăţământ

  • Art. 6. Accesul persoanelor şi al autovehiculelor în incinta şcolii se face numai prin locul special amenajat - destinat acestui scop, pentru a permite organizarea supravegherii acestora la intrarea şi la ieşirea din şcoală. Este permis numai accesul autovehiculelor care aparţin unităţii de învăţământ sau angajaţilor acesteia, administraţiei locale, Inspectoratului Şcolar al Judeţului Maramureş, ambulanţei, pompierilor, poliţiei, jandarmeriei, salubrizării, precum şi a celor care asigură intervenţia operativă pentru remedierea unor defecţiuni ale reţelelor interioare (electrice, gaz, apă, telefonice etc.) sau ale celor care aprovizionează unitatea cu produsele sau materialele contractate; în caz de intervenţie sau aprovizionare, în registrul elevului de serviciu se vor face menţiuni referitoare la intrarea în unitate a acestor autovehicule (ora, marca, numărul de înmatriculare, durata staţionării, scopul), precum şi menţiuni despre identificarea conducătorului auto.
  • Art. 7. Accesul elevilor aparţinând şcolii este permis doar prin intrarea din spate, iar circulaţia elevilor în şcoală se efectuează pe scara elevilor şi nu pe intrarea şi scara principală, excepţie fac elevii de serviciu. Cadrele didactice şi personalul tehnico - administrativ pot utiliza toate căile de acces.
  • Art. 8. Accesul părinţilor este permis numai pe baza verificării identităţii acestora şi a consemnării în registrul care se găseşte la elevul de serviciu la intrarea principală a: numelui, prenumelui, seriei şi numărului actului de identitate, precum şi numele şi clasa elevului al cărui părinte este. Registrul în cauză se va preda profesorului de serviciu de la etajul I care îl va închide în rastelul cataloagelor.
  • Art. 9. Accesul altor persoane este permis numai după obţinerea aprobării din partea profesorului de serviciu sau a conducerii şcolii pe baza consemnării datelor personale şi a scopului vizitei în registru, cu ecuson de „Vizitator".
  • Art. 10. Se interzice cu desăvârşire accesul elevilor cu mijloace de transport motorizate neautorizate în incinta colegiului.
  • Art. 11. Întreg personalul şcolii, precum şi elevii vor avea acces în şcoală pe baza unei cartele (legitimaţie) pe care au obligaţia de a o purta la loc vizibil. Cartela va avea următoarele date de identificare: datele şcolii, poză, numele, iniţială tată şi prenumele elev, CNP, numărul matricol şi numărul volumului registrului matricol, precum şi numărul vehiculului de acces (în cazul elevilor care solicită aceasta).

Capitolul III. Securitatea şcolii

  • Art. 12. Paza şi controlul accesului în şcoală se realizează cu personal specializat şi autorizat de unitatea teritorială de poliţie, în baza planului propriu şi de către elevii şi profesorii de serviciu, conform planificării.
  • Art. 13. Personalul de pază - elevii şi profesorul de serviciu - au obligaţia de a ţine o evidenţă riguroasă a persoanelor străine unităţii de învăţământ care intră în incinta acesteia şi de a consemna în registrul ce se păstrează permanent la punctul de intrare datele referitoare la identitatea şi scopul vizitei.
  • Art. 14. Este interzis accesul în instituţie a persoanelor aflate sub influenţa băuturilor alcoolice sau a celor turbulente, precum şi a celor care au intenţia vădită de a deranja ordinea şi liniştea publică. De asemenea, se interzice intrarea persoanelor însoţite de câini, cu arme sau obiecte contondente cu substanţe toxice, explozive, pirotehnice, iritante, lacrimogene sau uşor inflamabile, cu publicaţii având caracter obscen sau instigator, precum şi cu stupefiante sau băuturi alcoolice. Se interzice totodată comercializarea acestor produse în incinta şi în imediata apropiere a şcolii.
  • Art. 15. Personalul de pază şi cadrele didactice care efectuează serviciul pe şcoală au obligaţia să supravegheze comportarea vizitatorilor şi să verifice sălile în care aceştia sunt invitaţi pentru a nu fi lăsate sau abandonate obiecte care prin conţinutul lor pot produce evenimente deosebite.
  • Art. 16. În situaţia organizării şedinţelor cu părinţii sau a altor întruniri (comemorative, educative, culturale, sportive etc.) prevăzute a se desfăşura în incinta unităţii şcolare, conducerea şi cadrele didactice organizatoare vor asigura transmiterea informaţiei prin punctul de serviciu (intrarea prin faţă în şcoală - parter) pe şcoală privind prezenţa persoanelor în unitate să participe la aceste manifestări.
  • Art. 17. Programul unităţii de învăţământ, cel de audienţe şi cel de secretariat se stabileşte anual de către conducerea unităţii, după consultarea Consiliului Profesoral şi se afişează la secretariat.
  • Art. 18. După terminarea orelor de program şi în timpul nopţii, clădirea şcolii se va încuia de către personalul abilitat care va controla în prealabil respectarea măsurilor adoptate pentru paza contra incendiilor şi siguranţa imobilului.
  • Art. 19. Pentru securitatea şcolii, conducerea are următoarele îndatoriri:
  • a) întocmeşte cu sprijinul de specialitate al organelor de poliţie planul de pază al şcolii, prin care se vor stabili regulile privind accesul, paza şi circulaţia în interiorul unităţii şcolare;
  • b) organele de poliţie vor aviza periodic acest plan, de regulă la începutul fiecărui nou an şcolar;
  • c) stabileşte atribuţiile profesorilor de serviciu în legătură cu: supravegherea elevilor şi însoţirea după caz a persoanelor străine, menţinerea ordinii şi disciplinei pe durata desfăşurării activităţilor educative, modul de relaţionare cu personalul de pază pentru preîntâmpinarea oricărui caz de pătrundere ilicită în incinta şcolii;
  • d) informează organele de poliţie, jandarmerie la numărul de telefon 112 despre producerea sau iminenţa producerii unor evenimente de natură să afecteze ordinea publică, precum şi despre prezenţa nejustificată a unor persoane în şcoală sau în imediata apropiere a acesteia, în vederea dispunerii legale necesare restabilirii ordinii şi identificării persoanelor sau grupurilor de persoane care tulbură procesul de învăţământ, agresează personalul didactic sau elevii, produc distrugeri de bunuri şi aduc atingere climatului de normalitate şi siguranţă civică, potrivit planurilor de măsuri, adoptate la nivelul acestor instituţii, conform dispoziţiilor ordinului comun MApN şi MECI;
  • e) organizează instruirea elevilor, a cadrelor didactice, a personalului tehnico - administrativ şi a părinţilor pentru cunoaşterea şi aplicarea prevederilor ROI;
  • f) asigură condiţii pentru ca, periodic, cadre ale poliţiei să desfăşoare activităţi pentru pregătirea antiinfracţională a elevilor şi a cadrelor didactice.
  • Art. 20. Personalul de pază este obligat să cunoască şi să respecte îndatoririle ce îi revin, fiind direct răspunzător pentru paza şi integritatea obiectivului, bunurilor şi valorilor încredinţate, precum şi pentru asigurarea ordinii în incinta unităţii de învăţământ.
  • Art. 21. Pătrunderea fără drept în instituţiile publice de învăţământ preuniversitar se pedepseşte conform prevederilor art. 2 alin. (11) din Legea nr. 61/ 27.09.1991, cu modificările şi completările ulterioare, privind sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice.
  • Art. 22. Scrierea sau desenarea, fără drept, pe pereţii clădirilor, pe garduri sau pe obiecte de folosinţă comună aflate în locuri publice, deteriorarea prin orice mijloc a acestora, precum şi dezlipirea sau distrugerea, fără drept, a anunţurilor şi afişelor legal expuse în locuri anume destinate se pedepseşte conform prevederilor art. 2 alin. (12) din Legea nr. 61/ 27.09.1991, cu modificările şi completările ulterioare, privind sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice.

Art. 23.    Nerespectarea ROI atrage după sine sancţionarea conform prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ, aprobat prin OMEdC nr. 4925/ 08.09.2005.

Capitolul IV. Elevii

  • Art. 24. Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la activităţile existente în programul şcolii.
  • Art. 25. Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către profesor, care consemnează fiecare absenţă.
  • Art. 26. Motivarea absenţelor se efectuează pe baza următoarelor acte:
  • (a) adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar sau de medicul de familie;
  • (b) adeverinţă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în caz de spitalizare;
  • (c) cererea scrisă a părintelui/ tutorelui elevului adresată dirigintelui clasei sau directorului şcolii pentru o perioadă de maxim 7 zile pe an şcolar pentru situaţii speciale.
  • Art. 27. Dirigintele motivează absenţele în ziua în care se aduc actele justificative de către părinte/ tutore legal. Perioada maximă admisă pentru prezentarea documentelor justificative este de 7 zile de la reluarea activităţilor instructiv - educative de către elev, în caz contrar absenţele sunt considerate nemotivate.
  • Art. 28. Toate adeverinţele medicale pentru scutirea de educaţie fizică pe motive medicale trebuie să fie vizate de cabinetul şcolar care are în evidenţă fişele medicale/ carnetele de sănătate ale elevilor şi se predau spre aprobare cu o cerere profesorului de sport de la clasă până la data de 15 octombrie ale fiecărui an şcolar şi în timp de maxim 2 săptămâni de la începutul semestrului II pentru situaţii deosebite. De asemenea, toţi elevii vor prezenta o adeverinţă din care să reiasă faptul că sunt apţi pentru a efectua sport în cadrul orelor de educaţie fizică şi sport. Diriginţii vor avea o situaţie clară a tuturor elevilor, aceştia având obligaţia de a fi prezenţi la orele de sport.
  • Art. 29. Elevii înscrişi în diferite cluburi sportive sau organizaţii au obligaţia de a anunţa conducerea şcolii şi de a prezenta acte doveditoare apartenenţei împreună cu programul de activitate şi competiţional şi cu numele antrenorului. Dirigintele poate aproba cererea scrisă a unităţilor sportive de performanţă şi a federaţiilor de specialitate de motivare a absenţelor elevilor care participă la activităţi oficiale, cantonamente şi competiţii sportive. Aceste posibile aprobări cu caracter special vor fi consemnate în catalog de către diriginţi. Pentru participarea la cantonamente sau competiţii ce necesită o absenţă mai mare de 7 zile este necesară aprobarea directorului/ directorului adjunct.

Drepturile elevilor

  • Art. 30. Elevii se bucură de toate drepturile legale. Activităţile organizate de sau în Colegiul Tehnic "Aurel Vlaicu" nu pot leza demnitatea sau personalitatea elevilor/ personalului şcolii.
  • Art. 31. Elevii pot beneficia de suport financiar conform prevederilor legale în limita fondurilor existente aprobate de Consiliul local la data respectivă. Elevii pot utiliza gratuit, sub îndrumarea profesorilor, baza materială din şcoală pentru atitudine civică exemplară.
  • Art. 32. Liderii elevilor de la fiecare clasă se constitute în Consiliul elevilor care funcţionează pe baza unui regulament propriu.
  • Art. 33. Consiliul elevilor îşi desemnează reprezentantul în Consiliul de administraţie al şcolii; elevul desemnat va avea media generală de cel puţin 8,00 şi media 10 la purtare în anul precedent.
  • Art. 34. Elevii se pot asocia în cercuri şi asociaţii ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice care se organizează şi funcţionează pe baza unui statut propriu, aprobat de directorul/ directorul adjunct al şcolii.
  • Art. 35. Dreptul la reuniune se exercită în afara orelor de curs, iar activităţile pot fi susţinute în şcoală numai cu aprobarea directorului, la cererea scrisă a grupului de iniţiativă.
  • Art. 36. Elevii au libertatea de a redacta şi difuza publicaţii şcolare proprii; în cazul în care acestea afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea, moralitatea, drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, directorul şcolii suspendă activitatea şi difuzarea acestor publicaţii.
  • Art. 37. Elevii pot intra cu autovehicule, motorete, scutere proprii în incinta şcolii numai în spaţiul rezervat acestora şi numai pe baza formulării unei cereri către conducerea şcolii (cerere tipizat), aprobată de către aceasta.

Îndatoririle elevilor

  • Art. 38. Elevii Colegiului Tehnic „Aurel Vlaicu" au următoarele îndatoriri:
  • (1) să frecventeze cursurile, să se pregătească la fiecare disciplină de studiu şi să-şi însuşească noţiunile prevăzute de programele şcolare.
  • (2) să nu părăsească unitatea de învăţământ, în timpul desfăşurării programului şcolar decât cu aprobarea dirigintelui, a profesorului de la clasă sau a directorului/ directorului adjunct şi numai în cazuri speciale.
  • (3) să cunoască şi să respecte legile statului, Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar elaborate de MECI, ROI, măsurile de securitate ale diferitelor cabinete şi laboratoare sau ateliere şcolare pentru practică, regulile de circulaţie şi cele referitoare la igiena personală şi de colectiv şi la apărarea sănătăţii, normele de tehnica securităţii muncii, de PSI, normele de protecţie civilă şi de protecţie a mediului.
  • (4) să dovedească respect pentru adulţi (cadre didactice, personal administrativ, medical şi de îngrijire), cât şi pentru colegii lor.
  • (5) să aibă o ţinută vestimentară decentă precum şi o tunsoare (coafură) adecvată:
  • a) Hainele fetelor trebuie să fie curate, nu prea decoltate, nu prea strâmte, sau prea scurte; încălţămintea să fie comodă, să nu fie extravagantă; părul se va purta curat, pieptănat şi nevopsit în culori stridente; bijuteriile nu trebuie să fie numeroase şi voluminoase; machiajul să fie discret si unghiile îngrijite şi colorate (dacă este cazul) în tonuri deschise.
  • b) Băieţii să poarte haine curate, pantaloni lungi, de lărgime şi lungime normală şi încălţăminte comodă. Elevii nu vor purta barbă; părul trebuie să fie pieptănat îngrijit, nevopsit şi dacă este lung, să fie prins în coadă. Vara, lungimea pantalonilor poate fi 3/4.
  • c) Elevii, atât fetele cât şi băieţii, nu vor purta în locuri vizibile piercinguri etc.
  • (6) să îndeplinească conştiincios sarcinile de serviciu.
  • (7) să desfăşoare activităţi în laboratoare, cabinete, sală şi terenurile de sport, ateliere şi locuri de practică etc. numai sub supravegherea unui cadru didactic, instructor sau personal auxiliar de specialitate.
  • (8) să aibă la orele de curs manuale, caiete, instrumente de scris şi rechizite.
  • (9) să poarte asupra lor carnetul de elev şi să îl prezinte, la cerere personalului administrativ şi cadrelor didactice la oră sau profesorilor de serviciu la intrarea în liceu (carnetul să aibă datele şi poza elevului, viza anuală).
  • (10)să acceadă la direcţiune, secretariat, cabinet medical, contabilitate, bibliotecă, numai în orele de program afişate.

Interdicţii

  • Art. 39. Elevii Colegiului Tehnic „Aurel Vlaicu" nu au voie:
  • (1) să distrugă documentele şcolare (cataloage, carnete de elev, foi matricole, manuale, cărţi de la bibliotecă, caietul elevului de serviciu etc.).
  • (2) să deterioreze bunurile din patrimoniul şcolii.
  • (3) să aducă şi să difuzeze în şcoală materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţă şi intoleranţă de orice fel.
  • (4) să organizeze şi să participe la acţiuni de protest care afectează desfăşurarea activităţii de învăţământ sau care afectează frecvenţa la cursuri a elevilor.
  • (5) să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ.
  • (6) să deţină şi să consume în perimetrul şcolii şi în afara lui droguri, băuturi alcoolice, să fumeze şi să participe la jocuri de noroc.
  • (7) să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic.
  • (8) să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs şi a examenelor.
  • (9) să lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozive în perimetrul liceului.
  • (10) să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul liceului.
  • (11) să introducă în şcoală sprayuri colorante, lacrimogene, paralizante, materiale pirotehnice (petarde, pocnitori, artificii) sau obiecte, arme albe ş.a.m.d., care ar pune în pericol sănătatea celorlalţi şi integritatea lor corporală.
  • (12) să părăsească incinta instituţiei în timpul programului şcolar; în cazuri excepţionale, se va cere permisiunea dirigintelui sau a profesorului de la clasă, care-l învoieşte pe propria răspundere; în situaţia în care elevul nu are acordul profesorului, răspunde personal de hotărârea sa.
  • (13) să aducă skateboard-uri, patine sau rotile, trotinete, jocuri electronice, cărţi de joc, table, animale la şcoală.
  • (14) să polueze sonor perimetrul unităţii şcolare (în incinta şcolii se va intra cu autovehiculul cu radioul, casetofonul, mp3, CD-ul etc. oprit şi nu se vor tura motoarele, eliminându-se orice sursă de zgomot);
  • (15) să aducă aparatură electronică în afara activităţilor organizate.
  • (16) să organizeze activităţi politice şi de prozelitism religios, ocult şi să facă propagandă politică sau să participe la activităţi antisociale.
  • (17) să fure sau să îşi însuşească obiecte sau bani care nu le aparţin.
  • (18) să deterioreze manualele şcolare primite gratuit întrucât sunt obligaţi să le restituie în stare bună la sfârşitul anului şcolar.
  • (19) să utilizeze toaletele sexului opus.

Recompensarea elevilor

  • Art. 40. Elevii care obţin rezultate remarcabile la învăţătură şi se disting prin comportare exemplară pot fi recompensaţi cu bunuri materiale din sponsorizări, burse de specializare într-un domeniu de pregătire aprofundată, burse de merit, de studiu, premii, diplome, medalii ş.a.m.d.

 

Sancţiuni

  • Art. 41. Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele şcolare, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.
  • Art. 42. Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt, în ordine, următoarele:
  • a) observaţia individuală;
  • b) mustrare în faţa clasei şi/ sau în faţa consiliului clasei/ consiliului profesoral;
  • c) mustrare scrisă;
  • d) retragerea temporară sau definitivă a bursei;
  • e) eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile;
  • f) mutarea disciplinară la o clasă paralelă;
  • g) preavizul de exmatriculare;
  • h) exmatricularea.
  • Art. 43. Elevii nu au voie să facă poze, să filmeze şi/ sau să facă înregistrări în timpul orelor de curs fără acordul cadrelor didactice în cauză. Consiliul de Administraţie poate decide direct exmatricularea elevilor care se abat de la această prevedere.
  • Art. 44. Mustrarea în faţa clasei şi/ sau în faţa consiliului clasei/ consiliului profesoral precum şi mustrarea scrisă sunt însoţite de scăderea notei la purtare.
  • Art. 45. Retragerea temporară sau definitivă a bursei; aceasta se aplică de către director la propunerea consiliului clasei şi este însoţită de scăderea notei la purtare.
  • Art. 46. Eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile, care constă în substituirea activităţii obişnuite a elevului (pe perioada aplicării sancţiunii) cu un alt tip de activitate în cadrul şcolii, stabilită de directorul unităţii de învăţământ, la propunerea consiliului clasei. Dacă elevul refuză să participe la aceste activităţi se va trece la aplicarea următoarei sancţiuni. Sancţionarea este însoţită de scăderea notei la purtare şi se consemnează în catalogul clasei.
  • Art. 47. Mutarea disciplinară la o clasă paralelă se aplică prin înmânarea, în scris, a sancţiunii de către diriginte părintelui/ tutorelui legal sau elevului, dacă a împlinit 18 ani, sub semnătură. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.
  • Art. 48. Preavizul de exmatriculare se întocmeşte, în scris, de către diriginte şi se înregistrează la secretariat pentru elevii care absentează nejustificat 15 ore la diferite discipline de studiu sau 15% totalul orelor la o singură disciplină, pe semestru şi se înmânează părintelui/ tutorelui legal sau elevului (dacă a împlinit 18 ani) în scris, sub semnătură. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.
  • Art. 49. Exmatricularea constă în eliminarea definitivă din liceu şi poate fi:
  • a) exmatriculare cu drept de reînscriere în anul următor în liceul nostru, în anul de studiu din care a fost exmatriculat;
  • b) exmatriculare fără drept de reînscriere în şcoala noastră;
  • c) exmatriculare din toate unităţile de învăţământ fără drept de reînscriere pentru o perioadă de timp.
  • Art. 50. Exmatricularea cu drept de reînscriere în anul următor se aplică elevilor pentru abateri grave stabilite în Consiliul profesoral şi pentru un număr de cel puţin 40 de absenţe nemotivate, din totalul orelor de studiu sau cel puţin 30% din totalul orelor la o singură disciplină de studiu cumulate pe un an şcolar. Sancţiunea se comunică părintelui/ tutorelui legal sau elevului (dacă a împlinit 18 ani) în scris, sub semnătură, de către dirigintele clasei. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare sub 6,00.
  • Art. 51. Exmatricularea fără drept de înscriere în şcoala noastră se aplică elevilor pentru abateri deosebit de grave apreciate ca atare de către consiliul profesoral. Sancţiunea se comunică de către dirigintele clasei, în scris, sub semnătură, părintelui/ tutorelui sau elevului, dacă a împlinit 18 ani. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare sub 6,00.
  • Art. 52. Exmatricularea din toate unităţile de învăţământ fără drept de reînscriere pentru o perioadă de timp se aplică elevilor pentru abateri deosebit de grave. Aplicarea sancţiunii şi stabilirea duratei se face de către Ministrul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, la propunerea motivată a consiliului profesoral. Sancţiunea se comunică de către dirigintele clasei, în scris, sub semnătură, părintelui/ tutorelui sau elevului, dacă a împlinit 18 ani. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare sub 6,00.
  • Art. 53. Dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune menţionată la art. 41 - 44 dă dovadă de un comportament ireproşabil pe o perioadă de cel puţin 8 săptămâni de şcoală, până la încheierea semestrului/ anului şcolar, prevederea privind nota scăzută la purtare, asociată sancţiunii, se poate anula.
  • Art. 54. La fiecare 15 absenţe nemotivate pe semestru din totalul orelor de studiu va fi scăzută nota la purtare cu un punct.
  • Art. 55. Elevii care deteriorează bunurile şcolii plătesc lucrările necesare reparaţiilor sau suportă cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate. În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă, a clasei.
  • Art. 56. Pentru distrugerea sau deteriorarea manualelor şcolare primite gratuit, elevii înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu şi tipului de manual deteriorat, iar dacă nu este posibil, achită de 5 ori contravaloarea acestuia actualizată la valoarea din anul şcolar în curs.
  • Art. 57. Contestaţiile împotriva sancţiunilor prevăzute se adresează, în scris, consiliului de administraţie al şcolii în termen de 5 zile de la aplicarea sancţiunii. Contestaţia se soluţionează în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia la secretariatul şcolii. Hotărârea consiliului de administraţie este definitivă.
  • Art. 58. Elevii care nu respectă prevederile ROI vor fi sancţionaţi cu amenzi cuprinse in Anexa nr. 1. Dacă abaterile continuă să se repete elevul va fi eliminat 3 zile. Ultima sancţiune ce va fi aplicată este exmatricularea.

Transferul elevilor

  • Art. 59. Elevii au dreptul să se transfere de la o unitate la alta, de la o filieră la alta, de la un profil la altul, de la o specializare la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului de ordine interioară al unităţii de învăţământ de la care se face transferul. Aprobările pentru transfer se dau de către consiliile de administraţie ale celor două unităţi de învăţământ.
  • Art. 60. Elevii claselor a IX-a şi a X-a se pot transfera, de regulă, la clasele la care media lor din ultimul an este cel puţin egală cu media ultimului promovat din clasa la care se solicita transferul. Excepţiile de la această prevedere se aprobă de către consiliul de administraţie.
  • Art. 61. Gemenii se pot transfera în clasa celui cu media mai mare, sau invers, la cererea acestora.
  • Art. 62. Elevii din învăţământul liceal se pot transfera, păstrând forma de învăţământ, astfel:
  • a) în aceeaşi şcoală de la o clasă la alta cu aceeaşi specializare;
  • b) în aceeaşi şcoală de la o filieră la alta, de la un profil la altul, de la o specializare la alta, în limita efectivelor de 30 de elevi la clasă, după promovarea examenelor de diferenţă, respectând prevederile Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ, aprobat prin OMEdC nr. 4925/ 08.09.2005.
  • Art. 63. Nepromovarea unuia dintre examenele de diferenţă anulează dreptul la transfer.
  • Art. 64. Transferurile se pot efectua numai în perioada intersemestrială (în cadrul aceluiaşi profil) sau în vacanţa de vară.
  • Art. 65. Elevii din clasa a XII-a, învăţământ de zi, se pot transfera în clasa a XIII-a, învăţământ seral, după absolvirea semestrului I al clasei a XII-a şi după susţinerea, dacă este cazul, a examenelor de diferenţă.
  • Art. 66. Transferul elevilor în timpul anului şcolar se poate efectua, în mod excepţional, în următoarele situaţii:
  • a) la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă localitate;
  • b) la recomandarea de transfer eliberată pe baza unei expertize medicale efectuată de Direcţia de sănătate publică;
  • c) alte situaţii speciale.

Capitolul V. Angajaţii

Art. 67.    Consiliul clasei se va întruni o dată pe lună în prezenţa tuturor elevilor din clasa în cauză pentru a dezbate şi a supune mustrărilor elevii cu abateri disciplinare, precum şi alte probleme de etapă.

Art. 68.    Angajaţii unităţii şcolare au obligaţia de a respecta legislaţia în vigoare şi codul deontologic al profesiei.

  • Art. 69. Toţi angajaţii şcolii trebuie să:
  • a) manifeste respect faţă de toţi partenerii educaţionali;
  • b) îşi aducă contribuţia la bunul mers al activităţii şcolii;
  • c) sprijine şcoala în atingerea obiectivelor stabilite;
  • d) promoveze o imagine pozitivă a şcolii;
  • e) protejeze obiectele de inventar ale şcolii în timpul folosinţei acestora.
  • Art. 70. Angajaţii pot să propună comisiei specifice prin conducerea şcolii cercetarea unor angajaţi în clipa în care constată că aceştia au comis abateri disciplinare, care la rândul lor vor furniza informaţii concrete când aceasta are de cercetat aspecte legate de un anumit angajat.
  • Art. 71. Sancţiunile disciplinare, care se pot aplica angajaţilor, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
  • a) observaţie scrisă;
  • b) avertisment;
  • c) diminuarea salariului de bază, cumulat când este cazul, cu indemnizaţia de conducere, de îndrumare şi de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
  • d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control;
  • e) destituirea din funcţia de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ;
  • f) desfacerea disciplinară a contractului de muncă.

Capitolul VI. Centrul de documentare şi informare (CDI)

  • Art. 72. Accesul în CDI este rezervat cu prioritate:
  • a) elevilor care doresc să studieze în vederea pregătirii lecţiilor, a temelor de casă, a referatelor şi a proiectelor, a orientării şcolare şi profesionale.
  • b) elevilor care doresc să citească şi să consulte fondul documentar.
  • c) cadrelor didactice pentru studiu individual, pregătirea lecţiilor, documentare.
  • d) tuturor angajaţilor instituţiei de învăţământ.
  • e) părinţilor şi comunităţii locale în măsura în care aceştia îşi exprimă dorinţa de a exploata resursele CDI.
  • Art. 73. Accesul este permis conform orarului afişat. Propunerile de activităţi programate se vor face cu o săptămână înainte de a avea loc acestea. Activităţile neprogramate se vor desfăşura în funcţie de timpul rămas liber în afara activităţilor programate.
  • Art. 74. Intrarea în CDI se face fără bagaje şi în linişte. Elevii nu sunt autorizaţi să oprească sau să pună în funcţiune aparatura audio şi video decât sub supravegherea profesorului documentarist. După consultarea unui document, acesta trebuie aşezat corect în raft. În CDI se vorbeşte în şoaptă pentru a nu-i deranja pe ceilalţi. În CDI este disponibil un spaţiu destinat lecturii individuale, un spaţiu de consiliere profesională, spaţiu pentru lucru în echipă, spaţiu pentru lucrul individual precum şi un spaţiu informatic dotat cu toată aparatura necesară, exploatarea acestor spaţii făcându-se după norme stabilite pentru fiecare în parte şi afişate la vedere.
  • Art. 75. Toţi utilizatorii înscrişi la CDI au acces pe baza unui permis în baza căruia pot consulta şi împrumuta diverse documente. Durata împrumutului este de 14 zile, data limită a restituirii publicaţiei fiind indicată pe fişă. Elevii pot împrumuta cel mult două volume, iar cadrele didactice maximum 3, cu posibilitatea de prelungire până la 25 de zile. Nu se împrumută acasă dicţionare, enciclopedii, atlase, albume şi publicaţii unicat. În caz de nerestituire la timp a documentelor împrumutate se înştiinţează dirigintele şi părinţii prin somaţii scrise. Cărţile nerestituite după a doua somaţie, precum şi cele pierdute, se impută de 5 ori contravaloarea acestora.
  • Art. 76. În CDI este interzisă: utilizarea internetului în alte scopuri decât cele ce vizează pregătirea lecţiilor; degradarea mobilierului prin scriere, zgâriere; deteriorarea documentelor prin ruperea paginilor, sublinierea acestora; utilizarea telefoanelor mobile; consumul de mâncare, sucuri, cafea etc.
  • Art. 77. Pentru utilizarea documentelor în regim de sală de lectură, toţi utilizatorii vor nota în registrul de evidenţă numele şi prenumele, clasa (funcţia), documentul consultat.
  • Art. 78. La intrarea în CDI toţi utilizatorii îşi vor lăsa lucrurile în dulapul pe care îl au la dispoziţie în spaţiul de primire.

Capitolul VII. Arhiva

  • Art. 79. Diplomele de absolvire şi de bacalaureat care nu se ridică pe parcursul primului an după finalizarea studiilor vor putea fi ridicate numai după achitarea la contabilitatea şcolii a sumei de
    5 Euro la cursul BNR al zilei în care se ridică diploma pentru fiecare an scurs după anul în care trebuia ridicată de către deţinător.

Capitolul VIII. Dispoziţii finale

  • Art. 80. Şcoala va încheia un acord de parteneriat şcoală - familie, conform Anexei nr. 3.
  • Art. 81. Toate documentele informative sau alte documente cu temei legislativ primite de la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Inspectoratul Şcolar al Judeţului Maramureş, Prefectură, Primărie, Consiliul Local sau alte organe abilitate, se vor afişa pe un avizier special în sala profesorală, întreg personalul şcolii având obligaţia de a le consulta şi de a le pune în aplicare.