Grup Scolar Industrial Energetic Cernavoda
Cernavoda, Constanta
Regulament
SECŢIUNEA a-2-a -EXERCITAREA CALITĂŢII DE ELEV
Art. 69 (1) Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile existente în programul unităţii de învăţământ.
(2) Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către profesor, care consemnează în mod obligatoriu fiecare absenţă.
Art. 70 (1) Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor contagioase din familie sau altor cazuri de forţă majoră dovedite cu acte legale sunt considerate motivate.
(2) Motivarea absenţelor se face pe baza următoarelor acte:
a) Adeverinţă eliberată de medicul de familie
b) Adeverinţă/certificat medical
eliberată/eliberat de unitatea sanitară în cazul în care elevul a fost internat în spital
c) Cerere scrisă a părintelui/tutorelui legal al elevului prezentată personal, adresată directorului şi aprobată de acesta în urma consultării cu dirigintele clasei
(3) Motivarea absenţelor se face de către diriginte în ziua prezentării actelor justificative
(4) În cazul elevilor minori, părintele/tutorele legal are obligaţia de a prezenta personal dirigintelui actele medicale justificative
pentru absenţele copilului său dacă se constată o frecvenţă prea mare a acestor scutiri sau dacă dirigintele are îndoieli asupra
provenienţei/autenticităţii acestora.
(3) Actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor vor fi prezentate în termen de maximum 7 zile de la reluarea activităţii
elevului şi vor fi păstrate de către diriginte pe tot parcursul anului şcolar.
(4) Toate adeverinţele medicale trebuie să aibă viza cabinetului care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale elevilor.
(5) Nerespectarea termenului prevăzut la alineatul (5), atrage, de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate.
SECŢIUNEA a-3-a -DREPTURILE ELEVILOR
Art. 72 (1) Elevii din unitatea de învăţământ se bucură de toate drepturile constituţionale
(2) Nici o activitate organizată în unitatea de învăţământ nu poate leza demnitatea sau personalitatea elevilor
(3) Elevul, sau după caz reprezentantul său legal, are dreptul de a contesta modalităţile şi rezultatele evaluării. Contestaţia se
adresează cadrului didactic respectiv, care are obligaţia de a motiva/justifica modalitatea de evaluare şi rezultatele acesteia. În
situaţia în care argumentele nu sunt considerate satisfăcătoare elevul/ reprezentantul său legal se poate adresa directorului, care pentru soluţionarea contestaţiei, va desemna profesori de specialitate care nu predau la clasa respectivă.
Art. 73 (1) Elevii din unitatea de învăţământ beneficiază de învăţământ gratuit.
(2) Elevii din unitatea şcolară pot beneficia de burse sau alte forme de sprijin material şi financiar pentru studii, în condiţiile
legii. Statul îi sprijină material, cu precădere, pe elevii care obţin performanţe, rezultate foarte bune la învăţătură sau la activităţi
artistice şi sportive, precum şi pe cei cu situaţie materială precară.
(3) Elevii pot beneficia şi de suport şi din sursele extrabugetare ale unităţii de învăţământ.
Art. 74 Conducerea unităţii de învăţământ este obligată să pună gratuit la dispoziţia elevilor bazele materiale şi bazele sportive pentru pregătirea organizată a acestora.
Art. 75 Elevii beneficiază de asistenţă psihopedagogică şi medicală gratuită. Ei au dreptul la bilete cu preţ redus la spectacole, muzee, manifestări cultural-sportive şi la reduceri la transportul în comun, pe baza carnetului de elev vizat la zi.
Art. 76 Elevii au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi recompense pentru rezultate deosebite la activităţile şcolare şi extraşcolare ca şi pentru atitudine civică exemplară.
Art. 77 Elevii din învăţământul obligatoriu (clasele IX-X) primesc gratuit manuale şcolare. Beneficiază de aceeaşi gratuitate şi elevii din învăţământul secundar superior ai căror părinţi au un venit lunar pe membru de familie, egal sau mai mic decât salariul minim brut pe economie.
Art. 78 (1) În unitatea de învăţământ se constituie consiliul elevilor, format din liderii elevilor de la fiecare clasă.
(2) Consiliul elevilor funcţionează pe baza unui regulament propriu, avizat de conducerea unităţii de învăţământ şi care este anexă la
regulamentul intern:
a) elevii pot beneficia de burse sociale, burse de studii şi burse de merit acordate în limitele legilor în vigoare
b) elevii au dreptul de a se asocia în cercuri ştiinţifice, culturale, sportive, artistice sau civice care să funcţioneze pe baza unui statut propriu aprobat de directorul unităţii de învăţământ.
c) elevii au dreptul la reuniuni în afara programului şcolar zilnic, iar activităţile extraşcolare pot fi susţinute în unitatea de învăţământ cu aprobarea directorului, la cererea grupului de iniţiativă.
d) elevii au dreptul de a se apăra, prin depunerea unei plângeri adresată directorului, atunci când se consideră jigniţi, nedreptăţiţi sau maltrataţi de personalul didactic sau nedidactic al şcolii, dacă situaţia nu poate fi soluţionată d dirigintele clasei.
(3) Consiliul elevilor îşi desemnează reprezentanţii pentru a participa la şedinţele consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
Art. 79 Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate de unitatea de învăţământ.
Art. 80 (1) Elevilor din unitatea şcolară le este garantată libertatea de asociere în cercuri şi asociaţii ştiinţifice, culturale, artistice, sportive, civice care se organizează şi funcţionează după un statut propriu, aprobat de directorul unităţii.
(2) Elevii au dreptul la reuniune , cu respectarea limitelor prevăzute de lege şi privind interesul siguranţei naţionale, al ordinii publice, protejarea sănătăţii, a moralei, a drepturilor şi libertăţii altora.
(3) dreptul la reuniune se exercită în afara orarului zilnic, iar activităţile pot fi susţinute în unitatea de învăţământ, numai cu aprobarea directorului. Aprobarea pentru desfăşurarea acestor acţiuni va fi condiţionată de acordarea de garanţii scrise, oficiale, privind asigurarea de către organizatori a securităţii persoanelor şi a bunurilor.
(4) În cazul în care conţinutul activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ contravine principiilor mai sus menţionate, directorul poate suspenda sau interzice desfăşurarea acestor activităţi.
Art. 81 (1) În unitatea de învăţământ este garantată libertatea elevilor de a redacta şi a difuza reviste, publicaţii şcolare.
(2) În cazul în care aceste reviste/publicaţii conţin elemente care afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea şi moralitatea, drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar sau prevederile prezentului regulament, directorul va suspenda editarea şi funcţionarea acestora.
Art. 82 Elevii cu aptitudini şi performanţe şcolare excepţionale pot promova 2 ani într-un an şcolar, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
SECŢIUNEA a-4-a -ÎNDATORIRILE ELEVILOR
Art. 83 Elevii au datoria de a frecventa cursurile, de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare.
Art. 84 (1) Elevii trebuie să aibă un comportament civilizat şi o ţinută decentă atât în unitatea de învăţământ cât şi în afara ei.
(2) Elevii trebuie să cunoască şi să respecte:
a) Legile statului,
b) Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi prezentul regulament,
c) Regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii,
d) Normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor,
e) Normele de protecţie civilă,
f) Normele de protecţie a mediului.
Art. 85 Este interzis elevilor:
a) să distrugă documentele şcolare, precum, cataloage, carnete de elev, foi matricole, etc.,
b) să deterioreze bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ,
c) să aducă şi să difuzeze în unitatea de învăţământ materiale care prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea
şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa şi intoleranţa.,
d) să organizeze şi să participe la acţiunile de protest care afectează desfăşurarea activităţii de învăţământ sau frecvenţa la cursuri a elevilor,
e) să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ,
f) să deţină şi să consume în perimetrul unităţii de învăţământ şi în afara acestuia droguri, băuturi alcoolice, ţigări şi să participe la jocuri de noroc,
g) să introducă în perimetrul unităţii de învăţământ orice tipuri de arme sau alte instrumente, precum muniţie, petarde, pocnitori,
etc. , care prin acţiunea lor pot afecta integritatea fizică şi psihică a colectivului de elevi şi a personalului unităţii de învăţământ,
h) să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic,
i) să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor, sau telefoane mobile cu radio sau MP3
în incinta şcolii;
j) să lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozive în perimetrul unităţii de învăţământ,
k) să aibă ţinută, comportament şi atitudini ostentative şi provocatoare,
l) să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi personalul unităţii de învăţământ,
m) să întârzie şi să intre în sala de clasă după profesor,
n) să se învoiască nemotivat de la ore,
o) să se scuze la începutul orei pentru ca nu s-a pregătit, fără să aibă un motiv temeinic,
p) să ceară voie afară din clasă în timpul orei dacă nu are motive întemeiate,
r) să deranjeze orele de curs dacă – din anumite motive – staţionează pe holul şcolii,
s) să-şi decline altă identitate în propria clasă faţă de profesor şi/sau să participe la cursurile altei clase fără acordul profesorului,
t) să folosească în timpul orelor camere foto, video sau telefoane mobile cu cameră foto pentru a surprinde aspecte ale orei de curs / lecţiei, fără permisiunea profesorului, sau să publice pe internet imagini menite să discrediteze instituţia şcolară;
u) să introducă, pe holurile şcolii şi în spaţiile de învăţământ, în timpul iernii, bulgări de zăpadă, sau să arunce cu bulgări de zăpadă asupra colegilor, punând astfel în pericol integritatea fizică a acestora.
Art. 86 Elevii au obligaţia:
(1) să poarte, la vedere ecusonul, ca semn distinctiv al şcolii, să îl prezinte zilnic elevului de serviciu la intrarea în şcoală,
precum şi personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, ori de câte ori este nevoie;
(2) să aibă asupra lor carnetul de elev, să îl prezinte profesorilor pentru consemnarea notelor, precum şi părinţilor pentru informare în legătură cu situaţia şcolară;
(3) să se prezinte în mod politicos, atunci când sunt întrebaţi, precizând numele, prenumele şi clasa din care fac parte,
(4) să nu stea cu capul acoperit (băieţii) în timpul orelor decât în situaţii care justifică această ţinută,
(5) să evite manifestările zgomotoase pe holuri în pauze şi la terminarea cursurilor,
(6) să respecte curăţenia în şcoală,
(7) să respecte programul de lucru al bibliotecii şi al secretariatului şcolii,
(8) să aibă un comportament civilizat şi să respecte ierarhia personalului didactic al şcolii atunci când, într-o anumită situaţie, vor să-şi exprime nemulţumirea faţă de o decizie care îi priveşte în mod direct,
(9) Prezenţa elevilor în incinta şcolii în afara orelor de curs, la sfârşit de săptămână sau în vacanţe trebuie să fie motivată, aprobată de conducerea şcolii, iar elevii să fie însoţiţi de un cadru didactic al unităţii de învăţământ.
Art. 87 Elevii din învăţământul obligatoriu (clasele IX-X) trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună, la sfârşitul anului şcolar.
SECŢIUNEA a-5-a -RECOMPENSAREA ELEVILOR
Art. 88 Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportare exemplară pot primi următoarele recompense:
a) Evidenţiere în faţa colegilor de clasă;
b) Evidenţiere, de către director, în faţa colegilor de şcoală sau a consiliului profesoral;
c) Comunicarea verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu menţionarea faptelor deosebite pentru care elevul este evidenţiat;
d) Burse de merit, de studiu sau alte recompense materiale acordate de stat., de agenţi economici sau sponsori;
e) Premii, diplome, medalii;
f) Recomandare pentru trimiterea, cu prioritate, în excursii sau în tabere de profil din ţară şi din străinătate;
g) Premiul de onoare al unităţii de învăţământ.
Art. 89 (1) Acordarea premiilor elevilor la sfârşitul anului şcolar se face la nivelul unităţii de învăţământ, la propunerea dirigintelui, a consiliului clasei, a directorului:
a) Diploma de onoare şefului de promoţie care are cea mai mare medie a celor 4 ani de studiu;
b) Diploma de merit celor care au obţinut în fiecare an de studiu numai medii de peste (de exemplu) 9,50.
(2) Se pot acorda premii elevilor care:
a) au obţinut primele trei medii generale pe clasă, cu condiţia ca acestea să nu fie mai mici de 9,00 (premiul I 9,50, premiul II 9,25, premiul III 9,00). Pentru următoarea medie se poate acorda o menţiune. Media 10 la purtare este obligatorie în toate cazurile.
b) s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu;
c) au obţinut performanţe la concursuri, festivaluri, expoziţii şi la alte activităţi extraşcolare desfăşurate la nivel local, judeţean, naţional;
d) s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică;
e) au avut la nivelul clasei cea mai bună frecvenţă pe parcursul anului şcolar;
Art. 90 Unitatea de învăţământ şi alţi factori pot stimula activităţile de performanţă ale elevilor la nivel local, judeţean, naţional prin alocarea unor premii sau burse din partea consiliului reprezentativ al părinţilor, agenţilor economici, comunităţii locale, etc.
SECŢIUNEA a-6-a -SANCŢIUNILE APLICATE ELEVILOR
Art. 91 (1) Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora
(2) Sancţiunile care e pot aplica elevilor sunt:
a) Observaţia individuală pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute în art. 81 (al.1-7)
b) Mustrarea în faţa clasei şi/sau în faţa consiliului clasei/consiliului profesoral pentru abateri repetate de la art. 81 (al.1-7)