Liceul Teoretic "Ana Ipatescu" Gherla
Gherla, Cluj

Regulament

MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII LICEUL TEORETIC “ANA IPĂTESCU” GHERLA
REGULAMENT INTERN CAP. I DISPOZIŢII GENERALE Art.1 Având în vedere
complexitatea activităţii instructiv-educative ce se desfăşoară în
unitatea noastră, este imperios necesar să se respecte disciplina în muncă,
manifestată prin conformarea la dispoziţiile normative privind organizarea
muncii şi îndeplinirea atribuţiilor specifice postului şi funcţiei. Art. 2
Prezentul Regulament de ordine interioară, întocmit în conformitate cu
legislaţia în vigoare (Legea nr. 84/1995, Legea nr. 128/1997, HG 223/2005,
Codul muncii /2003, cu modificările din 2006, O.U. nr. 75/2005 şi Legea
87/2006 privind calitatea educaţiei) se aplică tuturor salariaţilor liceului
nostru, indiferent de durata de angajare şi de funcţia pe care o îndeplinesc.
Pe lângă drepturile, obligaţiile/atribuţiile, recompensele şi sancţiunile
prevăzute prin Legea Învăţământului, Statutul personalului didactic şi
Codul muncii sau reieşite din fişa fiecărui post, se stabilesc următoarele:
Art. 3 În incinta unităţii noastre sunt interzise, potrivit legilor,
funcţionarea oricăror formaţiuni politice, activităţile de propagandă
politică şi prozelitism religios. CAP. II CONDUCEREA UNITĂŢII Conducerea
liceului este asigurată de Consiliul profesoral, Consiliul de administraţie ca
organ de decizie şi direcţiune, comisii de catedră, comisii pe probleme,
consiliile claselor ca organ de lucru. Art. 4 Consiliul profesoral (CP) a)
Consiliul profesoral se constituie din cadrele didactice încadrate în anul
şcolar curent şi care au obligaţia să participe la toate şedinţele; b)
Hotărârile Consiliului profesoral se iau cu majoritate simplă şi sunt
obligatorii pentru toţi salariaţii şi elevii liceului, c) Consiliul
profesoral aprobă reprezentanţii săi în Consiliul de administraţie; d)
Absenţa nemotivată la Consiliul profesoral atrage pierderea punctajului din
fişa de evaluare. Absenţele salariaţilor, atunci când se discută probleme
referitoare la activitatea lor se constituie în abateri disciplinare. Art. 5
Consiliul de administraţie (CA) a) Consiliul de administraţie este constituit
din 13 membri, cu respectarea structurii legale (cadre didactice, părinţi,
consiliul local, elevi); b) În calitate de invitaţi, la şedinţele
Consiliului de administraţie pot participa cadre didactice, părinţi, elevi,
etc. c) Două absenţe nemotivate de la şedinţele Consiliului de
administraţie, atrag înlocuirea membrului respectiv; d) Atribuţiile membrilor
Consiliului de administraţie sunt prezentate la articolele 30-34 din
Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul
preuniversitar. Art. 6 Consiliul pentru curriculum a) Se constituie din şefii
catedrelor şi ai Comisiilor, directorii, coordonatorul pentru proiecte şi
programe educative şi psihologul liceului; b) Consiliul pentru curriculum are
următoarele atribuţii: - elaborează proiectul curricular (finalităţi şi
obiective ale liceului, metodologia de evaluare, scheme orare – TC, Cd, CDS- )
- întocmeşte oferta educaţională a liceului. c) Consiliul pentru curriculum
are în subordine: - comisiile de catedră - Comisia de perfecţionare/formare -
Comisia pentru orar Art. 7 Comisia pentru asigurarea şi evaluarea calităţii
în învăţământ a) Se constituie în conformitate cu Regulamentul de
organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar;
b) Atribuţiile comisiei sunt prevăzute în Regulamentul de organizare şi
funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar, articolele43,
44; c) În cadrul liceului nostru comisia este constituită din 7 membri,
conform structurii prevăzute în lege; d) Directorul liceului numeşte un
coordonator al comisiei, se va elabora un regulament şi un plan de activitate
pentru anul şcolar în curs. Art. 8 Catedrele şi comisiile metodice a) În
unitatea noastră au fost constituite următoarele catedre şi comisii: - limba
şi literatura română, limba latină – 10 membri - limba engleză – 4
membri - limba franceză – 4 membri - istorie, geografie, socio-umane, religie
– 9 membri - fizică, chimie, biologie – 9 membri - tehnologii – 4 membri
- educaţie fizică, muzică, desen – 7 membri - învăţători clasa I – 4
membri - învăţători clasa a II-a – 5 membri - învăţători clasa a III
– 4 membri - învăţători clasa a IV-a – 5 membri - diriginţi clasa a V-a
– 4 membri - diriginţi clasa a VI-a – 5 membri - diriginţi clasa a VII-a
– 5 membri - diriginţi clasa a VIII-a – 5 membri - diriginţi clasele
IX-XII – 14 membri b) Atribuţiile catedrelor şi comisiilor sunt prevăzute
în Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din
învăţământul preuniversitar art. 35-37; c) Şefii catedrelor/comisiilor
sunt aleşi de către membrii acestora / numiţi de director şi aprobaţi în
Consiliul profesoral. Documentele catedrelor / comisiilor sunt. a) Tabel nominal
cu membrii catedrei Nr. Crt NUME şi PRENUME Studii specializate Grad didactic
Ultimul stagiu de formare Încadrare Activităţi/resp. în catedră b) Planul
anual de activitate şi graficul activităţilor (1/lună); c) Lista proiectelor
catedrei, tema de cercetare; d) Cercuri organizate cu elevii (tabel nominal,
program activităţi); e) Oferta CDS; f) Rezultate ale elevilor; g) Teste şi
bareme de corectare; h) Referate, planuri de lecţii, procese-verbale. Dacă
şeful catedrei nu îndeplineşte toate atribuţiile în anul şcolar viitor nu
are voie să candideze la aceeaşi funcţie. Art. 9 Consiliul clasei a) Se
constituie şi are atribuţiile prevăzute la art. 40-45 din Regulamentul de
organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar; b)
Se întruneşte de două ori pe semestru sau la solicitarea dirigintelui, unuia
dintre profesori, directorului sau părinţilor; c) Dirigintele stabileşte
graficul şedinţelor. Se vor întocmi procese – verbale. Art. 10 Organizarea,
monitorizarea şi evaluarea complexei activităţi din şcoală sunt asigurate
de către directorul liceului şi de către directorul adjunct. Evaluarea
elevilor se realizează ritmic conform prevederilor M.Ed. C. şi R.O.F.U.Î.P.
art. 49-77. În acest scop, se stabilesc următoarele atribuţii: Director –
prof. Mihai Aliman - coordonează şi răspunde de întreaga activitate în
faţa Consiliului profesoral, a Consiliului de administraţie şi a
Inspectoratului şcolar Judeţean Cluj; - asigură aplicarea regulamentelor, a
instrucţiunilor MedC şi dispoziţiilor I.S.J.; - propune planul de
şcolarizare pe baza analizei resurselor; - stabileşte atribuţii/sarcini
pentru toţi salariaţii, pentru membrii Consiliului de administraţie; -
propune spre abrobare Consiliului de administraţie planul managerial şi
tematica şedinţelor Consiliului de administraţie, - monotorizează prin
asistenţe, observaţii cotidiene, chestionare, discuţii, activitatea cadrelor
didactice şi a celorlalţi salariaţi; - urmăreşte şcolarizarea şi
frecvenţa şi ia măsuri pentru îmbunătăţirea acestora; - întocmeşte
repartiţia de ore, numeşte învăţătorii, profesorii şi diriginţii,
repartizează spaţiile de clasă; - controlează şi răspunde de prezenţa
cadrelor la activităţi, - asigură respectarea drepturilor legale ale
salariaţilor; - face propuneri de evidenţiere a salariaţilor sau de
sancţionare a acelora care comit abateri de la îndatoririle profesionale şi
morale sau încalcă legile, regulamentele şi dispoziţiile în vigoare; -
reprezintă şcoala în orice împrejurare şi apără interesele ei şi ale
salariaţilor; - asistă săptămânal la 4-6 activităţi didactice; -
îndrumă şi controlează activitatea la disciplinele: limba şi literatura
română, limba latină, limbi moderne, istorie, religie, educaţie fizică,
şcolile cu clasele I-IV şi grădiniţele: Hăşdate, Silivaş; - îndrumă şi
controlează activitatea la clasele I-IV. Director adjunct - îndrumă şi
controlează activitatea la disciplinele: matematică, fizică, chimie,
biologie, geografie, tehnologii; - probleme de P.S.I., protecţia muncii,
apărare civilă, cercuri cu elevii; - răspunde de asigurarea cu manuale
şcolare, burse şi alte modalităţi de sprijin financiar, - activitatea cu
părinţii; - asistă săptămânal la 3-4 activităţi didactice; -
organizează şi monitorizează activitatea personalului nedidactic; -
organizează activitatea cultural-artistică; - baza materială, curăţenie,
igienă, întreţinere. În cadrul liceului se vor mai constitui şi alte
comisii de lucru, conform anexelor din Planul managerial: Comisia pentru
disciplină, Comisia pentru orar, Comisia pentru organizarea şi monitorizarea
serviciului de zi. CAP. III PROCESUL INSTRUCTIV – EDUCATIV Art. 11 Cadrele
didactice Ordinea şi disciplina se asigură de conducerea liceului prin
personalul didactic, cadrele didactice de serviciu cu sprijinul elevilor.
Atribuţiile cadrelor didactice sunt prevăzute la art. 83-85 din Regulamentul
de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul
preuniversitar. Pe lângă acestea se vor avea în vedere următoarele: a) vor
însoţi elevii, vor asigura ordinea şi disciplina la manifestările la nivel
de liceu, la festivităţi (deschiderea şi încheierea cursurilor, etc.); b) au
obligaţia să-şi îndeplinească responsabil şi competent atribuţiile,
să-şi însuşească legislaţia, să se conformeze întocmai, neputându-se
apăra pe motiv de necunoaştere; c) vor respecta programul unităţii, se vor
prezenta cu 15 minute înainte de începerea activităţii pentru a semna
condica de prezenţă; orele nesemnate se vor reţine din salariu (concordanţa
planificare-condică); d) cadrele didactice sunt obligate: - să se
îngrijească de păstrarea şi gospodărirea bunurilor şi a materialului
didactic; să respecte normele PSI şi de protecţia muncii şi să instruiască
elevii în această direcţie; - să asigure securitatea fizică şi morală a
elevilor, să aibă relaţii adecvate cu aceştia, cu părinţii şi cu toţi
salariaţii. - să aducă la cunoştinţa conducerii orice abatere, neregulă,
eveniment; - să pregătească temeinic toate activităţile desfăşurate cu
elevii (planuri, schiţe de lecţii, portofolii, documente de proiectare, vor fi
permanent în şcoală; - să anunţe conducerea liceului când se află în
imposibilitatea de a se prezenta la şcoală (boală, etc.); certificatele
medicale se vor depune la secretariat cel târziu la sfârşitul lunii în curs;
- profesorul de la ultima oră de curs va urmări curăţarea sertarelor
băncilor de resturi şi depunerea lor la coş, părăsind sala după ce va
pleca ultimul elev. Cadrele didactice au obligaţia să îndeplinească
sarcinile trasate de organele de decizie şi de lucru. Situaţia şcolară
(mediile9 se încheie în ultima oră de curs. Art. 12 Serviciul de zi.
Responsabilitatea cadrelor didactice Serviciul de zi este asigurat, pe sectoare,
conform planificării, 1 zi/săptămână de către fiecare cadru didactic.
Responsabilitatea cadrelor de serviciu este deosebită fiind direct
răspunzătoare de securitatea bunurilor şi a elevilor. Serviciul se
desfăşoară zilnic de la ora 7,30 pînă după ultima oră de curs, în toate
pauzele nu numai în pauza mare. Atribuţiile cadrelor didactice de serviciu: -
organizează în sector grupe de 2 elevi de serviciu; - supraveghează
disciplina elevilor în pauze, pe coridoare şi în clase; - anunţă conducerea
liceului în cazul unor evenimente deosebite (deteriorări de bunuri, furturi,
incendii, etc.) - întocmesc la sfârşitul programului proces-verbal.
Neachitarea de atribuţii atrage după sine depunctarea în fişa de evaluare
şi neacordarea premiilor trimestriale. Art. 13 Se interzice salariaţilor: -
să se prezinte la serviciu într-o ţinută necorespunzătoare; - părăsirea
locului de muncă în timpul programului, fără aprobarea conducerii şi fără
motive întemeiate; agresarea fizică sau verbală a elevilor, jignirea acestora
prin referire la membrii familiei sau prin orice altă formă: folosirea unui
limbaj necorespunzător în şcoală; - atitudinea jignitoare sau calomnioasă
faţă de colegi, - introducerea şi consumul băuturilor alcoolice în incinta
şcolii sau prezentarea sub influenţa acestora; - săvârşirea de acte care ar
pune în primejdie siguranţa unităţii, a salariaţilor sau a propriei
persoane; - consumul gumei de mestecat; - fumatul în afara spaţiului special
amenajat; - scoaterea din şcoală, prin orice mijloace a bunurilor
instituţiei; - discuţiile politice cu salariaţii şi cu elevii, prozelitismul
religios; - furnizarea de informaţii privitoare la liceu, fără aprobarea
conducerii; - scoaterea elevilor de la ore sau trimiterea lor în oraş; - se
interzice cadrelor didactice colectarea de sume de la elevi, indiferent de motiv
(fondul clasei, cotizaţie sport, achiziţionarea unor publicaţii/cărţi,
etc.) - să nu dea teme în vacanţă decât cu caracter facultativ. Dacă la
adresa unui cadru didactic se primesc reclamaţii, acesta va fi pus în
discuţia catedrei, a Consiliului de administraţie, a Consiliului profesoral
sau va fi informat I.S.J. Art. 14 Dirigintele / învăţătorul clasei Clasa de
elevi este organizată şi condusă de un diriginte numit de directorul
unităţii şi aprobat de Consiliul de administraţie. Atribuţiile sunt
pravăzute la art. 41,42 din Regulamentul şcolar. La clasele I-IV,
învăţătorul realizează atribuţiile dirigintelui. Dirigintele îşi
desfăşoară activitatea pe baza unui plan privind activitatea educativă,
întocmit în conformitate cu precizările în vigoare şi având în vedere
următoparele atribuţii: - organizează şi conduce colectivul clasei,
stabilind responsabilităţi şi urmărind permanent îndeplinirea acestora; -
organizează Consiliul clasei şi-l convoacă ori de câte ori este nevoie; -
ţine legătura cu familia elevilor, informează părinţii şi face
recomandări ( sedinţe, lectorate, activităţi extraşcolare, vizite la
domiciliu, etc.); - întocmeşte planuri detaliate pentru orele de dirigenţie;
- informează Consiliul profesoral şi conducerea liceului în legătură cu
situaţia clasei; - răspunde de educarea elevilor, de disciplină, de bunurile
materiale din sala de clasă; - studiază individualitatea elevilor şi
întocmeşte fişele psihopedagogice; - răspunde de corectitudinea
înscrisurilor (date personale ele levilor şi medii) în documentele şcolare
(cataloage, registre matricole); - instruieşte elevii şi părinţii, pe bază
de proces-verbal şi semnătură privind protecţia muncii, în vederea
evitării accidentelor; - informează elevii şi părinţii (proces-verbal şi
semnătură) cu diversele aspecte privind problematica şcolară (examene,
teste, simulări, reţea şcolară, etc.); - stabileşte măsuri şi
urmăreşte: economisirea energiei electrice şi a gazului metan, a apei, igiena
şi curăţenia în clase, pe coridoare, în curţi, utilizarea civilizată a
WC-urilor, fumatul,etc.; - portofoliul dirigintelui va fi permanent în şcoală
pentru a putea fi verificat. Dirigintele va afişa în sala de clasă: 1. Norme
de comportare pentru elevi: Legile clasei, Codul etic al elevului, atribuţiile
elevilor de serviciu; 2. Anunţuri curente: examene, teste, burse, etc.; 3.
Tricolorul, harta şi stema României. CAP. IV RECOMPENSE ŞI SANCŢIUNI Art. 15
Recompense a) Salariaţii care îşi îndeplinesc exemplar atribuţiile pot fi
recompensaţi, potrivit Statutului personalului didactic. b) Cadrele didactice
cu rezultate deosebite vor fi evidenţiate în faţa Consiliului profesoral, în
rapoartele de analiză ale liceului sau ale ISJ. c) cadrelor didactice cu
rezultate deosebite în activitate sau la olimpiadele şcolare, li se vor
suplimenta premiile din fondul de 2%, putând beneficia de salarii sau gradaţii
de merit. d) Inscrierea în Cartea de onoare a liceului. Art. 16 Sanctiuni
Salariaţii care nu-şi îndeplinesc atribuţiile, încalcă legislaţia sau
deontologia profesională, vor fi sanctionaţi conform Codului muncii şi
Statutului personalului didactic: a) observaţie în faţa Consiliului de
administraţie şi a Consiliului profesoral; b) observaţie scrisă c)
avertisment d) diminuarea salariului e) suspendarea dreptului de a se înscrie
la examenul pentru obţinerea gradelor didactice f) desfacerea disciplinară a
contractului de muncă g) neindeplinirea atribuţiilor, superficialitatea,
întârzierile, absenţa de la şedinţele Consiliului profesoral, din
sectoarele de serviciu atrag diminuarea sau neacordarea premiului trimestrial
sau a calificativului “F.B.” Absenţele de la şedintele Consiliului
profesoral constituie abatere disciplinară. Procedeul aplicării sancţiunilor
este prevăzut în art. 215, 216, 218, 219, 220 şi 221 din Statutul
personalului didactic. Conducerea liceului aduce la cunoştinţa angajaţilor
prezentul Regulament de ordine interioară şi atrage atenţia asupra
obligaţiei acestora de a cunoaşte şi a îndeplini toate îndatoririle ce le
revin, de a cunoaşte conţinutul actelor normative care constituie baza legală
a activităţii din şcoli: - Legea nr. 84/1995 cu modificarile ulterioare; -
Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic; - Codul muncii; -
H.G. 223/2005 CAP. V ELEVII Art. 17 Dobândirea şi exercitarea calităţii de
elev Sunt prevazute in Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor
din invatamantul preuniversitar la art. 91-96: a) elevii care nu se afla in
clasa la intrarea profesorului sunt considerati absenti; b) in cazuri bine
motivate, elevii care intarzie pot cere permisiunea profesorului sa participe la
ora, acesta putand motiva absenta la sfarsitul orei; c) parasirea spatiilor de
invatamant (sala de clasa, incinta scolii) se face numai cu aprobarea cadrului
didactic, respectiv a dirigintelui; d) motivarea absentelor se face in termen de
o saptamana pe baza adeverintei medicale vizate de medicul scolar. Trei zile pe
semestru pot fi motivate prin cererea scuza a parintilor. Daca actele
doveditoare nu sunt depuse in maximum 7 zile de la reluarea activitatii, acestea
nu mai pot fi utilizate pentru motivarea absentelor. Art. 18 Drepturile elevilor
Elevii beneficiază de toate drepturile prevăzute în regulamentul şcolar: a)
să folosească, fără discriminare, conform programului, baza
didactico-materială a liceului; b) să-şi aleagă disciplinele din CDS, în
conformitate cu reglementările în vigoare; c) elevii au dreptul să primească
premii şi recompense pentru rezultatele la învăţătură sau la concursurile
şcolare; pentru rezultatele la fazele naţionale elevilor li se vor acorda
premii speciale din sponsorizări sau veniturile proprii ale liceului; d) elevii
au dreptul să se transfere la alte unităţi şcolare conform Regulamentului
şcolar; e) cererile de transfer la liceul nostru se vor discuta în Consiliul
de administraţie şi se vor rezolva conform regulamentului, dar se vor avea în
vedere situaţiile speciale (schimbarea domiciliului, cazuri de boală,
situaţia materială precară a familiei, etc.) In conformitate cu Regulamentul
de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul
preuniversitar se constituie Consiliul elevilor: - câte un reprezentant pentru
fiecare clasă V-VIII - consiliul este condus de un birou, format din 7 membri
(preşedinte, locţiitor, responsab