SCOALA GIMNAZIALA NR. 1 VINDEREI
Vinderei, Vaslui

Regulament

Extras ROI

 

Drepturile elevilor

Art. 86. Elevii din se bucură de toate drepturile constituţionale, precum şi de drepturi egale conferite de calitatea de elev.

Art. 87. Elevii din Școala Gimnazială nr. 1 Vinderei beneficiază de învăţământ gratuit.

Art. 88. (1) Elevii din învăţământul cu frecvenţă beneficiază de diverse tipuri de burse:de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social. Criteriile de acordare a burselor se găsesc în Metodologia elaborată de Ministerul Educaţiei şi promulgată prin Ordinul Ministrului Educaţiei.

Preșcolarii și elevii au dreptul la o evaluare obiectivă și corectă.

(3)   În situația transferării elevului, secretarul școlii înscrie în catalogul clasei la care se transferă candidatul numai notele de la disciplinele pe care elevul le studiază la specializarea la care s-a transferat.

Art. 89. Elevii au dreptul la consiliere şi informare din partea cadrelor didactice în afara orelor de curs, la consiliere în scopul orientării profesionale, la consiliere psihologică şi social prin personal de specialitate.

Art. 90. Elevii au dreptul la asistenţă medicală gratuită în şcoală, prin cabinetul medical şcolar.

Art. 91. Elevii au dreptul de a participa la activităţi extraşcolare realizate în cadrul şcolii, în cluburi şi palate ale copiilor, în tabere şcolare, baze sportive, turistice şi de agrement sau în alte unităţi acreditate în acest sens, cu respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare a acestora.

Art. 92. (1) Elevii au dreptul să se asocieze, conform legii, în cercuri şi asociaţii ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice, care se organizează şi funcţionează pe baza unui statut propriu, aprobat de director.

(2)                                    Dreptul la reuniune se exercită în afara programului zilnic, iar activităţile pot fi susţinute în şcoală, la cererea grupului ţintă sau a coordonatorului acestuia, numai cu aprobarea directorului. În acest caz, aprobarea pentru desfăşurarea acestor acţiuni va fi condiţionată de acordarea de garanţii scrise, privind asigurarea de către organizatori a securităţii persoanelor şi bunurilor.

Art. 93. Elevii au dreptul de a redacta şi difuza, cu acordul directorului, reviste/publicaţii şcolare proprii, al căror conţinut nu afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea şi moralitatea, drepturile şi libertăţile cetăţeneşti sau prevederile prezentului regulament şi a altor regulamente şcolare.

Art. 94. Elevii din Şcoala Gimnazială nr. 1 Vinderei beneficiază de:

(1)   drepturile educaționale enumerate în Statutul Elevului nr. 4742/2016, art. 7-9.

(2) Drepturile de asociere și exprimare din Statutul Elevului nr. 4742/2016, art. 10.

(3) Drepturile sociale Statutul Elevului nr. 4742/2016, art. 11.

(4) Alte drepturi, conform art. 12 din Statutul Elevului nr. 4742/2016:

a)   dreptul de a beneficia în mod gratuit de acte şi de documente de studii, în condiţiile legii. Şcoala Gimnazială nr. 1 Vinderei va emite documentele solicitate, conform legii;

b)   dreptul de răspuns la solicitările pentru informaţii de interes public, în conformitate cu prevederile Legii 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare;

c)  dreptul de a le fi înregistrate toate cererile scrise şi semnate, în condiţiile legii;

d)  dreptul de a avea profesori repartizaţi la clasă în mod nediscriminatoriu;

(2)   Elevii au şi alte drepturi prevăzute în Statutul Elevului, aprobat prin OMEN nr. 4742/2016.

 

 

 

 

 

Obligaţiile elevilor

 

Art. 110. Elevii au obligaţia de a frecventa cursurile, fără să întârzie la orele de curs, cu respectarea programului zilnic, să intre în clasă imediat după ce s-a sunat, aşteptând în linişte

începerea lecţiei. De asemenea, elevii au obligaţia de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu, de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare şi de a dobândi competenţele care determină profilul de formare a lor.

Art. 111. Elevii trebuie să cunoască şi să respecte:

a)       legile statului;

b)       prezentul regulament şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar și a Statutului Elevului;

c)       regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii;

d)      normele de securitate şi sănătate în muncă, de prevenire şi de stingere a incendiilor;

e)       normele de protecţie civilă;

f)        normele de protecţie a mediului.

 

(2)    Conform Art. 14 din Statutul Elevului 4742/2016, elevii Școlii Gimnaziale nr. 1 Vinderei au următoarele îndatoriri:

a)    de a frecventa toate cursurile, de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu, de a dobândi competenţele şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare;

b)   de a respecta regulamentele şi deciziile Școlii Gimnaziale nr. 1 Vinderei.

c)   de a avea un comportament civilizat* şi de a se prezenta la şcoală într-o ţinută vestimentară decentă şi adecvată** (uniforma clasei, după caz) în conformitate cu legislaţia în vigoare si cu regulamentele şi deciziile Școlii Gimnaziale nr. 1 Vinderei . Ţinuta vestimentară sau lipsa elementelor de identificare nu poate reprezenta un motiv pentru refuzarea accesului în perimetrul şcolii.

d)   de a respecta drepturile de autor şi de a recunoaşte apartenenţa informaţiilor prezentate în lucrările elaborate;

e)  de a elabora şi susţine lucrări/proiecte la nivel de disciplină/interdisciplinare/transcurriculare;

f)  de a sesiza autorităţile competente orice ilegalităţi în desfăşurarea procesului de învăţământ şi a activităţilor conexe acestuia, în condiţiile legii;

g)    de a sesiza reprezentanţii Școlii Gimnaziale nr. 1 Vinderei cu privire la orice situaţie care ar pune în pericol siguranţa elevilor şi a cadrelor didactice.

h)   de a utiliza în mod corespunzător, conform destinaţiei stabilite, toate facilităţile şcolare la care au acces;

i)   de a respecta curăţenia, liniştea şi ordinea în perimetrul şcolar;

j)    de a păstra integritatea şi buna funcţionare a bazei materiale puse la dispoziţia lor de către Școala Gimnazială nr. 1 Vinderei ;

k)   de a plăti contravaloarea eventualelor prejudicii aduse bazei materiale puse la dispoziţia lor de către Școala Gimnazială nr. 1 Vinderei , în urma constatării culpei individuale;

l)    de a avea asupra lor carnetul de elev, vizat la zi şi de a-1 prezenta cadrelor didactice pentru trecerea notelor obţinute în urma evaluărilor precum şi părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali pentru luare la cunoştinţă în legătură cu situaţia şcolară;

m)   de a utiliza manualele şcolare primite gratuit şi de a le restitui în stare bună, la sfârşitul anului şcolar;

n)    de a manifesta înţelegere, toleranţă şi respect faţă de întreaga comunitate şcolară: elevi şi personalul Școlii Gimnaziale nr. 1 Vinderei.

  • de a cunoaşte şi respecta prevederile Statutului Elevului şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Școlii Gimnaziale nr. 1 Vinderei , în funcţie de nivelul de înţelegere şi de particularităţile de vârstă şi individuale ale acestora;

p)     de a ocupa locurile stabilite în timpul deplasării în microbuzele şcolare, de a avea un comportament şi un limbaj civilizat, de a nu distruge bunurile din mijloacele de transport şi de a respecta regulile de circulaţie;

q)   de a cunoaşte şi de a respecta, în funcţie de nivelul de înţelegere şi de particularităţile de vârstă şi individuale ale acestora, normele de securitate şi sănătate în muncă, normele de prevenire şi de stingere a incendiilor, normele de protecţie civilă, precum şi normele de protecţie a mediului.

r)   de a anunţa, în caz de îmbolnăvire, profesorul diriginte, direct sau prin intermediul părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali, de a se prezenta la cabinetul medical şi, în funcţie de recomandările medicului, mai ales în cazul unei afecţiuni contagioase, să nu pună în pericol sănătatea colegilor sau a personalului din Școala Gimnazială nr. 1 Vinderei

*Prin „comportament civilizat” se înţelege:

a)    respectul manifestat faţă de colegi, faţă de cadrele didactice şi faţă de personalul didactic auxiliar şi nedidactic; o formă concretă de manifestare a respectului şi de înţelegere a valorilor promovate de către şcoala noastră o reprezintă situaţia în care orele de studiu, indiferent de conţinuturile predate sau de profesorul de la catedră, se desfăşoară într-o atmosferă calmă şi liniştită;

b)   evitarea oricăror forme de violenţă şi agresivitate (fizică, psihică, verbală, etc.);

c)     evitarea participării pe perioada pauzelor la jocuri ce le-ar putea periclita integritateacorporală;

d)    rezolvarea situaţiilor conflictuale prin dialog şi în conformitate cu regulamentele şcolare

(arbitrajul profesorului de serviciu, al dirigintelui, al directorului, etc.);

e)    responsabilitatea în îndeplinirea sarcinilor şcolare asumate şi implicarea în rezolvarea unor probleme, dorinţe sau nevoi, manifestate personal sau în numele clasei;

f)   adoptarea unei atitudini sincere şi oneste în orice situaţie, dar mai ales atunci când se produc incidente; falsa solidaritate reprezintă de fapt complicitate şi tăinuirea adevărului.

** „Ţinuta decentă” presupune:

a)  purtarea uniformei şcolare

b)   băieţii trebuie să poarte pantaloni lungi, părul scurt, îngrijit şi nevopsit; băieţii nu au voie să poarte cercei;

c)   ţinuta vestimentară a fetelor trebuie să fie neprovocatoare şi fără accesorii în exces; fetele nu trebuie să aibă părul şi unghiile vopsite, nu au voie să se machieze, nu au voie să poarte cercei sau piercinguri în nară sau buză şi nici un număr mare de cercei în ureche;

d)  atât băieţii, cât şi fetele, nu au voie să poarte piercinguri şi tatuaje vizibile.

Art. 112. (1) Elevii trebuie să aibă un comportament civilizat şi o ţinută decentă, atât în şcoală, cât şi în afara ei.

(2)       Prin „comportament civilizat” se înţelege:

a)       respectul manifestat faţă de colegi, faţă de cadrele didactice şi faţă de personalul didactic auxiliar şi nedidactic; o formă concretă de manifestare a respectului şi de înţelegere a valorilor promovate de către şcoala noastră o reprezintă situaţia în care orele de studiu, indiferent de conţinuturile predate sau de profesorul de la catedră, se desfăşoară într-o atmosferă calmă şi liniştită;

b)     evitarea oricăror forme de violenţă şi agresivitate (fizică, psihică, verbală, etc.);

c)     evitarea participării pe perioada pauzelor la jocuri ce le-ar putea periclita integritatea

corporală;

d)      rezolvarea situaţiilor conflictuale prin dialog şi în conformitate cu regulamentele şcolare (arbitrajul profesorului de serviciu, al dirigintelui, al directorului, etc.);

e)     responsabilitatea în îndeplinirea sarcinilor şcolare asumate şi implicarea în rezolvarea unor probleme, dorinţe sau nevoi, manifestate personal sau în numele clasei;

f)        adoptarea unei atitudini sincere şi oneste în orice situaţie, dar mai ales atunci când se produc incidente; falsa solidaritate reprezintă de fapt complicitate şi tăinuirea adevărului.

(3)       „Ţinuta decentă” presupune:

a)       purtarea uniformei şcolare;

b)       băieţii trebuie să poarte pantaloni lungi, părul scurt, îngrijit şi nevopsit; băieţii nu au voie să poarte barbă sau cercei;

c)       ţinuta vestimentară a fetelor trebuie să fie neprovocatoare şi fără accesorii în exces; fetele nu trebuie să aibă părul şi unghiile vopsite, nu au voie să se machieze, nu au voie să poarte cercei sau piercinguri în nară sau buză şi nici un număr mare de cercei în ureche;

d)      atât băieţii, cât şi fetele, nu au voie să poarte piercinguri şi tatuaje vizibile.

Art. 113. Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte cadrelor

didactice pentru consemnarea notelor, precum şi părinţilor, pentru informare în legătură cu situaţia lor şcolară.

Art. 114. Elevii trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună la sfârşitul anului şcolar. Acelaşi lucru se cere şi în cazul cărţilor împrumutate de la biblioteca şcolii şi restituirea lor la termenul stabilit.

Art. 115. Elevii au obligaţia să păstreze curăţenia în sălile de clasă, pe holuri, în grupurile sanitare, în toate spaţiile destinate activităţilor sportive şi în curţile interioare.

 

Art. 101. (1) Intrarea la cursuri a elevilor din învăţământul primar şi gimnazial se face în intervalul 7,45 – 8,00.

(2)    Accesul elevilor în şcoală se face pe baza carnetului de elev.

Art. 102 . În timpul pauzelor, comunicarea elevilor cu cadrele didactice se face prin intermediul profesorului de serviciu, iar staţionarea elevilor pe holul din faţa cancelariei este interzisă.

Art. 103. Accesul elevilor la aparatura de specialitate se face numai sub supravegherea persoanelor autorizate.

Art. 104. Toţi elevii sunt obligaţi să respecte normele şi instrucţiunile de utilizare a laboratoarelor, prezentate de profesorii de specialitate.

Art. 105. Elevii pot părăsi şcoala în timpul desfăşurării programului şcolar doar pentru motive bine întemeiate şi dovedite (adeverinţă de la cabinetul medical, învoire scrisă de la părinte/tutore, trimitere de la medicul de familie pentru rezolvarea unor probleme de sănătate).

Art. 106. Elevii mai pot părăsi şcoala în timpul programului şcolar şi în cazul în care părintele/tutorele solicită personal plecarea elevului de la cursuri pentru rezolvarea unor probleme urgente de familie. În toate cazurile menţionate mai sus elevii nu pot părăsi şcoala decât însoţiţi de către părinţi/tutori.

Art. 107. Motivarea absenţelor elevilor se face conform prevederilor art. menționat cu privire la absențe din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar.

Art. 108. Este interzis elevilor:

a)  să distrugă documente şcolare, precum: cataloage, carnete de elev, foi matricole etc;

b)   să deterioreze bunurile din patrimoniul şcolii (materiale didactice şi mijloace de învăţământ, cărţi de la biblioteca şcolii, mobilier şcolar, spaţii de învăţământ etc.);

c)   să aducă şi să difuzeze în şcoală materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa şi intoleranţa;

d)   să organizeze şi să participe la acţiuni de protest, care afectează desfăşurarea activităţii de învăţământ sau care afectează participarea la programul şcolar;

e)  să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ;

f)   să deţină, să consume sau să comercializeze, în perimetrul şcolii şi în afara acesteia, droguri, substanțe etnobotanice, băuturi alcoolice şi ţigări şi să participe le la jocuri de noroc;

g)   să introducă și să facă uz în perimetrul şcolii de orice tipuri de arme sau alte instrumente, precum muniţie, petarde, pocnitori, brichete etc., care, prin acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi psihică a elevilor şi a personalului şcolii;

h)    să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;

i)   să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor;

j)   să fotografieze sau să filmeze în incinta şcolii, fără aprobarea directorului;

k)    să lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile în perimetrul şcolii;

l)     să aibă ţinută, limbaj, comportamente jignitoare de intimidare, discriminare şi atitudini ostentative şi provocatoare;

m)   să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ;

n)   să provoace, să instige şi să participe la acte de violenţă în şcoală şi în afara ei;

  • să părăsească incinta şcolii în timpul pauzelor sau după începerea cursurilor, fără avizul directorului sau a cadrului didactic de serviciu pe școală.

p)  să insulte și/sau să hărțuiască colegii, cadrele didactice sau alte persoane în incinta sau în afara perimetrului școlar;

q)   să aibă o atitudine de amenințare pentru siguranța celorlalți elevi și/sau a personalului școlii.

r)   să aducă în incinta şcolii persoane străine care pot tulbura activitatea unităţii şcolare;

s)  să arunce cu obiecte, apă sau bulgări de zăpadă pe fereastră, în incinta şcolii sau

în spaţiile anexă (curtea, aleile de acces, sala de sport);

să circule pe scara profesorilor;

t)    să deranjeze personalul de la secretariat, cu excepţia situaţiilor de urgenţă.

Art. 109. (1) Pentru asigurarea unui climat de ordine şi disciplină la nivelul fiecărei clase, pentru păstrarea bunurilor din dotare şi pentru realizarea legăturii dintre colectivul de elevi şi diriginte, profesor sau conducerea şcolii, se instituie funcţia de şef de clasă.

(2)  Atribuţiile şefului de clasă sunt:

a)    veghează asupra păstrării ordinii în clasă pe durata pauzei sau în lipsa profesorului; este sprijinit de elevii de serviciu pe clasă;

b)   atrage atenţia asupra comportamentului necuviincios al colegilor, asupra deteriorării bunurilor din sala de clasă şi îl informează pe diriginte despre eventualele abateri din colectiv;

c)    informează profesorii clasei, dirigintele şi conducerea şcolii despre doleanţele, propunerile, iniţiativele sau nemulţumirile colectivului de elevi;

d)  coordonează activitatea elevilor de serviciu pe clasă;

e)  îndeplineşte alte eventuale atribuţii stabilite de profesorul diriginte.