Scoala de Arta si Meserii Baltesti
Baltesti, Prahova

Regulament

LICEUL TEHNOLOGIC    Dezbătut şi avizat în C.P. în data de 5.09.2011
BĂLŢEŞTI – PRAHOVA    Aprobat în C.A. din data de  5.09.2011

(selectie)

 

REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARA

CAPITOLUL I

DISPOZIŢII  GENERALE

Art.1. Regulamentul de ordine interioară al  Liceului Tehnologic Bălţeşti a fost elaborat în conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat cu Ordinul  M.Ed.C.nr. 4925 din data de 08.09.2005 cu modificările şi completările ulterioare .

Art.2. La Liceul Tehnologic Bălţeşti  respectarea Regulamentului intern este obligatorie pentru tot personalul salariat,  pentru elevii şi părinţii/reprezentanţii legali ai acestora.

Art.3. Activitatea de instruire şi educaţie se desfăşoară potrivit Declaraţiei universale a Drepturilor Omului,  ale Convenţiei cu privire la drepturile copilului.

CAPITOLUL II

ORGANIZAREA UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT

Art.4.Liceul Tehnologic Bălţeşti organizează cursuri de zi pentru nivelul primar prin 4 clase, pentru nivelul gimnazial prin 4 clase şi pentru nivelul liuceal prin 5 clase  şi o grupă de stagii practică .

Art.5. Deoarece  L.T. Bălţeşti dispune de două corpuri de şcoală din care un corp pentru nivelul primar şi unul pentru nivelul gimnazial şi liceal iar spaţiul existent este insuficient,  cursurile se desfăşoară în două schimburi. În învăţământul primar,  ora de curs,  este de 45 minute, cu o pauză de 15 minute, după fiecare oră şi o pauză de 20 minute, după cea de-a doua oră de curs. În învăţământul gimnazial şi liceal ora de curs este de 5o minute iar pauza de 5 minute datorită faptului că la L.T. Bălţeşti vin elevi de pe o rază de 30 km iar posibilităţile de navetă impun acest program. De asemenea,  datorită lipsei de spaţiu, a numărului mare de ore de la înv. liceal şi a posibilităţilor de navetă a elevilor ,  orele se desfăşoară dimineaţa la înv. gimnazial şi clasele a  X-a şi a XI-a  iar după amiază restul claselor .

 

CAPITOLUL III

CONDUCEREA UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT

 

Secţiunea a 3 –a

Consiliul profesoral

Art.17. Consiliul profesoral este alcătuit din totalitatea personalului didactic de predare şi de instruire practică, cu norma de bază la L.T. Bălţeşti, titular şi suplinitor şi are rol de decizie în domeniul instructiv educativ. Personalul didactic auxiliar al şcolii este obligat să participe la şedinţele C.P. ,  atunci când se discută probleme referitoare la activitatea acestuia şi atunci când este invitat, absenţele nemotivate constituindu-se în abateri disciplinare.Secretarul C.P.,  numit de director este d-na  Frînculeasă Mirabela, care are atribuţia de a redacta inteligibil procesele-verbale ale C.P.

Art.18. Consiliul profesoral are următoarele atribuţii:

a)      analizează şi dezbate raportul de evaluare internă  privind calitatea educaţiei şi raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din şcoală;

b)      dezbate,   avizează şi propune C.A.,  spre aprobare, planul de dezvoltare a şcolii;

c)      dezbate şi aprobă rapoartele de activitate,   programele semestriale, planul anual de activitate precum şi eventuale completări sau modificări ale acestora;

d)      alege cadrele didactice care fac parte din C.A. şi actualizează,  dacă este cazul, componenţa acestuia;

e)      aprobă componenţa nominală a comisiilor metodice ;

f)        validează raportul privind situaţia şcolară semestrială prezentată de învăţători şi diriginţi, precum şi situaţia şcolară după încheierea sesiunii de amânări, diferenţe şi corigenţe;

g)      numeşte comisiile de cercetare a faptelor care constituie abateri disciplinare, săvârşite de personalul salariat al unităţii de învăţământ, conform legislaţiei în vigoare;

h)      stabileşte sancţiuni disciplinare,   pe baza raportului comisiei de cercetare;

i)        decide asupra tipului de sancţiune disciplinară aplicată elevilor care săvârşesc abateri;

j)        decide asupra acordării recompenselor pentru elevi şi pentru personalul salariat al unităţii de învăţământ, conform reglementărilor în vigoare;

k)      validează notele la purtare mai mici de 7, precum şi calificativele mai mici de,  , bine” pentru clasele I-IV;

l)        validează oferta de discipline opţionale pentru anul şcolar în curs;

m)    avizează proiectul planului de şcolarizare;

n)      formulează aprecieri sintetice privind activitatea personalului de instruire practică şi de predare, care solicită acordarea salariului de merit,  a gradaţiei de merit sau a altor distincţii şi premii, potrivit legii, pe baza raportului de autoevaluare a activităţii desfăşurate de acesta;

p)      dezbate probleme legate de conţinutul sau organizarea activităţii instructiv-educative din şcoală.

Art.19. Şedinţele C.P.  se constituie în prezenţa a 2/3 din totalul membrilor. Hotărârile se iau prin vot

deschis sau secret, în funcţie de opţiunea membrilor, cu cel puţin jumătate plus unu din numărul total al acestora  şi sunt obligatorii pentru întregul personal salariat al şcolii.

Secţiunea a 5 –a

Catedrele/ comisiile metodice

Art.24. Comisiile metodice de la S.A.M Bălţeşti  constituite sunt:

1.Comisia învăţătoarelor  – responsabil  Jercălău  Simona

2.Comisia diriginţilor – responsabil  Pîrvan Valentin

3.Comisia Limbă şi comunicare, Arte – responsabil  Predoiu Cristina

4. Comisia Matematică  şi ştiinţe ale naturii – responsabil  Gherghe     Mariana

5. Comisia Om şi societate – responsabil Colţ Daniela

6. Comisia Tehnologii – responsabil Mihai Liliana.

7.  Comisia educatoarelor – responsabil  Beschieru Elena

Art.25. Atribuţiile Comisiilor metodice sunt :

  1. elaborează propunerile pentru oferta educaţională a şcolii şi strategia acesteia,  cuprinzând obiective,  finalităţi,   resurse materiale şi umane,   curriculum la decizia şcolii;
  2. elaborează programe de activităţi semestriale şi anuale;
  3. consiliază cadrele didactice,   în procesul de elaborare a proiectării didactice şi a planificărilor semestriale;
  4. elaborează instrumentele de evaluare şi notare;
  5. analizează periodic performanţele şcolare ale elevilor;
  6. organizează şi răspunde de desfăşurarea recapitulărilor finale;
  7. organizează activităţi de pregătire specială a elevilor pentru examene şi concursuri şcolare
  8. şeful Comisiei stabileşte atribuţiile fiecărui membru al Comisiei;
  9. şeful de catedră sau un membru desemnat de acesta efectuează asistenţe la lecţiile personalului didactic de predare şi instruire practică din cadrul comisiei,  cu precădere la stagiari şi la cadrele didactice nou venite în şcoală;
  10. elaborează informări,   semestrial şi la cererea directorului asupra activităţii comisiei metodice, pe care le prezintă Consiliului Profesoral;

Art.26. Şeful Comisiei metodice răspunde în faţa directorului şi a inspectorului de specialitate de activitatea profesională a membrilor acesteia. Şedinţele Comisiei se ţin lunar, după o tematică aprobată de director, sau ori de câte ori directorul ori membrii comisiei consideră că este necesar.

Secţiunea a 6 -a

Consiliul clasei

Art.27. Consiliul clasei este format din personalul didactic ce predă la clasa respectivă,  din cel puţin un delegat al comitetului de părinţi al clasei şi, pentru toate clasele,   cu excepţia celor din învăţământul primar,   din liderul elevilor clasei respective. Preşedintele consiliului clase este învăţătorul/dirigintele.

Art.28. Consiliul clasei îşi desfăşoară activitatea la nivelul fiecărei clase având obiectivele:

a)      armonizarea cerinţelor educative ale personalului didactic cu solicitările elevilor şi ale părinţilor;

b)      evaluarea progresului şcolar al elevilor;

c)      stabilirea modalităţilor de sprijinire a elevilor cu un ritm lent de învăţare;

d)      organizarea de activităţi suplimentare pentru elevii capabili de performanţe şcolare.

Art.29. Conducerea claselor

Art.30. Învăţătorul /dirigintele are următoarele atribuţii:

  1. coordonează activitatea consiliului clasei ;
  2. numeşte,  prin consultarea elevilor,  liderul elevilor clasei, îi repartizează sarcini şi organizează, împreună cu acesta, colectivul de elevi al clasei;
  3. colaborează  cu toţi profesorii clasei  în vederea armonizării influenţelor educative şi pentru a asigura coeziunea clasei de elevi;
  4. preia pe bază de proces-verbal sala de clasă şi răspunde de păstrarea şi modernizarea acesteia;
  5. prezintă,  elevilor şi părinţilor, prevederile regulamentului  intern al şcolii;
  6. organizează,   împreună cu consilierul şcolar, acţiuni de orientare şcolară şi profesională;
  7. informează elevii şi pe părinţii acestora cu privire la prevederile legale,  referitoare la tezele cu subiect unic,  la admiterea în licee şi în şcoli de arte şi meserii, precum şi la certificarea competenţelor profesionale şi la metodologia de continuare a  studiilor,  după finalizarea învăţământului obligatoriu;
  8. urmăreşte frecvenţa elevilor,  cercetează cauzele absenţelor unor elevi şi informează familia elevului,  săptămânal;
  9. motivează absenţele elevilor,  pe baza certificatelor  eliberate de medicul de familie, precum şi în baza cererilor personale, motivate, ale părinţilor, aprobate de director;
  10. analizează,   periodic,  situaţia la învăţătură a elevilor,  monitorizează îndeplinirea îndatoririlor şcolare de către toţi elevii, iniţiază cu consiliul clasei programe de consultaţii cu părinţii;
  11. sprijină organizarea şi desfăşurarea activităţilor elevilor în afara clasei şi a şcolii;
  12. informează,  în scris,  familiile elevilor,  în legătură cu situaţiile de corigenţă, sancţionări disciplinare, neîncheierea situaţiei şcolare sau repetenţie
  1. organizează întîlniri şi discuţii cu părinţii;
  2. ţii şi burse elevilor;
  3. aplică elevilor, pe baza consultării cu directorul, sancţiunile prevăzute în prezentul regulament;
  4. completează catalogul clasei şi răspunde de exactitatea datelor înscrise şi de starea fizică a acestuia;
  5. calculează media generală semestrială şi anuală a fiecărui elev, stabileşte clasificarea elevilor la sfârşitul anului şcolar, propune acordarea premiilor,  a recompenselor şi a distincţiilor,  consemnează în carnetele de elev mediile semestriale şi anuale;
  6. proiectează,  organizează şi desfăşoară activităţi educative, de consiliere şi de orientare şcolară şi profesională, în funcţie de particularităţile colectivului de elevi;

CAPITOLUL IV

COMISIA PENTRU EVALUAREA ŞI ASIGURAREA CALITĂŢII

ţC12APITOLUL V

PĂRINŢII

Comitetele de părinţi pe clase sunt constituite şi au atribuţiile prevăzute de art.46-48 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar 2005.

La nivelul Liceului Tehnologic Bălţeşti funcţionează Consiliul reprezentativ al părinţilor al cărui preşedinte este PANDELE ELENA care este şi membru în C.A. al şcolii. Atribuţiile Consiliului reprezentativ al părinţilor sunt cele din art.52-54 ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar 2005.

 

CAPITOLUL VI

EVALUAREA

Evaluarea rezultatelor elevilor este prevăzută în art.54-57 în Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar 2005.

Încheierea situaţiei şcolare se realizează în conformitate cu art.58-71 din  Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar 2005.

Examenele organizate  la S.A.M .Bălţeşti sunt cele prevăzute la art.72-82 din   Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar 2005.

 

CAPITOLUL VII

PERSONALUL DIDACTIC,  DIDACTIC AUXILIAR ŞI NEDIDACTIC

CAPITOLUL VIII

ELEVII

Secţiunea 1

Dobândirea calităţii de elev

Art.37. Orice persoană, indiferent de sex,  rasă. naţionalitate, apartenenţă politică sau religioasă, care este înscrisă la şcoală şi participă la activităţile acesteia, are calitatea de elev.

Art.38. Înscrierea elevilor se realizează conform art.92 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar 2005 .Elevii repetenţi, retraşi sau exmatriculaţi cu drept de reînscriere,  din învăţământul de zi,  se pot reînmatricula,   la cerere,  la acelaşi nivel, ciclu de învăţământ şi după caz, rută de profesionalizare, la învăţământul de zi, în următorii doi ani consecutivi, redobândind calitatea de elev. Înscrierea acestora la alte forme de învăţământ, se poate face şi după mai mult de doi ani. Elevii de la celelalte forme de învăţământ, repetenţi, retraşi sau exmatriculaţi cu drept de reînscriere, se pot reînmatricula, la cerere, la orice formă de învăţământ, cu excepţia celui de zi. Reîmatricularea acestora se poate face şi după mai mult de doi ani şcolari.

 

Secţiunea a 2 –a

Exercitarea calităţii de elev

Art.39.(1) Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile şcolii.

(2) Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către învăţător sau profesor, care consemnează, în mod obligatoriu, fiecare absenţă.

(3) Elevii din învăţământul obligatoriu, înscrişi la cursuri cu frecvenţa redusă, sunt obligaţi să se prezinte la şcoală atunci când se organizează cursuri de pregătire şi încheiere a situaţiei şcolare.

Art.40. (1) Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolile contagioase din familie sau altor cazuri de forţă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motivate.

(2) Motivarea absenţelor se efectuează pe baza următoarelor acte:

a ) adeverinţă eliberată de medicul de familie,

b) adeverinţă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în care elevul a fost internat,

c ) cerere scrisă a părintelui, adresată directorului şi aprobată de acesta, în urma consultării cu dirigintele sau învăţătorul clasei.

(3) Motivarea absenţelor  se face de către învăţător sau diriginte, în ziua prezentării actelor justificative.

(4)  În cazul  elevilor minori,  părintele sau tutorele legal are obligaţia de a prezenta,   personal,   dirigntelui actele justificative pentru absenţele copilului lor.

(5) Actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor vor fi prezentate în termen de maxim 7 zile de la reluarea activităţii elevului şi vor fi păstrate de către învăţător sau diriginte pe tot parcursul anului şcolar.

Art.41. Elevii cu handicap fizic,  nedeplasabili, cu boli cronice grave, pot fi scutiţi parţial sau total de frecvenţă, beneficiind de îndrumarea unităţii de învăţământ. Scutirea se acordă, la cerere, de director, pe baza actelor medicale doveditoare şi a recomandărilor exprese  a compartimentului de igienă şcolară din cadrul Direcţiei de sănătate publică a judeţului Prahova.

Art.42. Elevii şi elevele aflaţi în situaţii speciale(căsătorie, naşterea unui copil, persoane existente în îngrijirea elevului, detenţie etc) vor fi sprijiniţi să finalizeze ciclul de învăţământ.

Secţiunea a 3 –a

Drepturile elevilor

Art.43. Nici o activitate din şcoală nu poate leza demnitatea sau personalitatea elevilor. Elevul sau, după caz, reprezentantul său legal, are dreptul de a contesta modalităţile şi rezultatele evaluării. Contestaţia  se adresează cadrului didactic respectiv, care are obligaţia de a motiva/justifica modalitatea de evaluare şi rezultatele acesteia. În situaţia în care argumentele nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul/reprezentantul său legal se pot adresa directorului, care, pentru soluţionarea contestaţiei, va desemna profesori de specialitate, care nu predau la clasa respectivă.

Art. 44. Elevii din învăţământul de stat beneficiază de învăţământ gratuit, pot beneficia de burse  sau de alte forme de sprijin material şi financiar pentru studii.

Art. 45. Elevii au dreptul la bilete cu preţuri reduse, la spectacole, muzee, manifestări cultural-sportive şi la transportul în comun, pe baza carnetului de elev, vizat la zi.

Art. 46. Elevii au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi recompense, pentru rezultate deosebite la activităţile şcolare şi extraşcolare, precum şi pentru atitudine civică exemplară.

Art. 47. Elevii din învăţământul obligatoriu primesc gratuit manuale şcolare.

Art. 48. Elevii aparţinând minorităţilor naţionale au dreptul să studieze  şi să se instruiască în limba maternă, la toate nivelurile şi formele de învăţământ, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 84 din 1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 49. Elevii au dreptul să opteze, conform legii, pentru tipul şi forma de învăţământ pe care le vor urma şi să aleagă parcursul şcolar corespunzător intereselor, pregătirii şi competenţelor lor. Pentru elevii minori, acest drept se exercită de către părinţii sau tutorii legali ai copiilor.

Art. 50. În  fiecare şcoală se constituie consiliul elevilor,  format din liderii elevilor de la fiecare clasă. Consiliul elevilor a desemnat pe eleva PRISNEL ANDREEA CĂTĂLINA din clasa a X I–a  să participe la şedinţele C.A. al şcolii în anul şcolar 2011-2012.

Art. 51. Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare,   în tabere etc.

Art. 52. Elevii au dreptul la reuniuni în afara orarului şcolar,   iar activităţile pot fi susţinute în şcoală, la cererea grupului de iniţiativă, numai cu aprobarea directorului. Aprobarea pentru desfăşurarea acestor acţiuni este condiţionată de acordarea de garanţii scrise,  oficiale privind asigurarea, de către organizatori, a securităţii persoanelor şi a bunurilor. În cazul în care se încalcă principiile menţionate,  directorul poate suspenda sau interzice desfăşurarea acestor activităţi.

Art. 53. În şcoală,  elevii au dreptul de a redacta şi difuza reviste, publicaţii şcolare care să nu afecteze ordinea publică, siguranţa naţională, sănătatea şi moralitatea, drepturile şi libertăţile cetăţeneşti sau prevederile R.O.I. În caz contrar, directorul  va suspenda editarea şi difuzarea acestora.

Art. 54. Elevii cu aptitudini şi performanţe şcolare excepţionale,  pot promova 2 ani într-un an şcolar, conform metodologiei elaborate de M.E.C.T.S.

Secţiunea a 4 –a

Îndatoririle elevilor

Art. 55. Elevii au datoria de a frecventa cursurile, de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare.

Art. 56. Elevii trebuie să aibă o comportare civilizată şi o ţinută decentă( uniformă), atât în unitatea de învăţământ, cât şi în afara ei, trebuie să cunoască şi să respecte legile statului, prevederile R.O.I.,  regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii, normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi de stingere a incendiilor, normele de protecţie civilă şi normele de protecţie a mediului.

Art. 57. Este interzis elevilor:

a)      să distrugă documentele şcolare, precum cataloage, carnete de elev, foi matricole etc.,

b)      să deterioreze bunurile din patrimoniul şcolii,

c)      să aducă şi să difuzeze, în şcoală, materiale care,  prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa şi intoleranţa,

d)      să organizeze şi să participe la acţiuni de protest, care afectează desfăşurarea activităţii de învăţământ sau care afectează frecvenţa la cursuri a elevilor,

e)      să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ,

f)        să deţină şi să consume,   în perimetrul  şcolii şi în afara acesteia,  droguri,  băuturi alcoolice şi ţigări şi să participe la jocuri de noroc,

g)      să introducă în şcoală orice tipuri de arme sau alte instrumente, precum muniţie, petarde, pocnitori etc., care, prin acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi psihică a colectivului de elevi şi a personalului unităţii de învăţământ,

h)      să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic,

i)        să utilizeze telefoanele celulare în timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor,

j)        să lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile în perimetrul unităţii de învăţământ,

k)      să aibă ţinută, comportamente şi atitudini ostentative şi provocatoare,

l)        să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii.

Art. 58. Elevii au obligaţia  să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte profesorilor

sau învăţătorilor pentru consemnarea notelor, precum şi părinţilor, pentru informare în legătură cu situaţia şcolară.

Art. 59. Elevii din învăţământul preuniversitar de stat trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună la sfârşitul anului şcolar.

Secţiunea a 5 –a

Recompensarea elevilor

Art. 60. Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportare exemplară primesc următoarele recompense:

a)      evidenţierea  în faţa colegilor clasei,

b)      evidenţiere,  de către director, în faţa colegilor de şcoală sau în faţa C.P.,

c)      comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu menţiunea faptelor deosebite pentru care elevul este evidenţiat,

d)      burse de merit,   de studiu sau alte recompense materiale acordate de stat, de agenţi economici sau de sponsori,

e)      premii, diplome, medalii,

f)        recomandare pentru trimiterea,   cu prioritate, în excursii sau în tabere de profil din ţară,

g)      premiul de onoare al unităţii de învăţământ.

Art. 61. La sfârşitul anului şcolar se acordă premii,  la propunerea dirigintelui,   a consiliului clasei, a directorului,  pentru elevii care :

a)      au obţinut primele trei medii generale pe clasă,   dar nu mai mici de 9, 00, pentru următoarele trei medii se pot acorda menţiuni,

b)      s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu,

c)      au obţinut performanţe la concursuri,   festivaluri,   expoziţii şi alte activităţi extraşcolare,

d)      s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică,

e)      au avut,   la nivelul clasei,  cea mai bună frecvenţă pe parcursul anului şcolar

Art. 62. Unitatea de învăţământ şi alţi factori pot stimula activităţile de performanţă ale elevilor la nivel local,  prin  alocarea unor premii, burse,  din partea Consiliului reprezentativ al părinţilor, a agenţilor economici, a comunităţii locale etc.

Secţiunea a 6 –a

Sancţiuni aplicate elevilor

Art. 63. Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare,   inclusiv R.O.I., vor fi sancţionaţi prin :

a)      observaţie individuală

b)      mustrare în faţa clasei şi /sau în faţa consiliului clasei/ consiliului profesoral,

c)      mustrare scrisă,

d)      retragerea temporară sau definitivă a bursei,

e)      eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile,

f)        mutare disciplinară la o clasă paralelă, din aceeaşi şcoală,

g)      mutare disciplinară la o altă şcoală, cu acceptul conducerii unităţii primitoare,

h)      preavizul de exmatriculare,

i)        exmatricularea.

Toate aceste sancţiuni sunt comunicate în scris părinţilor.

Art. 64. Observaţia individuală  constă în dojenirea elevului, se aplică de diriginte, învăţător sau director şi nu atrage şi alte măsuri disciplinare.

Art. 65. Mustrarea în faţa clasei şi/sau în faţa  consiliului clasei/consiliului profesoral   constă în dojenirea elevului   şi sfătuirea acestuia să se poarte în aşa fel încât să dea dovadă de îndreptare, atrăgându-i-se atenţia că,   dacă nu îşi îndreaptă comportamentul, i se va aplica o sancţiune mai severă. Sancţiunea se aplică de către diriginte, învăţător sau director şi este însoţită de scăderea notei la purtare.

Art. 66. Mustrarea scrisă constă în dojenirea elevului, în scris, la propunerea consiliului clasei sau a directorului, de către diriginte, învăţător şi director şi înmânarea documentului părinţilor,  sub semnătură.

Sancţiunea se înregistrează  în catalog, cu număr, se consemnează în raportul consiliului clasei  prezentat consiliului profesoral la  sfârşitul semestrului sau a anului şcolar şi este însoţită de scăderea notei la purtare.

Art. 67. Retragerea temporară  sau definitivă a bursei se aplică de director, la propunerea consiliului clasei şi este însoţită de scăderea notei la purtare.

Art. 68. (1) Eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile  constă în înlocuirea activităţii obişnuite a elevului,  pentru perioada aplicării sancţiunii,  cu un alt tip de activitate, desfăşurată,  de regulă, în cadrul şcolii şi stabilită de director, la propunerea consiliului clasei.

(2) Dacă elevul refuză să participe la aceste activităţi,  absenţele sunt considerate nemotivate şi se consemnează în catalog, cu numărul documentului, în raportul consiliului clasei la sfârşitul semestrului sau a anului şcolar. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.

(3) Sancţiunea nu se aplică elevilor din clasele I.-IV.       

Art. 69. Mutarea disciplinară la o clasă paralelă se aplică prin înmânarea,  în scris, a sancţiuni, de către diriginte, învăţător şi director părintelui sau elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani, sub semnătură. Sancţiunea se consemnează în registrul de evidenţă a elevilor, în catalogul clasei şi în registrul matricol, în raportul consiliului clasei, la sfârşitul semestrului sau a anului şcolar şi este însoţită de scăderea notei la purtare.

Art. 70. (1) Preavizul de exmatriculare se întocmeşte,  în scris, de diriginte şi director, pentru elevii care absentează nejustificat 20 de ore la diferite discipline de studiu sau 15% din totalul orelor de la o singură disciplină/modul,  cumulate pe un an şcolar şi se înmânează părintelui sau elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani, sub semnătură.

(2) Sancţiunea nu se aplică elevilor din învăţământul obligatoriu.

Art. 71. Exmatricularea nu se aplică elevilor din învăţământul obligatoriu.

Art. 72. Dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune menţionată la articolele 65-68 dă dovadă de un comportament ireproşabil pe o perioadă de cel puţin 8 săptămâni de şcoală până la încheierea semestrului/anului şcolar, prevederea privind scăderea notei la purtare, asociată sancţiunii, se poate anula de către cel ce a aplicat sancţiunea.

Art. 73. Pentru toţi elevii din învăţământul preuniversitar, la fiecare 10 absenţe nejustificate, pe semestru, din totalul orelor de studiu sau la 10% absenţe nejustificate din numărul de ore pe semestru la o disciplină/modul,  va fi scăzută nota la purtare cu câte un punct.

Art.74. (1) Elevii vinovaţi de deteriorarea bunurilor şcolii plătesc toate lucrările necesare reparaţiilor sau suportă toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate.

(2) În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă, revenind întregii clase.

(3) În cazul distrugerii /deteriorării manualelor şcolare primite gratuit,  elevii vinovaţi înlocuiesc manualul deteriorat cu unul nou, iar în caz de imposibilitate, achită contravaloarea acestuia.

(4) Pentru faptele prevăzute la alin.(1) şi (3),  elevii pot fi sancţionaţi cu dispoziţiile art.64-71 din prezentul regulament.

Art. 75. Contestaţiile împotriva sancţiunilor prevăzute la art.63-71  se adresează,  în scris,  Consiliului de Administraţie al şcolii, în termen  de 5 zile de la aplicarea sancţiunii.

Contestaţia  se soluţionează în termen de 30 zile de la depunerea acesteia la secretariat.

Hotărârea Consiliului de Administraţie este definitivă.

Secţiunea a 7 –a

Transferul elevilor

Art. 76. Elevii au dreptul să se transfere de la o unitate la alta, de la o filieră la alta, de la un profil la altul, de la o specializare la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar 2005 şi cu prevederile R.O.I. ale  celor două şcoli. Aprobările pentru transfer se dau în C.A. ale celor două unităţi de învăţământ.

Art. 77. Elevii din clasa a IX-a se pot transfera numai după primul semestru, dacă media lor de admitere este cel puţin egală cu media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul. În situaţii medicale deosebite, elevii de la clasa a IX-a  pot fi transferaţi şi în cursul primului semestru sau înainte de începerea acestuia, pe baza avizului comisiei medicale judeţene, cu respectarea condiţiei de medie menţionate anterior. Elevii de la clasa a X-a se pot transfera,  de regulă,  la clasele la care media lor din ultimul an este cel puţin egală cu media ultimului promovat din clasa la care se solicită transferul. Excepţiile de la această prevedere se aprobă în consiliul profesoral.

Art. 78. În Învăţământul primar şi în ciclul gimnazial,  elevii se pot transfera, după cum urmează:

- în aceeaşi unitate, de la o clasă la alta, în limita efectivelor de 30 elevi la clasă,

- de la o unitate la alta, în limita a 30 elevi la clasă.

Art. 79. La  liceu   elevii se pot transfera, după cum urmează:

- în aceeaşi unitate, de la o clasă la alta, în limita efectivelor de 30 elevi la clasă,

- de la o unitate la alta, în limita a 30 elevi la clasă.

În cazul schimbării domeniului de pregătire/calificării profesionale, se susţin examene de diferenţă.

Art. 80. Gemenii se pot transfera în clasa celui cu media mai mare, sau invers, la cererea acestora.

Art. 81. Elevii  se pot transfera,  după promovarea clasei a IX-a,  în clasa a X-a liceu,  după promovarea examenelor de diferenţă, în limita efectivului de 30 elevi la clasă. Obiectele de studiu, precum şi materia din care se susţin examene de diferenţă, se stabilesc de conducerile liceelor, prin compararea curriculumului liceal cu cel al şcolii de arte şi meserii.

Art .82. Nepromovarea  unuia din examenele de diferenţă anulează dreptul de transfer. Şcoala de la care elevul a solicitat transferul este obligată să-l reprimească.

Art. 83. Transferurile în care se păstrează forma de învăţământ se pot efectua numai în perioada intersemestrială sau a vacanţei de vară.

Art. 84. Transferurile în care se schimbă forma de învăţământ se efectuează în următoarele perioade:a) de la învăţământul de zi la altă formă de învăţământ sau de la învăţământul seral la cel cu frecvenţă redusă sau la distanţă, în perioada intersemestrială sau a vacanţei de vară.

c)      de la învăţământul cu frecvenţă redusă sau la distanţă la cel seral sau la alte forme de învăţământ la cel de zi,  numai în perioada vacanţei de vară.

Art. 85. Transferul elevilor în timpul anului şcolar se poate efectua, în mod excepţional, cu respectarea prevederilor art.77-82, în următoarele condiţii :

a)      la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă localitate,

b)      la recomandarea de transfer, eliberată pe baza unei expertize medicale eliberată de Direcţia de Sănătate Publică,

c)      la/de la învăţământul de artă sau sportiv,

d)      de la liceu la şcoala de arte şi meserii,

e)      de la învăţământ intensiv sau bilingv la celelalte profiluri.

Art. 86. După aprobarea transferului, şcoala primitoare este obligată să solicite situaţia şcolară a elevului în termen de 5 zile. Şcoala de la care se transferă elevul este obligată să trimită,  la şcoala primitoare, situaţia şcolară a celui transferat, în termen de 10 zile. Elevul nu este înscris în catalog până la primirea situaţiei şcolare de către şcoala la care s-a transferat.

Secţiunea a 8-a

Încetarea calităţii de elev

Art. 87. Calitatea de elev încetează în următoarele situaţii:

a)      la absolvirea sudiilor învăţământului obligatoriu, liceal, postliceal sau profesional.

b)      În cazul exmatriculării

c)      În cazul abandonului şcolar,

d)      La cererea scrisă a elevului major sau a părintelui/ tutorelui  legal,  caz în care se consideră retraşi,

e)       În cazul în care elevul înscris/admis la învăţământul secundar superior şi postliceal nu se prezintă la cursuri în termen de 20 zile de la înscrierea lor fără să justifice absenţele.

Art .87 lit. b şi e nu se aplică învăţământului obligatoriu.