SCOALA GIMNAZIALA ,, NICOLAE TOMOVICI - PLOPSOR"
Plopsoru, Gorj

Regulament

 

ŞCOALA GIMNAZIALĂ NICOLAE TOMOVICI- PLOPŞOR

 

REGULAMENTUL DE ORDINE INTERIOARĂ

PENTRU ANUL ŞCOLAR 2012 - 2013

 

Dispozitii generale

Art. 1. Prezentul regulament organizează disciplina muncii de învăţământ din ŞCOALA GENERALĂ PLOPŞORU şi STRUCTURI se aplică angajaţilor de toate categoriile, permanenţi sau temporari, indiferent de atribuţiile şi locul lor de muncă. De asemenea, cuprinde prevederi privind organizarea şcolilor, atribuţiile şi responsabilităţile comisiilor şi colectivelor de lucru stabilite.

Toţi, oricine şi orice sunt, trebuie să adere la o disciplină conştientă, liber-consimtită. Aceasta disciplină se manifestă şi se realizează prin respectarea întocmai a tuturor dispoziţiilor legale şi reglementare care conduc la muncă.

Art. 2. Odată adoptat, prezentul regulament devine obligatoriu de respectat şi dă putere deplină directorului să-l aplice întocmai.

Încheierea şi desfacerea contractului de muncă

Art. 3. Angajarea personalului prevazut in regulamentul de fata se face potrivit dispozitiilor legale in vigoare.

La venirea in unitate angajatul este obligat să prezinte, în copie xerox, documente care atestă studiile, vechimea, starea civilă, starea de sănătate, domiciliul, situatia militară, situaţia copiilor, recomandare de la ultimul loc de muncă, precum şi acte care i se cer.

Art. 4. Calitatea de angajat înceteaza potrivit Codului Muncii şi celorlalte dispozitii legale. La plecarea din unitate este obligatorie intocmirea fisei de lichidare. Tergiversarea ori precipitarea lucrurilor peste capacitatea de a face observari atente sau refuzul de a-si clarifica situatia, sub aceasta forma si fara avizare, in cel mult 5 zile de la incetarea raportului de munca, da dreptul directorului de a decide preluarea, in lipsa, a inventarului avut spre folosinta si pastrare. Constatarile comisiei alcatuita in acest scop sunt inatacabile.

Obligatiile generale ale managerului si angajatilor

Art. 5. Managerul este obligat :

-sa precizeze atribuţiile angajaţilor ;

-sa controleze activitatea angajaţilor, luând măsuri de îndreptare a lipsurilor şi sancţionarea abaterilor.

Art. 6. Angajaţii sunt obligaţi :

- să cunoască dispoziţiile cu caracter normativ, referitoare la munca ce o indeplinesc şi să se conformeze lor, neputându-se apăra de raspundere pe motiv ca nu le cunosc ;

- sa folosească tot timpul de lucru exclusiv pentru îndeplinirea serviciului incredintat, fără a se preocupa de lucruri străine acestuia şi fără a sustrage de la lucru pe ceilalţi ;

- să se prezinte şi să părăseasca serviciul la orele fixate prin programul de lucru ;

- sa îngrijească permanent bunurile ce le sunt încredinţate sau cu care intră in contact prin natura serviciului ;

- să aducă la timp la cunoştinta conducerii şcolii orice nereguli, abatere sau greutate.

Art. 7. Angajaţilor le este interzis :

- să vină la serviciu în tinută nepotrivită si să aibă o atitudine necorespunzatoare ;

- să părăsească anticipat activitatea la clasa sau să părăsească clasa în orele de curs, chiar fără a părăsi unitatea ;

- fumatul sau consumarea băuturilor alcoolice în incinta unitătii ;

- să comunice sau divulge, pe orice cale, să copieze pentru altii, fără autorizatia scrisă a managerulu, acte, note, schite, planuri, date sau elemente privind activitatea unitătii ;

- să împiedice direct, direct sau indirect, pe alţii la lucru sau în exercitarea atribuţiilor lor ;

- să săvârşească acte ce ar pune in pericol siguranta unitătii, angajaţilor şi elevilor sau a propriei persoane ;

- să scoata din cadrul unitatii bunuri de orice natura, fara aprobarea scrisa a conducerii ;

- să introducă in unitate persoane pentru a-i substitui in serviciu sau care nu-si pot motiva prezenta în scopul rezolvarii unei probleme doar cu conducerea ;

- să submineze autoritatea unitatii prin activitati sau inactivitati ce conduc la aceasta ;

- să ascundă adevarul despre faptele sale sau in legatura cu munca ;

- să determine, prin relaţiile cu persoane din exterior, angajarea prestigiului unitătii ;

Timpul de lucru si odihnă

Art. 8. Cadrele didactice incep lucru la ora 7.45 si sfârsesc ziua de muncă dupa ultima ora de curs, dar nu mai devreme de 12.30.

Pentru îngrijitorii de curăţenie programul se stabileste după cum urmează :

PERIOADA

Când se fac focurile

Când nu se fac focurile

Vacanţelor

530 – 930 si 1230 – 1630

630 – 1030 si 1230 – 1630

7 - 15

 

Ingrijitorii de curăţenie şi muncitorul de întreţinere fac prezenţa prin semnarea condicii la începutul şi sfârşitul programului de lucru.

Cadrele didactice justifica diferenta de timp rămasă dupa incheierea predarii-invatarii pana la nivelul a 8 ore pe zi prin : pregatire de specialitate, activitati de perfectionare si cercetare, comunicare cu familiile elevilor, evaluarea elevilor prin controlul caietelor de teme si de clasa, dirigentie, consiliere si orientare , serviciu pe scoala, completari carnete de alocatie pentru copii.

Art. 9. Orele unei zile sau perioade devenite vacante din orice motiv se distribuie cadrelor prezente prin plata cu ora (salarizare la nivelul salariului celui care lipseste, dar nu mai mult decat salariul celui care inlocuieste). Pe timpul suplinirii se parcurg lectiile suplinitului, fiind interzisa reasezarea orarului, afara de cazuol in care numarul cadrelor didactice din scoala este sub al claselor de elevi.

Art. 10. Atunci când intenţia de absentare nu este anunţată din timp sau motivele invocate nu au seriozitatea necesară, absenţele sunt nemotivate şi afectează salariul.

Art .11. Planificarea concediilor de odihnă se face tinandu-se cont de preferintele angajatiilor, dar astfel incât permanenta in unitate sa nu fie intrerupta (exceptie sarbatorile legale). Niciun cadru didactic nu poate beneficia de concediu integral doar in perioada vacantei de vara.

Art. 12. Perioadele de boala, altele decat cele care privesc internari, justificate cu certificate medicale, se considera concediu fara salariu. Acelasi regim il au si perioadele de dupa internari, afara de cazul cand aceste sunt acordate postoperator.

Art. 13. Pentru evenimente deosebite in familia personala sau a rudelor de gradul I se acorda, fara diminuarea drepturilor de salariu :

- 5 zile calendaristice in caz de nunti sau decese ;

- 5 zile calendaristice in caz de casatorii, declarari nasteri copii, boteze.

 

Art. 14.Pentru clasele I - IV, ora de curs este de 45 de minute –şcoli primare separate şi 50 de minute la şcolile gimnaziale.

Pentru clasele din învăţământul gimnazial, ora de curs este de 50 de minute; după a treia oră de curs este o pauză de 20 minute;

Profesorul de serviciu pe unitate

 

Art. 15. (1) Educatoarele , învăţătorii şi profesorii de serviciu au următoarele obligaţii :

-vor fi prezenţi în şcoală cu minimum 20 de minute înainte de începerea cursurilor ;

- vor instrui si vor instala elevul de serviciu pe şcoală ;

-vor inspecta spatiile de scolarizare si grupul sanitar si vor lua toate masurile de indreptare acolo unde vor constata nereguli ;

-vor verifica prezenta la ore a tuturor cadrelor didactice si in cazul in care constata intarzieri sau absente ,vor lua toate masurile ca elevii clasei respective sa fie supravegheati si indrumati pe toata durata orei astfel :

-elevii clasei fara profesor sau invatator vor fi supravegheati de un cadru didactic aflat in scoala care nu are ore ;

- elevii vor fi preluati la clasa paralelă ;

-vor informa directorul scolii in legatură cu intârzierile la ore sau absenţele ;

-vor supraveghea cu simţ de răspundere elevii pe timpul pauzelor si vor interveni pentru rezolvarea incidentelor ;

-vor asigura ordinea şi curăţenia în curtea şcolii cu ajutorul elevilor de serviciu şi al femeilor de serviciu ;

-vor raporta în scris directorului şcolii evenimente deosebite şi măsurile luate ,vor controla activitatea personalului de serviciu ;

-vor interveni pentru a îndepărta din şcoală persoanele străine,le vor identifica şi raporta ;

-vor verifica la sfârsitul programului cataloagele şi condica apoi le vor incuia in dulap ;

-vor pleca din scoala ultimii dupa ce s-au asigurat ca toti elevii au părăsit curtea şcolii si ca nimic deosebit nu se petrece in incinta scolii .

- vor completa condica ;

(2) Profesorul (educatoare, învătătorul) de serviciu este unicul răspunzător (material, civil, penal - după caz) daca in timpul serviciului sau, pe durata pauzelor, se produc prejudicii (cand comitentul nu este descoperit) sau vatamarea corporala a elevilor, in afara de faptul cand acestea se datoreaza unor cauze ce nu puteu fi evitate. Pentru aceleasi fapte, dar produse după pauza regulamentară, răspunderile profesorului (invatatorului) de serviciu încetează, acestea revenind cadrului didactic care trebuia să fie, sau era, în clasă.

Art. 16. Personalul de serviciu va executa neconditionat ordinele cadrelor didactice de serviciu pe scoală. . Nu va parasi scoala decat in interes de serviciu din dispozitia directorului sau a cadrelor de serviciu .

Art. 17. Cadrele didactice vor fi prezente la ora de curs in primele minute dupa ce clopotelul a sunat de intrare si vor iesi de la ore numai dupa ce s-a sunat de iesire .

Art. 18. Toate cadrele didactice vor semna condica inainte de a intra la ore . Lasarea condicii nesemnate va fi tratata ca ore neefectuate sau neglijenta in serviciu cu consecinte ce decurg din aceasta.

Art. 19. Cadrele didactice care au de rezolvat probleme personale presante ce nu pot fi amânate sub nicio formă vor solicita învoire directorului şcolii cu asigurarea suplinirii .

Art. 20. Cadrele didactice aflate in situatia de a nu se putea prezenta la ore din motive exceptionala aparute in mod neprevazut vor comunica imediat acest lucru directorului scolii telefonic sau celor care ii tin locul .

Art .21. Intarzierile la ore si absentele vor fi consemnate in condică .

Art. 22. Cadrele didactice care pe parcursul anului scolar au inregistrat intarzieri repetate sau absente nemotivate nu pot obtine calificativul ,, Foarte bine ,, .

Art. 23. Activitatile artistice , distractive organizate la sfarsitul semestrelor vor fi pregatite cu multa grijă de organizator , se vor desfasura numai dupa ultima ora de curs . Se interzice ca acestea sa fie organizate sau sa degenereze in petreceri care depasesc bunul simt si incalca regulamentele scolare .

Art. 24. Cadrele didactice pot consuma cafea în pauze,dar fără să afecteze durata orelor de curs.

Art. 25. Cadrele didactice care doresc sa organizeze drumetii , vizite sau excursii vor depune la conducerea scolii o documentatie din care sa rezulte : participantii , intervalul de timp in care se desfasoara , obiectivele , mijlocul de transport ( ora plecarii si ora sosirii ) , gradul de supravechere . Toate acestea se vor organiza numai in afara orelor de curs cu exceptia celor prevazute in planificarile calendaristice ce impun o drumetie sau o vizita .

Art. 26. Cadrele didactice care reusesc sa atraga sponsori , donatori , prestatori de servicii au libertatea de a le folosii , cu prioritate , catre spatiile in care isi desfasoara activitatea sau de care raspund .

Art. 27. Toate nemultumirile , de orice natura ar fi ele , vor fi aduse la cunostinta directorului scolii care va asigura cadrul legal adecvat solutionarii .

Art. 28. Toate cadrele didactice au obligatia ca in orice imprejurare prin ceea ce spun si fac sa apere interesele invatamantului ,in genera, si ale scolii noastre, in special ,să contribuie la mentinerea atmosferei de respect reciproc , de consideratie pentru toate disciplinele de studiu , de colaborare si sprijin pentru cadrele debutante .

Art. 29. Personalul de îngrijire asigură curatenia localului , curtii , salii de sport ; ingrijeste si raspunde de obiectele de inventar pe care le are in pastrare ; indeplineste si functia de curier si duce la indeplinire orice alta insarcinare primita din partea conducerii scolii .

Sancţiuni

Art. 30. Abaterile angajatilor aduc daune inclusiv prestigiului unitatii si, ca atare, atrag raspunderi corespunzatoare. Administratia aplica sanctiunile disciplinare prevazute de legislatie, care sunt supuse cailor de atac. Cand angajatul nu indeplineste in mod sistematic obligatiile ce-i revin prin contractul de munca, din fisa postului sau din acest regulament de ordine interioara, contractul sau de munca se desface.

Art. 31. Repetarea unei abateri se pedepseste cu o sanctiune superioara celei aplicate anterior. La stabilirea sanctiunii se vor avea in vedere imprejurarile in care abaterea a fost comisa, prejudiciul cauzat ca efect al neindeplinirii sarcinilor de serviciu si purtarea anterioara a aceluia carea savarsit-o.

Art. 32. Sanctiunea se aplica in maximum 30 de zile de la descoperirea abaterii. Toate sanctiunile aplicate se noteaza in dosarul personal al angajatului.

Art. 33. Daca angajatul a fost pedepsit si ulterior s-au ivit probe cu care poate dovedi nevinovatia sa, el va putea cere revizuirea actului prin care a fost sanctionat.

Art. 34. Daca in cursul unui an din ziua aplicarii uneia dintre sanctiunile disciplinare, cu exceptia desfacerii contractului de munca, cel sanctionat n-a mai savarsit nici o abatere, el se considera ca nesanctionat, stergandu-se sanctiunea din dosarul personal al angajatului.

Art. 35. Daca angajatul n-a mai savarsit nicio abatere si s-a dovedit a fi element constiincios, conducerea unitatii, cu avizulk responsabilului sindical, poate dispune reabilitarea celui pedepsit inainte de expirarea termenului de un an, dar nu mai devreme de 60 zile de la aplicarea sanctiunii.

Art. 36. Sunt considerate abateri si :

- neintretinerea in buna stare de functionare, precum si nerevizuirea periodica (nu mai rar de 6 luni) a bunurilor materiale cu care intra in contact nemijlocit;

- neluarea masurilor pentru asigurarea conditiilor cu privire la depozitarea, pastrarea, manipularea sau intrebuinatarea patrimoniului;

- neluarea masurilor de igiena corespunzatoare, constand in mentinerea in conditii bune a cladirilor si anexele lor

 

Art. 37. Angajatii sunt obligati sa respecte si alte cerinte decat cele stipulate in prezentul regulament, care contribuie la eliminarea factorilor de degradare sau uzura prematura a inventarului unitatilor.

Îndatoririle elevilor

Art. 38. Elevii sunt obligaţi să cunoască şi sa respecte toate prevederile Regulamentului intern, să respecte toate legile statului.
Art. 39. Elevii au datoria de a frecventa cursurile, de a se pregati la fiecare disciplina de studiu, de a-si insusi cunostintele prevazute de programele scolare.
Art. 40. Elevii trebuie sa aiba o comportare civilizata si o tinuta decenta atat in scoala, cat si in afara ei.
Art. 41. Accesul la aparatura de specialitate se face numai sub supravegherea persoanelor autorizate.
Art. 42. In cazul deteriorarii unor bunuri, acestea vor fi inlocuite pe cheltuiala celui care a comis fapta sau daca nu se stabileste vinovatul, pe cheltuiala colectivului clasei care a utilizat respectivul obiect; manualele gratuite distribuite elevilor si nereturnate sau deteriorate de catre acestia vor fi platite de elevi la un pret stabilit de conducerea scolii.
Art. 43. In situatii deosebite elevii pot solicita invoiri numai de la profesorul diriginte sau in lipsa acestuia de la profesorul de serviciu pe scoala. Profesorii vor consemna absentele in catalog si vor fi motivate pe baza cererii unuia dintre parinti.
Art. 44. Motivarea absentelor se face de catre diriginte in ziua prezentarii actelor justificative care pot fi:
a) adeverinta eliberata de medicul de medicul de familie aceasta din urma fiind vizata de medicul specialist;
b) adeverinta sau certificat medical eliberat de unitatea sanitara, in cazul in care elevul a fost internat in spital;
c) cererea scrisa a parintelui/tutorelui legal al elevului, adresata directorului unitatii de invatamant si aprobata de acesta, in urma consultarii cu dirigintele clasei.
Art. 45. In cazul elevilor minori parintele are obligatia de a prezenta personal dirigintelui actele justificative pentru absentele copilului lor.
Art. 46. Este interzisa, in timpul programului, deplasarea in afara incintei scolare.
Art. 47. Elevii sunt obligati sa anunte de urgenta, pe primul angajat al scolii pe care il gaseste despre:
a) existenta unei situatii deosebite (conflict, agresiune etc.);
b) prezenta in cladiri sau in curtea unitatii scolare a unor persoane suspecte sau aflate in situatia de a produce evenimente nedorite;
c) existenta unor pachete, bagaje sau alte obiecte suspecte sau lasate fara supraveghere.
Art. 48. Se interzice aducerea in incinta scolii a unor persoane straine care pot tulbura activitatea unitatii scolare.
Art. 49. Este interzis elevilor:
a) să distruga documente scolare, precum cataloage, carnete de elev, foi matricole etc.;
b) să deterioreze bunurile din patrimoniul unitatii de invatamant;
c) să aducă si sa difuzeze in unitatea de invatamant materiale care, prin continutul lor, atenteaza la independenta, suveranitatea si integritatea nationala a tarii, care cultiva violenta si intoleranta;
d) să blocheze caile de acces in spatiile de invatamant;
e) să deţină şi să consume in perimetrul unitatii de invatamant si in afara ei droguri, bauturi alcoolice, tigari si sa participe la jocuri de noroc;
f) să introducă în perimetrul unitatii de invatamant orice tipuri de arme sau alte instrumente, precum munitie, petarde, pocnitori etc., care prin actiunea lor pot afecta integritatea fizică şi psihică a colectivului de elevi şi a personalului unitătii de învătământ;
g) să posede si să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;
h) să utilizeze telefoanele celulare in timpul orelor de curs, a examenelor şi a concursurilor;
i) să inregistreze audio sau video activitatile din şcoală fără acordul profesorilor sau al conducerii şcolii:
j) să lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile în perimetrul unitătii de învătământ;
k) să aducă jigniri si sa manifeste agresivitate in limbaj si in comportament fata de colegi si fata de personalul unitatii de invatamant;
l) să frecventeze barurile şi să practice jocurile de noroc;
m) să stea pe holuri dupa ce s-a sunat de intrare;
n) să deranjeze desfăşurarea activităţilor din şcoală.

Art. 50. Frecventa elevilor la cursuri este obligatorie. Intrarea in scoala se face cu cel puţin 10 minute inaintea primei ore, numai pe baza de legitimatie sau carnet de elev, vizate de conducerea scolii.

Art. 51. Parintele/tutorele legal al elevului poate solicita invoirea acestuia 5 zile pe parcursul unui an scolar. Cererile scrise se prezinta personal de catre parinte profesorului diriginte, se inregistraza la secretariat si se vizează de către conducerea scolii.

Art. 52. Nu este permisa invoirea elevilor de la ore cu exceptia cazurilor de participare la diverse activitati cu specific scolar (olimpiade, concursuri, festivaluri etc.). In aceste situatii invoirea se realizeaza de catre conducerea scolii la solicitarea profesorilor care indruma elevii respectivi.

Art. 53. Indiferent de momentul si locul unde se afla, elevii trebuie sa aiba un comportament civilizat, corect, dovedind prin aceasta ca sunt elevi si respecta numele şcolii in care invata.

Art. 54. Este interzis oricarui elev sa aduca in clasa sau in scoala persoane straine, sa fie asteptati de alte persoane (cu exceptia membrilor familiei) in scoala sau in curtea scolii.

Art. 55. Elevii nu au voie sa aduca in scoala si sa foloseasca nici un fel de spray-uri lacrimogene/paralizante si orice alte materiale pirotehnice sau de alta natura care ar putea pune in pericol integritatea fizica a celor din jur.

Art. 56. Relatiile dintre elevi in general, dintre fete si baieti in special, trebuie sa se bazeze pe respect reciproc, sa se foloseasca un limbaj civilizat si adecvat varstei, sa nu se recurga la gesturi intime indecente.

Art. 57. Se interzice cu desavarsire fumatul, consumul de bauturi alcoolice si droguri.

Art. 58. Se interzice introducerea in scoala a materialelor vizuale/auditive care atenteaza la bunele moravuri.

Art. 59. Se interzice introducerea si utilizarea in cladirea scolii a skateboard-urilor, patinelor cu rotile, cartilor de joc, tablelor.

Art. 60. Se interzice utilizarea telefonului mobil in timpul orelor de curs, precum si mentinerea acestuia in stare de activare.

Art. 61. Se interzice elevilor sa posede sau sa foloseasca orice fel de arme si sa se implice in acte de violenta sau intimidare.

Art. 62. Elevilor la este interzis sa-si insuseasca bunuri, obiecte sau bani care nu le apartin.

Art. 63. Se interzice elevilor sa organizeze in scoala activitati politice si/sau de propaganda politica, activitati de prozelitism religios sau ocult.

Art. 64. Este obligatoriu ca elevii sa aiba o tinuta decentă, curată şi îngrijita. Este interzisa purtarea unor articole vestimentare indecente si a accesoriilor care nu se preteaza mediului scolar.

Art. 65. Baietilor nu le este permisa purtarea parului lung; este interzisa purtarea cerceilor, bratarilor, inelelor, pierce-urilor.

Art. 66. Fetelor le este interzisa purtarea pierce-urilor, a fustelor scurte, indecente, sau a bluzelor decoltate sau prea scurte, precum si utilizarea produselor de machiaj.

Art. 67. Profesorul care in timpul orelor constată la unul sau mai multi elevi o tinuta neconforma cu prevederile actualului Regulament, are dreptul de a-l propune spre a fi sanctionat prin prestarea unei activitati in folosul comunitatii scolare, in afara orelor de curs.

Art. 68. Este interzis elevilor sa foloseasca insemne si sa poarte imbracaminte neadecvata varstei si calitatii de elev, specifica gruparilor rock, sataniste etc.

Art. 69. Mobilierul din salile de clasa, din laboratoare si cabinete, din sala de sport si terenul de sport, materialul didactic aflat in dotarea scolii trebuie folosite cu simt de raspundere, sa fie conservate, reparate si imbogatite.

Art. 70. Elevii care produc stricăciuni sau deterioreaza bunurile din dotarea scolii au obligatia sa repare sau sa inlocuiasca (dupa caz) obiectele deteriorate sau sa achite contravaloarea pagubelor produse. In cazul in care vinovatul nu a fost identificat răspunderea revine colectivului care a folosit sala sau echipamentul/materialul respectiv. In cazul repetării producerii de daune elevul/elevii vor fi sancţionaţi prin prestarea unei activităţi in folosul scolii (munca in folosul comunităţii), activitate care se va desfăşura in afara orelor de curs.

Art. 71. Elevii au obligatia de a mentine curatenia in salile de clasa, laboratoare, cabinete, sala de educatie fizica, holuri, grupuri sanitare precum si pe terenul de sport si in curtea scolii.

Art. 72. Elevii care intarzie returnarea cartilor imprumutate de la biblioteca scolii peste termenul legal de 12 zile lucratoare, au obligatia de a achizitiona si de a dona bibliotecii o carte din lista recomandata la nivelul comisiilor metodice ale şcolii si afisata la biblioteca.

Art. 73. Prin rotatie, elevii fiecarei clase fac de serviciu in clasa avand urmatoarele atributii:
a) preiau spatiul scolar cu 10 minute inainte de inceperea programului si semnaleaza profesorului de serviciu orice deficienta sau lucru suspect;
b) asigura conditii optime de desfasurare a lectiilor (ordine, curatenie, creta, tabla stearsa);
c) comunica la fiecare ora absentele;
d) pleaca ultimii din clasa, predand personalului de serviciu, in buna stare, spatiul scolar;
e) asigura securitatea clasei in orele in care activitatea se desfasoara in alte spatii scolare.

 

 

Sancţiunile aplicate elevilor

Art. 74. Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale in vigoare, inclusiv Regulamentul de organizare si funcţionare a instituţiilor de învăţământ preuniversitar si Regulamentul de ordine interioara, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora si de repetabilitatea lor.
Art. 75. Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt următoarele:
a) observaţia individuala;
b) mustrarea in fata clasei si/sau in fata consiliului clasei sau a consiliului profesoral;
c) mustrarea scrisa;
d) retragerea temporara sau definitiva a bursei;
e) eliminarea de la cursuri pe o perioada de 3-5 zile;
f) mutarea disciplinara la o clasa paralela;
g) preavizul de exmatriculare;
h) exmatricularea cu drept de reînscriere in anul următor in aceeaşi unitate de învăţământ şi în acelaşi an de studiu;
i) exmatricularea fără drept de reînscriere în aceeaşi unitate de învăţământ;
j) exmatricularea din toate unităţile de învăţământ fără drept de reînscriere pentru o perioada de timp.
Art. 76. Sanctiunile prevazute la art. 75, aliniatele b,c,d,e,f,g,h,i,j vor fi comunicate in scris parintilor, sunt insotite de scaderea notei la purtare si de contributii în munca in folosul scolii intre 4-6 ore.
Art. 77. Sanctiunile prevazute la art. 75, aliniatele c,d,e,f,g,h,i,j se inregistreaza in catalogul clasei, precizandu-se numarul documentului.
Art. 78. Elevii care primesc sanctiuni prevăzute la art. 75, aliniatele b,c,d,e,f,g,h,ei,j, precum si faptele savarsite, vor fi facute cunoscute tuturor elevilor, in careu.
Art. 79. Incalcarea repetata a prevederilor legale duce la aplicarea unor sanctiuni mai aspre.
Art. 80. Acumularea absentelor nemotivate se sanctioneaza astfel: la 10 absente nemotivate se scade câte un punct la purtare;
Art. 81. Elevii care, intentionat, distrug bunurile din şcolă pierd bursa sau dreptul de a primi bursa.
Art. 82. Se sanctioneaza cu eliminare de la cursuri pe o perioada de 3-5 zile, insotita de munca zilnica in folosul scolii pe aceasta perioada sau cu mutare disciplinara la o alta clasa pentru incalcarea repetata a articolelor prevazute în Îndatoririle elevilor.

Consiliul profesoral

Art. 83. Consiliul profesoral este alcătuit din totalitatea personalului didactic de predare şi de instruire practică, cu norma de bază în unitatea de învăţământ respectivă, titular şi suplinitor şi are rol de decizie în domeniul instructiv-educativ. Personalul didactic auxiliar al unităţii de învăţământ este obligat să participe la şedinţele consiliului profesoral, atunci când se discută probleme referitoare la activitatea acestuia şi atunci când este invitat, absenţele nemotivate constituindu-se în abateri disciplinare.

Art. 84. Consiliul profesoral se întruneşte la începutul şi la sfârşitul fiecărui semestru. De asemenea, acesta se întruneşte în următoarele situaţii: când directorul consideră necesar, la solicitarea a 2/3 din membrii Consiliului elevilor, a jumătate plus unu din membrii Consiliului reprezentativ /Asociaţiei părinţilor sau la solicitarea a 2/3 din membrii Consiliul de administraţie.

Art. 85. Consiliul profesoral poate fi convocat în şedinţă extraordinară şi la cererea a minimum o treime din numărul membrilor săi.

Art. 86. Participarea la şedinţele consiliului profesoral este obligatorie pentru cadrele didactice; absenţa nemotivată de la aceste şedinţe se consideră abatere disciplinară.

Art. 87. Directorul unităţii de învăţământ numeşte, prin decizie, secretarul consiliului profesoral, care are atribuţia de a redacta lizibil şi inteligibil procesele-verbale ale şedinţelor consiliului profesoral.

Art. 88. La sfârşitul fiecărei şedinţe a consiliului profesoral, toţi membrii şi invitaţii, în funcţie de situaţie, au obligaţia să semneze procesul-verbal, încheiat cu această ocazie. Directorul unităţii de învăţământ răspunde de acest lucru. Lipsa cvorumului de semnături anulează valabilitatea punerii în aplicare a hotărârilor şedinţei respective.

Art. 89. Procesele-verbale se scriu în „Registrul de procese-verbale al consiliului profesoral” care se înregistrează în unitatea de învăţământ pentru a deveni document oficial, se leagă şi se numerotează. Pe ultima foaie, directorul unităţii de învăţământ ştampilează şi semnează, pentru autentificarea numărului paginilor şi a registrului.

Art. 90. Registrul de procese-verbale al consiliului profesoral, este însoţit, în mod obligatoriu, de dosarul care conţine anexele proceselor-verbale (rapoarte, programe, informări, tabele, liste, solicitări, memorii, sesizări etc.). Cele două documente oficiale, registrul şi dosarul, se păstrează într-un fişet securizat, ale cărui chei se găsesc la secretarul şi la directorul unităţii de învăţământ.

Art. 91. Consiliul profesoral are următoarele atribuţii:

a) analizează şi dezbate raportul de evaluare internă privind calitatea educaţiei şi raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din unitatea şcolară;

b) dezbate, avizează şi propune Consiliului de administraţie, spre aprobare, planul de dezvoltare a şcolii;

c) dezbate şi aprobă rapoartele de activitate, programele semestriale, planul anual de activitate precum şi eventuale completări sau modificări ale acestora ;

d) alege cadrele didactice care fac parte din Consiliul de administraţie şi actualizează, dacă este cazul, componenţa acestuia;

e) aprobă componenţa nominală a comisiilor/catedrelor metodice din unitatea de învăţământ;

f) validează raportul privind situaţia şcolară semestrială şi anuală prezentată de fiecare învăţător/diriginte, precum şi situaţia şcolară după încheierea sesiunii de amânări, diferenţe şi corigenţe;

g) numeşte comisiile de cercetare a faptelor care constituie abateri disciplinare, săvârşite de personalul salariat al unităţii de învăţământ, conform legislaţiei în vigoare;

h) stabileşte sancţiuni disciplinare, pe baza raportului comisiei de cercetare, conform prevederilor legale în vigoare, ale prezentului regulament şi ale regulamentului intern;

i) decide asupra tipului de sancţiune disciplinară aplicată elevilor care săvârşesc abateri;

j) decide asupra acordării recompenselor pentru elevi şi pentru personalul salariat al unităţii de învăţământ, conform reglementărilor în vigoare;

k) validează notele la purtare mai mici de 7, precum si calificativele la purtare mai mici de „bine”, pentru clasele I-IV;

l) validează oferta de discipline opţionale pentru anul şcolar în curs;

m) avizează proiectul planului de şcolarizare;

n) formulează aprecieri sintetice privind activitatea personalului de instruire practică şi de predare, care solicită acordarea salariului de merit, a gradaţiei de merit sau a altor distincţii şi premii, potrivit legii, pe baza raportului de autoevaluare a activităţii desfăşurate de acesta;

o) dezbate şi avizează regulamentul intern al unităţii de învăţământ, în şedinţă la care participă cel puţin 2/3 din personalul salariat al unităţii de învăţământ;

p) dezbate, la solicitarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, a inspectoratului şcolar sau din proprie iniţiativă, proiecte de legi sau de acte normative, care reglementează activitatea instructiv-educativă şi transmite inspectoratului şcolar propuneri de modificare sau de completare;

q) dezbate probleme legate de conţinutul sau organizarea activităţii instructiv-educative din unitatea de învăţământ.

11. Şedinţele consiliului profesoral al unităţii de învăţământ se constituie legal în prezenţa a 2/3 din numărul total al membrilor.

12. Hotărârile se iau prin vot deschis sau secret, în funcţie de opţiunea membrilor, cu cel puţin jumătate plus unu din numărul total al acestora şi sunt obligatorii pentru întregul personal salariat al unităţii de învăţământ.

 

 

Consiliul de administraţie

 

Art. 92. Consiliul de administraţie funcţionează conform prevederilor Legii Educaţiei Naţionale.

Art. 93 . Consiliul de administraţie are rol de decizie în domeniul organizatoric şi administrativ.

Art. 94. Atribuţiile consiliului de administraţie sunt:

a) asigură respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare, ale actelor normative emise de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi ale deciziilor inspectorului şcolar general;

b) administrează, prin delegare din partea consiliului local, terenurile şi clădirile în care îşi desfăşoară activitatea unităţile de învăţământ preuniversitar şi prin preluare de la vechiul consiliu de administraţie, celelalte componente ale bazei materiale-mijloace fixe, obiecte de inventar, materiale care sunt de drept proprietatea unităţii de învăţământ.

c) aprobă planul de dezvoltare a şcolii, elaborat de un grup de lucru desemnat de director, după dezbaterea şi avizarea sa în consiliul profesoral;

d) aprobă regulamentul intern al unităţii de învăţământ, după ce a fost dezbătut în Consiliul profesoral;

e) elaborează fişele şi criteriile de evaluare specifice unităţii de învăţământ, pentru personalul nedidactic, în vederea acordării calificativelor anuale ;

f) acordă calificative anuale pentru întreg personalul salariat, pe baza propunerilor rezultate din raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din unitatea şcolară, a analizei şefilor catedrelor/comisiilor metodice, a celorlalte compartimente funcţionale;

g) stabileşte perioadele concediului de odihnă, pe baza cererilor individuale scrise ale tuturor salariaţilor unităţii de învăţământ, a propunerilor directorului şi în urma consultării sindicatelor;

j) stabileşte componenţa şi atribuţiile comisiilor de lucru din unitatea de învăţământ;

k) controlează periodic parcurgerea materiei şi evaluarea ritmică a elevilor, solicitând rapoarte sintetice din partea şefilor de catedre/comisii metodice;

l) aprobă acordarea burselor şcolare, conform legislaţiei în vigoare;

m) avizează şi propune consiliului local, spre aprobare, proiectul planului anual de venituri şi cheltuieli, întocmit de director;

n) hotărăşte strategia de realizare şi gestionare a resurselor financiare extrabugetare, conform legislaţiei în vigoare;

o) acordă avizul consultativ pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct;

p) propune nivelul indemnizaţiei de conducere a directorului;

q) avizează proiectele de plan anual de şcolarizare, de state de funcţii şi de buget ale unităţii de învăţământ;

r) stabileşte structura şi numărul posturilor pentru personalul didactic auxiliar, pe baza criteriilor de normare elaborate de Ministerul Educaţieii, Cercetării, Tineretului şi Sportului pentru fiecare categorie de personal;

s) aprobă strategia de dezvoltare a resurselor umane la nivelul unităţii şcolare;

t) validează raportul general privind starea şi calitatea învăţământului din unitatea şcolară şi promovează măsuri ameliorative, conform normelor legale în vigoare

Art. 95. Membrii consiliului de administraţie coordonează şi răspund de domenii de activitate, pe baza delegării de sarcini stabilite de preşedintele consiliului, prin decizie.

Art. 96. Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ este format, potrivit legii, din 9 membri, între care:

a) directorul unităţii de învăţământ;

b) 3 reprezentanţi ai cadrelor didactice, aleşi de consiliul profesoral;

c) 2 reprezentanţi ai autorităţii publice locale;

d) 2 reprezentanţi ai asociaţiei de părinţi;

e) reprezentantul primarului ;

(f) în mediul rural se va avea în vedere ca, în consiliile de administraţie, să fie reprezentate corespunzător structurile şcolare din satele care aparţin localităţilor respective; reprezentarea poate fi asigurată de către cadrul didactic coordonator al structurii şcolare;

Art. 97. Personalul didactic de predare şi de instruire practică, care face parte din consiliul de administraţie, este ales de consiliul profesoral, la propunerea directorului sau a celorlalţi membri ai acestuia, dintre cadrele didactice care au calităţi manageriale şi performanţe profesionale deosebite.

Art. 98. Preşedintele consiliului de administraţie este un membru al Consiliului de Administraţie ales prin vot secret pe perioada unui an .

Art. 99. La şedinţele consiliului de administraţie participă, fără drept de vot, cu statut de observator/ observatori, liderul sindical / liderii sindicali din unitatea de învăţământ. Punctul de vedere al liderului sindical se menţionează în procesul-verbal al şedinţei.

Art. 100. Preşedintele consiliului de administraţie invită în scris, cu 48 de ore înainte de data şedinţei, membrii consiliului de administraţie şi observatorii, care nu fac parte din personalul şcolii.

Art. 101. Preşedintele consiliului de administraţie numeşte, prin decizie, secretarul consiliului de administraţie, care are atribuţia de a redacta lizibil şi inteligibil procesele-verbale ale şedinţelor consiliului de administraţie.

Art. 102. La sfârşitul fiecărei şedinţe a consiliului de administraţie, toţi membrii şi invitaţii, dacă există, au obligaţia să semneze procesul-verbal, încheiat cu această ocazie. Preşedintele consiliului răspunde de acest lucru. Lipsa cvorumului de semnături anulează valabilitatea punerii în aplicare a hotărârilor şedinţei respective.

Art. 103. Procesele-verbale se scriu în „Registrul de procese-verbale ale consiliului de administraţie”, care se înregistrează în unitatea de învăţământ pentru a deveni document oficial, se leagă şi se numerotează. Pe ultima foaie, preşedintele ştampilează şi semnează, pentru autentificarea numărului paginilor şi a registrului.

Art. 104. Registrul de procese-verbale ale consiliului de administraţie este însoţit, în mod obligatoriu, de dosarul care conţine anexele proceselor-verbale (rapoarte, programe, informări, tabele, liste, solicitări, memorii, sesizări etc.). Cele două documente oficiale, registrul şi dosarul, se păstrează în biroul directorului, într-un fişet securizat, ale cărui chei se găsesc la preşedintele şi la secretarul consiliului.

Art. 105. Consiliul de administraţie se întruneşte lunar, precum şi ori de câte ori consideră necesar directorul sau o treime din membrii acestuia şi este legal constituit în prezenţa a cel puţin 2/3 din numărul membrilor săi. Consiliul de administraţie este convocat şi la solicitarea a 2/3 din membrii consiliului elevilor, sau a jumătate plus unu din membrii consiliului reprezentativ al părinţilor/asociaţiei de părinţi.

Art. 106. Hotărârile consiliului de administraţie se iau prin vot, cu jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi.

 

 

Comisiile metodice

 

Art. 107. La nivelul şcolii se organizează următoarele comisii metodice:

a) Comisia pentru curriculum

b) Comisia Educatori

c ) Învăţători

d) Comisia Limbă şi comunicare

d) Comisia Om şi societate

e) Comisia Matematică şi Ştiinţe,

f) Comisia Consiliere şi orientare /diriginţilor

Art. 108. Responsabilul comisiei metodice are următoarele responsabilităţi:

a) Coordonează şi răspunde permanent de întreaga activitate a catedrei, de buna desfăşurare a întregii activităţi curriculare şi extracurriculare în cadrul comisiei;

b) Realizează dosarul comisiei;

c) Stabileşte atribuţiile fiecărui membru al comisiei;

d) Elaborează programe de activităţi semestriale şi anuale;

e) Monitorizează parcurgerea materiei la disciplinele din cadrul comisiei;

f) Monitorizează notarea ritmică la disciplinele din cadrul comisiei;

g) Analizează periodic performanţele elevilor pe baza rapoartelor alcătuite de şefii de catedre sau cadrele didactice din cadrul comisiei;

h) Elaborează un raport de activitate la sfârşitul semestrului, pe baza materialelor realizate de către şefii de catedre sau cadrele didactice, în vederea realizării raportului semestrial privind starea învăţământului.

Art. 109. La nivelul şcolii se organizează următoarele comisii organizate pe domenii de activitate:

a) Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii;

b) Comisia de inventariere anuală a bunurilor;

c) Comisia de selecţionare a documentelor ce urmează a fi eliminate sau arhivate;

d) Comisia de acordare a burselor şi a ajutoarelor ocazionale;

e) Comisia tehnică de prevenire şi stingere a incendiilor;

f) Comisia de cercetare a faptelor ce pot constitui abateri disciplinare;

g) Comisia de prevenire şi combatere a violenţei.

Art. 110. Responsabilul comisiei are următoarele responsabilităţi:

a) Proiectează, organizează coordonează şi evaluează şi răspunde permanent de întreaga activitate a comisiei, de buna desfăşurare a întregii activităţi curriculare şi extracurriculare în cadrul comisiei;

b) Realizează dosarul comisiei;

c) Stabileşte atribuţiile fiecărui membru al comisiei;

d) Întocmeşte procese verbale, realizează rapoarte şi materiale de analiză în legătură cu activitatea comisiei, ce vor fi introduse în dosarul comisiei şi vor fi prezentate pentru controlul periodic, unităţii şcolare;

e) Elaborează un raport de activitate al comisiei, la sfârşitul semestrului, pe baza materialelor realizate de către şefii de catedre sau cadre didactice, în vederea realizării raportului semestrial privind starea învăţământului.

Părinţii

Art. 111. (1) Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de a colabora cu unitatea de învăţământ, în vederea realizării obiectivelor educaţionale.

(2) Părinţii/tutorii legali au obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, să ia legătura cu învăţătorul/dirigintele pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.

(3) Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal sunt obligaţi, conform legii, să asigure frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu.

(4) Parintii elevilor vor fi tratati cu multa atentie , cu tact pentru a-i face colaboratori atat in intretinerea bazei materiale cat si in imbunatatirea frecventei si a rezultatelor la invatatura a copiilor lor . Trebuie sa ne perfectionam abilitatea , capacitatea de a lucra cu elevii rromi , de a le influenţa şi modifica comportamentul şi chiar de a obţine unele rezultate la învăţătură .

 

 

 

Comitetul de părinţi al clasei

 

Art. 112. (1) Comitetul de părinţi al clasei se alege în fiecare an în adunarea generală a părinţilor elevilor clasei, convocată de învăţător/ diriginte, care prezidează şedinţa.

(2) Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinţi al clasei are loc în primele 30 zile de la începerea cursurilor anului şcolar.

(3) Comitetul de părinţi al clasei se compune din trei persoane: un preşedinte şi doi membri;

(4) Dirigintele/învăţătorul clasei convoacă adunarea generală a părinţilor la începutul fiecărui semestru şi la încheierea anului şcolar. De asemenea, dirigintele/ învăţătorul sau preşedintele comitetului de părinţi al clasei pot convoca adunarea generală a părinţilor ori de câte ori este necesar.

(5) Comitetul de părinţi al clasei reprezintă interesele părinţilor elevilor clasei în adunarea generală a părinţilor la nivelul şcolii, în consiliul reprezentativ al părinţilor, în consiliul profesoral şi în consiliul clasei.

Art. 113. Comitetul de părinţi al clasei are următoarele atribuţii:

a) ajută învăţătorii/diriginţii în activitatea de cuprindere în învăţământul obligatoriu a tuturor copiilor de vârstă şcolară şi de îmbunătăţire a frecvenţei acestora;

b) sprijină unitatea de învăţământ şi dirigintele în activitatea de consiliere şi de orientare socio-profesională sau de integrare socială a absolvenţilor;

c) sprijină dirigintele/învăţătorul în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi extraşcolare;

d) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor de studiu pentru elevii clasei;

e) atrage persoane fizice sau juridice care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din clasă şi din şcoală.

f) sprijină conducerea unităţii de învăţământ şi dirigintele/învăţătorul în întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei şi a unităţii de învăţământ.

Art. 114. (1) Comitetul de părinţi al clasei ţine legătura cu unitatea de învăţământ, prin dirigintele/ învăţătorul clasei.

(2) Comitetul de părinţi al clasei poate propune, în adunarea generală, dacă se consideră necesar, o sumă minimă prin care părinţii elevilor clasei să contribuie la întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei sau a unităţii de învăţământ.

(3) Contribuţia prevăzută la alin. (2) nu este obligatorie, iar neachitarea acesteia nu poate limita, în nici un caz, exercitarea de către elevi a drepturilor prevăzute de prezentul regulament şi de prevederile legale în vigoare. Informarea celor implicaţi cu privire la conţinutul acestui articol este obligatorie.

(4) Contribuţia se colectează şi se administrează numai de către comitetul de părinţi, fără implicarea cadrelor didactice.

(5) Este interzisă implicarea elevilor în strângerea fondurilor.

(6) Dirigintelui/învăţătorului îi este interzis să opereze cu aceste fonduri.

(7) Fondurile băneşti ale comitetului de părinţi se cheltuiesc la iniţiativa acestuia sau ca urmare a propunerii dirigintelui/ învăţătorului sau a directorului, însuşite de către comitet.

(8) Sponsorizarea clasei sau a unităţii de învăţământ nu atrage după sine drepturi în plus pentru anumiţi elevi.

(9) Se interzice iniţierea, de către şcoală sau de către părinţi, a oricărei discuţii cu elevii în vederea colectării şi administrării fondurilor comitetului de părinţi.

 

 

Consiliul reprezentativ al părinţilor

 

Art. 115. La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ funcţionează Consiliul reprezentativ al părinţilor.

Art. 116. (1) Consiliul reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ este compus din preşedinţii comitetelor de părinţi ai fiecărei clase.

(2) Consiliul reprezentativ al părinţilor prevăzut la alin. (1) îşi desemnează reprezentanţii săi în organismele de conducere ale şcolii.

Art. 117. Consiliul reprezentativ al părinţilor are următoarele atribuţii:

a) susţine unitatea de învăţământ în activitatea de consiliere şi orientare socio-profesională sau de integrare socială a absolvenţilor;

b) propune măsuri pentru şcolarizarea elevilor din învăţământul obligatoriu şi încadrarea în muncă a absolvenţilor;

c) propune unităţilor de învăţământ discipline şi domenii care să se studieze prin curriculumul la decizia şcolii;

d) identifică surse de finanţare extrabugetară şi propune Consiliului de administraţie al unităţii, la nivelul căreia se constituie, modul de folosire a acestora;

e) sprijină parteneriatele educaţionale dintre unităţile de învăţământ şi instituţiile cu rol educativ în plan local;

f) susţine unităţile de învăţământ în derularea programelor de prevenire şi de combatere a abandonului şcolar;

g) se preocupă de conservarea, promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale specifice minorităţilor în plan local, de dezvoltare a multiculturalităţii şi a dialogului cultural;

h) susţine unitatea de învăţământ în organizarea şi desfăşurarea festivităţilor anuale;

i) susţine conducerea unităţii şcolare în organizarea şi în desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii, pe teme educaţionale;

j) conlucrează cu comisiile de ocrotirea a minorilor, cu organele de autoritate tutelară sau cu organizaţiile nonguvernamentale cu atribuţii în acest sens, în vederea soluţionării situaţiei elevilor care au nevoie de ocrotire;

k) sprijină conducerea unităţii de învăţământ în întreţinerea şi modernizarea bazei materiale;

l) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea calităţii vieţii şi a activităţii elevilor, în internate şi în cantine.

Art. 118. (1) Comitetele de părinţi ale claselor /Consiliul reprezentativ al părinţilor pot atrage resurse financiare extrabugetare, constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări etc., venite din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate, care vor fi utilizate pentru:

a) modernizarea şi întreţinerea patrimoniului unităţii de învăţământ, a bazei materiale şi sportive;

b) acordarea de premii şi de burse elevilor;

c) sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;

d) acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situaţie materială precară;

e) alte activităţi care privesc bunul mers al unităţii de învăţământ sau care sunt aprobate de adunarea generală a părinţilor.

(2) Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.

(3) Fondurile colectate în condiţiile aliniatului (1) se cheltuiesc numai prin decizia organizaţiilor părinţilor, din proprie iniţiativă, sau în urma consultării consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.

Art. 119. (1) Colectarea şi administrarea sumelor destinate întreţinerii, dezvoltării şi modernizării bazei materiale a unităţii de învăţământ, reprezentând o cotă-parte din contribuţia prevăzută la art. 3 din subcapitolul Comitetul de părinţi al clasei se face numai de către consiliul reprezentativ al părinţilor.

(2) Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.

(3) Fondurile colectate de consiliul reprezentativ al părinţilor se cheltuiesc numai prin decizia acestuia, din propria iniţiativă sau în urma consultării consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ..

(4) Consiliul reprezentativ al părinţilor stabileşte suma de bani care poate să fie folosită pentru situaţii urgente, la solicitarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.

 

 

Personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic

Art. 120. Legea Educaţiei Naţionale reglementează funcţiile, competenţele, responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile personalului didactic de predare şi de instruire practică şi ale personalului didactic auxiliar.

Art. 121. În sistemul naţional de învăţământ funcţionează personal didactic de predare şi de instruire practică, personal didactic auxiliar şi nedidactic cu calităţi morale, apt din punct de vedere medical, capabil să relaţioneze corespunzător cu elevii, părinţii şi colegii.

Art. 122. Personalul din învăţământ are obligaţia de a participa la programe de formare continuă, în conformitate cu specificul activităţii şi cu reglementările în vigoare, pentru fiecare categorie.

Art. 123. Personalul din învăţământ trebuie să aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile educaţionale pe care le transmite elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil.

Art. 124. Personalul din învăţământ are obligaţia să sesizeze, la nevoie, instituţiile publice de asistenţă socială/educaţională specializată, Direcţia de protecţie a copilului, în legătură cu aspecte care afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică a elevului/copilului.

Art. 125. Personalul din învăţământ trebuie să dovedească respect şi consideraţie în relaţiile cu elevii, părinţii/reprezentanţii legali ai acestora.

Art. 126. Personalului din învăţământ îi este interzis să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa intimă, privată şi familială a acestuia.

Art. 127. Personalului din învăţământ îi este interzisă aplicarea de pedepse corporale, precum şi agresarea verbală sau fizică a elevilor şi/sau a colegilor.

Art. 128. Se interzice personalului didactic să condiţioneze evaluarea elevilor sau calitatea prestaţiei didactice la clasă de obţinerea oricărui tip de avantaje, de la elevi sau de la părinţii/ aparţinătorii/reprezentanţii legali ai acestora. Astfel de practici, dovedite, se sancţionează cu excluderea din învăţământ.

Art. 129. Personalul didactic este obligat să prezinte, conform legii, rezultatele analizelor medicale solicitate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu Ministerul Sănătăţii şi Familiei şi cu Casa de Asigurări: avizul pentru examenul clinic, eliberat de către medicul de familie, examenul pulmonar, suportat de către Consiliul Local, examenul psihologic, realizat de către personalul de specialitate din Centrele de Asistenţă psihopedagogică din cadrul sistemului de învăţământ judeţean.

Art. 130. Personalul didactic de predare şi de instruire practică din învăţământul preuniversitar are drepturile şi obligaţiile prevăzute în Legea nr.1 /2011. La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin regulamentul de ordine interioară, se pot stabili drepturi şi obligaţii specifice, cu consultarea reprezentantului organizaţiei sindicale din unitate.

 

 

Acest regulament de ordine interioară a fost aprobat de Consiliul profesoral în data de 4.X.2012.

 

 

Director,

prof. Ovidiu Dan Cincă