Liceul Tehnologic „Nicolae Bălăuţă‟ Şcheia
Scheia, Iasi

Regulament

 Aprobat în Consiliul de Administraţie din 30.09.2009.  Se aplică începând cu 15.10.2009

 

 REGULAMENTUL INTERN AL ŞCOLII DE ARTE ŞI MESERII ŞCHEIA

 

CAPITOLUL I

PRINCIPII GENERALE

Art. 1. Şcoala de Arte şi Meserii Şcheia este unitate cu personalitate juridică, ordonator secundar de credite şi funcţionează în subordinea Inspectoratului Şcolar al Judeţului Iaşi.

Art. 2. Şcoala de Arte şi Meserii Şcheia îşi desfăşoară întreaga activitate promovând profesionalismul, creativitatea, inovaţia, comunicarea, lucrul în echipă, eficienţa, receptivitatea la nevoile educaţionale ale comunităţii, libertatea de exprimare, formarea caracterului, moralitatea şi spiritualitatea, gândirea critică, etc. Întreaga activitate va avea în vedere: comunicarea deschisă, spiritul colegial, realizarea integrală şi la timp a sarcinilor de serviciu, relaţii democratice, de colaborare şi sprijin reciproc, transparenţa decizională realizată prin organismele colective (Consiliul profesoral, Consiliul de administraţie), promovarea calităţii şi recompensarea personalului, etc.

CAPITOLUL II

 DISPOZIŢII GENERALE

 Art. 3. Prezentul Regulament Intern conţine norme privind desfăşurarea activităţilor instructiv – educative cu caracter şcolar şi extraşcolar, a activităţilor de natură administrativă, financiar – contabile şi de secretariat din cadrul Şcolii de Arte şi Meserii Şcheia, fiind elaborat în conformitate cu Legea Învăţământului nr. 84/1995, republicată şi cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 128/1997 Statutul personalului didactic şi Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar de Stat şi Particular, aprobat prin O.M. nr. 4925 / 08.09.2005.

 Art. 4. Regulile de disciplină şi obligaţiile reciproce ale întregului personal, precum şi ale elevilor şi părinţilor care decurg din prezentul Regulament sunt stabilite în vederea desfăşurării în condiţii optime şi la standarde ridicate de calitate a procesului instructiv – educativ, precum şi a activităţilor conexe care se desfăşoară în cadrul şcolii.

Art. 5. Regulamentul Intern este adoptat în conformitate cu legislaţia în vigoare şi nu i se substituie acesteia; necunoaşterea prevederilor prezentului Regulament nu absolvă personalul şcolii, elevii şi părinţii acestora de consecinţele încălcării lui.

Art. 6. În rezolvarea problemelor şcolii vor fi atraşi şi implicaţi următorii factori: familia, comitetul de părinţi pe clasă, Comitetul reprezentativ al părinţilor, Consiliul elevilor.

CAPITOLUL III

ORGANIZAREA ŞI CONDUCEREA ŞCOLII

Art. 7. Conducerea unităţii de învătământ preuniversitar este asigurată în conformitate cu prevederile art.126 si 145 din Legea nr.84/1995, republicata,cu modificarile si completările ulterioare, şi ale art.20,22,23,109 si 110 din Legea nr.128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 8 Drepturile si obligaţiile directorului unităţii de învătământ sunt cele prevăzute în art.51 si 109 din Legea nr.128/1997, cu modificările si completările ulterioare, la art.145 alin. (1) si (3) din Legea nr.84/1995, republicată cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentul de organizare a învătământului preuniversitar aprobat prin Ordinul ministrului Educatiei si Cercetarii nr.4747/16.10.2001 Publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.131/19.02.2002, conform articolelor 17-28, în actele normative elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, în dispoziţiile Inspectoratului Şcolar Judeţean, precum şi în prezentul regulament.

Art. 9 Directorul este subordonat Inspectoratului Şcolar Judeţean, reprezentat prin inspectorul general şcolar. Fisa postului şi fişa de evaluare ale directorului sunt elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii.

 1. ORGANE DE DECIZIE

 1.1. Consiliul Profesoral

Art. 10. Consiliul Profesoral este organismul de management şi decizie al activităţii şcolare în domeniile: curricular, extracurricular, al programelor şi activităţilor educative, al acordării premiilor şi sancţiunilor atât pentru elevi cât şi pentru profesori. Este organizat şi funcţionează conform art. 27 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi are atribuţiile prezentate în art. 28 al acestui Regulament.

Art. 11. Cumularea a 2 absenţe nemotivate la Consiliul Profesoral atrage pierderea punctajului corespunzător din fişa de evaluare, iar profesorul respectiv va fi înştiinţat în scris de faptul că aceste absenţe constituie abatere.

 1.2. Consiliul de Administraţie

Art. 12. Consiliul de Administraţie este organul de decizie al activităţii şcolare în domeniile: administrativ, al programelor de dezvoltare ale şcolii, în dezvoltarea relaţiilor de parteneriat cu comunitatea locală, politică salarială, financiară, de personal, etc. Este format conform art. 4 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a C.A. aprobat prin Ordin nr. 5271 / 2004 pentru judeţele pilot.

Art. 13. Competenţele Consiliului de Administraţie sunt prevăzute în art. 18 al acestui Regulament.

1.3. Consiliul pentru curriculum

Art. 14. Consiliul pentru curriculum este compus din responsabilii tuturor catedrelor şi colectivelor, directorii şcolii. Preşedintele Consiliului este directorul. Componenţa consiliului este aprobată în fiecare an şcolar de Consiliul profesoral.

Art. 15. Consiliul pentru curriculum elaborează:

1. proiectul curricular al şcolii: discipline opţionale, finalităţi şi obiective ale şcolii, metodologia de evaluare, criterii de selecţii ale elevilor;

2. oferta educaţională a şcolii şi strategia promoţională; analizează CDS;

3. criterii de clasificare a opţiunilor elevilor şi de întocmire corectă a schemelor orare;

4. metodologia de aplicare a activităţii de consiliere şi orientare;

5. planuri anuale şi semestriale de muncă;

6. stabileşte programa şi examenele de diferenţă pentru trecerea în ciclul superior al liceului atunci când este cazul;

7. Documentele elaborate sunt supuse aprobării Consiliului Profesoral.

Art. 16. Consiliul pentru curriculum are în subordine următoarele comisii:

• Comisiile de catedră

• Comisia de formare continuă şi dezvoltare profesională

• Comisia pentru orar.

2. ORGANE DE LUCRU

Art. 17. Organe de lucru sunt următoarele:

1. – Comisia pentru activităţi extracurriculare

2. – Responsabil de proiecte

3. – Comisia responsabililor cu activitatea de perfecţionarea

4. – Comisia pentru securitate şi sănătate în muncă

5. – Comisia PSI

6. – Comisia pentru educaţie rutieră:

7. – Comisia de disciplină

8. – Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar

9. – Comisia de Cruce Roşie / voluntariat

10. – Comisia pentru imaginea şcolii

11. – Purtător de cuvânt

12. – Comisia pentru coordonarea concursurilor şcolare, olimpiadelor

13. – Comisia pentru verificarea documentelor şcolare (cataloage, condică de prezenţă), ritmicităţii notării, absenteismului

14. – Comisia pentru protecţie civilă

15. – Comisia pentru orar

16. – Comisia pentru organizarea serviciului pe şcoală

17. – Comisia de selectare, casare, recepţie, inventariere şi valorificarea materialelor rezultate din dezmembrări şi deşeuri

18. – Comisia de investiţii şi cheltuieli materiale

19. – Comisia paritară

20. – Comisia pentru Regulamentul de Ordine Interioară (ROI)

21. – Comisia pentru fişa postului, fişa de evaluare a calificativul anual şi fişa de evaluare pentru salar de merit

22. – Comisia pentru Proiectul de Dezvoltare Instituţională (PDI)

23. – Comisia pentru monitorizarea examenelor naţionale:

24. – Comisia pentru redactarea revistei şcolare

25. – Comisia Orientare Şcolară şi Profesională (OŞP)

26. – Comisia de recepţie a produselor lactate şi de panificaţie

27. – Comisia pentru burse, „Bani de liceu”, „Euro 200”

Art. 18. (1) Comisiile se constituie anual (Consiliul de Administraţie putând decide formarea şi altor comisii), iar şefii comisiilor sunt numiţi de Consiliul de Administraţie.

 (2) Fiecare comisie va deţine o mapă care va conţine: dosarul de procese-verbale, structura comisiei, regulamentul de funcţionare al comisiei şi alte acte normative privind activitatea comisiei, planurile de activitate, rapoartele de analiză a activităţii, alte materiale. Mapa este administrată de responsabilul comisiei, şi va fi păstrată la dispoziţia directorului.

2.1. Comisiile metodice

Art. 19. Comisiile metodice funcţionează conform art. 35 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi are atribuţiile prezentate în art. 36 al acestui Regulament.;se constituie pe arii curriculare sau pe grupuri de discipline, conform hotărârii Consiliului de Administraţie. Comisiile metodice elaborează, până la sfârşitul lunii iunie, o propunere de încadrare a profesorilor pentru anul şcolar următor, ţinându-se cont de continuitate şi de planul de şcolarizare aprobat de ISJ Art. 20. Documentele catedrei sunt: (1) Tabel cu membrii comisiilor Nr. crt. Numele şi prenumele Statut Specialitatea Vechime Grad didactic (an) Studii absolv. Ultimul stagiu de formare Adresă Telefon Obs. Activităţi în timpul anului 1. (2) Încadrarea: Profesor Cls. a .....-a Cls. a .....-a Cls. a......-a Cls. a......-a Cls. a........-a Extracurric. în normă Total ore catedră Extracurric. Dirigenţie  CV membri Planul anual de activitate al catedrei Raport de activitate semestrial şi anual Repartizarea responsabilităţilor în catedră Tematica şedinţelor de catedră (una pe lună) Lista proiectelor catedrei Programele disciplinelor opţionale (avizate de I.S.J.) Planificările anuale, (individuale sau colective), planificarea calendaristică semestrială Cercuri (tabel nominal cu elevii participanţi, tematica, programul) Lista manualelor alternative şi opţiunea pentru anul în curs pe clase Oferta catedrei pentru disciplinele la decizia şcolii Graficul interasistenţelor Situaţii statistice (elaborate de catedra) care să sintetizeze activitatea catedrei şi evoluţia rezultatelor elevilor (la învăţătură, olimpiade, examene, concursuri) Informări periodice (privind rezultatele elevilor, parcurgerea materiei, ritmicitatea notării, etc.) către Consiliul de administraţie, conform unui grafic stabilit de acesta la începutul anului şcolar. Programele, planificările, planul anual al catedrei vor fi elaborate şi discutate la începutul anului şcolar.

 2.2 Responsabilul de comisie

Art. 21 Îşi desfăşoară activitatea conform art. 37 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar ;

Art.22 Coordonează de întreaga activitate metodică de perfecţionare şi cercetare pedagogică din catedră.

Art.23 Proiectează activitatea catedrei pe un an şcolar şi pe fiecare semestru, având în vedere şi programul de activităţi al unităţii.

Art. 24 Urmăreşte realizarea curriculumului şcolar la disciplinele din catedră.

Art. 25 Avizează proiectarea anuală şi semestrială a conţinuturilor.

Art. 26 Prezintă conducerii şcolii un exemplar din fiecare planificare calendaristică.

Art. 27 Ţine evidenţa participării cadrelor didactice la acţiunea de formare continuă organizată de şcoală, de Ministerul Educaţiei Naţionale, de Casa corpului Didactic şi de Inspectoratul Şcolar.

Art. 28 Are evidenţa elevilor care au solicitat disciplinele din curriculum, la decizia şcolii şi deţine cererile acestora.

Art. 29 Motivează cadrele didactice pentru perfecţionarea procesului de predare-învăţare, pentru predarea în echipă şi pentru activitatea cu grupe de elevi.

Art. 30 Efectuează asistenţe la lecţiile cadrelor didactice din catedră.

Art. 31 Realizează repartizarea claselor pentru fiecare cadru didactic, respectând pe cât posibil principiul continuităţii; prezintă această repartizare conducerii şcolii şi comisiei pentru întocmirea orarului.

Art. 32 Întocmeşte proiecte de caracterizări anuale ale cadrelor didactice şi le prezintă conducerii şcolii. Art. 33 Elaborează informări semestriale în legătură cu activitatea catedrei precum şi a fiecărui cadru didactic în ceea ce priveşte rezultatele deosebite (dar şi negative) obţinute la examene, premii, publicaţii etc.

Art. 34 Reprezintă directorul şcolii în interiorul catedrei. 2.3. Comisia educativă

Art. 35. (1)Comisia educativă coordonează activitatea educativă. (2) Comisia educativă se constituie la începutul fiecărui an şcolar, fiind formată din:  comisia diriginţilor;  comisia de activităţi extracurriculare;  comisia culturală;  responsabilul de proiecte;  comisia de organizare a serviciului pe şcoală-elevi. (3) Responsabilul comisiei educative este directorul adjunct. (4) Comisia educativă se întruneşte de două ori pe semestru şi de câte ori responsabilul sau echipa managerială consideră necesar. (5) Comisia educativă coordonează activitatea: Consiliilor claselor, Comisiei pentru burse şi a Consiliului elevilor. (6) Comisia educativă coordonează parteneriatele, organizează colaborarea şcolii cu alţi factori educaţionali: familia, comunitatea locală, părinţi etc.

Art. 36. Comisia diriginţilor este alcătuită din diriginţii tuturor claselor. (1) Consiliul de Administraţie desemnează şeful comisiei diriginţilor şi câte un responsabil pe fiecare ciclu / an de studiu. (2)Comisia diriginţilor are următoarele responsabilităţi: • Conform fişei ISJ / MEdCT; • coordonează activitatea Consiliilor clasei; • colaborează cu Comisia pentru burse, Comisia de organizare a serviciului pe şcoală, Consiliului elevilor;

Art. 37. Profesorul diriginte / consilier educativ al clasei răspunde şi coordonează întreaga activitate educativă a clasei.

(1) Profesorul diriginte va întocmi următoarele documente:

1. pentru afişierul clasei

 2. planul de activitate anual

3. planul de activitate semestrial (planificarea temelor, activităţi extracurriculare)

4. caietul dirigintelui (care trebuie să conţină fişa psihopedagogică, date personale, date familiale, fişa de evaluarea randamentului şi progresului şcolar ale elevilor)

5. inventarul clasei

6. întocmirea dosarelor pentru rechizite şi burse.

(2) Profesorul diriginte răspunde de întreaga problematică a colectivului de elevi din clasă, astfel:

1. este obligat să cunoască situaţia familială şi materială a elevilor.

2. este obligat să aplice sancţiunile prevăzute în R.O.I

3. consiliază şi orientează elevii în toate problemele formare şi de viaţă la care este solicitat.

4. relaţiile dintre diriginte şi elev sunt deschise, nestresante.

5. întocmeşte preavizele pentru exmatriculări şi le consemnează în catalog.

6. prezintă în consiliul profesoral material scris în legătură cu exmatricularea unui elev.

7. situaţiile de exmatriculări, de amânare a încheierii situaţiei la învăţătura şi de corigenţă, precum şi abaterile grave se comunică în scris părinţilor prin secretariatul şcolii.

8. răspunde de completarea corectă a catalogului şi verificarea mediilor generale.

9. urmăreşte îndreptarea greşelilor din cataloage, sesizate de conducerea şcolii sau de comisia pentru controlul cataloagelor.

(3) Dacă diriginţii desemnaţi pentru un an şcolar nu îşi vor îndeplini aceste atribuţii responsabilul Comisiei diriginţilor nu aprobă punctajele corespunzătoare din fişa de evaluare şi poate propune Consiliului de administraţie atât neplata indemnizaţiei de diriginte cât şi retragerea calităţii de diriginte. Art. 38. Consiliul clasei este format: o din toţi profesorii care predau la clasa respectivă; o liderul elevilor; o liderul părinţilor.

(1) Consiliul clasei se întruneşte de două ori pe semestru sau la solicitarea dirigintelui, a unuia dintre profesorii clasei, directorului sau la solicitarea a 2/3 din părinţii elevilor.

(2) Consiliul este statutar dacă sunt prezenţi cel puţin 2/3 din totalul membrilor săi. Hotărârile se adoptă cu majoritate simplă.

(3) În prima săptămână a anului şcolar, dirigintele clasei stabileşte graficul şedinţelor ordinare, pe care îl transmite responsabilului Comisiei diriginţilor. Celelalte şedinţe vor fi comunicate prin convocator în caietul de procese verbale, cu minimum 5 zile calendaristice înainte.

(4) Atribuţiile Consiliului clasei sunt prevăzute de art. 40 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.

Art. 39. Comisia de organizare a serviciului pe şcoală este condusă de un responsabil desemnat de Consiliul de Administraţie la începutul fiecărui an şcolar.

(1) Comisia organizează serviciul pe şcoală pentru profesori şi elevi. Planificarea se face în 3 exemplare, unul la comisie, unul la secretariat şi altul care se afişează în cancelarie.

(2) Diriginţii şi profesorii de serviciu asigură instruirea elevilor de serviciu.

Art. 39. Serviciul elevilor se desfăşoară astfel:

(1) Serviciul pe clasă I. Organizarea serviciului pe clasă:

1. toţi elevii clasei vor fi implicaţi în serviciul pe clasă.

2. pot face excepţie doar elevii care au diferite probleme medicale şi nu pot să se achite de anumite atribuţii.

3. instruirea elevilor se face de către diriginte în colaborare cu clasa respectivă.

4. fiecare diriginte va realiza, la începutul fiecărui semestru, un grafic al serviciului pe clasă pe care îl va preda, din timp, responsabilului cu serviciul pe şcoală şi îl va afişa în clasă.

5. stabilirea modului de efectuare a serviciului (nr. de elevi, ordinea, perioada) este la latitudinea dirigintelui, în funcţie de specificul grupului.

 II. Atribuţiile elevului de serviciu pe clasă

1. se prezintă la cursuri cu 10 minute înainte de începerea acestora şi părăsesc ultimii sala de clasă.

2. în cazul în care clasa învaţă după-amiază, elevul de serviciu pe clasă va prelua clasa de la tura de dimineaţă, pentru a fi identificate eventualele stricăciuni sau lipsuri.

3. se va ocupa de curăţenie pe parcursul întregului program: - aerisirea clasei; - curăţenia clasei; - avertizarea elevilor la care nu este curăţenie la / în bancă; - ştergerea tablei, asigurarea necesarului de cretă; - răspunde la solicitarea cadrelor didactice cu privire la materialele didactice din ziua respectivă, în caz că nu există un responsabil cu acest lucru.

4. se ocupă de legătura cu dirigintele, iar legătura cu directorul şi cu secretariatul se va realiza prin intermediul elevului de serviciu pe şcoală.

5. comunică dirigintelui elevii care nu respectă regulile de menţinere a curăţeniei sau a disciplinei în ziua respectivă.

6. comunică, la cererea cadrelor didactice, elevii absenţi din ziua / ora respectivă, prin informare corectă în prealabil.

7. răspunde de udatul florilor la sfârşitul programului, în cazul în care clasa este amenajată în acest sens şi nu există deja un responsabil cu acest lucru.

8. răspunde de gestiunea clasei, comunică dirigintelui, îngrijitorului, elevului de serviciu pe şcoală, după caz, lipsa sau deteriorarea unor obiecte din clasă.

9. în timpul activităţilor care se desfăşoară în cabinete, laboratoare, sala de sport încuie sala şi avertizează elevii că bunurile de valoare nu se lasă în clasă.

10. în cazul unor situaţii deosebite din perioada pauzelor (stare de rău, conflicte, accesul unor persoane străine) va anunţa, după caz, elevul de serviciu pe şcoală, dirigintele, profesorul de serviciu. 11. consemnează într-un proces-verbal tip evenimentele deosebite înregistrate pe parcursul zilei; dacă nu se predă procesul-verbal sau dacă evenimentele consemnate nu sunt conforme cu realitatea se consideră abatere disciplinară şi se sancţionează conform Regulamentului Intern.

12. are obligaţia să anunţe verbal elevul de serviciu pe şcoală imediat ce s-a petrecut un eveniment grav; ulterior, elevul de serviciu pe clasă va consemna evenimentul respectiv în procesul verbal.

13. predă procesul-verbal elevului de serviciu pe şcoală.

 III. 1. Neachitarea corectă de sarcini poate atrage după sine sancţionarea elevului, în funcţie de hotărârea dirigintelui / a consiliului clasei.

2. Elevii care se achită în mod exemplar pot fi evidenţiaţi / recompensaţi de diriginte sau de consiliul consultativ al părinţilor.

3. Atribuţiile elevului de serviciu pe clasă vor fi afişate în fiecare clasă. (2) Serviciul pe şcoală

 I. Organizarea şi instruirea elevilor

1. Organizarea şi instruirea elevilor în vederea efectuării serviciului pe şcoală se face de către dirigintele clasei.

2. Vor efectua serviciul pe şcoală câte doi elevi pe tură.

3. Pot fi excluşi din serviciul pe şcoală elevii ai căror părinţi cer acest lucru.

4. Fiecare diriginte va realiza un grafic al serviciului pe şcoală pe care îl va preda, din timp, responsabilului cu serviciul pe şcoală, îl afişează în clasă şi va anunţa cu 2-3 zile înainte dirigintele a cărui clasă va urma să efectueze serviciul.

5. Repartizarea claselor privind efectuarea serviciului pe şcoală se va face de către responsabilul cu serviciul elevilor la începutul semestrului.

 II. Atribuţiile elevului de serviciu în timpul desfăşurării activităţii:

1. elevii de serviciu vor purta ecusonul de identificare.

2. elevii se vor prezenta cu 15 de minute înainte de începerea programului.

3. elevii vor fi instruiţi la începutul fiecărei ture de către profesorii de serviciu din ziua respectivă şi vor semna în condica elevului de serviciu.

4. elevii primesc de la profesorul de serviciu pe şcoală orarul personal al acestuia din ziua respectivă, pentru ca profesorul să poată fi contactat de elev în cazul unor situaţii deosebite.

5. verifică, împreună cu profesorul de serviciu pe şcoală, ţinuta elevilor la intrarea acestora în şcoală şi consemnează într-un registru abaterile de la ţinuta decentă.

6. elevii au obligaţia de a suna de pauză şi pentru începerea orei la momentul exact, consemnat în grafic.

7. în perioada pauzelor: - elevii de serviciu se vor ocupa cu legătura dintre elevi / părinţi / alte persoane cu cadrele didactice (cancelarie, director) sau cu serviciul secretariat; - vor distribui, la cerere, creta la elevii de serviciu pe clase; - vor împiedica pătrunderea elevilor pe coridorul afectat cadrelor didactice; - vor dirija trecerea elevilor spre preluarea produselor (lapte, corn);

8. pe toată perioada serviciului vor legitima toate persoanele care nu fac parte dintre angajaţii şcolii şi vor nota datele în condica de serviciu.

9. vor răspunde la anumite solicitări în interesul şcolii din partea cadrelor didactice de serviciu, dar cel puţin unul dintre ei va asigura prezenţa la uşa de intrare.

10. vor anunţa, după caz, profesorului de serviciu orice situaţie / incident care le depăşeşte atribuţiile. 11. vor adopta un comportament exemplar şi un limbaj adecvat pe toată perioada serviciului.

12. nu au voie să părăsească serviciul pe şcoală fără să anunţe pe profesorul de serviciu sau pe directorul de serviciu.

13. în situaţii deosebite (lucrări, teze, probleme de sănătate etc.) vor anunţa profesorul de serviciu sau pe diriginte din timp şi vor fi înlocuiţi pentru perioada respectivă de o grupă dintr-o altă clasă stabilită de profesorul de serviciu pe şcoală şi consemnată în registrul serviciului pe şcoală.

14. vor avea în grijă condica elevului de serviciu şi vor completa corect numai aspectele necesare.

15. pe toată perioada orelor, la cerinţa profesorului de serviciu, vor trece în clase şi vor solicita profesorului de la ora respectivă să-i informeze cu privire la frecvenţa şi la ţinuta clasei respective.

16. elevii au obligaţia de a trece corect în foile respective informaţiile primite de la profesori.

17. elevii primesc, la sfârşitul programului fiecărei clase, de la elevul de serviciu pe clasă, un proces-verbal în care sunt consemnate evenimentele deosebite înregistrate pe parcursul zilei.

18. elevii înmânează procesele-verbale de la toate clasele din tura respectivă profesorului de serviciu. III. La sfârşitul serviciului: - va părăsi serviciul după ce preda procesele-verbale profesorului de serviciu.

 IV. Profesorii de serviciu pe şcoală vor comunica diriginţilor elevii care nu se achită de sarcini în timpul serviciului pentru ca acestora să nu li se mai permită să fie de serviciu pe şcoală şi să fie sancţionaţi în funcţie de deciziile profesorului diriginte.

 Art. 40 Zilnic, serviciul pe şcoală va fi asigurat de profesorii programaţi. Programarea serviciului pe liceu se stabileşte înaintea începerii perioadei, profesorii iau cunoştinţă prin afişarea graficului la avizier.

 (1) Profesorul de serviciu

1. Fiecare cadru didactic are obligaţia de a îndeplini sarcina de profesor de serviciu pe şcoală, conform graficului stabilit la începutul anului şi afişat în cancelarie şi hol intrare

2. Vin la şcoală cu 15 minute înainte de inceperea programului si pleaca dupa ce au predat schimbul a. pentru tura de dimineaţă va fi prezent în şcoală între 7.45 şi 13.50. b. pentru tura de după amiază va fi prezent în şcoală între orele 12.45 şi 18.00.

3. În cazul în care schimbul nu se prezintă, se anunţă directorul şi nu se părăseşte serviciul până nu se asigură persoana de schimb

4. Verifică prezenţa elevilor de serviciu şi îndrumă activitatea acestora

5. Controlează localul şcolii, ferestre, apă, lumină, securitatea , curăţenia

6. Supraveghează intrarea elevilor la primele ore de curs şi verifică ţinuta elevilor ( nu se admit pantaloni scurţi, machiaj strident, ţinută provocatoare ş.a). Elevii care nu îndeplinesc cerinţele de mai sus vor fi consemnaţi de către elevul de serviciu pe şcoală şi vor fi sancţionaţi conform prevederilor Regulamentului intern al şcolii.

7. Verifică prezenţa profesorilor la ore şi asigură suplinirea profesorilor absenţi cu profesorii aflaţi în ore libere

8. Scrie orarul în condica de prezenţă

9. Urmăresc consemnarea conţinuturilor lecţiei în condica de prezenţă şi semnarea integrală a orelor 10. Verifică ordinea şi disciplina în pauze, pe culoare şi in curtea scolii

11. Supraveghează elevii în timpul pauzelor

12. Controlează activitatea elevilor de serviciu

13. Verifică persoanele străine care intra in scoala

14. Interzic accesul la oră cadrelor didactice aflate sub influenţa alcoolului şi semnaleaza conducerii această situaţie

15. Iau măsuri de atenuare a conflictelor iscate în unitatea şcolară şi de informare a conducerii în cazul în care se impune acest lucru

16. Avizeaza părăsirea unităţii de către elevii aflaţi în situaţii speciale, după ce a fost luată legătura cu părinţii acestora, şi s-a adus la cunoştinţă conducerii

17. Controlează intrarea punctuală la ore a elevilor şi profesorilor

18. Interzic intrarea elevilor şi a persoanelor străine în cancelarie

19. Asigură acordarea primului ajutor în situaţii care necesita acest lucru

20. Controlează grupurile sanitare pentru asigurarea normelor de curăţenie

21. Profesorul de serviciu poate solicita personalului nedidactic să-l sprijine în rezolvarea unor probleme apărute în intervalul cât îşi desfăşoară serviciul. Are dreptul să dea dispoziţii personalului de întreţinere pentru a remedia problemele apărute.

22. Profesorul de serviciu consemnează evenimentele deosebite care se petrec în perioada desfăşurării serviciului sau având în vedere procesele verbale primite de la elevii de serviciu pe şcoală şi pe clasă.

23. Au în vedere siguranţa cataloagelor, verificand existenţa acestora la începutul şi la sfârşitul turei sale. Se asigură la sfârşitul zilei dacă sunt încuiate. Dacă un cadru didactic constată lipsa unui catalog se va adresa profesorului de serviciu pe şcoală care va încerca să remedieze situaţia, în caz contrar se va consemna în procesul verbal.

24. Asigura părăsirea localului de către toţi elevii după încheierea orelor de curs Dacă profesorii de serviciu nu-şi realizează atribuţiile vor fi depunctaţi în fişa de evaluare anuală cu câte 2 puncte, la propunerea şefului Comisiei educative (pentru fiecare nerealizare de atribuţii).

Art. 41 Componenţa comisiei de activităţi extracurriculare este stabilită de Consiliul de Administraţie.

(1) Comisia de activităţi extracurriculare este subordonată directorului adjunct (directorul educativ).

 (2) Comisia de activităţi extracurriculare colaborează cu responsabilul comisiei diriginţilor cu care întocmeşte proiectul activităţilor extracurriculare (parte a proiectului managerial al şcolii) pentru anul şcolar în curs şi rapoartele de activitate semestriale şi anuale

(3) Comisia are următoarele atribuţii: • centralizează activităţile propuse de fiecare comisie metodică, elevii participanţi şi programul; • propune activităţi pentru petrecerea timpului liber (spectacole, tabere, excursii ); • organizează activitatea corului, formaţiile culturale şi sportive; • coordonează pregătirea şi desfăşurarea serbărilor şcolare, a concursurilor şcolare.

2.4. Comisia responsabililor cu activitatea de perfecţionare

Art. 42 Comisia responsabililor cu activitatea de perfecţionare se constituie la începutul fiecărui an şcolar.

 (1) Comisia se întruneşte lunar şi ori de câte ori este nevoie.

(2) Scopurile Comisiei de perfecţionare metodică sunt: • sprijinirea personalului didactic în aplicarea reformei sistemului educaţional şi în îmbunătăţirea activităţii didactice; • informarea promptă a personalului didactic cu privire la planuri de învăţământ, curriculum, programe şcolare, etc., şi a modului de aplicare a acestora; • Propune şi realizează activităţi de formare continuă la nivelul corpului profesoral pe baza unei analize de nevoi semestriale şi anuale; • Asigură baza de date referitor la activităţile de formare continuă şi dezvoltare profesională organizate la care au participat cadrele didactice ale şcolii.

(3) Atribuţiile Comisiei responsabililor cu activitatea de perfecţionare • să menţină permanent contactul cu I.S.J. şi cu alte instituţii abilitate, informându-se cu privire la modificările ce pot apărea în curriculum, modalităţi de evaluare şi a modului de aplicare a acestora; • să menţină legătura cu instituţiile abilitate cu formarea şi dezvoltarea profesională; • să informeze personalul didactic referitor la modificările care apar; • să elaboreze materiale de sinteză pe diferite teme (curriculum, evaluare, metode şi strategii didactice, manuale alternative, consiliere şi orientare, etc.); • să sprijine personalul didactic prin stagii de formare în activitatea de perfecţionare şi susţinere a examenelor de grade didactice la cererea acestora; • să sprijine, din punct de vedere metodic, profesorii aflaţi la începutul activităţii didactice; • să organizeze seminarii, lecţii deschise, discuţii pe diferite probleme.

2.5. Comisia de orar

Art. 43. Comisia de orar este formată din membri desemnaţi de director şi este aprobată de Consiliul de Administraţie.

(1) Atribuţiile comisiei sunt următoarele: • alcătuieşte orarul şcolii şi-l propune directorului spre avizare; • modifică orarul şcolii când este cazul (mişcarea cadrelor didactice, comunicări M.E.C., I.S.J. ...), afişează orarul claselor şi al cadrelor didactice şi asigură transmiterea la clase.

(2) Programul de funcţionare al şcolii este stabilit în fiecare an, înainte de începerea cursurilor de Consiliul de Administraţie. Modificările ulterioare sunt efectuate de Consiliul de Administraţie cu aprobarea Consiliului Profesoral.

2.6. Comisia de protecţie civilă

Art. 44. Comisia de protecţie civilă este constituită şi funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(1) Atribuţiile comisiei sunt: • Stabilirea unui program semestrial de popularizare şi avertizare a elevilor în privinţa calamităţilor provocate de dezastre naturale (cutremure, inundaţii, incendii) sau produse de om (incendii, războaie, poluare radioactivă, chimică, etc.). • Elaborarea PLANULUI UNIC AL ŞCOLII PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ care să vizeze pregătirea elevilor pentru a reacţiona rapid şi eficient în cazul producerii accidentelor mai sus menţionate. • Stabilirea şi menţinerea unor contacte permanente cu factorii responsabili în protecţie civilă de la nivelul judeţului Iaşi (Inspectorat Şcolar, Inspectoratul pentru situaţii de urgenţă etc.). • Elaborarea unor materiale informative pentru documentarea profesorilor şi elevilor în protecţie civilă; organizarea unor lecţii deschise, dezbateri, includerea unor teme adecvate în tematica orelor de dirigenţie.

2.7. Comisia de securitate şi sănătate în muncă

Art. 45. Este constituită şi funcţionează în conformitate cu Legea 90/1996 privind normele generale de protecţie a muncii.

(1) Comisia are în componenţă: şefii de catedră ai disciplinelor ce folosesc laboratoare, săli de sport, diriginţii claselor, laboranţi, secretar, administrator.

(2) Componenţa comisiei se stabileşte la fiecare început de an şcolar şi este coordonată de un preşedinte desemnat de Consiliul de Administraţie.

 (3) Atribuţiile Comisiei de protecţie a muncii constau în: o elaborarea normelor de protecţie a muncii pe diferite compartimente şi activităţi ţinând cont de riscurile şi accidentele ce pot interveni. o organizarea instructajelor de protecţie a muncii pe activităţi (la fiecare două luni) o efectuarea instructajelor de protecţie a muncii pentru activităţi extracurriculare (de către conducătorii activităţilor) o elaborarea de materiale informative cu privire la riscurile de accidente ce pot apărea în şcoală şi în afara şcolii o asigurarea condiţiilor normale de desfăşurare a activităţilor şcolii în colaborare cu administraţia.

(4) Comitetul de securitate şi sănătate în muncă se întruneşte semestrial şi ori de câte ori este nevoie. Art. 46. Comisia de Cruce Roşie face parte din Comitetul de securitate şi sănătate în muncă. Comisia este formată din 3 membri dintre care Consiliul de administraţie desemnează un responsabil. Comisia ia măsuri de echipare a cabinetelor, sălilor de sport, cu truse medicale şi măsuri de instruire a cadrelor didactice şi a elevilor privind acordarea primului ajutor în caz de accidente. o Comisia funcţionează pe baza unui program de activitate anual. o Comisia asigură informarea elevilor privind măsurile de prevenire şi înlăturare a unor maladii. o Comisia difuzează în toate clasele sfaturi generale privind igiena personală şi colectivă. o Comisia asigură informarea elevilor privind măsurile de combatere a tabagismului, alcoolismului, consumului de droguri. o Comisia organizează un cerc „Sanitarii pricepuţi”; pregăteşte echipaje care participă la concursuri specifice. o Comisia are legături cu Crucea Roşie – filiala Iaşi, căreia i se subordonează, cât şi cu organizaţii internaţionale care au ca scop menţinerea sănătăţii elevilor. o Comisia colaborează cu medicul liceului şi cu alţi medici de specialitate.

2.8. Comisia de prevenire şi stingere a incendiilor (PSI)

Art. 47. Atribuţiile comisiei PSI sunt: o Organizează activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor prin plan anual de muncă. o Urmăreşte realizarea acţiunilor stabilite şi prezintă periodic normele şi sarcinile de prevenire şi stingere ce revin personalului şi elevilor precum şi consecinţele diferitelor manifestări de neglijenţă şi nepăsare. o Întocmeşte necesarul de mijloace şi materiale pentru PSI şi solicită conducătorului de unitate fondurile necesare. o Difuzează în sălile de clasă, laboratoare, cabinete etc., planurile de evacuare în caz de incendiu şi normele de comportare în caz de incendiu. o Elaborează materiale informative şi de documentare care să fie utilizate de diriginţi, profesori, laboranţi în activitatea de prevenire a incendiilor.

2.9. Comisia de selecţie, casare, recepţie, inventariere şi valorificarea materialelor rezultate din dezmembrări şi deşeuri

Art. 48. Comisia este stabilită de către Consiliul de Administraţie, de regulă din personalul implicat în activitatea legată de recepţia respectivă:director, contabil, etc.

Art. 49. Comisia de inventariere este stabilită de către Consiliul de Administraţie, de regulă din personalul implicat în activitatea legată de inventarul respectiv:profesori specialitate, personal. 2.10. Comisia de disciplină

Art. 50. Comisia de disciplină se poate organiza pe 2 subcomisii: • Disciplină profesori • Disciplină elevi (1) Fiecare subcomisie activează independent şi se constituie atunci când este cazul, asigurând analiza tuturor situaţiilor de nerespectare a legislaţiei şi luând măsurile legale ce se impun pentru ameliorarea activităţii.

(2) Subcomisia întocmeşte un raport care este prezentat Consiliului de Administraţie.

(3) Subcomisiile au şi rol ameliorativ, de mediator atunci când este cazul.

CAPITOLUL IV PROCESUL INSTRUCTIV – EDUCATIV

1. PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT. STANDARDELE PROCESULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT

Art. 51. În cadrul procesului de învăţământ, cadrele didactice exercită asupra elevilor, în mod conştient şi sistematic, un ansamblu de acţiuni pentru formarea personalităţii acestora în concordanţă cu cerinţele idealului educaţional prevăzut de Legea Învăţământului.

(1) În procesul instructiv – educativ rolul conducător îl are cadrul didactic care conduce acest proces potrivit obiectivelor activităţii.

(2) În procesul instructiv – educativ cadrul didactic interacţionează şi conlucrează cu elevii, dezvoltând un real parteneriat cu aceştia.

(3) Predarea este activitatea profesorului de comunicare a cunoştinţelor, de organizare, coordonare şi stimulare a activităţii elevilor în vederea asigurării unui cadru adecvat formării personalităţii acestora. (4) Învăţarea înglobează totalitatea acţiunilor şi deprinderilor pe care trebuie să le întreprindă/dezvolte elevul în procesul de învăţământ.

Art. 52. Procesul instructiv – educativ se realizează prin activităţi curriculare (lecţii, ore de laborator) şi extracurriculare (cercuri, formaţii artistice, echipe sportive etc.).

(1) Personalul didactic are dreptul de utilizare a tuturor echipamentelor din dotare, care le sunt necesare în procesul instructiv – educativ şi pentru propria perfecţionare (calculatoare, copiatoare, aparatură audio-video etc.) cu condiţia asigurării consumabilelor necesare. Pentru activităţile realizate în cadrul comisiilor metodice, şcoala trebuie să asigure consumabilele.

(2) Toate cadrele didactice din şcoală au datoria de a se preocupa de conservarea şi îmbunătăţirea bazei materiale a şcolii şi de a utiliza, cu responsabilitate, resursele materiale din dotare. Este interzisă folosirea, în interes personal, a materialelor didactice şi a echipamentelor aflate în dotarea scolii.

Art. 53 În învăţământ se urmăreşte realizarea competenţelor disciplinare, dezvoltarea creativităţii, abilităţilor de comunicarea ale elevilor şi formarea atitudinilor fundamentale ale elevilor.

(1) Competenţele disciplinare constau în capacităţi de muncă intelectuală (proprii unei gândiri sistematice).

(2) Atitudinile fundamentale constau în comportamente necesare integrării în activitatea socio – economică în formarea de atitudini faţa de propria persoană şi societate.

Art. 54. Notele şi absenţele se înregistrează în catalog numai cu cerneală albastră.

 (1) Data notei este în conformitate cu orarul clasei şi reprezintă ziua în care elevul a prezentat profesorului răspunsurile solicitate.

2. STRUCTURA ANULUI ŞCOLAR

Art. 55. Structura anului şcolar este stabilită de M.E.C. în fiecare an şcolar.

(1) Deschiderea cursurilor se realizează în mod festiv pe baza unui program special, in prima zi a anului şcolar.

(2) Încheierea cursurilor se marchează prin festivitatea de premiere a elevilor merituoşi prilej cu care se atribuie diplome şi premii elevilor clasaţi pe primele locuri în clasele respective şi menţiuni celor care s-au distins în diferite ocazii. Premiile se atribuie conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat. Diriginţii propun premii speciale şi menţiuni, care se aprobă în comisia educativă. Diriginţii claselor asigură completarea (scrierea) diplomelor. Festivitatea de premiere se organizează după un program stabilit de Consiliul de Administraţie şi comisia educativă. Elevilor premianţi care nu se prezintă la festivitate le vor fi transmise diplomele, iar premiile vor fi reţinute la şcoală. La festivitatea de premiere este obligatorie prezenţa diriginţilor (care înmânează diplomele) şi a cadrelor didactice. Participanţii la festivitatea de premiere pot pleca doar după încheierea acesteia.

(3) Pe parcursul festivităţilor de deschidere-închidere disciplina este asigurată de cadrele didactice desemnate de Consiliul de Administraţie (care stabilesc dispunerea claselor) şi de profesorii diriginţi/consilieri educativi ai claselor (aceştia sunt obligaţi să însoţească clasa sau să desemneze un înlocuitor).

(4) PREMIEREA - pentru rezultate deosebite la învăţătură şi disciplină, elevii cu media 10 la purtare primesc următoarele premii la sfârşitul anului şcolar : premiul I elevul cu media cea mai mare din clasă, dar nu mai mică de 9,50 premiul II elevul clasat al doilea cu media 9,00 premiul III elevul clasat al treilea (în ordinea descrescătoare a mediilor) menţiuni elevii clasaţi pe poziţiile 4,5,6 în ordinea descrescătoare a mediilor generale premii speciale elevilor evidenţiaţi în activităţi deosebite şi se acordă la propunerea prof. diriginte, cu avizul Consiliului Profesorilor clasei. În cazul în care la o clasă nu există medii generale 9,50 se va acorda premiul I elevului cu media cea mai mare (dar 9,00), celelalte premii revenind elevilor în ordinea descrescătoare a mediilor (premiul II pentru media generală 8,50; premiul III pentru media generală 8,00).

 Art. 56 În cazuri de epidemii, calamităţi naturale sau condiţii improprii desfăşurării activităţii, Consiliul de administraţie suspendă cursurile cu aprobarea Inspectoratului Şcolar. În astfel de situaţii, Consiliul de administraţie va stabili măsuri de parcurgere integrală a programei până la sfârşitul anului şcolar. Aceste măsuri se aprobă de Consiliul profesoral. 3. PROGRAMUL ŞCOLAR. ORARUL ŞCOLAR

Art. 57. Orele de începere şi încheiere a cursurilor se aprobă de Consiliul de administraţie la propunerea directorului .

 Art. 58. Orarul şcolii se întocmeşte de Comisia de orar şi se aprobă în Consiliul de Administraţie înainte de începerea cursurilor.

(1) Durata orei de curs este de 50 minute. Profesorul răspunde de întreaga activitate şi de securitatea elevilor pe parcursul celor 50 min.

(2) Nerealizarea celor 50 minute în totalitate atrage după sine tăierea orei în condică de către director/director adjunct (care va scrie cu cerneală roşie „Oră neefectuată” şi va semna). Aceasta echivalează cu o notă observatorie, atrăgând după sine diminuarea corespunzătoare a salariului.

(3) În condica de prezenţă profesorii scriu cu cerneală albastră. Directorul verifică modul de completare a condicii şi marchează cu cerneală roşie orele neefectuate sau nesemnate. Sunt interzise orice alte consemnări în condică.

(4) Profesorul este obligat să consemneze absenţele în catalog şi să colaboreze cu profesorul diriginte/consilier al clasei pentru combaterea absenteismului.

(5) Profesorul este obligat să consemneze zilnic în condica de prezenţă titlul lecţiei realizate efectiv în ziua respectivă cu fiecare din clasele la care a avut ore. Nesemnarea condicii de prezenţă constituie abatere şi se sancţionează prin notă observatorie.

 Art. 59. Activităţile extracurriculare (pregătirea suplimentară, cercurile, activităţile cultural artistice, sportive etc.) se desfăşoară în afara orarului şcolii cu excepţia activităţilor plătite.

(1) Conducătorii activităţilor extracurriculare le vor consemna zilnic în condica de prezenţă.

(2) Organizarea, evidenţa şi răspunderea acestor activităţi revine catedrelor/comisiilor şi Consiliului pentru curriculum.

(3) După orice activitate extracurriculară profesorii realizează unui raport-tip asupra activităţii respective în care vor consemna tipul, tema activităţii, numărul elevilor participanţi, numele profesorilor / altor persoane implicate şi o scurtă evaluare. Raportul se depune la responsabilul comisiei Consiliere (diriginţilor).

(4) Pentru activităţile ce se desfăşoară în afara teritoriului şcolii profesorul diriginte / consilier al clasei va realiza instructajul pentru asigurarea securităţii elevilor, va întocmi întreaga documentaţie necesară: tabel nominal de luare la cunoştinţă a normelor de securitate, declaraţii ale părinţilor, cererea avizată de conducerea şcolii, alte documente solicitate de ISJ.

Art. 60. Ordinea şi disciplina se asigură de cadrele didactice, personal auxiliar, profesori de serviciu şi conducerea şcolii.

4. PLANURI CADRU DE ÎNVĂŢĂMÂNT. PROGRAME. MANUALE ŞCOLARE

Art. 61. Întreaga activitate desfăşurată de profesori cu elevii la clasă se realizează pe baza cunoaşterii temeinice şi respectării obligatorii a prevederilor planurilor cadru şi programelor şcolare, aprobate de M.Ed.C.T. (pentru orele din trunchiul comun) şi a opţiunilor elevilor pe baza ofertei şcolii(pentru disciplinele opţionale). Catedrele au obligaţia de a elabora programele pentru disciplinele opţionale pentru anul şcolar viitor şi a obţine aprobarea I.S.J. până la începutul fiecărui an şcolar.

Art. 62 Respectarea numărului de ore pentru fiecare disciplină (de trunchi comun sau opţional), a conţinutului programelor, şi parcurgerea integrală şi ritmică a materiei sunt obligatorii pentru toţi profesorii. Nerespectarea acestor cerinţe, predarea la un nivel scăzut sau la un nivel ce depăşeşte posibilităţile de înţelegere şi asimilare ale elevilor, constituie abateri şi se sancţionează conform prevederilor Statutului personalului didactic.

Art. 63. Materia de studiu prevăzută în programele şcolare se repartizează pe lecţii prin planificările curriculare anuale şi planificările calendaristice semestriale care se întocmesc de profesori pentru fiecare obiect şi clasă înaintea începerii cursurilor. Structura planificărilor este stabilită de fiecare catedră conform solicitărilor ISJ. Semestrial se întocmeşte planificarea calendaristică, pe teme / lecţii şi ore. Planificările se definitivează în plenul catedrei şi sunt aprobate de responsabilul comisiei metodice. Acesta le prezintă pentru vizare administrativă conducerii şcolii in cel mult 1 săptămână de la începerea fiecărui semestru. Câte un exemplar din planificarea curriculară şi un exemplar din planificarea calendaristică se depun la dosarul catedrei, şi câte unul se află la profesor. Şeful catedrei verifică lunar stadiul parcurgerii programei.

 Art. 64. În şcoală se vor utiliza numai manuale aprobate de M.E.C.T.

5. CONSTITUIREA CLASELOR Art. 65. Clasele se constituie la începutul anului de studiu

Art. 66. Clasele de început de ciclu se formează în funcţie de media obţinută în anul şcolar anterior (dacă este cazul elevii sunt testaţi la începutul anului şcolar pentru o mai bună apreciere)

 6. EVALUAREA REZULTATELOR ELEVILOR

Art. 67. Evaluarea se face ritmic conform metodologiei stabilite de Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare respectându-se prevederile art. 51 – 52 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar. Comisia de verificare a ritmicităţii notării realizează (conform programului managerial), rapoarte periodice care sunt afişate. Profesorul care nu asigură notarea ritmică va fi sancţionat prin scăderea cu 2 puncte / a punctajului aferent fişei de evaluare pentru stabilirea calificativului anual. Consiliul de administraţie analizează fiecare situaţie în parte. Se interzice personalului didactic să condiţioneze evaluarea elevilor sau calitatea prestării activităţii didactice la clasă de obţinerea oricărui tip de avantaje de la elevi sau de la părinţii / reprezentanţii legali ai acestora. Astfel de practici dovedite se sancţionează cu excluderea din învăţământ (art. 84 Regulament de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar).

7. ÎNCHEIEREA SITUAŢIEI ŞCOLARE

Art. 68. Evaluarea şi încheierea situaţiei şcolare se face conform capitolului VI din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.

CAPITOLUL V RESURSE UMANE

1. CADRELE DIDACTICE

Art. 69. Profesorii au următoarele obligaţii:

1. îndeplinirea atribuţiilor prevăzute în fişa individuală a postului la termenele stabilite;

2. îndeplinirea sarcinilor trasate de organele de decizie şi de lucru (directori, responsabili catedre, comisii);

3. de a participa efectiv la activităţile tuturor comisiilor din care fac parte;

4. de a efectua planificările şi a le prezenta responsabililor comisiilor metodice în prima zi a semestrului (sau, cel târziu, la termenele stabilite în cazul unor situaţii obiective );

5. să se preocupe de formarea continuă în specialitate şi psihopedagogică (prin studiu individual şi participarea la acţiunile de perfecţionare organizate de catedră, şcoală, I.S.J., susţinerea gradelor didactice);

6. pregătirea permanentă şi cu responsabilitate a tuturor activităţilor didactice. Stagiarii precum şi cadrele desemnate de Consiliul de Administraţie vor întocmi planuri de lecţie. Cadrele didactice care au definitivatul vor pregăti pentru fiecare oră o schiţă de plan;

7. întocmirea corectă şi transmiterea în termen a statisticilor şi informării solicitate de responsabilii comisiilor şi echipa managerială;

8. să folosească un limbaj şi un comportament corespunzător în relaţiile cu elevii, cu părinţii, cu celelalte cadre didactice şi personalul şcolii;

9. să nu lezeze în nici un mod personalitatea elevilor, să nu primejduiască sănătatea lor fizică şi psihică;

10. sunt interzise cu desăvârşire pedepsele corporale;

11. să respecte deontologia profesională;

12. să nu desfăşoare activităţi politice şi de prozelitism religios în şcoală;

13. să nu lipsească nemotivat de la ore;

14. să consemneze absenţele (la începutul orelor) şi notele acordate în catalog(în cazul grupelor de limbi moderne catalogul va fi luat de profesorul care rămâne în sala de clasă); profesorii care utilizează catalogul personal au obligaţia de a consemna absenţele şi notele în catalogul oficial la sfârşitul fiecărei zile de curs;

15. să ia măsuri de recuperare pentru elevii cu ritm mai lent de învăţare şi să desfăşoare activităţi suplimentare cu elevii capabili de performanţă;

16. să respecte programa şcolară şi ordinele M.E.C.T. privind volumul temelor de acasă pentru a nu suprasolicita elevii;

17. să nu recomande teme de vacanţă decât cu caracter facultativ;

18. să încheie situaţia şcolară (media semestrială) a elevilor în ultima oră de curs;

19. să realizeze evaluarea elevilor ţinând cont de prevederile codului / regulilor de evaluare;

20. să discute cu părinţii evaluarea elevilor în orele de consultaţii stabilite la începutul anului şcolar;

21. să completeze şi să asigure păstrarea în bune condiţii a documentelor şcolare: cataloage, condica de prezenţă (care se completează zilnic,în conformitate cu tema realizată în cadrul orei respective), precum şi rapoartele de autoevaluare, evaluare, etc.;

22. organizarea oricărui tip de manifestare, cu caracter extraşcolar, în care sunt implicate cadre didactice / nedidactice şi elevi ai şcolii şi care necesită aprobare, se aduce la cunoştinţa conducerii şcolii cu cel puţin 5 zile înainte de desfăşurarea evenimentului. În caz contrar, toate responsabilităţile revin persoanelor care au organizat acţiunea respectivă;

23. cadrele didactice care desfăşoară cu elevii activităţi extraşcolare şi extracurriculare primesc, pe baza unui proiect, confirmarea participării sub forma unei adeverinţe eliberată de secretariatul şcolii; 24. dacă un membru al personalului şcolii nu poate fi prezent la program, din motive medicale, atunci acesta are obligaţia să anunţe conducerea şcolii, prin intermediul secretariatului, înainte de începerea programului;

25. învoirile din timpul programului se pot obţine prin cerere adresata directorului;

26. diriginţii au obligaţia de a ţine evidenţa învoirilor medicale şi de la părinţi într-un dosar special pe durata întregului an;

27. sunt interzise acţiunile de natură să afecteze imaginea publică a Şcolii de Arte şi Meserii Şcheia; 28. cadrele didactice vor avea o ţinută vestimentară decentă compatibilă cu calitatea de dascăl;

29. cadrele didactice au obligaţia: o de a aduce la cunoştinţa elevilor, în prima săptămână de şcoală, şi părinţilor / reprezentanţilor legali, în prima lună de şcoală, reglementările Regulamentului Intern şi Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar - 2005 o de a face instructajul privind protecţia muncii în şcoală şi asigurarea sănătăţii / securităţii în perioada programului şcolar / activităţilor extraşcolare şi extracurriculare, conform cu materialele puse la dispoziţie de responsabilul pentru Comisia de securitate.

30. În cadrul întâlnirilor, se vor întocmi procese-verbale semnate de elevi şi părinţi.

31. Cadrele didactice au obligaţia de a supraveghea elevii pe parcursul procesului instructiv-educativ în perimetrul scolii.

32. Se interzice scoaterea elevilor de la orele de curs fără aprobarea scrisă a conducerii unităţii. Solicitările cadrelor didactice pentru scoaterea elevilor de la ore în vederea participării la activităţi extracurriculare vor fi depuse din timp sub formă de cerere adresată directorului unităţii, cu precizarea numelui elevilor şi a perioadei în care vor absenta. Diriginţii vor motiva absenţele acestor elevi numai în baza cererii aprobată de director.

33. Cadrele didactice care organizează activităţi extraşcolare / extracurriculare sau însoţesc elevii în aceste activităţi, au obligaţia de a-i supraveghea pe elevi pe parcursul desfăşurării activităţii respective.

34. Dirigintele trebuie să solicite implicarea părinţilor în stabilirea CDŞ-urilor; este obligat să informeze părinţii asupra metodologilor de organizare şi desfăşurare a examenelor.

35. Pentru activităţile extraşcolare / extracurriculare profesorii vor selecta cu prioritate elevii, care nu au abateri disciplinare în perioada anterioară desfăşurării activităţii.

36. Profesorii pot primi puncte suplimentare în fişa de evaluare pentru salariu de merit, dacă se remarcă prin desfăşurarea unor activităţi deosebite: - contribuţia la îmbunătăţirea bazei materiale - contribuţia la promovarea imaginii şcolii - realizarea orarului - obţinerea unor rezultate deosebite la olimpiade şi concursuri Dacă la adresa unui cadru didactic se primesc, într-un an şcolar, reclamaţii (contestaţii) cu privire la calitatea procesului de predare-învăţare sau la corectitudinea evaluării, acesta va fi pus în discuţia comisiei metodice care va înainta Consiliului de Administraţie propuneri corespunzătoare. Dacă acestea ţin de competenţa Consiliului profesoral sau I.S.J., vor fi prezentate acestor organe.

Art. 70. În documentele şcolare (catalog, condică prezenţă) se scrie cu cerneală albastră

Art. 71. Condica de prezenţă se completează zilnic.

Art. 72. Profesorii diriginţi au obligaţiile prevăzute în art. 41-42 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat.

Art. 73 Coordonatorii locaţiilor Şcolii de Arte şi Meserii Şcheia îşi vor îndeplini atribuţiilor conform fişei postului; Consiliul clasei elaborează semestrial aprecieri sintetice despre progresul şcolar şi comportamentul fiecărui elev şi informează în scris părintele.

2. ELEVII

2.1. Exercitarea calităţii de elev

Art. 74 Dobândirea calităţii de elev a şcolii se face în conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar .

 Art. 75 Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile curriculare şi extracurriculare existente în programul şcolii . Se încheie pentru toţi elevii claselor I-X (I-IV) un acord de parteneriat şcoală-părinte-elev. Răspunderea revine tuturor profesorilor.

 Art. 76 Frecventarea tuturor cursurilor prevăzute în orar este obligatorie pentru fiecare elev.

 Art. 77 Evidenţierea prezenţei se face la începutul fiecărei ore de curs de către profesori, care consemnează în catalog absenţele. Elevii care nu se află în clasă la intrarea profesorului sunt consideraţi absenţi la ora respectivă.

Art. 78 În cazuri bine motivate elevii care întârzie pot cere permisiunea cadrului didactic să asiste la oră, acesta putând motiva absenta pana la sfârşitul orei.

Art. 79 Se interzice cadrelor didactice eliminarea elevilor de la orele de curs. Elevii care perturbă orele de curs vor fi puşi în discuţia Consiliului Profesorilor clasei pentru a fi sancţionaţi.

Art. 80 Părăsirea spaţiilor de învăţământ(sală, laborator, şcoală) în timpul orelor de curs se face numai în cazuri de forţă majoră cu aprobarea cadrului didactic respectiv sau a profesorului – diriginte.

Art. 81 Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor molipsitoare sau alte cauze de forţă majoră dovedite cu acte legale se motivează.

Art. 82 Motivarea absenţelor se efectuează numai de diriginte pe baza următoarelor acte: • adeverinţe eliberate de medicul cabinetului şcolar, medicul de familie sau medicul specialist, vizate de medicul şcolar; • adeverinţă sau certificat medical eliberat în cazul în care elevul a fost internat în spital; • cererea părinţilor, aprobată de director, pentru situaţii familiale deosebite fără a depăşi 7 zile pe an (cererea se depune la secretariat, de către părinte, cu aprobarea dirigintelui, înainte de a efectua absenţele sau, in cazuri de forţă majora, imediat după efectuarea absenţelor); Pentru a fi considerate valabile adeverinţele medicale trebuie să conţină în mod vizibil numele şi parafa medicului, numele cabinetului medical sau al spitalului, diagnosticul. Chiar în situaţiile mai sus prezentate motivarea absenţelor se face după consultarea părinţilor. În cazul în care se constată falsuri, actele prezentate sunt considerate nule iar elevul în cauză este sancţionat cu scăderea notei la purtare.

Art. 83 Motivarea absenţelor se face de profesorul diriginte în maxim 7 zile de la reluarea activităţii iar actele doveditoare se păstrează de diriginte pe tot parcursul anului şcolar. Dacă actele doveditoare nu sunt prezentate în termenul prevăzut acestea nu mai pot fi utilizate în motivarea absenţelor.

Art. 84 Elevii calificaţi la faza judeţeană şi naţională ale olimpiadelor şcolare şi concursurilor, în vederea pregătirii intensive, pot fi scutiţi de frecvenţă cu acordul profesorilor clasei şi al direcţiunii în conformitate cu un program aprobat. Aceştia au însă obligaţia de a recupera individual materia pierdută. Art. 85 Elevii de la articolele anterioare nu vor fi examinaţi scris sau oral în prima săptămână de la revenirea la cursuri.

Art. 86 Exmatricularea se propune în scris de dirigintele clasei, după consultarea Consiliului profesorilor clasei, şi se aprobă de Consiliul Profesoral, făcându-se menţiunea respectivă în catalog şi registrul matricol în conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ. 2.2. Drepturile elevilor

Art. 87 Elevii beneficiază de drepturile prevăzute în Regulamentul unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat (art. 97 - 109).

Art. 88 Elevii pot folosi, în mod organizat, baza materială şi baza sportivă pentru pregătire suplimentară şi acţiuni în timpul liber.

 Art. 89 Elevii au dreptul să propună şi să opteze C.D.Ş. - OPŢIONAL, ţinând cont de resursele şcolii. Art. 90 Elevii au dreptul să-şi depună candidatura şi să fie aleşi în Consiliul elevilor, în Consiliul de Administraţie al liceului.

Art. 91 Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare şi extracurriculare organizate de şcoală, cu respectarea prevederilor Regulamentului Intern.

Art. 92 Elevii au dreptul să facă parte din colectivele redacţionale ale revistelor şcolii . Programul şi conţinutul acestor activităţi va fi avizat de coordonatorul activităţilor educative şi trebuie să respecte Regulamentul Intern.

Art. 93 Pentru a stabili bursele sociale, de studiu şi de merit Comisia de burse va afişa la avizierul elevilor şi în cancelarie condiţiile care trebuiesc îndeplinite şi actele necesare, până la începerea anului şcolar sau în termen de 2 săptămâni de la eventuala Hotărâre de Guvern care reglementează acest lucru. Elevii care îndeplinesc condiţiile de bursă vor depune cerere însoţită de actele corespunzătoare la secretariat (unde vor fi înregistrate individual) în termen de 2 săptămâni de la afişarea condiţiilor de bursă. Cererea şi actele vor fi verificate şi vizate de diriginte.

Art. 94 Comisia de burse va analiza cererile şi va înainta propuneri de bursă la I.S.J. în termen de 2 săptămâni. Cererile nedepuse în termen sau neînsoţite de acte justificative nu vor fi luate în considerare de Comisia de burse.

Art. 95 Pentru premierea elevilor din surse extrabugetare