Scoala Gimnaziala Cartojani-Roata
Cartojani, Giurgiu
Prezentare
MISIUNEA SCOLII
Motto: ,,CEL MAI MARE PERICOL ESTE NU SĂ NE PROPUNEM SCOPURI PREA ÎNALTE ŞI SĂ NU LE ATINGEM CI SĂ ŢINTIM PREA JOS ŞI SĂ REUŞIM"
( MICHELANGELO )
- Scoala noastra este deschisă pentru toţi cei care au nevoie de educaţie; in opinia noastra educaţia nu este un privilegiu pentru câţiva, ci este un drept al tuturor.
- Şcoala satisface nevoia elevului de a se simţi competent, integrat în colectiv şi independent.
- Avem ca prioritate pregătirea elevilor pentru o lume în schimbare, formandu-le capacitate, deprinderi si competente care sa le permita sa-si gaseasca locul si menirea sociala.
- Respectam fiecare elev, oricat de modeste ar fi rezultatele şcolare, identificând atuul si aptitudinele fiecaruia pentru a le putea valorifica.
- Utilizam metode activ-participative (învaţare inter-activă, stimularea gândirii critice si stimularea muncii in echipa) care vor motive si stimula elevii pe durata procesului educational.
- Educăm elevii pentru a deveni buni cetateni şi, în viitorul apropiat, cetăţeni de ,,tip european".
- Educăm elevii pentru a avea un comportament ecologic.
- Dorim ca şcoala noastra să devină o scoală modernă, cu cabinete si laboratoare, sală de sport, bibliotecă s.a., astfel încat sa se ştearga denumirea de ,,şcoală de ţară".
- Şcoala noastra accepta rolul de iniţiator/susţinător si catalizator al comunităţii, de continuator al tradiţiilor locale.
·Vrem parteneriate active cu autorităţile locale, poliţia, biserica, dispensarul uman si veterinar si urmărim să realizam parteneriate cu şcolile din zonă si primariile localităţilor învecinate.
Şcoala si comunitatea din Cartojani
Şcoala cu clasele I-VIII Cartojani, comuna Roata de Jos, judeţul Giurgiu, are o vechime de 103 ani. Dispune de un spaţiu şcolar format din 10 săli de clasă, două cancelarii, trei holuri,o sală radio, un cabinet de informatică dotat cu soft educaţional - lecţii AEL, tâmplărie termopan, combină muzicală, televizor, video player, telefon, fax, frigider.
Are un efectiv de 491 elevi şi 28 de cadre didactice calificate şi un suplinitor în curs de calificare, majoritatea stabilite în localitate. Şcoala se află în mijlocul unei comunităţi rurale cu o stare materială în general bună, datorată faptului că o mare parte a locuitorilor au lucrat la Schela Petrolieră Roata,o altă parte se ocupă cu diverse activităţi comerciale sau cu agricultura.
Existenţa Schelei de Petrol Cartojani- la Roata, apropierea de Bucureşti, accesul rapid la informaţie, drumul asfaltat, telefonia şi cablul TV au constituit un avantaj atât pentru locuitorii satului, cât şi pentru şcoală şi au determinat creşterea nivelului de viaţă.
Şcoala din Cartojani ar trebui să corespundă nevoilor educaţionale ale unei populaţii ce a dorit permanent ca absolvenţii şcolii generale să urmeze licee şi şcoli profesionale, instituţii de învăţământ superior, să se integreze social şi să fie capabili să concureze pe piaţa forţei de muncă a Capitalei.
Din analiza nevoilor şcolii reiese ca fiind foarte importante: dezvoltarea capacităţii de comunicare socială, asigurarea unui parteneriat privilegiat cu instituţiile locale, implicarea cadrelor didactice în scrierea de programe pentru accesarea unor fonduri structurale, oferirea către populaţie a unor cursuri de educaţie a adulţilor. În condiţiile în care locuitorii satului au investit în educaţie, au ajutat şcoala cu mijloace audio-vizuale şi şi-au procurat calculatoare, şcoala trebuie să le ofere servicii prin care să fie ajutaţi să folosească la maxim mijloacele de comunicare, să-i atragă în participarea la dezvoltarea personală şi profesională, să răspundă nevoii lor reale de implicare şi participare la dezvoltarea comunităţii din care fac parte. Şcoala din Cartojani nu poate să rămână o „entitate închisă". Ea trebuie să-şi deschidă larg porţile pentru toţi locuitorii satului, să-i implice în acţiuni culturale, de protecţia mediului, de dezvoltarea comunicării şi a parteneriatului, în cursuri de consiliere, in acţiuni caritabile.
Potenţialul economic al satului, nivelul de viaţă al locuitorilor constituie un avantaj. Dezvoltarea parteneriatului real la nivelul comunităţii va conduce la folosirea mai eficientă a resurselor materiale şi umane de care aceasta dispune.
Şcoala trebuie să se implice în diminuarea oricăror frâne, să-i atragă pe locuitori în proiecte de dezvoltare personală şi socială, să le ofere posibilităţi reale de comunicare, participare şi negociere, astfel încât eforturile lor de a susţine material şcoala să-i conducă la rezultate aşteptate şi vizibile: schimbarea mediului intern din şcoală, îmbunătăţirea ambientului şi performanţelor elevilor, deschiderea şcolii către nevoia reală de educaţie care există la nivelul comunităţii.
Locuitorii satului Cartojani aşteaptă de la şcoală o deschidere spre comunitate. Şcoala trebuie să vină în întâmpinarea nevoilor şi aşteptărilor lor, în condiţia în care oferta educaţională la nivelul comunităţii rurale este foarte timidă. Nu există activităţi culturale la Căminul cultural, nu sunt spectacole, nu există oferte pentru petrecerea timpului liber, nu sunt fundaţii, dialogul între instituţiile locale şi cetăţeni este prea puţin cultivat.
Elevii, părinţii, locuitorii satului Cartojani aşteaptă de la şcoală să devină centru - locul din care pornesc iniţativele, acţiunile menite să unească eforturile materiale şi umane ale comunei spre binele tuturor.
Dacă comunitatea a răspuns la acţiuni sporadice iniţiate de-a lungul timpului de şcoală, este momentul potrivit ca şcoala din Cartojani să facă din acţiunile sale proiecte de dezvoltare şcolară şi comunitară susţinute permanent de locuitorii care vor beneficia de ele.
Iniţierea unor noi programe va aduce şcolii prestigiu şi imagine, cadrelor didactice satisfacţia că prin profesiunea lor sunt capabile să devină ceea ce dascălii au fost mereu în lumea satului: motorul dezvoltării spirituale, elevilor şi părinţilor satisfacţia că şcoala lor este o şcoală bună, o şcoală deschisă, o şcoală care îi pregăteşte pentru a face faţă cerinţelor actuale.
"În limitele impuse, cu resursele existente, într-un ritm propriu, bazati pe convingerea cã toate au un început, sã încercãm sã facem singuri ceea ce asteptãm de la altii !"