SCOALA GIMNAZIALA HORODNICENI
Horodniceni, Suceava
Activităţi extracurriculare
CE ESTE PROGRAMUL MONDIAL ECO-SCHOOLS / ECO-ŞCOALA?
LA NIVEL INTERNAŢIONAL
Eco-Schools este un program pentru managementul mediului şi certificarea şcolilor care-l implementează, coordonat la nivel internaţional de Fundaţia de Educaţie pentru Mediul Inconjurător (FEE), ce reuneşte 81 de organizaţii din 68 de ţări, care acţionează la nivel naţional în domeniul educaţiei pentru o dezvoltare durabilă. Dintre acestea, în anul 2018, 67 de ţări au implementat Programul mondial ECO-SCHOOLS. Pe plan mondial, Programul este susţinut de Uniunea Europeană, UNESCO şi UNEP (Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu).
Programul Eco-Şcoala a debutat pe mapamond ca program-pilot, în anul 1994, pornind de la necesitatea implicării tinerilor în găsirea de soluţii la provocările impuse de dezvoltarea durabilă la nivel local. Ȋn anul 2018 au participat 51 502 de şcoli din lume, din care 17 916 deţin Certificat de Eco-Şcoală şi Steagul Verde. Un număr de 19 800 465 de copiii şi tineri, peste 1 400 000 de cadre didactice dezvoltă acest program în lumea întreagă.
LA NIVEL NAŢIONAL
După obţinerea Steagului Verde, unitatea şcolară are obligaţia de a derula cel puţin două teme din cele impuse de coordonarea imternaţională.
În România, Programul Eco-Scoala a debutat în anul 1999 cu doar 5 şcoli pilot, ajungându-se în 2009 la 424 de unităţi şcolare, sub coordonarea Centrului Carpato-Danubian de Geoecologie, în calitate de membru cu drepturi depline al FEE. De-a lungul timpului, circa 850 de unităţi şcolare (grădiniţe, şcoli generale, licee, colegii, grupuri şcolare, şcoli speciale, cluburi sau palate ale copiilor) din România au derulat programul, la finalul anului şcolar 2018/2019 fiind active un număr de 295.
Şcoala Gimnazială Maria Cantacuzino Horodniceni a fost înscrisă în acest program în octombrie 2017.
În noiembrie 2020 a obţinut Steagul Verde şi Certificatul Eco-şcoala.
ECO – CODURI 2017-2019:
COLECTAREA DEŞEURILOR=CURĂŢENIE=SĂNĂTATE=BANI!!!!!
2020-2021
Planeta are nevoie de mine! Eu sunt viitorul!
PLANUL DE ACŢIUNE
Scopul unic pentru anul școlar 2020– 2021
Conştientizarea şi responsabilizarea elevilor şi a comunităţii cu privire la formarea unui stil de viaţă sănătos şi a impactului acţiunilor noastre asupra mediului înconjurător
Acţiuni realizabile:
Nr. crt. |
ACTIVITATE |
RESPONSABIL |
TERMEN |
1. |
Reorganizarea comitetului Eco-școala
|
Iacob Ionela-Pansela Aioanei Florina |
Octombrie |
2. |
Întrebări şi răspunsuri despre colectare - workshop |
Iacob Ionela-Pansela |
Noiembrie |
3. |
„Porția de sănătate de la ora 10” |
Aioanei Vasile |
Noiembrie |
4. |
„Un altfel de brad de Crăciun” - acţiuni practice de confecționare de diverse obiecte decorative din materiale reciclabile |
Aparaschivei Liliana Filip Alina |
Decembrie |
5. |
„Sănătate prin mişcare” – activitate practică |
Nicolaevici Mihăiţă Ștefan |
Decembrie |
6. |
„Apa – sursă a vieții” – dezbatere despre poluarea apei şi importanţa apei potabile în viaţa de zi cu zi |
Niga Ionuţ |
Ianuarie |
7. |
|
|
|
8. |
„Micii bucătari” – gătim şi mâncăm sănătos |
Mihai Lenuţa Nica Aura Cozma Loredana Curic Corina |
Ianuarie |
9. |
„Gardienii mediului” – supravegherea elevilor vis a vis de comportamentul lor față de natură |
Eco - șefii claselor |
Permanent |
10. |
Panoul Eco-şcoala – oglinda activităţilor noastre! |
Oprişanu Nicoleta Marişca Irina |
Permanent |
11. |
„Reciclăm, înfrumusețăm” - realizarea de ghivece şi transplantarea florilor din școală |
Aioanei Florina Nicolaevici Mihăiţă Ștefan |
Februarie |
12. |
Arta contemporană din material reciclat |
Ichim Vlad |
Martie |
13. |
17 aprilie - Ziua Mondială a Sănătății „Pachețelul de acasă” -Alegerea cu responsabilitate a alimentelor- vizita elevilor la magazinul de lângă şcoală - Prezentare ppt. |
Filip Alina Boiciuc Oana
|
Aprilie |
14. |
22 aprilie- Ziua Pământului -„Colţul verde de acasă” – plantarea de flori şi copaci în proria grădină sau la şcoală -Un scurt articol referitor la intervențiile omului în natură și degradarea produsă de activitățile umane - Alte materiale, poze, articole. |
Filip Alina |
Aprilie |
15. |
„ Dulciuri tradiționale, dulciuri sănătoase ” |
Cozma Ioana Amariei Andreea Jorea Florentina Jorea Teodor |
Aprilie |
16. |
„Anvelopele prind viață” – activitate de reutilizare a anvelopelor şi transformarea lor în obiecte ce vor înfrumuseța școala |
Nicolaevici Mihăiţă Ștefan Aioanei Vasile Jorea Teodor |
Mai |
17. |
„Reciclăm şi ne distrăm” – activitate practică de confecționare de obiecte din materiale reciclabile |
Mihai Lenuţa Nica Aura Cozma Loredana Curic Corina |
Mai |
18. |
„ Ce sunt plante medicinale?” – activitate de observare şi conștientizare a remediilor oferite de natură |
Sava Maria |
Mai |
19. |
Jurnalul proiectului |
Aioanei Florina |
Iunie |
- COMITETUL ECO-ȘCOALA
Nr. crt. |
Numele și prenumele |
Funcția |
Atribuții |
1. |
IACOB IONELA PANSELA |
Director |
Sprijină desfășurarea tuturor activităților |
2. |
AIOANEI FLORINA |
Coordonator proiect Profesor Geografie |
Coordonează realizarea activităților şi transmite la CCDG, fotografii şi rapoarte de activitate |
3. 4. 5.
6. |
MIHAI LENUŢA SAVA MARIA JOREA FLORENTINA BRĂDĂŢANU VIOLETA |
Educatoare |
Coordonează desfășurarea activităților propuse în cadrul Grădiniței Transmite informații coordonatorilor de proiect |
7. |
JOREA TEODOR |
Învățător |
Diseminarea informaţiilor Responsabil cu ecologizarea spaţiului şcolar |
8. 9. |
TANASĂ MIHAELA BOICIUC OANA |
Profesor Profesor Responsabil biblioteca şcolii |
Monitorizarea avizierului şi prezentarea de către elevi a unor articole, poezii şi compuneri pe teme ecologice Redactează articole în revista școlii |
9. |
NICOLAEVICI MIHĂIŢĂ |
Profesor |
Diseminarea informațiilor pe pagina de facebook a şcolii |
12. |
CHITAN DORIN |
Reprezentant al părinţilor |
Intermediază comunicarea dintre şcoală şi părinţi Diseminează informaţiile |
13. |
CIOBANU ANA |
Reprezentant al părinților |
|
14.
|
FLOREA GRIGORE |
Manager - S.C. RAITAR – CORNU LUNCII |
Susține financiar proiectul |
15. |
FLOREA NECULAI |
Primar |
Sprijină școala în activități |
16. |
MITROFAN LUIZA |
Reprezentant al Consiliului local |
Responsabil cu probleme de mediu la nivel local |
17. |
MIHAI VICTOR |
Contabil șef |
Responsabil cu bugetul programului Eco Școala |
18. |
OPRIŞANU NICOLETA |
Profesor limbi străine |
Responsabil cu resursele informaționale |
19.
|
NIGA IONUŢ |
Profesor Consilier educativ |
Îndrumă activitățile de colectare a deșeurilor Transmite activităţile desfăşurate către inspectorul de specialitate educaţie permanentă Tatiana Vîntur. |
20. 21.
|
COZMA LOREDANA MARIŞCA IRINA |
Învățător Profesor |
Coordonează realizarea activităților de transmitere la CCDG, fotografii şi rapoarte de activitate – Școala Mihăiești |
22. |
COZMA IOANA
|
Învățători |
Coordonează realizarea activităților de transmitere la CCDG, fotografii şi rapoarte de activitate – Școala Horodniceni – învățământ primar |
ECO ŞEFII CLASELOR
Nr. crt. |
Numele și prenumele |
Clasa |
Atribuții |
ŞCOALA GIMNAZIALĂ MIHĂIEŞTI |
|||
1. |
MIHAI ADELINA |
IV |
Relația clasei cu comitetul Eco-scoală; Înregistrarea cantităților de deșeuri strânse de la clase Mobilizarea elevilor în realizarea activităților proiectului |
2. |
HORTOPEANU ALEXANDRA ANASTASIA |
III |
|
3. |
MURĂRIŢA DENISA |
V |
|
4. |
HREAMĂTĂ SILVIU MIHAI |
VI |
|
5. |
TÎRZIU TEONA MARIA |
VII |
|
ŞCOALA GIMNAZIALĂ HORODNICENI |
|||
6. |
OPRIŞANU MARIA |
II |
Relația clasei cu comitetul Eco-scoală;
Înregistrarea cantităților de deșeuri strânse de la clase
Mobilizarea elevilor în realizarea activităților proiectului |
7. |
MAFTEI GEORGIANA |
III |
|
8. |
GÎSCĂ MIHAI |
IV |
|
9. |
SAVA EMANUEL |
V |
|
10. |
ŞTIRBU ADRIAN |
VI |
|
11. |
VEZETEU ANDREEA |
VII |
|
12. |
ŞTIRBU MARIA |
VIII |
|
ŞCOALA GIMNAZIALĂ BRĂDĂŢEL |
|||
14. |
CIOBANU ELENA DANIELA |
III |
|
15. |
BĂLAN ADELINA |
IV |
Nu moștenim Pământul de la străbunii noștri, ci îl împrumutăm pentru copiii noştri.
Proverb al indienilor nativi americani
Să păstrăm acest „paradis pământesc”!
Prof. Aioanei Florina
Şcoala Gimnazială Maria Cantacuzino Horodniceni
Mediul înconjurător, frumuseţile, dar şi probleme sale, reprezintă o preocupare permanentă a comunităţii noastre, în general, şi a şcolii, în special. De-a lungul anilor s-au desfăşurat diverse activităţi: drumeţii, dezbateri, acţiuni de ecologizare a anumitor zone, expoziţii, realizarea de afişe şi pliante, proiecte precum Eco-atitudine etc. Dascălii au încercat să sădească în sufletul noii generaţii dragostea pentru natură şi aprecierea bogăţiilor sale, precum şi pentru aceste meleaguri descrise atât de frumos de Alexandru Vlahuţă în România pitorească: „Brădăţelul, cu minunata-i pădure in care doarme un lac albastru, înconjurat de brazi, izvoare zgomotoase se prăbușesc printre stânci, o bucățică de munte, ruptă din Carpați şi răsădită aici ca de-o putere dumnezeiască să stea podoabă satului ". sau Nicu Gane: „… întinde ca un covor verde pe pământ: piscuri cu figuri capricioase; într-un cuvânt, tot ce poate natura produce mai frumos, mai drăgălaș adunat într-un singur loc, ca şi cum Dumnezeu ar fi vrut să facă din Brădăţel un mic paradis pământesc.”
Programul Mondial Eco-Şcoala vine în comunitatea noastră şi în Şcoala Gimnazială Maria Cantacuzino în octombrie 2017, la inițiativa doamnei director Iacob Ionela Pansela, dumneai având experienţă în cadrul acestui proiect de la Şcoala Baia şi cunoscându-i, bineînțeles, beneficiile, atât pentru elevi şi profesori, cât şi pentru întreaga comună. Doamna profesor Cărăbuş Gabriela a fost primul coordonator, dar, încă de la început, o echipă de oameni ambiţioşi au început să creioneze acest proiect. Alături de elevi și profesori au participat reprezentanți ai consiliului local, părinți și parteneri. Împreună au analizat problemele de mediu ale comunei Horodnceni, le-au corelat cu posibilitățile școlii și astfel au ajuns la concluzia că ar fi de dorit să reușim împreună să responsabilizăm membrii comunității cu privire la colectarea selectivă a deșeurilor. De aceea a fost aleasă tema: Managementul deșeurilor, iar în urma propunerilor s-a votat eco-codul: Colectarea deșeurilor=curățenie= sănătate=bani!!!
Începutul nu a fost foarte ușor din cauza reticenței unor elevi, cadre didactice sau părinți de a se implica în activitățile propuse, cu toate că unele au venit chiar din partea lor. S-au împărțit atribuții, s-a realizat un plan de acțiune, au prins viață panourile eco-școala pe holurile școlilor și apoi și în clase, iar încetul cu încetul, s-a reușit implicarea unui număr din ce în ce mai mare de participanți la acest proiect. Un rol important în mobilizarea de forțe l-a avut pasiunea dascălilor pentru munca pe care o desfășoară. Au reușit, în cadrul orelor și a ședințelor cu părinții, să le prezinte în așa fel activitățile și necesitatea desfășurării acestui program, încât aceștia au fost motivați și au început chiar să vină cu tot felul de idei creative. Deja apăruseră primele beneficii: implicare și creativitate.
Toate activităţile desfăşurate au presupus multă muncă, dar unele dintre ele s-au transformat în momente memorabile:
- Am întâmpinat primăvara cu un eco-mărţişor– martie 2018: elevii claselor I-V, coordonaţi de învăţători şi
diriginţi: Măria Didina, Aioanei Teodora, Cozma Ioana, Jorea Teodor, Jorea Florentina, Aioanei Florina, au confecţionat mărţişoare şi felicitări din materiale reciclabile: material textil, hârtie reciclată, plastic, frunze, flori uscate, ambalaje etc. rezultatele muncii lor au fost expuse pe holurile primăriei şi ale şcolii.
- Deoarece şcoala s-a aflat în reabilitare, s-a impus şi amenajarea curţii şcolii. În luna mai, elevii de gimnaziu,
coordonaţi de prof. Iacob Ionela, prof. Maxim Dumitru, prof. Cărăbuş Gabriela, au plantat arbuşti şi flori în curtea şcolii.
- Ziua Mediului, 5 iunie 2018, a fost prilej de mare distracţie, dar şi creativitate şi competiţie. Elevii de
gimnaziu, coordonaţi de diriginţi, au creat obiecte de vestimentație și accesorii originale din materiale reciclabile. Au fost prezentate într-o paradă, iar cele mai reuşite au fost premiate.
- În acelaşi ton s-a desfăşurat şi Carnavalul măştilor ecologice – februarie 2019. Coordonaţi de prof. Nicolaevici
Mihăiţă şi prof. Aioanei Florina, elevii din clasele V-VIII au confecţionat măşti din diferite materiale reciclabile: carton, material textil, polistiren, plastic, pene, nasturi, mărgele etc. Juriul, alcătuit elevi şi profesori, a apreciat originalitatea şi creativitatea măştilor şi a prezentărilor.
În anul şcolar 2019- 2020, mi-a revenit responsabilitatea de a fi coordonatorul Programului Mondial Eco-Şcoala. O provocare deloc uşoară, dar în acelaşi timp plină de satisfacţii: rezultatele muncii noastre de echipă, creativitatea elevilor, implicarea părinţilor şi, în special, atingerea scopului propus: o şcoală mai curată şi mai frumoasă, colectarea selectivă a deşeurilor atât în incinta şcolii, cât şi la nivelul comunităţii.
În continuare, o echipă cu multe idei originale au pus în acţiune noi activităţi:
- Am observat unele lacune în ceea ce priveşte partea teoretică a temei abordate şi am considerat necesară
organizarea unei prezentări şi dezbateri cu titlul Reciclând protejăm natura.
- Moş Crăciun a fost întâmpinat cu ornamente confecţionate cu multă migală de către elevi şi părinţi, coordonaţi
de cadrele didactice. Au fost pictate becuri şi transformate în globuri, au mototolit staniol şi au făcut ghirlande, au decupat şi lipit, realizând obiecte decorative de care au fost foarte mândri. Elevii clasei a VI-a au creat coroniţe de Crăciun,ghirlande din farfurii de plastic, fulgi, globuri şi brad din pet-uri. Elevii au dovedit talent, creativitate şi seriozitate în confecţionarea ornamentelor, iar activitatea s-a dovedit de succes.
- Curiozitatea de a afla cum funcţionează o staţie de gunoi ecologică şi ce se întâmplă cu deşeurile colectate de
pe raza judeţului nostru, ne-a determinat să organizăm o vizită la Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID) Moara. Am fost întâmpinaţi cu multă ospitalitate, iar elevii au asistat la ceea ce înseamnă: transportul, cântărirea, descărcarea și selectarea deșeurilor. Am învățat că fiecare dintre noi este responsabil de trierea corespunzătoare a deşeurilor, că avem o contribuţie însemnată la păstrarea unui mediu curat şi la reciclarea şi economisirea resurselor naturale.
- Din păcate, pandemia ne-a determinat să întrerupem şirul activităţilor pe care le propusesem pentru anul şcolar
2019-2020, dar poate mai mult ca niciodată, am învăţat să iubim Pământul: să preţuim aerul curat, apele şi spaţiile îngrijite, să ne bucurăm de ciripitul păsărilor sau de zumzetul albinelor, de mireasma florilor. Elevii şcolii noastre, împreună cu părinţii şi bunicii, şi-au îngrijit curţile, au participat la activităţile agricole, însă nu au uitat să recicleze şi să se pregătească pentru înfrumuseţarea spaţiului verde din curtea şcolii.
Programul Eco-şcoala a fost realizat şi prin abordarea temei în cadrul disciplinelor din trunchiul comun: abilităţi practice, educaţie tehnologică, geografie, biologie sau chiar limbi străine, matematică şi fizică. Au fost propuse şi alese de către elevi şi părinţi, discipline opţionale precum: Educaţie ecologică şi de protecţie a mediului şi Idei verzi pentru Planeta Albastră.
Am realizat că scopul activităţilor cu temă ecologică a fost atins, atunci când tinerii satului Brădăţel au iniţiat o activitate de ecologizare a pădurii din vecinătatea școlii, în ideea amenajării unei piste pentru biciclete, dar și o invitație pentru orice drumeț obosit de zbuciumul acestei lumi.
Ne dorim ca eforturile noastre să fie răsplătite cu titlul de Eco-Şcoala şi obţinerea primului Steag Verde să ne motiveze să desfăşurăm acţiuni mai ample şi mai interesante.