SCOALA GIMNAZIALA HORODNICENI
Horodniceni, Suceava

Activităţi extracurriculare

CE ESTE PROGRAMUL MONDIAL ECO-SCHOOLS / ECO-ŞCOALA?

LA NIVEL INTERNAŢIONAL

Eco-Schools este un program pentru managementul mediului şi certificarea şcolilor care-l implementează, coordonat la nivel internaţional de Fundaţia de Educaţie pentru Mediul Inconjurător (FEE), ce reuneşte 81 de organizaţii din 68 de ţări, care acţionează la nivel naţional în domeniul educaţiei pentru o dezvoltare durabilă. Dintre acestea, în anul 2018, 67 de ţări au implementat Programul mondial ECO-SCHOOLS. Pe plan mondial, Programul este susţinut de Uniunea Europeană, UNESCO şi UNEP (Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu).

Programul Eco-Şcoala a debutat pe mapamond ca program-pilot, în anul 1994, pornind de la necesitatea implicării tinerilor în  găsirea de soluţii la provocările impuse de dezvoltarea durabilă la nivel local. Ȋn anul 2018 au participat 51 502 de şcoli din lume, din care 17 916 deţin Certificat de Eco-Şcoală şi Steagul Verde. Un număr de 19 800 465 de copiii şi tineri, peste 1 400 000 de cadre didactice dezvoltă acest program în lumea întreagă.

LA NIVEL NAŢIONAL

 

După obţinerea Steagului Verde, unitatea şcolară are obligaţia de a derula cel puţin două teme din cele impuse de coordonarea imternaţională.

În România, Programul Eco-Scoala a debutat în anul 1999 cu doar 5 şcoli pilot, ajungându-se în 2009 la 424 de unităţi şcolare, sub coordonarea Centrului Carpato-Danubian de Geoecologie, în calitate de membru cu drepturi depline al FEE. De-a lungul timpului, circa 850 de unităţi şcolare (grădiniţe, şcoli generale, licee, colegii, grupuri şcolare, şcoli speciale, cluburi sau palate ale copiilor) din România au derulat programul, la finalul anului şcolar 2018/2019 fiind active un număr de 295.

 

Şcoala Gimnazială Maria Cantacuzino Horodniceni a fost înscrisă în acest program în octombrie 2017.

 

În noiembrie 2020 a obţinut Steagul Verde şi Certificatul Eco-şcoala.

 

ECO – CODURI 2017-2019:

 

 COLECTAREA DEŞEURILOR=CURĂŢENIE=SĂNĂTATE=BANI!!!!!

2020-2021

Planeta are nevoie de mine! Eu sunt viitorul!

 

 

PLANUL DE ACŢIUNE

Scopul unic pentru anul școlar 2020– 2021

Conştientizarea şi responsabilizarea elevilor şi a comunităţii cu privire la formarea unui stil de viaţă sănătos şi a impactului acţiunilor noastre asupra mediului înconjurător

Acţiuni realizabile:

Nr.

crt.

ACTIVITATE

RESPONSABIL

TERMEN

1.

Reorganizarea comitetului Eco-școala

 

Iacob Ionela-Pansela

Aioanei Florina

 

Octombrie

2.

Întrebări şi răspunsuri despre colectare - workshop

Iacob Ionela-Pansela

Noiembrie

3.

„Porția de sănătate de la ora 10”

Aioanei Vasile

Noiembrie

4.

„Un altfel de brad de Crăciun” - acţiuni practice de confecționare de diverse obiecte decorative din materiale reciclabile

Aparaschivei Liliana

Filip Alina

 

Decembrie

5.

„Sănătate prin mişcare” – activitate practică

Nicolaevici Mihăiţă Ștefan

Decembrie

6.

„Apa – sursă a vieții” – dezbatere despre poluarea apei şi importanţa apei potabile în viaţa de zi cu zi

Niga Ionuţ

Ianuarie

7.

 

 

 

8.

„Micii bucătari” – gătim şi mâncăm sănătos

Mihai Lenuţa

Nica Aura

Cozma Loredana

Curic Corina

Ianuarie

9.

„Gardienii mediului” – supravegherea elevilor vis a vis de comportamentul lor față de natură

Eco - șefii claselor

Permanent

10.

Panoul Eco-şcoala – oglinda activităţilor noastre!

Oprişanu Nicoleta

Marişca Irina

Permanent

11.

„Reciclăm, înfrumusețăm” - realizarea de ghivece şi transplantarea florilor din școală

Aioanei Florina

Nicolaevici Mihăiţă Ștefan

Februarie

12.

Arta contemporană din material reciclat

Ichim Vlad

Martie

13.

17 aprilie - Ziua Mondială a Sănătății

„Pachețelul de acasă”

-Alegerea cu responsabilitate a alimentelor- vizita elevilor la magazinul de lângă şcoală

- Prezentare ppt.

Filip Alina

Boiciuc Oana

 

Aprilie

14.

22 aprilie- Ziua Pământului

-„Colţul verde de acasă” – plantarea de flori şi copaci în proria grădină sau la şcoală

-Un scurt articol referitor la intervențiile omului în natură și degradarea produsă de activitățile umane

- Alte materiale, poze, articole.

Filip Alina

Aprilie

15.

„ Dulciuri tradiționale, dulciuri sănătoase ”

Cozma Ioana

Amariei Andreea

Jorea Florentina

Jorea Teodor

Aprilie

16.

„Anvelopele prind viață” – activitate de reutilizare a anvelopelor şi transformarea lor în obiecte ce vor înfrumuseța școala

Nicolaevici Mihăiţă Ștefan

Aioanei Vasile

Jorea Teodor

 

Mai

17.

„Reciclăm şi ne distrăm” – activitate practică de confecționare de obiecte din materiale reciclabile

Mihai Lenuţa

Nica Aura

Cozma Loredana

Curic Corina

Mai

18.

„ Ce sunt plante medicinale?” – activitate de observare şi conștientizare a remediilor oferite de natură

Sava Maria

Mai

19.

Jurnalul proiectului

Aioanei Florina

Iunie

 

 

  1. COMITETUL ECO-ȘCOALA

 

 

Nr.

crt.

Numele și prenumele

Funcția

Atribuții

1.

IACOB IONELA PANSELA

Director

Sprijină desfășurarea tuturor activităților

2.

AIOANEI FLORINA

Coordonator proiect

Profesor Geografie

Coordonează realizarea activităților şi transmite la CCDG, fotografii şi rapoarte de activitate

3.

4.

5.

 

6.

MIHAI LENUŢA

SAVA MARIA

JOREA FLORENTINA

BRĂDĂŢANU VIOLETA

Educatoare

Coordonează desfășurarea activităților propuse în cadrul Grădiniței

Transmite informații coordonatorilor de proiect

7.

JOREA TEODOR

Învățător

Diseminarea informaţiilor

Responsabil cu ecologizarea spaţiului şcolar

8.

9.

TANASĂ MIHAELA

BOICIUC OANA

Profesor

Profesor

Responsabil biblioteca şcolii

Monitorizarea avizierului şi prezentarea de către elevi a unor articole, poezii şi compuneri pe teme ecologice

Redactează articole în revista școlii

9.

NICOLAEVICI MIHĂIŢĂ

Profesor

Diseminarea informațiilor pe pagina de facebook a şcolii

12.

CHITAN DORIN

Reprezentant al părinţilor

Intermediază comunicarea dintre şcoală şi părinţi

Diseminează informaţiile

13.

CIOBANU ANA

Reprezentant al părinților

14.

 

 

FLOREA GRIGORE

Manager - S.C. RAITAR – CORNU LUNCII

 

Susține financiar proiectul

15.

FLOREA NECULAI

Primar

Sprijină școala în activități

16.

MITROFAN LUIZA

Reprezentant al Consiliului local

Responsabil cu probleme de mediu la nivel local

17.

MIHAI VICTOR

Contabil șef

Responsabil cu bugetul programului Eco Școala

18.

OPRIŞANU NICOLETA

Profesor limbi străine

Responsabil cu resursele informaționale

19.

 

NIGA IONUŢ

Profesor

Consilier educativ

Îndrumă activitățile de colectare a deșeurilor

Transmite activităţile desfăşurate către inspectorul de specialitate educaţie permanentă Tatiana Vîntur.

20.

21.

 

COZMA LOREDANA

MARIŞCA IRINA

Învățător

Profesor

Coordonează realizarea activităților de transmitere la CCDG, fotografii şi rapoarte de activitate – Școala Mihăiești

22.

COZMA IOANA

 

 

Învățători

Coordonează realizarea activităților de transmitere la CCDG, fotografii şi rapoarte de activitate – Școala Horodniceni – învățământ primar

 

ECO ŞEFII CLASELOR

 

Nr.

crt.

Numele și prenumele

Clasa

Atribuții

ŞCOALA GIMNAZIALĂ MIHĂIEŞTI

1.

MIHAI ADELINA

IV

Relația clasei cu comitetul Eco-scoală;

Înregistrarea cantităților de deșeuri strânse de la clase

Mobilizarea elevilor în realizarea activităților proiectului

2.

HORTOPEANU ALEXANDRA ANASTASIA

III

3.

MURĂRIŢA DENISA

V

4.

HREAMĂTĂ SILVIU MIHAI

VI

5.

TÎRZIU TEONA MARIA

VII

ŞCOALA GIMNAZIALĂ HORODNICENI

6.

OPRIŞANU MARIA

II

Relația clasei cu comitetul Eco-scoală;

 

Înregistrarea cantităților de deșeuri strânse de la clase

 

Mobilizarea elevilor în realizarea activităților proiectului

7.

MAFTEI GEORGIANA

III

8.

GÎSCĂ MIHAI

IV

9.

SAVA EMANUEL

V

10.

ŞTIRBU ADRIAN

VI

11.

VEZETEU ANDREEA

VII

12.

ŞTIRBU MARIA

VIII

ŞCOALA GIMNAZIALĂ BRĂDĂŢEL

14.

CIOBANU ELENA DANIELA

III

 

15.

BĂLAN ADELINA

IV

 

 

Nu moștenim Pământul de la străbunii noștri, ci îl împrumutăm pentru copiii noştri.
Proverb al indienilor nativi americani

Să păstrăm acest „paradis pământesc”!

Prof. Aioanei Florina

Şcoala Gimnazială Maria Cantacuzino Horodniceni

Mediul înconjurător, frumuseţile, dar şi probleme sale, reprezintă o preocupare permanentă a comunităţii noastre, în general, şi a şcolii, în special. De-a lungul anilor s-au desfăşurat diverse activităţi: drumeţii, dezbateri, acţiuni de ecologizare a anumitor zone, expoziţii, realizarea de afişe şi pliante, proiecte precum Eco-atitudine etc. Dascălii au încercat să sădească în sufletul noii generaţii dragostea pentru natură şi aprecierea bogăţiilor sale, precum şi pentru aceste meleaguri descrise atât de frumos de Alexandru Vlahuţă în România pitorească: „Brădăţelul, cu minunata-i pădure in care doarme un lac albastru, înconjurat de brazi, izvoare zgomotoase se prăbușesc printre stânci, o bucățică de munte, ruptă din Carpați şi răsădită aici ca de-o putere dumnezeiască să stea podoabă satului ". sau Nicu Gane: „… întinde ca un covor verde pe pământ: piscuri cu figuri capricioase; într-un cuvânt, tot ce poate natura produce mai frumos, mai drăgălaș adunat într-un singur loc, ca şi cum Dumnezeu ar fi vrut să facă din Brădăţel un mic paradis pământesc.”

Programul Mondial Eco-Şcoala vine în comunitatea noastră şi în Şcoala Gimnazială Maria Cantacuzino în octombrie 2017, la inițiativa doamnei director Iacob Ionela Pansela, dumneai având experienţă în cadrul acestui proiect de la Şcoala Baia şi cunoscându-i, bineînțeles, beneficiile, atât pentru elevi şi profesori, cât şi pentru întreaga comună. Doamna profesor Cărăbuş Gabriela a fost primul coordonator, dar, încă de la început, o echipă de oameni ambiţioşi au început să creioneze acest proiect. Alături de elevi și profesori au participat reprezentanți ai consiliului local, părinți și parteneri. Împreună au analizat problemele de mediu ale comunei Horodnceni, le-au corelat cu posibilitățile școlii și astfel au ajuns la concluzia că ar fi de dorit să reușim împreună să responsabilizăm membrii comunității cu privire la colectarea selectivă a deșeurilor. De aceea a fost aleasă tema: Managementul deșeurilor, iar în urma propunerilor s-a votat eco-codul: Colectarea deșeurilor=curățenie= sănătate=bani!!!

Începutul nu a fost foarte ușor din cauza reticenței unor elevi, cadre didactice sau părinți de a se implica în activitățile propuse, cu toate că unele au venit chiar din partea lor. S-au împărțit atribuții, s-a realizat un plan de acțiune, au prins viață panourile eco-școala pe holurile școlilor și apoi și în clase, iar încetul cu încetul, s-a reușit implicarea unui număr din ce în ce mai mare de participanți la acest proiect. Un rol important în mobilizarea de forțe l-a avut pasiunea dascălilor pentru munca pe care o desfășoară. Au reușit, în cadrul orelor și a ședințelor cu părinții, să le prezinte în așa fel activitățile și necesitatea desfășurării acestui program, încât aceștia au fost motivați și au început chiar să vină cu tot felul de idei creative. Deja apăruseră primele beneficii: implicare și creativitate.

 

Toate activităţile desfăşurate au presupus multă muncă, dar unele dintre ele s-au transformat în momente memorabile:

  • Am întâmpinat primăvara cu un eco-mărţişor– martie 2018: elevii claselor I-V, coordonaţi de învăţători şi

diriginţi: Măria Didina, Aioanei Teodora, Cozma Ioana, Jorea Teodor, Jorea Florentina, Aioanei Florina, au confecţionat mărţişoare şi felicitări din materiale reciclabile: material textil, hârtie reciclată, plastic, frunze, flori uscate, ambalaje etc. rezultatele muncii lor au fost expuse pe holurile primăriei şi ale şcolii.

 

 

 

  • Deoarece şcoala s-a aflat în reabilitare, s-a impus şi amenajarea curţii şcolii. În luna mai, elevii de gimnaziu,

coordonaţi de prof. Iacob Ionela, prof. Maxim Dumitru, prof. Cărăbuş Gabriela, au plantat arbuşti şi flori în curtea şcolii.

 

  • Ziua Mediului, 5 iunie 2018, a fost prilej de mare distracţie, dar şi creativitate şi competiţie. Elevii de

gimnaziu, coordonaţi de diriginţi, au creat obiecte de vestimentație și accesorii originale din materiale reciclabile. Au fost prezentate într-o paradă, iar cele mai reuşite au fost premiate.

 

 

  • În acelaşi ton s-a desfăşurat şi Carnavalul măştilor ecologice – februarie 2019. Coordonaţi de prof. Nicolaevici

Mihăiţă şi prof. Aioanei Florina, elevii din clasele V-VIII au confecţionat măşti din diferite materiale reciclabile: carton, material textil, polistiren, plastic, pene, nasturi, mărgele etc. Juriul, alcătuit elevi şi profesori, a apreciat originalitatea şi creativitatea măştilor şi a prezentărilor.

 

 

 

În anul şcolar 2019- 2020, mi-a revenit responsabilitatea de a fi coordonatorul Programului Mondial Eco-Şcoala. O provocare deloc uşoară, dar în acelaşi timp plină de satisfacţii: rezultatele muncii noastre de echipă, creativitatea elevilor, implicarea părinţilor şi, în special, atingerea scopului propus: o şcoală mai curată şi mai frumoasă, colectarea selectivă a deşeurilor atât în incinta şcolii, cât şi la nivelul comunităţii.

În continuare, o echipă cu multe idei originale au pus în acţiune noi activităţi:

  • Am observat unele lacune în ceea ce priveşte partea teoretică a temei abordate şi am considerat necesară

organizarea unei prezentări şi dezbateri cu titlul Reciclând protejăm natura.

 

  • Moş Crăciun a fost întâmpinat cu ornamente confecţionate cu multă migală de către elevi şi părinţi, coordonaţi

de cadrele didactice. Au fost pictate becuri şi transformate în globuri, au mototolit staniol şi au făcut ghirlande, au decupat şi lipit, realizând obiecte decorative de care au fost foarte mândri. Elevii clasei a VI-a au creat coroniţe de Crăciun,ghirlande din farfurii de plastic, fulgi, globuri şi brad din pet-uri. Elevii au dovedit talent, creativitate şi seriozitate în confecţionarea ornamentelor, iar activitatea s-a dovedit de succes.

 

  • Curiozitatea de a afla cum funcţionează o staţie de gunoi ecologică şi ce se întâmplă cu deşeurile colectate de

pe raza judeţului nostru, ne-a determinat să organizăm o vizită la Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID) Moara. Am fost întâmpinaţi cu multă ospitalitate, iar elevii au asistat la ceea ce înseamnă: transportul, cântărirea, descărcarea și selectarea deșeurilor. Am învățat că fiecare dintre noi este responsabil de trierea corespunzătoare a deşeurilor, că avem o contribuţie însemnată la păstrarea unui mediu curat şi la reciclarea şi economisirea resurselor naturale.

 

  • Din păcate, pandemia ne-a determinat să întrerupem şirul activităţilor pe care le propusesem pentru anul şcolar

2019-2020, dar poate mai mult ca niciodată, am învăţat să iubim Pământul: să preţuim aerul curat, apele şi spaţiile îngrijite, să ne bucurăm de ciripitul păsărilor sau de zumzetul albinelor, de mireasma florilor. Elevii şcolii noastre, împreună cu părinţii şi bunicii, şi-au îngrijit curţile, au participat la activităţile agricole, însă nu au uitat să recicleze şi să se pregătească pentru înfrumuseţarea spaţiului verde din curtea şcolii.

Programul Eco-şcoala a fost realizat şi prin abordarea temei în cadrul disciplinelor din trunchiul comun: abilităţi practice, educaţie tehnologică, geografie, biologie sau chiar limbi străine, matematică şi fizică. Au fost propuse şi alese de către elevi şi părinţi, discipline opţionale precum: Educaţie ecologică şi de protecţie a mediului şi Idei verzi pentru Planeta Albastră.

Am realizat că scopul activităţilor cu temă ecologică a fost atins, atunci când tinerii satului Brădăţel au iniţiat o activitate de ecologizare a pădurii din vecinătatea școlii, în ideea amenajării unei piste pentru biciclete, dar și o invitație pentru orice drumeț obosit de zbuciumul acestei lumi.

Ne dorim ca eforturile noastre să fie răsplătite cu titlul de Eco-Şcoala şi obţinerea primului Steag Verde să ne motiveze să desfăşurăm acţiuni mai ample şi mai interesante.