Liceul Teoretic "Grigore Tocilescu" Mizil
Mizil, Prahova
Proiecte educaţionale
STRUCTURA PROIECT C.D.I.
LICEUL „GRIGORE TOCILESCU" MIZIL
Extras
|
|
C.D.I.- ul este cadrul primitor pentru fiecare elev, locul în care acesta va găsi o cale pentru dezvoltarea personală, având acces nemijlocit la informaţie (cărţi, mijloace multimedia, calculatoare legate la Internet), spaţiul în care informaţia trebuie prelucrată spre a fi transformată în cunoaştere.
C.D.I.- ul are două funcţii: funcţia de ,,bibliotecă" şi funcţia de ,,cercetare şi prelucrare a materialului informativ";
C.D.I.- ul este locul care incită la lectură.
Beneficiind de un fond divers şi bogat de carte C.D.I.-ul răspunde dorinţei de cunoaştere a elevului şi curiozităţii acestuia.
C.D.I.- ul este centrul cu resurse documentare multimedia. El pune la dispoziţia elevilor şi a profesorilor toate informaţiile necesare desfăşurării activităţii şcolare sau pentru lărgirea orizontului cultural al elevilor. Furnizează documentele necesare informării şcolare şi profesionale a elevilor în vederea integrării lor socio-profesionale.
C.D.I.- ul nu este doar locul în care sunt păstrate documentele, el este în acelaşi timp şi locul de iniţiere în căutarea de informaţii şi a altor tehnici de documentare: utilizarea dicţionarelor, enciclopediilor, a fişierelor de informaţie; luarea de notiţe; realizarea fişelor de lectură; conceperea de fişe tematice etc.
Datorită acestor moduri de tratare a resurselor, C.D.I.- ul joacă un rol pedagogic important în viaţa şcolii.
II. RELAŢIA C.D.I. - BIBLIOTECA ŞCOLII
Faţă de bibliotecile şcolare, C.D.I.- ul aduce elemente noi:
1. personalizarea spaţiului prin crearea de spaţii cu funcţii specifice (spaţiu pentru lectură, spaţiu pentru muncă individuală sau de grup, spaţiu multimedia, spaţiu pentru profesori);
2. diversificarea suportului informativ (pe lângă cărţi, se află casete audio şi video, C.D.- uri, calculatoare legate la Internet);
3. crearea şi întreţinerea imagini şcolii prin rolul central jucat de C.D.I. în viaţa instituţiei şcolare;
4. dimensiunea pedagogică.
III. OBIECTIVELE C.D.I.- ului
Existenţa C.D.I.- ului oferă noi posibilităţi în realizarea obiectivelor din Curriculum-ul naţional:
- să-l înveţe pe elev să devină autonom;
- să-l înveţe să dobândească (să-şi facă) o cultură;
- să amelioreze imaginea instituţiei
- promovarea ,,pedagogiei reuşitei şcolare" care îl plasează pe elev în centrul procesului educativ;
- permite accesul tuturor elevilor la informaţie;
- oferă posibilitatea elevilor să se iniţieze în folosirea şi utilizarea metodelor moderne de lucru (munca în echipă, abordare interdisciplinară) sau să-şi formeze atitudini specifice (spirit de iniţiativă, deprinderi de căutare şi prelucrare a informaţiilor).
IV. ACTIVITĂŢI ÎN CADRUL C.D.I.
Rolul şi obiectivele C.D.I- ului nu pot fi atinse fără concursul documentariştilor, care desfăşoară activităţi complexe:
- activităţi de animare:
- pedagogică (iniţiere în tehnici de cercetare; concursuri de lectură)
culturală (vizite, excursii, întâlniri cu personalităţi culturale, politice etc )
- activităţi de comunicare (în interiorul instituţiei sau cu exteriorul).
- gestionarea resurselor.
V. FINALITĂŢILE C.D.I.
- C.D.I.- ul creează condiţiile necesare iniţierii în autodocumentare şi în tehnicile de muncă individuală, accesul la noile tehnologii şi la diferite surse de informare, devenind astfel un element motor in lupta contra eşecului şcolar.
- Prin organizarea şi viaţa lui internă, C.D.I- ul poate deveni pentru elevi o şcoală a responsabilităţii şi autonomiei atât pe planul activităţilor individuale, cât şi a celor de grup.
- Spaţiul special destinat profesorilor, cu documentaţia necesară, duce la creşterea calităţii actului educaţional şi la formarea continuă a cadrelor didactice.
III. OFERTA CENTRULUI DE DOCUMENTARE ŞI INFORMARE.
a) CDI este un centru de resurse pluridisciplinare ce pune la dispoziţia elevilor, cadrelor didactice şi comunităţii:
Ø informaţii pe suporturi diferite (cărţi-dicţionare, enciclopedii, manuale, beletristică, lucrări ştiinţifice-, reviste, casete audio şi video, CD-Rom, calculatoare conectate la Internet, echipamente de imprimare şi multiplicare, consumabile, televizoare cu reţea de calcul, aparate video şi audio)
Ø activităţi pedagogice-iniţiere în cercetarea documentară
Ø spaţii pentru desfăşurarea unor proiecte de animaţie culturală
CDI va dispune de spaţii specifice activităţilor sale: spaţiu de primire a publicului, de afişaj, de lucru individual, de lucru în echipe, spaţiu pentru lectură, pentru vizionări şi audiţii, spaţiu informatic.
În activitatea CDI sunt implicaţi actori interni (profesorul documentarist, director, elevi, părinţi, cadre didactice) şi externi (ISJ, CJS, CCD, Consiliul Local Mizil, comunitatea locală, mass-media, muzee, biblioteci, asociaţii şi fundaţii).
CDI realizează educarea prin informare pe următoarele direcţii:
è lectură
è activitatea personală
è activităţi de animaţie culturală (expoziţii, întâlniri, conferinţe de presă, difuzare de materiale)
è cercetare documentară
è difuzarea informaţiei administrative, pedagogice, profesionale, culturale.
b) Funcţiile CDI
Ca parte integrantă a unităţii şcolare CDI îndeplineşte următoarele funcţii şi desfăşoară următoarele activităţi:
l pedagogică | -vizează iniţierea şi asistenţa elevului în căutarea, selectarea şi prelucrarea informaţiei şi în realizarea de produse pedagogice: rezumate, biografii, portofolii, expuneri, proiecte |
l de primire şi asigurare a unui cadru prietenos | - prezentarea CDI şi a resurselor sale noilor elevi, cadrelor didactice şi membrilor comunităţii |
l de animare culturală | -prin organizare de expoziţii, conferinţe de presă, concursuri, ateliere de lectură, vizionări, audiţii |
l de informare şcolară şi profesională | -cu ajutorul fişelor de meserii, al prezentării liceelor şi universităţilor |
l tehnică | -prin exploatarea aparaturii electronice şi informatice, serviciu de multiplicare etc. |
l de informare şi relaţii cu exteriorul | -prin realizarea de pliante şi afişe cu diferite ocazii, redactarea revistei şcolii, a ofertei şcolii etc. |
c) Ce aduce nou CDI faţă de biblioteca şcolară?
o personalizarea spaţiului prin crearea de spaţii cu funcţii specifice (lectură, muncă individuală şi de grup, multimedia, de consiliere)
o diversificarea suportului informativ (pe lângă cărţi se găsesc casete audio, video, CD, calculatoare legate la Internet, copiator, soft educaţional)
o crearea şi întreţinerea imaginii şcolii
o dimensiunea pedagogică
d) Mediatizare
Acţiunile şi disponibilităţile CDI sunt mediatizate prin:
-afişe
-lectorate cu părinţii
-biserică
-revista şcolii
Grupuri de interes implicate în activitatea şcolii:
è Comitetul de Părinţi
è Consiliul Local
è Comunitatea locală
è Agenţi economici
MISIUNEA CENTRULUI DE DOCUMENTARE ŞI INFORMARE
Proiectul Centrului de Documentare şi Informare din Mizil se bazează pe convingerea că tinerii noştri sunt deţinători de mare potenţial care de foarte multe ori nu este pus în valoare. Misiunea unui astfel de punct de cultură şi informare este de a pregăti tinerii pentru a realiza trecerea spre încrederea în propriile forţe. În acest sens CDI urmăreşte să atragă tinerii şi adulţii spre cultură prin crearea unui spaţiu primitor şi a unor căi atractive de informare, să atenueze diferenţele dintre posibilităţile de acces la informaţie ale mediului urban şi cele ale mediului rural şi să întărească legătura şcolii cu comunitatea locală.