Liceul Tehnologic Macin
Macin, Tulcea
Proiecte educaţionale
MOTTO: „Pentru a se dezvolta tot mai mult,omul trebuie să creeze,nu să copieze!”
Antoine de Saint-Exupery
Educatia nonformala sprijină dascălii în efortul depus pentru modelarea personalităţii elevilor prin obiective specifice care să aibă ca finalităţi:
- sa largeasca si sa completeze orizontul de cultura, imbogatind cunostintele din anumite domenii,
- sa creeze conditii pentru “desavarsirea profesionala sau initierea intr-o noua activitate”,
- sa sprijine alfabetizarea grupurilor sociale defavorizate,
- sa contribuie la recreerea si la destinderea participantilor precum si la petrecerea organizata a timpului liber,
- sa asigure cadrul de exersare si de cultivare a diferitelor inclinatii, aptitudini si capacitati, de manifestare a talentelor,
LICEUL TEHNOLOGIC MĂCIN are în derulare în acest an şcolar proiectele:
1.TeLePLUS-program educational de sprijin
Program educațional complementar celui formal, ce vizează în egală măsură dezvoltarea competențelor cheie ale elevilor din ani terminali, dar șicreșterea atractivitățiișcoliistructurat pe 2 componente:
- Componenta nonformală
- Componenta consiliere și orientare școlară și vocațională/profesională
2.”Instalator-montez gips carton!!!!”- Proiect de educatie tehnică -
Este un proiect de parteneriat profesional cu firma SC SINIAT SA Bucureşti.Proiectul vizează aprofundarea competenţelor cheie din domeniul Construcţii instalaţii şi lucrări publice.
Liceul participă la acest proiect cu o echipă coordonată de doaman profesor Felicia Nicoară,cu 2 echipe de câte 5 elevi din clasele a X a B şi a XI a B .
COORDONATORI: prof. ing. Nicoară Felicia, Director prof. ing. Petrea Doina
3.PROIECT EDUCAŢIONAL JUDEŢEAN
„COPACUL MEU, PĂDUREA NOASTRĂ!”
2014 – 2015, EDIŢIA II
MOTTO:
” Natura nu a trădat niciodată inima care a iubit-o.”
William Wordsworth
DOMENIUL: ECOLOGIE ŞI PROTECŢIA MEDIULUI
TIPUL PROIECTULUI: LOCAL
TERMEN DE DERULARE: 15 martie 2015 – 1 iunie 2015
COORDONATORI: prof. Nicoară Felicia, prof. Petrea Doina
COLABORATORI: prof. Mangîr Vasile , prof. Grigoraş Maria ,
PARTENERI PROIECT:
· Parcul Naţional Muncii Măcin
SCOPUL PROIECTULUI
Deoarece în perioada 15 martie – 15 aprilie a fiecărui an se sărbătoreşte Luna Pădurii, proiectul „Copacul meu, pădurea noastră!” are ca scop dezvoltarea în rândul elevilor a spiritului de iniţiativă, responsabilitate în legătură cu contribuţia pădurilor la îmbunatăţirea calităţii mediului, a menţinerii vieţii pe pământ şi de promovare a respectului faţă de natură.
OBIECTIV GENERAL:
· Modelarea conduitei ecologice în rândul elevilor .
OBIECTIVE SPECIFICE:
· sensibilizarea elevilor la problematica protecţiei pădurilor ;
· formarea unei atitudini pozitive de responsabilitate faţă de mediul înconjurător;
· dezvoltarea, stimularea expresivităţii şi creativităţii elevilor;
· cultivarea sensibilităţii artistice a elevilor;
· stimularea şi promovarea capacităţii creatoare ale elevilor prin organizarea de expoziţii şi concursuri.
GRUP ŢINTĂ: elevii liceului.
SECŢIUNILE CONCURSULUI:
- Creaţii artistice ( desene, picturi, afişe, colaje, tapiserii, etc.)
- Creaţii literare ( compuneri , poezii):
3. 3.Fotografie , film/prezentare realizată în POWER POINT:
- Referate:
REZULTATE AŞTEPTATE:
În urma derulării activităţilor cuprinse în acest proiect vor fi obţinute ca rezultate:
- Abilităţi de lucru în echipă la nivelul elevilor din grupul ţintă;
- Însuşirea unui set de valori comportamentale ecologice;
- Atitudine de responsabilitate civică şi conştientizarea îndatoririi morale de a adopta un comportament ecologic în viaţa de zi cu zi.
IMPACTUL ESTIMAT
În urma derulării acestui proiect se estimează:
- Consolidarea relaţiilor între instituţii, dobândirea unor abilităţi şi deprinderi;
- Creşterea prestigiului unităţii şcolare în comunitate;
- Extinderea parteneriatelor;
- Diseminarea bunelor practici identificate prin proiect.
PROMOVAREA/MEDIATIZAREA ŞI DISEMINAREA CONCURSULUI
- Publicarea proiectului în revista liceului „Aripi pentru viitor” şi pe portalul www.didactic.ro.
- Pliante distribuite în comunitatea locală.
FINALITĂŢI
· Analiza produselor activităţilor realizate în cadrul proiectului ( DVD cu activităţile desfăşurate)
· Realizarea unui album cu fotografii.
· Întocmirea raportului de evaluare finală.
,,O activitate de succes în Săptămâna Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun! 2016”
LA SEZATOARE
Coordonatorul activității: maistru instructor Gabriela Damaschin
Colaboratori: prof. Sava Doina
Domeniul în care se încadrează: cultural artistic – folclor, tradiţii, obiceiuri
Scopul activității: Dezvoltarea capacității de receptare a valorilor culturale, de înțelegere și respect față de arta populară.
Obiectivele educaționale ale activității:
- Să identifice elementele de natură folclorică dintr-un mesaj ascultat, prin vizionarea unor filme documentare, pliante, referitoare la arta populară românească, cusături populare românești:
- Să prezinte componentele costumului popular dobrogean pentru femei și bărbați;
- Să perceapă elementele artei decorative;
- Să execute cusături populare.
Elevii participanți: 30 de eleve participante, aprox. 10% din totalul elevilor din liceu și aprox. 25% din totalul elevelor, activitatea adresându-se cu preponderență fetelor;
Durata și locul desfășurării activității: Atelierul școală de industrie textilă, activitatea s-a desfășurat în fiecare zi a săptămânii Școala altfel;
Descrierea activității:
Activitatea are drept scop educarea atitudinilor de acceptare, intelegere si respect față de arta populară,să reânvie atmosfera șezătorilor de altădată și să pună în valoare frumusețea și bogăția obiceiurilor și tradițiilor strămoșești.
Printr-un program de activităţi diversificat şi stimulativ în atelierul școală , împodobit cu straie de sărbătoare românească, participanții îmbrăcați în frumoase costume populare autentice și-au pus în valoare abilitățile și și-au manifestat dragostea față de tradiție , de frumos, de elementul românesc, de meleagurile natale, de țară și credință.
Implicând activ toate părțile, scopul atins în urma implementării proiectului ,,La șezătoare” este dezvoltarea relaţiilor între profesori, elevi, părinți și comunitate, pentru o mai bună comunicare interumană.
Descrierea rezultatelor obținute în urma activității:
Un număr de 30 de eleve participante la activitatea culturală au fost încurajate să-și
descopere şi să-şi dezvolte resursele de creativitate, talent, imaginație, comunicare, spirit de echipă prin realizarea unui set de creații cu un grad ridicat de originalitate atât la nivel de conținut cât și ca formă de exprimare a mesajului, cum ar fi:pled asamblat din motive tricotate formând efectul unei table de șah,mileuri croșetate în forma rotundă a soarelui, semne de carte cusute în punct românesc cu motive florale stilizate, picturi în acuarelă și ouă încondeiate în culori și figuri specifice sărbătorii apropiate de Paște și primăverii , colaje din figuri geometrice așezate în formă de elice simbolizând zborul sau în formă de inimă simbolizând iubirea. Oferirea șansei de a-și face cunoscute creațiile pentru a fi apreciați și sprijiniți în activitatea culturală prin realizarea unei expoziții în școală, vizitată de elevii și profesorii de la școlile cu care avem parteneriate educaționale; realizarea unui album colectiv care va cuprinde fotografiile nominalizate . Proiectul va fi promovat pe site-ul școlii, pe pagina de facebook a liceului, de unde vin aprecierile din partea cadrelor didactice, elevilor, parinților și întregii comunități locale.
Aspectul sărbătoresc tradițional din șezătoare, realizat cu sprijinul elevilor și părinților, a fost costumarea în portul popular, prilej prin care sărbătoarea din exterior a trecut în suflet, fiind percepută ca trăire individuală și socială, manifestată prin dorința de a-și înfrumuseța chipul și existența, de a atribui valențe estetice vieții , de a-și schimba comportamentul și felul de a fi în sens de mai bine, mai înălțător, mai frumos.
Elevii/profesorii/părinții și-au manifestat dorința de continuare a acestei activități:
Impactul activității ,,La șezătoare”a declanșat conștientizarea, atât de către participanți cât si de către beneficiari, a propriei valori, o pregătire mai adecvata pentru viață prin autocunoaștere și cunoaștere mai profundă a realității și a celorlalți,ințelegere si respect față de arta populară și tradițiile locale.
Se anticipează și urmăresc ca efecte pe termen lung transformarea participanților în factori de promovare și stimulare în rândul elevilor , a interesului pentru activități culturale, pentru găsirea unor noi mijloace de comunicare,implicarea profesorilor și specialiștilor în dezvoltarea personalității elevilor,accentuarea interesului față de metodele se învățare nonformale sau informale.
Întâlnirile cu specialiști în muzică și dans popular, în pictură și artă artizanală, invitarea la activități a persoanelor publice cu influență pe tărâmul tinerilor, va duce la creșterea numărului de participanți și la o preocupare permanentă a noastră pentru activitatea culturală, pe care dorim să o dezvoltăm și să o facem cunoscută și apreciată.
Menținerea unui contact permanent cu reprezentanții comitetelor de părinți și elevi, reprezentanții școlilor (directori, profesori, coordonatori educativi, consilieri scolari), prin care se va încerca responsabilizarea acestora față de orientarea spre cât mai multe modalități de continuare.
Motivarea propunerii activității ca fiind cea mai bună, argumente ale cadrelor didactice, ale elevilor, ale părinților:
Activitatea ,,LA ȘEZĂTOARE”, ca scop în sine a avut o semnificație specială pentru toate părțile implicate în proiect,desprinsă din opiniile acestora. În chestionarul de evaluare a activității adresat elevilor/profesorilor/părinților la item-ul cu alegere multiplă ,,Mi-a plăcut această activitate”, au apreciat-o în unanimitate ca fiind ,,foarte bună”.
Implicarea unui număr mare de elevi,atmosfera caldă și prietenoasă,dorința de a participa și în viitor la o astfel de activitate,contribuția și sprijinul părinților și bunicilor în amenajarea și decorarea atelierului,manifestarea dorinței de a continua ,au plasat activitatea pe primul loc în rândul preferințelor noastre.
Argumente :
,,Consider că a fost cea mai bună activitate deoarece impactul asupra elevilor a fost cel scontat. Aceștia au participat cu plăcere, s-au implicat atât în partea de cunoaștere și prezentare a costumului național - care a urmărit dezvoltarea capacităților de receptare a valorilor culturale cât și realizarea de cusături și încondeierea de ouă. Prin obiectivele propuse, în urma desfășurării acestui proiect, au fost dezvoltate priceperi, deprinderi, capacitatea de comunicare și investigare în rândul elevilor.”
Prof. Barbato Viorica
Cele mai relevante mărturii:
,,Sărbătoarea românească ,,LA ȘEZĂTOARE” crează o atmosferă plăcută și destinsă,o atitudine caldă și prietenoasă în care comunicarea se face printr-un schimb de ,, daruri” -unul oferă ceva din sine însuși, iar altul acceptă ceva din esența sufletească a celuilalt.”
Prof.Sava Doina
,, Într-un cadru specific tradițional dobrogean, îmbrăcată în frumosul costum popular, am retrăit momente care mi-au adus aminte de obiceiurile strămoșești și mi-au dat sentimentul de mândrie că m-am născut pe aceste meleaguri. Mi-am ales această activitate pentru a-mi aduce contribuția prin lucrul mâinilor mele la îmbogățirea specificului tradițional al meleagurilor natale. Aș dori să particip ori de câte ori am ocazia la o astfel de activitate .”
Deacu Indra Georgiana, elevă clasa a X-a A
,,În săptămâna ,,Să știi mai multe,să fii mai bun” am avut ca temă la alegere ,,Șezătoarea”. Aceasta a fost foarte interesantă și educativă. Tema ne-a readus aminte de obiceiurile străvechi ale acestei țări. Îmi place foarte mult această idee deoarece prin intermediul ei au reînviat vechile obiceiuri, care pe zi ce trece se pierd. A fost foarte educativă, am fost îmbrăcate în costum popular, am cusut ornamente foarte frumoase, am vopsit ouă și am cântat melodii din folclorul dobrogean. Sala în care s-a desfășurat activitatea a fost frumos amenajată, plină de obiecte vechi ce ne-au lăsat amintiri de neuitat. Aș fi foarte bucuroasă dacă și pe viitor se va mai desfășura aceasta activitate, pentru ca obiceiurile vechi să reînvie și să nu se piardă niciodată.”
Dorobanțu Florina, elevă clasa a XII-a A
,,Mi-a plăcut expoziția de obiecte specifice artei populare: ștergare naționale de perete, carpete, covoare, pernuțe , mileuri, căni și oale de lut, coș împletit, covată din lemn și alte obiecte de décor folosite altădată în gospodărie sau în alte munci, mi-a plăcut organizarea acestui proiect, mi-a plăcut că au participat eleve de la diferite clase, că s-au implicat și au fost curioase și interesate de acest proiect. Mi-aș dori ca acțiunea să aibă continuitate și anul viitor să particip din nou.”
Mincu Ambra, elevă clasa a XI-a A
,,În săptămâna ,,Să știi mai multe,să fii mai bun” am participat la activitatea ,,La șezătoare”. Aceasta a fost foarte frumoasă deoarece sala în care s-a desfășurat a fost decorată tradițional cu obiecte folosite de bunicii noștri. Am arătat foarte bine în costumul tradițional, ceea ce ne-a motivat să realizăm cu drag multe lucrări , să coasem, să tricotăm. Am fost fascinată de tradițiile noastre, că am avut acazia să participăm la o astfel de activitate, că am învățat un pic din toate ca să ducem această tradiție mai departe. Prin urmare, aș fi foarte bucuroasă dacă se mai organizează pe viitor o astfel de activitate.”
Alempi Claudia, elevă clasa a X-a A
VIZIONATI GALERIA FOTO CU ACTIVITATEA!