Liceul Teoretic "Ioan Slavici" Timisoara
Timisoara, Timis
Proiecte educaţionale
Sunt considerate abilități esențiale pentru viață în secolul XXI următoarele: abilități matematice de bază, abilități de scris-citit și comunicare, competențe digitale (TIC), abilități interpersonale (munca în echipă), folosirea limbilor străine, antreprenoriat, abilități de căutare a unui loc de muncă, abilitatea de a învăța să înveți.
Pentru a deprinde aceste abilități, elevii au fost provocați să finalizeze un proiect la scară mică: să realizeze unele obiecte de mobilier pentru a crea un colț de relaxare în școală. Ca și reguli de joc, s-au impus: mobilierul se face din paleți, se cumpără doar strictul necesar (nu e permis să cumpărăm obiecte finite de mobilier), se lucrează în echipă, nu se folosesc unelte profesionale (sau dacă este necesar, se limitează la maxim), decizia elevilor este cea care contează (chiar dacă ideea inițială a venit de la profesori).
Activitatea a fost structurată pentru a urma etapele unui proiect, acestea fiind puse în evidență și apoi discutate la fiecare etapă.
Deși în faza de inițiere a fost nevoie de implicarea activă a profesorilor, pe parcursul următoarelor faze elevii s-au implicat din ce în ce mai mult, iar în final, la momentul evaluării, au putut să se bucure de munca lor (cei care s-au implicat) și să înțeleagă consecințele neimplicării (cei care nu s-au implicat).
Faza de inițiere a proiectului a avut ca rezultat pe de-o parte o serie de scheme generale pentru mobilarea unor spații identificate de elevi, iar pe de altă parte formarea de echipe de lucru. Faza de planificare a proiectului s-a finalizat cu schițe concrete pentru elementele de mobilier. În această fază s-a trecut de la discuțiile abstracte la concret, de la idei proiectate pe ecran la contactul fizic cu paleții. Faza de formulare a proiectului a avut ca rezultat un necesar de materiale și costul aferent. De asemenea, echipele au fost definitivate, iar fiecare echipă și-a ales elementele de mobilier pe care să le construiască. A urmat faza de implementare propriu-zisă, desfășurată în perioada Săptămâna Altfel, în care elevii au construit efectiv piesele de mobilier. Este de menționat faptul că, în această fază, s-a manifestat o deficiență de implicare în rândul elevilor, astfel încât nu toate obiectele de mobilier pe care ei și-au propus să le realizeze au fost realizate. În final, în prima zi din semestrul al doilea, elevii au putut să se bucure de munca lor și au fost premiați.
Echipa care s-a ocupat de această acțiune a fost coordonată de Simina Mariș și Lavinia Cernescu, beneficiind de ajutorul lui Ildiko Pataki, Raluca Staicu, Luminița Nani Ana-Maria Bauer și Acvilina Manzur (profesori din școală), Farkas Pataki (arhitect) precum și personalul de la atelierul de tâmplărie. Cei mai implicați elevi în această activitate au fost, în ordine alfabetică: Daniel Anghel, Ciprian and Cristian Cimpoeru, Alexandru Furtos, Bogdan Jivanov, Raul Martinov, Valeriu Micsa, Elina Palita, Alex Rosca, Lukas Seculin, Cristian Toma.