Școala Gimnazială ,, Nicolae Bălcescu ”
Oradea, Bihor

Proiecte educaţionale

Programele şi proiectele derulate în şcoala noastră au contribuit la misiunea şcolii, la dezvoltarea dimensiunii europene în instituţie.


Misiunea Școlii Gimnaziale „ N. Bălcescu „ este de a  asigura:

  1. condiţii de învăţare la standarde europene;
  2. dezvoltarea competenţelor;
  3. formarea de atitudini necesare integrării şi adaptării la schimbări într-o societate democratică şi europeană;
  4. şanse egale de afirmare a elevilor;
  5. implicarea activă a şcolii în viaţa comunității.


La activităţile derulate în cadrul proiectelor s-au implicat activ și participativ un număr mare de elevi, atât din ciclul primar, cât şi gimnazial. Acestea au fost premisele unui succes garantat.

Prin realizarea parteneriatelor active şcoală-elevi- părinţi-comunitate locală-alte şcoli din ţări europene s-au îmbunătăţit:

  • - modalităţile de comunicare (elevii au fost stimulaţi să utilizeze mijloacele de comunicare IT, chat, e-mail, blog);
  • - modalitățile de promovarea a valorilor europene, prin participarea la concursuri şi expoziţii internaţionale.

Proiecte educative

Socrates, programul de acţiune al Comunităţii Europene pentru cooperare în domeniul educaţiei, iniţiat la 14 martie 1995, a fost implementat şi la noi. Şcoala noastră a fost a doua unitate de învăţământ din oraş care a beneficiat de un Proiect Comenius intitulat, International Culture Exchange(1998 - 2000), prin care a intrat în parteneriat cu o şcoală din Suedia numită Linghemsskolean.

În cadrul proiectului Comenius condus de doamna profesoară Ţicra Lucia a fost găzduită la noi o profesoară niponă Midori Soga din Saitami, Japonia cu care s-a stabilit o legătură durabilă. Midori Soga a adus în şcoala noastră Origami – arta tradiţională japoneză de folosire a hârtiei ca expresie artistică.

Au urmat schimburi de scrisori între levi, mesaje pe internet, schimburi de casete audio, video, etc. Limba utilizată de toţi membri proiectului a fost engleza. Ţara coordonatoare a fost Suedia, partenerii fiind din: Republica Cehă, Grecia, Islanda, Portugalia, ungaria, Italia, Polonia şi România. Profesorii au colaborat cu profesori de limba engleză, franceză şi germană din ţări şi continente diferite. Ei au fost apreciaţi de profesorii străini care ne-au vizitat şcoala şi au asistat la orele profesorilor noştri. Prin urmare, doamna profesoară Pop Angela a fost invitată la un curs organizat de British Council, la Sinaia. Profesoara Charmian Widdowson din Marea Britanie, Scoţia a fost invitată în şcoala noastră pentru a-i sprijini pe membrii catedrei în metodologia predării limbii engleze şi introducerea mijloacelor alternative în formarea elevilor ciclului primar şi gimnazial. În paralel elevii au beneficiat de informaţii referitoare la istoria şi geografia Scoţiei.

S-a realizat o legătură cu o şcoală din Canada (sistemul şcoală la distanţă), Abbotsford – “Valley Christian School”, profesori Cynthia Marko şi Roy Campbell, prin metoda “penpals” (“pen-friends”) prieteni prin corespondenţă. Prin această metodă elevii şcolii noastre au aflat lucruri interesante despre Canada de la colegii lor canadieni, iar noi ne-am prezentat indentitatea regională in Europa şi cea locală.

În 2005 elevii îndrumaţi de prof. Indrieş Dorina au participat la acţiuni din cadrul Proiectului Fondului Global de Combatere a HIV/SIDA, TBC şi Malarie , Program Naţional de Educaţie pentru Sănătate în Şcoala Românescă.

În cadrul Proiectului Naţional Educaţia pentru mediu (2005-2006) elevii au desfăşurat acţiuni precum: depistarea problemelor de mediu existente în oraş, acţiuni de ecologizare a parcurilor etc. Partenerii proiectului: Fundaţia ECOTOP, Agenţia de Protecţie a Mediului, Direcţia Apelor Române.

Din vara anului 2006 şcoala noastră participă la un proiect şcolar Comenius impreună cu Italia şi Spania. Este un proiect comun care se desfăşoară în parteneriat şi la care se folosesc fonduri europene pe baza unui plan şi calendar vizat de Agenţia Naţională Socrates. Proiectul se numeşte °Pe urmele identităţii nostre° şi vizează un demers comun la care participă elevii şi dascălii şcolilor partenere deopotrivă. Aceasta este pentru şcoala noastră o provocare şi un demers ambiţios care ne dă ocazia să prezentăm cartea de vizită a unui popor care intră în cadrul ţărilor europene printr-o cultură proprie, tradiţii şi istorie care îl legitimează şi-i dă un statut nobil şi demn, contribuind în acest fel la patrimoniul culturii europene. În calendarul activităţilor comune planificate am avut o prima întâlnire de lucru cu echipele partenere la Olbia, în Sardinia. Au participat profesoarele Popescu Sturz Maria şi Deliman Alina, iar din partea direcţiunii şcolii, doamna Szabo Gyongyi.

La întâlnirea de lucru am inţeles că echipele şcolilor partenere ar dori să folosească în activităţile lor legendele. Acestea urmând să servească drept pretext pentru reliefarea unor valori morale. Am arătat că noi am dori să pornim de la un adevăr şi să prezentăm Columna lui Traian ca certificat de naştere şi afirmare a identităţii noastre, Traian şi Decebal urmând a fi eroii care sunt modele şi repere în formarea poporului român.

Alte proiecte derulate în școală:

Proiectul local ” ATITUDINI CREȘTINE „

Proiectul Interjudețean ” Copii pentru copii ”

Proiectul Național ” Festivalul Toamnei ”

Proiectul Școlar Internațional „Școli europene pentru ape curate”

Programului Mondial Eco-Școala

Proiectul „Colțul micului pieton”

Proiectul Comenius:  „Plurilingvism: Identitate și Diversitate”

Proiectul „Să ne cunoaștem și mai bine” (în domeniul Euroregiunii)

Proiectul interjudetean ,, Cultură – civilizație – comunitate ”

Proiectul local” Hai – ku- noi ”

Proiectul “Identitate în diversitate ” (în domeniul Euroregiunii)

Proiectul local“ Copil ca tine sunt și eu ”