Scoala Gimnaziala Visani
Visani, Braila
Proiecte educaţionale
ŞCOALA GIMNAZIALĂ VIŞANI
COMUNA VIŞANI,JUDEŢUL BRĂILA
PROIECT DE
DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ
2017-2021
Denumire: Şcoala Gimnazială ComunaVişani
CUI:17378915
Adresa: Str.Şcolii NR.532,comuna Vişani,judeţul Brăila,cod poştal 817210
Tel-fax: 0239696492
E-mail: scoala.visani@yahoo.com
- CONTEXTUL SOCIAL-ECONOMIC
Argumente:
- Descentralizarea sistemului şcolar,creşterea autorităţii decizionale a conducerii unităţii al resurselor umane,curricular şi al dezvoltării generale a şcolii;
- Formarea continuă a personalului didactic din unitatea noastră;
- Transformarea cadrului didactic în manager al situaţiilor de învăţare ce au drept principal actor elevul şi perfecţionarea continuă a procesului instructiv-educativ;
- Folosirea materialelor didactice adecvate în întreaga activitate din unitatea şcolară;
- Transformarea comunităţii locale într-un partener activ,implicat efectiv în viaţa unităţii şcolare.
I.1 Repere geografice-istorice
Comuna Vişani,reşedinţa comunei cu acelaşi nume,este aşezată în partea de vest a judeţului Brăila şi are ca vecini satele:Jirlău la sud-est, Drogu în vest-nord-vest, localitate aparţinând comunei Galbenu, Plăsoiu-în nord şi Câineni Băi în nord-est.
Comuna este formată din trei sate:Vişani,Cîineni-Băi şi Plăsoiu.
La nivelul comunei funcţionează o singură unitate şcolară ce cuprinde următoarele structuri: Şcoala Gimnazială Vişani, Şcoala Primară Cîineni-Băi, Grădiniţa Vişani şi până în anul 2017 Grădiniţa Câineni-Băi. Datorită numărului mic de copii care frecventează Grădiniţa Cîineni-Băi şi având în vedere că natalitatea este într-o continuă scădere în această localitate,Grădiniţa Cîineni-Băi nu mai funcţionează ca şi structură a Şcolii Gimnaziale Vişani din anul şcolar 2017-2018.
Şcoala Gimnazială Vişani este situată în centrul localităţii, în apropierea primăriei, dispensarului uman, poştei şi poliţiei.
Localitatea Vişani este situată la o distanţă de circa 5 km faţă de cea mai apropiată staţie CFR.Legătura cu exteriorul se realizează cu ajutorul unor mijloace de transport în comun (microbuze care circulă regulat făcând legătura între localitatea Vişani şi reşedinţa de judeţ). Această legătură se realizează de 4 ori pe zi.
Copiii din ciclul preşcolar şi primar învaţă în şcolile din satele de domiciliu. Şcoala Gimnazială Vişani oferă servicii educaţionale copiilor din toate satele componente. Legătura dintre domiciliu şi şcoală, pentru elevii din satele componente, se realizează cu ajutorul microbuzului şcolar.
I.2 Scurt istoric al şcolii
Comuna Vişani apare în „DicţionarulGeografic al Judeţului Rîmnicu-Sărat”,1896, ca fiind o comună rurală în plasa Râmnicului De Jos,pe malul stâng al râului Buzău.Tot în acest „dicţionar” se vorbeşte despre şcoală, în care se menţionează : „Comuna are o şcoală mixtă, fondată de comună, cu un învăţător şi 85 de elevi înscişi (din care 21 fete) şi 37 de primovaţi,în anul 1892-1893”.În această perioadă de sfîrşit şi început de secol,învăţător a fost Costache Popescu,tatăl învăţătorilor Petre şi Mihail Popescu.
În anul 1905 şi prin contribuţia învăţătorului Ştefan Meiroşu s-a asigurat funcţionarea şcolii cu un post,în clădirea fostei primării,până în anul 1910,cînd s-a dat în folosinţă primul local de şcoală,cu două săli de clasă,construit de acelaşi Ştefan Meiroşu,cu sume proprii.Ulterior,s-a construit încă o sală de clasă,astfel că până în 1953-1954 nu s-a mai construit nimic.În anii 1953-1954, la localul vechi s-au adăugat încă două săli de clasă şi un coridor,iar în anii 1963-1964 s-a construit un local de şcoală cu cinci săli de clasă.
Cei mai mulţi elevi,369,s-au înregistrat în anul şcolar 1975-1976,când şi numărul cadrelor didactice a fost mai mare de 20.În anul 1995-1996, numărul elevilor a scăzut la 162,iar al cadrelor didactice la 13.
În prezent şcoala are un număr de 306 de preşcolari şi şcolari (incluzînd structurile Cîineni şi Plăsoiu).Prima structură fiind Şcoala Gimnazială Vişani,unde există ciclul preşcolar,primar şi gimnazial,al doilea Şcoala Primară Cîineni-Băi,unde există ciclu primar şi preşcolar.În Câineni Băi existând clase cu predare simultană.
Coordonarea unităţii se face din şcoala din centru,aici aflându-se direcţiunea,secretariatul şi contabilitatea şcolii.Prezenţa în structuri a directorului se poate realiza în cel mult 5 minute,în cazuri urgente.Legătura între unităţi este stabilită prin telefon fix,mobil sau internet.În fiecare structură este desemnat un responsabil care coordonează activitatea de „Lapte-corn” elevilor,care răspunde de structură şi de buna ei funcţionare.Sunt desemnaţi şi responsabili pentru activităţi ISU şi Protecţie în Muncă.
II DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI EXTERN
1.Prezentarea organizaţiei şcolare
II.1.1 Date de identificare
Denumire: Şcoala Gimnazială ComunaVişani
CUI:17378915
Adresa: Str.Şcolii NR.532,comuna Vişani,judeţul Brăila,cod poştal 817210
Tel-fax: 0239696492
E-mail: scoala.visani@yahoo.com
II.1.2 Date statistice de bază pentru anul şcolar 2016-2017
Nivel de învăţământ |
Preşcolar,primar,gimnazial |
Limba de predare |
româna |
Număr de clase sau grupe |
4 grupe,7 clase primar,6 clase gimnazial-Total 17 clase |
Număr de elevi |
64 preşcolari,122 elevi primar ,120 elevi gimnaziu-total 306 elevi |
Număr cadre didactice |
4 educatori,7 învăţători,10 profesori-Total 21 cadre didactice |
Număr cadre didactice auxiliar |
Secretar 1,contabil 1,bibliotecar 1-Total 3 |
Număr nedidactice |
Femei serviciu 4,şofer 1,fochist 1- Total 6 |
II.1.3 Informaţii de tip calitativ şi calitativ
An şcolar |
2014-2015 |
2015-2016 |
2016-2017 |
2017-2018 |
Număr clase |
18 |
17 |
17 |
16 |
Număr elevi |
319 |
315 |
306 |
300 |
Rata de promovare |
93% |
94% |
93% |
|
II.1.4 Prognoza numărului de elevi şi de clase
Clasa pregătitoare şi clasa I
Anul şcolar |
Prognoza număr elevi |
Prognoza număr de clase |
2016-2017 |
Pregătitoare-18 Clasa I-18 |
Pregătitoare -1 Clasa I-1 |
2017-2018 |
Pregătitoare-22 Clasa I-18 |
Pregătitoare-1 Clasa I-1 |
2018-2019 |
Pregătitoare -15 Clasa I-22 |
Pregătitoare -1 Clasa I-1 |
2019-2020 |
Pregătitoare-31 Clasa I-15 |
Pregătitoare-1 Clasa I-1 |
2020-2021 |
Pregătitoare-22 Clasa I-31 |
Pregătitoare-1 Clasa I-1 |
II.1.5 Personalul şcolii
II.1.5.1 Personalul didactic 2016-2017
Specialita tea |
Studii |
Statutul |
Grad didactic |
||||||||
M |
SSD |
S |
titular |
detasat |
suplinitor |
PCO |
deb |
def |
I |
II |
|
Învăţători |
- |
7 |
- |
7 |
- |
- |
- |
- |
1 |
5 |
1 |
Profesori |
- |
8 |
2 |
6 |
- |
2 |
2 |
2 |
4 |
1 |
3 |
Educatori |
2 |
2 |
- |
2 |
- |
2 |
- |
- |
1 |
- |
3 |
Total |
2 |
17 |
2 |
15 |
- |
4 |
2 |
3 |
5 |
6 |
7 |
II.1.5.2 Personal didactic auxiliar
Specialitatea |
Studii |
||
Medii |
SSD |
S |
|
Secretar |
- |
- |
1 |
Contabil |
1 |
- |
- |
Bibliotecar |
1 |
- |
- |
Total |
2 |
- |
1 |
II.1.5.3 Personal nedidactic
Specialitatea |
Numar posturi |
Numar persoane |
Femei de serviciu |
4 |
4 |
Sofer |
1 |
1 |
Fochist |
1 |
1 |
Total |
6 |
6 |
II.1.6 Baza materială
1. Şcoala Gimnazială Vişani
Corp B:
- Săli de clasă-6
- Cabinet fizică-chimie-1
- Laborator informatică-1
- Cabinet secretar şi contabil-1
- Spaţiu Lapte-Corn-1
- Grup sanitar-1
- Centrală termică-1
Corp A:
- Săli de clasă-5
- Cancelarie-1
- Cabinet director-1
- Bibliotecă-1
- Arhivă-1
Laboratorul de informatică este dotat cu 10 calculatoare şi toate au conexiune la internet.Şcoala dispune de 3 calculatoare şi 3 imprimante aflate în cabinetele directorului şi ale secretarului şi contabilului.Şcoala dispune şi de 2 laptopuri, 2 xeroxuri ,1 televizor aflate în cancelarie şi în biroul directorului.De asemenea,şcoala dispune şi de telefon fix şi fax.Pentru înregistrarea evenimentelor petrecute în şcoala noastră dispunem de două camere video şi de un aparat foto.
Laboratorul de fizică-chimie este prevăzut cu truse şi materiale specifice pentru desfăşurarea orelor de chimie şi fizică.
Şcoala mai dispune şi de planşe diverse şi hărţi geografice şi istorice.Ea mai este prevăzută şi cu truse şi materiale specifice pentru desfăşurarea orelor la ciclul primar.
Şcoala are şi sală de sport.Aceasta este prevăzută cu dotări sportive precum:saltele,mingi,coşuri de baschet etc.Atunci când vremea este nefavorabilă, elevii îşi desfăşoară activitatea în sala de sport care se află în incinta curţii Şcolii Gimnaziale Vişani.Sala de sport este prevăzută cu centrală termică şi aparat de aer condiţionat.Ea este dotată şi cu grup sanitar adecvat:duşuri şi toalete.
Sala de sport presupune 6 încăperi distincte şi un depozit în care se află echipamentele sportive.
2.Grădiniţa cu program normal Vişani
- Săli de clasă-4
- Sală de mese-1
- Grup sanitar -1
- Cancelarie -1
- Depozit lemne-1
- Alte spaţii-1
3. Şcoala Primară Cîineni –Băi
- Săli de clasă-2
- Cancelarie-1
- Grup sanitar-1
- Centrală termică-1
4.Grădiniţa cu program normal Cîineni –Băi
- Săli de clasă-2
Toată baza materială de care dispune şcoala noastră în prezent va fi utilizată în vederea realizării proiectului,iar resursele finaciare de care dispunem vor fi utilizate în următorii ani pentru:
- Îmbunătăţirea condiţiilor necesare desfăşurării unui proces instructiv-educativ formativ,modern,atractiv,eficient;
- Procurarea în continuare a unor mijloace de învăţământ moderne;
- Îmbunătăţirea bazei materiale;
- Atragerea şi stimularea elevilor competitivi pentru a participa la concursurile şi olimpiadele şcolare;
- Creşterea prestigiului unităţii de învăţământ la nivel judeţean,naţional prin activităţi de parteneriat insclusiv european.
II.2 Analiza SWOT
Puncte tari(T),puncte slabe(S),oportunităţi(O) şi ameninţări(A)
pentru toate segmentele unităţii şcolare:
II.2.1 Oferta curriculară
II.2.2 Resurse umane
II.2.3 Resurse materiale şi financiare
II.2.4 Relaţii cu comunitatea
II.2.1 Oferta curriculară
Puncte tari:
- Şcoala dispune de întreg materialul curricular necesar(planuri cadru, ordine ministru, programe şcolare, ghiduri metodologice, auxiliare didactice);
- Existenţa site-ului şcolii,unde sunt postate toate materialele curriculare necesare cadrelor didactice şi pentru informarea părinţilor;
- Curriculumul la decizia şcolii este stabilit pe baza procedurii operaţionale specifice;
- Desfăşurarea în şcoala a orelor de pregătire suplimentară la disciplinele limba română şi matematică în vederea pregătirii Evaluării Naţionale;
- Existenţa fişelor pentru disciplina opţională avizate de CA şi de catre inspectorul de specialitate;
- Program specific săptămânii:”Să ştii mai multe,să fii mai bun!”
- Participarea la concursuri şi olimpiade judeţene şi interjudeţene;
- Folosirea eficientă a bibliotecii şcolare.
Puncte slabe
- Planurile cadru şi programele şcolare nu sunt suficient studiate şi cunoscute de către toate cadrele didactice;
- Schemele orare nu sunt suficient fundamentate şi nu reflectă întotdeauna necesităţile clasei;
- Schemele orare şi orarele nu sunt întotdeauna întocmite conform instrucţiunii de lucru;
- Oferta pentru disciplinele opţionale nu poate satisface toate dorinţele elevilor şi părinţilor.
Oportunităţi
- Legea Educaţiei Naţionale nr.1/2011
- Cursuri de formare profesională oferite de CCD Brăila şi ISJ Brăila sau cursuri din fonduri structural europene;
- Permisivitatea cadrului legislativ pentru flexibilizarea curriculumului;
- CDŞ-ul permite corelarea opţionalelor cu specificul local;
Ameninţări
- Programele şcolare sunt prea încărcate la unele discipline şi centrează actul educativ pe aspectul informativ în defavoarea celui formativ;
- Multitudinea manualelor alternative;
- Desele schimbări ce se aduc Legii Educaţiei Naţionale;
- Lipsa regulamentelor,metodologiilor şi ghidurilor metodologice;
II.2.2 Resurse umane
Puncte tari
- Personal didactic calificat la aproape toate disciplinele;
- Un colectiv de cadre didactice care îmbină tinereţea cu experienţa didactică;
- Disponibilitatea cadrelor didactice cu experienţă în a ajuta şi îndruma cadrele didactice tinere;
- Buna colaborare dintre cadrele didactice şi atmosfera plăcută necaracterizată de conflicte;
- Ponderea cadrelor didactice titulare,cu gradul didactic I şi II în proporţie de 65%;
- Majoritatea cadrelor didactice sunt localnice;
- Personal didactic auxiliar foarte bine pregătit;
- Dorinţa cadrelor didactice de a se perfecţiona;
- Foarte buna colaborarea cu primarul localităţii şi Consiliul Local.
Puncte slabe
- Existenţa cadrelor didactice navetiste;
- Lipsa de interes a participării unor cadre didactice la cursuri de formare;
- Insuficienta pregătire metodică a cadrelor didactice debutante;
- Lipsa unui consilier psihopedagogic sau a unui psiholog;
- Lipsa unor stimulente materiale şi financiare.
Oportunităţi
- Existenţa cadrului legal ce oferă posibilitatea organizării concursurilor de ocupare a posturilor vacante sau temporar vacante în şcoală;
- Existenţa unor parteneriate educaţionale cu diferiţi reprezentanţi ai comunităţii;
- Studiu individual de specialitate.
Ameninţări
- Lipsa de stabilitate a cadrelor didactice;
- Migraţia familiilor dintr-o zonă în alta în căutarea unui loc de muncă;
- Existenţa unui număr mare de familii dezeoganizate şi monoparentale;
- Nivelul scăzut de educaţie al părinţilor elevilor
- Puterea economică scăzută a comunităţii locale;
- Existenţa unui număr mare de familii de etnie rromă care deţin mulţi copii iar puterea economică a acestora este foarte scăzută şi rata de abandon este în creştere la aceste familii.
II.2.3 Resurse materiale şi finaciare
Puncte tari
- Dotarea materială foarte bună a şcolilor şi grădiniţelor;
- Dotarea cu mijloace TIC atît pentru elevi cît şi pentru cadrele didactice şi didactice auxiliare;
- Existenţa laboratorului de informatică cu calculatoare conectate la internet;
- Supraveghere audio video în sălile destinate Evaluării Naţionale;
- Telefonie digitală
- Existenţa bibliotecii cu un număr mare de volume;
- Aprovizionarea cu materiale consumabile asigură necesarul pregătirii activităţilor de către cadre didactice şi elevi;
- Proiectul de buget aprobat de către Consiliul Local asigură acoperirea a 100% din cheltuielile curente ale şcolii;
- Cadrele didactice navetiste îşi primesc decontul pentru naveta în proporţie de 100%.
Puncte slabe
- Lipsa laboratoarelor de specialitate;
- Uzura fizică şi morală a unor materiale didactice;
- Număr insuficient de manuale şcolare.
Oportunităţi
- Posibilitatea organizării unor activităţi extraşcolare în comunitate(parcuri,cluburi,terenuri sportive);
- Atragerea de resurse financiare şi gestionarea eficientă a lor;
- Atitudinea pozitivă a autorităţilor locale şi a partenerilor sociali faţă de sistemul de învăţământ;
- Posibilitatea antrenării elevilor şi a părinţilor în activităţi de întreţinere şi modernizare a şcolii.
Ameninţări
- Criza economică;
- Resurse financiare insuficiente pentru achiziţionarea materialelor didactice;
- Deteriorarea rapidă a mobilierului din dotare.
- Resurse financiare insuficiente pentru crearea de noi cabinete necesare procesului de învăţământ.
II.3.4 Relaţii cu comunitatea
Puncte tari
- Existenţa parteneriatelor cu instituţiile de pe raza localităţii (UAT şi Consiliul Local Vişani, Parohia Ortodoxă Vişani,Postul de Poliţie Vişani);
- Constituirea şi funcţionarea Comitetului Reprezentativ al Părinţilor;
- Colaborarea eficientă cu ISJ Brăila şi cu autorităţile locale;
- Prezenţa directorului la şedinţele Consiliului Local în care se discută probleme legate de procesul de învăţământ derulat în şcoală;
- Dezvoltarea relaţiei profesori-elevi-părinţi se realizează şi prin intermediul serbărilor şcolare;
Puncte slabe
- Numărul redus de părinţi care se implică în viaţa şcolii;
- Puţine activităţi desfăşurate în şcoală care implică coparticiparea părinţilor;
- Inconsecvenţa în participarea reprezentanţilor primăriei şi ai Consiliului Local la procesul decizional în şedinţele CA.
Oportunităţi
- Cadrul legal pentru realizarea de parteneriate cu instituţiile publice;
- Legislaţia,metodologii şi adrese de la Isj Brăila privind săptămâna de activităţi extracurriculare;
- Disponibilitatea comunităţii locale de a sprijini şcoala în derularea de proiecte;
- Disponibilitatea părinţilor de a se implica în activităţi de voluntariat la nivelul şcolii;
- Interesul liceelor de a-şi prezenta oferta educaţională;
- Legături cu alte unităţi de învăţământ pentru realizarea unor schimburi de experienţă.
Ameninţări
- Lipsa de supraveghere a copiilor ca urmare a plecării părinţilor în străinătate;
- Influenţa negativă a unor grupuri din comunitate şi a falselor modele promovate de mass-media;
- Slaba implicare a unora din instituţiile locale în parteneriate.
II.3 Analiza P.E.S.T
II.3.1 Factori politico-legali
II.3.1.1 Legislaţia muncii
-nu permite eliberarea din funcţie a cadrelor didactice cu performanţe profesionale scăzute
-permite realizarea angajărilor în şcoală numai în anumite limite şi potrivit Metodologiei de mobilitate a personalului didactic din învăţământ.
II.3.1.2 Activitatea partidelor politice
-în prezent nu există un proiect viabil care să poată duce la restructurarea sistemului educaţional românesc;
-la nivel local,organizaţiile partidelor politice care formează consiliul local manifestă interes faţă de activitatea şcolii,sunt receptive la propunerile venite din partea şcolii;
-nu există presiuni din partea organizaţiilor locale pentru implicarea şcolii în activităţi de propagandă politică.
II.3.2 Factori economici
II.3.2.1 Activitatea economică
-activitatea economică la nivel de localitate se reduce la activităţile din agricultură (fie ca producători individuali în cultură mare,fie ca angajaţi a diferite societăţi agricole),la activităţi de comerţ (societăţi comerciale pentru vânzarea de produse alimentare sau de uz casnic şi de materiale de construcţii);
-puterea de cumpărare a familiilor este scăzută,veniturile fiind din vânzarea laptelui,animalelor,pensiilor şi ajutoarelor sociale;
-o mică parte din părinţii elevilor lucrează la diferite firme de pe raza judeţelor Brăila şi Buzău în industria alimentară,uşoară,CFR etc.
-pentru rezolvarea unora dintre problemele administrative ale şcolii se face apel la societăţile agricole de pe raza localităţii;
-mulţi dintre părinţii elevilor pleacă în străinătate şi îi lasă pe copii în grija rudelor.
II.3.2.2 Politica bugetară
-la nivel de localitate politica bugetară este favorabilă şcolii,asigurându-se resurse bugetare necasare desfăşurării procesului educaţional în foarte bune condiţii atât prin finanţarea de bază cât şi prin finanţarea complementară prin care se asigură lucrări de investiţii în şcoală;
-Nu există o asociaţie a părinţilor care să contribuie cu resurse financiare la dezvoltarea bazei materiale a şcolii.
II.3.2.3 Venitul disponibil al familiei
-În mare parte,majoritatea familiilor au un buget care să asigure resursele necesare pregătirii copiilor pentru şcoală şi susţinerea activităţii acestuia;
-Dacă veniturile părinţilor scad atunci acest lucru face ca şi copilul să fie demotivat.Atunci apar discordanţe între posibilităţile financiare ale familiei şi şcoală.
II.3.3 Factori socio-culturali
II.3.3.1 Atitudinea faţă de muncă
-atitudine pozitivă faţă de mună a majorităţii locuitorilor;
-există un număr mare de persoane care primesc ajutor social.