Liceul Teoretic "Solomon Halita" Sangeorz-Bai
Sangeorz-Bai, Bistrita-Nasaud

Regulament

 

Valabil începând cu

data  01.12.2011

 

LICEUL TEORETIC „SOLOMON HALIŢĂ”

SÎNGEORZ-BĂI

 

 

 

REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ

Capitolul I

Dispoziţii generale

Art.1. Regulamentul de ordine interioară al Liceului Teoretic „Solomon Haliţă” , conţine    norme privind organizarea şi funcţionarea unităţii noastre de învăţământ , în      conformitate cu Legea învăţământului nr. 84/1995, cu modificările ulterioare, Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentul de organizare  şi funcţionare a unităţilor de  învăţământ preuniversitar aprobat prin Ordinul M.Ed.C. nr.4925/ 08.09.2005.

Art.2. Întreaga activitate din unitatea noastră de învăţământ se desfăşoară conform preve-derilor Constituţiei României precum şi a legilor amintite mai sus.

Art.3.Regulamentul de ordine interioară este elaborat cu scopul de a asigura   desfăşurarea în condiţii optime a procesului de învăţământ, stabilindu-se unele reglementări proprii, în concordanţă cu particularităţile Liceului nostru.

Art.4.Regulamentul de ordine interioară este adoptat în conformitate cu legislaţia în vigoare şi nu i se substituie acesteia; necunoaşterea prevederilor prezentului regulament nu absolvă personalul liceului , elevii şi părinţii acestora de consecinţele încălcării lui.

Art.5.După aprobarea de către Consiliul profesoral, Regulamentul de ordine interioară    devine obligatoriu pentru directori, personalul didactic de predare,  personalul didactic auxiliar şi nedidactic, elevi şi părinţi.

Art.6.Prevederile prezentului regulament se pot modifica şi/sau completa ulterior de câte ori este cazul, la iniţiativa a 2/3 din numărul membrilor Consiliului  de  Administraţie şi cu consultarea organizaţiei sindicale din cadrul liceului. Modificările ulterioare vor fi aduse la cunoştiinţa întregului personal şi a elevilor în termen de 3 zile de la efectuare.

Art.7.Conducerea şcolii şi profesorii diriginţi au obligaţia de a prelucra prezentul Regulament tuturor elevilor şi părinţilor acestora.

Art.8.Exemplare din prezentul regulament vor exista la biblioteca şcolii, la CDI – ul şcolii putând fi consultate de orice angajat al liceului, de elevi şi de părinţi, iar un  alt exemplar va exista în sala profesorală de la localul nou al liceului.

 

 

 

 

Capitolul II

Regulamentul cadru

Art.9. Accesul în Liceul „Solomon Haliţă

(1)    Accesul persoanelor şi autovehiculelor în incinta liceului  se face numai prin locul special destinat acestui scop, pentru a permite organizarea supravegherii acestora la intrarea şi ieşirea din şcoală, de către paznicul, profesorii şi elevii de serviciu.

(2)    Este permis numai accesul autovehiculelor care aparţin unităţii de învăţământ, a angajaţilor acesteia, a salvării, pompierilor poliţiei, jandarmeriei, salubrizării, precum şi a celor care asigură intervenţia operativă pentru remedierea unor defecţiuni (electice, gaz, apă, telefonice, etc.) sau a celor care aprovizionează unitatea cu produsele sau materialele contractate.

(3)    Elevii care vin la şcoala cu motoscutere pot să le parcheze în curtea şcolii în locurile stabilite de conducerea liceului pentru perioada în care sunt la cursuri însă nu au voie să le folosească în pauze , ci numai la venire şi la plecare.

(4)    Accesul elevilor aparţinând liceului este permisa doar pe intrarile stabilite şi cunoscute de aceştia. Elevii care utilizează intrarile destinate corpului profesoral vor fi pedepsiţi conform prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învaţământ preuniversitar.

(5)    Accesul parinţilor şi al altor persoane este permis după identificarea acestora de către elevii şi profesorii de serviciu sau paznicul de serviciu.

Art.10. Securitatea liceului

(1)    Paza si controlul accesului în liceu se realizează cu personal specializat şi autorizat de politia locală, în baza planului de pază propriu liceului. Paznicii angajaţi ai liceului îşi desfăşoară activitatea conform planului de pază amintit , conform fişei postului, în strânsă colaborare cu poliţia locală.

(2)    Profesorii de serviciu şi elevii de serviciu îşi desfăşoară activitatea conform graficelor stabilite respectând sarcinile ce le revin, afişate în sala profesorală precum şi în fiecare sală de clasă pentru elevi.

(3)    Este interzis accesul în instituţie a persoanelor aflate sub influenţa băuturilor alcoolice sau a celor turbulente, precum şi a celor care au intenţia vădită de a deranja ordinea şi liniştea publică. De asemenea, se interzice intrarea persoanelor însoţite de câini, cu arme sau obiecte contondente, cu substanţe toxice, explozive-pirotehnice, iritante-lacrimogene sau uşor inflamabile, cu publicaţii având caracter obscen sau instigator, precum şi cu stupefiante sau băuturi alcoolice. Se interzice totodată comercializarea acestor produse în incinta şi în imediata apropiere a liceului.

(4)    Personalul de pază şi cadrele didactice care efectuează serviciul  pe şcoala au obligaţia să supravegheze comportarea vizitatorilor, să-i însoţească şi să verifice sălile în care aceştia sunt invitaţi, pentru a nu fi lăsate sau abandonate obiecte care prin conţinutul lor pot produce evenimente deosebite.

(5)    Organizarea şedinţelor cu părinţii sau a altor întruniri (comemorative, educative, culturale, sportive,etc.) prevăzute a se desfăşura în incinta unităţii şcolare se va face numai cu avizul Consiliului de administraţie sau a directorului liceului.

(6)    După terminarea orelor de program şi în timpul nopţii, precum şi în zilele nelucrătoare, clădirile se vor încuia de către personalul abilitat, care va controla în prealabil, respectarea măsurilor  adaptate pentru paza contra incendiilor şi siguranţa imobilelor.

(7)    Pentru securitatea liceului, conducerea liceului are următoarele îndatoriri:

(a)  întocmeşte, cu sprijinul de specialitate al organelor de poliţie, planul de pază al liceului prin care se vor stabili regulile privind accesul, paza şi circulaţia în interiorul unităţii şcolare; organul de poliţie va aviza periodic acest plan, de regulă la începutul fiecărui nou an şcolar.

(b)  stabileşte atribuţiile profesorilor de serviciu în legătură cu :supravegherea elevilor şi însoţirea după caz, a persoanelor străine; menţinerea ordinei şi a disciplinei pe timpul desfăşurării programului de învăţământ; relaţiile cu personalul de pază penrtu preântâmpinarea şi semnalarea oricărui caz de pătrundere ilicită în incinta şcolii;

(c)   stabileşte atribuţiile elevilor de serviciu pe şcoală precum şi graficul serviciului pe clase şi pe cele două localuri ale liceului;

(d)  informează organele de poliţie, la telefon 370212, şi jandarmerie, despre producerea sau iminenţa producerii unor evenimente de natură să afecteze ordinea publică , precum şi despre prezenţa nejustificată a unor persoane în şcoală sau în imediata apropiere a acesteia, în vederea dispunerii măsurilor legale necesare restabilirii ordinii şi identificării persoanelor sau grupelor de persoane care tulbură procesul de învăţământ, agresează personalul didactic sau elevii, produc distrugeri de bunuri şi dereglează climatul de normalitate şi siguranţă civică;

(e)   organizează instruirea elevilor, cadrelor didactice, personalului tehnico-administrativ şi a părinţilor pentru cunoaşterea şi aplicarea prevederilor regulamentului propriu de ordine interioară;

(f)    analizează starea disciplinară şi măsurile educative sau administrative necesare împreună cu diriginţii şi comitetele de părinţi;

(g)  aduce la cunoştiinţa unităţilor de poliţie locală precum şi jandarmeriei din zonă despre deplasările în grup ale elevilor organizate în diferite zone turistice precum şi activităţile cultural-sportive la care participă un număr mare de elevi;

(h)  asigură condiţii pentru ca , periodic, cadrele de poliţie să desfăşoare activităţi pentru pregătirea antiinfracţională a elevilor şi cadrelor didactice;

(8)    Personalul de pază este obligat să cunoască şi să respecte îndatoririle ce le revin- conform fişei postului- fiind direct răspunzător pentru  paza şi integritatea obiectivelor, bunurilor şi valorilor încredinţate, precum şi pentru asiugurarea ordinii în incinta unităţii de învăţământ.

(9)    Cadrele didactice pot fi sancţionate conform prevederilor Legii nr.128/1997  Statutul personalului didactic, pentru neândeplinirea atribuţiilor ce le revin în calitate de profesor de serviciu.

 

 

(10)Nerespectarea regulamentului de ordine interioară precum şi a sarcinilor prevăzute

în fişa postului atrage după sine sancţionarea celui în cauză, în calitate de angajat al

unităţii şcolare.

 

 

Capitolul III

Personalul didactic, didactic auxiliar, nedidactic şi părinţii

Art.11.Întregul personal al liceului are obligaţia să manifeste un comportament de înaltă ţinută morală şi profesională atât în cadrul şcolii cât şi în afara ei, astfel încât să contribuie la menţinerea şi dezvoltarea capitalului de imagine de care se  bucură liceul.

Art.12.Organizarea oricărui tip de manifestare colectivă cu caracter extraşcolar care se va desfăşura prin implicarea de cadre didactice/nedidactice şi elevi ai liceului, va fi supusă aprobării conducerii liceului. Organizatorii au datoria de a aduce la cunoştinţa conducerii liceului intenţia organizării unor astfel de manifestări cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de desfăşurarea evenimentului, de a prezenta conducerii liceului un program al manifestaţiei şi de a obţine avizul pentru organizarea acesteia. În caz contrar, toate responsabilităţile revin persoanelor care au organizat acţiunea respectivă.

Art.13.Activităţile extracurriculare pe care profesorii sau diriginţii le organizează cu colectivul de elevi trebuie să se desfăşoare în afara orelor de curs, cu excepţia unor evenimente speciale; toate aceste activităţi trebuie însă comunicate şi aprobate de conducerea liceului.

Art.14.Cadrele didactice care nu-şi desfăşoară una sau mai multe ore din lipsa întregului colectiv de elevi şi nu au consemnat absenţele în catalog la toţi elevii, li se va reţine din salariu ora/orele astfel neefectuate. Aceste cadre didactice au obligaţia de a rămâne în şcoală pe toată durata programului lor. Vor anunţa dirigintele clasei care va aplica Art. 21 aliniatul 1c din prezentul regulament.

Art.15. (a) Profesorii diriginţi au obligaţia de a ţine evidenţa învoirilor medicale şi de la părinţi într-un dosar  special care va sta într-un sertar la şcoală (şi nu în catalogul clasei) şi va putea fi consultat la cerere de către directori, profesorii clasei sau părinţi.

(b) Diriginţii au obligaţia să ţină strâns legătura cu părinţii; anunţă părinţii şi eventual îi cheamă la şcoală pentru orice problemă care apare în legătură cu elevii.

Art.16. Personalul didactic al liceului nu are voie să învoiască elevii de la ore decât în cazuri excepţionale .

Art. 17.În cazul în care desfăşurarea comisiilor profesorale sau a unor activităţi metodice se suprapun cu anumite ore de curs, profesorii care predau la clasele respective au obligaţia de  a recupera materia neparcursă, în orele care urmează, prin strategii didactice de structurare și condensare a materiei.

Art.18.Personalul didactic al liceului trebuie să respecte cele 50 de minute ale fiecărei ore de curs ; nu este permisă întârzierea profesorilor la ora de curs şi nici să plece mai repede de la oră, nici utilizarea telefonului mobil pe parcursul acesteia.

Art.19. Personalul didactic al liceului are obligaţia să se pregătească pentru fiecare oră de curs, să participe activ la comisiile metodice, să participe la cursuri de perfecţionare, să întocmească şi să prezinte la termenele stabilite documentele cerute, să efectueze serviciul pe şcoală conform graficului, să organizeze ore de pregătire suplimentară cu elevii pentru concursurile şcolare şi pentru examenele de bacalaureat şi admitere, să semneze zilnic condica de prezenţă, să respecte sarcinile ce-i revin conform fişei postului.

Art.20. Personalul didactic al liceului are obligaţia de a-şi întocmi portofoliul personal, de a-l îmbogăţi mereu şi de a-l pune oricând la dispoziţia conducerii şcolii sau a organelor de control ale I.S.J.- B-N.

 

 

Capitolul IV.

Elevii

Art.21. Comportamentul elevilor

(a)   Frecvenţa elevilor la cursuri este obligatorie. Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către  profesor, care consemnează fiecare absenţă.

(b)  Rămâne la latitudinea profesorului dacă un elev întârziat, care intră în clasă după profesor,  este primit la oră sau nu . În ambele situaţii se consemnează absenţa în catalog, iar o eventuală motivare a absenţei se face numai în cazuri excepţionale.

(c)   Fuga de la ore cu clasa - deci în mod organizat- atrage după sine scăderea notei la purtare cu  1 punct la toţi elevii clasei.

2. Ţinuta elevilor.

(a) Începând cu data de 01.01.2010, purtarea uniformei școlare devine obligatorie pentru toți elevii liceului nostru, devenind de asemenea și semnul distinctiv al elevilor noștri.  Elevii liceului sunt obligați să poarte uniforma în permanență, în cele 6-7 ore cât vor fi zilnic la școală; atât în timpul orelor de curs cât și în pauze, atât în curtea școlii cât și pe stradă, la venirea și la plecarea de la școală. Elevii care vor veni la școală fără uniformă vor fi sancționați după cum urmează - la prima abatere vor fi avertizați, iar la următoarele abateri va fi scăzută nota la purtare cu 1 punct pentru fiecare prezență fără uniformă.

(b) Uniforma școlară trebuie să fie curată și îngrijită. Este interzisă combinația cu articole vestimentare indecente și accesorii care nu se pretează mediului școlar.

(c) Băieţii vor purta în mod obligatoriu cămașă albă sau albastră. Nu au voie să poarte barbă; părul trebuie să fie pieptănat și îngrijit iar dacă este lung să fie prins în coadă.

(d)  Fetele vor purta piesele ce compun uniforma școlară ținând cont de anotimp și de condițiile meteo. Obligatoriu vor purta cămașă albă sau albastră.

Vor purta părul curat și pieptănat şi nevopsit în culori stridente. Bijuteriile nu trebuie să fie numeroase şi voluminoase. Machiajul să fie discret  şi unghiile îngrijite şi colorate în tonuri deschise.

(e)   Cravata – piesă componentă a uniformei școlare atât la băieți cât și la fete – va fi purtată în permanență, în fiecare zi de școală.

(f)   Elevii, atât fetele cât şi băieţii, nu vor purta pe faţă cercei, piercinguri, ş.a.

(g)  Toate cadrele didactice sunt obligate să aducă la cunoștința diriginților numele elevilor care au fost sancționați pentru că nu au avut o ținută conformă cu prevederile prezentului regulament. Diriginții claselor vor înștiința familiile elevilor despre caz, în cel mai scurt timp posibil (în aceeași zi). Dacă evenimentul se repetă, elevul sau elevii vor fi sancționați conform regulamentelor școlare.

3. Păstrarea bunurilor liceului.

(a)  Mobilierul şi celelalte bunuri din sălile de clasă, din laboratoare şi cabinete, din

sălile  de educaţie fizică şi terenurile de sport, materialul didactic aflat în dotarea

şcolii trebuie folosite cu simţ de răspundere , să fie conservate, reparate şi

îmbogăţite.

(b)  Elevii care produc stricăciuni sau deteriorează bunuri din dotarea şcolii au

obligaţia să repare sau să înlocuiască  (după caz) obiectele deteriorate sau să

achite contravaloarea pagubelor produse. În cazul în care vinovatul nu a fost

identificat răspunderea revine colectivului care a folosit sala sau echipamentul/

materialul respectiv.

(c)   Elevii au obligaţia de a menţine curăţenia în sălile de clasă, laboratoare, cabinete,

sălile de sport, grupuri sanitare precum şi pe terenul de sport şi în curtea şcolii.

(d)  Elevii care nu mai returnează cărţile împrumutate de la biblioteca liceului nu

vor mai primi de la conducerea şi secretariatul şcolii nici un document

(adeverinţe, acte de studii, etc ) până când fie vor aduce cartea, fie vor cumpăra

aceeaşi carte sau vor achita de 3 ori costul cărţii la preţul actualizat.

5. Alte aspecte.

Nu este permisă utilizarea de către elevi în şcoală a skateboard-urilor (plăcilor cu roţi) şi a rolelor.

 

Art. 22. Sancţiuni

1. Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă  dispoziţiile legale în vigoare,

inclusiv regulamentele şcolare, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora

conform prevederilor Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor

de Învăţământ Preuniversitar.

2. Elevii de la zi sau de la seral care, în incinta liceului  sau în apropierea  liceului,

deţin sau consumă droguri şi/sau băuturi alcoolice   precum cei care participă la jocuri de noroc vor fi sancţionaţi sever, conform R.O.F.U.I.P.

Elevii de la zi sau de la seral care, în incinta liceului  sau în apropierea  liceului, fumează precum şi elevii care utilizează toaletele sexului opus sau ale profesorilor sau utilizează telefonul mobil în timpul orelor sau utilizează intrările destinate corpului profesoral vor fi sancţionaţi după cum urmează:

 

a. la prima abatere li se va scădea nota la purtare cu un punct iar părinţii vor  anunţaţi verbal de către diriginţi.

b. la a doua abatere, fie aceeaşi fie alta dintre cele amintite, li se va scădea nota la purtare cu 2 puncte, iar părinţi vor fi  înştiinţaţi în scris de către diriginte;

c. la a treia abatere, fie aceeaşi fie o alta dintre cele amintite,  vor fi eliminaţi 5 zile.

Dacă abaterile continuă, ultima sancţiune ce va fi aplicată  este exmatricularea.

 

Art. 23. Recompensarea elevilor.

1. Elevii care obţin rezultate remarcabile   la  învăţătură  şi se disting  prin comportare exemplară pot fi recompensaaţi  prin evidenţieri  verbale sau scrise, prin burse,  premii, diplome, medalii sau  diverse recompense   materiale.

2. Recompensarea elevilor meritoşi în timpul anului şcolar şi/sau la sfârşitul anului

şcolar se face la propunerea dirigintelui, a profesorilor sau a directorului şcolii.

3. Recompensarea elevilor  meritoşi se face cu sprijinul şi colaborarea consiliului

reprezentativ al părinţilor, a sponsorilor şi a agenţilor economici , a fundaţiilor

ştiinţifice şi culturale, a comunităţilor locale.

4. Elevilor care obţin rezultate deosebite la învăţătură şi purtare, la sfârşitul anului

şcolar  li se vor acorda premii în ordinea mediilor generale anuale  după cum

urmează:

a) premiul I se acordă elevului care obţine media generală   cea mai mare, dar  nu

mai mică de 9 şi are la purtare media anuală 10;

b) premiul II se acordă elevului care obţine media generală imediat următoare

mediei pentru premiul I, dar nu mai mică de 8,50 şi are la purtare 10;

c) premiul III se acordă elevului care obţine  media generală imediat următoare

mediei pentru premiul II, dar nu mai mică de 8 şi are la purtare 10.

d) menţiuni se pot acorda elevilor care obţin medii generale imediat sub media

premiului III , dar nu mai mici de 7 şi au la purtare 10.

5. Premiul de onoare al liceului în valoare de 300 RON se acordă şefului de promoţie

(media generală cea mai mare în cei 4 ani de liceu).Premiul de onoare va fi însoţit

de o diplomă care se înmânează elevului (o dublură rămâne şcolii) precum şi de un

obiect de artă modernă (de valoare), cu inscripţiile corespunzătoare.

 

Capitolul V.

Dispoziţii finale

 

Art.24. Personalul didactic auxiliar  şi nedidactic va respecta prevederile prezentului        regulament; a celorlalte regulamente şcolare precum şi sarcinile şi obligaţiile              specifice , conform fişei postului.

Art.25. În legătură cu orele de religie, de la liceul nostru, se fac următoarele precizări:

  1. Pentru orele predate de profesorul de religie ortodoxă şi catolică, planificate la începutul sau sfârşitul programului unei zile de şcoală, situaţia elevilor de la alte confesiuni se rezolvă simplu: dacă nu doresc să participe la aceste ore atunci pot veni la şcoală cu o oră mai târziu sau pot pleca de la şcoală cu o oră mai repede, în ziua respectivă.
  2. Pentru orele interimare se vor aplica regulile de mai jos:
  3. elevii de la alte confesiuni pot să participe la orele predate de profesorul de religie ortodoxă sau catolică fără a fi obligaţi să participe la dezbateri şi fără a primi note (în acest timp pot citi altceva - fără a deranja).

Absenţele acestor elevi se vor monitoriza doar la cererea scrisă a părinţilor.

Art.26. Se interzice  constituirea de fonduri de protocol sau a oricărui alt fond destinat           derulării evaluărilor naţionale (examen de bacalaureat, examen de absolvire).

Art.27. Prezentul regulament (cu modificările făcute) a fost discutat și aprobat de către elevii liceului pe tot parcursul anului școlar 2009 - 2010. De asemenea a fost discutat și aprobat în şedinţa Consiliul profesoral din data de 23.11.2010 şi în ședința Consiliului de administrație din data de 24.11.2010, iar părinții au discutat și aprobat acest regulament cu modificările făcute în ședința Consiliului reprezentativ al părinților din data de 25.11.2010.

În urma discuțiilor s-a convenit că prezentul regulament va fi prezentat din nou elevilor până la vacanța de iarnă, urmând a intra în vigoare începând cu data de 01.12.2010.

Art.28. Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar  şi Regulamentul de ordine interioară al Liceului „Solomon Haliţă” din Sîngeorz-Băi vor fi aduse la cunoştinţa elevilor pe bază de semnătură în primele ore de dirigenţie precum şi părinţilor acestora la prima şedinţă cu părinţii.

Art.29. În baza Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ  preuniversitar precum şi în baza Regulamentului  de ordine interioară al şcolii, directorul va încheia cu toţi elevii şcolii precum şi cu părinţii acestora, acord de parteneriat pentru educaţie.

 

 

Director,

Prof. Șteopoaie Vasile