Scoala Gimnaziala Garbova
Garbova, Alba

Regulament

REGULAMENTUL DE ORDINE INTERIOARĂ AL ŞCOLII CU CLASELE I-VIII GÂRBOVA
Capitolul I – Dispoziţii generale Art.1. Prezentul regulament este întocmit
conform prevederilor Constituţiei României, ale Legii Învăţământului nr.
84/1995, ale Statutului personalului didactic (legea nr. 128/1997), ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar – 2005, ale altor acte normative elaborate de MEC şi ale
Codului muncii (Legea nr. 53/2003 modificată şi completată). Art.2.
Regulamentul conţine normele de organizare şi funcţionare a Şcolii cu
clasele I- VIII, Gârbova, prevederile sale fiind obligatorii pentru elevi,
personalul şcolii şi părinţi. Art.3. Salariaţii unităţii trebuie să
respecte acest regulament şi, în caz de nevoie, să apere în mod argumentat
interesele şcolii. Art.4. Relaţiile dintre salariaţi se stabilesc astfel: a)
relaţiile ierarhice, pe verticală: - cadre didactice, responsabil catedră,
director - personal didactic auxiliar şi nedidactic, serviciul administrativ,
director b) relaţii de colaborare, pe orizontală, între membrii comisiei
metodice şi între diferitele compartimente. Art.5. Relaţiile dintre
salariaţii unităţii şcolare se bazează pe respect reciproc, lipsa oricărei
forme de discriminare, consensualism, bună credinţă, informare şi
consultare. Capitolul II – Organizarea şi conducerea şcolii Art.1.
Conducerea şcolii este asigurată de organe de decizie: Consiliul profesoral,
Consiliul de administraţie, Direcţiune; de organe de lucru: comisii de
catedră, Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în educaţie,
consiliile profesorilor claselor, comisii pe probleme. Organigrama scolii care
se aprobă în fiecare an de către Consiliul profesoral la propunerea
Consiliului de administraţie este anexă la prezentul regulament. Aceste organe
îşi desfăşoară activitatea pe baza unor planuri de muncă anuale şi
semestriale supuse aprobării Consiliului de administraţie. Art.2. Fiecare
comisie va avea o mapă care va conţine: dosarul de procese-verbale, structura
comisiei, regulamentul de funcţionare al comisiei şi alte acte normative
privind activitatea comisiei, planurile de activitate, alte materiale. Mapa este
administrată de responsabilul comisiei şi va fi păstrată la direcţiune.
Art.3. Procesele verbale întocmite la fiecare şedinţă vor consemna ordinea
de zi, absenţele, hotărârile adoptate. Vor fi semnate de cei prezenţi, iar
cei absenţi vor semna ulterior de luare la cunoştinţă. II.1. Organe de
decizie II.1.1. Consiliul profesoral Art.4. Consiliul profesoral funcţionează
conform prevederilor Regulamenului de organizare şi funcţionare a unităţilor
de învăţământ preuniversitar – 2005 şi are următoarele atribuţii: a.
Aprobă reprezentanţii săi în Consiliul de administraţie. b. Dezbate şi
adoptă variante de proiecte curriculare, numărul de clase formate c. Aprobă
proiectul planului de şcolarizare. d. Validează situaţia şcolară la
sfârşit de semestru şi de an şcolar. e. Decide asupra aplicării de
recompense sau de sancţiuni în conformitate cu prezentul regulament. f.
Absenţa nemotivată la Consiliul profesoral atrage pierderea punctajului
corespunzător din fişa de evaluare. II.1.2. Consiliul de administraţie Art.5.
Competenţele Consiliului de administraţie sunt cele prevăzute în art. 33 din
Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar - 2005. II.1.3. Consiliul pentru curriculum Art.6. Consiliul
pentru curriculum este compus din şefi de catedră, directorul şcolii şi
coordonatorul de proiecte. Preşedintele consiliului este directorul şcolii.
Componenţa consiliului este aprobată în fiecare an şcolar de Consiliul
profesoral. Art.7. Consiliul pentru curriculum elaborează: a. proiectul
curricular al şcolii: trunchi comun, discipline opţionale, finalităţi şi
obiective ale şcolii, metodologia de evaluare, criterii de selecţie a
elevilor; b. oferta educaţională a şcolii şi strategia promoţională;
analizează şi vizează CDŞ ; c. criterii de clasificare a opţiunilor
elevilor şi de întocmire corectă a schemelor orare; d. metodologia de
aplicare a activităţii de consiliere şi orientare; e. programe şi planuri
anuale şi semestriale; Documentele elaborate sunt supuse aprobării Consiliului
profesoral. Art.8. Consiliul pentru curriculum are în subordine următoarele
comisii: a. Comisiile de catedră b. Comisia de perfecţionare metodică c.
Comisia pentru orar. II.2. Organe de lucru. Art. 9. Organe de lucru sunt
următoarele: a) Comisii cu caracter permanent: – Comisiile de catedră; –
Consiliul pentru curriculum; – Comisia educativă, având în subordine:
consiliile profesorilor claselor, Comisia pentru burse, Comisia de orar şi
Comisia de organizare a serviciului pe şcoală; – Comisia de perfecţionare
metodică; – Comisia pentru activităţi extracurriculare; – Comisia de
protecţie civilă; – Comitetul pentru securitate şi sănătate în muncă;
– Comisia pentru PSI; – Comisia de recepţie; – Comisia pentru evaluarea
şi asigurarea calităţii. b) Comisii cu caracter temporar: – Comisia de
inventariere; – Comisia de casare; – Comisia de disciplină şi conciliere;
c) Comisii înfiinţate în baza unor legi, ordonanţe de urgenţă şi
hotărâri de guvern: -Comisia de acordare a unui ajutor financiar în vederea
achiziţionării de calculatoare. Art.10. Comisiile se constituie anual
(Consiliul de adminstraţie putând decide formarea şi a altor comisii), iar
responsabilii comisiilor sunt numiţi de Consiliul de administraţie. II.2.1.
Comisiile de catedră Art. 11. Comisiile de catedră se constituie pe arii
curriculare, conform hotărârii Consiliului de administraţie. Comisiile de
catedră elaborează, până la sfârşitul anului şcolar curent, în fiecare
an, o preîncadrare a profesorilor pentru anul şcolar următor, ţinându-se
cont de continuitate şi de planul de şcolarizare aprobat de ISJ. Art.12.
Documentele catedrei sunt: • Tabel cu membrii catedrei; • Încadrarea; •
Planul managerial anual al catedrei; • Raport de activitate; • Repartizarea
responsabilităţilor în catedră; • Tematica şedinţelor de catedră (una
pe lună); • Programele disciplinelor opţionale (avizate de I.S.J.); •
Planificările anuale, semestriale; • Cercuri (tabel nominal cu elevii
participanţi, tematica, programul); • Lista manualelor alternative şi
opţiunea pentru anul în curs pe clase; • Oferta catedrei pentru disciplinele
la decizia şcolii; • Informări periodice la cererea Consiliul de
administraţie. Programele, planificările, planul anual al catedrei vor fi
elaborate şi discutate la începutul anului şcolar. II.2.2. Comisia educativă
Art.13. Comisia educativă se constituie la începutul fiecărui an şcolar,
fiind formată din responsabilul Comisiei diriginţilor, coordonatorul de
proiecte, şi având în subordine consiliile claselor, Comisia de organizare a
serviciului pe şcoală, Comisia de orar, Comisia pentru burse. Art.14.
Responsabilul Comisiei educative este şi director adjunct. Art.15. Comisia
educativă se întruneşte de câte ori responsabilul sau direcţiunea
consideră necesar. Art.16. Comisia educativă coordonează parteneriatele,
organizează colaborarea şcolii cu alţi factori educaţionali: familia,
comunitatea locală, Consiliul elevilor, etc. Art.17. Comisia diriginţilor este
alcătuită din diriginţii tuturor claselor. Responsabilul Comisiei
diriginţilor este coordonatorul de proiecte. Art.18. Diriginţii vor întocmi
următoarele documente: • planul de activitate anual; • planul de activitate
semestrial (planificarea temelor, activităţi extracurriculare); • caietul
dirigintelui. Dacă diriginţii desemnaţi pentru un an şcolar nu îşi vor
îndeplini aceste atribuţii, responsabilul Comisiei diriginţilor nu va aproba
punctajele corespunzătoare din fişa de evaluare şi poate propune Consiliului
de Administraţie retragerea calităţii de diriginte. Art.19. Consiliul clasei
este format din toţi profesorii care predau la clasa respectivă, liderul
elevilor şi reprezentatul părinţilor. • Consiliul clasei se întruneşte
semestrial sau la solicitarea dirigintelui, a unuia dintre profesorii clasei, a
directorului sau la solicitarea a 2/3 din părinţii elevilor. • Consiliul
este statutar dacă sunt prezenţi cel puţin 2/3 din totalul membrilor săi.
• Hotărârile se adoptă cu majoritate simplă. • Atribuţiile Consiliului
clasei sunt prevăzute de art. 42 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar - 2005. Art.20.
Comisia de organizare a serviciului pe şcoală este formată din trei membri
şi este condusă de responsabilul comisiei educative. Art.21. Comisia
organizează serviciul pe şcoală pentru profesori şi elevi. Planificarea se
păstrează la comisie şi la secretariat. Comisia afişează planificarea
profesorilor şi a elevilor de serviciu pe şcoală în cancelarie şi la
avizierul de la intrarea în şcoală. Art.22. Diriginţii şi profesorii de
serviciu asigură instruirea elevilor de serviciu. Art.23. Serviciul elevilor se
desfăşoară astfel: a. Serviciul pe clasă • Diriginţii vor stabili grupe
de câte 2 elevi care, în ordine alfabetică, vor efectua zilnic serviciul pe
clasă. • Elevii de serviciu pe clasă au următoarele atribuţii: • se
prezintă la cursuri cu 5 minute înainte de începerea acestora şi părăsesc
ultimii sala de clasă; • asigură creta şi ştergerea tablei; ştergerea
tablei se va face şi după ultima oră de curs; • asigură păstrarea
curăţeniei în clase în timpul programului, atenţionând elevii care produc
dezordine; • golesc coşul în pauze (atunci când e necesar) şi la
sfârşitul programului; • verifică prezenţa la ore a colegilor de clasă
şi comunică profesorilor numele elevilor absenţi; • în timpul
activităţii care se desfăşoară în cabinete, laboratoare, etc. elevii de
serviciu încuie clasa. Bunurile de valoare nu se lasă în sala de clasă. b.
Serviciul pe şcoală • Serviciul pe şcoală va fi asigurat de grupe de
elevi: 2 elevi , conform unei planificări semestriale a claselor stabilite de
Comisia de organizare a serviciului pe şcoală şi avizate de conducerea
şcolii. • Diriginţii claselor vor transmite la responsabilul Comisiei de
organizare a serviciului pe şcoală, cu minimum 3 zile înainte de începerea
serviciului pe şcoală, tabelul nominal al elevilor de serviciu. • Elevii nu
au dreptul să facă schimbări în planificare decât cu avizul scris al
dirigintelui. În cazul unor lucrări scrise, grupa de serviciu va fi
înlocuită în bloc de o grupă din altă clasă, stabilită de profesorii de
serviciu pe şcoală şi consemnată în registrul serviciului pe şcoală.
Sarcinile elevilor de serviciu pe şcoală: Îşi desfăşoară activitatea
între orele : - 8:00 – 14 . Elevii de la intrarea principală: •
legitimează persoanele străine şi nu permit accesul acestora în clase; •
îndeplinesc sarcinile trasate de profesorul de serviciu, direcţiune,
secretariat; • în cazul unor incidente cu persoane străine, anunţă
profesorul de serviciu; • conduc persoanele străine la cancelarie,
secretariat, direcţiune • asigură disciplina în timpul pauzelor şi
intrarea elevilor la ore; • semnalează profesorului de serviciu eventualele
nereguli; Elevii care nu se prezintă la serviciu sau îşi schimba locul
programat vor fi sancţionaţi prin scăderea unui punct la purtare. Art. 24.
Serviciul profesorilor Programarea serviciului pe şcoală se face de către
comisia numită, în funcţie de orarul cadrelor didactice, astfel încât
profesorul de serviciu să-şi poată exercita atribuţiile fără a fi
afectată activitatea sa didactică. Sarcinile profesorilor de serviciu: •
îşi desfăşoară activitatea între 8 şi 14. • organizează serviciul pe
şcoală şi prezintă elevilor de serviciu sarcinile pe care le au în timpul
serviciului; • supraveghează starea de disciplină a elevilor în timpul
pauzelor; • supraveghează să nu se exercite presiuni şi ameninţări asupra
elevilor; • anunţă conducerea şcolii şi organele de ordine şi de
intervenţie în cazul producerii unor evenimente deosebite (furturi, incendii,
ameninţări prin telefon, etc.); • între orele 12-14 profesorul de serviciu
supraveghează intrarea principala şi ieşirea elevilor la sfârşitul
programului, astfel încât să nu se producă accidente sau conflicte; • se
asigură că elevii nu părăsesc incinta şcolii în timpul programului fără
acordul dirigintelui sau al unui profesor al clasei; • supraveghează
consemnarea numelor elevilor învoiţi şi ale profesorilor care au acordat
învoirea; • verifică prezenţa cadrelor didactice la ore şi informează
conducerea şcolii de absenţele semnalate; ia măsuri de suplinire şi
consemnează aceste aspecte în procesul verbal. Dacă profesorii de serviciu
nu-şi realizează atribuţiile vor fi depunctaţi în fişa de evaluare
anuală, la propunerea responsabilului Comisiei educative. Profesorii de
serviciu consemnează eventualele evenimente şi semnează în registrul unic al
serviciului pe şcoală. Art. 25. Comisia de orar este formată din 3 membri
desemnaţi de director. Art.26. Atribuţiile comisiei sunt următoarele: •
alcătuieşte orarul şcolii; • modifică orarul şcolii când este cazul
(mişcarea cadrelor didactice, comunicări din partea M.E.C., I.S.J. etc.),
afişează orarul claselor şi al cadrelor didactice şi asigură transmiterea
lui la clase. Art.27. Programul de funcţionare al şcolii este stabilit în
fiecare an, înainte de începerea cursurilor de Consiliul de Administraţie.
Modificările ulterioare sunt efectuate de Consiliul de Administraţie. II.2.3.
Comisia de perfecţionare metodică Art. 28. Comisia de perfecţionare metodică
se constituie la începutul fiecărui an şcolar, fiind formată din 5 membri,
şeful comisiei fiind responsabilul cu dezvoltarea profesională din unitatea de
învăţământ. Doi dintre membrii acestei comisii coordonează activităţile
specifice mentoratului. Art. 29. Comisia se întruneşte semestrial şi ori de
câte ori este nevoie. Art. 30. Atribuţiile Comisiei de perfecţionare
metodică sunt: • să sprijine personalul didactic în aplicarea reformei
sistemului educaţional şi în îmbunătăţirea activităţii didactice; •
să informeze prompt personalul didactic cu privire la planuri de
învăţământ, curriculum, programe şcolare etc. şi la modul de aplicare a
acestora; • să menţină permanent contactul cu I.S.J., informându-se cu
privire la modificările ce pot apărea în curriculum, la modalităţile de
evaluare şi la modul de aplicare a acestora; • să menţină legătura cu
instituţiile abilitate cu formarea şi perfecţionarea continuă; • să
informeze personalul didactic de modificările care apar în sistemul de
perfecţionare ; • să sprijine personalul didactic în activitatea de
perfecţionare şi de susţinere a examenelor pentru obţinerea gradelor
didactice; • să-i sprijine, din punct de vedere metodic, pe profesorii
aflaţi la începutul activităţii didactice; • să organizeze seminarii,
lecţii deschise, discuţii pe diferite probleme; • să studieze posibilitatea
de realizare a unui punct de informare metodică. II.2.4. Comisia de
activităţi extracurriculare Art. 31. Componenţa comisiei este stabilită de
Consiliul de Administraţie. Pe tipuri de activităţi, se alege câte un
responsabil (sportiv, artistic, ştiinţific, timp liber, vacanţe). Art. 32.
Comisia are următoarele atribuţii: • centralizează cercurile propuse de
fiecare catedră, elevii participanţi, programul cercurilor; • propune
activităţi pentru petrecerea timpului liber (spectacole, tabere, seri
distractive, etc.); • coordonează pregătirea şi desfăşurarea serbărilor
şcolare, a concursurilor şcolare. II.2.5. Comisia de protecţie civilă Art.
33. Comisia de protecţie civilă este constituită şi funcţionează în
conformitate cu legislaţia în vigoare. Art. 34. Atribuţiile comisiei sunt:
• stabilirea unui program semestrial de popularizare şi avertizare a elevilor
în privinţa calamităţilor provocate de dezastre naturale (cutremure,
inundaţii, incendii) sau produse de om (incendii, războaie, poluare
radioactivă, chimică, etc.); • stabilirea unui program de activităţi
practice care să vizeze pregătirea elevilor pentru a reacţiona rapid şi
eficient în cazul producerii accidentelor mai sus menţionate; • stabilirea
şi menţinerea unor contacte permanente cu factorii responsabili în protecţie
civilă de la nivelul judeţului Alba (Inspectorat Şcolar, armată, etc.); •
prezentarea unor materiale informative pentru documentarea profesorilor şi
elevilor în protecţie civilă; organizarea unor lecţii deschise, dezbateri,
etc. II.2.6. Comitetul pentru securitate şi sănătate în muncă Art. 35. Este
constituit şi funcţionează în conformitate cu Legea 90/1996 privind normele
generale de protecţie a muncii, Codul muncii, Normele generale privind
protecţia muncii (2000), Programul de măsuri nr. 30012 aprobat de M.E.C. şi
Instrucţiunile Ministerului Învăţământului nr. 32160. Art. 36. Comitetul
pentru securitate şi sănătate în muncă are în subordine responsabilii de
catedră ai disciplinelor ce folosesc laboratoarele, sălile de sport,
diriginţii claselor, laboranţi, secretar, administrator. şi pe responsabilul
compartimentului de protecţia muncii. Art.37. Componenţa comitetului se
stabileşte la fiecare început de an şcolar şi este coordonată de
conducătorul unităţii sau de reprezentantul său care desemnează
responsabilul compartimentului de protecţia muncii. Art.38. Atribuţiile
Comitetului pentru securitate şi sănătate în muncă constau în: •
prelucrarea normelor de protecţie a muncii pe diferite compartimente şi
activităţi, ţinând cont de riscurile şi accidentele ce pot interveni; •
organizarea instructajelor de protecţie a muncii pe activităţi (la fiecare
două luni); • efectuarea instructajelor de protecţie a muncii pentru
activităţi extracurriculare (de către conducătorii activităţilor); •
prezentarea de materiale informative cu privire la riscurile de accidente ce pot
apărea în şcoală şi în afara şcolii; • asigurarea condiţiilor normale
de desfăşurare a activităţilor şcolii în colaborare cu administraţia
locală. Art. 39. Comitetul pentru securitate şi sănătate în muncă se
întruneşte semestrial şi ori de câte ori este nevoie. Art. 40. Comisia de
Cruce Roşie face parte din Comitetul pentru securitate şi sănătate în
muncă şi este formată din 3 membri, dintre care Consiliul de administraţie
desemnează un responsabil. Are următoarele atribuţii : • Ia măsuri de
echipare a cabinetelor, sălilor de sport, cu truse medicale şi măsuri de
instruire a cadrelor didactice şi a elevilor privind acordarea primului ajutor
în caz de accidente. • Întocmeşte un program de activitate anual în baza
căruia funcţionează. • Asigură informarea elevilor privind măsurile de
prevenire şi înlăturare a unor maladii. • Difuzează în toate clasele
sfaturi generale privind igiena personală şi colectivă. • Asigură
informarea elevilor privind măsurile de combatere a tabagismului,
alcoolismului, consumului