Gradinita cu program normal Nr.11 Iasi
Iasi, Iasi
Activităţi
PLAN MANAGERIAL
Scop
Planul managerial îşi propune consolidarea şi dezvoltarea gradiniţei în domeniul tehnico-administrativ şi social pentru perioada 2011-2012.
Se urmăreşte respectarea şi detalierea direcţiilor prezentate în programul strategic al ISJ. S-a avut în vedere ca în felul acesta să se contribuie la edificarea unui şistem de educaţie modern aliniat normativelor europene.
Atragerea de fonduri, prin sponsorizări, prin proiecte, cât şi din parteneriatele cu comunitatea locala şi naţională, reprezintă un factor de reuşită a acestui plan.
- Obiective
Nr.crt. |
Obiective |
1. |
Creşterea calitatii serviciilor de asistenţă educaţională în vederea îmbunătăţirii calităţii procesului educaţional, şi a dezvoltării pluralisumului educaţional. |
2. |
Creşterea calităţii resurselor umane angajate în vederea îndeplinirii scopurilor educaţionale şi aşigurarea calitatii în învatamânt prin promovarea susţinută a procesului de predare-învăţare centrat pe formarea şi dezvoltarea competenţelor profeşionale ale cadrelor didactice. |
3. |
Facilitarea dialogului şi colaborării cu reprezentanţii comunităţii locale şi ai părinţilor. |
CONTEXTUL LEGISLATIV
Din punct de vedere legislativ şi organizatoric, în vederea aşigurării calităţii actului educaţional, avem în vedere următoarele documente:
- Legea nr. 1/ 2011, Legea Educaţiei Naţionale
- Legea nr. 268/2003 privind modificarea şi completarea Legii nr. 84/1995;
- Legea nr. 354/2004 pentru modificarea şi completarea Legii învatamântului nr. 84/1995;
- Legea nr. 35 / 2006 privind creşterea şigurantei în unităţile de învatamânt;
- O.U.G. nr 34, 37, 40 / 2009
- Ordonanta de urgenta privind aşigurarea calitatii educaţiei nr.75/12.07.2005;
- Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învatamânt preuniversitar aprobat
prin O.M.Ed.C. nr. 4925/08.09.2005;
Echipa de proiect
Radu Benoniea
Chirica Roxana
Bejan mariana
Promovarea dimensiunilor strategice
Educaţia tinerei generaţii trebuie să respecte reperele spirituale şi morale majore ale societăţii, ţinând seama de ceea ce este esenţial în tradiţia românească.
Libertatea este un dar divin şi un drept al omului, iar accesul la educaţi trebuie asigurat, în mod liber, cu sprijinul comunităţilor locale, respectându-se dorinţa şi dreptul copiilor şi al părinţilor acestora.
Planul managerial pentru 2011/2012 este elaborat pornind de la gasiirea unor raspunsuri la întrebarea “Ce învăţământ este necesar şi tangibil în tara noastra ?”
- Ø Avem nevoie de învăţământ bine sustinut în societate;
- Ø Avem nevoie de un învăţământ retehnologizat ( accesul la telecomunicatii electronice, intrarea în functiune a reţelei informaţionale a învăţământului, secondarea sau înlocuirea didacticii bazată pe retorică, de tehnologiile audio – vizuale moderne;)
- Ø Avem nevoie de învăţământ deschis pentru mai mulţi copii; mai multi preşcolari trebuie sa aiba posibilitatea obiectivă de a învăţa potrivit înclinaţiilor, este raţional să devenim, la rândul nostru, oameni care învăţăm continuu cunoştinţe utile pentru fiecare persoana, pentru mediile vieţii noastre;
- Ø Avem nevoie de un învăţământ diversificat care permite şi stimulează rute individuale de pregatire ;
- Ø Avem nevoie de un învăţământ descentralizat în concordanţă cu cerinţele Uniunii Europene;
- Ø
I. Rolul şi atribuţiile Gradinitei cu Program normal, Nr.11, Iaşi
- Atribuţii specifice
- Elemente de cultură organizaţională
- Analiza cantitativă
- Analiza calitativă
- Direcţiile strategice ale învăţământului preprimar pentru anul scolar 2011/2012
- Planul operaţional 2010/2011
Anexe
II. Cultura organizaţională
Cultura organizationala include, urmatoarele componente:
- acţiuni comportamentale regulate care apar în interactiunea dintre oameni, cum ar fi ritualuri şi ceremonii organizaţionale şi limbaje frecvent foloşite;
- normele care sunt impartaşite/acceptate de grupurile de lucru din gradiniţă
- valorile dominante impuse în grădiniţă, cum ar fi “calitatea procesului educaţional”;
- filosofia dupa care se ghideaza politica organizaţionala în privinţa angajaţilor şi beneficiarilor;
- regulile pentru integrarea în grădiniţă pe care un nou venit trebuie sa le înveţe pentru a deveni un membru acceptat;
- sentimentul sau climatul care transpare într-o organizaţie prin aspectul fizic şi prin felul în care membrii acesteia interacţioneaza cu persoane din interior sau alte persoane din exterior.
MISIUNE:
Unitatea noastra isi propune sa dezvolte o cultura de tip retea care sa promoveze valori si credinte impartasite de educatori, elevi si parinti, punand accentul pe dezvoltarea individuala a personalitatii prescolarilor.
Invatarea trebuie centrata pe copil, ingloband metode participativ-active, garantand astfel parintilor ca educatia copiilor lor se face intr-un mediu sigur, intr-o formare personala permanenta .
Prezentarea unei oferte educationale viabile, atragatoare si credibila, unde vor gasi ceva util si placut de facut, sa asigure un climat pozitiv necesar propriei dezvoltari. Sa fim startul in viata , cultivandu-le creativitatea si curajul de a-si identifica talentul .
.
VIZIUNE:
Gradinita cu Program Normal nr. 11, Iasi , este o institutie publica carei isi propune sa asigure cadrul propice desfăşurării unui invatamant de calitate, pentru a oferi noi şi importante avantaje educaţionale prescolarilor, de a consolida rolul gradinitei ca prima treapta de educaţie şi învăţământ, ca centru de resurse educaţionale pentru comunitate, de a asigura educaţiei o calitate europeană prin procesul de învăţământ, de a forma viitori scolari activi şi creativi, capabili să se integreze cu succes in activitatea scolara.
Gradinita isi propune sa realiizeze o educatie care sa urmareasca devoltarea de competente cognitive, socio-emotionale si o dezvolltare individual si armonioasa, sa furnizeze parintilor
siguranta climatului ambiental necesar formarii unei personalitati cretive in pregatirea pentru viata.
ANALIZA SWOT
1. Diagnoza mediului intern:
a. Puncte forte:
1. personal didactic calificat;
2. cadre didactice dornice sa asimilezw noutati
3. interesul cadrelor didactice pentru dezvoltarea profeasională;
4. relaţii interpersonale care favorizează crearea unui climat educaţional deschis, stimulativ;
5. un număr constant de copii la grupă;
6. copii dornici de performanţă şi afirmare;
7. disciplina şi frecvenţa gradiniţei;
8. rezultate bune obţinute la activităţile şcolare şi extraşcolare;
9. colaborare instituţională corespunzătoare cu reprezentanţii comunităţii locale;
10. asigurarea unui climat de colaborare destins între toate cadrele didactice;
b. Puncte slabe:
1. cadre didactice cu mentalitati tributre trecutului
2. material didactic insuficient şi depăşit la unele grupe;
4. inexistenţa fondurilor financiare pentru stimularea cadrelor didactice şi a copiilor capabili de performanţă, pentru achiziţionare de echipamente şi materiale didactice;
5. insuficienta utilizare a bibliotecii şcolare;
6. accesul unui număr redus de copii în activităţile extraşcolare;
7. migrarea personalului didactic şi nedidactic spre alte domenii mai bine retribuite;
2. Diagnoza mediului extern
a. Oportunităţi:
1 . disponibilitatea şi responsabilitatea instituţiilor comunităţii locale de a veni în sprijinul grădiniţei;
2. colaborare instituţională bună cu ISJ,CCD,CJRAE;
3. implicarea grădiniţei în programe locale, judeţene şi naţionale şi europene şi posibilitatea realizării de parteneriate cu alte grădiniţe pentru cunoaşterea unor experienţe pozitive.
b. Ameninţări:
1. accesul limitat al comunităţii la surse de informare;
2. ritmul accelerat al schimbărilor tehnologice care duce la uzura morală a echipamentelor existente;
3. nivelul de educaţie şi timpul limitat al părinţilor care determină o slabă implicare a acestora în viaţa grădiniţei
III. Analiza cantitativă şi calitativă
În anul şcolar 2011/2012, Grădiniţa cu Program normal nr.11 Iaşi cuprinde un număr de 11 grupe, in cele 3 locatii: 3 grupă mică, 3 grupe mijlocii, 2 grupe mari şi 3 grupe pregătitoare.
Grădiniţa reprezintă un organism viu, existenţa sa fiind marcată de transformări radicale, ca răspuns la presiunile exercitate atât din interior cât şi din comunitate.
Raţiunea fundamentală a grădiniţei este derminată de capacitatea sa de a prognoza, proiecta, implementa strategii inovative, schimbări profunde în modul de realizare a activităţii educaţionale. Aceste schimbări presupun un ansamblu de activităţi specifice ( comunicare, antrenare, consiliere şi pregătire) pentru a orienta persoanele astfel încât să se obţină rezultatele optime pentru îndeplinirea mişiunii şi finalităţilor grădiniţei. Declanşarea unui proces de schimbare porneşte de la conştientizarea neceşităţii schimbării şi continuă cu manifestarea dorinţei de schimbare ( acumularea cunoştinţelor necesare, formarea abilităţilor şi consolidarea schimbării). Astfel, colectivul de cadre didactice din grădiniţă vor fi caracterizate prin competenţe multiple, care permit angajarea şistematică îndeplinirea următoarelor ţinte:
Analiza cantitativa:
Indicatori calitativi |
Indicatori cantitativi |
-participarea tuturor cadrelor la diferite forme de perfecţionare |
-organizarea comisiei metodice |
-participarea la activităţi educative în parteneriat cu părinţii |
-numărul instrumentelor de evaluare a cadrelor didactice(fise de evaluare, chestionare, etc) |
-organizarea unor activităţi educative(serbări, excursii, vizite) |
-numărul de părinţi implicaţi în educaţia parentală |
-derularea unor parteneriate locale şi naţionale |
- numarul de copii participanti |
-colaborarea cu autorităţile locale |
-numărul de parteneriate cu autorităţile locale, cu alte gradiniţe, cu alţi parteneri educaţionali |
-asigurarea fluxului informaţional de interes comun |
-numărul de diplome şi distincţii obţinute de copii şi de cadrele didactice la diverse activităţi artistico-culturale |
PLAN OPERAŢIONAL
DIRECŢII STRATEGICE DE ACŢIUNE/ OBIECTIVE
1.Reducerea fenomenului de absenteism, abandon şcolar şi părăsire timpurie a şcolii
- · Verificarea frecvenţei elevilor la ore
- · Conştietizarea şi implicarea părinţilor în realizarea frecvenţei elevilor la şcoală
- · Propunerea/derularea de proiecte educaţionale focalizate pe diminuarea abandonului şcolar
2.Îmbunătăţirea competenţelor de literaţie ale elevilor
- · Încurajarea cadrelor didactice să propună opţionale care au în vedere dezvoltarea competenţelor de literaţie
- · Încurajarea şi susţinerea proiectelor educaţionale şi a activităţilor extracurriculare care au în vedere competenţele de literaţie ale elevilor
- Monitorizarea evaluării elevilor
- · Monitorizarea şi analizarea evaluării elevilor
4.Implementarea descentralizării instituţionale
- · Facilitarea dialogului între partenerii educaţionali: cadre didactice, părinţi, reprezentanţi ai comunităţii locale
5.Formarea resursei umane în contextul educaţiei pentru societate cunoaşterii
- · Conştientizarea şi formarea cadrelor didactice cu privire la educaţia pentru societatea cunoaşterii
6.Incurajarea şi susţinerea inovaţiei şi a alternativelor în educaţie
- · Promovarea pluralismului educaţional şi a alternativelor educaţionale
7.Compatibilizarea sistemului educaţional românesc cu sistemele europene
- · Implicarea ISJ şi a unităţilor şcolare în proiecte de parteneriat cu unităţi similare din spaţiul european
PLAN OPERAŢIONAL 2011-2012
I.Reducerea fenomenului de absenteism, abandon şcolar şi părăsire timpurie a şcolii
Obiective |
Ţinte |
Măsuri şi acţiuni |
Rezultate aşteptate |
Termen
|
Responsabili |
Parteneri |
Sursă de finanţare |
Indicatori de performanţă |
Verificarea frecvenţei preşcolarilor la activităţi
Conştietizarea şi implicarea părinţilor în realizarea frecvenţei preşcolarilor la grădiniţă
Propunerea/derularea de proiecte educaţionale focalizate pe diminuarea abandonului şcolar
|
Implicarea cadrelor didactice pentru atragerea copiilor în grupul mare în care este înscris
Convingerea părinţilor cu privire la rolul lor în viaţa grădiniţei
Cuprinderea tuturor copiilor în proiecte educaţionale |
Stabilirea comisiei de şcolarizare care monitorizează frecvenţa
Participarea părinţilor la activităţile şcolare şi extraşcolare din grădiniţă
Iniţierea şi derularea unor proiecte la nivel de grupă şi grădiniţă |
Frecvenţă de peste 85%
Propuneri din partea părinţilor a CDŞ-ului
Premii, diplome, portofolii
|
Săptămânal
Permanent
Conform planului de acţiuni |
Comisia de şcolarizare
Toate educ.
Cadrele didactice |
Director Cadre didactice
Cadre didactice Părinţi
Cadrele didactice Părinţi ,ISJ,Comunitate |
Proprii
Sponsorizări ONG Părinţi
Sponsorizări ONG Părinţi
|
Stabilirea unor metode de lucru atragerea şi socializarea copilului preşcolar
Responsabilizarea părinţilor cu privire la necesitateafrecventării zilnice a copiilor la grădiniţă
Implicarea unui număr cât mai mare de factori educaţionali pentru susţinerea proiectelor |
II. Îmbunătăţirea competenţelor de literaţie ale elevilor
Obiective |
Tinte |
Măsuri şi acţiuni |
Rezultate aşteptate |
Termen
|
Responsabili |
Parteneri |
Sursă de finantare |
Indicatori de performanţă |
Încurajarea cadrelor didactice să propună opţionale care au în vedere dezvoltarea competenţelor de literaţie
Încurajarea şi susţinerea proiectelor educaţionale şi a activităţilor extracurriculare care au în vedere competenţele de literaţie ale preşcolarilor
|
Iniţierea unor activităţi opţionale care să urmărească dezvoltarea competenţelor de literaţie
Integrarea tuturor copiilor în proiecte şi activităţi extracurriculare cu scopul dezvoltării competentelor de literaţie |
Antrenarea copiilor în activităţi ca: “Teatru de grădiniţă”
“Traista cu poveşti”
Proiectul “Crai nou la curtea veche”
“Arlechinul” “Şezători” “Spectacole” |
Abilitatea de a juca într-o piesă de teatru
Capacitatea de a povesti poveşti, întâmplări din viaţa cotidiană
Număr redus de copii cu sprijin educaţional individual |
Conform planificării
Permanent
Conform planificării
|
Cadre didactice
Cadrele didactice |
Actori, cadre didactice, preşcolari
Cadre didactice din grădiniţe, şcoli şi alte instituţii din comunitate |
Finanţare din partea părinţilor
Sprijin din partea parintilor |
Selectarea atentă a activităţilor care contribuie la dezvoltarea competenţelor de literaţie
Derularea constantă şi constructivă a activităţilor menţionate
|
III. Monitorizarea evaluării elevilor
Obiective |
Tinte |
Măsuri şi acţiuni |
Rezultate aşteptate |
Termen
|
Responsabili |
Parteneri |
Sursă de finantare |
Indicatori de performanţă |
Monitorizarea şi analizarea evaluării preşcolarilor
|
Identificarea unor strategii şi proceduri în vederea realizării unei evaluări obiective |
Elaborarea instrumentelor de evaluare specifice, care să permită măsurarea exactă şi contabilizarea rezultatelor obţinute |
Recompensarea rezultatelor şcolare deosebite( diplome) |
Permanent |
Cadrele didactice |
Director, cadre didactice, preşcolari |
Proprii |
Scăderea procentului de mediocritate şi integrarea optimă în clasa I şi în grupa pregătitoare |
IV.Implementarea descentralizării instituţionale
Obiective |
Tinte |
Măsuri şi acţiuni |
Rezultate aşteptate |
Termen
|
Responsabili |
Parteneri |
Sursă de finantare |
Indicatori de performanţă |
Facilitarea dialogului si colaborarii cu reprezentantii autoritatilor locale si părinţii (ca factori decizionali) in vederea implementarii descentralizarii
|
Conştientizarea rolului comunităţii şi a părinţilor în viaţa grădiniţei
Oferirea unui model organizaţional şi educaţional pentru instituţiile din comunitate
|
Cursuri cu părinţii “Educaţi aşa!”
Realizarea parteneriatelor reale familie/ părinţi
Participarea gradinitei la activitatile organizate la nivelul comunit. locale
Incheierea de parteneriate
Acţiuni educative intre gradinite Scolile din comunitate
Derularea acţiunilor stabilite |
Participarea părinţilor într-un procentaj cat mai mare la activitatile de educatie parental Implicarea părinţilor in atragerea de fonduri Un numar cat mai mare de premii si distinctii obtinute
Parteneriate desfasurate
Cresterea nivelului de interes al părinţilor pentru activitatile desfasurate in grădiniţă
Participarea unui număr variat de preşcolari la acţiuni
Evidenţierea cadrelor şi a preşcolarilor |
Octombrie2011/martie 2012
permanent
Semestrial
Început de an şcolar
Conform graficului
Permanent |
Instructor i de părinţi
Cadre didactice
Cadrele didactice
Responsabil de proiect
Cadrele didactice
Cadrele didactice |
Părinţii
Părinţii
Instituţii de cultură Agenţi economici
Gradinite Şcoli, instituţii din comunitate
Grădiniţe Şcoli
Grădiniţe Şcoli |
Fundaţia FCN Părinţi
Părinţii
Fonduri de la bugetul local
Sponsorizare, Ag. economici
ONG
Sponsorizare Ag. economici
Buget local |
Exploatarea eficientă a resurselor.(instructori de părinţi şi părinţi)
Mentinerea si cresterea gradului de implicare al părinţilor in activitatile scolare si extrascolare
Mentinerea gradului sporit de competivitate al gradinitei prin dialogul social: Evidenţierea cadrelor participante la activităţi
Implicare in proiecte si parteneriate durabile, sustenibile, care sa asigure dezvoltarea procesului educaţional din interiorul gradinitei
Implicarea proactivă a participanţilor în vederea obţinerii rezultatelor prestabilite
Creşterea gradului de satisfacţie a cadrelor , copiilor şi părinţilor |
V. Formarea resursei umane în contextul educaţiei pentru societatea cunoaşterii
Obiective |
Tinte |
Măsuri şi acţiuni |
Rezultate aşteptate |
Termen
|
Responsabili |
Parteneri |
Sursă de finantare |
Indicatori de performanţă |
Conştientizarea şi formarea cadrelor didactice cu privire la educaţia pentru societatea cunoaşterii
|
Cadre competitive calificate suplimentar în domeniul educaţional
Formarea continuă a cadrelor didactice |
Încurajarea cadrelor didactice pentru înscrierea la cursuri universitare şi postuniversitare în domeniul educaţional.
Aplicarea cunoştinţelor în practica curentă
Participarea la selecţia de oferte a programelor de formare profesională
Studierea ghidurilor metodice , a legislaţiei în vigoare, a curriculumului preşcolar Participarea la cursuri de formare continuă in vederea perfectionarii activitatii profesionale/ gradelor didactice
Oferirea de informaţii in vederea participării la formarea continuă |
Portofolii realizate in mod professional Cadre didactice competitive profesional
Exemple de bună practică şi parteneriate în cadrul comisiei metodice şi a cercurilor pedagogice Numărul de cadre participante la cursuri
Perfectionare in domeniul managementului educaţional
Participarea si inscrierea a cat mai multor cadre didactice din grădiniţa la cursuri de formare
Realizarea unui flux informaţional diversificat cu privire la oferta de perfecţionare (anunţarea directă în CP, avizier, e-mail,telefon)
|
Permanent
Permanent
Conform graficului
Permanent
Conf. program.
Permanent
|
CA Directorul
C.A. Resp.cu forma rea continua
resp. cu formarea continuă
Resp.cu forma rea continua
Directorul Resp.cu forma rea continua Directorul Resp.cu forma rea continua
Directorul Resp.cu forma rea continua
|
ISJ
UAIC CCD
Gpn 11,10,12
Institutii abilitate
Gpn 11,12,10
Gpn 11,12,10
ISJ UAIC
Grad pn 11,12,10 ISJ UAIC CCD |
Finanţare proprie
Buget local ONG
ISJ
Fonduri structurale
Fonduri proprii, ISJ
Buget local
Fonduri proprii |
Participarea tuturor cadrelor didactice la diferite forme de perfecţionare în anul şcolar 2011-2012
Elaborarea în cadrul comisiilor metodice a unor ghiduri de învăţare şi regulamente
Oferirea unui model profesional in domeniul educaţional pentru alte institutii din localitate
Diversificarea şi perfecţionarea activitatilor educative
Remarcarea cadrelor participant e la cursuri prin certificate,credite sau alte distinctii.
Accesul permanent la surse noi de informatii privind programul formarii continue |
VI. Incurajarea şi susţinerea inovaţiei şi a alternativelor în educaţie
Obiective |
Tinte |
Măsuri şi acţiuni |
Rezultate aşteptate |
Termen
|
Responsabili |
Parteneri |
Sursă de finantare |
Indicatori de performanţă |
Promovarea pluralismului educaţional şi a alternativelor educaţionale, Demersuri pentru inluderea in alternativa |
Înţelegerea avantajelor pe care le oferă alternativa „Step by Step”
|
Perfectionarea cadrelor în alternative “Step by Step”
|
Coerenţă în programele de formare iniţială şi continua
|
An scolar 2011-2012 |
Director Responsabil cu formarea continua
|
ISJ CEDP
|
Fonduri proprii
|
Aprobarea departamentului pentru includerea gradinitei in alternative step by step |
VII.Compatibilizarea sistemului educaţional românesc cu sistemele europene
Obiective |
Tinte |
Măsuri şi acţiuni |
Rezultate aşteptate |
Termen
|
Responsabili |
Parteneri |
Sursă de finantare |
Indicatori de performanţă |
Crearea unor strategii eficiente de relaţionare pe axa grădiniţă -familie-comunitate.
|
Colaborarea cu instituţii din alte tări şi din ţară |
Vizite la diverse şcoli Realizarea de parteneriate cu alte instituţii de învăţământ din ţară şi din străinătate |
Manifestarea spiritului de toleranţă prietenie, de comunicare si cooperare interumana. |
Permanent |
Resp cu proiecte |
Cadre didactice |
|
Încurajarea cadrelor didactice să acceseze proiecte europene |