Scoala gimnaziala "Inv.Ion Mateescu",comuna Poiana Campina
Poiana Campina, Prahova

Alte date

 

ORDIN ADMINISTRATIE PUBLICA 5113/2014

Vigoare

Emitent: Ministerul Educatiei si Cercetarii
Domenii: Invatamint, Coruptie

M.O. 8/2015

Ordin pentru aprobarea Metodologiei privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul Ministerului Educatiei Nationale si al institutiilor si unitatilor subordonate/coordonate a caror activitate vizeaza invatamantul preuniversitar

M.Of.Nr.8 din 7 ianuarie 2015

MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE                            Sursa Act: Monitorul Oficial

ORDIN NR. 5113

pentru aprobarea

Metodologiei privind managementul

riscurilor de coruptie

in cadrul Ministerului Educatiei

Nationale si al institutiilor si unitatilor subordonate/coordonate

a caror activitate vizeaza invatamantul preuniversitar

In conformitate cu prevederile:
• Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
• Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
• Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduita a functionarilor publici, republicata;
Legii nr. 477/2004 privind Codul de conduita a personalului contractual din autoritatile si institutiile publice;
• Legii nr. 251/2004 privind unele masuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor actiuni de protocol in exercitarea mandatului sau a functiei;
• Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare;
• Legii nr. 115/1996 pentru declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de conducere si de control si a functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare;
• Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare;
• Legii
nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii;
• Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
• Ordinului presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 1.200/2013 privind monitorizarea respectarii normelor de conduita de catre functionarii publici si a implementarii procedurilor disciplinare;
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzand standardele de control intern/managerial la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, cu modificarile ulterioare;
• Hotararii Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei Nationale, cu modificarile si completarile ulterioare,ministrul educatiei nationale emite prezentul ordin.

Art. 1. - Se aproba Metodologia privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul Ministerului Educatiei Nationale si al institutiilor si unitatilor subordonate/coordonate a caror activitate vizeaza invatamantul preuniversitar, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Secretarul general adjunct - presedintele Comisiei Nationale de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie, directiile generale/directiile/serviciile din Ministerul Educatiei Nationale, institutiile si unitatile subordonate/coordonate a caror activitate vizeaza invatamantul preuniversitar vor aduce la cunostinta personalului prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Ministrul educatiei nationale,
Remus Pricopie

Bucuresti, 15 decembrie 2014.
Nr. 5.113.

ANEXA

METODOLOGIE
privind managementul riscurilor de coruptie in

cadrul Ministerului Educatiei Nationale si al institutiilor

si unitatilor subordonate/coordonate a caror

activitate vizeaza invatamantul preuniversitar

CAPITOLUL I
Dispozitii general

Art. 1. - In intelesul prezentei metodologii, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
a)structuri ale Ministerului Educatiei Nationale - structuri ale aparatului central al Ministerului Educatiei Nationale si institutii si unitati subordonate/coordonate a caror activitate vizeaza invatamantul preuniversitar, respectiv structuri subordonate acestora ai caror conducatori au calitatea de ordonatori de credite;
b)unitate de munca - forma de organizare structurala ce reuneste un ansamblu de angajati care realizeaza acelasi gen de activitati, permitand in consecinta expunerea la riscuri similare. Unitatea de munca poate fi regasita in structura organizatorica a Ministerului Educatiei Nationale sub denumiri variate: directie generala, directie, serviciu, birou sau la structurile subordonate/coordonate sub denumirea de compartiment, comisie, catedra, consiliu, dar si functie unica, asa cum sunt, de exemplu, functiile de psiholog sau consilier juridic;
c)coordonator al unitatii de munca - directorul/seful ori responsabilul cu organizarea activitatilor din cadrul unei unitati de munca, care furnizeaza informatiile solicitate de catre Comisia Nationala de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie pe tot parcursul activitatilor de management al riscurilor de coruptie;
d)activitate - ansamblu de acte fizice, intelectuale si morale realizate in scopul obtinerii unor rezultate;
e)amenintare de coruptie - actiunea sau evenimentul potential de coruptie ce poate sa apara in cadrul unei activitati a Ministerului Educatiei Nationale sau a unei structuri subordonate/coordonate Ministerului Educatiei Nationale;
f)risc de coruptie - amenintare de coruptie, vizand un angajat, colectiv profesional sau domeniu de activitate, determinat de cauze/vulnerabilitati specifice si de natura sa produca un impact cu privire la indeplinirea obiectivelor/ activitatilor unei structuri;
g)vulnerabilitate - slabiciune in sistemul de reglementare ori control al activitatilor specifice, care ar putea fi exploatata, stand la baza si putand declansa savarsirea unei fapte de coruptie. Spre deosebire de amenintare, care este potentiala, vulnerabilitatea/cauza exista permanent in cadrul activitatii unei structuri;
h)materializarea riscului - translatarea riscului din domeniul incertitudinii, al situatiei potentiale de coruptie in cel al certitudinii, respectiv savarsirea unei fapte de coruptie;
i)incident de integritate - eveniment produs la nivelul unei structuri a Ministerului Educatiei Nationale, urmat de dispunerea fata de personalul implicat a uneia dintre urmatoarele masuri: trimiterea in judecata, hotararea definitiva de condamnare pentru fapte de coruptie, respectiv aplicarea unei sanctiuni disciplinare ca urmare a efectuarii unui test de integritate ori a intocmirii unui raport de evaluare, ramas definitiv, de catre Agentia Nationala de Integritate;
j)impact - efectele produse in cadrul activitatii unei structuri in cazul in care un risc de coruptie se materializeaza;
k)responsabil de risc - personalul de conducere al structurii Ministerului Educatiei Nationale, responsabilizat prin Registrul riscurilor de coruptie pentru implementarea masurilor de prevenire/control.
Art. 2. - (1) Prezenta metodologie se aplica in scopul adoptarii la nivelul tuturor structurilor Ministerului Educatiei Nationale a unor masuri de control si/sau prevenire, adaptate cauzelor care determina posibilitatea de aparitie a unor fapte de coruptie, astfel incat sa fie mentinute la un nivel acceptabil atat probabilitatea de aparitie a acestora, cat si impactul resimtit la nivelul activitatilor ministerului sau la nivelul structurilor subordonate/coordonate Ministerului Educatiei Nationale.
(2) Conducatorii structurilor Ministerului Educatiei Nationale sunt obligati sa asigure implementarea prezentei metodologii si sa aplice masuri de prevenire/control care sa limiteze expunerea la riscuri de coruptie a personalului.
(3) Ministerul Educatiei Nationale poate colabora, in baza unui protocol, cu Directia Generala Anticoruptie, cu Serviciul Roman de Informatii sau cu alte structuri/institutii cu competente in domeniu.
(4) Ministerul Educatiei Nationale poate coopera la nivel central si teritorial cu structurile specializate ale Directiei Generale Anticoruptie si ale Serviciului Roman de Informatii, in vederea:

a)planificarii si organizarii de cursuri ori stagii de formare destinate dobandirii sau perfectionarii cunostintelor si competentelor/abilitatilor personalului Ministerului Educatiei Nationale/structurilor subordonate/coordonate, pentru aplicarea prezentei metodologii;
b)adaptarii metodelor si instrumentelor utilizate pentru culegerea, analiza, interpretarea si evaluarea categoriilor de date si informatii privind riscurile de coruptie la particularitatile functionale sau operationale ale Ministerului Educatiei Nationale si ale structurilor subordonate/coordonate;
c)elaborarii de ghiduri si proceduri destinate sa asigure atingerea obiectivelor activitatilor si sustenabilitatea rezultatelor;
d)accesarii fondurilor structurale, pentru atingerea obiectivelor propuse.
(5) Ministerul Educatiei Nationale asigura monitorizarea, coordonarea si evaluarea stadiului de implementare a prezentei metodologii si a masurilor de prevenire/control al riscurilor de coruptie de catre structurile Ministerului Educatiei Nationale, pe baza datelor si informatiilor transmise de acestea ori a rapoartelor de monitorizare si reevaluare.
(6) Structurile au obligatia de a furniza Ministerului Educatiei Nationale datele si informatiile solicitate, cu respectarea termenelor si a cerintelor generale ori specifice stabilite.

CAPITOLUL II
Managementul riscurilor de coruptie

SECTIUNEA 1
Dispozitii generale

Art. 3. - Activitatile de management al riscurilor de coruptie au drept scop atingerea obiectivelor:
a)promovarea integritatii, transparentei institutionale si a bunei desfasurari a activitatilor specifice;
b)stabilirea prioritatilor de interventie in domeniul prevenirii coruptiei;
c)asumarea raspunderii de catre personalul de conducere cu privire la implementarea masurilor de prevenire/control al riscurilor de coruptie.

Art. 4. - Managementul riscurilor de coruptie presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
a)instruirea persoanelor din sfera educatiei (cadre didactice, personal de conducere, membri ai consiliilor de administratie cu privire la modalitatile de prevenire si combatere a coruptiei, la importanta integritatii);
b)pregatirea activitatilor;
c)identificarea si descrierea riscurilor de coruptie;
d)evaluarea riscurilor de coruptie;
e)determinarea si implementarea masurilor de prevenire/ control;
f)monitorizarea si revizuirea periodica a riscurilor;
g)reevaluarea riscurilor.
Art. 5. - (1) In vederea realizarii activitatilor de management al riscurilor de coruptie, sefii structurilor Ministerului Educatiei Nationale dispun, prin decizie, constituirea de comisii pentru prevenirea actelor de coruptie in educatie, denumite in continuare comisii.
(2) Componenta fiecarei comisii se stabileste in functie de dimensiunea si caracteristicile organizatorice ale structurilor Ministerului Educatiei Nationale, avandu-se in vedere urmatoarele categorii de functii:
a)coordonatorul comisiei este conducatorul structurii sau o persoana desemnata de catre acesta;
b)membrii comisiei sunt desemnati din randul personalului de conducere sau sunt persoane desemnate de la nivelul principalelor directii, servicii, birouri ori similare;
c)seful/reprezentantul structurii de control managerial intern;
d)seful/reprezentantul structurii de management resurse umane - la nivelul Ministerului Educatiei Nationale/structurii subordonate/coordonate;
e)
consilierul pentru integritate;
f)secretarul comisiei, numit de coordonatorul comisiei; secretarul comisiei este si persoana responsabila cu raportarea stadiului de implementare a Strategiei anticoruptie in educatie.
(3) La solicitarea structurilor Ministerului Educatiei Nationale pot participa la activitatile comisiilor si reprezentanti ai organelor abilitate care sa asigure instruirea si indrumarea de specialitate.
(4) Stadiul de implementare a masurilor de prevenire/control a/al riscurilor de coruptie din sistemul educational este monitorizat de catre Comisia Nationala pentru Prevenirea Actelor de Coruptie in Educatie. Componenta si regulamentul de functionare a acesteia sunt aprobate prin ordin al ministrului.
Art. 6. - (1) Consilierul pentru integritate este persoana desemnata la nivelul structurilor aparatului central al Ministerului Educatiei Nationale si al structurilor aflate in subordinea/ coordonarea Ministerului Educatiei Nationale, respectiv al structurilor subordonate acestora ai caror conducatori au calitatea de ordonatori de credite, pentru sprijinirea activitatilor de prevenire a coruptiei.
(2) Sefii structurilor prevazute la alin. (1) pot dispune desemnarea consilierilor pentru integritate si la alte structuri din subordine, avand la baza criteriile minimale reprezentate de:

a)volumul si complexitatea activitatilor structurii;

b)numarul angajatilor din cadrul structurilor subordonate sau aflate in coordonare;

c)posibilitatile concrete de prevenire a coruptiei;
d)distanta dintre sediul structurii subordonate/coordonate si sediul structurii ierarhic superioare.
Art. 7. - Consilierul pentru integritate se desemneaza prin dispozitie a conducatorului structurii din randul personalului care respecta normele de deontologie profesionala, procedurile de lucru in activitatea desfasurata sau prevederile legale privind incompatibilitatile, interdictiile, declararea averilor ori conflictul de interese.
Art. 8. - (1) Consilierul pentru integritate are urmatoarele atributii:

a)prezinta materialele transmise de catre Ministerul Educatiei Nationale cu privire la activitatea de prevenire si combatere a coruptiei personalului din structurile aflate in subordinea/coordonarea Ministerului Educatiei Nationale;
b)tine evidenta nominala a personalului care participa la activitatile de informare si de instruire anticoruptie;
c)propune sefului structurii organizarea si desfasurarea unor activitati de instruire;
d)sprijina membrii comisiei in realizarea activitatilor de monitorizare, evaluare/reevaluare a riscurilor ori de realizare a studiilor de caz.
(2) Fisa postului persoanei desemnate consilier pentru integritate se actualizeaza cu atributiile prevazute la alin. (1) ori de cate ori este necesar, in conditiile legii.

Art. 9. - Sefii structurilor Ministerului Educatiei Nationale au obligatia de a comunica in scris Comisiei Nationale de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie, in termen de 30 de zile, orice modificari cu privire la persoanele desemnate consilieri pentru integritate sau a persoanelor responsabile cu raportarea stadiului de implementare a Strategiei anticoruptie in educatie.
Art. 10. - (1) In vederea realizarii activitatilor referitoare la managementul riscurilor de coruptie, fiecare comisie beneficiaza de sprijinul coordonatorilor unitatilor de munca, acestia avand obligatia de a transmite, in termenele si cu respectarea conditiilor specifice, informatiile sau documentele solicitate.
(2) La stabilirea unitatilor de munca ce se includ in procesul de identificare si evaluare a riscurilor de coruptie se au in vedere categoriile de activitati prevazute la art. 11.

SECTIUNEA a 2-a
Pregatirea activitatilor

Art. 11. - (1) Implementarea prezentei metodologii vizeaza, in etapa de pregatire, urmatoarele aspecte:

a)constituirea si stabilirea componentei comisiilor;
b)informarea personalului privind prevederile prezentei metodologii;
c)instruirea membrilor comisiei cu privire la aspectele conceptuale si metodologice specifice managementului riscurilor de coruptie;
d)fixarea principalelor repere ale activitatilor: delimitarea unitatilor de munca ce se includ in procesul de analiza, rolul si responsabilitatile fiecarui membru al comisiei, precum si planificarea, desfasurarea si evaluarea activitatilor.
(2) Activitatile stabilite conform alin. (1) lit. d) sunt prevazute in Fisa pentru stabilirea sarcinilor, responsabilitatilor si planificarea activitatii comisiei, prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 12. - Responsabilitatea privind planificarea si desfasurarea instruirii membrilor comisiilor revine Ministerului Educatiei Nationale, prin structurile sale centrale si teritoriale.

SECTIUNEA a 3-a
Identificarea si descrierea

riscurilor de coruptie

 

Art. 13. - (1) Identificarea si descrierea riscurilor constau in evidentierea amenintarilor de coruptie, precum si a vulnerabilitatilor/cauzelor prezente in cadrul activitatilor curente ale structurilor Ministerului Educatiei Nationale care ar putea conduce la savarsirea unor fapte de coruptie.
(2) Pentru identificarea amenintarilor de coruptie se desfasoara urmatoarele activitati:

a)chestionarea conducerii structurilor Ministerului Educatiei Nationale;
b)evaluarea activitatii si a situatiilor specifice de munca ale angajatilor;
c)descrierea amenintarilor de coruptie.

Art. 14. - (1) Pentru identificarea opiniilor cu privire la riscurile de coruptie si eficacitatea masurilor de prevenire/control existente, membrii comisiei realizeaza chestionarea intregului personal de conducere de la nivelul structurii Ministerului Educatiei Nationale, exclusiv a coordonatorilor unitatilor de munca, utilizand intrebarile din Chestionarul pentru identificarea amenintarilor/riscurilor de coruptie (ghid de interviu pentru conducerea structurii/componentelor, exclusiv coordonarii unitatilor de munca), prevazut in anexa nr. 2.
(2) Informatiile rezultate din analiza chestionarelor se utilizeaza in activitatile ulterioare de management al riscurilor de coruptie.
Art. 15. - Membrii comisiei analizeaza obiectivele specifice ale structurii Ministerului Educatiei Nationale, completand, pe baza documentelor interne si/sau, dupa caz, a consultarii coordonatorilor unitatilor de munca, Fisa de analiza a activitatilor vulnerabile la coruptie, prevazuta in anexa nr. 3.
Art. 16. - (1) Potrivit prezentei metodologii sunt considerate vulnerabile la coruptie toate activitatile care prezinta slabiciuni in sistemul de control intern/managerial, de natura a fi exploatate de catre angajatii structurii sau de catre terti, pentru comiterea unor fapte de coruptie.
(2) In procesul de analiza de la nivelul unei structuri a Ministerului Educatiei Nationale vor fi incluse urmatoarele categorii de activitati, dupa caz:

a)contacte frecvente cu exteriorul institutiei, cu diversele categorii de beneficiari ai serviciilor publice;
b)gestionarea fondurilor externe ale programelor/proiectelor, a fondurilor comitetului de parinti;
c)gestionarea informatiei - detinerea si utilizarea informatiei, accesul la informatii confidentiale, gestionarea informatiilor clasificate;
d)gestionarea mijloacelor financiar-contabile;
e)achizitia/gestionarea de bunuri, servicii si lucrari;
f)gestionarea si functionarea bunurilor aflate in administrare si a bazei materiale a unitatii de invatamant;
g)acordarea unor aprobari ori autorizatii;
h)gestionarea actelor de studii si a documentelor de evidenta scolara;

i)indeplinirea functiilor de control, monitorizare, evaluare si consiliere;
j)competenta decizionala exclusiva;
k)recrutarea si selectia personalului;
l)constatarea de conformitate sau incalcare a legii, aplicarea de sanctiuni;
m)constituirea claselor/transferul elevilor;
n)gestionarea situatiilor scolare;
o)incheierea situatiei scolare semestriale/anuale a elevilor;
p)acordarea premiilor, a recompenselor si a distinctiilor elevilor;
q)respectarea eticii profesionale;
r)sanctionarea atitudinilor neadecvate functiei de cadru didactic, didactic auxiliar sau personal administrativ;
s)orice alte activitati prevazute in regulamentele si metodologiile specifice.

Art. 17. - Membrii comisiei si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca intocmesc pentru fiecare activitate inclusa in Fisa de analiza a activitatilor vulnerabile la coruptie o sinteza a amenintarilor de coruptie susceptibile sa se manifeste in acel context profesional, avand in vedere, cel putin, urmatoarele elemente:
a)sursele posibile de riscuri de coruptie la care personalul poate fi expus: persoane, grupuri interesate de serviciile oferite, avantajele sau dezavantajele potentiale pentru terti, materiale ori de alta natura, ce pot fi generate de activitatile desfasurate;
b)actiunile ori demersurile premergatoare savarsirii unei infractiuni;
c)fapte de coruptie care au fost comise anterior in cadrul domeniului de activitate;
d)cazuri de conduita necorespunzatoare sau incalcari ale procedurilor, inregistrate la nivelul structurii.

Art. 18. - Pentru descrierea amenintarilor de coruptie, membrii comisiei au in vedere enunturile utilizate in cadrul Raportului privind riscurile si vulnerabilitatile la coruptie specifice structurilor Ministerului Educatiei Nationale, realizat de catre Ministerul Educatiei Nationale.
Art. 19. - (1) Fisele de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie, intocmite conform modelului prevazut in anexa nr. 4, se completeaza de catre membrii comisiei si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca, pentru fiecare dintre amenintarile identificate conform art. 17.
(2) Pentru identificarea cauzelor aferente fiecarui risc se au in vedere informatiile rezultate in urma derularii etapelor prevazute la art. 21 si 23, precum si orice alte observatii sau analize privind cultura organizationala sau conduita angajatilor.
Art. 20. - In vederea identificarii vulnerabilitatilor/cauzelor care determina expunerea la riscuri de coruptie, membrii comisiei parcurg urmatoarele etape:
a)identificarea cadrului normativ;
b)analiza incidentelor de integritate;
c)analiza eficacitatii sistemului de control intern/managerial al structurii.
Art. 21. - (1) Membrii comisiei si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca intocmesc, in formatul prevazut in anexa nr. 5, un raport de evaluare a cadrului normativ aplicabil domeniului de activitate vizat.
(2) Obiectivele analizei cadrului normativ sunt:

a)identificarea prevederilor ce contin factori potentiali de manifestare a coruptiei;
b)avansarea de propuneri pentru eliminarea normelor care favorizeaza sau pot favoriza coruptia;
c)propunerea unor masuri de prevenire/control pentru a reduce expunerea la riscuri de coruptie.
Art. 22. - Membrii comisiei, in colaborare cu personalul specializat din cadrul Directiei Generale Anticoruptie, Agentia Nationala de Integritate sau alte structuri specializate, realizeaza o analiza generala a incidentelor de integritate care s-au manifestat in cadrul structurilor Ministerului Educatiei Nationale, tinand cont de urmatoarele elemente:
a)evolutia probabila a diferitelor fenomene infractionale din sfera coruptiei, a nivelului de gravitate ori a impactului asociat acestora;
b)activitatile expuse riscurilor de coruptie analizate si gradul lor de vulnerabilitate;
c)modurile de operare utilizate si masurile pe care faptuitorii le-au adoptat pentru a-si disimula actele infractionale;
d)masurile de prevenire/control care au fost adoptate in cadrul domeniilor de activitate unde s-au produs incidente de integritate si gradul de eficacitate a acestora.
Art. 23. - Membrii comisiei si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca identifica si consemneaza in fisele intocmite conform art. 19 eventuale deficiente in cadrul sistemului de control intern/managerial utilizat, avand in vedere:
a)constatari rezultate din activitati de control ori sesizari anterioare, care au identificat deficiente ori vulnerabilitati ale sistemului de control intern/managerial, de natura a favoriza aparitia unor fapte de coruptie;
b)eficacitatea implementarii de catre conducerea structurii/Ministerului Educatiei Nationale a concluziilor si recomandarilor furnizate in urma activitatilor de control;
c)vulnerabilitati la coruptie pe care tertii le-ar putea exploata in planurile reglementarii, organizarii, desfasurarii si controlului activitatii, al formarii, instruirii si experientei personalului.

SECTIUNEA a 4-a
Evaluarea riscurilor de coruptie

Art. 24. - (1) Evaluarea riscurilor de coruptie se realizeaza cu scopul de a fundamenta decizia cu privire la prioritatea de stabilire a masurilor de prevenire/control, prin estimarea nivelurilor de probabilitate si impact asupra rezultatelor asteptate si a prestatiei profesionale a personalului.
(2) Activitatea de evaluare se desfasoara pentru fiecare dintre riscurile inscrise in fisele de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie.
Art. 25. - Pentru evaluarea riscurilor de coruptie se parcurg urmatoarele etape:
a)estimarea probabilitatii de materializare a riscurilor de coruptie;
b)determinarea impactului asupra obiectivelor si activitatilor structurii;
c)aprecierea caracterului adecvat al masurilor de control existente pentru fiecare risc de coruptie;
d)determinarea expunerii la riscuri si a prioritatii de interventie;
e)clasificarea si ordonarea riscurilor de coruptie.


Art. 26. - (1) Estimarea nivelului de probabilitate se realizeaza prin aprecierea sanselor de materializare a riscurilor de coruptie in cadrul activitatilor structurii, utilizand informatiile si analizele colectate in etapa de identificare si descriere a riscurilor.
(2) In scopul aratat la alin. (1), membrii comisiei si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca determina si consemneaza in Fisa de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie nivelul de probabilitate, utilizand o scala de evaluare in 5 trepte, corespunzator valorilor si indicatorilor descriptivi asociati acestora, prevazuti in anexa nr. 6.

Art. 27. - Estimarea impactului global al unui risc de coruptie constituie activitatea de cuantificare a efectelor posibile ale acestuia asupra obiectivelor, activitatilor, sarcinilor sau rezultatelor asteptate ale structurii, corespunzator urmatoarelor componente/dimensiuni:
a)impact asupra nivelului de performanta a activitatilor si obtinerea rezultatelor asteptate;
b)impact asupra calendarului activitatilor ori intarzieri posibile in termenul de realizare a obiectivelor activitatii;
c)consecinte exprimate in termeni de buget;
d)consecinte in planul imaginii institutiei.

Art. 28. - Pentru determinarea impactului riscurilor de coruptie, membrii comisiei au urmatoarele responsabilitati:
a)stabilirea tuturor dimensiunilor posibile ale impactului global, pentru fiecare risc de coruptie identificat conform art. 19;
b)stabilirea, sub forma procentuala, pentru dimensiunile identificate conform lit. a), a importantei relative a fiecareia in cadrul impactului global;
c)estimarea si consemnarea in Fisa de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie a impactului global in cazul materializarii, utilizand indicatorii descriptivi conform Scalei de estimare a impactului global al riscului, prevazuta in anexa nr. 7, asociati dimensiunilor prevazute la art. 27.

Art. 29. - (1) Membrii comisiei si/sau coordonatorii unitatilor de munca, dupa caz, evalueaza daca masurile de prevenire/control care se adreseaza riscurilor de coruptie identificate au fost proiectate corespunzator si puse in practica in mod eficient.
(2) Pentru indeplinirea prevederilor alin. (1), membrii comisiei si/sau coordonatorii unitatilor de munca, dupa caz, cuantifica si consemneaza in Fisa de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie nivelul perceput de eficacitate a fiecarei masuri de prevenire/control existente, utilizand corespondenta prevazuta in anexa nr. 8.
Art. 30. - (1) Membrii comisiei calculeaza nivelul de expunere la riscuri de coruptie, constand in produsul dintre valorile probabilitatii si impactului global, completand valoarea rezultata in Fisa de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie.
(2) Utilizand scala de evaluare a expunerii la riscuri de coruptie si corespondenta asociata intersectiei valorilor impactului si probabilitatii, prevazute in anexa nr. 9, membrii comisiei stabilesc si consemneaza in Fisa de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie prioritatea de interventie.
Art. 31. - Pe baza prioritatii de interventie, in ordinea valorii nivelului de expunere, membrii comisiei clasifica si ordoneaza riscurile de coruptie in urmatoarele categorii:
a)riscuri minore, care pot fi considerate tolerabile si inerente activitatilor Ministerului Educatiei Nationale/structurii, fata de care nu este necesara adoptarea unor masuri suplimentare, ci doar aplicarea celor existente;
b)riscuri moderate, care pot fi monitorizate sau controlate, prin cresterea eficacitatii masurilor existente ori, dupa caz, prin adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire/control;
c)riscuri inalte, caracterizate, simultan, cu o mare probabilitate de aparitie si cu o gravitate foarte mare a impactului, care necesita concentrarea atentiei conducerii structurii pentru adoptarea/implementarea unor masuri urgente de prevenire/control adecvate

Sectiunea a 5-a
Determinarea si implementarea masurilor de

prevenire/control al riscurilor de coruptie

Art. 32. - In baza clasificarii realizate conform art. 31 si a rezultatelor activitatilor de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie, membrii comisiei propun masuri pentru prevenirea/controlul acestora.
Art. 33. - (1) Principalele categorii de masuri de prevenire/control sunt urmatoarele:

a)masuri preventive - sunt cele care vizeaza cauzele identificate si au ca rezultat limitarea probabilitatii de comitere a unor fapte de coruptie de catre un tert/angajat interesat:a.1) masuri de protectie fizica si monitorizare a accesului la informatii, documente ori resurse;
a.2) planificarea si organizarea in mod transparent si usor de verificat a activitatilor si a modalitatii de adoptare a deciziei: separarea responsabilitatilor, aprobarea activitatii, supervizarea, pregatirea personalului cu rol de coordonare;
a.3) supervizarea documentelor intocmite si a performantelor individuale ale personalului;
a.4) separarea atributiilor de autorizare, inregistrare ori revizuire pentru a fi evitate riscurile de coruptie;
a.5) asigurarea comunicarii adecvate catre terti a obligatiilor de conduita a personalului;
a.6) dezvoltarea, comunicarea si monitorizarea aplicarii de proceduri clare in activitatea curenta;
a.7) promovarea schimbarii de atitudine a personalului privind riscurile de coruptie, asigurandu-se informarea si instruirea adecvata privind obligatiile legale si masurile de prevenire/control implementate in vederea minimizarii riscurilor de coruptie;
a.8) dezvoltarea de sisteme informatice pentru serviciile oferite;
a.9) promovarea canalelor de sesizare a unor eventuale fapte de coruptie, precum si a masurilor de protectie a personalului stabilite prin Legea
nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii;

b)masuri realizate in scopul depistarii unor eventuale nereguli, dupa ce riscurile de coruptie s-au materializat:b.1) realizarea/solicitarea realizarii de catre structurile competente a unor teste de integritate sau alte activitati de verificare a respectarii normelor legale;
b.2) realizarea de verificari aleatorii ale documentelor si activitatilor desfasurate;
b.3) realizarea unor activitati de control/verificare privind accesul sau implementarea de informatii in bazele de date;
b.4) activitati de control de fond ori tematic, activitati de inventar.

(2) Masurile suplimentare de prevenire/control se propun in scopul de a reduce probabilitatea de materializare ori de a minimiza impactul riscurilor de coruptie, vizeaza, cu prioritate, riscurile inalte si cele moderate si se inscriu in fisele de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie.
Art. 34. - (1) Informatiile rezultate in urma implementarii prezentei metodologii se includ in Registrul riscurilor de coruptie, care se intocmeste de catre comisie, conform modelului prevazut in anexa nr. 10, si se aproba de catre conducatorul structurii Ministerului Educatiei Nationale, cuprinzand responsabilitati pentru toate nivelurile ierarhice ale acesteia.


(2) Dupa aprobare, un exemplar al Registrului riscurilor de coruptie, cate un exemplar al fiselor de identificare si descriere a riscurilor de coruptie, precum si al raportului prevazut la art. 18 se transmit Ministerului Educatiei Nationale/inspectoratelor scolare, dupa caz.
Art. 35. - In baza documentelor transmise de catre structurile Ministerului Educatiei Nationale si a altor informatii privind manifestarea coruptiei in cadrul acestora, Comisia Nationala de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie intocmeste si actualizeaza Raportul privind riscurile si vulnerabilitatile la coruptie in activitatea Ministerului Educatiei Nationale.

Sectiunea a 6-a
Monitorizarea si revizuirea riscurilor de coruptie

Art. 36. - Activitatea de monitorizare si cea de revizuire a riscurilor de coruptie se realizeaza anual de catre structurile Ministerului Educatiei Nationale, in scopul de a asigura eficacitatea procesului de management al riscurilor de coruptie, respectiv pentru a formula recomandari privind masuri de prevenire/control.
Art. 37. - (1) Monitorizarea riscurilor de coruptie se realizeaza de catre comisie, la nivelul structurii unde aceasta este constituita, respectiv de catre Ministerul Educatiei Nationale.
(2) In vederea realizarii activitatii de monitorizare, anual, pana la 1 decembrie, responsabilii de risc stabiliti in Registrul riscurilor de coruptie transmit consilierilor pentru integritate rapoarte de evaluare cantitative si calitative privind implementarea masurilor de prevenire/control al riscurilor de coruptie, care contin cel putin urmatoarele informatii:

a)indicatori cantitativi aferenti masurilor propuse pentru prevenirea/controlul riscurilor de coruptie;
b)modificarile intervenite in privinta valorilor de expunere la riscuri de coruptie, corespunzatoare nivelurilor de probabilitate si impact;

c) informatii privind fapte de coruptie sesizate ori constatate in cadrul domeniului de activitate;
d)propuneri de masuri suplimentare de prevenire/control al riscurilor de coruptie;
e)modificari semnificative intervenite in privinta reglementarilor specifice activitatilor desfasurate, de natura a genera analize suplimentare privind eventuale noi riscuri de coruptie.
(3) In situatia aparitiei unor riscuri noi de coruptie, respectiv a unor informatii care pot sa modifice nivelul de expunere ori sa afecteze eficacitatea activitatii de prevenire/control, membrii comisiei intocmesc in mod corespunzator fisele de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie, reluand etapele aferente prevazute in prezenta metodologie.
Art. 38. - (1) Pe baza documentelor rezultate in urma aplicarii masurilor prevazute la art. 37, comisia intocmeste Raportul de monitorizare a riscurilor de coruptie la nivelul Ministerului Educatiei Nationale/structurii.

(2) Activitatea de monitorizare de la nivelul unitatilor de invatamant preuniversitar se finalizeaza prin adoptarea unui registru revizuit la nivelul inspectoratelor scolare. Acesta va fi transmis Ministerului Educatiei Nationale pana la data de 1 februarie a fiecarui an, impreuna cu documentele ce au stat la baza revizuirii acestuia.
(3) Activitatea de monitorizare la nivelul structurilor subordonate/coordonate, altele decat cele de la alin. (2), se finalizeaza prin adoptarea unui registru revizuit, care se transmite Ministerului Educatiei Nationale pana la data de 1 februarie a fiecarui an, impreuna cu documentele ce au stat la baza revizuirii acestuia.
(4) Activitatea de monitorizare la nivelul Ministerului Educatiei Nationale se finalizeaza prin adoptarea unui registru revizuit pana la data de 1 martie a fiecarui an, impreuna cu documentele ce au stat la baza revizuirii acestuia.
Art. 39. - Structurile Ministerului Educatiei Nationale la nivelul carora se produc incidente de integritate transmit Ministerului Educatiei Nationale, in termen de 60 de zile de la luarea la cunostinta, urmatoarele documente:
a)fisa de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie si Registrul revizuit, corespunzator riscului materializat;
b)un raport al sefului nemijlocit al angajatului care a comis fapta, avizat de seful ierarhic, continand informatii privind masurile de control adoptate ulterior incidentului de integritate si de prevenire a unor incidente similare, precum si aprecieri privind cauzele care au stat la baza comiterii faptei
.
Art. 40. - (1) In vederea evaluarii impactului aplicarii prezentei metodologii, a stadiului de implementare a masurilor de prevenire/control al riscurilor de coruptie ori a recomandarilor formulate, Comisia Nationala de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie de la nivelul Ministerului Educatiei Nationale, cu sprijinul Directiei Generale Anticoruptie, intocmeste rapoarte anuale de monitorizare.
(2) Rapoartele prevazute la alin. (1) se intocmesc pe baza informatiilor transmise de structurile Ministerului Educatiei Nationale, potrivit prezentei metodologii, precum si a informatiilor rezultate din implementarea unei aplicatii informatice de monitorizare a riscurilor de coruptie contractata de catre Ministerul Educatiei Nationale in cadrul proiectului PODCA „Prevenirea coruptiei in educatie prin informare, formare si responsabilizare“, SMIS 30342.

SECTIUNEA a 7-a
Reevaluarea riscurilor de coruptie

Art. 41. - Atunci cand la nivelul structurilor Ministerului Educatiei Nationale se constata recurenta unor forme de manifestare a coruptiei, Ministerul Educatiei Nationale poate solicita sprijinul Directiei Generale Anticoruptie pentru realizarea de misiuni de reevaluare.
Art. 42. - (1) Misiunile de reevaluare se realizeaza in scopul identificarii eventualelor disfunctionalitati privind managementul riscurilor de coruptie si al formularii unor recomandari de masuri de prevenire/control in domeniul de activitate evaluat.
(2) Ministerul Educatiei Nationale planifica si realizeaza activitatea de reevaluare, constand in:

a)interviuri realizate de personalul de specialitate;
b)sondaj de opinie, pe un esantion reprezentativ de angajati;
c)focus grup, realizat cu participarea personalului structurii ori a altor factori interesati;
d)analiza documentelor realizate conform prezentei metodologii si a eficacitatii activitatilor de prevenire/control privind riscurile de coruptie.
Art. 43. - (1) Misiunea de reevaluare se realizeaza prin:

a)analiza si evaluarea documentelor intocmite de catre structurile Ministerului Educatiei Nationale, conform prezentei metodologii, in scopul cunoasterii activitatilor, proceselor ori procedurilor ce urmeaza a fi evaluate;
b)analiza cazuisticii de coruptie inregistrate in domeniul de activitate;
c)stabilirea obiectivelor misiunii si a instrumentelor ce urmeaza a fi utilizate pentru reevaluarea riscurilor de coruptie;
d)planificarea activitatilor, intalnirilor, discutiilor ori interviurilor cu personalul din cadrul domeniului evaluat ori a celorlalte metode ce urmeaza a fi utilizate;
e)realizarea vizitelor de reevaluare;
f)analiza si prelucrarea informatiilor rezultate in urma vizitelor de reevaluare;
g)realizarea raportului de reevaluare.
(2) Raportul de reevaluare trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:

a)scopul si obiectivele misiunii de reevaluare;
b)datele de identificare a misiunii: structura Ministerului Educatiei Nationale care face obiectul misiunii, echipa, durata misiunii de reevaluare;
c)metodologia de realizare a reevaluarii: documentarea, metodele, tehnicile si instrumentele utilizate;
d)documentele evaluate ori cele intocmite in cursul misiunii de reevaluare;
e)constatarile rezultate;
f)rationamentele si deductiile formulate;
g)concluzii si recomandari de masuri de prevenire/control al riscurilor de coruptie.
Art. 44. - Rapoartele de monitorizare si rapoartele de reevaluare realizate se prezinta conducerii Ministerului Educatiei Nationale, respectiv structurilor, in vederea dispunerii masurilor destinate sa imbunatateasca procesul de management al riscurilor de coruptie

CAPITOLUL III
Dispozitii finale

Art. 45. - In vederea prevenirii faptelor de coruptie, personalul de conducere din cadrul Ministerului Educatiei Nationale/structurilor subordonate/coordonate are urmatoarele responsabilitati:
a)implementeaza prezenta metodologie si aplica masurile de prevenire si control al riscurilor la coruptie;
b)solicita sprijinul institutiilor specializate cu privire la masurile ce pot fi dispuse pentru prevenirea faptelor de coruptie din domeniul de competenta;
c)asigura participarea personalului din subordine la activitatile de informare si de instruire anticoruptie organizate de Ministerul Educatiei Nationale;
d)sprijina membrii Comisiei Nationale de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie din cadrul Ministerului Educatiei Nationale in realizarea studiilor de caz cu privire la faptele de coruptie savarsite de personalul angajat;
e)furnizeaza documente referitoare la organizarea si functionarea structurii, precum si alte date necesare pentru pregatirea activitatilor de prevenire a faptelor de coruptie;
f)promoveaza campaniile anticoruptie initiate de Comisia Nationala de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie, prin postarea acestora la avizier si pe prima pagina a site-urilor proprii de internet si intranet.
Art. 46. - Documentatia privind implementarea prezentei metodologii se pastreaza de catre consilierul pentru integritate, pentru a fi disponibila in cazul evaluarii activitatii de management al riscurilor de coruptie.
Art. 47. - Aplicatia informatica de monitorizare a riscurilor de coruptie, realizata in cadrul proiectului PODCA „Prevenirea coruptiei in educatie prin informare, formare si responsabilizare“, SMIS 30342, se gestioneaza la nivelul Ministerului Educatiei Nationale si al structurilor sale.
Art. 48. - In vederea implementarii prezentei metodologii, Ministerul Educatiei Nationale poate colabora cu Agentia Nationala de Integritate, Directia Generala Anticoruptie, asociatiile care au ca obiect de activitate prevenirea coruptiei sau transparenta in educatie, precum si cu alte institutii specializate.
Art. 49. - Anexele nr. 1-10 fac parte integranta din prezenta metodologie