Scoala gimnaziala "Inv.Ion Mateescu",comuna Poiana Campina
Poiana Campina, Prahova

Regulament

MINISTERUL EDUCAŢIEI ȘI CERCETĂRII ȘTIINȚIFICE

ŞCOALA GIMNAZIALĂ ,,ÎNV. ION MATEESCU”

COMUNA POIANA CÂMPINA – P.J.

Sat Poiana Câmpina nr. 235, Jud. Prahova

Tel., fax: 0244.351241

e-mail: sc.ion.mateescu@gmail.com

 


REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE

I. DISPOZIŢII GENERALE

Art. 1. Prezentul Regulament de Organizare şi Funcţionare (numit în continuare Regulament) este întocmit în conformitate cu prevederile Constituţiei României şi Legea Educaţiei Naţionale nr. 1 din 2011.

Art. 2. Acest Regulament se aplică în incinta Şcolii şi în spaţiile anexe (curte, alei de acces), pentru elevi, cadre didactice, părinţi (tutore), personal didactic auxiliar, personal nedidactic.

Art. 3. Regulamentul oferă cadrul organizatoric, potrivit Constituţiei şi a Legii Educaţiei Naţionale, de exercitare a dreptului la educaţie indiferent de sex, rasă, naţionalitate, apartenenţă politică sau religioasă etc.

Art. 4. Regulamentul, elaborat de Consiliul de Administraţie, împreună cu reprezentanţii organizaţiilor sindicale din Şcoală şi aprobat de Consiliul Profesoral, cuprinde numai prevederi specifice condiţiilor de desfăşurare a activităţii în concordanţă cu dispoziţiile legale în vigoare. Regulamentul trebuie respectat de tot personalul Şcolii, de elevi şi de părinţi/tutori.

Art. 5. În incinta Şcolii sunt interzise, potrivit legii, crearea şi funcţionarea oricăror formaţiuni politice, desfăşurarea activităţilor de propagandă politică şi prozelitism religios, orice formă de activitate care încalcă normele generale de moralitate şi care pun în pericol sănătatea fizică sau psihică a elevilor, precum şi a personalului didactic şi nedidactic.

Art. 6. Salariaţii trebuie să apere Şcoala în care îşi desfăşoară activitatea, să o respecte în toate împrejurările.

II. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII ŞCOLARE

Art. 7. Anul şcolar începe la 01 septembrie şi se încheie la 31 august din anul calendaristic următor.

Art. 8. Activitatea şcolară este organizată la cursuri de zi, clasele se constituie în funcţie de oferta educaţională, de limbile moderne care se studiază, de opţiunile elevilor şi de alte criterii proprii prevăzute în Regulamentul de Organizare şi Funcţionare.

Art. 9. a) Activitatea şcolară începe în fiecare zi (luni - vineri) după cum urmează:

- clasele pregătitoare – 08:00–12:00

- clasele I-IV – 08:00–13:00

- clasele V-VIII – 08:00–14:00

Durata orei de curs este de 50 minute, iar pauza este de 10 minute.

b) În situaţii obiective, ca de exemplu: epidemii, calamităţi naturale etc., cursurile şcolare pot fi suspendate pe o perioadă determinată.

c) Suspendarea cursurilor şcolare se poate face la cererea directorului, după consultarea sindicatelor şi cu aprobarea inspectorului şcolar general.

d) Suspendarea cursurilor este urmată de măsuri privind parcurgerea integrală a programei şcolare până la sfârşitul semestrului, respectiv al anului şcolar. Aceste măsuri se stabilesc prin decizie a directorului.

III. CONDUCEREA ŞCOLII

Art. 10. Numirea cadrelor de conducere (director, director adjunct) din Şcoală se face conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1 din ianuarie 2011.

a) Directorul Şcolii este direct subordonat ISJ Prahova, având responsabilităţi conform fişei postului.

b) Directorul elaborează fişa postului directorului adjunct care îi este direct subordonat.

c) Directorul este preşedintele Consiliului de Administraţie şi al Consiliului Profesoral.

d) Directorul reprezintă juridic Şcoala în relaţiile cu alţi parteneri.

IV. CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE

Art. 11. Consiliul de Administraţiei este format, potrivit Legii Educaţiei Naţionale nr. 1 din 2011 cu modificările ulterioare, conform OMECTS nr. 3753 din 09.02.2011, OMEC nr. 4925 din 2005 şi OMECTS nr. 4714 din 2010, din 9 membri, între care: Directorul Şcolii, Consilierul cu munca educativă, trei cadre didactice alese de Consiliul Profesoral (un profesor, un învăţător, un educator), doi reprezentanţi ai părinţilor, un reprezentant al Consiliului Local, un reprezentant al Primarului. Personalul didactic din componenţa Consiliului de Administraţie este ales de Consiliul Profesoral la propunerea Directorului sau a celorlalţi membri ai acestuia, dintre cadrele didactice care au calităţi manageriale şi performanţe profesionale deosebite. Atribuţiile Consiliului de Administraţie sunt specificate în Legea Educaţiei Naţionale nr. 1 din 2011.

V. CONSILIUL PROFESORAL

Art. 12. Consiliul Profesoral este format din cadrele didactice din Şcoală, iar Directorul este preşedintele acestuia. Şedinţa Consiliului Profesoral poate fi prezidată şi de o altă persoană desemnată de Director. La şedinţele sale pot participa ca invitaţi reprezentanţi ai părinţilor, asociaţiilor elevilor, autorităţii locale, partenerilor sociali.

Art. 13. Consiliul Profesoral se întruneşte la începutul şi la sfârşitul fiecărui semestru. De asemenea, acesta se întruneşte în următoarele situaţii: când Directorul consideră necesar, la solicitarea a două treimi din membrii Consiliului Elevilor, a jumătate plus 1 din membrii Consiliului Reprezentativ al Părinţilor sau la solicitarea a două treimi din membrii Consiliului de Administraţie.

VI. CONSILIUL CLASEI

Art. 14. Consiliul Clasei este constituit din totalitatea personalului didactic care predă la clasa respectivă, din cel puţin un părinte delegat al Comitetului de Părinţi al clasei şi, pentru toate clasele, cu excepţia celor din învăţământul primar, din liderul elevilor clasei respective. Preşedintele Consiliului Clasei este învăţătorul/dirigintele.

Art. 15. Consiliul Clasei propune:

a) notele la purtare pentru toţi elevii clasei;

b) recompense pentru elevii cu rezultate deosebite;

c) sarcinile conform prevederilor prezentului Regulament;

d) măsuri recuperatorii pentru elevii cu un ritm mai lent de învăţare precum şi activităţi suplimentare pentru elevii cu performanţe deosebite.

Art. 16. Consiliul Clasei evaluează progresul şcolar al elevilor şi formulează aprecieri sintetice cu privire la comportamentul fiecărui elev, informând, în scris, părinţii.

VII. CONSILIUL ELEVILOR

Art. 17. La nivelul Şcolii se constituie Consiliul Elevilor, format din liderii elevilor din fiecare clasă.

Art. 18. Consiliul Elevilor funcţionează pe baza unui regulament propriu (parte a Regulamentului de Organizare şi Funcţionare) şi îşi desemnează reprezentantul care participă cu statut de observator la şedinţele Consiliului de Administraţie.

Art. 19. Consiliul Elevilor poate propune conducerii măsuri pentru rezolvarea doleanţelor elevilor pe care îi reprezintă. Organizarea şi Funcţionarea Consiliului Elevilor se regăsesc în Anexa 2.

VIII. MĂSURI PENTRU SIGURANŢA CIVILĂ A ŞCOLII

Art. 20. Accesul persoanelor şi al autovehiculelor în incinta Şcolii se face numai prin locurile special amenajate în acest scop, pentru a permite supravegherea acestora la intrarea şi ieşirea din şcoală.

Art. 21. Este permis numai accesul autovehiculelor care aparţin Şcolii, salvării, pompierilor, poliţiei, salubrizării sau jandarmeriei, precum şi a celor care asigură intervenţia operativă pentru remedierea unor defecţiuni ale reţelelor interioare (gaz, electricitate, apă, telefonie etc.) sau a celor care aprovizionează Şcoala cu produse sau materiale contractate. În caz de intervenţie sau aprovizionare, în registrul de acces se vor face menţiuni referitoare la intrarea în Şcoală a acestor autovehicule (ora, marca, numărul de înmatriculare, durata staţionării, scopul) şi pentru identificarea conducătorului auto.

Art. 22. Accesul personalului didactic şi al personalului tehnico-administrativ aparţinând Şcolii este permis pe baza legitimaţiei; documentul de identificare se va prezenta obligatoriu la punctul de control în momentul intrării.

Art. 23. Accesul elevilor este permis pe baza legitimaţiei sau a carnetului de note vizat anual.

Art. 24. Accesul părinţilor este permis în baza verificării identităţii acestora, datele de identificare fiind notate în registrul aflat la punctul de control.

Art. 25. Accesul altor persoane este permis după obţinerea aprobării conducerii Şcolii, pe baza ecusonului care atestă calitatea de invitat/vizitator al acestora; ecusoanele pentru invitaţi/vizitatori se eliberează la punctul de control în momentul intrării, după efectuarea procedurilor de identificare, înregistrare şi control al persoanelor de către personalul care asigură paza unităţii. Persoanele care au primit ecusonul au obligaţia să-l poarte la vedere, pe perioada rămânerii în Şcoală şi să-l restituie la punctul de control, în momentul părăsirii Şcolii.

Art. 26. Personalul de pază are obligaţia de a ţine o evidenţă riguroasă a persoanelor străine Şcolii care intră în incinta acesteia şi de a consemna, în registrul ce se păstrează permanent la punctul de control, date referitoare la identitatea persoanei şi scopul vizitei.

Art. 27. Este interzis accesul în Şcoală persoanelor aflate sub influenţa băuturilor alcoolice, al celor turbulente, precum şi al celor cere au intenţia vădită de a deranja ordinea şi liniştea publică. De asemenea, se interzice intrarea persoanelor însoţite de câini, al celor care posedă arme sau obiecte contondente, substanţe toxice, explozive – pirotehnice, iritante – lacrimogene sau uşor inflamabile, publicaţii care au caracter obscen sau instigator, precum şi stupefiante sau băuturi alcoolice.

Art. 28. Personalul de pază şi personalul didactic au obligaţia să supravegheze comportarea vizitatorilor şi să verifice sălile de clasă în care sunt invitaţi pentru a nu fi lăsate sau abandonate obiecte care prin conţinutul lor pot produce evenimente deosebite.

Art. 29. În situaţia organizării şedinţelor cu părinţii sau a altor întruniri ce au caracter comemorativ, educativ, cultural, sportiv etc. prevăzute a se desfăşura în incinta Şcolii, conducerea unităţii va asigura întocmirea şi transmiterea la punctul de control a tabelelor nominale cu persoanele invitate să participe la aceste manifestări în baza cărora se va permite accesul, după efectuarea verificării identităţii persoanelor nominalizate.

Art. 30. Programul Şcolii şi cel de audienţe se stabileşte semestrial de către conducerea unităţii şi se afişează la punctul de control.

Art. 31. După terminarea orelor de program şi în timpul nopţii, clădirea Şcolii se va încuia de către personalul abilitat, care va verifica, în prealabil, respectarea măsurilor pentru paza contra incendiilor şi siguranţei imobilului.

Art. 32. Personalul de pază este obligat să cunoască şi să respecte îndatoririle ce îi revin, fiind direct răspunzător pentru paza şi integritatea obiectivului, bunurilor şi valorilor încredinţate, precum şi pentru asigurarea ordinii în incinta Şcolii.

Art. 33. Cadrele didactice au obligaţia de a-şi însuşi şi calitatea de profesor de serviciu. Atribuţiile învăţătorului/profesorului de serviciu sunt precizate în Anexa 1 a prezentului Regulament. Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin în calitate de profesor de serviciu, cadrele didactice vor fi sancţionate conform Statutului Personalului Didactic.

Art. 34. Pătrunderea fără drept în sediul Şcolii se pedepseşte conform prevederilor art. 2. din Decretul Lege nr. 88 din 1990.

Art. 35. Nerespectarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare atrage după sine sancţionarea persoanelor vinovate, conform Statutului Personalului Didactic, secţiunea 11, Art. 280.

IX. PERSONALUL DIDACTIC

Art. 36. Legea Educaţiei Naţionale nr. 1 din 2011, reglementează funcţiile, competenţele, responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile personalului didactic de predare şi de instruire practică şi ale personalului didactic auxiliar.

Art. 36. Fiecare profesor al Şcolii Gimnaziale ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina, are obligaţia morală prin activitatea sa, de a continua şi spori prestigiul acestei Şcoli.

Art. 37. Personalul didactic trebuie să aibă o ţinută vestimentară, care să constituie model pentru elevi.

Art. 38. Se interzice accesul în Şcoală a profesorilor care se află în imposibilitatea de a desfăşura activitatea la nivelul exigenţelor.

Cadrul didactic aflat într-o asemenea situaţie va fi sancţionat – dacă o oră nu este efectuată, se reţine din salariu, iar dacă absenţele nemotivate se repetă cadrul didactic este chemat în faţa Consiliului de Administraţie şi sancţionat cu avertisment pentru 3 ore nemotivate – în restul situaţiilor se aplică sancţiunile c), d), e), f) ale art. 116 din Statutul personalului didactic.

Art. 39. Este interzis cadrelor didactice, să facă aprecieri defavorabile la adresa altor profesori, indiferent de situaţie.

Art. 40. Este interzis ca în timpul orelor profesorii să poarte discuţii aleatorii. Cei aflaţi într-o asemenea situaţie vor fi sancţionaţi în conformitate cu art. 38 din prezentul Regulament.

Art. 41. Profesorii Şcolii au obligaţia să prezinte conducerii Şcolii documentele de proiectare a activităţii didactice, fară a aştepta atenţionări succesive. Încălcarea prezentei  prevederi  atrage următoarele sancţiuni:

a)  Interzicerea dreptului de a mai intra la ore;

b)  Mustrare;

c)  Diminuarea salariului;

d)  Propunerea Consiliului de Administraţie de încetare a activităţii, dacă abaterile aduc grave prejudicii procesului instructiv.

Art. 42. Profesorii au obligaţia de a prezenta conducerii Şcolii documentaţia care să ateste activitatea didactică desfăşurată.

Nerespectarea prezentei prevederi se va sancţiona cu diminuarea salariului.

Art. 43. Personalul didactic de predare, didactic auxiliar şi nedidactic, trebuie să fie interesat de formarea sa continuă.

Art. 44. Cadrele didactice au obligaţia de a contribui la dotarea cabinetelor şi laboratoarelor din Şcoală, la păstrarea dotărilor de care Şcoala dispune. Nerespectarea prezentei prevederi atrage după sine diminuarea drepturilor salariale şi suportarea imputării contravalorii obiectelor deteriorate, dacă nu au luat măsurile corespunzătoare.

Art. 45. Se interzice fumatul în faţa elevilor, postura constituind contraxemplu pedagogic şi ştirbirea propriei autorităţi.

Art. 46. Profesorii Şcolii Gimnaziale ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina, au obligaţia de a folosi în actul comunicării cu elevii şi cu ceilalţi profesori, un limbaj adecvat  din care să lipsească inventivele, expresiile vulgare etc.

Art. 47. Profesorii Şcolii Gimnaziale ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina, au obligaţia de a se afla în cancelaria Şcolii cu cel puţin 5 minute înainte de începerea activităţii.

Art. 48. Cadrele didactice cu vechime în învăţământ, vor monitoriza cadrele didactice stagiare până la obţinerea gradului didactic definitiv.

Art. 49. Dacă un profesor are o problemă deosebită, se învoieşte pe bază de cerere, cu asigurarea suplinirii orelor pe care le are.

Art. 50. Cadrele didactice au acces la toate sursele de informare profesională de care dispune Şcoala.

Art. 51. Profesorii Şcolii Gimnaziale ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina, au dreptul de a participa gratuit la activităţi cultural ştiinţifice şi sportive organizate de către Şcoală.

Art. 52. Cadrele didactice pot propune conducerii spre aprobare programe artistice şi sportive, enunţând scopul, conţinutul şi formele de manifestare.

Art. 53. Participarea la şedinţele Cosiliului Profesoral este obligatorie pentru toate cadrele didactice; absenţa nemotivată de la aceste şedinţe se consideră abatere disciplinară.

Art. 54. Comisiile metodice elaborează propunerile pentru oferta educaţională a Şcolii şi strategia acesteia, cuprinzând obiective, finalităţi, resurse materiale şi umane, curriculum la decizia Şcolii.

Art. 55. Toate cadrele didactice trebuie să contribuie prin implicare directă, la organizarea şi desfăşurarea examenelor şi concursurilor specifice învăţământului.

Art. 56. Personalul didactic este obligat să prezinte la începutul anului şcolar analizele medicale solicitate, efectuate în unităţile sanitare.

Art. 57. Se interzice desfăşurarea în Şcoală a unor activităţi extraprofesionale, chiar dacă profesorul este abilitat să desfăşoare asemenea activităţi în timpul liber.

Art. 58. Sunt interzise introducerea şi comercializarea de către profesorii Şcolii a bunurilor de orice fel.

Art. 59. Este interzisă în scop personal a telefonului, faxului, internetului, multiplicatorului, a altor dotări ale Şcolii.

Art. 60. La fiecare oră cadrele didactice au obligaţia de a consemna absenţele elevilor în catalogul clasei, conform normelor în vigoare; nerespectarea acestor obligaţii se sancţionează, în funcţie de gravitatea cazului, în baza raportului comisiei numite de Consiliul Profesoral.

Art. 61. Cadrele didactice sunt obligate să participe la şedinţele cu părinţii, dacă sunt solicitate de diriginte.

Art. 62. Cadrele didactice trebuie să asigure păstrarea curăţeniei în cancelarie, cabinete şi pe hol, să asigure securitatea elevilor pe durata orelor de curs.

Art. 63. Profesorul diriginte are următoarele sarcini şi atribuţii:

a) Asigură, împreună cu elevii clasei, păstrarea în bune condiţii a bazei materiale şi remedierea acesteia în cazul deteriorării ei.

b) Răspunde de preluarea şi predarea manualelor şcolare de la biblioteca Şcolii.

c) Preia de la secretariatul Şcolii carnetele de elev pe care le completează şi le predă elevilor.

d) Întocmeşte catalogul provizoriu al clasei în baza tabelului primit de la secretariat.

e) Completează catalogul definitiv al clasei, astfel:

- pe prima filă va trece clasa, precum şi colectivul didactic al clasei;

- numele elevului va fi completat corect, conform cu certificatul de naştere, cu iniţiala prenumelui tatălui;

- la fiecare elev se va trece volumul şi pagina numărului matricol;

- se completează cu toate datele cerute tabelul de la sfârşitul catalogului;

- la sfârşitul fiecărui semestru şi al anului şcolar se completează situaţia statistică de pe ultima filă;

- la sfârşitul anului şcolar, pe ultima filă a catalogului se încheie proces verbal cu numărul de file conţinute în catalog şi se barează foile necompletate;

- la sfârşitul anului şcolar se trece în dreptul fiecărui promovat media generală, iar în cazul elevilor corigenţi se va scrie „corigent” cu roşu şi se menţionează obiectele la care este corigent;

- după sesiunea de corigenţe, trece în dreptul fiecărui elev care a fost corigent menţiunea „promovat” sau „repetent”, iar la cei promovaţi calculează şi trec în catalog media generală.

f) Întocmeşte şi predă la termen situaţiile statistice.

g) Anunţă în scris părinţii privind:

- situaţia frecvenţei;

- situaţia şcolară a elevilor declaraţi corigenţi sau repetenţi la sfârşitul anului şcolar.

h) Întocmeşte caietul dirigintelui.

i) Planifică temele orelor de dirigenţie şi predă la timp planificarea responsabilului comisiei metodice a diriginţilor şi organizează activităţi extraşcolare cu elevii clasei.

j) Controlează în mod sistematic elevii la orele de curs după caz.

k) Colaborează cu colectivul didactic al clasei în scopul cunoaşterii elevilor şi al îmbunătăţirii procesului de predare învăţare.

l) Colaborează, când este cazul, cu cabinetul medical sau de consiliere pentru rezolvarea problemelor elevilor.

m) Organizează şedinţe cu părinţii semestrial/ori de câte ori este cazul şi participă la lectoratele cu părinţii organizate pe Şcoală.

n) Convoacă Comitetul de Elevi al clasei, precum şi Comitetul de Părinţi pe clasă la şedinţele cu conducerea Şcolii şi responsabilul comisiei diriginţilor.

o) Preia pe bază de proces-verbal, sala de clasă în care îşi desfăşoară activitatea elevii cărora le este diriginte şi răspunde de păstrarea şi modernizarea acesteia.

p) Prezintă elevilor din clasele terminale prevederile din Metodologia de Organizare şi Desfăşurare a Evaluării Naţionale pentru elevii clasei a VIII-a .

q) Urmăreşte frecvenţa elevilor, motivează absenţele elevilor pe baza certificatelor avizate de cabinetul medical al Şcolii, precum şi în baza cererilor personale, motivate, ale părinţilor acestora, aprobate de Director.

X. PERSONALUL DIDACTIC AUXILIAR ŞI NEDIDACTIC

Art. 64. Fiecare angajat este obligat să cunoască şi să respecte sarcinile de serviciu specifice postului.

Art. 65. În incinta Şcolii, în timpul programului de lucru, angajatul va purta haine de protecţie.

Art. 66. Fiecare angajat va cunoaşte Normele de Siguranţă şi Sănătate în Muncă şi Normele Privind Prevenirea şi Stingerea Incendiilor. Angajatul este obligat să semneze fişa de protecţia muncii care se va păstra la şeful de compartiment.

Art. 67. Programul de lucru se va stabili în funcţie de cerinţele Şcolii fără a depăşi 8 ore zilnic.

Art. 68. Neîndeplinirea sarcinilor de serviciu se penalizează cu 5% din salariu pe o lună.

Art. 69. Întârzierea, plecarea din Şcoală înainte de expirarea timpului de lucru se penalizează cu reţinerea a 10% din salariu pe o lună.

Art. 70. Angajatul va purta ecuson, indicând numele, funcţia şi locul de muncă.

Art. 71. În locuri vizibile, vor fi afişate numele angajatului ce desfăşoară activitatea în acel sector şi programul de lucru.

Art. 72. Personalul de îngrijire are obligaţia de a semnala, în scris, eventualele defecţiuni sau deteriorări de bunuri din sectorul său de activitate.

Art. 73. Angajaţii Şcolii răspund de materialele din dotare, din sectorul lor de activitate.

Art. 74. Sustragerea de bunuri sau gestionarea frauduloasă se sancţionează cu desfacerea contractului de muncă.

Art. 75. Se interzice angajaţilor Şcolii să poarte discuţii neprincipiale într-un limbaj trivial. Conflictele apărute între angajaţi se judecă de Consiliul de Administraţie care va stabili sancţiunile.

Art. 76. Este interzisă înlocuirea angajatului aflat în serviciul de pază de către persoane care nu au calitatea de angajat al Şcolii.

Art. 77. Angajatul are obligaţia să prezinte săptămânal o scurtă informare asupra problemelor care au apărut în sectorul său de activitate.

Art. 78. Angajatul în stare de ebrietate în timpul serviciului va fi scos din program şi sancţionat cu diminuarea salariului cu 15% pe o lună. Dacă abaterea se repetă, i se va desface contractul de muncă.

Art. 79. Angajata care activează în sectorul de secretariat are obligaţia de a păstra documentele în deplină securitate şi de a păstra secretul de serviciu.

Art. 80. În incinta Şcolii, în timpul programului, angajaţii nu vor desfăşura activităţi care să perturbe procesul de învăţământ.

Art. 81. Li se interzice angajaţilor să comercializeze bunuri în Şcoală sau să înlesnească practicarea acestei activităţi de către alte persoane.

Art. 82. Li se interzice angajaţilor să aplice pedepse corporale elevilor sau să profereze insulte la adresa acestora.

Art. 83. Descompletarera punctelor amenajate pentru stingerea incendiilor se pedepseşte cu imputaţie şi diminuarea salariului cu 15% pe o lună.

Art. 84. Compartimentul Secretariat este subordonat Directorului Şcolii. Secretariatul funcţionează pentru elevi, părinţi, personalul Şcolii şi alte persoane interesate potrivit unui program de lucru. Programul Secretariatului se aprobă de către Director. În perioada vacanţelor şcolare, cataloagele se păstrează la Secretariat.

Art. 85. Serviciul de Contabilitate este subordonat Directorului Şcolii şi răspunde de organizarea şi desfăşurarea activităţii financiar-contabile a Şcolii, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.

Art. 86. Serviciul de Administraţie este subordonat Directorului Şcolii.

Art. 87. Bibliotecarul este subordonat Directorului Şcolii şi organizează activitatea bibliotecii, asigură funcţionarea acesteia şi este interesat de completarea raţională a fondului de publicaţii.

Orarul de funcţionare al bibliotecii se aprobă de Director.

Se interzice comercializarea în Şcoală a publicaţiilor fără aprobarea Directorului.

Art. 88. Informaticianul este subordonat Directorului Şcolii, iar atribuţiile acestuia sunt menţionate în fişa postului aprobată de Director.

Art. 89. Personalul didactic auxiliar şi nedidactic îşi va desfăşura activitatea conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1 din 2011.

XI. ELEVII

Art. 90. Are calitatea de elev orice persoană indiferent de sex, rasă, naţionalitate, apartenenţă politică sau religioasă care este înscrisă şi participă la activităţile şcolare şi extraşcolare.

Art. 91. Calitatea de elev se exercită prin frecvenţa cursurilor şi prin participarea la toate activităţile curriculare şi extracurriculare existente în cadrul Şcolii.

Art. 92. Încetarea exercitării calităţii de elev se poate realiza în următoarele situaţii:

a) la absolvirea Şcolii;

b) la cererea scrisă a elevului (a părinţilor sau a ocrotitorilor legali, dacă elevii sunt minori); în acest caz elevii se consideră retraşi.

Art. 93. Accesul elevilor în Şcoală este permis numai pe baza carnetului de elev sau a ecusonului.

Art. 94. Elevii Şcolii Gimnaziale ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina, au datoria ca prin activitatea şcolară, comportament civic şi ţinuta vestimentară  să continue şi să sporească buna tradiţie a acestei Şcoli.

Art. 95. Elevii Şcolii Gimnaziale ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina, au obligaţia să cunoască şi să respecte:

a)  Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi prezentul Regulament;

b)  Regulile de circulaţie;

c)  Normele de protecţie civilă;

d)  Normele de protecţie a mediului.

Art. 96. Să poarte zilnic uniforma şcolară.

Art. 97. Se interzice accesul în Şcoală elevilor care prin ţinuta lor sfidează bunul gust.

Art. 98. Elevii Şcolii Gimnaziale ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina, sunt obligaţi să aibă un comportament civilizat faţă de colegi, cadrele didactice şi personalul tehnic administrativ şi de îngrijire. Nici unui elev nu-i este permis a face din naţionalitate, religie, stare socială sau familială a unui coleg, obiect de jignire sau insultă. Se consideră abatere gravă folosirea expresiilor triviale, a invectivelor şi a altor elemente de limbaj abject. Pentru asemenea abateri, se aplică eliminirea pe durată de 3-5 zile şi scăderea notei la purtare.

Art. 99. Inscripţionarea unor expresii, sloganuri, simboluri care nu au nimic cu Şcoala, se consideră abatere gravă şi se sancţionează cu eliminarea pe 3 zile.

Art. 100. Elevii Şcolii Gimnaziale ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina, au obligaţia de a păstra în cele mai bune condiţii dotările pe care Şcoala le pune la dispoziţia lor. Deteriorarea bunurilor se sancţionează prin imputarea de două ori a valorii obiectului distrus şi prin eliminare pe durata de 3-5 zile.

Art. 101. Este interzis elevilor să părăsească incinta Şcolii pe durata programului, cu excepţia situaţiilor de forţă majoră.

Art. 102. Elevii Şcolii Gimnaziale ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina, sunt obligaţi să aibă un comportament civilizat şi în afara Şcolii. Abaterea de la această prevedere atrage după sine sancţionarea elevului cu mustrare. În cazul faptelor antisociale, sancţiunea va fi eliminarea pe timp determinat.

Art. 103. Fiecare elev va semna la începutul fiecărui an şcolar proces-verbal, încheiat în urma acţiunii de protecţie a muncii şi celorlalte norme care asigură securitatea persoanei în incinta Şcolii, în cadrul primelor ore de dirigenţie.

Art. 104. Este interzisă intervenţia elevilor la instalaţia electrică, de gaze, termică în orice situaţie. Cei care nu respectă această prevedere sunt direct răspunzători de consecinţe, ei suportând şi sancţiuni de genul mustrare, eliminare, în cazuri deosebit de grave.

Art. 105. Este interzis elevilor să manipuleze instalaţii şi substanţe din laboratoare fără acordul pesonalului calificat. În laboratoare, elevii vor folosi echipamentul de protecţie cerut de specificul mediului în care se desfăşoară activitatea.

Art. 106. Orice formă de agresivitate fizică, manifestată de către unii elevi va fi aspru pedepsită prin eliminare pe durata de 3-5 zile.

Art. 107. Este interzis în Şcoală consumul de alcool sau droguri. Sancţiunea prevăzută în acest caz este mutarea disciplinară la altă şcoală.

Art. 108. În Şcoala Gimnazială ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina este interzis fumatul. Elevii care încalcă prezenta prevedere vor fi sancţionaţi cu eliminare pe durata de 3-5 zile şi scăderea notei la purtare.

Art. 109. Elevii au acces în Şcoală numai prin spaţiile destinate elevilor.

Art. 110. Grupurile sanitare vor avea destinaţie separată pentru băieţi, separată pentru fete. Folosirea grupurilor sanitare nerespectând destinaţia corectă se pedepseşte cu scăderea notei la purtare cu un punct.

Art. 111. Este interzis accesul elevilor în cancelaria profesorilor, cu excepţia situaţiei când este invitat în faţa Consiliului Profesoral. Încălcarea prezentei prevederi se sancţionează cu atenţionare, iar dacă abaterea se repetă, se sancţionează cu scăderea notei la purtare.

Art. 112. În timpul pauzelor, elevii vor avea un comportament civilizat, manifestând respectul cuvenit faţă de profesori şi angajaţi. Elevul care încalcă prezenta prevedere, va fi sancţionat cu scăderea notei la purtare cu un punct sau eliminarea pe trei zile.

Art. 113. Elevul care îşi va însuşi bunuri care nu îi aparţin, va fi mutat disciplinar la altă şcoală.

Art. 114. Elevii scutiţi medical de efort fizic, vor fi prezenţi la orele de educaţie fizică, executând programul indicat de profesor. Elevii care nu se prezintă la ora de educaţie fizică, primesc absenţă.

Art. 115. Pentru toţi elevii învăţământului preuniversitar, la fiecare 10 absenţe nejustificate pe semestru, din totalul orelor de studiu sau la 10% absenţe nejustificate din totalul de ore pe semestru la o disciplină, va fi scăzută nota la purtare cu un punct.

Art. 116. Activităţile sportive se vor desfăşura numai în prezenţa profesorilor de educaţie fizică.

Art. 117. Elevii sunt obligaţi să păstreze liniştea şi ordinea necesare desfăşurării procesului de învăţământ. Încălcarea prezentei prevederi atrage după sine întreruperea activităţii şi sancţionarea cu scăderea notei la purtare.

Art. 118. Elevii Şcolii Gimnaziale ,,Învăţător Ion Mateescu”, Comuna Poiana Câmpina, au dreptul de a împrumuta cărţi de la biblioteca Şcolii, cu respectarea regulamentului bibliotecii.

Art. 119. Elevul de serviciu pe clasă are următoarele îndatoriri:

-  Să prezinte la fiecare oră situaţia elevilor clasei (prezenţi, absenţi);

-  Să aerisească în pauză sala de curs;

-  Supraveghează curăţenia în clasă;

-  Să asigure burete, cretă şi prosop la tablă.

XII. PĂRINŢII

Art. 120. Părinţii/tutorii legali au obligaţia ca cel puţin o data pe lună, să ia legătura cu dirigintele pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.

Art. 121. Comitetul de Părinţi are următoarele atribuţii:

a) sprijină conducerea Şcolii şi dirigintele în întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei şi a Şcolii;

b) ajută Şcoala şi diriginţii în activitatea de consiliere şi orientare socio-profesională sau de integrare socială a absolvenţilor;

c) sprijină dirigintele în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi extraşcolare;

d) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor de studiu ale elevilor clasei;

e) atrage persoane fizice sau juridice care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din clasă şi din Şcoală.

XIII. DISPOZIŢII FINALE

Art. 122. Regulamentul de Organizare şi Funcţionare se prelucrează elevilor, părinţilor şi întregului personal al Şcolii, cu proces-verbal şi semnătura tuturor celor instruiţi, imediat ce este aprobat de Consiliul Profesoral.

Art. 123. Necunoaşterea sau ignorarea deliberată a prezentului Regulament ca şi a tuturor documentelor care reglementează procesul de învăţământ, nu absolvă de răspundere şi nu pot fi invocate drept scuză.

Art. 124. Regulamentul de Organizare şi Funcţionare va fi multiplicat pentru a putea fi consultat ori de câte ori este nevoie.

Art. 125. Din prezentul Regulament fac parte integrantă următoarele anexe:

- Atribuţiile învăţătorului / profesorului de serviciu - (Anexa 1);

- Organizarea şi funcţionarea Consiliului Elevilor - (Anexa 2);

- Atribuţiile elevului de serviciu pe Şcoală - (Anexa 3).

Acest Regulament a fost prezentat în şedinţa Consiliului Profesoral din data de şi aprobat de Consiliul de Administraţie din data de 03.12.2013. A fost actualizat în şedinţa Consiliului Profesoral din data de 03.12.2013.

COD DE ETICĂ

I. DISPOZIŢII GENERALE

Art. 1. Prezentul Cod de Etică este elaborat în baza Art. 10 şi a Art. 16 din Ordinul Ministrului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului nr. 5550 din 2011 privind aprobarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Consiliului Naţional de Etică din Învăţământul Preuniversitar.

Art. 2. Codul de Etică, elaborat de consilierul de etică al Şcolii Gimnaziale ,,Înv. Ion Mateescu” Comuna Poiana Câmpina, formulează în mod explicit principiile, valorile Şi normele morale pe care membrii acesteia consimt să le respecte, modalităţile de realizare ale acestora, faptele Şi acţiunile care constituie încălcări ale conduitei etice, precum Şi sancţiunile aferente. Codul de Etică, contract moral între profesori, elevi Şi personal administrativ, contribuie la realizarea coeziunii membrilor comunităţii Şcolare, la cultivarea încrederii în mediul Şcolar ca mediu de educaţie Şi pregătire pentru viaŢă a elevilor, la asigurarea unui climat de competiţie după reguli corecte, la protejarea membrilor comunităţii de comportamente nedrepte cu privire la evaluarea acestora, la protejarea lor faţă de abuzul de putere.

Art. 3. Codul de Etică arată angajamentul conducerii Şcolii Şi al tuturor compartimentelor de a respecta normele eticii din mediul Şcolar. AceŞtia au obligaţia de a aduce acest Cod la cunoŞtinţa membrilor comunităţii Şcolare. Codul de Etică este în primul rând un îndreptar, un ghid al comportamentului care sprijină libertatea Şi autonomia fiecărui membru al comunităţii Şi cultivă responsabilitatea individuală.

 

II. OBIECTIVE, PRINCIPII ŞI VALORI ALE CONDUITEI ETICE

Art. 4. Respectarea prevederilor prezentului Cod Etic reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:

  • autodisciplinarea persoanelor responsabile cu instruirea şi educaţia, prin asumarea conţinutului acestui Cod Etic;
  • menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor şi funcţiilor personalului din cadrul Şcolii, responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod special a persoanelor care îndeplinesc funcţia de cadre didactice;
  • ameliorarea calitativă a relaţiilor dintre actorii educaţionali;
  • reducerea practicilor inadecvate şi/sau imorale ce pot apărea în mediul educaţional;
  • creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională;
  • facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar, inserabile şi în spaţiul social;

Art. 5. Personalul din cadrul Şcolii, responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:

imparţialitate, independenţă şi obiectivitate;

responsabilitate morală, socială şi profesională;

integritate morală şi profesională;

confidenţialitate;

activitate în interesul public;

respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;

respectarea autonomiei personale;

onestitate şi corectitudine intelectuală;

respect şi toleranţă;

autoexigenţă în exercitarea profesiei;

interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională;

implicarea în democratizarea societăţii, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului Şcolii, precum şi a specialităţii/domeniului în care lucrează;

respingerea conduitelor didactice inadecvate.

Art. 6. În vederea asigurării unui învăţământ de calitate, în relaţiile cu elevii, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită. Acestea au în vedere:

(1) Ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor prin:

a)  supravegherea permanentă a acestora pe tot parcursul activităţilor în Şcoală cât şi în cadrul celor organizate de unitate în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni;

b)  interzicerea agresiunilor fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă, asupra elevilor;

c)  asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272 din 2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare;

d)  excluderea oricăror forme de abuz sexual, emoţional sau spiritual;

e)  interzicerea hărţuirii sexuale şi a relaţiilor sexuale cu elevii, inclusiv a celor consensuale.

(2) Responsabilitate în vederea atingerii de către elevi a standardelor de performanţă prevăzute de documentele şcolare.

(3) Respectarea principiilor docimologice.

(4) Interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:

a)  fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii etc;

b)  solicitarea de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri în vederea obţinerii de către elevi a unor rezultate şcolare incorecte;

c)  traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare;

d)  colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de evaluare (examene şi evaluări naţionale, olimpiade, alte concursuri şcolare etc.);

e) interzicerea meditaţiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale.

(5) Interzicerea implicării elevilor în activităţi de partizanat politic şi de prozelitism religios, organizate special în acest sens de către persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia elevilor, în cadrul Şcolii sau în afara acestora.

(6) Excluderea din relaţiile cu elevii a oricărei forme de discriminare, asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei inclusive.

(7) Respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui elev.

Art. 7. În relaţia cu părinţii/tutorii legali, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:

a)  acordarea de consultanţă părinţilor/tutorilor legali în educarea propriilor copii şi susţinerea rolului parental;

b)  stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei comunicări deschise şi accesibile;

c)  disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor educative enunţate de către părinţi/ tutori legali;

d)  informarea părinţilor/tutorilor legali despre toate aspectele activităţii elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare înţelegerii şi aprecierii conţinutului serviciilor educative;

e)  informarea părinţilor/tutorilor legali despre evoluţia activităţii şcolare, evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă;

f)   respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a dreptului la intimitate individuală şi familială;

g)  persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular personalul didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/tutorii legali, dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite;

h)  consilierea părinţilor/tutorilor legali privind alternativele de formare şi dezvoltare optimă a copiilor lor, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi a respectării interesului major al copilului.

Art. 8. Personalul din Şcoală responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită colegială:

a)  relaţiile profesionale trebuie să se bazeze pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a plagiatului;

b)  orice membru al personalului didactic va evita lezarea libertăţii de opinie, vizând convingerile politice şi religioase;

c)  orice membru al personalului didactic va evita practicarea oricărei forme de discriminare în relaţiile cu ceilalţi colegi;

d)  între persoanele din Şcoală responsabile cu instruirea şi educaţia se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la colegi care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare;

e)  în evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza criterii care au în vedere performanţa şi rezultatele profesionale;

f)   încurajarea diseminării cunoştinţelor profesionale, în vederea atingerii unor standarde superioare de calitate în activitatea didactică;

g)  orice cadru didactic trebuie să evite, prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să afecteze imaginea profesională şi/sau socială a oricărui alt membru al corpului profesoral, cu excepţia situaţiilor prevăzute şi formalizate de actele normative în vigoare (evaluările anuale, comisia de disciplină etc.);

h)  întreaga activitate a persoanelor din Şcoală, responsabile cu instruirea şi educaţia, trebuie să permită accesul la informaţiile care interesează pe toţi membrii comunităţii şcolare, posibilii candidaţi, instituţiile cu care Şcoala colaborează şi publicul larg, asigurând astfel o informare corectă şi facilitarea egalităţii de şanse, precum şi asigurarea accesului echitabil la resursele şcolare şi ale sistemului de învăţământ;

i)    reacţia publică - prin drept la replică, discurs public, întrunire etc. - atunci când o anumită situaţie creată de către membrii comunităţii educaţionale sau de către oricine altcineva din afara acesteia afectează imaginea unităţii şcolare, sistemului de învăţământ preuniversitar românesc, oricărei persoane, membră a comunităţii educaţionale.

Art. 9. Personalul din Şcoală responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice care îndeplinesc funcţii de conducere, de îndrumare şi control sau care sunt membri în structuri de conducere, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită managerială:

a)  respectarea criteriilor unui management eficient al resurselor;

b)  promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;

c)  aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;

d)  evaluarea corectă conform prevederilor din fişa postului;

e)  selectarea personalului didactic şi personalului didactic auxiliar de calitate, conform legislaţiei în vigoare;

f)   interzicerea oricărei forme de constrângere ilegală şi/sau ilegitimă, din perspectiva funcţiei deţinute;

g)  respingerea oricărei forme de abuz în exercitarea autorităţii;

h)  interzicerea oricărei forme de hărţuire a personalului didactic, indiferent de statutul şi funcţia persoanei hărţuitoare;

i)    exercitarea atribuţiilor ierarhic-superioare, din perspectiva exclusivă a evaluării, controlului, îndrumării şi consilierii manageriale corecte şi obiective.

Art. 8. În relaţia cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:

a)  colaborarea şi parteneriatul cu instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;

b)  colaborarea şi parteneriatul cu organizaţiile non-guvernamentale ce au ca obiect de activitate educaţia vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;

c)  responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor copilului, atunci când interesul/nevoia de protecţie a copilului impun acest lucru;

d)  parteneriatele cu agenţi economici vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;

e)  în realizarea colaborării şi a parteneriatelor cu instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale, organizaţiile non-guvernamentale şi agenţii economici nu se vor angaja activităţi care să conducă la prozelitism religios şi partizanat politic, acţiuni care pun în pericol integritatea fizică şi morală a elevilor sau care permit exploatarea prin muncă a acestora.

 

III. DISPOZIŢII FINALE

Art. 9. Prezentul Cod de Etică nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.

Art. 10. Modificarea prevederilor prezentului Cod de Etică se poate face ca urmare a propunerilor a 2/3 din totalul membrilor Consiliului Profesoral al Şcolii.

Modificările la Codul de Etică se realizează de către un grup de lucru special constituit în acest scop şi sunt aprobate cu 2/3 din voturile exprimate.

Modificările la Codul de Etică intră în vigoare începând cu anul şcolar următor aprobării lui.

Art. 11. Prezentul Cod de Etică a fost discutat Şi aprobat în Şedinţa Consiliului Profesoral din 03.12.2013.